24. 8. 2010

Terapie Post-it - pozitivní zpětná vazba

Tentokrát bych ráda upozornila na knihu, která je sice doporučována "pro učitele a vychovatele dětí od 10 let a mládeže", ale našla jsem v ní i univerzální informace pro učitele všech stupňů. Zvlášť mě zaujala Terapie Post-it...




První kapitola na mne působila jako obrana učitele proti vyhoření... Citáty přesně vystihují téma této části.
"Ostatní vidí to, co je, a ptají se proč. Já vidím, co by mohlo být, a ptám se proč ne." R. F. Kennedy
 "Lidé, kteří říkají, že něco nelze udělat, nesmějí překážet těm, kteří to právě dělají." neznámý autor


Druhá kapitola vede učitele k tomu, aby změnil postoj ke své práci. Teprve pak lze účinně působit na žáky (nejen) v oblasti OSV.
"Ukažte mi školu, kde učitelé hned po vyučování vybíhají z budovy, a já vám ukážu školu, kde žáci pravidelně "zapomínají" své domácí úkoly. Ukažte mi školu, kde učitelé přicházejí v sobotu, aby podpořili společnou akci, a já vám ukážu školu, kde je školní duch na výši a žáci se učí se zájmem."

Od třetí kapitoly už následují desítky zajímavých aktivit, které je vhodné s žáky absolvovat během školního roku. Autoři doporučují některé aktivity zařadit přesně v pořadí, které je v knize voleno, aby byla zajištěna návaznost a smysluplnost.


Mne zaujala aktivita, kterou hodlám zavést ještě během podzimních měsíců ve své třídě a jmenuje se Terapie Post-it. Princip je jednoduchý - pro zvýšení rychlé a pozitivní zpětné vazby používá učitel lístečky Post-it. Každý den MUSÍ učitel použít zvolený počet lepicích lístečků (doporučeno je 10), napsat na každý z nich konkrétní pochvalu konkrétnímu žákovi a nalepit jej na místo, kde bude určitě objeven (na lavici, do sešitu, na písmenou práci, do žákovské...). 

Zpráva se musí vztahovat k práci daného žáka, přínosu pro třídu, osobitosti, úsilí apod. Příklady z knihy:
  • "Když jsi byl nemocný, opravdu jsem tě postrádal."
  • "Oceňuji, jak se zúčastňuješ diskuzí ve třídě."
  • "Mám rád tvůj smysl pro humor."
  • "Pracuješ skutečně tvrdě. Chci, abys věděl, že jsem si toho všiml."
Žáci mohou lístečky ukazovat doma a zřejmě nebude výjimkou, když si někteří vytvoří samostatný sešit, kam si budou "pochvalky" shromažďovat.

Protože chci být spravedlivá, uvažuji, že si vytvořím jednoduchou tabulku, kam si budu značit, komu jsem kolik dala lístečků. Ráda bych zajistila co nejspravedlivější rozdávání.
Až budu mít nějaké zkušenosti, ráda je sem přidám. Nebo mě někdo předběhne a napíše do komentářů?


.....
Podobné články:

2 komentářů:

  1. Tento článek mě potěšil.
    Knihu neznám, ale v citátech jako bych slyšela své myšlenky. A nápad s post-ity je bezvadný. I když na druhém stupni si musím dávat víc pozor na to, aby přemíra post-itů nepůsobila moc okatě, žáci by to mohli vnímat jako neupřímnost. Vyzkouším!

    OdpovědětVymazat
  2. Je to hezký nápad. Ale psát 10 lístečků denně mi připadá opravdu hodně. Řeším to tak, že dávám malé pochvaly a nálepky do notýsku a také hodně chválím přímo ve třídě tak, aby pochvalu slyšeli i ostatní žáci. Veřejná pochvala je lepší než "tajná".
    BlankaR

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína