21. 8. 2010

Tvorba grafů ve výuce

Graphs are an effective tool used to visually display data.
Domnívám se, že nevyužíváme ve výuce grafy tolik, jak by si zasloužily. Nechme se inspirovat...


Studenti musí vědět, že všechny grafy by měly obsahovat název, popisky, legenda, zdroje a data. Tyto vlastnosti by měly být přítomny v jakýkoli typ grafu, který je vytvořen.
Grafy jsou nejčastěji zobrazovány pomocí pruhů (vertikálními i horizontálními) nebo ve tvaru kruhu. Tyto typy nám umožňují zobrazovat především údaje související s časovým posunem. Kruhové grafy nám ukazují rozdělení částí v rámci celku.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Piecharts.svg


Nejčastěji seznamujeme žáky s grafy pomocí shromáždění údajů o narození spolužáků (viz článek Vytvořte narozeninový graf), protože je to zábavné a je snadné získat informace. Dalšími možnostmi nácviku tvorby sloupcových grafů může být sběr informací o oblíbené barvě, jídle, předmětu apod.

Je důležité, aby měli žáci možnost sledovat proces vzniku grafu, aby se jej naučili tvořit.
Četbou grafů se žáci naučí pouze porozumět, nenaučí se je tvořit. Uvědomme si, že i jen zápis splněných úkolů u jmen žáků nebo "zapomenutí" je typ sloupcového grafu ;-)

K tvorbě doporučuji využívat čtverečkovaný papír se čtverečky 1 x 1 cm (sešit č. 5110). 




Také lze využít interaktivních aplikací na internetu:


.....
Podobné články:

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína