10. 9. 2013

Jak si látku dobře zapamatovat?

Pár citací ze zajímavého článku a mých poznámek.
[publikováno 18.07.2011]

Novinka! Položte ten zvýrazňovač! Aneb nejlepší a nejhorší způsoby, jak se učit.
Velmi zajímavý článek, který mě zaujal už v anglické verzi.

Už si to budu pamatovat

Mnemotechnické pomůcky mají často podobu slov, vět, někdy jsou veršované; spoléhají se na vytvářené asociace. A přitom se vlastně samy musí (de)kódovat. 
Data, čísla, abstraktní pojmy a seznamy se dají převést do různých asociací, podle kterých se nám následně vybaví. Mnemotechnické pomůcky napomáhají využívat lépe schopnosti našeho mozku.
Pozn.: Jen pozor, aby se používání těchto "berliček" nestalo pravidlem. Vždy je třeba vyzkoušet pochopení a logiku, teprve když "to nefunguje", můžeme přistoupit k "pomůckám".
Klasickou ukázkou nesprávně uchopené pomůcky je, když při násobení 10, 100, 1 000 apod. žáci "přidávají nuly" - kolik nul má druhý činitel. Následně pak nastává problém při násobení desetinných čísel.
Kromě podobných léty prověřených „berliček” zřejmě nejlépe účinkují ty, které si vytvoříme právě jen sami pro sebe.
Pozn.: Čím šílenější, tím lepší. 
Pamatuji si dodnes svou pomůcku k zapamatování typů cvičení: "Op do sudu rum prd." Netuším, jestli bych dala dohromady všechny metody (opakovací, doplňovací, substituční... - a zde má paměť končí).
Autoři Ester Evangelu a Oldřich Fridrich uvádějí v knize „111 her pro motivaci a rozvoj týmů” příklad aktivity, ve které dvojice mají vytvořit mnemotechnické pomůcky pro snazší vybavení si informací o (fiktivní) firmě a jejích zaměstnancích, se kterými mají vést jednání.
Pozn.: Knihu jsem našla v Google Books, stačí zadat název knihy - http://books.google.com/. Není sice celá, ale jistě se zde dají najít zajímavé nápady.
Věnujme kousek některé vyučovací hodiny i k tomu, abychom spolu s žáky vytvořili pro sebe takovou užitečnou „berličku”.
Pozn.: Spíš bych volila ukázku, jak si já tvořím mnemotechnickou pomůcku. Následně bych vyzvala žáky, aby si každý vytvořit tu svou. Předpokládám, že někteří se přikloní k té mé, ale nebudu tak bránit jiným, kteří použijí svou fantazii a své zkušenosti.


Celý článek:
Dudek, D. Už si to budu pamatovat! 2013. Web. [cit.18.07.2011]. <http://www.ctenarska-gramotnost.cz/projektove-vyucovani/pv-metody/pamatovat>.


Položte ten zvýrazňovač...




Český překlad:
Mimoskolu.cz. Položte ten zvýrazňovač! Aneb nejlepší a nejhorší způsoby, jak se učit. | Mimo školu – vzdělávejte se po svém. 2013. Web. 10 Sept 2013. <http://www.mimoskolu.cz/polozte-ten-zvyraznovac-aneb-nejlepsi-a-nejhorsi-zpusoby-jak-se-ucit/>.

2 komentářů:

  1. Jsem moc ráda, že jsem si mohla přečíst tvoje komentáře k článku. Samotný článek jsem vnímala jako inspirativní a tvoje poznámka o pochopení tématu před použitím mnemotechnické pomůcky mě donutila o těchhle věcech přemýšlet hlouběji. V závěrečném odstavci jsem ocenila ono modelování, jak si učitel sám vytváří mnemotechnické pomůcky. Příklad takové pomůcky není totéž, jako když učitel přizná, že sám takové pomůcky potřebuje.

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji, vážím si všech Tvých komentářů.

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína