14. 9. 2010

Jak přimět studenty, aby převzali odpovědnost za vlastní učení

Velmi ráda si čtu v blogu What Ed said. Obdivuji dovednost autorky shrnout podstatné do výstižných bodů. Tentokrát tedy na téma odpovědnosti studentů k výuce: 10 ways to encourage students to take responsibility for their learning…
  • Nabídněte možnosti. Neočekávejte, že budou všichni reagovat stejně, nabízejte různé výukové postupy.
  • Používejte otevřené otázky, nepředjímejte odpovědi. Učte žáky kriticky myslet.
  • Mluvte méně. Nechte komunikovat žáky, umožněte spolupráci (např. vhodným uspořádáním učebny). Podporujte spolupráci a vzájemnou pomoc.
Mám už od první třídy ve třídě pravidlo: Když nevíš:
  1. ještě jednou se zamysli;
  2. potichu oslov souseda nebo se rozhlédni okolo sebe;
  3. požádej šikovného spolužáka, u kterého předpokládáš, že ti s problémem pomůže;
  4. kontaktuj paní učitelku.
  • Využívejte zpětnou vazbu. Vyzvěte studenty, aby sami popsali, co jim pomohlo k učení, jak postupovali.
  • Pište méně testů. Nabídněte různé způsoby uplatnění poznatků - publikací na internetu, smysluplnými projekty apod. 
  • Pomozte studentům definovat cíle učení. Poskytněte čas a příležitost k sebereflexi. Využívejte konstruktivní zpětnou vazbu.
  • Nedovolte, aby se výuka rozmělnila do nicotných podrobností (i když jsou studenti plně zaujati prací). Stále hlídejte základní cíl hodiny/tématu.
  • Místo konzultačních hodin vyzkoušejte konferenci, kde budou žáci před rodiči prezentovat svou práci.

Jak se líbí seznam vám? Napadá vás ještě nějaký další bod, který bychom přidali? Napište do komentářů...


.....
Podobné články:

4 komentářů:

  1. Díky za překlad. O každém bodu by se dal napsat vlastní článek. Dlouho jsem přemýšlela, co přidat. (Autorka blogu vždycky vybízí, abychom přidali další nápady.)
    Takže např.: 1. Chovat se k žákům jako k člověku, tak jak chceme, aby se on choval k nám. Vyvaruji se kritiky před třídou (i když někdy mi přeteče trpělivost), dodávám sebedůvěru, oproti kolegům žáky zdravím s úsměvem a první...
    2. Osvědčilo se mi na začátku hodiny formulovat cíl pomocí sloves z Bloomovy taxonomie. Na konci hodiny ověřujeme, jestli a nakolik ho dokázali splnit. Pokud nesplní, vymyslíme spolu plán, co se dá dělat.

    OdpovědětVymazat
  2. Druhý bod mne zaujal - nemohla bys to popsat podrobněji? Možná na svém webu...? Nebo bych Ti (ráda) dala přístupová práva k nápadníku...

    Víš, vždycky mám trochu problém s těmi zatracenými cíli, co mají zaznít na začátku hodiny. A pak - pořád o "Bloomovi" píšu, ale vlastně jsem úplné kuře v používání. Navíc teorie nemusí vždy souhlasit s praxí, to víme obě.

    OdpovědětVymazat
  3. Necítím se být odborníkem. Ale můžu napsat, jak plánuji cíle já.

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína