20. 1. 2011

Po bitvě je každý generálem aneb Jak jsem panelila

Jak už se tak pár let znám, mohu o sobě prohlásit, že mne lákají věci, které jsem ještě nevyzkoušela. A tak když jsem dostala nabídku zúčastnit se panelové diskuze SKAV na téma Čtenářská gramotnost, nemohla jsem říct ne...


Má příprava - spíš bych měla říct "můj soupis myšlenek a názorů" - probíhal v metru do malého zápisníku. Zaznamenávala jsem si bez ladu a skladu všechny otázky a problémy, které mne ke zvolenému tématu napadly. Kdybych se je pokusila vizualizovat, vypadalo by to asi takto:

Domnívám se, že je především třeba zlepšit:
  • přípravu učitelů na VŠ;
  • možnosti dalšího vzdělávání stávajících učitelů včetně kurzů, kde budou učitelé odborných předmětů seznámeni se strategiemi práce s textem.

Až dojde k těmto změnám (tedy jestli k nim dojde), pak můžeme jít dál a zaměřit se třeba na:
  • kvalitu učebnic a jejich podporu čtenářských dovedností (příliš jednoduchá zadání příkladů a texty bez nutnosti nad nimi přemýšlet toho asi mnoho nerozvíjí);
  • množství a kvalitu pracovních sešitů (jejich vyplňováním mnohdy učitel ztrácí čas, který by mohl věnovat mnohem důležitějším aktivitám);
  • spolupráci s vnějšími subjekty, např. knihovnami, sdruženími a soukromými osobami, které mohou u dětí zvýšit zájem o čtenářství;
  • smysluplné využití technologií, potlačení nežádoucích jevů (dle mého názoru jsou to třeba tzv. interaktivní učebnice, které ukazují text učebnice na interaktivní tabuli - žáci nemusí už ani sledovat text v knize, protože jim ho učitel předvádí), a naopak využití tím správným směrem (aplikace k rozvoji literárních dovedností, blogování apod.).

Během diskuze se hlavní téma přelévalo tak, až jsem chvílemi měla pocit, že sedím ve špatné místnosti.


Pochopitelně nedošlo na všechna témata, která jsem si označila, ale několik závěrů jsem si přeci jen udělala:
  • vysoké školy jsou samostatný subjekt a zřejmě neexistuje nikdo, kdo by jim mohl nakazovat, co a jak mají vyučovat;
  • kurzy pro "oboráře" s výukou strategií výuky čtenářských strategií jsou v nabídce. Napadají mne k tomu dvě otázky: Dokáže jeden subjekt pokrýt učitele z celé republiky? Vědí to všichni učitelé, že tyto kurzy jsou právě pro ně?
  • další vzdělávání učitelů se bude pachtit i nadále, protože to nikoho nepálí. Mám na mysli problém se suplováním popř. výměnami a finančními možnostmi školy, pokud se chce učitel zúčastnit nějakého kurzu nebo semináře. Otázkou zůstává PROČ by to učitel všechno podstupoval, když neexistuje žádná možnost kariérního růstu.
  • dobrou zprávou je, že pokud učitel chce, nikdo mu v iniciativě nebrání (bohužel ho ale za ni mnohdy nemůže ani ocenit).

Když bylo po všem, zastavila mne ještě jedna paní učitelka, která mi sdělila své důvody, se kterými nelze než souhlasit - čas a učivo. Při jedné hodině týdně si učitel opravdu nemůže dovolit "zdržovat se" nějakými strategiemi práce s textem - musí vše urychlit, jak jen to jde, aby se stihlo vše probrat.
Mrzí mne, že jsem tento pohled nezprostředkovala nahlas. Domnívala jsem se, že je všeobecně známý.



Z diskuze jsem odcházela rozladěna - nabyla jsem dojmu, že tam mnozí lidé nepřišli hledat řešení, ale jen obhajovat své kroky nebo pozice. Tomu také odpovídaly reakce na závěrečnou otázku "Co konkrétního by se mělo udělat, aby se zlepšila čtenářská gramotnost našich žáků v budoucnu?", která byla položena v rámci online chatu.


Můj obrázek po absolvované diskuzi je třeba trochu poupravit. Něco nelze ovlivnit a něco není důležité. Teď můj obrázek tedy vypadá takto:

Těším se na další výsledky šetření PISA aj. ;-)

13 komentářů:

  1. Děkuji za rychlost, s jakou jsi článek publikovala. Tvé návrhy jsou perfektní, sama bych je nesepsala lépe. Mám z akce dojem, že vlastně nic udělat nelze.
    Nesouhlasím s názorem, že nás tlačí čas a učivo. Jaktože já můžu učit strategie a zvládnout i učivo? A za další, těch kurzů se strategiemi jsem si vážně nějak nevšimla. Pokud mají na mysli Kritické myšlení,které se zabývá hlavně aktivizačními metodami a EUR (strategiemi až v poslední době), tak to se ve školách moc neprojevilo.
    Celá akce mě zklamala a hlavně mi dodala odvahu a energii, abych dál pracovala na naší PLN.
    Ještě jednou díky.

    OdpovědětVymazat
  2. Liduš, od češtinářů se to tak nějak očekává, že budou primárně pracovat s textem. Ale chápu fyzikáře a matikáře (s touto aprobací byla ta paní učitelka), že kdyby měla rozebírat (a třeba modelovat) každou slovní úlohu, tak by toho asi moc neudělali.
    Faktem zase je, jakou kvalitu má slovní úloha, které nikdo neporozumí, že?!

    OdpovědětVymazat
  3. Nikdo ji nenutí, aby modelovala každou úlohu. Slyším jen stále stejné výmluvy. Češtináři sami nejsou schopní vybudovat čtenářské dovednosti! A ostatní učitelé musí vědět, jak správně číst. Jinak budu slyšet stále stejné stěžování právě od nich, že děti nerozumí textu. A máš pravdu, bez porozumění úloze těžko něco vyřeší. (Viz můj konflikt s přírodopisářkou v článku na mém blogu - děti musí být vedeni všemi učiteli stejně - podobně, jinak nám v klidu a ještě s dovolením učitelů řeknou: Já to číst nemusím, paní učitelka nám nadiktuje zápis.)

    OdpovědětVymazat
  4. Taky někdy řešíme slovní úlohu hodně dlouho, než se to přečte, než rozebereme "vo co gou", to je doba! "Víte, o čem je řeč?", "Přečtěte si to ještě jednou!", kreslíme, šaška jim dělám (naposled kozu jak běhá na provaze),... je to dřina a výsledky si nejsem jista. Nějaké hlasovací zařízení by se mi hodilo. Ale každou úlohu tak dělat nemůžu.
    Jinak je to hodně smutné čtení.

    OdpovědětVymazat
  5. Tak tomu tleskám. Myslím, že ty výsledky se časem dostaví.

    OdpovědětVymazat
  6. jo .. taky občas jedu závratným tempem dvě rovnice a jedna slovní úloha za hodinu .. a jak mi jde kreslení ... na autíčka, náklaďáčky a autobusy už mě chválej :)

    Pavlíno, to už máš tu novou hračku? :)

    OdpovědětVymazat
  7. Jak jsi to poznala ;-)
    Ano, takže se připravte na ilustrace ala PavkaHu!!

    OdpovědětVymazat
  8. já se divím, že mi to tenhle týden ještě myslí .. nu, pochválím se za bystrý úsudek :)

    OdpovědětVymazat
  9. Jak to tady tak čtu, je mi smutno. Ještě že mám, Pepoušky, vás ;-) Aspoň tady se můžu malinko dobíjet.
    Situace se má totiž tak: Všichni chodili do školy, a tak samozřejmě všichni vědí, jak se má učit(i ta čtenářská gramotnost).
    Pozici na veřejnosti máme .. no vždyť víme. Bodejť ne, když za to nic, co by svedl kdekdo:-DDD, máme co chvíli přidáno(nyní já osobně o cca 200,- Kč měsíčně, ovšem téměř bez osobka a tudíž o celé 2 000,- víc po 20 ti letech usilovné práce na sobě a vyhrabávání informací po nocích, než můj kolega, který "už" 2. rokem sbírá zkušenosti stylem strana ta a ta, cvičení to a to - vždyť přece jiné věci ho na pedáku neučili.) A toho volna!!! No nehrajte si s dětmi za ty prachy, zvlášť když víte, že do důchodu se vyšší výplaty nedočkáte ať chodíte domů v poledne, nebo na oltář vlasti pokládáte hodiny a hodiny s dětmi a pro děti navíc.
    Po tolika letech slibů i výhrůžek ze strany již několikátého ministra je ve sborovně nálada na bodu mrazu. Navrhovat činnosti navíc, prosazovat školení ať už k interaktivce(ta jediná, co máme, se stejně používá hlavně jako promítací plátno) nebo nedej bože nějakou aktivitu mimo vyučování jsem si už dávno odvykla, ale protože jsem beran a děti mě baví a pořád si myslím, že stojí za tu námahu, no a taky zcela sobecky nechci, aby mě a moje potomky učili a léčili blbci, necitové a hulváti, jedu si stejně po svém a tudíž "kazím normy", či spíš jsem za tu divnou individualistku.
    A tak mě trápí ta učitelská letargie a bohužel čím dál víc sílí pocit, že všichni by chtěli, aby se učilo lépe a radostněji, ale na koleni, bez peněz a přičinění, ačkoliv hezkých řečiček je stále všude dost a dost.
    Ach jo. Být tak mladší a mít sílu a čas být během bitvy generálem...

    OdpovědětVymazat
  10. Věrko,
    z Tvého příspěvku až mrazí. Děkuji za odvážnou, přímo generálskou reakci. Moc si jí vážím.

    OdpovědětVymazat
  11. Zrovna tenhle týden jsme se o tom bavili ve sborovně.
    Češtináři sami nezvládnou rozvíjet čtenářské dovednosti. A to zejména z toho důvodu, že jejich dnes stále ještě základní "učivo" nenabízí možnost pracovat se složitějšími a informacemi nabitými (a už vůbec ne atraktivními) koncepty a musí si studiní texty tohoto typu při nauce studijních dovedností "vypůjčovat" z jiných oborů. Na rozdíl od takových dějepisářů, chemikařů, fyzikářů či občankářů se prostě i/y nebo přívlastky můžou jít jen klouzat. Nemluvím ovšem o krásné literatuře, ale tam - a teď se na mě nezlobte, toho na pochopení moc není. A hraje se na úplně jiném písečku.
    Rozvíjení čtenářské gramotnosti (tedy alespoň tu část s chápáním a prací s informacemi ukrytými v textu) musí učit všichni učitelé - tolik hlavní závěr naší sborovnové diskuse. Uvidíme, nakolik se nám podaří toto v následujícím pololetí zvládnout.
    A ještě bych přihodil jedno: stávající učebnice "naučných" předmětů se dostaly do zajímavé situace. Přijde mi, že ve snaze "zeštíhlit" obsah minimalizovaly počet vět na kapitolu. A výsledek je ten, že téměř každá věta obsahuje víceméně nevypustitelnou informaci. Jak ale chcete žáky naučit žáky používat síto informací, když je všechno důležité? Netuším.

    OdpovědětVymazat
  12. Je zvláštní, že všichni souhlasí s nutností rozvíjet ČG ve všech předmětech, ale jen málokdo je ochoten/schopen to zavést do praxe. Jsem ráda, že někde se o tom alespoň bavili...

    OdpovědětVymazat
  13. @Pavlína Hublová
    Nu, naštěstí nejen mluvili, ale dali i dohromady konkrétní věci, které zkusíme v rámci předmětů dělat jinak. Uvidíme, jak to dopadne...

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína