5. 12. 2012

14. PEPOUŠovo vlnobití III.: Předvánoční snění a přání

Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností. Nově probíhají vlnobití na síti Google Plus.

Téma tentokrát nebude třeba volit, protože se jedná o poslední letošní vlnobití, tj. předvánoční.
Následuje přepis diskuze...


Co přejeme pod stromeček/do nového roku žákům? 9 komentářů

Pavlína Hublová10. 12. 2012
Za mne je to poměrně jasné - statečné učitele a starostlivé rodiče. Učitelé, pokud chtějí uspět a zaujmout, nesmí se bát zkoušet věci, které doposud nedělali. A pokud se rodič zajímá o vzdělávání svého potomka, je zpoloviny vyhráno :)?

Jitka Rambousková10. 12. 2012
Starostlivé učitele a statečné rodiče :)

Aby ty hrůzy ze škol, které občas slyším, nebyly pravda.?

Bořivoj Brdička10. 12. 2012
Pardon, spíše obráceně - starostlivé  rodiče a statečné učitele.?

Pavlína Hublová10. 12. 2012 (upraveno)
+Jitka Rambousková To už je tvé soukromé přání - mít špatný sluch? Nebo výběrové slyšení? :D?

Jitka Rambousková10. 12. 2012+1
Syn od kamarádky bude maturovat. Vybral si fyziku - jediný na škole. 7 let s ní neměl problém, dobrovolně četl knížky o fyzice. Maturitním ročníku jim vyměnili opět učitelku. Za 3 měsíce mu dokázala fyziku tak otrávit, že chce raději změnit předmět i celé plánované studium.

To je dost smutné, ne. A byla by mé velké přání, aby se podobné věci nestávaly.?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Jitka Rambousková Možná, že by v rámci kariérního řádu nebylo špatné zařídit jako první něco jako zbrojní pas na učení. Protože kdo s tím neumí zacházet, je nebezpečný nejen sobě.?

Jiří Vaňátko10. 12. 2012
Měl jsem sám problém podobného typu s chemií a francouzštinou.... naštěstí jsem se přes to dokázal pílí a zájmem přenést a věnovat se později alespoň jedné z těch disiplín. Jinak jsem i zažil, že se třídě na jejich žádost musl po 5 letech změnit učitel na frj, neb je "prý nic nenaučil". Teď jsou v septimě, ale i po výměně učitele (změně jimi iniciované) jsou oni sami stále demotivováni jakoliv na sobě pracovat.... Těžká potom práce učitele v této "zkažené" třídě :(.Jinak žákům přeju obecně více zodpovědnosti za jejich odvedenou práci (ať je jakákoliv, pro kohokoliv, atd...).?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Jiří Vaňátko 
žákům přeju obecně více zodpovědnosti za jejich odvedenou práci
Kdopak by tuto zodpovědnost měl/mohl natlouct? Proč už ji nemají??

Viki Vlachová10. 12. 2012+1
Ztráta motivace a chuti něco nového se učit, objevovat, je úplně děsivá... jak bychom pak mohli očekávat zodpovědnost? Já ty děti chápu, nedivím se jim. A zvrátit takový otrávený stav, to je poměrně velký oříšek!?



Co přejeme pod stromeček/do nového roku tandemu škola + rodina? 16 komentářů

Pavlína Hublová10. 12. 2012
Dovednost domluvit se? Možná by stačilo jen komunikovat...?

Aneta Lišmanová10. 12. 2012
Určitě komunikovat a vyjít si vstříc.?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Aneta Lišmanová Ano, každá strana by měla být ochotna udělat po jednom kroku směrem k tomu druhému. A zase další krok a ...

Také by nebylo od věci si občas zopakovat, že máme stejný cíl. A pokud ne, pak je někde chyba.?

Jiří Vaňátko10. 12. 2012
Snažit se nají společnou řeč a dospět ke kompromisu, hm??

Aneta Lišmanová10. 12. 2012
Někdy ale nelze najít společnou řeč.?

Jitka Rambousková10. 12. 2012
Vzájemnou toleranci a pochopení pro druhého a snahu táhnout za jeden provaz k prospěchu dětí.?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Jiří Vaňátko Kompromis není vždy to nejlepší řešení. Ona některá pravidla mají smysl. Souhlasíte??

Viki Vlachová10. 12. 2012
Nabídnu k úvaze společný zájem o skutečné vzdělávání a rozvoj dítěte, který někam smysluplně směřuje...?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Jitka Rambousková Jsou ale, bohužel, situace, kdy dobro ve prospěch žáka vidí každý v něčem jiném...?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Viki Vlachová A co podpora (a opora) dítěte, aby mohlo rozvinout vše, co mu bude užitečné v jeho profesním i osobním životě? Moc obecné??

Viki Vlachová10. 12. 2012
to je přesně ono, neubít ho nesmyslnými požadavky! Můj syn chodí do školy, kde jim toto poměrně dost umožňují, zpočátku jsem byla skeptická (že jsou děti spíše líné a musí se na ně vyvíjet tlak), ale ono to funguje... Do školy chodí syn rád a dokonce pociťuje jako nedostatek, když mu něco unikne a nerozumí tomu! (ne úplně ve všem samozřejmě, ale pro mě je to dostačující).?

Jitka Rambousková10. 12. 2012
Co jsou nesmyslné požadavky? Jak to poznat? Jak poznám, že to co dnes je "nesmyslné" nezačne dávat smysl třeba za rok??

Jana Zárubová10. 12. 2012
To je přesně to +Jitka Rambousková , mnozí rodiče mají pocit, že je něco nesmyslné, jen proto, že to jim připadá nesmyslné, protože oni to nedělali, nezažili atd..?

Viki Vlachová10. 12. 2012
Podle mě konkrétní nesmyslný požadavek je třeba to, že musím dítěti vtloukat do hlavy, co je to přívlastek neshodný, přístavek apod. místo toho, abych ho učila komunikovat, vyhledávat a třídit informace, zaujímat k nim postoj, číst knihy, koukat na filmy a mluvit o nich... atd.?

Jitka Rambousková10. 12. 2012
+Viki Vlachová Musím vtloukat? To nejdou dělat všechny ty vyjmenované činnosti? To se vylučuje??

Viki Vlachová10. 12. 2012
nejdou (nebo alespoň ne tak, jak bych chtěla), protože se to nedá stihnout - když chcete připravit dítě na přijímačky, odložíte (nebo umenšíte) na chvíli přípravu na život. Vypadá to, že si to protiřečí, ale je to tak...?



Máte možnost vyslovit jedno přání z oblasti školství/vzdělávání jako učitel/rodič/student (podle potřeby), zlatá rybka Vám jej jistě splní. Jaké je? 14 komentářů

Bořivoj Brdička10. 12. 2012
Pochopení významu vzdělání většinou společnosti.?

Miroslava Smolíková10. 12. 2012
Jen jedno? Za studenta, kterého tíží zkouškové, bych si asi měla přát zkoušky, ale víte co? Víc bych si přála, aby mě někdo zkoušel nebo "zápočtoval" z toho, co opravdu jednou na hodině použiju. Všichni říkali, že v bc. oborech se učí tak, abychom se hypoteticky mohli rozhodnout neučit a stát se odborníky a měli k tomu vzdělání. Když pominu to, jak to škodí těm, kteří opravdu učí, budiž. V nmgr. oborech přibylo didaktiky, ale někteří mají stále pocit, že vzdělávají vědce, ne učitele. Jako student bych si přála být připravována na to, co mě opravdu čeká, abych se učila používat to, co budu potřebovat. Je to velká utopie??

Jaroslava Pachlová10. 12. 2012
Abych měla dostatek energie na mé "maličké" i ty odrostlejší (pak už mi jde vše)?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Miroslava Smolíková Myslím, že ještě ano. Totéž jsem si říkala, když jsem studovala dálkově. Takových ptákovin, co jsem se musela naučit odříkávat zpaměti!!
VŠ by se měly otevřít a učit by měli lidé, kteří jsou jednou nohou stále v praxi. Žádný plný úvazek na VŠ.
Dalo by se??

Bořivoj Brdička10. 12. 2012
+Miroslava Smolíková Mirko, musíte spoléhat hlavně na sebe. Nejlíp uděláte, když si budete sama hledat lidi, kteří vás posunou dále. Pořád se vám snažím vnutit tu myšlenku, že právě internet vám úžasně rozšiřuje možnosti. Jsem zvědav, co s vámi udělá Vlnobití??

Pavlína Hublová10. 12. 2012
Přeju si víc živých učitelů, se kterými bych se mohla setkávat (virtuálně i osobně). Potřebuju nabíjet a nechci ztratit kontakt s učením.?

Jiří Vaňátko10. 12. 2012
Víceméně souhlasím s Mirkou. Občas je také nutné si umět z toho či onoho předmětu vytáhnout alespň něco pro tu budoucí praxi, když už to jinak nejde... A jinak bych si přál též, aby se na vzdělávání nahlíželo jako na něco, co významně ovlivňuje budoucí generace, které tu budou po nás - a jejich vzděláním to, řekl bych, začíná.?

Jana Zárubová10. 12. 2012
Aby si všichni, kteří mají co do činění se vzděláváním, řekli: co mohu udělat pro zlepšení? a pak se podle toho zařídili :)?

Jitka Rambousková10. 12. 2012
Ale tak je to pořád! A někde výš jsem komentovala "nesmyslné požadavky". Jak se rozliší? 
A jak konkrétně učit tu kterou třídu nebo žáka vás stejně nikdo přesně nenaučí. Každý den, každá třída je jiná a žádný univerzální návod nedostanete.?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Jana Zárubová Viděla jsi film Pošli to dál - http://www.csfd.cz/film/5719-posli-to-dal/? Tak nějak takhle??

Hana Pilařová10. 12. 2012
Tak já bych třeba ráda, aby naše škola měla konečně dostatek prvňáčků a vůbec žáků, abychom už nemuseli spojovat ročníky, protože ve třídách 1. stupně to je už silně neúnosné .. tak děkuji :)?

Ondřej Pantlík10. 12. 2012
Aby se rodiče méně dívali na televizi a více dělali děti, jinak umřeme hlady (učitelé). (Pokusím se jít příkladem :) )?

Miroslava Smolíková10. 12. 2012
+Bořivoj Brdička "Mirko, musíte spoléhat hlavně na sebe."
To dělám už teď, ale i tak. Docela ráda bych měla v ruce vzorovou třídnici a zkusila si do ní zapsat hodinu dřív, než mě v příštím semestru škola vyšle na praxi, kde ji uvidím poprvé po letech. A to je jen jeden příklad. Jeden semestr didaktiky je úplné nic. Profesorky se nás stále ptají, jestli už jsme měli to a to, ale všechny zjišťují, že bohužel. Všichni se diví, jak je to možné. A přitom ty obory už tak fungují několik let. Jak je možné, že nikdo neví, že se na Pedf neučíme být učiteli? ?

Jiří Vaňátko10. 12. 2012
+ Pavlína Hublová Super, typ na další film s učitelskou tematikou :)?



Co by měli najít pod stromečkem učitelské komunity/sborovny/týmy? Jak nejlépe by měli tento dárek využít v roce 2013? 7 komentářů

Bořivoj Brdička10. 12. 2012
Větší podporu portálu RVP.?

Miroslava Smolíková10. 12. 2012
+Bořivoj Brdička Mohu se zeptat, jak by měla taková konkrétní podpora portál -> škola vypadat??

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Bořivoj Brdička :*?

Bořivoj Brdička10. 12. 2012
Myslel jsem hlavně na peníze.?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Miroslava Smolíková Začalo by to větším zájmem o dění, podpořil by to příjemný balíček peněz a zakončit bychom mohli nasměrováním výstupů projektů jedním směrem, na portál.?

Berka Malíčková10. 12. 2012
Učitelům u nás bych přála pod stromečkem najít trochu toho "virtuálního" světa, a aby pak pochopili, že internet není nepřítelem?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
Každému kolektivu bych přála, aby se mezi členy našla alespoň jedna zápalka (podpořená nějakým tím vedoucím pracovníkem), která pomůže rozdmýchat nadšení a chuť dál se vzdělávat a potkávat a sdílet.?



Co přejeme vedení škol a zřizovatelům? Co by bylo třeba udělat, aby se přání stalo skutečností? 12 komentářů

Pavlína Hublová10. 12. 2012
Vedení škol jsou jako v mlýnském kole - z jedné strany stále neochotní učitelé (ano, jsou výjimky, ale je jich ještě podle mne dost málo) a z druhé strany požadavky "společnosti".
Přála bych jim tedy, aby bylo vždy možné najít kompromis, který bude především myslet na žáky.?

Jana Zárubová10. 12. 2012
aktivní učitele, zvídavé žáky, rodiče, kteří se chtějí domluvit a ne pohádat, a v neposlední řadě peníze, aby mohli podpořit ty, kteří si to zaslouží?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Jana Zárubová Škola snů?
Proč to nevychází??

Jitka Rambousková10. 12. 2012
Vedení škol a zřizovatelé to opravdu nemají lehké. Mám pocit, že na ně ta vyšší vrchnost hází odpovědnost za všechno možné, říkají, že jim "rozvazují ruce" a dávají "svobodu rozhodování" a současně jim dávají takové prostředky, že ty rozvázané ruce zůstávají prázdné.?

Berka Malíčková10. 12. 2012
nevím komu konkrétně bych to přála, ale asi vedení škol, aby zřizovatelé konečně pochopili, že vzdělání je základ společnosti?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Berka Malíčková ... a že z vody se opravdu nedá uvařit sváteční oběd...?

Jaroslava Pachlová10. 12. 2012
Vedení škol bych přála sehraný kolektiv, větší svobodu v rozhodování, méně "papírování", dostatek prostředků pro vybudování kvalitní školy...?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
Co takhle trochu neschopnosti udělat všechno na koleni? Aby to "ty nahoře" trklo, že nelze jen přidávat další a další zátěž, ale že je třeba také někde ubrat.?

Jiří Vaňátko10. 12. 2012
Přání, aby se alespoň trochu ubralo všelijakých exkurzí, kurzů, projektových dnů, sezení, přednášek a jiných aktivit, které určitě nesjou na škodu, ale v době školy můžou nabourávat, roztříšťovat  a rozrušovat plány, přírpavy a záměry učitelů na jednotlivé hodiny, které tak neustále odpadají nebo jsou všelijak přesouvány a spojovány.?

Jitka Rambousková10. 12. 2012
Je zajímavé, jak často se názory liší. Často je to jenom o naplánování.
Tohle by určitě bylo na jedno vlnění.?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Jiří Vaňátko ... a nebo aby byly systémově a smysluplně zakomponovány do plánu činnosti školy/třídy.?

Berka Malíčková10. 12. 2012
A to já bych u nás těch aktivit zase přidala, pokud jsou tedy pro žáky...u nás jich je opravdu poskrovnu...?



Prosím, Ježíšku, dej, aby se příští rok ve školství stalo/objevilo... 8 komentářů

Berka Malíčková10. 12. 2012
více Pepoušů :-)?

Jitka Rambousková10. 12. 2012
Nemohlo by spíš něco ztratit??

Jana Zárubová10. 12. 2012
A co máš na mysli? :) +Jitka Rambousková ?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Jitka Rambousková Taky by mě zajímalo... Rozveď.?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
... objevila větší ochota lidí (ať už jsou na jakýchkoli pozicích) pomáhat a sdílet. Copak si všechny ty zkušenosti chtějí vzít do hrobu??

Jitka Rambousková10. 12. 2012
aby se ztratili hlupáci, kteří mluví do věcí, kterým nerozumí,
aby se ztratily hloupé předpisy
aby nepřibývaly papíry, které pořád vyplňujeme a bez nichž nemůžeme s dětmi přes práh školy ...
aby neubývalo peněz?

Bořivoj Brdička10. 12. 2012
To zní skoro jako modlitba! Možná, že nám ale nic jiného nezbývá.?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Jitka Rambousková Všechny otázky jsem se snažila formuovat tak, aby se daly napsat spíše v pozitivním duchu. I tahle odpověď by se dala ;)

... někteří přišli na to, že škola všechno nevyřeší.?



Jaké předsevzetí si dáváte vy jako učitel/rodič v oblasti sebevzdělávání? Co jste ochotni pro to udělat? 21 komentářů

Pavlína Hublová10. 12. 2012
Mohu už dnes mluvit jen za rodiče.
Mám koupenou knížku Najděte se svého marťana. Tak s touhle začnu.?

Jitka Rambousková10. 12. 2012
Jako rodič už skoro žádné.
Jako učitel? Snad na něco najdu čas, protože tohle pololetí jsem nestihla v tomto směru nic.?

Jiří Vaňátko10. 12. 2012
Už samotný název knížky zní tajemně a zajímavě. Kdo že by měl být tím marťanem, víte už, nebo se, Pavlíno, necháte překvapit??

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Jitka Rambousková Musím nesouhlasit. Sebevzdělávání není jen o studiu literatury. Co chaty, setkávání, webináře...??

Jitka Rambousková10. 12. 2012
Dobře, dobře :) 
Je fakt, že i tím, že člověk vzdělává ostatní učitele se učí. ?

Jaroslava Pachlová10. 12. 2012
Jako rodič se nechávám už vzdělávat mými dětmi a to je informací a poznatků, které vlastně vedou k mému sebevzdělávání :)
Stále se obklopovat tvůrčími lidmi... Toho je...
(Moje přání - není tu někdo, kdo by chtěl v tomhle světě angličtiny se mnou začít znovu s francouštinou? :D)?

Ondřej Pantlík10. 12. 2012
Že konečně začnu.?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Jitka Rambousková Amen.?

Ludmila Kovaříková10. 12. 2012
Letos jsem si stanovila, že se naučím ovládat interaktivní tabuli. Zatím jsem to zvládla částečně. Ovládat ji sice jako jedna z mála umím, ale žádné velké triky neprovádím.?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Ondřej Pantlík Co??

Ondřej Pantlík10. 12. 2012
Se vzdělávat.?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Ondřej Pantlík Nemyslím si, že by ses nic nenaučil za tu dobu, co jsme se viděli ;)?

Ondřej Pantlík10. 12. 2012
No já hledal obrázek, na který už půl roku hledím, tady, je:
https://www.dropbox.com/s/6ot8vefj14gbp8v/Co%20bych%20se%20cht%C4%9Bl%20nau%C4%8Dit.png?

Ondřej Pantlík10. 12. 2012
Okolo matematiky je teď toho mnohem, více (Vopěnka).?

Jitka Rambousková10. 12. 2012
To je pořádný seznam :) ?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Ondřej Pantlík Pěkná myšmapa! Možná, že bychom si z toho mohli vybrat nějaké téma na vlnobití... ;)?

Ludmila Kovaříková10. 12. 2012
Taky se na to koukám. To je fůra práce!?

Berka Malíčková10. 12. 2012
jako rodič je mojí hlavní snahou zůstávat v obraze a posunovat děti dál v oblasti jejich zájmu?

Ondřej Pantlík10. 12. 2012
Stejně zůstane nakonec pouze u té mapy. Ale klidně si udělám další.?

Jitka Rambousková10. 12. 2012
:)))
PS. Scribus je docela jednoduchý, začala bych od něj :)?

Miroslava Smolíková10. 12. 2012
Předsevzetí: Hospodařit s časem a více plánovat. Jestli se naučím to, vyjde třeba i to sebevzdělávání.?



Pojďme se ještě víc zasnít...
Jaký je můj ideální žák? Co umí, jak jedná?
Přibalíme si ho pod stromeček? 9 komentářů

Jaroslava Pachlová10. 12. 2012
Je aktivní, ptá se, je zvídavý, neuráží se... :)?

Jitka Rambousková10. 12. 2012
Má zájem. A nemusí to být ani o můj předmět, ale zájem o věci kolem sebe, schopnost se pro něco nadchnout a něco pro věc udělat. ?

Aneta Lišmanová10. 12. 2012
Přátelský, zvídavý, chytrý, zapojuje se i do nepovinných aktivit...?

Ludmila Kovaříková10. 12. 2012
Mně se líbí, když se zajímají o to, jak se látku naučit.?

Jaroslava Pachlová10. 12. 2012
+Jitka Rambousková tak tak. Plný souhlas!?

Jiří Vaňátko10. 12. 2012
Takový ten chytrý rošťák - není úplná příliš pečlivá a vševédoucí "puťka", ale pálí mu to, je schopný kriticky myslet a spoustu věcí i vymyslet, aniž by se je musel nabiflovaT, a taky si rád zazlobí, ale jen tak ve zdravé míře, abychom ve třídě neusnuli :)?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Jiří Vaňátko No, kdyby to šlo bez toho rošťáka, zlobit se nebudu. :)?

Jitka Rambousková10. 12. 2012
No, z putěk toho většinou moc nedostaneš. Mají vyšperkované sešity, nosí úlohy, ale nápady chybí. ?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
Jak že to píše Komenský o typech žáků...??



Vzpomenete si na některého svého učitele, když jste byli žáci/studenti? Co se Vám na něm líbilo? Přáli byste podobného učitele i svým dětem? 31 komentářů

Ludmila Kovaříková10. 12. 2012
Kupodivu to byl učitel, ze kterého jsme měli strach. Kladl otázky i z předcházejících ročníků. Obdivovala jsem jeho stručnost a přesnost ve výkladu. Z mála poznámek jsem se naučila hodně.?

Jitka Rambousková10. 12. 2012
Moje cesty směřovaly jinam, ale byl to češtinář na gymplu. Jeho rozhled byl obdivuhodný a literaturu v jeho podání jsme milovala. A pamatuju si řadu věci dosud.?

Miroslava Smolíková10. 12. 2012
Před dvěma roky mě učil jeden pán na Dějiny umění. Byl to 70letý "štramák" s originálním smyslem pro humor a na fakultě asi zažil kdeco. Férový, s individuálním přístupem. Jeho hodiny byly opravdu zajímavé, až filosofické. Přitom to byl jen předmět univerzitního základu. Přála bych ho každému nejen potkat, ale uvědomit si, s jak skvělým člověkem má tu čest. ?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Ludmila Kovaříková Je zvláštní, co s odstupem času považujeme za klad :)

Já děkuji své učitelce na střední škole, protože mi ukázala (konečně) svět literatury. Dřív jsem taky četla, ale tak nějak chaoticky a zásadně jsem se vyhýbala klasikům.
Díky jejímu vypravování a nadšení v hlase jsem přečetla i to, co bych asi dřív obcházela obloukem...?

Jaroslava Pachlová10. 12. 2012
Na 1. stupni jsem měla ráda přísnou a velmi spravedlivou paní učitelku, která nedělala mezi námi rozdíly, uměla ocenit práci a aktivity navíc a my jsme se mohli strhnout.
Na střední to povětšinou byli učitelé, kteří byli činní i jinde, měli přesah, osobnosti...?

Bořivoj Brdička10. 12. 2012
Zažil jsem v 70. letech učitele, kteří podporovali naši mimoškolní tvůrčí činnost. Poznamenalo mě to na celý život a s láskou na ně vzpomínám - viz http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/dlouhylan/?

Jaroslava Pachlová10. 12. 2012
Jinak je pravda, že v době základky jsem byla nejvíce ovlivněna aktivitami v mimoškolní činnosti, kterou nevedli učitelé...?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Miroslava Smolíková 
Férový, s individuálním přístupem.
To jsou dost ceněné vlastnosti.?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Jaroslava Pachlová 
přísnou a velmi spravedlivou paní učitelku, která nedělala mezi námi rozdíly, uměla ocenit práci a aktivity navíc
Začíná se nám tu generovat "dokonalý učitel" :)?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Bořivoj Brdička 
podporovali naši mimoškolní tvůrčí činnost
To muselo být hodně náročné. Jak to probíhalo??

Berka Malíčková10. 12. 2012
v první třídě jsem měla přesně takovou paní učitelku jako +Jaroslava Pachlová...v paměti mi zůstává nejvíc...asi měla něco do sebe, jako důchodkyně se pustila i do vesnické malotřídky?

Jiří Vaňátko10. 12. 2012
Například jeden můj učitel praktcké angličtiny na VŠ: od chvíle, kdy vstoupil do třídy, neměli jsme šanci pospávat a už vůbec ne usnout! Vše mělo dynamiku, spád, pestrost, hold se doopravdy muselo aktivně dělat. Což plňe souhlasilo s praktickým zaměřením předmětu a alespoň tak trochu vyvažovalo záplavu teoretických a neinterkativních přednášek z jiných předmětů...?

Jitka Rambousková10. 12. 2012
Učitelé ze ZŠ se mi úplně vytratili?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Jitka Rambousková Taky je mám trochu ve stínu. Tedy samozřejmě kromě paní učitelky z první třídy.
Kéž by moji prvňáčci takhle i po ... letech alespoň vzdechli ;)?

Aneta Lišmanová10. 12. 2012
Na učitelích se mi líbil jejich lidský přístup ke studentům, nemám ráda odměřené knatory.?

Viki Vlachová10. 12. 2012
Náš učitel fyziky na MFF - pouštěl nám hudbu, dělal experimenty, vyprávěl příběhy, propojoval prostě všechny obory a v rámci toho vysvětloval fyziku... Všichni ho milovali, a fyziku taky - i ti, co tam šli jen kvůli tomu, že pak přestoupí na jiný obor (a zůstali) !?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Aneta Lišmanová Odměřenost - odstup - neosobní přístup. Se zvyšujícím se stupněm vzdělávání je asi pochopitelné. Ale nezbytně nutné. Nějaký návod, nápad, jak to změnit??

Jitka Rambousková10. 12. 2012
+Pavlína Hublová Tak pančelku z 1. třídy si pamatuju. Byla o několik let později odejíta pro totální neschopnost a alkoholismus.?

Ondřej Pantlík10. 12. 2012
Ano, několik, většinou nadhled a to drobné umění, kterým dokázali jednoduše vysvětlit a naučit i obtížnou látku, to bych chtěl umět.?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Viki Vlachová 
propojoval prostě všechny obory a v rámci toho vysvětloval fyziku
To je skvělé. je reálné chtít tohle po současných učitelích??

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Jitka Rambousková Tak to jsou trochu jiné vzpomínky ;)?

Jaroslava Pachlová10. 12. 2012
+Pavlína Hublová já si myslím, že bez toho to ani nejde!?

Miroslava Smolíková10. 12. 2012
+Pavlína Hublová "Férový, s individuálním přístupem.
To jsou dost ceněné vlastnosti."
Jsou ceněné. Vždycky ale, když o něm mluvím, kladu si otázku, proč vždy jako první zmíním tyto jeho charakterové vlastnosti, a ne třeba jeho vzdělání nebo didaktické dovednosti. Měl obojí, byl to zkrátka ideální učitel. Na VŠ studiu jsem potkala i jeho opak, učitele, který ponižoval žáky, byl nespravedlivý, měl neadekvátní nároky, ale i přesto, jsem si ho vážila pro jeho neskutečné vzdělání. Ne, když jsem ho měla poprvé, ale teď ano. Tím spíš, že vím, že bude odcházet a jsme jeho poslední kurz. Bojím se ho u zkoušky, protože vím, že nás většinu vyhodí, i tak ale si uvědomuji, jak ohromně je to vzdělaný člověk. Zvláštní? Není to dobrý učitel, ale stejně nám něco dal.?

Hana Pilařová10. 12. 2012 (upraveno)
úžasný matikář na gymplu .. náročný, ale uznával, že ne každý tu matiku musí .. takže zkoušení končil otázkou z oboru, který byl zkoušenému bližší?

Viki Vlachová10. 12. 2012
Já si právě myslím, že to propojování oborů je obrovský problém. To se nikde neučí, to musí učitel sám chtít a určitě to nezvládne každý... škoda! Ale v životě také nedělíme, když hledáme nějaké informace, z jakho jsou oboru... ??

Bořivoj Brdička10. 12. 2012 (upraveno)
+Pavlína Hublová Teď to bude praktická ukázka toho, jak přece jen ta diskuze má své vady. Budu Pavlíně odpovídat na otázku, která je mnohem výše.
Ti učitelé nás v mimoškolní činnosti podporovali v první řadě uvolňováním, tolerancí v mírných nedostatcích u faktických znalostí a hlavně zájmem. Tak si např. představte, že jsem s nahrávkou pásma o Leninovi chodil po celé škole od třídy ke třídě a pouštěl jsem to. Ten Lenin byl samozřejmě záměrný. Mohli jsme díky němu dělat i jiné zajímavější věci - měli jsme divadlo, bigbít, country (viz odkaz nahoře).?

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Bořivoj Brdička Vím, že Google Waves nenahradíme :( Proto občasp oužívám citace příspěvku, aby to bylo přehlednější.
Tolerance učitele vůči zájmům žáků a jejich podpora - to znamená zahodit "syndrom nejdůležitějšího předmětu". To ne každý zvládne...?

Ondřej Pantlík10. 12. 2012
A co použít komunitu místo waves??

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Ondřej Pantlík Pořád stejný problém - nemožnost strukturovat diskuzi. odpovědi nelze navazovat a např. reagovat na příspěvek, který je druhý v pořadí, když jsou již zapsané další reakce.?

Jitka Rambousková10. 12. 2012
Nekoukala ses na ten ruský(?) server, co jsme zkoušeli??

Pavlína Hublová10. 12. 2012
+Jitka Rambousková Průběžně tam nakukuju, ale nevím,  jestli budeme mít odvahu zase se někam stěhovat. Bylo by to rozumné?
Přiznám se, že jsem si už zvykla.
A je to pohodlné, mít to všechno takhle pohromadě.?


Poznámka:
Tohoto vlnobití se zúčastnili také studenti ze semináře Vzdělávací technologie 21. století p. Brdičky. Jejich reakce na vlnobití najdete zde, zde a zde.

Několik hřejivých slov ze zpětné vazby studentů:
Už podle celkové velmi příjemné, přátelské a odlehčené atmosféry, která panuje okolo celé ovšem smysluplné a inspirující on-line diskuse, to vidím jako dobrý nápad. Jiří V.
Mně se to velmi líbilo a vyhrazený čas strašně rychle utekl. Těším se na další zajímavá témata. I tady (při nezávazném předvánočním snění) bylo vidět někdy různost náhledů a přístupů - a to se mi právě líbí... Takže 7. ledna další pokračování... Romana Viktorie V.
Mně to opravdu rychle uteklo, celá aktivita mě bavila, obohatila, poskytla mi prostor se projevit a ukázala mi, že sdílení online může být opravdu přínosný zážitek. Jiří V.  
Přeji všem vlnobijcům krásné vánoční svátky v kruhu rodinném a šťastné vykročení do nového roku 2013.
Sejdeme se 1. lednový týden při hlasování :)
Pokud chcete cokoli říct/napsat k vlnobití, napište na nástěnku. Také na nástěnce uvítáme Vaše návrhy na témata k hlasování...

Jak se v den konání k vlnobití napojit? Velmi snadno: stačí kliknout na tento odkaz: https://plus.google.com/s/%23vlnobiti3-14. Zobrazí se Vám sociální síť Google Plus s výběrem připravených otázek (jsou označené #vlnobiti3-14). Pokud máte účet Google, přihlašte se a můžete ihned psát komentáře.

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář se ihned zobrazí pro všechny návštěvníky stránek.