30. 8. 2014

Vyhledávejte bezpečně

[19.8.2011] Metodickým portálem hýbaly v roce 2011 dvě kauzy - obě se týkaly autorských práv (souhrn všech "legislativních témat najdete zde).
V prvním případě řešil správce školních stránek žalobu kvůli nevhodnému použití fotografií, které nebyly licencovány CC. V druhém případě objevila kolegyně zneužité vlastní materiály na cizích stránkách, a to včetně pracovních listů z DUMů.
To mne navedlo k tomu, abych trochu popátrala, jak to s těmi licencemi vlastně je. Jaké jsou závěry?
[15.5.2014] Doplněn krátký fotonávod, jak pracovat s aplikací Photo Pin pro vyhledávání obrázků z Flickru s volnými licencemi.
Nové! Článek nabízející odkazy na vyhledávače a weby s volně použitelnými obrázky, videem nebo hudbou.

28. 8. 2014

Věnujte pozornost maličkostem

[13.04.2010] Není špatné opakovat si znova a znova některé "moudrostě", které k pedagogickému snažení prostě patří. Já si je zopakovala společně s Henrickem Opreaou při pročítání jeho příspěvku Take care of the little things first...
Nové! Dvě krásná připomenutí toho, co už stejně všichni víme (a nebo tušíme)...

7. PEPOUŠovo vlnobití: Domácí úkoly - s komentářem

7. PEPOUŠovo vlnobití proběhlo 8. listopadu 2010. Celý nadpis - Domácí úkoly aneb Píchněme do vosího hnízda! - byl nakonec výbušnější než samotný průběh diskuze. Zdá se, že se diskutující shodli v pohledu na tuto aktivitu...

24. 8. 2014

Stručně v odkazech: Google chystá internetové účty pro děti

Google chystá internetové účty a verze svých servisů pro děti - E15.cz / e-svět

"Společnost Google údajně chystá pro děti mladší 13 let internetové účty a pracuje na dětských verzích servisů YouTube, Gmail a dalších. Rodiče by přitom měli plnou kontrolu nad tím, jak jejich ratolesti těchto služeb využívají."

Další citace z článku:

  • Google pracuje na dětských verzích svých serverů zčásti proto, že někteří rodiče se už pokoušejí vytvářet internetové účty pro své děti. Firma jim to chce usnadnit a přitom zajistit, aby to bylo v souladu se zákony a regulací.
Posted from Diigo. The rest of my favorite links are here.

18. 8. 2014

Nový Google Disk a několik tipů pro práci se složkami

Pokud používáte Google Disk tak jako já, tzn. denně, pak se vám může nahromadit množství dokumentů a je třeba je zatřídit. Samozřejmě k tomu využíváte složky...

15. 8. 2014

3 méně známé hry pro rozvoj slovní zásoby

Hry pro rozvoj slovní zásoby jsou povětšinou velmi jednoduché a nevyžadují žádnou velkou přípravu. Předpokládám, že bychom těžko hledali dítě, které nezná Slovní kopanou nebo některou z obměn hry Země, město.
Ale znáte i tyto hry?

Tipy pro učitele k začátku nového školního roku

Tento příspěvek bude stručný, protože se domnívám, že některé body "technického" seznamu, který jsem našla na http://www.aaeteachers.org, nepotřebují velké komentáře... [26.08.2010]

Nové! Připravte si informace pro rodiče formou QR kódů.

14. 8. 2014

Zasedací pořádek online aneb Zapamatujte si jména žáků

Jak si zapamatovat jména žáků na začátku školního roku? Variantou může být klasický zasedací pořádek (nabízím online aplikaci na snadné vytvoření a následné úpravy) nebo pár triků, jak si jména zapamatovat...
Tento článek byl původně publikován v roce 2010, při aktualizaci jsem ho musela celý přepracovat.

13. 8. 2014

Proč nás žáci neposlouchají?

Jaký ve váš limit v počtu opakování instrukcí? Jaký limit mají vaši žáci?
Zvykla jsem si instrukce opakovat až 3x. Je to moc nebo málo? A proč všechno nejde hned napoprvé?
Několik zajímavých odpovědí na své otázky jsem našla v blozích M. Borby a N. Provenzata.
Můžeme vzájemně porovnat naše zkušenosti...

6. 8. 2014

Motivace obrázkem (puzzle) nebo falešnou konverzací

[18.08.2012] Z rozhovorů mezi učiteli je více než patrné, že je čím dál tím těžší motivovat a zaujmout žáky. Přesto je právě motivace jedním ze stěžejních prvků výukové hodiny. Ne náhodou říkají zkušení kolegové, že "prvních 5 minut po příchodu do třídy mi ukáže, jaká bude celá hodina". Předpokládám, že něco podobného cítí i naši žáci.
S příchodem interaktivních tabulí do tříd se nám, učitelům, rozšířily možnosti, jak v těchto pěti až deseti úvodních minutách přitáhnout pozornost k tématu hodiny. Třeba právě hádanka v podobě obrázku bude tím pravým, co upoutá pozornost žáků a následně pak umožní vstupní diskuzi o tématu hodiny.

Nové! Využijte zajímavé aplikace a vytvořte falešnou chatovou konverzaci.

4. 8. 2014

Sporty v tematickém vyučování

Začlenění tématu olympijských her (sportovních akcí obecně) do výuky je výbornou motivací. Je to něco, co žáci aktuálně prožívají a není problém "napasovat" jakékoli učivo do tématu sportování, sportů a sportovních aktivit.
Nabízím několik krátkých námětů, jak toto téma začlenit do výuky na 1. stupni.

3. 8. 2014

Shodují se představy rodičů a učitelů o školním vzdělávání?

Výzkumy dlouhodobě ukazují, že školství patří mezi poměrně dobře hodnocené oblasti života české společnosti. Spokojenost s jeho úrovní převažuje nad nespokojeností. Letos si ministerstvo školství zadalo několik výzkumů. Výzkum STEM/MARK (duben 2009) se týkal postojů rodičů a žáků ke vzdělávání.[1]
Citace z výzkumu jsou doplněny novějšími texty psanými jak z pozice rodičů tak z pozice zástupc§ školního vzdělávání.

2. 8. 2014

Rozšířená realita ve výuce

Nabízím zde několik vybraných odkazů na články, ve kterých autoři sdílí své zkušenosti s virtuální/rozšířenou realitou ve výuce.
Nové! Video, jak si s virtuální realitou pohrál National Geographic.