3. 11. 2011

Přijímací pohovor učitele budoucnosti (nebo ne?)

V mnohých svých příspěvcích si kladu otázky, které se týkají více či méně osobnosti učitele. Protože - a věřím, že se mnou budete souhlasit - od toho se odvíjí mnohé: přístup k žákům, rodičům, vedení školy, kolegům, styl i metody práce, entuziazmus...

Zkusme se zasnít a představme si přijímací pohovor na jedné škole v ideální (nebo idealizované) době...Postupně dostane těchto několik otázek (+ nějaké ty podotázky):
  1. Přemýšlíte? Ptáte se sami sebe proč jste zvolili právě tento postup? Přemýšlíte kriticky a umíte odůvodnit svá rozhodnutí?
  2. Máte otevřenou mysl? Jste otevřený novým nápadům? Jste ochotný hledat nové cesty, jak přistupovat k výuce?
  3. Máte kvalitní znalosti? Vzděláváte se průběžně? Vyhledáváte nové postupy, nápady a informace k obohacení svých pedagogických dovedností?
  4. Jste zodpovědný a důsledný? Dokážete přijmou odpovědnost za výsledky svých žáků? Snažíte se jim pomoci v jejich cestě ke vzdělání? Zvládnete důsledně přistupovat k povinnostem svých žáků, ale i ke svým vlastním? Zde jsem se odchýlila od původního zdroje, protože mi tento princip připadl velmi důležitý.
  5. Máte otázky? Jste zvídavý? Vzděláváte se aktivně sám? Kladete otázky nejen svému okolí, ale především sám sobě?
  6. Reflektujete neustále svou práci? Přemýšlíte neustále o své práci? Vnímáte pozorně reflexi ze strany svých žáků? Dokážete přijmout zpětnou vazbu od kolegů nebo ji dokonce sám aktivně vyhledáváte?
  7. Umíte komunikovat, naslouchat a spolupracovat? 
  8. Jste nezávislý a nebojíte se občas riskovat?
  9. Jste vstřícný? Pracujete na sobě, abyste působil příjemně. Dokážete pečovat o své žáky, aby dosáhli lepších výkonů? Umíte být vůči žákům přátelský a chovat se přiměřeně neformálně?
  10. Dokážete ve třídě vytvořit bezpečné prostředí pro své žáky?
  11. Jste vyrovnaný? Dokážete reagovat na změny (atmosféra ve třídě, požadavky rodičů a vedení školy apod.)?
Já by byla škola, která by si vybírala učitele podle toho, kolikrát žadatel o práci řekl ANO? 

Mně se snilo dobře. Otevírám oči...

Možná brzy také půjdu na pohovor. Copak se mě asi budou ptát? 
Jestli umím vyplňovat kolonky? Jestli bude v mé třídě ticho a žáci budou mít v sešitech narýsované okraje? 
Doufám, že najdu "tak trochu jinou školu"...


Zdroje

SACKSON, Edna. What Ed Said [online]. 2011-10-30 [cit. 2011-11-03]. 10 questions to provoke change…. Dostupné z WWW: [http://whatedsaid.wordpress.com/2011/10/30/10-questions-to-provoke-change/].

BURJAN, Vladimír. Burjan o škole : Úvahy o výchove a vzdelávaní [online]. 2011-07-21 [cit. 2011-11-03]. Čo budete od septembra robiť inak?. Dostupné z WWW: [http://www.burjanoskole.sk/?p=2234].

SHAW, Harold. One Foot In Reality : -- while writing about living simply and our adventures in a shared early retirement [online]. 2011-05-20 [cit. 2011-11-03]. What do I want as a Teacher?. Dostupné z WWW: [http://www.onefootinreality.com/2011/05/what-do-i-want-as-teacher.html].

6 komentářů:

  1. Pavlo, ty bys měla být tím, kdo takový pohovor povede s učiteli, kteří budou chtít pracovat ve TVÉ škole... :)

    OdpovědětVymazat
  2. Možná to bude znít nepravděpodobně, ale u nás přesně tyhle otázky zaznívají, a nejen při přijímacím pohovoru, ale i později... Možná proto jsem tak spokojená.
    Jana Petrů

    OdpovědětVymazat
  3. @locika: Jsem ještě mladá, chci si užívat volnosti a svobody! ;-)

    @Jana: A kde se nachází ta dokonalá škola? Závidím... Že bychom naplánovali na jaro exkurzi?

    OdpovědětVymazat
  4. Pavli, napíšu ti to soukromě.
    Jana P.

    OdpovědětVymazat
  5. Je pozoruhodné, že se nikdo nezeptá, proč půjde Pavlína na přijímací pohovor? Nebo, že by to všichni věděli?

    OdpovědětVymazat
  6. Bohužel vím... Ale to se nedá řešit tady v diskuzi. Jana P.

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína