19. 3. 2012

24. PEPOUŠovo vlnobití II.: Počítače ve třídě nebo počítačová učebna? Není něco z toho zastaralé?

Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností. Nově probíhají vlnobití na síti Google Plus.


Téma: Počítače ve třídě nebo počítačová učebna? Není něco z toho zastaralé? 
Následuje textový přepis diskuze...



Kolik počítačů ve třídě považujete za dostatečný počet, aby se s nimi dalo v hodinách pracovat? 23 komentářů

Pavlína Hublová  -  Při počtu 24 žáků bych to viděla tak na 10 počítačů (mluvím o ideálním případu). Takže dvojice max trojice. Nebo třída rozdělená na polovinu - jedna na PC druhá dělá něco jiného.
Včera v 20:06  

Hana Dědková  -  já bych řekla, že ideál je 1:1, vše ostatní je neideální. Ale dvojice jsou taky ok, víc už myslím, že to není pracovní prostředí, ale spíš televize -koukají na někoho jiného...
Včera v 20:09  

Ludmila Kovaříková  -  Mně připadá nejlepší počet 15, protože mám ve třídě maximálně 30 žáků. Takže do dvojic. Nějaká ta spolupráce není na škodu.
Včera v 20:14    +2  

Bohuslav Hora  -  V počítačovce jich mám 26 - 8 notebooků si je možné mobilně zapůjčit po škole.
Včera v 20:20  

Jitka Rambousková  -  Pokud jd etřeba o nějaké procvičování, pak 1:1. Pokud jde o skupinovou práci, pak stačí míň.
I na práci v ICT potřebují mít každý svůj, ty dovednosti se prostě díváním na druhého nedostaví, to musí projít rukama.
Včera v 20:35    +3  

Bohuslav Hora  -  +Jitka Rambousková Souhlasím s tebou.
Včera v 20:39  

Pavlína Hublová  -  +Jitka Rambousková Souhlasím, že ideální je 1:1, ale to je opravdu asi z říše snů (normální PC by se snad ani do třídy nevešly). Uvědomuju si, že práce 1:1 bude jiná, než když budu mít ve třídě 15 PC. Takže další metodiky?
Včera v 20:46  

Bohuslav Hora  -  Když jsme likvidovali staré počítače, tak jsme je nejdříve porozdali po třídách - takže jedna třída měla ři pracoviště - to byly ty větší - u nás jsou malé třídy, ostatní měli jedno pracoviště a k tomu to jedno učitelské, kam se může vydat hledat při hodině kdokoliv,koho pověříte.
Včera v 20:47  

Jitka Rambousková  -  Na model 1:1 jsou ideální tablety, to asi řešit netřeba.
A změny metodiky pro 1:1 jsou nutné.
Včera v 20:56 (upraveno)    +1  

Bohuslav Hora  -  Určitě +Jitka Rambousková . iPAD to ukázal, a učitelé by to využívali.
Včera v 20:58  

Bohuslav Hora  -  Nebo alespoň ty notebooky.
Včera v 20:58  

Bohuslav Hora  -  Možná by stačil i ten netbook.
Včera v 20:58  

Pavlína Hublová  -  +Jitka Rambousková Když se učitelé nenaučili ani používat učitelský počítat? Není to moc odvážné chtít po nich něco takového?
Dovolím si to přirovnat k metodám kritického myšlení, které považuji za základ každého předmětu, resp. učitel každého předmětu by měl metody znát a využívat jich ve svých hodinách. A děje se tak? Opravdu vaši fyzikáři, chemikáři, učitelky 1. stupně alespoň některé metody znají? A my po nich chceme rovnou high-level...
Včera v 20:59  

Pavlína Hublová  -  Asi nejsem zrovna v optimistické náladě... omlouvám se za tmářství.
Včera v 20:59  

Hana Dědková  -  +Pavlína Hublová upřimně, šla bych na kurz kritického myšlení, ale kdo mi ho zaplatí?
Včera v 21:00  

Bohuslav Hora  -  Pochybovači jsou v týmu nutností. :D
Včera v 21:02  

Pavlína Hublová  -  +Hana Dědková Nebyla jsem na kurzu kritického myšlení a stejně si troufám říct, že základy mám. Jasně, lektorovat bych to nemohla, ale dokázala bych zvolit vhodné metody k typu učiva.
To sem i nezdá tak těžké (jéje, jestlipak to někdy bude číst nějaký pravověrný Kritikář!).
Včera v 21:03  

Jitka Rambousková  -  +Pavlína Hublová Máš pravdu. Ale přece jenom jsem optimista a pokud se dívám kolem sebe, tak se situace zlepšuje. Řada kolegů dělá věci, které bych do nich ještě nedávno neřekla. Nebijte mne, ale zásluhou šablon. Takže věřím, že i k 1:1 časem dospějeme.
Včera v 21:05  

Bohuslav Hora  -  Absolvoval jsem část, seznámil se se zajímavými lidmi a nápady - H. Košťálová a O, Hausenblas. Ale byl jsem jeden z mála, koho to bavilo. :D
Včera v 21:05  

Pavlína Hublová  -  +Jitka Rambousková A proto mám vlnobití ráda - přijdu naštvaná, unavená, nastydlá... odcházím optimisticky naladěná, nabitá, nastydlá :-D
Včera v 21:06  

Bohuslav Hora  -  Ano +Jitka Rambousková , zrovna dneska jsme to srovnávali s dobou před 10 lety, kdy někteří považovali Word za sprosté slovo. Já dneska taky, protože je to MS. :D
Včera v 21:07  

Bohuslav Hora  -  Škoda, že to neléčí i ten nástyd. Ale dobrá nálady i nejeden virus pozabije, že? :D
Včera v 21:08    +2  

Bohuslav Hora  -  Lidi, tady je tak dobře, že se mi nechce ani odejít nic nedělat, páč mám všechno připravené.
Včera v 21:09



Jak využíváte počítače ve třídě? 6 komentářů

Hana Dědková  -  já chodím do učebny, ve třídě pc není. Teda máme teď nové projektory a u nich pc, ale není pro žákovu práci, ale pro přihlášení učitele.
Včera v 20:10  

Bohuslav Hora  -  Já každou hodinu - interaktivní tabule - interaktivní učebnice, google mapy a další vychytávky, které mám také díky PEPOUŠům, dokumety, formuláře, testy, elektronické hlasování…
Včera v 20:19 (upraveno)  

Jitka Rambousková  -  Ve třídě velmi, velmi často. Nosím si NB a buchnu ho k projektoru.
Prezentace, videa, věci od tabulí, demostrace, prostě jak to život přinese :)
Včera v 20:33 (upraveno)  

Hana Dědková  -  +Bohuslav Hora ale ty jsi skoro ideál...
Včera v 20:34  

Bohuslav Hora  -  Něco jako kantor ideál? Neeee, to nejsem. :D :D :D
Včera v 20:38  

Bohuslav Hora  -  Teď jsme se dostali v šestce při dejepisu ke SketchUpu - stáhneme si model a prohlížíme si ho ze všech stran - milujeme Google Earth.
Včera v 20:49    +4



Mají žáci možnost používat své NB a tablety v hodinách? Jaký je rozdíl mezi vlastním a školním počítačem/NB/tabletem žáka z pohledu učitele? Co preferujete? 26 komentářů

Petr Vanický  -  Osobně s tím nemám problém, pokud používají vlastní nb k práci, ale problém je uhlídat, aby ho nepoužívali k něčemu jinému. Na školních pc mohu zablokovat přístup na internet, když potřebuji aby se soustředili na něco jiného, ale u vlastních strojů je to problém.
Včera v 20:05  

Hana Dědková  -  nesetkala jsem se s tím zatím na zš. Ale na sš si NB běžně nosí, ale málo kdo na něm dělá jen to, co má...
Včera v 20:11  

Petr Vanický  -  U nás je bohužel pro mnoho kolegů problém i to, když používají kalkulačku na mobilu.
Včera v 20:12  

Petr Vanický  -  U nás na gymplu se to zatím moc nerozmáhá, studenti nb nosí, ale je jich velmi málo a spíš o přestávkách brouzdají nebo koukají na youtube.
Včera v 20:13  

Bohuslav Hora  -  Problém bude s bezpečností - elektřina - zásuvky apod. Pokud to nepřipojují do el. sítě, pak by asi nebyl problém.
Včera v 20:18  

Jitka Rambousková  -  Své nenosí,možná je to i lépe. neradi své věci hlídají a řešit ztracené NB není žádná slast.
Využívání mobilů mi nevadí. Vždycky se diví jak divizny, když jim řeknu, ať je vytáhnout aspoň místo kalkulaček.
Včera v 20:21  

Bohuslav Hora  -  :D Mám stejný postřeh jako +Jitka Rambousková . Školná řád to zapovídá, ne? Ale když se domluvíme, tak si tu tabuli vyfoťte, já uhnu, aby nepraskla čočka - dodržíme pravidla, zapíšeme do kalendářů úkoly a je pohoda, k tomu to slouží, ne? Když zvoní mobil, tak mi to taky vadí - ztlumte to a neberte to v hodině.
Včera v 20:26    +1  

Daya Murová  -  +Bohuslav Hora Taky si mysleli, že si děláš srandu, když jsi jim řekl, ať si to vyfotí? ;)
Včera v 20:29  

Jitka Rambousková  -  +Daya Murová Ty to neděláš? Osobně bych byla nadšená. Fotím si občas poznámky na tabuli pro sebe a pokud si to vyfotí sami je to ještě lepší :)
Včera v 20:30  

Bohuslav Hora  -  +Daya Murová Ne, oni mě už znají, takže ví, že já si dovolím ledacos. :D
Včera v 20:34  

Bohuslav Hora  -  Na co jiného by ty mobily měli? Poprask byl už letos s QR kódy, teď přibyli další 3, co si stáhli čtečku a načetli si moje kontaktní údaje z dveří do mé kanceláře.
Včera v 20:35  

Daya Murová  -  +Jitka Rambousková Právě, že dělám.
Včera v 20:36  

Bohuslav Hora  -  +Daya Murová :D :D :D
Včera v 20:39  

Jana Zárubová  -  Taky jsem byla ráda, když konečně pochopili, že by jim ty foťáky na mobilu mohli být i k učení :))
Včera v 20:48  

Bohuslav Hora  -  A co ostatní kolegové? Nezneužívají žáci toho? Ale vždyť on nám to dovolil, tak proč vy ne? Pak jsou tu konflikty s kolegy, dobré je, když to kolega vyjeví, ale horší je, když to dusí, nebo jde šeptanda. :D
Včera v 20:51  

Pavlína Hublová  -  Skvělé odpovědi (na trochu jinou otázku, ale jsem tolerantní :-D), je vidět, že když se chce, tak to jde. Focení poznámek by mě taky nenapadlo, moc díky za poučení.
Rozdíly v přístupu různých učitelů budou vždycky.
Včera v 20:56  

Daya Murová  -  +Pavlína Hublová chvíli jsem to tu chtěla zaspamovat víc, ale pak jsem přibrzdila :-)
+Bohuslav Hora Tak já myslím, že mají co řešit, i když jim dávám určitě i dost jiných podnětů :-)
Včera v 21:00  

Petr Vanický  -  jojo, focení taky hodně používáme, tabule na konci hodiny, zadání z petákový, když nemají svou,...
Včera v 21:14  

Pavlína Hublová  -  Nerozumím "zadání z petákový, když nemají svou" +Petr Vanický .
Včera v 21:16  

Bohuslav Hora  -  +Petr Vanický Tomu také nerozumím, mohl bys vysvětlit, abychom o nic nepřišli? :)
Včera v 21:17  

Hana Dědková  -  jé...Jindra... to jsou vzpomínky na gymplácký čas...
Včera v 21:17  

Bohuslav Hora  -  Jo to bude nějaká sbírka. :D
Včera v 21:18  

Hana Dědková  -  ale ne ledajaká...kouzelná... :D
Včera v 21:24  

Bohuslav Hora  -  No pro mě je to matematika, tam je každá sbírka kouzelná, protože to vůbec nechápu. :D
Včera v 21:25    +1  

Pavlína Hublová  -  Tak já jsem skončila u Bělouna, to bylo zase mé mládí :-) Ale i tak díky za vysvětlení.
Včera v 21:29  

Bohuslav Hora  -  Běloun - to je taky moje realita. S tím jsem také matematiku úspěšně zakončil. Uf a bylo to náročné. :D
Včera v 21:30



Jak často chodíte se třídou do počítačové učebny (mimo hodiny ICT)? 16 komentářů

Hana Dědková  -  my o matiku teď jednou týdně, kvůli šablonám. Ale i loni jsme s matematikou v osmé třídě chodili rýsovat v geogebře a pak jsme dělali statistiku v excelu (google docs nám nešly). A dovedla bych si představit i jiná témata pro matiku
o svět práce taky chodíme celkem pravidelně + - jednou za tří týdny.
Včera v 20:14 (upraveno)  

Ludmila Kovaříková  -  Záleží na tom, co se probírá. Někdy jsem tam každou hodinu angličtiny. V češtině méně, celé třídě se hůř na tak malém prostoru organizuje práce.
Včera v 20:16  

Bohuslav Hora  -  Půjčuji si z počítačovky 4 notebooky do dějepisu - 4 skupiny, 4 notebooky, WiFi po celé škole. Mně to vyhovuje a kolegové na to začínají také přicházet - prostě část je mobilní a používají to i učitelé - bereme si počítače třeba na společné vzdělávání. Lektoři to oceňují.
Včera v 20:17  

Jitka Rambousková  -  Hodně Svět práce, ostatní předměty semtam. Nějak mi to letos nevyhovuje chodit často. Už spíš používáme výsledky práce, kterou dělají doma na svých PC.
Včera v 20:19  

Daya Murová  -  V dějepisu tak každou třetí hodinu, protože častěji se tam nedostanu. V češtině čas od času, hlavně na sloh.
Včera v 20:26  

Ludmila Kovaříková  -  +Daya Murová Co děláte ve slohu na počítačích?
Včera v 20:30  

Daya Murová  -  +Ludmila Kovaříková Píšeme :-) Naposledy objednávku.
Opravování a přepisování je míń bolestné, tolik to neprožívají. Navíc to po sobě přečtou. A kolik z nich bude psát kdy něco rukou?!
Včera v 20:35 (upraveno)  

Ludmila Kovaříková  -  Do wordu?
Včera v 20:34  

Daya Murová  -  S osmáky v Google docs, sedmáci posálili objednávku mailem, jinak jsem se tam s nimi zatím moc nedostala. Protože dramatizujeme Mia :-)
Včera v 20:45 (upraveno)  

Bohuslav Hora  -  Mně teďko psali zamyšlení o lidskosti, bylo to prima. Dostal jsem to tedy jen 3x do formuláře Google Docs, další 3 písemně, ostatní se na to vyflákli, takže mají negativní hodnocení, ale konečně to přečtuuuuu. :D
Včera v 20:41    +1  

Jana Zárubová  -  matika minimálně jednou týdně každá třída, spíše i dvakrát a fyzika tak jednou za čtrnáct dní
Včera v 20:45  

Pavlína Hublová  -  Jste všichni výjimky na vaší škole nebo je to normální? Nebo to školství tak pokročilo za ten rok, co tam reálně nejsem?
Já mám trochu jiné vzpomínky...
Rozpis pro každou třídu na 1 - 2 hodiny v týdnu, zápisy v docházkovém sešitě od 3 paní učitelek včetně mě s několika drobnými výjimkami...
Včera v 20:52  

Hana Dědková  -  jsem výjimka.
Včera v 20:54  

Bohuslav Hora  -  U nás je rozvrh většinou plný, některé dny se dohadují, kdo půjde k interaktivce, jedna bývá prázdnější z těch 4. Vědí, že to, co chtějí, tak funguje. A pokud ne, tak píšou lístečky do mojí přihrádky. Snažím se dělat zázraky s počítači starými 7 - 9 let. :D
Včera v 20:55  

Jitka Rambousková  -  Je to různé. myslím, že u nás už je techniky dost, tak není vzácností. Takže je využívaná když je třeba, ne když je volno a za každou cenu. Někdy je učebna plná k prasknutí, někdy je poloprázdno. Ale skoro určitě je prázdno na I.stupni v jejich učebně.
Včera v 21:00 (upraveno)  

Petr Vanický  -  Já mám jednu hodinu matiky týdně v počítačovce a dvouhodinovej seminář z matiky taky, ale ne vždycky počítače využívám.
Včera v 21:13  



Jaké výhody má počítačová učebna - když srovnáte počítače ve třídě nebo vlastní techniku dětí? 23 komentářů

Petr Vanický  -  jednotné prostředí, stejný sw, možnost centrální správy....
Včera v 20:06    +1  

Hana Dědková  -  souhlas s +Petr Vanický
Včera v 20:14  

Bohuslav Hora  -  Také souhlasím.
Včera v 20:15  

Ludmila Kovaříková  -  Projektor, který ve třídách chybí.
Včera v 20:17 (upraveno)  

Pavlína Hublová  -  Takže to vypadá, že se bez PC učebny ještě chvilku neobejdeme? A co takhle:
- NB v přenosném kufru;
- kouzelná krabička ve třídě, na kterou se všichni napojí a získají tak všechen potřebný SW a materiály;
- odpadla by role správce učebny;
- projektor z učebny přesunut do třídy.
Včera v 20:22  

Jitka Rambousková  -  +Pavlína Hublová odpadla by práce správce učebny - to jsi mne pobavila :) To myslíš, že to, co jsi popsala žádného správce nepotřebuje?
Mám ti líčit, co se dnes na mne sypalo a ani jedna věc nebyla v učebně?
Včera v 20:28  

Bohuslav Hora  -  Projektory se začínají vybavovat i ostatní třídy, NTB se začínají také objevovat a kolegové to oceňují, stejně tak i žáci, sdílené dokumenty v Docs či čemkoliv jiném - sdílený školní disk - super věc - odzkoušeno a funkční. :D
Včera v 20:29  

Bohuslav Hora  -  Správa počítačů - proboha, to je za trest, když se přesune někam tlačítko, protože nějaký doveda chtěl „vylepšit“ program. :D
Včera v 20:33  

Bohuslav Hora  -  Správa počítačů je věčná, jako láska a peníze. :D
Včera v 20:33    +2  

Pavlína Hublová  -  +Jitka Rambousková No, asi by se tedy ta jeho funkce přejmenovala :-)
Včera v 20:50  

Jitka Rambousková  -  Třeba správce mobilní techniky :)
Včera v 20:53  

Jitka Rambousková  -  Po třídách už máme docela dost projektorů, školu pokrytou wifinou, všichni notebooky. Už to záleží jen na lidech.
Včera v 20:54  

Bohuslav Hora  -  A kdo to bude +Jitka Rambousková dělat? :D Takových lidí abych pohledal. Když řeknu mladíkovi, co vystudoval informatiku a spoje, aby mi poradil, tak dává ruce pryč, že proto dělá učitele. :D
Včera v 20:57  

Petr Vanický  -  U nás když jde do třídy počítač, tak s projektorem. Máme vybavenou asi třetinu tříd a zatím to bohatě stačí. A jako správci mi tím rozhodně práce neubyla :-) Problém je v tom, že kolegové, když si nevědí rady, tak obvykle požádají nějakého studenta v hodině a co ti tam dokážou udělat za věci.....
Včera v 21:10  

Bohuslav Hora  -  A u nás požádají studenta, aby našel Horu, protože mají zakázáno, aby se v tom ryli jak oni, tak ti dovedové studenti. :D A já jsem pak vzteklý, že se v tom někdo poryl. :D
Včera v 21:12  

Petr Vanický  -  Klasika je vytažený datový kabel, to dokáže spoustu kolegů hodně rozhodit...
Včera v 21:17  

Bohuslav Hora  -  Nebo kabel k internetu. :D
Včera v 21:17  

Petr Vanický  -  ten jsem přesně myslel :-)
Včera v 21:18  

Jitka Rambousková  -  Dnes přišel kolega, že mu neběží počítač v učebně. Křepce jsem vyběhla dvě patra a zeptala se ho, zde mu nevadí, že mu nejde eletrika tak nějak všeobecně.
Včera v 21:20    +1  

Petr Vanický  -  Je to všude stejné :-)
Včera v 21:21  

Bohuslav Hora  -  +Jitka Rambousková :D :D :D Znám, heleď, a vžd\ť nemáš kabel v zásuvce?! Ale já ho nevytahovala! No to já nezpochybňuju, ale proto ti to nejde. Aha. No vidíš, to mě nenapadlo. Mě to vždycky odzbrojí a už se ani nezlobím. I mně bude jednou 50. :D
Včera v 21:23  

Jitka Rambousková  -  Víš, to mně už je. A tak nějak nechápu, proč musím mladšímu mužskýmu vysvětlit vyhozené jističe.
Včera v 21:37  

Bohuslav Hora  -  :D To já vím, ale nevím, proč někteří si neumí v takovém věku poradit sami se sebou. Je to pro mě záhada. :D
Včera v 21:39



O co bychom přišli, kdybychom počítačové učebny zrušili a počítače "rozeseli" do tříd? 22 komentářů

Petr Vanický  -  O možnost "učit práci s PC", je to s podivem, ale ani když jsou na střední školu, tak studenti neumí používat některé důležité funkce v textovém editoru, tabulkový editor nikdy neviděli. Jediné co umí skvěle je internet.
Včera v 20:08  

Bohuslav Hora  -  Také hájím počítačovou učebnu - pro informatiku je nezbytná, neumím si představit, že bych poletoval mezi několika učebnami, mezi dvěma to dokážu, ale jsem pak znaven, přeci jen už budu starší pán. :D
Včera v 20:14  

Hana Dědková  -  vůbec si práci mimo učebnu neumím představit! Mám na mysli hodinu informatiky.
Včera v 20:15  

Jitka Rambousková  -  Ani to neumí skvěle, jenom si to myslí :)
Včera v 20:16  

Pavlína Hublová  -  +Petr Vanický Chceš tím říct, že kdyby nebyly PC učebny a organizovaná výuka ICT, pak by nebylo ani to minimum základních znalostí ovládání editorů apod? Že by se učivo Informatiky nedalo učit bez učebny? (bože, to je věta, češtináři, nečtěte!)
Včera v 20:19  

Bohuslav Hora  -  Někdy je třeba ty děti vzít a trošku porovnat - děláme to v páté třídě - dovysvětlíme takové ty nezbytné základy, a v šestce nám přicházejí děti z vesnic, takže rozjíždíme pokročilou informatiku s tím, že dovysvětlíme dětem z vesnic a jdem do složitějších věcí. Pak už je informatika volitelná - grafika, webové stránky…
Včera v 20:25  

Pavlína Hublová  -  Ještě mě chvilku přesvědčujte, že PC učebnu využijete na plný provoz hodinami Informatiky :-)
My měli ve škole učebny 2 a ta pro 1. stupeň byla věčně prázdná (božínku, střílím do vlastních řad!).
Včera v 20:28  

Bohuslav Hora  -  Nevyužijeme - letos 4 hodiny Základů informatiky a dvě hodiny počítačové grafiky každý týden, zbytek spolehlivě doplňují kolegové, kteří se tam hrnou, ale neumím si představit, že bych grafiku učil v „rozptýlené“ učebně po škole.
Včera v 20:32  

Hana Dědková  -  +Pavlína Hublová naše učebna je plná jen v hodiny, kdy bych tam chtěla jít, jinak je volná...
Včera v 20:33    +2  

Bohuslav Hora  -  Murphyho zákony - píše se to tak, ne? Pokud ne, tak mi rozumíte. :D
Včera v 20:38    +1  

Jitka Rambousková  -  Není třeba zatracovat jedno ani druhé. To není protiklad. Na řadu věcí je třeba učebna, na řadu věcí stačí PC ve třídě.
Ale pro základy ICT je učebna nutností. Jak psal +Petr Vanický o nedostatcích, je vidět, že prostě řada věcí se musí naučit stejně jako násobilka či vyjmenovaná slova. Taky nečekáme, že se naučí češtinu při psaní poznámek do vlastivědy, že.
Včera v 20:41    +1  

Bohuslav Hora  -  +Jitka Rambousková Nejhorší je naučit je minimální terminologii - ten tamten čudlík, ani nevědí, jestli vpravo, nebo vlevo.
Včera v 20:45  

Pavlína Hublová  -  Tak jo, kapituluju. Dokud nebudou mít žáci techniku 1:1, jsou PC učebny nutné.
Takže z jiného pohledu: Jak zajistit, aby byly opravdu k užitku?
Určitě se vám stalo, že jste si připravili téma hodiny, přišli do učebny... a 20 minut všichni načítali (marně?) nějakou aplikaci...
Včera v 20:48  

Bohuslav Hora  -  Nutnost vyzkoušet si, jak to jde. Já před prvním formulářem - testem lítal jako fretka a zkoušel těch 26 stanic. Ale vyplatilo se a funguje to, jsme spokojeni všichni. :D
Včera v 20:50  

Jitka Rambousková  -  Ano, to stalo asi každému. Minulý týden nám třeba stávkovalo Prezi. Nepropadat panice, mít plán B či rychle zaimprovizovat. Jinak to nejde.Jsou to jen stroje!
Včera v 20:52  

Jana Zárubová  -  To se prostě občas stane. Mně třeba dneska stávkovala Geogebra mrcha, ale nakonec si dala říct :-))
Včera v 20:53  

Bohuslav Hora  -  Ano psal jsem to někde inde - nutná je improvizace, nutné je mít připraveno v záloze něco dalšího. Stroje. Jak to visí na plánské elektrárně - práci strojům, lidem myšlení.
Včera v 20:53  

Bohuslav Hora  -  Pořád něco nebo někdo stávkuje. :D můj správce teď stávkuje proti vládě a prezidentovi
Včera v 20:56  

Pavlína Hublová  -  Mluvíte tu o improvizaci. To je jako v hudbě - improvizovat mohou jen opravdu dobří hudebníci. Ale co ti průměrní a slabí? Dokáže váš kolega rychle změnit plán celé hodiny nebo zvolit alternativní aplikaci?
Včera v 21:01  

Bohuslav Hora  -  No, to je otázka, byl jsem na hospitaci začátečníkovi, a on to chudák celé změnil, celé se mu to zbortilo, tak jsme pak hledali cestu z krize. Ale bylo to prima, přišel si na to sám.
Včera v 21:03  

Petr Vanický  -  jojo, někdy se podělá všechno možné. Taky jsem onehdá obcházel všechny stroje, jestli na nich běží geogebra a pak při hodině stejně na 4 nešla.
Včera v 21:07  

Bohuslav Hora  -  :D Zákony schválnosti - všechno si nastavím a když jsem u 26 počítadla tak od jedničky se to začíná restartovat. :D
Včera v 21:09



Zvýšilo by se používání moderních technologií ve výuce, kdyby byly počítače v každé třídě? 17 komentářů

Petr Vanický  -  obávám se, že u nás ve škole ne :-)
Včera v 20:06  

Pavlína Hublová  -  Tu otázku jsem položila záměrně, protože mám pocit, že už jen samotný přesun celé třídy do učebny je problémem - a učitelka, která si není jistá, že dokáže všechny PC obsloužit/spustit, tam raději nejde.
Možná, kdyby bylo dost PC ve třídě, žáci by sami tlačili na učitele, že mohou/chtějí použít technologii - při vyhledávání, práci se slovníky apod.
Myslíte, že by to nemohlo zabrat?
Včera v 20:09    +1  

Bohuslav Hora  -  Mám problém s kolegy, kteří tam chodí na suplované hodina za 200 %. Já napíšu úkoly na tabuli - 3 povinné a další pro zájemce. Při zadávání všichni musí sledovat, protože já tam pak už jako poradce nejsem a chodím počítačovkou jako mlsný vlk a sleduju, co se děje. :D
Včera v 20:13  

Daya Murová  -  Myslím, že by to zabrat mohlo. Učebna navíc není vždy volná, člověk ji chce využít jen na chvilku a musí se složitě koordinovat s dalším vyučujícím, kvůli tomu, aby se jen něco našlo se nevyplatí přesunovat...
Včera v 20:14  

Hana Dědková  -  já když jdu do učebny, tak připravuji práci na pc na celou hodinu, kdyby bylo třeba 5pc ve třídě, dokážu si představit práci na pc na několik minut...ale zda by to nějak zvýšilo použití, nevím...
Včera v 20:18 (upraveno)  

Daya Murová  -  Připadá mi, že kdyby byl počítač ve třídě, dal by se v češtině využít k "normálním" věcem - vyhledání v pravidlech, slovníku, info o autorovi. Těžko kvůli toho uprostřed hodiny poběžíme do učebny.
Včera v 20:21  

Bohuslav Hora  -  To určitě +Daya Murová , proto je ve škole, kterou pomáhám řídit, počítač v každé třídě. WiFI v celé škole.
Včera v 20:27  

Hana Dědková  -  +Daya Murová no to je pravda, občas by byl potřeba pro "normální" věci, aby jim to přišlo běžné, že s ním pracují a ne za odměnu, jako do teď.
Včera v 20:30  

Daya Murová  -  Kdyby tam byla aspoň ta pitomá wifina, tak si ten NB klidně budu nosit.
Včera v 20:31    +1  

Bohuslav Hora  -  Tak to navrhni, není to nic drahého a složitého. Mám po škole asi 7 hot spotů, či jak se tomu nadává a stačí to, nejhorší je náš panelák. Tak je frekvence nejvyšší. :D
Včera v 20:36  

Pavlína Hublová  -  +Hana Dědková Ano, práce na PC na celou hodinu je taky někdy problém - někdy až ztráta času. I proto se mi zdá lepší mít PC k dispozici, kdy je třeba.
Včera v 20:39  

Pavlína Hublová  -  +Daya Murová Wifi by měla být nezbytností, ale zatím mám zkušenosti, že je to spíš ojedinělý jev. Bohužel.
Včera v 20:41  

Hana Dědková  -  taky nemáme wifi, +Daya Murová , prej to pro naší školu nejde, je nějaká neprokrytelná..
Včera v 20:42  

Bohuslav Hora  -  +Pavlína Hublová :D :D :D
Včera v 20:43  

Petr Vanický  -  Já to řeším tak, že když něco potřebujeme rychle najít tak řeknu dětem a oni to najdou na mobilu. většina jich má dneska nějaký datový tarif. Narozdíl ode mě :-)
Včera v 21:04    +2  

Pavlína Hublová  -  +Petr Vanický Klasika - něco o kovářově kobyle, že?!
Včera v 21:05  

Hana Dědková  -  +Petr Vanický tak to u mě taky, dávám jim něco doma najít a oni řeknou já to najdu teď!
Včera v 21:06



Jak pracujete v počítačové učebně - máte nějaké tipy a triky, abychom předešli ničení techniky z nudy? 2 komentáře

Pavlína Hublová  -  Chodili jsme procvičovat učivo.
Pokyny jsem vždy napsala na tabuli - název cvičení a max. počet chyb. Kdo splnil, mohl na další úkol. Kdo ne, dělal stále stejné cvičení, dokud nesplnil, popř. procvičoval právě to, co mu nešlo.
Měla jsem nastaveno od nejlehčího po nejtěžší.
Včera v 20:36  

Jitka Rambousková  -  Zaměstnat je a koukat co žáci dělají. Plus iTalc či něco podobného.
I když někdy je to sakra těžké a kdo otrhává štítky z počítačů dodnes nevím.
Včera v 20:38



Jak zařazujete třídní počítače do výuky? Nějaké tipy a triky pro nesmělé a začínající? 6 komentářů

Bohuslav Hora  -  Důležité pro začátečníky je nebát se a vysvětlit třídě, že je to technika, která má svoje mouchy. A umět improvizovat, když něco nejde, hned mít po ruce nějaký jiný úkol a zabavit žáky, aby nečekali, než se něco načte.
Včera v 20:11  

Bohuslav Hora  -  Nebo zprovozní.
Včera v 20:12  

Pavlína Hublová  -  Co třeba, když narazíte na cizí/neznámé slovo, tak nechat vybraného žáka vyhledat informaci/obrázek a nechat ho přečíst text? Podpořilo by to kvalitní čtení, ... Co?
Včera v 20:31  

Bohuslav Hora  -  No jistě a ještě to nechá jinou skupinku ověřit v papírovém slovníku - mám ho taky v učebně, stejně jako kolegové, kteří chtěli malou příruční knihovničku. Kdo se stará, ten má. :D
Včera v 20:37  

Pavlína Hublová  -  Nějaký jiný nápad jak využít PC aktuálně v hodině?
Včera v 20:42  

Bohuslav Hora  -  Hledali jsme řeckou abecedu a přepisovali do ní křestní jméno, dost jsme se při tom nasmáli a ještě procvičili něco, co já znám jako pomalu azbuku. Čímž jsme je uzemnil. :D
Včera v 20:44



Co když je ve třídě 1 nebo max. 3 počítače na celou třídu (o kvalitě nemluvě) - dá se toto "haraburdí" nějak ve výuce využít? 9 komentářů

Bohuslav Hora  -  Jéje, haraburdí se využívá hůře, ale ve třídě stačí i to málo, co je připojeno k internetu a můžeme hledat., bádat, zkoumat alespoň ty informace.
Včera v 20:10  

Pavlína Hublová  -  Dobrá, ale ve třídě je 24 dětí, takže...?

Používala jsem počítač k procvičování základního počítání pro slabé žáky - ve chvíli, kdy jsem věděla, že by nebral učivo, které bylo v plánu, šel k PC a procvičoval si na nějaké jednoduchoučké "hře".
Včera v 20:14  

Petr Vanický  -  Jasně, lepší starej počítač připojenej k internetu než nic.
Včera v 20:15  

Bohuslav Hora  -  Rozdělit to na skupiny, tuhle mi stačil jeden tablet do 4 skupin, dokázali jsme si to zorganizovat - jeden úkol byl s tabletem. Zvládli jsme to ještě se zpětnou vazbou.
Včera v 20:22  

Jitka Rambousková  -  On když jde, jako když nejde, tak je taky docela k vzteku.
Včera v 20:25  

Pavlína Hublová  -  +Bohuslav Hora Jak jste organizovali? 1 tablet pro 4 skupiny? To mě vážně zajímá.
Včera v 20:25  

Bohuslav Hora  -  Každá skupina měla 4 úkoly, dohodli jsme si, kdo s čím začne a postupně si tablet na ten jeden úkol vyměnili. Tablet se žhavil a vydržel všechno, i upatlané dětské ručky, to je ten jeden, co s sebou furt všude tahám. :D
Včera v 20:30  

Petr Vanický  -  Na tablet se taky těším, doufám, že z šablon si taky jeden pořídím
Včera v 21:01  

Bohuslav Hora  -  A já si brzy pořídím z té techniky tablety. :D
Včera v 21:03    +1



Dá se vybavit třída novou technikou? Jak sehnat peníze/sponzora? 6 komentářů

Bohuslav Hora  -  Domnívám se, že to je nastavením priorit ve škole. Pokud se staráme pečlivě o vybavení tříd, nenecháme žáky ničit lavice…, vysvětlíme si s nimi, že za ušetřené peníze se dá ledacos pořídit, nekupujeme zbytečný SW, ale hledáme freeware, pak to jde. Ale je to hodně složité, občas se najde i nějaký ten sponzor, napíše se nějaký projektík, najdou se peníze v rezervním fondu, případně škola ušetří za teplo, vodu… a zřizovatel je uznalý, nebo to umí vedení vysvětlit. :)
Včera v 20:09  

Pavlína Hublová  -  Znám paní zástupkyni, která tak dlouho chodila na místní úřad, až peníze "vydyndala". Myslím, že se jí už chtěli zbavit.
Ale polovičku částky také získali od rodičů...
Jak to udělali?
Včera v 20:12  

Bohuslav Hora  -  Kouzlo osobnosti! :D Jsem na tom podobně, 2 měsíce jsem chodil týden co týden, a otravoval jsem s nákupem digitálního foťáku - je to 10 let, pak jsem dostal 20 000 na nákup a kolegové se mě ptali, jak jsem toho dosáhl. :D
Včera v 20:22    +1  

Jitka Rambousková  -  A co peníze EU - šablony? 8)
Včera v 20:25  

Bohuslav Hora  -  No, tak na o jsem zvědav, ještě nemáme podepsanou smlouvu - bude ještě něco, když ten projet jede na sekeru? :D
Včera v 20:29  

Petr Vanický  -  Na šablony z EU hodně sázím, doufám, že se nám podaří nějaké vybavení nakoupit.
Včera v 21:00













Pokud chcete cokoli říct/napsat k vlnobití, napište na nástěnku.


Jak se v den konání k vlnobití napojit? Velmi snadno: stačí kliknout na tento odkaz: https://plus.google.com/s/%23vlnobiti2-24. Zobrazí se Vám sociální síť Google Plus s výběrem připravených otázek (jsou označené #vlnobiti2-24). Pokud máte účet Google, přihlašte se a můžete ihned psát komentáře.

4 komentářů:

  1. Chvála myšlenky autora na bloggeru...! Jen tak dál.

    OdpovědětVymazat
  2. Díky. Nechcete se někdy přidat ;-)

    OdpovědětVymazat
  3. Spomocník ve stejný den publikovat tématem příbuzný článek o BYOT (http://spomocnik.rvp.cz/clanek/15515/). Vypadá to, že si ho nikdo nevšiml. Jak vidíte, já vás čtu - alespoň dodatečně. Přeji mnoho dalších plodných myšlenek.

    OdpovědětVymazat
  4. Vážím si Vaší pozornosti. Čtu každý článek na Spomocníkovi, jen někdy nevím, co bych ještě dodala. Ale pravda - ne zrovna poctivě hvězdičkuji. Polepším se :-)

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína