21. 12. 2010

Prostředí ve třídě: barvy a výzdoba

Asi před rokem jsem si povídala s jednou kolegyní, která přestoupila na novou školu. Během prázdnin se společně se svým budoucím ředitelem šli podívat do její budoucí třídy. Nějak se jí třída nezdála, byla moc strohá a neveselá. Pan ředitel nelenil a nabídl jí, že druhý den bude mít k dispozici vzorky barev a že si milá paní učitelka vybere, jak barevně vyvedenou místnost by chtěla mít.
Chvilku jsem si myslela, že jsem se dostala do pedagogického nebe. To by byla krása, kdybychom mohli - i ve velkých školách - ovlivňovat i takovéto "maličkosti"!

Kdybych si tedy mohla přát...

tak bych volila jistě nějakou nerušivou pastelovou barvu. Hm, ale jakou? Copak jsem nějaký odborník? V článku Classroom Wall Colors and How They Impact Learning je na některá úskalí upozorněno...
Color can actually increase focus and work productivity, as well as accuracy in work. However, different colors contribute to learning differently. High contrast and bright colors are very intellectually stimulating and can increase mental focus for younger children. Those same colors can be too distracting for older students, though. More subdued hues can be less distracting in the upper grades.[1]
Barvy mohou podpořit zájem žáků o učení (vždyť tam, kde se cítíme dobře, se budeme jistě raději zdržovat), zvyšovat produktivitu i pozornost jedněch žáků , ale stejně tak mohou rozptylovat ty druhé. Barva pro mladší žáky nemusí vyhovovat žákům starším a opačně. Není lehké to vybalancovat. 

Který odstín zvolit?

Pokud se přikloníme k červeným odstínům, podpoříme energii, zvýšíme pozornost, ale tím se také děti rychleji unaví a můžeme potlačit tvořivost.
Odstíny modré vyvolávají klid a pohodu. Žáci mohou být připraveni lépe přijímat nové myšlenky. 
Žluté a oranžové ladění třídy může zvyšovat tvůrčí energii.
Naopak bílá barva působí nudně, může žáky zneklidňovat.

Tak co, už máte vybráno?

A co ta výzdoba?

Pokud nejsem ochotna (a schopna) vzít štětku, zajistit si barvu a vymalovat si třídu sama, jsem odkázaná na výzdobu. V přípravném týdnu je tak největší frmol v kabinetech, aby každý třídní učitel získal právě ty plakáty, které se nejvíce hodí pro jeho třídu. Ale co kdybych si chtěla vytvořit nějaké ty "postery" sama? Jsou tady nějak důležité barvy?

Chtěla bych poděkovat paní M. Kelly, která se v rámci kurzů a přípravy pomůcek k výuce angličtiny na 1. stupni věnovala i cílené barevnosti pomůcek...

Pokud chceme na něco opravdu upozornit plnou vahou barev, pak volme kombinaci červené a žluté (vzpomeňte na logo McDonals - to nepřehlédnete nikde). Červená je obecně využívána jako "křičící barva" (asi proto ji mají učitelé v takové oblibě - viz článek Učitelé, zahoďte červenou!), žlutá spíše zvýrazňuje již napsané. Modrá je příjemná na oči, ale ke zdůraznění nějaké informace se moc nehodí. A zelená? To je zdraví, veselost (a BIO všeho druhu).

Tuším, že univerzální návod na výzdobu třídy neexistuje. 
Ale bylo by to fajn, kdybychom věděli, že v každé ideální třídě je
  • zeď vymalovaná odstíny ... barvy v mírné kombinaci s ... barvou;
  • 6 plakátů velikosti ..., nebo 4 plakáty ... velikosti;
  • 1 mapa, ale pak je třeba snížit počet plakátů o ...;
  • na přední stěně třídy může být maximálně ... obrázků, ale nikdy ne obrázky v barvách ... a ...;
  • ...
... ale bylo by to hezké ;-)

Zajímavé odkazy z jiných zdrojů


Zdroje a citace:

[1] O´Banion, D. (2010). Classroom Wall Colors and How They Impact Learning. [online] Suite. Available at: https://suite.io/deborah-o-banion/483c2nx [Accessed 21 Dec. 2010].

4 komentářů:

  1. A kytky, kytky a kytky. Bez nich je třída vždycky holá.

    OdpovědětVymazat
  2. No vidíš, na to jsem zapomněla. Asi to bude tím, že mou péči jen tak některá květina nepřežije (jsem horší než princezna Krasomila). Ještěže se o ně občas starají děti.

    OdpovědětVymazat
  3. A co takhle stěny jako tahák? Máme na zdech zrovna probírané a procvičované učivo, často tvoří lístečky, plakáty, cenovky do "obchodu",... samy děti. A za kytky se taky přimlouvám. A na přední stěně určitě hodiny.

    OdpovědětVymazat
  4. Věrko, díky. Nástěnky by vydaly na jedno samostatné téma ;-)

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína