29. 1. 2013

19. PEPOUŠovo vlnobití III.: Psaní rukou (jak) nebo na klávesnici (kdy)?

Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností. Nově probíhají vlnobití na síti Google Plus.


Téma: Psaní rukou (jak?) nebo na klávesnici (kdy?)?
Následuje textový přepis diskuze...




Kdybyste měli v poměru napsat, kolikrát denně píšete rukou a kolikrát na klávesnici, jak by takový poměr dopadl? Souvisí to nějak s rychlostí vašeho psaní? 20 komentářů

Pavlína Hublová4. 2. 2013
Zrovna při současné práci bych měla poměr hoodně jednostranný - 5 : 95 ve prospěch klávesnice. Dokonce jsem i zjistila, že se mi po chvilce začne klepat ruka a nejsem schopna některá písmena ani napsat. Děsivé.?

Jana Zárubová4. 2. 2013
Jsem na tom podobně.?

Jitka Rambousková4. 2. 2013
Spíš s úpravou :)
Pokud chci, aby vypadal výtvor k světu, tak většinou vyhraje klávesnice. Ale včera jsem se rozhodovala, jak napíšu zadání písemky a když jsem si představila její zadání, tak vyhrála ruka. Psala jsem stylusem do tabletu. Tak nevím, zda to není výhra techniky.?

Viki Vlachová4. 2. 2013
Také já mám psaný projev poměrně "tvrdý" a dá mi více práce. 99% píšu na PC, ale přesto - psaný projev považuju za dost důležitý.?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Rukou píšu velmi málo i proto, že veškerou školní dokumentaci vedeme v elektronice.?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
Rozhodně je psané písmo osobní na rozdíl od tištěného fontu. Ale kdy jsme naposledy napsali dopis a ještě k tomu rukou? A naše stará vysvědčení budou za chvíli parádními muzeálními kousky, protože dnešní děti znají jen tištěná.?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Dopis jsem už nenapsal desetiletí, opravdu, na přáíní se akorát tak podepíšu. Opravdu v ruce nic nepíšu, kromě záznamů do notesu a okrajů knih nebo lístečků na stole.?

Berka Malíčková4. 2. 2013
krátké poznámky, nákupní lístek...pořád rukou...ale je toho čím dál méně....?

Jitka Rambousková4. 2. 2013
Momentálně si s psaným projevem trošku hraju :), dokonce trénuji různá písma (povětšinou tiskací). Jak vedeme ty matematické sešity, tak do svého píšu pod vizualizérem a snažím se ho vést vzorně, tak píšu vzorně a aby se "to" líbilo.
Takže píšu víc než dřív.?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
No když ty lepící lístečky už jsou už taky virtuální, tak proč to nevyužít, ještě šetříme naše lesy. :D?

Ludmila Kovaříková4. 2. 2013
Asi více na klávesnici, ale stává se, že nějaké články napíšu ručně a předělávám ručně a až pak je píšu do počítače. Je to pro mě vizuálně příjemnější.?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
+Ludmila Kovaříková To považuju za ztrátu času - rovnou do stroje a rovnou ven na internet, do mailu a tak. :)?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
Takže tu vyvstává otázka, jestli vůbec učit žáky psací písmo. A nebo právě Comenia Script je ten krok správným směrem? Prostě jen příprava na čtení tištěného písma??

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Comenia Script je psací forma písma, tiskací se tiskne, psací písmo se píše. :D A už mě s tím vážně nezlobte. :D?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
To ukáže čas, co je krok správným směrem? Věděl Kolumbus, že pluje správným směrem, neměl raději sedět na zadku ve Španělsku a malovat obrázky? :D?

Viki Vlachová4. 2. 2013
Můj syn ve škole píše už 5 let jen velkým tiskacím písmem a nikdo s tím nemá problém, jen češtinářka při diktátu má požadavek :-)?

Markéta Březinová4. 2. 2013
Tak určitě virtuálně toho člověk napíše daleko víc. Zázrak jménem SMS si myslím, že je úžasný. Ale je pravda, že když člověk potřebuje honem honem něco napsat, tak tužka a papír jsou jasná volba. Nedokážu si například představit, že na lednici necháte připíchnutý tablet se vzkazem...?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
+Markéta Březinová Jednou taky necháš. :)?

Ludmila Kovaříková4. 2. 2013
+Markéta Březinová Takovou vymoženost už jsem taky viděla. Ale přišla jsem na to, že na moje poznámky (to do listy) mám raději psaní rukou.?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Markéta Březinová Tablet sem, tablet tam. Spíš bych se obávala, že dojde baterie :D?




Kolik procent žáků na 2. (3.) stupni má k dispozici ve škole tablet, notebook, počítač a je tedy pravděpodobné, že psací písmo budou požívat méně než my? Jsou schopni si psát poznámky na těchto zařízeních? 44 komentářů

Bohuslav Hora4. 2. 2013
V posledních týdnech mě překvapuje jeden žák, který objevil myšlenkové mapy a zapisuje si tak poznámky, začínají se objevovat a jsou jako houby po dešti. A dneska vyrobil myšlenkovou mapu na tabletu rychleji, než ostatní žáci do sešitu. Prima.?

Ludmila Kovaříková4. 2. 2013
Tablet tak dva ze třídy. Notebook o něco více.?

Jitka Rambousková4. 2. 2013
Tablety jsou, ale nijak moc. Do školy je nenosí, nebo jsem aspoň neviděla.
Nechci se ani moc vyptávat, aby nezačali tlačit na rodiče, že chci aby je měli. Zase až v září provedu průzkum.?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
No, začíná to, ale tohle půjde pomalu. Musí to trošku zlevnit. :)?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Ludmila Kovaříková Mohou je v hodině používat??

Viki Vlachová4. 2. 2013
už prý začínají... moc se na to těším!?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
U nás ano, zpřístupnili jsme dokonce i WiFi, a jsou dokonce ve většině zodpovědní. Prostě chci splněný úkol.?

Ludmila Kovaříková4. 2. 2013
+Pavlína Hublová Zatím ne. Sama nemám propracovanou žádnou strategii, ale možná... Jak psal pan Brdička o tom, že si žáci nosí vlastní techniku, tak by to mohlo vypadat. Ale připouštím, že se bojím i reakcí kolegů.?

Pavel Vondra4. 2. 2013
Spíše inteligentní mobily. Ale ohledně WiFi jsem byl restriktivní. Změnil jsem heslo a odpojil tak cca 10 ilegálů :-)
Přemýšlím, že WiFi zprovozním na AP, které mají dva vysílací kanály. Zkusím na ji na druhém otevřít časově. před vyučováním a o velkých přestávkách.?

Jitka Rambousková4. 2. 2013 (upraveno)
+Pavel Vondra viz dnešní Brdička - časově omezené WIFI :)
Ale souhlas., viděla bych to podobně.?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Nebojím se toho. Žáci byli poučeni, občas se objeví nějaká exces, oznamujeme domů.?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Ano, jasně, předem daná pravidla, teď pracujeme takhle, a teď to bude takhle. Respekt k pravidlům.?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Ludmila Kovaříková Bála bych se ještě o techniku jako takovou. Jak děti házejí s taškami, ještě pořád se ztrácejí pastelky, penály, bačkory - jaké to bude asi s tablety?
Mobil ještě strčí do kapsy, ale tablet už ne. A upřímně mobil je spíš doplněk, nemyslím, že byl využitelný třeba zrovna na poznámky, psaní úkolů apod.?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
No některé děti házejí věcmi ještě jako dospělí. Co s tím naděláme. :D?

Ludmila Kovaříková4. 2. 2013
+Pavlína Hublová Mám stejné obavy, ale časem se tohle vyřeší. Moje třída má problém se zapomínáním a když jsme to řešili pomocí deníčků, nic se nedělo. Teď si hodně domácích úkolů píšou do mobilů - dokonce mi je ukazují místo deníčků. A je to lepší. (U některých.)?

Pavel Vondra4. 2. 2013
U tabletů osobně vidím jeden problém. Klávesnice. Klávesnice na obrazovce je výrazně pomalejší. Není na produktivní práci.?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Bohuslav Hora Jenže jak přesvědčit rodiče, aby dětem techniku svěřili a dali do školy, když ji nedokážeme jako škola ochránit? A to opravdu nedokážeme.?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Pomalejší to bude, ale nikdo nepíše tak rychle, můžu srovnat klávesnici na Androidu a na iPadu. Android občas stávkoval, iPad až na výjimky.?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
No to bude jedině tak, že přestaneme šetřit na tom nejdůležitějším, co máme - na dětech a nebudeme do školy tlačit vyřazené počítače z bank. Když ty děti máme něco učit, tak se to musíme sami naučit a na tom nejmodernějším, co teď je. A učit je experimentovat. Ne s drogami, ale s tím, co je využitelné pro vzdělávání. :D?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Pavel Vondra Ano, To byl hlavní důvod, proč jsem si ještě tablet nepořídila. Ale už jsem viděla tu přidělávací plastovou a  oddechla jsem si. Problém vyřešen.?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
:D :D :D +Pavlína Hublová ?

Berka Malíčková4. 2. 2013
Já techniku dětem svěřím, ale ve škole nemá využití?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Proč??

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Berka Malíčková Doufejme, že budeme moct s čistým svědomím časem přidávat slovíčko "někde". Teď je to spíš s optimistickým "zatím".?

Berka Malíčková4. 2. 2013
Nevím.... a je to asi na delší diskuzi...celkem vzato jsem z naší základky a jejího využívání technologií značně rozladěna, nejspíš si neuvědomují, že přichází generace síťových dětí..anebo je cílem jim znechutit vše?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
To má svůj vývoj. :D Asi bychom mohli všichni vypravovat. :)?

Jitka Rambousková4. 2. 2013
Nikde to není ideální, všichni bychom spoustu věcí chtěli jinak.
Koneckonců waldorfské školy taky záměrně s technikou nepracují. Mají svou filosofii. ?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
No právě, pořád máme prostor pro rozvoj, beru to tak. Pořád mám co vylepšovat sám na sobě. :)?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
+Jitka Rambousková Mně to u Jany přišlo celkem sympatické, zase to má svoje kouzlo, je to jiné a tak to má být, každý si můžeme v tomhle babylonu vybrat, co se nám líbí. To je svoboda. A zodpovědnost.?

Berka Malíčková4. 2. 2013
Určitě nejde vše najednou, to chápu...bohužel z pana zástupce a hlavního IT vyučujícího jsem měla pocit spíše takový, že nemá zájem něco měnit, učit žáky k zodpovědnosti...raději zakázat(nepovolit) než naučit?

Jitka Rambousková4. 2. 2013 (upraveno)
Nemyslela jsem to jako kritiku. Sice jsem měla dlouho pochybnosti, ale teď už mi to v jejich školách dává smysl a je to o rozhodnutí rodičů.
Občas mám fakt strach, abychom to nepřehnali. Děti přijdou domů a většina skončí u PC. Musí u nich nutně sedět i ve škole? Není to jedno z mála míst, kde se musí obejít bez něj? Jsem momentálně v období, kdy se snažím s technikou to nepřehánět a fakt dělat spostu věcí právě perem, tužkou, fixem, pastelkou, papírem,...
(ono mne to zase časem přejde)?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Taky se snažím to využívat rozumně. Ale DUMky na III/2 volají. :)?

Viki Vlachová4. 2. 2013
+Bohuslav Hora právě jsem si dovolila tuto úžasnou pravdu citovat na Edmodu, kde diskutují vyučující a účastníci kurzu Dr. Brdičky "Vzdělávací technologie pro 21. století" :-)?

Věra Janáková4. 2. 2013
+Jitka Rambousková Mluvíš mi z duše -poslední dobou s hrůzou zjišťuju, že děti často využívají PC jako berličku. Něco nevím? Hup na internet. Mám referát?  Něco stáhnu. Neumím(nechce se mi..) kreslit? Obrázků je na síti mrak. Je zima?(vedro, prší, jsem línej..) Kámoši jsou na FB..  Trochu bojim, bojim,...?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
+Viki Vlachová Kterou? A jaká byla reakce? :D?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
+Věra Janáková A děláme snad něco jiného? Oni nás dokonale kopírují.?

Viki Vlachová4. 2. 2013
+Bohuslav Hora tu z 20.52 - reakce? - to teprve uvidíme... obecně se mi zdá, že pedagogická omladina (studenti PeF) je snad až příliš opatrná, poměrně konzervativní... že ty impulsy ke změnám překvapivě vidím spíše v osvícené části praktikujících učitelů, méně už u rodičů a nejméně u profesorů na PeF - nebo se mýlím? (ráda bych)?

Janek Wagner5. 2. 2013
+Věra Janáková ICT je nástroj, který je musíme naučit efektivně a tvůrčím způsobem využívat. I jako berličku.?

Věra Janáková5. 2. 2013
+Bohuslav Hora +Janek Wagner  Nic proti berličkám, ale je potřeba jim nabídnout i něco jiného - a o to se u Pepoušů nebojím. Jen bývá problém s rodiči, kolegy, ...Ale to bych se jen opakovala. Jen jsem chtěla říct, že i když se technika do škol pomalu dostává, často nejde o tvůrčí práci s ní. Tak jako někde degradovali interaktivní tabule na lepší promítací plátno.?

Bohuslav Hora5. 2. 2013
To je právě na učiteli, ten by měl být kreativním vůdcem. :)?

Věra Janáková5. 2. 2013
Ale troška podpory by neškodila, že ne?:)?

Bohuslav Hora5. 2. 2013
Jakou podporu máš na mysli? :)?

Věra Janáková5. 2. 2013
No, můžeš být kreativní vůdce, ale musí tě někdo podpořit. Finančně, materiálně, nezavalovat tě blbostma, abys měl čas studovat potřebné,..?

Bohuslav Hora5. 2. 2013
S tímhle nějak nemám problém. :)?



V 1. třídách lze učit dvěma typy psacího písma - spojitým (to jsme se učili my) a Comenia Scriptem (http://www.lencova.eu/cs/uvod/comenia_script). Které písmo chcete, aby se učily vaše děti/vnuci? Proč?  31 komentářů

Jana Zárubová4. 2. 2013
Chtěla bych aby se učili Comenia Script. Je jednodušší.?

Berka Malíčková4. 2. 2013
Comenia se mi sice částečně líbí, a pro moje děti by bylo asi jednoznačně lehčí, přesto jsem pro písmo spojité, už kvůli podpisu...takže naučit by se ho měly...otázkou je, jak dlouho by mělo být ve škole vyžadováno?

Viki Vlachová4. 2. 2013
Právě v poslední době jsme s ředitelkami MŠ a ZŠ diskutovaly a mnoho jich má dojem, že to těm žáčkům až moc usnadňují. Já si to nemyslím. Jsem pro a jemnou motoriku cvičit i na jiných věcech než tepat děti na krasopisu složitých písmen; stejně tak pak nikdo nepíše...?

Bohuslav Hora4. 2. 2013+2
3
2
Můj syn a pak i já jsme se naučili psát Comenia Script, od 1. 9. 2013 učíme ve škole jen tohle písmo. Je třeba už změnit romantickou šablonu na něco realitického a čas, věnovaný nácviku psacích patvarů věnovat například čtení s porozuměním.?

Viki Vlachová4. 2. 2013
+Bohuslav Horaúplně přesně, něco do života... když si vzpomenu na ty hrůzy kolem nácviku krasopisu - kolik jsme tak promarnili času... ?

Hana Zahrádková4. 2. 2013
myslíte, že podpis musí být spojitý=psací??

Berka Malíčková4. 2. 2013
+Hana Zahrádková Nevím, jiný si nedokážu představit, ale ráda se nechám přesvědčit?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
A kde v zahraničí na západ od nás mají spojitý podpis, moje nespojité písmo se už taky pospojovalo, ale můj podpisový vzor v bance je spojitý - když mě to tak naučili, tak si pamatujte, v které bance jste se jak podepsali. :D?

Ludmila Sobotková4. 2. 2013
Myslím, že je prakticky jedno, jaké písmo se děti učí, stejně si pak každý najde "svůj typ" písma, který pak používá....?

Jana Zárubová4. 2. 2013
Proč by podpis nemohl být nespojitý??

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Není to jedno, spojitým písmem se zabije spousty času, navíc se učí 4 tvary.?

Hana Zahrádková4. 2. 2013
+Bohuslav Hora nechápu 4 tvary...?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
No největší problém s tím mají ouřadové - můj syn se tak podepisoval do pasu, to bylo keců. A na co si ten stát platíme, byla moje otázka. Aby mi určoval, jak mám psát? Někteří maj takový klykyháky, že z toho nikdo nevyluští, co to je za podpis.?

Berka Malíčková4. 2. 2013
Je pravda, že svůj podpis jsem vycvičila až  při podepisování úkolů a žákovské?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
A do třídnice parafu. A to už vůbec nidko nerozluštil, kdo to tam dal. :D Dokonce jsem to musel vysvětlovat i u soudu. :D?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Ludmila Sobotková Někde by ale měla být startovací čára...?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Viki Vlachová Myslíš, že by se opravdu motorika pak cvičila na něčem jiném? Třeba bylo psaní spojitým písmem právě tím cvičením. A jakmile odpadne, zvýší se nám počet nešikovných ručiček a prstíků. Už takhle tomu moc nedáváme (ani pracovky nejsou už co bývaly) :D?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
+Pavlína Hublová Spravedlnost neexistuje a stejná startovní čára od narození taky ne. Je třeba to přijmout. taky mi to trvalo pár let. :)?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
+Pavlína Hublová Motorika je přece nutná proto, abychom mohli psát, paradoxně při psaní Comenia Sciptem se déle děti zabývají uvolňovacími cviky než u spojitého písma. Přeci jemnou motoriku musíme mít rozvinutou, abychom mohli začít psát.?

Viki Vlachová4. 2. 2013
+Pavlína Hublová jemná motorika se dá přece cvičit nejen na písmu, ale různé tvary, kreslené hlavolámky, bludiště, sítě, hádanky - nenápadně, zajímavě, než zrovna trápení u písma nebo striktních písanek... ?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Bohuslav Hora +Viki Vlachová A myslíte, že to budou učitelé s dětmi dělat, když to nebude povinné? (prosím, přiznávám se k roli "ďáblova advokáta", nekamenujte mě)?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Pokud to nebudou dělat, pak budou děti psát jako prase kostí, rozdhodně se to v první třídě vyplatí, věnovat se tomu dostatečně dlouho a nespěchat, abychom už v listopadu psali písmenka, na co, proč? Dejme tomu čas, je to složité a složité věci zrají déle.?

Pavel Vondra4. 2. 2013
Byl bych také pro Comenia Script. Ale ne jako učitel, ale spíše jako dysgrafik.?

Berka Malíčková4. 2. 2013
Mě by zajímalo, jak dlouho je nutné trvat na konkrétním písmu? Je to učitel od učitele nebo jsou na to tabulky, předpisy??

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Učitelé prvního stupně říkají, že od 4. ročníku netrvají na písmu, jediným požadavkem pro ně prý je, aby to bylo čitelné a rozlišitelná slova a velká písmena.?

Viki Vlachová4. 2. 2013
+Bohuslav Hora souhlas!!! proč dětem nedat čas, učit je mimochodem a s radostí, když se to pak mnohonásobně vrátí. V tomto případě zanedbání přinese spoustu nesnází později. Z drobných úkolů a her se pak písmenka vyloupnou sama... U toho psaní jde podle mě stejně ve finále spíše o úpravnost - aby se v tom někdo vyznal, aby to mělo nějakou formu, než o přesné tvary písmen a spojování/nespojování...?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Berka Malíčková Souhlasím s +Bohuslav Hora . Vlastně dokud se píší písanky. Což je někdy jen do 2. třídy - záleží na škole. A stejně už v 3. třídě žáci začnou rozlišovat - teď píšu ukázkově, a teď prakticky.?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Písanky teď mají do třetí třídy a v Comenia jsou opravdu skvostné a navíc se děti naučí i něco jiného než psaní. Sleduju to v přímém přenosu a jsem tomu mooooc rád.?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Bohuslav Hora Písanky nejsou povinné, a to ani v 1. třídě. Záleží na učitelce, jak výuku pojme. Pokud chce předepisovat 30 žáčkům denně stránku v sešitě, může.
Takže s písankou lze klidně skončit v 1. třídě a ve druhé už psát jen do sešitu.?

Berka Malíčková4. 2. 2013
Ano, paní učitelka mi říká, že by našemu mladému vyhovoval Comenia , ve třetí třídě jsme byli skrz písmo v PPP, kde mu byla diagnostikována  některá z poruch psaní...právě v té úhlednosti...nedělá hrubky, ale není poznat, jestli je to "a" nebo "o"...a skrz tohle paní učitelka každého půl roku zvažuje, jestli dá 1 nebo 2?

Bohuslav Hora4. 2. 2013 (upraveno)Odpovědět
+Berka Malíčková To z něj bude nějaký doktor nebo profous. :D Psací spojité písmo mám úhledné, ale nečitelné, Comenia Script po mně přečtou všichni.?



Umíte psát na klávesnici všemi deseti? Kdy a jak jste se to naučili/proč jste se to nenaučili? 22 komentářů

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Psal jsem celému ročníku maturitní otázky, hezky jsem si to procvičil, na VŠ jako když jsem to našel a dneska děkuji panu učiteli ze střední školy kudy chodím. :)?

Jana Zárubová4. 2. 2013
Ne. Neumím to.?

Hana Zahrádková4. 2. 2013
ne, neumím to.?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
V průběhu loňského roku jsem chodila na kurz. Když nespěchám, zvládnu to, ale je to trochu větší dřina, než kdy klapu svými 3 prsty :)

Dřív jsem netrávila tolik času u PC, takže jsem to nepovažovala za nutné. Ale zkoušela jsem to opakovaně. Koupila jsem si nějaký výukový program a opakovaně začínala...?

Berka Malíčková4. 2. 2013
na střední bylo psaní na stroji...asi bych to zvládla i na pc, ale byly by to krušné chvíle....vystačím si jen s některými prsty :-)?

Viki Vlachová4. 2. 2013
Já to neumím a při delším psaí mívám křeč do ukazováku, který, zkroucený u prostředníku, nepoužívám. Učila jsem se to na gymnáziu, ale nenaučila, přišlo mi to hrozně těžké, složité.?

Jaroslava Pachlová4. 2. 2013
ne, neumím a nedělám nic proto, abych uměla :(?

Ludmila Kovaříková4. 2. 2013
Umím od gymnázia, kde jsem chodila do zájmového kroužku. Dnse mi tu rychlost kolegové závidí.?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
Máte pocit, že vás to nějak limituje, že neumíte??

Markéta Březinová4. 2. 2013
Já jsem se učila psát všemi deseti na střední škole, neboť jsem studovala veřejnou správu a právo, kde bylo hodně administrativy. Je pravda, že jsem se učili ještě na starých psacích strojích, což bylo pravda trochu nemoderní, ale jsem za to ráda. Člověk si dával větší pozor, co píše. Nebylo možnost opravy. Bylo to dost těžké a zdlouhavé se to naučit, ten předmět jsem nenáviděla, ale teď jsem za to opravdu ráda. Hodí se to jak pro život, tak ve škole, kdy stíhám zapisovat slovo od slova?

Jana Zárubová4. 2. 2013
Promiňte mi, ale myslím, že náš problém je, že nejsme počítačová generace. My se to musíme učit, oni to žijí dnes a denně.?

Hana Zahrádková4. 2. 2013
ne, jak psala +Jana Zárubová v nějakém jiném příspěvku, děti se naučí psát rychle a bez koukání sami a i já jsem se naučila psát skoro poslepu, ale není to všema deseti.?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Taky nejsem počítačová generace, dokonce vzpomínám na to, jak jsem se počítačů bál a dneska si bez nich neumím představit život. Počítač jsem si pořídil hned po studiu na VŠ. Jako nezbytnost.?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Jana Zárubová Chtěla jsem tou otázkou podnítit spíš zamyšlení, jestli to je pro nás opravu nutné a limitující. A tím pádem, jestli je to nutné pro žáky...?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
No když sleduji kolegy, kteří neumí, tak mi je jich líto. To aby nad tím trávili mládí i stáří.?

Jana Zárubová4. 2. 2013
Myslím si, že není nutné umět psát všemi deseti. Je nutné umět psát rychle.?

Berka Malíčková4. 2. 2013
Budu muset spočítat, kolik prstů používá syn. Jen nevím, jestli to při té rychlosti stihnu :-)?

Viki Vlachová4. 2. 2013
Jak to tak sleduji - já se nechci učit psaní všema deseti! - mám před sebou tolik jiných zajímavých věcí k učení a zkoumání, čert vem těch pár minut (ve finále asi i hodin), které ztratím špatným prstokladem!?

Jana Zárubová4. 2. 2013
A to je právě to. Proč nutně psát všemi deseti??

Bohuslav Hora4. 2. 2013
+Viki Vlachová Já s tím souhlasím - to je ta vnitřní motivace. :)?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Jana Zárubová Já si myslím, že pokud se to naučíš, tak opravdu výrazně ušetříš čas. Ale chce to umět fakt dobře, jinak je to na nic.
A taky to vypadá mnohem lépe :)?

Bohuslav Hora4. 2. 2013Odpovědět
:D?



Aby mohli žáci efektivně používat klávesnice, měli by se naučit psát všemi deseti. V jakém věku to považujete za nejvhodnější? Myslíte, že by tato dovednost měla být součástí výuky jako povinná? 40 komentářů

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Nevím, v dnešní době je to nutnost, já se to učil ve druhém a třetím ročníku na střední škole a dneska jsem tomu rád. Píšu dost rychle, neumím si představit, že bych to datloval do klábosnice. :D?

Jana Zárubová4. 2. 2013
Nemyslím si to.?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Myslím, že to je vhodně až na střední škole.?

Berka Malíčková4. 2. 2013
je možné vůbec psát všemi deseti na malých zařízeních??

Hana Zahrádková4. 2. 2013
povinná ne, ale měli by mít možnost se to naučit. využít nějaký online zadarmo software by mohli, nebo nic takového není??

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Na iPadu to jde, na telefonu si to nedokážu představit. :D?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Na iPadu to jde na telefonu si to nedokážu představit. Musely by mi zhubnout prsty. :D?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Bohuslav Hora Jenže tys nevyrůstal s klávesnicí odmala. A jak probíráme v příspěvku https://plus.google.com/u/0/102343724523573201897/posts/WxaUABr1GXZ - kdy začít, aby to bylo zdravotně bezpečné a ne zase pozdě??

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Odmala, no jak se to vezme?! Že? Měli jsme jen osmiletou školní docházku v 15 jsem začínal na volitelném předmětů Psaní strojem. :D?

Jana Zárubová4. 2. 2013
Žáci by se měli setkávat s klávesnicí dnes a denně od předškolního věku. A pak..pak nebude nutná nějaká zvláštní výuka psaní na klávesnici :)?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
No je třeba dodržovat nějaké zásady psaní deseti prsty, jednak se na to lépe kouká, a jednak to jde pak taky rychleji.?

Viki Vlachová4. 2. 2013
+Jana Zárubová jejda! to kdyby slyšely ty zmiňované ředitelky MŠ a ZŠ! Je až zarážející, jak jsou urputně nastaveny proti počítačům a technologiím vůbem... myslím, že kdyby se setkávaly s klávesnicí a třeba čtecím zařízením už v předškolním věku, samy od sebe by se mnohé naučily číst a psát v předškolním věku - formou objevování a hry ?

Jana Zárubová4. 2. 2013
+Bohuslav Hora
Jenže ten, kdo vymyslel ten prstoklad, to nevymyslel na koleně. Ono to nějak vzniklo a když se učí děti psát na klávesnici tak na ten správný způsob taky přijdou :-)?

Viki Vlachová4. 2. 2013
+Jana Zárubová nemyslím si, že na správný prstoklad přijdou samy. Je totiž jednodušší v danou chvíli udělat to jednodušeji - tedy to obejít a nenapsat podle správného (odůvodněného) prstokladu. Je to stejné i u prstokladu na klavíru - co se někdo naučí špatně, hraje se mu možná lépe, ale do budoucnosti ho to limituje a hlavně - staršně špatně se to přeučuje! ?

Jana Zárubová4. 2. 2013
...v danou chvíli to udělat jednodušeji...o to přece jde, napsat to, co nejrychleji :))?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Právě že chyby v prstokladu se těžko odnaučují - hraní na klavír a prstoklad, to je věda, podobně je to s klávesnicí.?

Pavel Vondra4. 2. 2013
Já jsem datloval od mala. Několikrát jsem sám později začínal s psaním všemi deseti, ale k cíli už to úplně nevedlo. Nevím jestli je to díky mým snahám, nebo přirozenému vývoji, ale musím říct, že jsem sice mimo divočiny veprostřed klávesnice stejně celkem dospěl k rozumnému prstokladu a psaní tak 8-10ti.
Jediné, co mě osobně štve, je celkem častá nutnost kontroly prstů. Viděl bych v celkem raném učení psaní všemi 10ti bonus, ale není to úplně nutné.?

Jana Zárubová4. 2. 2013
+Pavel Vondra od jak mala??

Pavel Vondra4. 2. 2013
Od prostředně mala :-)?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Na mě zbylo na střední jen to psaní na stroji jako zlo, musel jsem a tak jsem se to naučil. Jen koukám do klávesnice ne na monitor. :)?

Pavel Vondra4. 2. 2013
Počítám, že první počítač jsem dostal tak když mi bylo 12. A měl jen disketovou jednotku, takže jsem na něm nemohl příliš hrát. Dodnes to vidím jako neocenitelný bonus :-)?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
No jo, taky mě bavilo datlovat na stroji. :D?

Pavel Vondra4. 2. 2013 (upraveno)
+Bohuslav Hora Měl jsem z 30.let takový vysoký, s pozlacenými nápisy. A měl jsem ho vypiglovaný :-)))?

Jana Zárubová4. 2. 2013
Troufám si tvrdit, že když děti budou mít přístup ke klávesnici hned od první třídy, budou ji moci používat hodně, nikdo je nebude muset učit správný prstoklad.?

Jana Zárubová4. 2. 2013
Ale otázka je, zda to budou potřebovat. Přece jen ta hlasová zařízení... :)?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
+Pavel Vondra Hmmmm, muzeální kousek, to bych se chtěl taky učit, já jsem záviděl některým spolužákům elektronický, páč jsme psali na mechanice, z toho boleli šíleně ruce. Teď si na klávesnicích užívám, a ruším při jakémkoliv školení, když mi dají počítač a já se začnu nudit. :D?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Jana Zárubová Nemyslím si, že se samy naučí správný prstoklad. Vytvoří si svůj vlastní, který bude rychlý a efektivní.?

Pavel Vondra4. 2. 2013
Nemusí být nutně efektivní. Mohou mít docela odporné zlozvyky - už jen to, že se mi snaží občas psát velké písmeno CAPS LOCKEM.?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Ty zlozvyky jsou děsné a pamatuju si, jak se některých nemůžu zbavit do teď. :D Např. psaní mezery tím palcem, kterým se nepíše poslední písmeno, tradičně píšu mezery levým palcem. :D?

Pavel Vondra4. 2. 2013
+Bohuslav Hora To je téměř on http://img5.hyperinzerce.cz/x-cz/inz/6414/6414681-psaci-stroj-continental-1.jpg
Oproti modernějším mi přišel lehčí na stisk. Ale byl to takový "vysoký klep".?

Jana Zárubová4. 2. 2013
Rychlý a efektivní... to je ještě lepší než ten správný, který byl mimochodem vyvinut pro psací stroje, které se zasekávaly :-)?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Pavel Vondra Krásný kousek.?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
No jo Continental, to jsou kousky, měl jsem osobně rád takové stroje, co měli právě měkký stisk. A když to hodně kleplo, aby to rušilo sousedy v paneláku, byl jsem schopen datlovat do dvou do rána. :D?

Jitka Rambousková4. 2. 2013 (upraveno)
"Píšu jako blesk. Sem tam uhodím."
A hrabal se v zaseklém stroji.
Víte odkud to je??

Bohuslav Hora4. 2. 2013
:D :D :D?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Nebo biju kolem sebe a občas se i trefím.?

Pavel Vondra4. 2. 2013
Nevím...?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Tak to teda netuším, minimálně z Cimrmana, jak tě znám. :D?

Jitka Rambousková4. 2. 2013
Svatba jako řemen a říká to Pucholt v roli policajta.
Doporučuji celý film :)?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
No jo, klasika. :D?



Mají žáci vaší školy možnost naučit se psát na klávesnici všemi deseti? V rámci jakého předmětu a s jakou hodinovou dotací? Zvládnou to všichni, kteří  na tento předmět dochází? Jakou metodou je učíte? 48 komentářů

Jitka Rambousková4. 2. 2013
Nemáme.?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Pokud učím informatiku, tak si uděláme dvě až tři ukázkové hodiny s program Deseti prsty. Asi je to v šesté třídě ještě brzy. Brzy to bolí a musí být vůle.?

Jana Zárubová4. 2. 2013
Nemáme. Kacířsky si myslím, že to ani není třeba. :)?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Jitka Rambousková A byla bys pro??

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Bohuslav Hora Tím jsem tak trochu argumentovala, když se vedla na portálu k tomu debata. Myslím, že kdybychom chtěli učit psaní všemi deseti už na 1. stupni, musely by děti mít upravené klávesnice. Ale tablet má menší klávesnici. Třeba by to šlo na něm... I když to asi není to pravé...?

Jitka Rambousková4. 2. 2013
Nevím, protože jenom ve škole tahle výuka nestačí a pochybuji, že by trénovali doma. Sama jsem to odpískala a nenaučila se.?

Hana Zahrádková4. 2. 2013
nemáme, teda nevím, že bychom měli?

Jitka Rambousková4. 2. 2013
Ale klávesnice jsou různé - mobil, tablet, počítač,...
a když se podíváte na děti, tak mydlí smsky a na klávesnice se ani nepodívají a totéž zvládnou i s jinou klávesnicí. začaly brzo a přešlo jim to do krve.?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Měli jsem pana učitele, co byl na nás jako pes, naučili jsme se to, ale museli jsme chtít. Asi o tom to je.?

Jana Zárubová4. 2. 2013
Proč se učit nějak zvláštně psát na klávesnici všemi deseti? Děti, které pravidelně píší se svými kamarády na facebooku a podobně se naučí psát rychle a bez koukání samy. Na mobilu se to taky naučí psát bleskově bez nějaké zvláštní výuky. :-)?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Jitka Rambousková Zajímavé - když řeknu klávesnice, myslím na tu u PC nebo notebooku. Ale tys zmínila tu na mobilu, zřejmě tedy tu s deseti tlačítky...
Ano, tu děti umí ovládat bez koukání.
Třeba by nějaká taková časem mohla nahradit klasickou (nebo i psací písmo)...?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Jana Zárubová Myslím ale, že používají pár prstů jako my a bez koukání to taky asi nebude. Nebo myslíš, že ano??

Jitka Rambousková4. 2. 2013
Myslela jsem libovolnou na mobilu :), ale i tu s málo tlačítky.?

Markéta Březinová4. 2. 2013
Myslím si, že výuka psaní všemi deseti je celkem důležitá. Spíše bych tento předmět zahrnula až na druhý stupeň, i když je to dost sporné. Není lepší se naučit správný prstoklad hned od začátku???

Jana Zárubová4. 2. 2013
Vím jen, jak se naučil psát můj syn. Nevím přesně, jestli používá všechny prsty, ale že píše rychle o tom není sporu. Naučil se to chatováním. Na klávesnici se nekouká.:-)?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Markéta Březinová To je přesně to, co je druhou stranou misky vah. My jsme zářný příklad - naučili jsme se to špatně a už u toho zůstaneme (většinou).
Ale kam napasovat výuku psaní na klávesnici? A jak umožnit i těm prckům, aby to ty jejich prstíky pobraly??

Markéta Březinová4. 2. 2013
Takto jsem taky začínala. Otázkou je, zda píše i správně bez překlepů a dodržuje interpunkci. Což jsem si všimla, že většina mladých lidí nepoužívá. Abych pravdu řekla, taky na ni někdy zapomínám... Je to rychlejší :D?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Chatování je dobrá průprava, chceš-li rychle chatovat, musíš se snažit, to je stejné i na G+. :D?

Jitka Rambousková4. 2. 2013 (upraveno)
Oni je nepoužívají, protože jsou líní, ne že by neuměli.
A jaké klávesnice (s kolika tlačítky) budou za pár let? Podívejte se na mobily - od 10 tl. jsem u qwerty klávesnice. ?

Jana Zárubová4. 2. 2013
Píše bez překlepů a dodržuje interpunkci. :-) Když chce.
a když je to potřeba. :-)?

Markéta Březinová4. 2. 2013
+Pavlína Hublová Já osobně bych psaní všemi deseti zahrnula například do ICT nebo do nějakého podobného předmětu. Když já byla na ZŠ, tento předmět byl dobrovolný. Měla jsem toho využít. Na střední škole jsem se hodně trápila?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
No ony existují i jiné klávesnice, dokonce existuje české složení, jen do toho nikdo nechce sáhnout protože všichni umíme QWERTZ nebo QWERTY.?

Markéta Březinová4. 2. 2013
+Jitka Rambousková Ano je to o lenosti, neboť bez interpunkce je to daleko rychlejší?

Jana Zárubová4. 2. 2013
Ani bych neřešila nějaký zvláštní prstoklad. Je potřeba psát rychle. Musí se orientovat na klávesnici, vědět kde je které písmeno i poslepu, zbytečně neposouvat ruku, ale není někdy výhodnější přece jen použít jiný prst??

Jitka Rambousková4. 2. 2013
Takže se shodneme, že se vlastně nepotřebují nic učit ve škole, protože psát umí dobře. Jak a co píšou je jiná otázka. Diplomová práce a sms od jednoho člověka může vypadat úplně jinak :D
Takže co tu řešíme??

Berka Malíčková4. 2. 2013
+Jana Zárubová tohle bych i podepsala, netrvat na jediném postupu, ale zaměřit se na dosažení cíle :-)?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Markéta Březinová Učitelé ICT se tomu vehementně brání, že to není ICT dovednost, spíš kancelářská. Viděli by raději nějaký extra předmět...?

Jitka Rambousková4. 2. 2013
+Pavlína Hublová Když to sami neumí, tak to nemůžou učit (viz moje osoba).
A po úpravě RVP asi informatiky na mnoha školách hodně ubude a v těch 2 hodinách za školní docházku a jejím obsahu, to fakt nejde.?

Markéta Březinová4. 2. 2013
+Pavlína Hublová Jelikož stále studuji, tak nevím, co jaké míry by se to dalo do ICT zakomponovat, ale myslím si, že jedna hodina týdně by přece nic nezkazila, nemyslíte??

Berka Malíčková4. 2. 2013
Na úkor čeho? Který předmět jde osekat??

Bohuslav Hora4. 2. 2013
No právě nastal čas tu informatiku používat v normálních hodinách, no. A když to neumíme, tak to je pak problém, si pamatuju na tu poradu na konci školního roku, když jsme to prorocky předpovídali, že řadu věcí z informatiky musí učit učitel v normálních předmětech. Zapomeňte na telegram a začněme učit něco praktického - pravidla mailování?! Myslím, že řadě lidí vyrazil pot na čele.?

Viki Vlachová4. 2. 2013
+Pavlína Hublová taky si nemyslím, že by to měli učit učitelé ICT, ale vlastně nevím kdo... ?

Ludmila Sobotková4. 2. 2013
Myslím, že by nebylo vůbec na škodu zařadit i na prvním stupni např. volitelný předmět psaní všemi deseti...rozhodně by vzbudil zájem...?

Jitka Rambousková4. 2. 2013 (upraveno)
+Markéta Březinová To je celá časová dotace pro 2.stupeň. - ta 1 hodina je všechny 4 ročníky dohromady. To už nezbude čas na nic jiného.?

Jana Zárubová4. 2. 2013
Jsem proti předmětu psaní všemi deseti!?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
No a teď s tím cizím jazykem nám to vymalovali tak, že si už nic nevyberou.?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Ludmila Sobotková Ovšem s upravenou klávesnicí. I mnozí dospělí mají problém roztáhnou prsty na všechny klávesy.
Protože jinak by to byla akorát ztráta času.?

Jitka Rambousková4. 2. 2013
+Jana Zárubová Po této diskusi se k tobě JEDNOZNAČNĚ přidávám :) Neučit.?

Ludmila Sobotková4. 2. 2013
+Pavlína Hublová Tak určitě by se musela výuka přizpůsobit dětské ruce ?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Taky nejsem pro, aby se to vyučovalo jako samostatný předmět už na základce, pokud to potřebují, tak si to na střední škole zařadí do svého učebního plánu, potřebná je v tomto případě i vnitřní motivace.?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Zařadit to jen jako ukázku, to si myslím, že je to v pořádku.?

Jitka Rambousková4. 2. 2013
+Bohuslav Hora Třeba to za měsíc vyjde z MŠMT, že od září učíme povinně hodinu týdně a nikdo se ptát nebude :) ?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Nestraš. :D?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Že by mi někdo filtroval internet z MŠMT??? :D?

Berka Malíčková4. 2. 2013
Věřím v Pepouše, ale mám pocit, že stále je vás na školách menšina...takže raději neučit, ať těm dětem neznechutíte další věc?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Jitka Rambousková Že by další dotažené řešení? :D?

Jitka Rambousková4. 2. 2013
Vás by to překvapilo??

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Neee, už mě nic, co se k nám dere od Prahy, nepřekvapí, zvlášť ne z Karmelitské. Tam odsud jsou dardy nejvěštší. :D?



Vymizí psací písmo (ať už v jakékoli podobě) v budoucnu ze světa? Budeme psát pouze na klávesnici?
A co třeba automatický přepis hlasu? Je možné, že nebude časem třeba ani ta klávesnice? 28 komentářů

Bohuslav Hora4. 2. 2013
|Nemyslím si, že by psaný projev vymizel. Pořád bude nutné si něco někde zapsat. Nenosil jsem chvíli v tašce propisku, jen iPad, a bylo to pro mě utrpení. :)?

Jitka Rambousková4. 2. 2013
Ne, to ani nejde. Pořád jsou situace, že ruka je nejlepší :)?

Jana Zárubová4. 2. 2013
Vymizí :)?

Viki Vlachová4. 2. 2013
taky myslím, miluju obyčejnou tužku a papír, kam píšu do různých volných míst a přes sebe vše, co je třeba nebo nápady, aby neutekly...?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
Já jsem na vážkách. právě proto jsem připsala to s tím hlasem. Dovedu si to dost reálně představit, že prostě jen sedíme a něco diktujeme. Vše se zapisuje bez větší námahy...?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
+Viki Vlachová Taky si píšu do knih, jak bych tam mohl psát jinak. :D?

Ludmila Sobotková4. 2. 2013
Já jakožto student si raději zapisuju rukou, protože se mi z mého písma učí lépe, než z čehokoliv natištěného....takže alespoň u mě psané písmo nevymizí....?

Hana Zahrádková4. 2. 2013
nevymizí.?

Viki Vlachová4. 2. 2013
myslím, že vizuální vjemy jsou pro většinu lidí konkrétnější a jasnější, než slyšené. A pak, ta krása, když si odškrtávám splněné úkoly!?

Markéta Březinová4. 2. 2013
Myslím si, že toto téma je velice ošemetné. Mluvím sama ze své zkušenosti. Po dlouhé, hodně dlouhé době jsem posílala pohlednici a abych pravdu řekla, psané písmo by rozhodně nemělo vymyslet. V dnešní uspěchané době každý píše přes mobilní telefon, emaily a pod, ale neměli bychom zapomínat na kouzlo ručně psaného slova...?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Bohuslav Hora Do knih si nepíšu a ve čtečce používám zvýrazňování. Pravda, někdy bych si ráda k tomu zvýrazněnému něco připsala, ale to je tak nešikovné, že to ani nezkouším.?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
Píšu jen do svých a těch mám požehnaně. :)?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Ludmila Sobotková Zápisky jsem si psala rukou, jiná možnost nebyla. I kdybych měla notebook, tak rychle bych nepsala. Tady je rychlost důležitá.
Ale na státnice jsem si všechno přepsala do notebooku a vytiskla, lépe jsem se v tom orientovala.?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
+Viki Vlachová Odškrtávám si úkoly napsané v iPadu celkem rychle. :D A ještě to na mě pípá, když neplním. :D?

Markéta Březinová4. 2. 2013
+Ludmila Sobotková Také raději ve škole píši rukou, můžu si do zápisků kreslit různé potřebné věci, ale je pravda, že na počítači stíhám psát slovo od slova, což je někdy výhodou...?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Markéta Březinová Souhlasím. A snad právě proto je prima, že to tady můžeme proprat ze všech stran :)?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
A to je výhoda toho iPadu, že si tam můžu i malovat. :)?

Ludmila Sobotková4. 2. 2013
+Markéta Březinová Tak určitě záleží na tom, co komu vyhovuje...také záleží na sběhlosti v psaní na počítači...nehledě na to, že se to může seknout... ?

Markéta Březinová4. 2. 2013
S iPadem jsem ještě neměla tak velkou zkušenost, ale podle mého názoru, malůvky rukou, jsou prostě malůvky rkou?

Markéta Březinová4. 2. 2013
+Ludmila Sobotková Pravda, rychlost a správnost je důležitá a pokud dojde baterie, není nikde poblíž zásuvka, je dobré mít tužku a papír :D?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
Není právě rychlost tím, co by mohlo psací písmo "zachránit"??

Jitka Rambousková4. 2. 2013
Spíš ta nezávislost na technologiích a okamžitá připravenost k použití. A projev individuality.?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
No rychlost možná ano, i když  na klávesnici píšu rychleji. Spíš dostupnost, co potřebuju k psaní rukou? Záleží na momentální dostupnosti prostředků - někdy je to tužka papír, jindy tablet - např. u zubaře už si termíny rovnou zapisuju do iPadu, odbourávám notes. Letos jsem si ho už ani nekoupil.?

Bohuslav Hora4. 2. 2013
+Jitka Rambousková Ano, bral bych to jako další dovednost a právě ten projev individuality a zájmu - pokud se budu chtít naučit kaligrafii, tak to mě odlišuje od většinové společnosti, nač tím ale trápit všechny.?

Jana Zárubová4. 2. 2013
S foťákem taky nezmizely štětce :-). Psaní pro radost..?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Jitka Rambousková Projev individuality, to se mi líbí!?

Pavlína Hublová4. 2. 2013
+Jana Zárubová A vzhledem k tomu, že trendy směřují ke "škole hrou", bude psaní vlastně prima zábava :D?

Jana Zárubová4. 2. 2013
+Pavlína Hublová jasně. Krásný relax od těch všudypřítomných klávesnic :)?










Jestli chcete sledovat, jak se hlasování vyvíjí, tak občas navštivte stránku Google Plus, která je vlnobití věnována.

Pokud chcete cokoli říct/napsat k vlnobití, napište na nástěnku. Také na nástěnce uvítáme Vaše návrhy na témata k hlasování...

Jak se v den konání k vlnobití napojit? Velmi snadno: stačí kliknout na tento odkaz: https://plus.google.com/s/%23vlnobiti3-19. Zobrazí se Vám sociální síť Google Plus s výběrem připravených otázek (jsou označené #vlnobiti3-19). Pokud máte účet Google, přihlašte se a můžete ihned psát komentáře.

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína