22. 9. 2013

Matematické hry pro zvídavé učitele

Zlobí mne, když někdo pronese větu typu: "Když vy si tam vlastně jen hrajete." Ale i ty "hry" - které raději pojmenovávám jako činnosti nebo aktivity - vyžadují pedagogické znalosti. Už jste někdy zkoušeli hrát na schovávanou s dítětem, které je ospalé nebo se bojí tmavých míst?

"Creative and effective teachers incorporate games into their curricula to keep students engaged and to encourage learning."


Kuželky


Každý žák si vybere číslo v daném oboru, např. 1 - 100. Žáci se stávají kuželkami. Učitel stojí v čele třídy a dělá, jako by hrál kuželky. Přitom říká něco jako "vaše číslo je násobkem 5" nebo "vaše číslo je prvočíslo" nebo "vaše číslo Náměstí číslo ". Je-li výrok pro číslo žáka pravdivý, "kuželka byla sražena" a žák odchází mimo hru. Vítězem se stává ten, kdo poslední zůstane stát.

Obměna: Každá "kuželka" má v lavici svého dvojníka. Ten hlídá, zda "kuželka" správně reaguje. Pokud udělá žák-kuželka chybu, okamžitě to jeho dvojník oznámí. Oba si pak sednou do lavice a společně proberou, proč k chybě došlo, popř. si vysvětlí, v čem žák chyboval. V následujícím kole pak namísto kuželky nastupuje "dvojník", popř. ten, který nechyboval (nechává si stejné číslo).
Pokud je "kuželka" vyřazena učitelem, dvojice se dohodne na novém čísle a nastupuje následující kolo "dvojník". Po vyřazení i druhého čísla dvojice, oba žáci se už hry neúčastní.


Dopis  - nápověda


Na závěr hodiny si připravte několik tvrzení, která chcete, aby si žáci zapamatovali. Pak vytvořte "tajné vzkazy", které budou obsahovat pouze první písmena slov ve větách.
Úkolem žáků/dvojic/skupin je identifikovat věty a napsat je správně.

Příklad z geometrie ve 4. ročníku, učivo o trojúhelnících:
VSRTJS
(řešení na konci příspěvku)



Nápady publikovány 21. srpna 2010:

Domino v kruhu


Žáci sedí v kruhu. Každý si vytáhne jeden kámen. Aby si mohl kámen nechat, musí správně:

  • sečíst body na kameni;
  • přidat ke každému poli na kameni zadanou hodnotu;
  • vynásobit body na kameni;
  • vytvořit dvojciferné číslo z bodů na kameni a přičíst/odečíst zadanou hodnotu;
  • zjistit rozdíl počtu bodů na kameni;
  • vytvořit dvojciferné číslo z bodů na kameni a odečíst je od 100;


Početní BINGO


Velmi pěkně máme sepsáno na Metodickém portálu: článek nebo wiki
Další nápady můžete najít v DUMech.


"Effective teachers engage their students in enjoyable activities; the lessons learned come naturally through the course of the activity or game."

Nebojme se efektivně zařazovat aktivity, které mají mnohdy i vyšší výukovou hodnotu než vyplňování sloupečků a bezduché opisování příkladů do sešitů.


Zdroje:

Taylor, B. (2010). Learning Math Games for Innovative Teachers. [online] Retrieved from: http://suite101.com/a/learning-math-games-a206067?page=2 [Accessed: 21.11.2010].

Undefined, U. (2011). Fantastic ideas for engaging learners | Great Maths Teaching Ideas. [online] Retrieved from: http://www.greatmathsteachingideas.com/2011/06/25/fantastic-ideas-for-engaging-learners/ [Accessed: 22.09.2013].


Řešení příkladu: Všechny strany rovnostranného trojúhelníka jsou shodné.

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína