26. 8. 2010

Vennův diagram ve výuce

Když jsem chodila do školy, málokdy jsme byli vyzváni hledat shodné či rozdílné znaky, nikdo nás nenutil zamýšlet se nad předloženými informacemi. Vlastně to bylo i nežádoucí - pochybování se prostě nenosilo.

Jestli čekáte, že se budu vyjadřovat o učitelích, kteří se tohoto pohledu na výuku ještě nezbavili, plete se. Snažím se jen shrnout, jaký vidím největší přínos využívání Vennových diagramů (anglická verze Wikipedie o Vennových diagramech) ve výuce.

Na stránce http://www.teachingk-8.com jsem našla několik tipů na první seznámení...


Jaké máte přezůvky?


Vyzvěte žáky, aby si pečlivě prohlédli své přezůvky. Kolik jich bude mít bílé/černé/zelené...? S každou zjištěnou barvou tvořte na tabuli odpovídající počet prvků a uzavřete je do kruhu. Někdo má boty černo-zelené... Jak si s tím žáci poradí?
Příště můžete vyzkoušet typ horní části oblečení apod.


Určitě by se zde hodila interaktivní tabule, protože máte možnost přesouvat a upravovat podle potřeby.

Aktivita nekončí zápisem! Je třeba vyzvat žáky, aby shrnuli poznatky, tj. musí se umět v zobrazení orientovat.




Porovnávejte, charakterizujte

Zdá se vám úvodní aktivita náročná? Vyzkoušejte porovnat jen dva předměty, např. dvě zvířata. Ptejte se, co mají shodného, čím se liší. Podle diktátu žáků zapisujte na tabuli, popř. upravujte, pokud se o některém tvrzení strhne diskuze.
Podívejte se, jak jsme porovnávali pampelišku a podběl v 1. třídě s využitím interaktivní tabule (omlouvám se jen za odkaz, ale nějak mě zlobí vkládání obrázků).

Samozřejmě společná tvorba je jen prvním krokem, později žáci už pracují s diagramy sami. 
Zpočátku bych doporučila pracovat ve dvojicích nebo malých skupinkách a slova by si mohli žáci zapisovat na papírek poskládaný to "harmoniky", který pak rozstříhají. Jednotlivé proužky pak mohou různě přeskupovat podle potřeby. Nakonec je na list nalepí nebo přepíší.

2 komentářů:

  1. Bezva nápad s těma botama. Díky Pavlíno, to by mě nenapadlo a přitom je to tak jednoduché...:-)

    OdpovědětVymazat
  2. Nápad zrovna není můj, ale jsem ráda, že se Ti líbí stejně, jako mně.

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína