30. 9. 2012

4. PEPOUŠovo vlnobití III.: Mimočítanková četba - co doporučit a jak s knihou dál pracovat?

Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností. Nově probíhají vlnobití na síti Google Plus.

Téma: Mimočítanková četba - co doporučit a jak s knihou dál pracovat?
Následuje textový přepis...




Zajímá vás jako rodiče, jakou mimočítankovou četbu Vaše dítě čte? 15 komentářů

Pavlína Hublová1. 10. 2012
Zajímá, protože musím knihy zajistit v knihovně. A to i 18 letému synovi :-)
Ale jinak mne spíš obecně zajímá "Davide, co zrovna čteš?" a nijak nepátrám po tom, jestli je to jeho volba nebo povinná.?

Ludmila Kovaříková1. 10. 2012
Letos mám syna ve třetí třídě, takže se vlastně starám o jeho četbu. Nabízím mu knihy na internetu nebo v knihkupectví, které by se mu mohly líbit. Ale většinou ho nechám vybrat. Nevadí mi Dračí meč, ale knihy o dinosaurech už jsem musela stopnout, protože už jich bylo hodně.?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
Zajímá mě, co čte určitě dcera, která je v podstatě v prvním ročníku velkého gymnázia. :D Mně to klasické vzdělání chybí, mám odbornou školu, tak sleduju, jak to je náročné. :D?

Hana Pilařová1. 10. 2012
těším se na to, až mě to začne zajímat :)?

Pavlína Hublová1. 10. 2012
Máte tendence ovlivňovat četbu vašich dětí? Jak to děláte?

K této otázce mne inspirovala odpověď +Ludmila Kovaříková, díky.?

Andrea Paštiková1. 10. 2012
Zajímá  a moc se mi líbil výběr v pátém ročníku. Měli zadaného autora,knihu si mohli vybrat sami.?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
Ovlivňovat můžu tím, co domů kupujeme. Jinak to u dcery a syna funguje podobně jako u nás - vrstevníci,filmy a tak.?

Pavlína Hublová1. 10. 2012
+Andrea Paštiková Vítej :-)
Nenarazili jste na to, že třeba některý autor psal v různých obdobích trochu jinak? Nevadilo to??

Jana Zárubová1. 10. 2012
zajímalo mě to, vlastně mě to zajímá pořád :)?

Petra Pšeničková1. 10. 2012
Já dceří (7 měsíců)zatím sháním "leporela" :)a není to jednoduché. Takové ty staré , co byly za nás, k sehnání nejsou. A rozkládací leporelo  je pouze jedno - s krtkem.?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
Máme toho doma štos, teda asi už ne, sestřenice a bratranci si to rozebrali. :)?

Andrea Paštiková1. 10. 2012
Vzhledem k tomu,že se jednalo o dětské autory, tak bylo jedno jestli přečetl od Drijverové Domov pro Marťany nebo Táta k příštím Vánocům...apod.?

Pavlína Hublová1. 10. 2012
Abych odpověděla na otázku "jak to dělám"...
Vždycky, když se vrátím z knihovny, tak si troufnu vejít do synova pokoje a pěkně mu každou knížku představím, jestli by ho třeba některá nezaujala.
Zrovna před 14 dny si vzal jednu válečnou knihu a už ji má skoro celou přečtenou - a je spokojený. A já taky.

Když byl malý, bylo samozřejmostí, že jsme chodili do knihovny spolu. To je moje osvědčená rada.?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
+Pavlína Hublová :D :D?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
Zařídil jsem to tak, že družina chodí do knihovny jako skupina vždy v pátek, takže syn vrátí a hned si něco půjčí, stejně to bylo s dcerou. :)?




Měl by učitel ČJ konzultovat nabídku mimočítankové četby s kolegy/rodiči...? 12 komentářů

Pavlína Hublová1. 10. 2012
Nikdy mě to nenapadlo. Maximálně jsme vše prokonzultovaly s kolegyní v paralelní třídě.
Ale možná, že na 2. stupni by to mohlo být prospěšné... Co??

Daya Murová1. 10. 2012
Bavím se o četbě s jinými známými češtinářkami. Loni jsme rozjeli na prvním stupni Celé česko čte dětem a povídali jsme si o tom s rodiči na takové té kavárenské schůzce.?

Ludmila Kovaříková1. 10. 2012
Bohužel se s kolegy neshodnu. ;-)
Ale doporučuju knihy rodičům, třeba k Vánocům. A taky se ptám na třídních schůzkách, co čtou.?

Pavlína Hublová1. 10. 2012
Když jsem tu otázku psala, měla jsem také na mysli, jestli třeba např. fyzik nemůže doporučit nějakou četbu, která by byla vhodná v rámci povinné...
To je asi trochu mimo, že?!?

Daya Murová1. 10. 2012
Straka v říši entropie??

Daya Murová1. 10. 2012
Moje kolegyně čtou, ale děti už mají odrostlé a vnoučata ještě nedorostala, takže o novinkách v dětské literatuře přehled nemají.?

Ludmila Kovaříková1. 10. 2012
Já myslím, že by i fyzikář mohl, ale většina učitelů si asi myslí, že ne. Pak učitelům uvádím příklady: Straka v říši entropie, T. Pratchett: Darwinovy hodinky, Vesmír v tweetech...?

Pavlína Hublová1. 10. 2012
+Ludmila Kovaříková Tak nějak jsem to myslela...
Takže spíš je reálné, že učitel ČJ doporučuje učitelům jiných předmětů knihy vhodné pro žáky??

Ludmila Kovaříková1. 10. 2012
Tak zatím jsme ve stádiu, kdy já doporučuju knihy jiným učitelům a snažím se o nich i o tom, co zrovna učitelé čtou, vést hovory. A tak jim jemně ukázat, že i my potřebujeme povídání o knihách... A že by bylo příjemné, kdyby i oni si o nich s dětmi povídali... (neplánovaně, třeba ve fyzice)?

Petra Pšeničková1. 10. 2012
+Ludmila Kovaříková A jak se to daří? Mluvíte o tom s kolegy-spíše kamarády nebo s těmi - s kterými se obecně dobře spolupracuje? Nebo i s těmi, kde je to horší a víte, že to vyslyšeno ani pochopeno nebude? To asi není lehký úkol.?

Ludmila Kovaříková1. 10. 2012 (upraveno)
+Petra Pšeničková Snažím se hovořit se všemi. Ale samozřejmě u některých to jde hůř. Obecně to jde pomalu, protože se musí měnit zaběhané způsoby uvažování o četbě. Jen málokdo chce veřejně sdílet své názory na četbu.?

Petra Pšeničková1. 10. 2012
+Ludmila Kovaříková To je skvělé. Držím palce.?



Měla by být mimočítanková četba zcela v režii učitele/žáka/rodiny? 9 komentářů

Pavlína Hublová1. 10. 2012
Myslím, že by měla být nějaká možnost volby. Vím, že je třeba přečíst knihy určitého období nebo stylu, ale jistě existuje víc variant - aby nemuseli všichni číst jednu jedinou knihu, kterou jsme notabene četli i my jako školou povinní.?

Hana Pilařová1. 10. 2012
poviiný žánr .. titul volit?

Pavlína Hublová1. 10. 2012
+Hana Pilařová To ale znamená připravit seznam knih, ze kterých by se pak vybíralo... Je to náročnější na přípravu??

Ludmila Kovaříková1. 10. 2012
Předpokládám, že mluvíš o SŠ, na základní bych nic nestanovovala. I když vím, že se i v odborné literatuře doporučuje stanovovat např. určité žánry (např. pověsti). Na SŠ je seznam záležitost jednoho odpoledne a diskuse mezi učiteli, ale většina knih se přece nemění.?

Hana Pilařová1. 10. 2012
Pavlíno .. myslím, že to jde bez seznamu .. na základce těch žánrů zas tolik není a pokud doporučíš, že si mohou půjčit knížky v ve školní knihovně, pak mají pocit výběru, ale v podstatě je můžeš směřovat, kterou pohádku, povídku atd. si přečtou, co je bude asi tak bavit?

Daya Murová1. 10. 2012
Možná je to špatně, ale já jsem tak ráda, že vůbec něco čtou, že nechávám volbu na nich.?

Pavlína Hublová1. 10. 2012
Nechávala jsem také volbu čistě na dětech. Ale u páťáků jsem doporučila četbu na začátku roku - nikdy jsem však na ní netrvala. Bylo to spíš orientačně - někteří rodiče byli trochu bezradní a vlastně si ten seznam vyžádali.

Jsem překvapena, že na 2. stupni se také seznamy nedělají - tedy alespoň u vás, co tu diskutujete. Tak nějak jsem byla přesvědčena, že to je běžná praxe.?

Jana Zárubová1. 10. 2012+2
Myslím, že je dobré nechat volbu na dětech, ale když učitel řekne přečtěte, co chcete a napište o tom do čtenářského deníku, tak to není úplně ono.
Učitel češtiny by měl doporučovat a hlavně znát literaturu, kterou by děti mohly číst. I tu současnou, i když on sám má už děti odrostlé. Myslím, že by to mělo být součástí jeho profese. Vy to tak určitě děláte, ale ne všude to tak je...?

Daya Murová1. 10. 2012
+Jana Zárubová Souhlasím, Timura a jeho partu už dneska přelouská málokdo, ale hrozně málo češtinářů, kteří mají přehled o současné dětské literatuře.?



Může žák doporučenou knihu číst i ve škole? Máte nějaké prostředí/časové zařazení podobné aktivity? 17 komentářů

Pavlína Hublová1. 10. 2012
V podstatě kdykoli měl žák už svou práci hotovou, tak si na 1. stupni mohl vzít knihu a někam se s ní usídlit. A to třeba i na chodbu (v případě dětí, na které byl spoleh).
Děti to věděly a patřičně také stoupl zájem o četbu ve třídě.?

Hana Pilařová1. 10. 2012
naše češtinářky zařazují pravidelné čtenářské dílny?

Pavlína Hublová1. 10. 2012
+Hana Pilařová Mohla bys jen stručně popsat, jak takové ČD probíhají??

Ludmila Kovaříková1. 10. 2012
Samozřejmě v dílně čtení.?

Petra Pšeničková1. 10. 2012
+Pavlína Hublová To se mi líbí. Je to,myslím,i velká motivace pro ostatní.?

Hana Pilařová1. 10. 2012
Nevím jak moc jsem informována .. mám dojem, že jsou zařazovány minimálně jednou měsíčně v době, kdy mají literaturu. Děti mají možnost si přinést vlastní knížku, během té hodiny čtou, předpokládám, že občas prezentují, co čtou a co k té knížce mohou říct
Letos jsme otevřeli i volitelnou čtenářskou dílnu, tam se asi vydám na průzkum?

Pavlína Hublová1. 10. 2012
+Petra Pšeničková Ano. Bylo to lepší, než vyplňovat další cvičení. Navíc ta možnost odejít ze třídy byla velmi lákavá.?

Petra Pšeničková1. 10. 2012
+Pavlína Hublová A také,kdo má práci (k tomu oblíbenou),nezlobí,že??

Bohuslav Hora1. 10. 2012+1
Kolegové češtináři zkouší zařazovat čtenářské hodiny. Budeme mít i čítárnu z bývalé dětské knihovny, kterou máme ve škole. Tak to bude prima.?

Pavlína Hublová1. 10. 2012
+Bohuslav Hora Čítárnu? Jak to bude fungovat??

Bohuslav Hora1. 10. 2012
Můžou tam jít na hodnu literatury - připravené knihy, každý si něco najde, najde si pohodlnou pozici a bude si deset minut - třeba - číst, pak má třeba za úkol o tom vyprávět, napsat krátkou zprávičku, třeba kniha zaujme a odpoledne si půjčí v knihovně.?

Mira Friedrichová1. 10. 2012
Máme ve škola nádhernou knihovnu, kam nikdo nesmí ! Náš přísný češtinář jí miluje a nikoho tam nechce pouštět :(?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
Smutné, neživá knihovna. :(?

Daya Murová1. 10. 2012+1
Na dílně čtení mi začali jednou v devítce číst dva kluci z pasťáku, oba chtěli knížku půjčit "domů". Kopyto a Mňouk se mi vrátili, Děti ze stanice ZOO ne.?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
Asi to byla výživná literatura, kterou stálo za to vlastnit. :D?

Mira Friedrichová1. 10. 2012
no asi jí potřebovali víc než ty?

Jaroslava Pachlová1. 10. 2012 (upraveno)
+Daya Murová jojo, ta je oblíbená.
Já půjčuji knihy i z domácí knihovny a hodně. Některé knihy máme dost oběhané.?



Čtou všichni žáci vždy stejnou knihu a ve stejnou dobu? Jaké to má výhody/nevýhody? 6 komentářů

Jana Zárubová1. 10. 2012
Myslím, že když čtou stejnou knihu ve stejném období, je velká výhoda v tom, že o ní mohou diskutovat. Promýšlet, jak by se třeba zachovali oni, co se jim líbilo, nelíbilo atd..?

Pavlína Hublová1. 10. 2012
Nevýhodnou je, že není snadné sehnat ve stejnou dobu stejnou knihu - zvlášť v menším městě. V Praze se to zařídit dá, i když s drobnými překážkami.

+Jana Zárubová A opravdu takové diskuze probíhají po přečtení konkrétní knihy??

Jana Zárubová1. 10. 2012
To já nevím. Beru to z pohledu sebe, když jsem byla malá, tak jsme si o tom opravdu povídali...ne ve škole, ale tak jsme hodnotili, co, kdo jak, a jestli bychom takhle nebo jinak a taky jsme si společně hráli na oblíbené hrdiny :)?

Jana Zárubová1. 10. 2012
My máme nějaké knihy ve školní knihovně v mnoha kusech právě z tohoto důvodu?

Pavlína Hublová1. 10. 2012
Ano, školní knihovny pomáhají řešit tento problém. Ale je potíž je udržovat aktuální. A tak tam jsou k nalezení i mnohé perly, které už dnešním dětem nemůžeme předložit (u nás byla celá jedna polička plná Barunek a podobných skvostů).?



Pokud čte každý žák jinou knihu, jak postupujete po dočtení této knihy? Odevzdávají žáci písemný doklad o přečtení nebo knihu prezentují? 17 komentářů

Daya Murová1. 10. 2012
Někdy chci, aby napsali něco o knize, kterou četli (třeba o postavách) v rámci hodiny, ale jinak žádné písemné záznamy nevedu.?

Pavlína Hublová1. 10. 2012
Na 1. stupni jsem s dětmi vedla "průběžný čtenářský deník". Každý týden se vybíral a děti zapisovaly, kolik přečetly stran (byl zadán minimální počet přečtených stran), rodiče stvrzovali podpisem.
Po dočtení knihy knihu prezentovali před třídou a odpovídali na otázky.

S prvňáky jsme nic papírového nevedli, ale mohli se pochlubit svou přečtenou knihou před třídou a na speciálním blogu - http://cte-denicek.blogspot.cz/?

Ludmila Kovaříková1. 10. 2012
+Pavlína Hublová Zpracování na blogu se mi moc líbí, ale zatím jsem na to neměla odvahu. Možná až budeme mít notebooky do dvojic pro celou třídu.?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
Zařídil jsem to vždycky tak, že jsme o tom psali sloh, hned se poznalo, kdo četl, nebo kdo si půjčil od nějakého čtenářského deníku vypsané s desátého kolene. :D?

Pavlína Hublová1. 10. 2012
+Ludmila Kovaříková Já jsem vždycky "čtenáře" posadila k mému učitelskému počítači a zapisoval - my zatím dělali něco jiného.

+Bohuslav Hora Sloh na téma... Nějaké návodné otázky? Pro inspiraci...?

Ludmila Kovaříková1. 10. 2012
+Pavlína Hublová To bych mohla zkusit.?

Bohuslav Hora1. 10. 2012+1
Třeba na téma: Knížku, kterou bych doporučil svému nejlepšímu příteli, Čtu teď, protože... Dělali jsem i podobná mluvnická cvičení. Zažili jsem u toho i dost legrace. Třeba mluvní cvičení na téma Moje rodina vyhrála milion.?

Jana Zárubová1. 10. 2012 (upraveno)
A jak by se měl chovat učitel?
Ptám se proto, že si myslím, že učitel by měl s dětmi mluvit o tom, že i on čte, co čte...aby čtení nevnímaly jako něco, co musí ony, ale, že je to prostě skvělá činnost, kterou se zabývají i ti, kteří "nemusí" prostě jen tak pro radost?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
+Jana Zárubová Moc hezky řečeno. Stačí, když děti taky vidí, že držíme knihu. A čteme si teda. :D?

Ludmila Kovaříková1. 10. 2012 (upraveno)
+Jana Zárubová Přesně tak, ale ono se spíš jen řekne, že se o vlastní četbě s dětmi mluví, ale ve skutečnosti nemluví.?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
No mluví se o tom, že se o tom mluví. :D?

Pavlína Hublová1. 10. 2012+1
+Jana Zárubová Vždycky při dílničkách čtení jsem měla i já svou knihu a četla jsem si. Plnila jsem stejné úkoly jako děti.
Zprvu jsem měla svou knihu dospěláckou, ale zjistila jsem, že pak nemůžu povídat, protože je téma pro děti moc těžké. Tak jsem začala číst dětské knížky - Krysáky apod.?

Mira Friedrichová1. 10. 2012+2
Čtu o dozorech - stejně nechápu, co mám hlídat na studentech, kteří odpoledne mohou třeba řídit auto - takže alespoň dokumentuji, že číst na veřejnosti je normální :)?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
Ano. :D?

Daya Murová1. 10. 2012+4
Občas vyberu úryvek z nějaké knihy, kterou zrovna čtu. Nedávno hádali, na co mohl plukovník Buendía vzpomínat před popravou ve 100 rocích samoty. Pracovali jsme jen s jedinou větou.?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
No, to je kniha. Mám ji rád.?

Mira Friedrichová1. 10. 2012
Dayo, to je moc zajímavé ... výborný nápad?



Probíhá kontrola přečtených knih průběžně podle časového harmonogramu nebo vždy po dočtení knihy? Nebo máte ještě nějaký jiný postup? 8 komentářů

Daya Murová1. 10. 2012
Mám ve třídě devět dětí, takže prostě vím, kdo čte. Když se v literatuře bavíme o knížkách, tak se pozná, kdo čte a kdo, když mu teče do bot, vygoogluje obsah.?

Ludmila Kovaříková1. 10. 2012
Já vybírám deníky před Vánocemi a koncem května. Kdo chce odevzdat dříve, může.?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
Dělával jsem to tak, že jsem chtěl do pololetí půlku nějakých knih a po pololetí druhou, aby to nenechávali na poslední chvíli.?

Andrea Paštiková1. 10. 2012
4x ročně odevzdávají, tzn. povinná četba čítá 4 tituly.3 prózy a jedna poezie.?

Pavlína Hublová1. 10. 2012
Co děláte s těmi, kteří záznam neodevzdávají?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
No tak to mě zajímá, co se dneska dělá s těmi, co to nenosí. Já už češtinu 8 let neučím.?

Ludmila Kovaříková1. 10. 2012
Co se dá dělat? U těch, co vím, že něco přečetli, je nechám něco napsat ve škole. Ostatním dám pětku za nesplněný úkol.?

Daya Murová1. 10. 2012 (upraveno)+1
Dneska jsem přemýšlela, co budu dělat, když mi nenosí sloh. Ve škole je málo času, nestihnou nic napsat. A doma to nenapíšou. Ale jak je to sakra teda mám naučit? To ty deníky tolik nebolí.?



Jakou novou/zajímavou knihu byste doporučili do seznamu pro učitele ČJ z pohledu svého předmětu/z pohledu rodiče? Čeho si na této knize ceníte? 9 komentářů

Hana Pilařová1. 10. 2012
Děsivé dějiny :)?

Jana Zárubová1. 10. 2012
Děsivá věda?

Jaroslava Pachlová1. 10. 2012
Děti z 1. stupně si v knihovně nejvíce půjčují knihy s lupou, červenou fólií nebo šifrovací tabulkou - např. http://www.fragment.cz/nabidka/knihy-pro-deti-a-mladez/dobrodruzstvi-a-detektivky/dobrodr-a-detekt-pro-cten-od-9-do12/agata-a-doktor-lupa/?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
Já bych doporučil všechno, co dneska děti zajímá, a klidně by to mohl být nějaký manuál k tiskárně, programu apod. To je taky důležitý. Momentálně čtu knihu o iPADech a to je teda dobrodružství. :)?

Andrea Paštiková1. 10. 2012 (upraveno)
Tak v těch syn (Děsivé dějiny) leží už asi třetím rokem. Nedalo mi to a musela jsem alespoň jednu taky přečíst.:-)?

Bohuslav Hora1. 10. 2012+1
+Andrea Paštiková Že jo, no a není to jednoduché čtení. Ocenil bych to, kdybych učil češtinu, stejně jako komiks nebo detektivku.?

Jaroslava Pachlová1. 10. 2012
Já si myslím, že neexistuje nevhodný žánr.
Však i Čapek si rád od hospodyně půjčil ohmatanou knihu bez obálky a "nevalné hodnoty" a do rána jí přelouskal nebo Jan Zrzavý, než šel malovat, si na hodinku zalezl s detektivkou...?

Bohuslav Hora1. 10. 2012+1
Jeee, a co já přečetl braku a červené knihovny, teta toho vlastnila tuny - třeba Granáty, ježiš jak se jmenovala ta ženská, co psala - jooo Javořická, to leželo všude. :D?

Pavlína Hublová1. 10. 2012
Ve 4. nebo 5. ročníku zabíral Nekonečný příběh.?



Hodnotíte kladně či záporně psaní čtenářských deníků? Liší se váš pohled jako učitele a jako rodiče? 35 komentářů

Bohuslav Hora1. 10. 2012
No to vážně teda nevím, tuhle jsem tu o tom diskutovali, já mám pupínky hlavně kvůli tomu, že jsme měli povinně nevolitelnou četbu a muselo to být. A pak ta nálož při studiu na VŠ. :)?

Daya Murová1. 10. 2012
Některé děti to baví. Mě to vlastně taky docela bavilo, měla jsem zapsané úplně všechny knihy...dneska na to mám goodreads.?

Hana Pilařová1. 10. 2012
asi záleží na formě ana povinnosti té formy?

Jana Zárubová1. 10. 2012
Myslím si také, že někoho to baví. Podobně jako +Daya Murová taky mě bavilo psát si o knihách, které jsem četla, ale většinou o těch, které jsem si vybrala sama nebo mi je někdo (kamarádky a kamarádi ) doporučili.?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
Kdybych si mohl volit, tak asi ano. Alle já se propracoval k různé literatuře i sám, nevím, jestli mi pomohlo to „vedení“. :) ?

Jaroslava Pachlová1. 10. 2012 (upraveno)
Mě bavilo knihy číst, povídat si o nich, číst z nich ukázky, ale psát mě o nich už moc nebavilo.?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
Mě bavilo se o nich taky bavit, třeba inspirovat někoho dalšího, ale psát o tom? Ani nevím, jestli to p. učitelka četla, měl jsem dojem, že mi opravila akorát chyby. Pravopisné.?

Ludmila Kovaříková1. 10. 2012 (upraveno)
Možná kdyby nám už tehdy nabídli různé formy zpracování, tolik by nám to nevadilo. Přece jen si myslím, že určitý zápis dětem pomáhá s přemýšlením, ale rozhodně to není dvoustránkový obsah. Spíš úvahy.?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
Mně se líbila možnost uvést vlastní úryveček nebo to, co mě zaujalo. Asi jsem se naučil vybrat podstatnou myšlenku z knihy.?

Petra Pšeničková1. 10. 2012
Já četla velmi ráda a veškerou povinnou i nepovinnou četbu jsem pročetla. Jen jsem neuměla psát výtah do čt.deníku.Takže jsem například knihu přečetla a použila jako výtah výtah své starší sestřenice.Takže to ztrácelo smysl. Možná se ve škole zaměřit více na to,jak to napsat??

Daya Murová1. 10. 2012+1
Já jsem to taky nepsala pro paní učitelku, ale pro sebe. Co mě nebavilo, to jsem nedělala. Třeba herbář, ten jsem si půjčovala i k maturitě :)?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
+Petra Pšeničková No, to bude ono, naučit děti, jak se to zapíše, aby to bylo ještě k nějakému použití. To je to, k čemu jsem se těžko propracovával.?

Andrea Paštiková1. 10. 2012+1
Syna tedy psaní čtenářského deníku u povinné četby šíleně otravuje. Když měl psát o knihách z vlastního výběru, byl mnohem přístupnější. Ne že by to miloval, ale přece jen ho to tolik neotravovalo.?

Hana Pilařová1. 10. 2012
Před lety jsem pro informatiku použila formu čtenářského deníku, která se objevila na MP ... potěšilo mě, že letos jsem ten formulář zahlédla u češtinářky a že ho tedy používají s dětmi :)?

Daya Murová1. 10. 2012
Ten používáme taky, kolegyně, co má 4.-5. si ho ode mě kopírovala.?

Ludmila Kovaříková1. 10. 2012
+Hana Pilařová Jaký formulář??

Hana Pilařová1. 10. 2012+1
http://www.zsstraz.cz/web/index.php?p=172 .. pod šablonou je ten první v doc?

Hana Pilařová1. 10. 2012
originál .. http://dum.rvp.cz/materialy/ctenarsky-denik.html?

Petra Pšeničková1. 10. 2012
+Hana Pilařová No, to je pěkné. To opravdu hodně usnadní práci. Tedy už ne popis knihy na x stran-čím delší,tím lepší.Tato forma určitě vede k hlubšímu zamyšlení a je stravitelná. Skvělé.?

Mira Friedrichová1. 10. 2012
Mám svoje deníky schované dodnes - stěhovala jsem se několikrát a pořád jdou se mnou, nemám to srdce je vyhodit, když mi daly tolik práce. Např. Robinsona jsem četla v původní podobě a to měl 56 kapitol, ostatní měli přepracované vydaní s 12 kapitolami. A my museli napsat z každé kapitoly výpisky a nakreslit ilustraci!?

Ludmila Kovaříková1. 10. 2012
+Mira Friedrichová Ve které třídě??

Mira Friedrichová1. 10. 2012 (upraveno)
15 letí - prvák čtyřletého gymlu, ale divné je, že všichni tvrdí, že čtou sci-fi a fantasy - ale asi myslí ty ságy o upírech, nevím
... teď koukám, že jsem odpovídala jinde na něco jiného - Robinson byl moje 5. třída, ?

Pavlína Hublová1. 10. 2012
Máme to v rodině stejné, jako +Petra Pšeničková . Čteme rádi, ale povinný zápis jde mimo nás.
Líbil by se mi podvojný deník, ale za mých školních let nic takového nebylo. Nebo prostě jakékoli průběžné zápisky - ne až na konci.?

Pavlína Hublová1. 10. 2012
+Mira Friedrichová A obrázky - ty mě přímo vytáčely! Nebyla jsem malovací typ, tak jsem musel všechno překreslovat tužkou nebo přes kopírák - fuj, fuj.?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
No, tak to na sebe prozradím, co to je podvojný deník. Vím, že to někde najdu, ale vy mi to vysvětlíte lépe. :)?

Pavlína Hublová1. 10. 2012+1
Proto jsem taky nikdy děti nenutila k obrázkům - kdo chtěl, mohl.?

Jaroslava Pachlová1. 10. 2012
Moje dcera - velký čtenář, která se k leckterým knihám dopracovávala daleko dřív než ostatní, ve 2. třídě neměla problém přelouskat 400 stran za víkend. Psaní deníků nesnášela, otrava a kreslení obrázků druhá otrava. V době počítačové - ráda sdílela zážitky.?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
Taky raději vypravuju, než píšu, i když to taky má svoje.?

Jaroslava Pachlová1. 10. 2012
Než jsem to dopsala, tak vidím, že i jiní fuj obrázky :)?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
Obrázek by mi tolik nevadil.?

Jaroslava Pachlová1. 10. 2012
Jak už psala +Ludmila Kovaříková , každý by měl následně  knihu pojmout po svém, formulář usnadní...?

Daya Murová1. 10. 2012
+Bohuslav Hora podvojný d. - na jednu stranu vypisuješ citát, na druhou svůj komentář.?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
Aha, tak to znám, ale netuším, že se tomu tak říká. :D Díky.?

Daya Murová1. 10. 2012
Nějak mě tenhle způsob nebere. Nebaví mě to opisování.?

Ludmila Kovaříková1. 10. 2012
+Daya Murová Proto mám raději dokončování vět.?



Jakou aktivitu doporučujete při práci s knihou obecně? 20 komentářů

Bohuslav Hora1. 10. 2012+1
Aktivitu? Já si potřebuju někam zalézt, aby i do toho nikdo nepovídal, jinak jsem vzteklej až hrůza. :D?

Daya Murová1. 10. 2012
+Bohuslav Hora :D?

Ludmila Kovaříková1. 10. 2012
Mně se nejvíc líbí dokončování startérů (nedokončených vět) nebo podvojný deník. Ale některým učitelům ani tato nová forma zápisu nevyhovuje. (Tak vždycky říkám, že všeho moc škodí.)?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
Ale něco nového to chce, aby se aspoň přestaly kopírovat ty staré záznamy nějakého poctivce. Kbybych učil v kraji, kde jsem chodil do školy, ani bych se nedivil, kdyby ke mně doputoval můj zápis z dětských let. :D?

Daya Murová1. 10. 2012
Mně se líbí dopis autorovi nebo některé z postav.?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
Jo, to je pěkný, to by se mi jako češtináři taky líbilo.?

Andrea Paštiková1. 10. 2012
Podvojný deník se mi taky moc líbí. A doma vidím, kolik dá práce.:-)?

Jana Zárubová1. 10. 2012 (upraveno)
Někde (ale už nevím, kde - možná že i někde tady mezi vámi?) jsem viděla "čtenářský deník" formou post-it lístečků nalepených na stránce, prostě co zaujalo, to si čtenář napsal a vlepil na stránku a prošel celou knihou, moc se mi to zalíbilo a říkala jsem si, že by to mohlo být zajímavé...?

Ludmila Kovaříková1. 10. 2012
Tak to bylo asi u mě. Kupodivu tohohle využívá jen málo dětí. Asi nemají po ruce lepíky.?

Hana Pilařová1. 10. 2012+1
a co jim rychlý čtenářský deník udělat pomocí Lina? .. třeba jen Právě čtu ...?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
Super věc, právě s tím experimentuju, jen na hodinách dějepisu, moc úspěchu nemám, tak snad se mi to podaří prorazit hlavou. :D?

Ludmila Kovaříková1. 10. 2012
+Hana Pilařová Dobrý nápad!?

Daya Murová1. 10. 2012
+Hana Pilařová Good idea, zítra jdem na to.?

Daya Murová1. 10. 2012
Já většinou taky nemám lepíky, takže mi trčí z knížky různé jiné papíry a záložky a všude ze mě něco padá.?

Hana Pilařová1. 10. 2012
joooo .. taky to zkusím u nás nadhodit :) (PS: dnes jsem objednala dva Kindly :) )?

Ludmila Kovaříková1. 10. 2012
+Daya Murová Tak to nejsi sama. :-) Nejhorší je, když mám poznámky ve třech různých sešitech, protože je mám čistě náhodou jediné k dispozici.?

Pavlína Hublová1. 10. 2012
Lepíky jsem používala v čtenářských dílničkách (co taky s druháky). Vždycky jsme měli nějaké téma/pocit/myšlenku, na kterou se měli soustředit během četby své knihy. A vše důležité si psali právě na lepík. Někdo popsal jen ten jeden, někdo si šel pro přídavek. :-)?

Daya Murová1. 10. 2012
+Hana Pilařová tiše závidím, fňuk.?

Daya Murová1. 10. 2012
Znáte malého knihovníka? http://www.ctesyrad.cz/bonusy-ke-stazeni#malyknihovnik

Ludmila KovaříkováVčera v 11:27
Neznám, díky.?



Jaké strategie používají žáci, aby se vyhnuli čtení knih? Můžeme jejich postoj z pozice učitele nějak změnit? 6 komentářů

Bohuslav Hora1. 10. 2012
Rodiče mi nekoupili, rodiče mě nepustili, vypli proud, nemám sešit… Nejhorší je odložit to všechno na pak. Pak jsou z toho PAKA.?

Hana Pilařová1. 10. 2012
zavedení povinné četby a otevření žákovské knihovny .. u nás náhle zafungovalo (alespoň, co mám aktuální zprávy)?

Ludmila Kovaříková1. 10. 2012
Zkopírovali obsah. Loni jsem se smála, protože ho jedničkář zkopíroval i s ženským rodem.?

Petra Pšeničková1. 10. 2012
+Bohuslav Hora "Vypli proud" se mi  moc líbí.:)?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
Jo, některé výmluvy jsou pěkné, v duchu se směju a říkám si, že je to pořád stejné. :D?

Petra Pšeničková1. 10. 2012
+Bohuslav Hora Přesně tak.?



Jakou knihu jste povinně četli během své školní docházky a máte k ní výrazné připomínky (z hlediska zařazení do ročníku apod.)? 31 komentářů

Daya Murová1. 10. 2012
Četla jsem v páté třídě Hanýžku a Martínka a hrozně mě to nudilo. Je to jedna z mála knih, které jsem nedočetla. A málem jsem kvůli toho měla dvojku z češtiny, neuměla jsem odpovídat na otázky z četby.?

Jana Zárubová1. 10. 2012
Když tak vzpomínám, měla jsem odpor skoro ke každé knize zadané jako povinná četba, i kyž jsem si ji potom přečetla s chutí a jinak  jsem četla hodně. Možná právě ta povinnost vadila.?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
Já si na takovou knížku nepamatuju, četl jsem hodně a rád a cokoliv. Taky jsem si to hned sepsal, protože jsem používal techniku HNED. Naučili mě to úkoly z matematiky o vánočních prázdninách, když jsem to vypočítal hned, měl jsem úúúúúžasné Vánoce, tehdy ještě vánoce. :D?

Pavlína Hublová1. 10. 2012
+Jana Zárubová Napadá tě teď - jsi učitelka a matka - jak tomu zabránit, aby to tak vnímaly i naše děti??

Pavlína Hublová1. 10. 2012
Já tedy horko těžko rozdýchávala Babičku. Četli jsme ji jako společnou četbu v 5 třídě (to se mi zdá dost brzo), a pak ještě jednou jako povinnou tak asi v 7. třídě.
Nějak jsem tu poetiku nedokázala vnímat ani v jednom případě.?

Ludmila Kovaříková1. 10. 2012
Mám dojem, že na základní škole jsem snad ani nic povinně nečetla.?

Jana Zárubová1. 10. 2012
+Pavlína Hublová asi lépe motivovat. My prostě dostali název knihy a to přečtěte. Myslím, že motivace na knihu by měla být jiná, nějaké vtažení do děje, abych měla chuť si ji přečíst...
a pokud to zrovna není nutné, nechat na dětech jakou knihu si vyberou třeba i z nějaké rozsáhlejší nabídky, spíše jen doporučovat...
protože jak znám sebe, v takovém případě bych asi přelouskala všechny :))?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
+Ludmila Kovaříková Tak to jsi teda měla štěstí. :D?

Petra Pšeničková1. 10. 2012
Já asi přečetla vše.Byla jsem,myslím,dost poctivá, vytahování růžků začalo až později. Ale problém byl s tím smysluplným zápisem do čtenářského deníku.?

Pavlína Hublová1. 10. 2012
+Jana Zárubová Souhlasím. Na SŠ jsme měli jeden rok báječnou češtinářku, takže jsem přečetla takové pecky jako Zapadlí vlastenci nebo Němá barikáda s neskrývaným nadšením :-)?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
+Pavlína Hublová Takhle jsem přišel na chuť mnoha autorům, ale hlavně až na Vˇ, kde jsme měli perfektního asistenta na literaturu, já nechtěl být za tupce s hlupcem, tak jsem musel číst a číst a číst a číst. :)?

Jaroslava Pachlová1. 10. 2012 (upraveno)
+Pavlína Hublová Já babičku četla ve 3. třídě a měla ji za dva dny přečtenou :)
Ale nedovedu si představit dnešní děti, že by ji musely číst. Některé povídky od B. N. jsou akčnější a pro dnešní děti i stravitelnější, kdyby to muselo být.?

Jaroslava Pachlová1. 10. 2012 (upraveno)
Jinak na SŠ v době tuhé normalizace jsem přečetla hodně zakázaných autorů, knihy mně nosil(-i) vyučující. Měla jsem na ně zvláštní čtenářský deník, "ten, který nebudeš ukazovat u maturity", ale tzv. hodinové referáty jsem na ně měla :)?

Mira Friedrichová1. 10. 2012+1
Moje maminka mi všechnu četbu předhazovala o rok dřív, takže nebyla povinná a byla snesitelná ... Babičku jsem přečetla si před 2 lety, když jsem jí vnucovala synovi a musím říct, že vážně není ke čtení (promiňte Boženo).?

Pavlína Hublová1. 10. 2012
+Jaroslava Pachlová Není ale snadné pro učitele ČJ, aby změnil knihy v seznamu. Přeci jen Babiček je všude dost, ale zkus si sehnat Pana učitele v dostatečném počtu výtisků :-)?

Jaroslava Pachlová1. 10. 2012
+Pavlína Hublová Tak na Pana učitele jsem fakt nemyslela :))))?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
Pan učitel už je ke stažení z netu, to není problém. :D?

Daya Murová1. 10. 2012
Babičku mi četla moje babička, když jsem ještě neuměla číst. Znova jsem ji četla na VŠ a ty části o Viktorce a Kudrnovic pečínkách čtu s oblibou dětem a umím je skoro zpaměti :-)?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
Když tu +Jaroslava Pachlová nakousla ty zakázané knihy, tak si jako dítě pamatuju spolužáka (i jménem), který přinesl Foglara a paní učitelka to zakázala, vůbec jsme nechápali proč a spolužák pak i nerad cokoliv četl. Jinak to byla prima ženská, ale na tohle si netroufla.?

Jaroslava Pachlová1. 10. 2012
+Daya Murová když se to udělá takhle, tak je to pro dnešní děti stravitelné.
Ale neměli bychom jim z četby udělat "fóbiočtení".
To je jako, když některá povinná divadelní představení u dětí vypěstují divadelní odpor...?

Pavlína Hublová1. 10. 2012
+Bohuslav Hora Myslela jsem jako příklad :-)

Narazili jsme na "zakázané knihy"... Existují v dnešní literatuře pro děti a mládež také nějaké takové?

Daya Murová1. 10. 2012
Děti znáte nějakou operu? _ Jo, Prodanou nevěstu. Paní učitelko, že už na to nepůjdeme...před nedávnem v osmičce :-)?

Mira Friedrichová1. 10. 2012
Přátelé, doporučte mi, co doporučit synovi ke čtení - je mu 13 a  čte dost a rád - něco nového (Straku v říši entropie už jsem kopula :))?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
+Daya Murová :D :D A při tom takový skvost. :D?

Ludmila Kovaříková1. 10. 2012
Občas se mi stane, že něco objednám omylem. Zdá se mi, že tematika bude pro děti a ono se z toho vyklube něco vulgárního (Poslední vlkodlak - jinak skvělá fantasy) nebo obtížného (Tracyho tygr doporučovaný UK).?

Ludmila Kovaříková1. 10. 2012
+Mira Friedrichová  Prázdniny jsem strávila nad Fionavarskou tapiserií - tolkienovská fantasy. Něco vtipného? Stopařův průvodce galaxií.
Jinak školní seznam pravidelně aktualizuji: http://www.vyucovani.estranky.cz/clanky/informace-k-cetbe/tipy-na-knihy.html?

Mira Friedrichová1. 10. 2012
jé díky Lídko, jdu nakouknout (stopařova průvodce znám a představ si, že jsem v prváku gymplu jen tak cvičně dávala otázku, co je 42 a nikdo nevěděl ! :))?

Ludmila Kovaříková1. 10. 2012
:-D?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
Nooo, tak to mám mezery taky. :D?

Mira Friedrichová1. 10. 2012
http://cs.wikipedia.org/wiki/42_(odpov%C4%9B%C4%8F)?

Bohuslav Hora1. 10. 2012
Díky. :)?













Pokud chcete cokoli říct/napsat k vlnobití, napište na nástěnku. Také na nástěnce uvítáme Vaše návrhy na témata k hlasování...

Jak se v den konání k vlnobití napojit? Velmi snadno: stačí kliknout na tento odkaz: https://plus.google.com/s/%23vlnobiti3-4. Zobrazí se Vám sociální síť Google Plus s výběrem připravených otázek (jsou označené #vlnobiti3-4). Pokud máte účet Google, přihlašte se a můžete ihned psát komentáře.

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář se ihned zobrazí pro všechny návštěvníky stránek.