28. 8. 2014

Věnujte pozornost maličkostem

[13.04.2010] Není špatné opakovat si znova a znova některé "moudrostě", které k pedagogickému snažení prostě patří. Já si je zopakovala společně s Henrickem Opreaou při pročítání jeho příspěvku Take care of the little things first...
Nové! Dvě krásná připomenutí toho, co už stejně všichni víme (a nebo tušíme)...

Je to vlastně prosté - chceme-li se postavit na nohy, musí s námi ty nohy spolupracovat. Chceme-li si prostudovat zajímavý text, musíme umět číst. A chceme-li uspět ve svém vzdělávacím úkolu, musíme si k tomu co nejlépe připravit podmínky. Které to jsou?

Uspořádání lavic ve třídě

Trvalý problém - jak naskládat těch 15 lavic do třídy nic krát nic, aby se tam všichni žáci vešli? Jak je rozvrhnout v prostoru, aby co nejlépe vyhovovaly našemu záměru?
Přimlouvám se za model, který bude možné s co nejmenší námahou upravit k těm činnostem, které používáte nejčastěji. Já mám prvňáčky, často sedíme nebo ležíme na zemi, takže jsem tomu uzpůsobila i rozmístění lavic...

Pozornost žáků

Ztišit žáky, zaujmout je, připoutat jejich pozornost - to jsou úkoly pro učitelského profesionála. Bohužel se bez takové "drobnosti" asi neobejdeme. Pár postupů jsem zaslechla:
  • zhasněte a vyčkejte, dokud se žáci neutiší;
  • beze slov zvedněte ruku (nebo začněte tleskat) - žák, který si vás všimne, začne dělat totéž atd., dokud se nepřidá celá třída;
  • zvolte nějaký hudební nástroj (gong, činelky apod.) kterým upozorňujete žáky na hluk a upoutáváte pozornost na sebe; pokud to nezabírá, pak po např. 3 zvucích začněte sledovat viditelně hodinky - čas strávený čekáním si pak následně nahradíte s celou třídou (drastické i pro učitele, ale vcelku spolehlivě účinkuje).
  • ... (přidejte do komentářů)

Použijte zesilovač

Při prezentacích žáků se vždy přesouvám na opačný konec třídy v případě, že žák mluví nevýrazně nebo tiše. Žák obvykle automaticky přidá na hlase, protože potřebuje, abych ho slyšela. Tím zajistím, že ho slyší i ostatní.
Stejný princip jsem využívala v hodinách angličtiny, když jsme trénovali otázky a odpovědi nebo překlad vět. Jestliže hovořil jako první žák sedící vpředu vlevo, pak jsem s největší pravděpodobností vyvolala někoho ze zadních řad. NIKDY ne souseda - špitání do ouška nemá pro ostatní žáky žádný efekt.

Nové! Dva tipy formou citací pro učitele 2. a 3. stupně

“I think we should give kids problems that you can’t look up on the internet."[2]
"Měli bychom zadávat takové úkoly (k procvičení vyhledávání), které nelze jednoznačně nalézt."
Pozn.: Především bychom měli co nejdříve naučit žáky, že nic není jen bílé nebo černé, že je třeba přemýšlet, srovnávat zdroje apod.
“I think teachers should demonstrate how they learn in the first five days. Typically we demonstrate what we already know and have learned. That has to change. We have to teach students to learn to learn.”[2]
"Myslím si, že učitelé by měli během prvních pěti dnů ukázat, jak se oni sami učí... Obvykle ukazujeme, co už víme a co jsme se naučili. To se musí změnit. Musíme se naučit studenty učit se učit."

Zdroje a citace:

[1] Oprea, H. (2010). Take care of the little things first. [online] Doing some thinking. Available at: http://hoprea.wordpress.com/2010/04/04/take-care-of-the-little-things-first/ [Accessed 13 Apr. 2010].

[2] Schwartz, K. (2014). Four Skills to Teach Students In the First Five Days of School. [online] MindShift. Available at: http://blogs.kqed.org/mindshift/2014/08/four-skills-to-teach-students-in-the-first-five-days-of-school-alan-november/ [Accessed 26 Aug. 2014].

2 komentářů:

  1. Pozornost(co ještě funguje):
    - začněte šeptat, jakože tajemství..
    - začněte zpívat oblíbenou písničku, nebo skandovat jakoukoli "blbost", třeba "třesky, plesky-dnes je hezky" a měňte intonaci(ukňouraně, rozřehtaně, smutně,..) a nakonec nezapomeňte přejít do šepotu

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji. To jsou takové vychytávky, které zabírají. Škoda, že tohle neučí na fakultách... ;-)

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář se ihned zobrazí pro všechny návštěvníky stránek.