21. 8. 2011

11. PEPOUŠovo vlnobití: Zapojujeme do výuky i ruce? - s komentářem

 11. PEPOUŠovo vlnobití proběhlo 6. prosince 2010. Téma bylo tak trochu "zmanipulované", protože mne opravdu zajímalo, jak a jak často se zařazují manipulační činnosti do výuky. Samozřejmě mám na mysli manipulaci s pomůckami...


Proč je dobré zařazovat manipulaci s pomůckami do výuky?
  • Podporuje jiný styl učení, kinetický - pohybový. 
  • Mnohé pomůcky pomáhají dětem pochopit některé zákonitosti. Jak jinak vysvětlit dětem dopočítání do..., když ne ukázkou na penězích nebo kolečkách? 
  • Umožňuje lépe si zapamatovat informace. Co si děti ohmatají mají šanci si mnohem lépe zapamatovat. 
Obzvlášť užitečné je propojení rukodělné činnosti s probíraným tématrem u žáků s jakýmkoliv problémem v učení (dys, postižení...), právě pro to větší množství "kanálů", kterými se informace propojují a lépe fixují. - Lenka Ř.

Aby učitelé mohli/uměli zařazovat takové činnosti do výuky, musí překonávat některé překážky. V diskuzi zazněly především potíže se skladováním a tříděním.
Pozn.: Překvapilo mne to, protože jsem předpokládala, že hlavním problémem bude pomůcky sehnat nebo vyrobit! Mýlila jsem se (nebo byli v diskuzi učitelé, pro které to opravdu problém není). 


Takže jak skladovat?
  • bílé plastové krabičky od filmů na KP8
  • krabice barevných papírových obalů na CD
  • co nejširší šanony se čtyřmi kroužky
  • obálky
  • samozavírací igelitové pytlíčky
  • nejpoužívanější pomůcky (opakovaně používané) mají žáci u sebe - řešíme to plastovou krabicí z Ikea, kterou dostali na začátku školního roku. Pozn.: Asi je to ale řešení pouze pro 1. stupeň, když se žáci nestěhují.
O další vychytávky se můžeme podělit v komentářích...


Množství pomůcek závisí čistě na cíli využití. Někdy stačí mít balíček pro skupinu (max. ale 4 žáci ve skupině), někdy je výhodnější mít balíček pro každého žáka/dvojici. 


Pomůcky nemusí být vždy papírové (a podle potřeby zalaminované). Ty pak - samozřejmě - vydrží déle. Klasickou ukázkou je geoboard nebo "hodiny na násobilku" (násobkové kruhy).
Kdo má štěstí, může ve školním kabinetě najít poklady - třeba plastové krychličky (žluté a modré). Na ty byly v diskuzi obzvlášť kladné reakce.
Tvořivý učitel dokáže i ze zbytků starých stavebnic vyrobit nenahraditelnou pomůcku:
Máme číslice s nějaké staré stavebnice, na druhé straně je suchý zip , na pracovním listu například dvě jablka a jedna hruška, prázdné místo s druhou stranou suchého zipu a šup, číslo 3 patří tam... Děti s tělesným postižením nezvládnou často jen tak psát, nebo si připožené věci hned zase rozházejí. - Lenka Ř.


Zvláštní kapitolu si zasloužilo modelování v geometrii:


Propojení s výtvarnou výchovou a praktickými činnostmi nabízí další možnosti zapojení rukou žáků. 
Pozn.: Z osobní zkušenosti vím, že je mnohem účinnější, když si pomůcky vyrábí žáci sami. Víc si jich pak váží. Je ovšem třeba počítat s větší či menší nedokonalostí takto vyrobených pomůcek.
  • papírové modely hradů k dějepisu, prvouce
  • tvoření v písku - slovanské hradiště
  • plánek "města" k orientaci na mapce 
  • modely Egypta
  • móda v různých obdobích 
  • vyráběli jsme ve 2. třídě pokladničku na papírové mince: 4 krabičky od sirek obalit barevným papírem a slepit
  • kapsičky na kartičky k určování pád - číslo - rod - vzor; bylo třeba z A4 čtvrtky vyrobit sešitím tak, aby vznikly 4 kapsičky
  • karty - z jedné strany jsou písmena (na ty se koukají děti), z druhé strany je karta polepena barevným papírem (tu mi ukazují); mám okamžitě přehled; později na tu kartu píšeme i jiná pravidla, např. s - z předpony apod. 


Zazněly i některé praktické návody, jak s pomůckami/kartičkami pracovat
Napíšu pár slov na samolepky a oni si je vlepují na plakátky nebo nachystám tabulku, kterou rozstříhají, slova pak vlepují do sešitu. Pak ovšem musím jedničkářům vysvětlit proč to děláme tak komplikovaně. - Ludmila

Zaokrouhlování čísel. Potřebují čtverečky 2 x 2 a číselnou osu.
Nadiktuji několik čísel. žáci je postupně pokládají na číselnou osu (roh čtverečku krásně přisunou na správné místo). Pak určujeme mezi kterými desítkami leží dané číslo (pokud zaokr. na desítky). Kterému je číslo blíž? Tak na to zaokrouhlujeme.  
Dělení se zbytkem. Potřebují kolečka nebo knoflíky a papírový obrázek s jednou velkou miskou a několika malými miskami.
Babička měla 13 pomerančů (děti položí 13 koleček do velké misky). Rozdělila je mezi svá 3 vnoučata tak, aby každé dostalo stejně. Jak? Každému dala nejprve jeden, pak druhý... Děti přesouvají kolečka z velké misky do malých (ostatní malé misky jsou zakryté listem papíru, aby je nelákalo do nich něco dávat). Něco pak ve velké misce zbyde.  

Pokud do činností zařadíme i jednoduché pokusy, pak sem zcela jistě patří Tvořivé pokusohraní.


Publikovanou vlnku v prostředí Google Waves najdete zde.

4 komentářů:

  1. Dnes jsem zapadla a prostě to nestihla :(

    OdpovědětVymazat
  2. Budíček... Na mobílku nařídit... ;-)

    OdpovědětVymazat
  3. Zdravím Pepoušky,
    opět díky za prima nápady, třeba ty "vícestěnné" krabičky.. a nejen.
    Papírové mince, kolečka, čtverečky s čís. osou používáme také, na čj kartičky s "íčky" a s u, ú, ů, také s tečkou, otazníkem, vykřičníkem. Děti je nenosí domů, každou sadu mají v igeliťáčku se zapínáním + každý má na své lavici přivázaný kapsář s více kapsičkami( každoročně nám vyrábí pro prvňáky za rozumný peníz dřívější družstvo invalidů) a každý má stále vše po ruce. Máme tam i stírací tabulku a karty s číslicemi. Moc mi tenhle systém vyhovuje.
    Učení s pohybem používáme třeba v M - dupnu - stovky, tlesknu do kolen - desítky, tlesknu normálně - jednotky. Děti moc baví.
    Vyjmenovaná slova(kartičky) - každá sada jinou barvu a procvičíme řady vyjm. slov, nadřaz. a podřaz. slova, řadíme podle abecedy,počtu slabik,..
    M - fazolky(sčítáme, odčítáme, dvojice, trojice,..), máme je v krabičce a slouží nám i jako hudební nástroj - velmi oblíbené:-)
    Zkrátka souhlasím s tím, že čím víc smyslů děti použijí, tím lépe.
    P.S. Zkusili jsme " sněhovou kouli" a děti se mohly přetrhnout, aby všechno zjistili. Takže ještě jednou díky, Pavlo, za tip.

    OdpovědětVymazat
  4. ... a Tobě, Věrko, díky za doplnění dalších nápadů a vychytávek (ty kapsáře závidím, nám to pořád vypadává z lavic).

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína