25. 6. 2016

Vzdělávání s Twitterem (doplněno)

[25.6.2014] Není až takový problém nahlédnout do tajů technologií a aplikací, větším zádrhelem může být JAK to vše smysluplně využít ve výuce.

Nabízím několik tipů, jak v zahraničí využili učitelé Twitter - ať už ke komunikaci se studenty, organizaci výuky či rozvoji dovedností a znalostí svých studentů v rámci daného předmětu...

Aktualizace:
  • [12.1.2015] Dialog přes Twitter? Proč ne...
  • [26.5.2016] 4 důvody, proč používat Twitter ve výuce (odkaz na článek ve Spomocníkovi)
  • [25.6.2016] Doplněna obměna pro rychlou zpětnou vazbu z přednášky.

Rychlé zjištění získaných znalostí z lekce, šeptání pro nesmělé

Učitel položí zásadní otázku k učivu a žáci prostřednictvím svého účtu odpovídají. Důležité je, aby byly všechny odpovědi propojeny jedním hashtagem. Ideální pro větší počet studentů, viz [3].
Tato aktivita vyhovuje především studentům, kteří by se nedokázali mezi svými spolužáky prosadit - navíc takto mají možnost odpovědět všichni.

Nové! Obměna: v polovině (a na konci) přednášky/hodiny (cca po 20 minutách) se zastavte a požádejte žáky o zásadní shrnutí dosavadního výkladu formou tweetu. Získáte tak okamžitou zpětnou vazbu, jak žáci rozumí výkladu.

Doporučení: Učitel sleduje odpovědi na monitoru. Zobrazí prostřednictvím dataprojektoru až poté, co všichni žáci (nebo většina) odpoví.
K zobrazení streamu můžete využít tuto aplikaci: http://twijector.com/

ukázka aplikace vhodné pro zobrazení tweetů prostřednictvím dataprojektoru - http://twijector.com/

Rozvoj komunikačních dovedností

Žáci mohou komunikovat v cizím jazyce - 140 znaků není tak moc. Takže postačí pouze vyhledat třídu/učitele, který bude spolupracovat v zahraničí. Následně si pak mohou studenti mezi sebou sdělovat obecné informace, popř. každý měsíc se bude věnovat jednomu zvolenému tématu.
Učitel cizího jazyka může také sdělovat informace, zadávat úkoly apod. (samozřejmě že v cizím jazyce).

Komunikace v mateřském jazyce se může zaměřit na argumentaci, spisovné vyjadřování apod. Ideální je např.
  • vyjádření názoru na přečtenou knihu;
  • komentář ke sdílenému materiálu k výuce (odkazu, videu, fotografii, textu);
  • tematická komunikace nad problémem;
  • obhajoba názoru...


Hra: Slovo na Twitteru

Zadejte žákům slovo/slovní spojení. Jejich úkolem bude:
  • vytvořit větu o daném počtu slov, která bude obsahovat i dané slovo;
  • vysvětlit význam tohoto slova opisem;
  • vytvořit krátkou báseň s daným slovem;
  • napsat daný počet slov, které se zadaným slovem souvisí (tematicky, vhodné např. do výuky dějepisu, vlastivědy, přírodovědy apod.);
  • pětilístek...

Zeměpis s Twitterem

Podmínkou úspěšného využití jsou:
  • profil učitele na Twitteru;
  • dataprojektor nebo interaktivní tabule ve třídě;
  • připojení na internet;
  • mapa světa a špendlíky (nebo jiné pomůcky k označování míst na mapě).
Jennifer napsala první "tweet", kde pozdravila a vyzvala všechny své čtenáře, aby napsali, kde zrovna jsou. Samozřejmě přidala jedinečný "tag", aby se odpovědi daly dobře vypátrat. A pak čekali...
Po chvíli se začaly zobrazovat odpovědi - a žáci na mapě světa označovali místa, ze kterých se jim čtenáři ozvali.


Zjišťujeme aktuální informace z konkrétních zdrojů

Kathy Cassidy popisuje v svém blogovém příspěvku[6], jak spolu s žáky cíleně sledovali konkrétní Twitterové účty v souvislosti s tím, jaké učivo s zrovna probíralo.
Od učitele to tedy vyžaduje v závislosti na oblast výuky propátrat Twitter a vytipovat zajímavé účty, které jsou jednak živé, aby v potřebných intervalech přibyl alespoň jeden tweet, a jednak takové, které podávají informace, se kterými  lze v hodině pracovat.

Pozn.: Asi bychom měli trochu v českém rybníčku problém najít vždy nějakou společnost nebo ZOO (o té konkrétně Kathy hovoří), která  je takto aktivní. Napadá mě, že možná na FB by tato aktivita byla trochu zajímavější.

Začínáme s Twitterem v 1. období

Nabízím vám tři zajímavé aktivity (včetně jedné "bezpočítačové"), jak si s Twitterem pohrát už v letech na ZŠ. Všechny vychází z prvotní podmínky, že účet je tzv. třídní a spravuje jej učitel, který jej také vytvořil. Příspěvky vkládají žáci pod dozorem učitele.

Zahrajte si s jinou třídou jednoduchou hru - třeba Uhodni číslo

Samozřejmostí k takové aktivitě je:
  • zkontaktovat třídu, která s vámi do toho půjde (zde je ukázka, že takový přehled není náročné vytvořit - stačí Google formulář a sdílená tabulka)
  • mít třídní profil na Twitteru (ne osobní, jak doporučují opakovaně zahraniční učitelé)
  • najít si čas na nejen hádání čísel, ale také na vyhodnocení a zadávání
  • oba partneři používají jeden dohodnutý hashtag
Shodným znakem je, že žáci pracují jako kolektiv, tj. tweety se zobrazují přes dataprojektor nebo interaktivní tabuli. Podle záznamu jednotlivých tweetů je patrné, že se jedná o aktivitu, která vyžaduje minimálně 2x denně připojení na Twitter, odpovídání a současně specifikaci pomocí otázek, aby se třída dobrala hledaného čísla. Každý partner tedy současně hádá i odpovídá na otázky.

Učte se tweetovat prostřednictvím hry Věděli jste, že...?

Další pěkná aktivita, kterou Kathy popisuje ve svém blogu[6] je hra, kdy děti vymýšlely otázku ve formátu Věděli jste, že Santa...? Důležité je opět zadat dohodnutý hashtag a současně je důležité, aby se děti učily do tweetu podepsat.

Protože vše probíhá pod dozorem učitele na jím vytvořený profil třídy, nejsou porušovány žádné zákony (jinak lze na Twitteru vytvořit samostatný účet až od 13 let jako u většiny soc. sítí) a děti mají možnost seznámit se s tímto prostředím zcela bezpečně.

Nástěnkový Twitter

Možná byste mohli začít zcela bez technologií a takový svůj Twitter si vytvořili na nástěnce. Snadno tak žákům vysvětlíte systém sociální sítě, princip 140 znaků a hashtagů...
Inspiraci, jak by mohla taková nástěnka vypadat, najdete zde nebo zde.

Využijte k dialogu

Marija Petreska nabízí ve svém článku Swaying Tweets několik nápadů, jak Twitter využít ve výuce. Nezapomíná (a to je dobře) hned v úvodu upozornit na fakt, že Twitter mohou používat žáci až od 13 let (učitel mladších žáků by tedy měl požádat rodiče o schválení / autorizaci účtů žáků).
Zaujaly mě nápady, které souvisí s dialogem dvou žáků. 

Základem je, že žáci dostanou přidělený hashtag a netuší, s kým si budou "povídat". Jejich úkolem je tedy zjistit, "kdo je na druhé straně". Samozřejmě musí být jasně daná pravidla, aby vše neskončilo jedním tweetem, kdy žák prozradí své jméno.

Napadly mě další obměny:
  • Jeden z dvojice má ještě k dispozici učebnici / encyklopedii a jeho partner v dialogu má uhodnout, za jakou historickou postavu se vydává.
  • Oba komunikují v cizím jazyce.

Nové! 4 důvody, proč používat Twitter ve výuce

Rozhodnete-li se zařadit do výuky technologie, možná by vám mohla pomoci vlastní zkušenost učitelky páté třídy newyorské Heathcote Elementary School Christine Boyer, kterou zveřejnila na svém blogu pod titulem 4 Reasons I Use Twitter in My Classroom. Samotný název napovídá, že je velmi častou uživatelkou Twitteru (@5Boyer).[8]

Napadají vás nějaké další náměty, jak by mohli žáci komunikovat přes Twitter? Napište do komentářů.

Zdroje:

[1] WERSCHOOR, J. 2010. Teaching Geography with Twitter. [online] Available at: <http://jenverschoor.wordpress.com/2010/10/29/teaching-geography-with-twitter/> [Accessed 30. 10. 2010].

[2] STAFF, T., 2012. 60 Ways To Use Twitter In The Classroom By Category. [online] Available at: <http://www.teachthought.com/social-media/60-ways-to-use-twitter-in-the-classroom-by-category/> [Accessed 21 Apr. 2014].

[3] RANKIN, M. 2009. The Twitter Experiment at UT Dallas. [online] Utdallas.edu. Available at: <http://www.utdallas.edu/~mar046000/usweb/twitterconclusions.htm> [Accessed 21 Apr. 2014].

[4] MILLER, S. 2009. 50 Ways to Use Twitter in the Classroom. [online] TeachHUB. Available at: <http://www.teachhub.com/50-ways-use-twitter-classroom> [Accessed 21 Apr. 2014].

[5] WIDRICH, L. 2011. 5 Cool Ways of Using Twitter In Classrooms | Social Media Today. [online] Socialmediatoday.com. Available at: <http://socialmediatoday.com/leo-widrich/375480/5-cool-ways-using-twitter-classrooms> [Accessed 21 Apr. 2014].

[6] CASSIDY, K. 2014. Five Ways to Start Connecting Your Classroom. [online] Available at: <http://kathycassidy.com/2014/06/23/five-ways-to-start-connecting-your-classroom/> [Accessed 25 Jun. 2014].

[7] PETRESKA, M. 2015. Marija Petreska: Swaying Tweets. [online] Available at: <https://microsoftedu.wordpress.com/2015/01/03/marija-petreska-swaying-tweets/> [Accessed 11 Jan. 2015].

[8] ČERMÁKOVÁ, Lucie. 2016. 4 důvody, proč používat Twitter ve výuce. [online]. Available at: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/20897/4-DUVODY-PROC-POUZIVAT-TWITTER-VE-VYUCE.html>. ISSN 1802-4785. [Accessed 26 May 2016].

[9] COUROS, George. 2016. 6 Ways to Use Twitter To Enhance In-School Professional Learning. [online] Available at: <http://georgecouros.ca/blog/archives/6388>. [Accessed 25 Jun. 2016].

3 komentářů:

  1. I am really glad you liked this idea. There is going to be another step where students have to give a presentation based on the different countries learned via Twitter.
    Warm regards from a sunny Buenos Aires

    OdpovědětVymazat
  2. Tak to se mi stalo poprvé, že reagoval autor z ciziny! Jsem ráda, že je reakce příjemná.

    Děkuji, Jennifer, a těším se na další zajímavé nápady.
    Thank you Jennifer and I look forward to other interesting ideas.

    OdpovědětVymazat
  3. I am so glad you added google translator if not it would be impossible to communicate.

    Looking forward to learning and sharing together.
    Have a great day :-)
    Jennifer

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář se ihned zobrazí pro všechny návštěvníky stránek.