23. 10. 2013

ePortfolia - máme na ně?

Se zaváděním RVP (a následných ŠVP) do praxe, se začalo skloňovat sousloví žákovské portfolio. Později bublina splaskla, ale někteří byli chyceni drápkem a snaží se dál o (téměř) nemožné. Co se mi zdá na portfoliích nemožné?

  • Málokdo s ním umí pracovat;
  • málokdo vlastně ví, co že by to mělo být a k čemu by to mohlo být užitečné;
  • málokdo má čas věnovat se zpětné vazbě, která j (dle mého názoru) tím hlavním kladem portfolií.
Jestli se pletu, pak mne klidně rozcupujte v komentářích! Ale...

As an added bonus, student digital portfolios help students authentically learn important digital citizenship lessons.[4]
Bonusem digitálního portfolia je, že pomáhá studentovi zvyšovat jeho digitální gramotnost.

Proto se mi zdá téměř z jiného světa příspěvek paní Eiterjorg ePortfolio Plans na jejím blogu Thoughts from School. Jestliže si budeme klást podobné otázky jako ona, pak jsme na dobré cestě...


Každý žák by měl mít své vlastní ePortfolio

Řekněme, že je to stejné, jako moje naivní představa, že každý žák 8. ročníku, kde jsem loni učila informatiku, bude mít funkční (!) osobní blog. Co se povedlo?
  • donutila jsem jednotlivce nebo skupinky 2 - 3 žáků vytvořit si blog;
  • každý žák napsal na svůj blog alespoň jeden příspěvek, ve kterém nekopíroval cizí texty.
http://goo.gl/mSZb5
Co se nepovedlo?
  • nedokázala jsem přesvědčit žáky, aby si pročetli cizí blogy a psali do komentářů;
  • většina žáků napsala POUZE jeden příspěvek a považovala práci za ukončenou;
  • nezvládla jsem žáky dostatečně motivovat k dalšímu psaní a komentování;
  • nevytvořila jsem prostředí, kde by byly odkazy na všechny blogy se jmény jejich autorů (rozcestník) - odkazy byly součástí diskuze ve skupině, ale k přehlednosti to mělo daleko.
Jak bych asi pak motivovala stejné žáky k tvorbě ePortfolia?


Zapisování zkušeností, znalostí a dovedností

Ideální představa obsahu ePortfolia je popsána tak, že žák po ukončení tematického celku a společném (diskuzním) hodnocení zvolí některou znalost/dovednost, kterou považuje za nejlépe zvládnutou a tu popíše do svého portfolia.
Students pick an artifact that represents their best understanding/work to add to the portfolio for this unit
Následně pak probíhá diskuze v komentářích od žáků i učitele.

Když si odmyslím, že na 1. stupni je téměř vyloučeno, aby žáci dovedli formou smysluplného textu popsat/shrnout své znalosti/dovednosti a podívám se na stupeň druhý, pak narážím na technické problémy - kdy a jak by žáci tuto aktivitu prováděli? 
V rámci hodiny těžko - už teď většina učitelů, co znám, pláče, že "na to není čas" (místo slovíčka to si můžete doplnit téměř libovolnou činnost).
Ve třídě asi také těžko - která třída má počítače/notebooky s připojením na internet pro všechny žáky? Moc jich asi nebude (pokud vůbec nějaká).


Na závěr

An obvious requirement of e-Portfolio functionality is that the learner needs to be able to control who-sees-what. A good e-Portfolio will allow the control of audiences so that concurrently different readers will see different ‘views’ of the one e-Portfolio.(1) 
Zcela zřejmým požadavkem ePortfolia je dovednost žáka třídit co a komu ukáže. Kvalitní ePortfolio umožňuje uživateli nastavit, aby v jednom ePortfoliu různí čtenáři viděli různé informace.

Až se naučíme pracovat smysluplně s "papírovými" portfolii a pochopíme jejich význam, pak se budeme moct podívat po ekologičtější variantě - ePortfoliích. Prozatím je to pro mne sladká hudba budoucnosti a obávám se (vzhledem ke svému střednímu věku), že se toho nedožiju.
Škoda, snilo se mi s otevřenýma očima moc pěkně...

PS: Ruku na srdce: kdo z vás, milých čtenářů, máte své ePortfolio (třeba na http://digifolio.rvp.cz/) a pracujete s ním?




Zaujala mne myšlenka, že e-portfolia by měla/mohla být nahrazena b-portfolii. Co je to b-portfolio? To je vlastně osobní blog, který umožňuje autorovi sebereflexi. Vlastně ho k ní nutí, protože základem blogování je text, který se autor snaží zformulovat.

Takže... dovedete si představit, že každý týden povinně blogujete, abyste shrnuli své týdenní úspěchy, myšlenky a vyvodili z nich nějaké závěry pro svou další práci/činnost? Mimochodem - o něco podobného se snaží účastníci elearningového kurzu pod vedením pana Bořivoje Brdičky na Metodickém portálu.

Přečtěte si (třeba i s pomocí Google translatoru) článek ‘ePortfolios’ are out, ‘bPortfolios’ are in (apparently).


... a malá rada na závěr:

You must  start with the parents! If you try to publish student work online without educating parents about the importance of such an endeavor, it will most likely backfire on you.[4] 
Musíte začít "od rodičů". Publikace studentských prací bez toho, že byste rodiče seznámili s vzdělávacím cílem této činnosti, by nemusela být přijata vstřícně.



Zdroje a citace

[1] Teacher Reboot Camp [online]. 2009 [cit. 2011-03-20]. What Makes A Digital Portfolio Effective? #Edchat Summary. Dostupné z WWW: http://teacherbootcamp.edublogs.org/2009/12/02/what-makes-a-digital-portfolio-effective-edchat-summary/.

[2] HOPKINS, David. ELearning Blog Dont Waste Your Time: ‘ePortfolios’ are out, ‘bPortfolios’ are in (apparently) #ePortfolio #bPortfolio [online]. 2011-10-23 [cit. 2011-10-23]. ‘ePortfolios’ are out, ‘bPortfolios’ are in (apparently). Dostupné z WWW: http://www.dontwasteyourtime.co.uk/eportfolio/eportfolios-are-out-bportfolios-are-in-apparently-eportfolio-bportfolio/.

[3] EITELJORG. THOUGHTS FROM SCHOOL : So, I've been thinking. . . [online]. 2010-08-12 [cit. 2011-10-23]. EPortfolio Plans. Dostupné z WWW: http://thoughtsfromschool.wordpress.com/2010/08/12/eportfolio-plans/.

[4] Clark, H. Digital Portfolios - Edudemic. [online]. 2013. [Accessed: 17 Dec 2013]. Available at: http://www.edudemic.com/digital-portfolios/.

7 komentářů:

  1. Ta cesta k používání portfolií musí být doprovázena celkovou změnou přístupu k žákům. Zkoušet to v 8. třídě skokem, je sice chvályhodné, ale je to předem odsouzeno k neúspěchu. Přesto nezbývá, než to zkoušet. Budeme to dělat tak dlouho, až s celým systémem pohneme!

    OdpovědětVymazat
  2. Také věřím, že doba, kdy bude podmínkou při žádosti o místo předložit portfolio (ať už elektronické nebo papírové), jednou nastane. Bylo by dobré připravit na tuto situaci žáky/studenty a vybavit je všemi potřebnými dovednostmi.

    OdpovědětVymazat
  3. Svoje portfolio mám v adresáři MOJE DATA :)tříděné do systému složek po předmětech a ročnících. Pak ho cpu do diiga a na blog. A je to portfolio?

    Se svou třídou zkoušíme různé aktivity a různé způsoby práce, tak nějak na nich testuji, co zvládnou, co mi vyhovuje, co vyhovuje jim a kudy cesta nevede. A protože už jsou to deváťáci, tak je do portfolia nutit nebudu. Ale ty příští? Kdo ví :D

    OdpovědětVymazat
  4. Já s "potforiem" pracovat neumím. Ani se svým (jsem hrozný chaotik), natož s žákovským. U nás mají všichni složky už od první třídy, jak to funguje na prvním stupni nevím, ale na druhém složky většinou slouží spíš jako odkladiště všeho možného. Mají tam písemky (okopírované čtvrtletní), mají tam sebehodnocení, takže by s tím pracovat určitě šlo. Ale zatím jsem se to nenaučila.

    OdpovědětVymazat
  5. Stále si dovolím tvrdit, že na to prostě není časový prostor. Takže nejprve je třeba najít smysl (proč to dělat) a následně čas (tedy kdy s tím pracovat).

    OdpovědětVymazat
  6. Já myslím, že smysl to nějaký má. Spíš není čas na to, abychom se s tím naučili pracovat. :-) Rozhodně je to jedna z věcí, kterou bych chtěla prokouknout.
    K prvnímu komentáři: Mám dojem, že se u nás skokem řeší spousta věcí.

    OdpovědětVymazat
  7. bPortfolio se mi líbí :) Koneckonců svůj blog jsem zakládala jako zápisníček.

    Blog na e-learning mne nutí k trošku jinému pohledu. Snažím se psát poctivě, ale je to docela dřina. Píšu článek, uložím do konceptů, pak se k němu vracím, je to spousta času. 8 týdnu to vydržím, psát něco podobného každý týden by byla pořádná fuška.

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína