15. 2. 2016

PEPOUŠovo vlnobití VI. v únoru: Vzdělávání nadaných žáků v běžné třídě

Již šestým rokem se schází otevřená komunita učitelů různých stupňů vzdělávání, aby se její členové podělili o své zkušenosti, představy a domněnky z oblasti vzdělávání.

Záleží zcela na vás, zda se zapojíte pouze do některé části, nebo (v ideálním případě) s námi projdete měsíční téma Vlnobití celé, tj. zapojíte se do diskuze na Metodickém portálu RVP.CZ i se zúčastníte online chatu.


Téma měsíce únor: Vzdělávání nadaných žáků v běžné třídě

Pozn: Moderátorkou tohoto tématu je A. Píšová ze ZŠ SNP Horná Ždaňa (SK). Budeme si tak ještě průběžně procvičovat sloveštinu. :)

Moderátorské shrnutí

Diskusnou témou februárového Vlnobitia bola téma Vzdelávanie nadaných žiakov v bežnej triede. Aj keď diskusia nebola obsiahla, ako by sme si boli predstavovali, ďakujeme všetkým, ktorí sa podelili so svojimi skúsenosťami a názormi.
Zhrnutie:

  • Diskusia mala sedem otázok ale diskutujúci sa vyjadrili iba k štyrom.
  • Diskutujúci sa zamýšľali nad pojmom “nadaný žiak” a o jeho začlenení do vyučovacieho procesu. Uviedli príklady:
    • Nadaný žiak nezvládal základné povinnosti a úlohy a rodičia teda nemali žiadne požiadavky na individuálny prístup z hľadiska predmetu, v ktorom bol diagnostikovaný ako nadaný.
    • Nadaná žiačka, ktorá by zvládala učivo aj vyššieho ročníka, ale nechce prestúpiť zo svojho triedneho kolektívu.
  • K starostlivosti o nadaných žiakov sa vyjadrila matka nadaného žiaka, ktorá by uvítala väčšiu starostlivosť, ako iba občas pracovný list s rozširujúcim učivom navyše.
  • Jedna z diskutujúcich veľmi zaujímavo popísala svoju prácu s triedou a podchytenie nezačlenených žiakov, ktorí prejavujú o predmet zvýšený záujem. Okrem iného, uviedla:
“Takže moji roli učitelky určitě neohrozí to, že žák něco umí. Naopak - posílim    ji tím, že ukáži, že mě to nevadí a že uznávám znalosti a schopnosti u jiných.”
  • Niekoľkokrát bolo konštatované, že žiaci so špeciálnymi potrebami dostávajú väčšiu starostlivosť, ako žiaci nadaní.
V každom prípade, uvedené otázky v diskusii, poskytovali oveľa väčší priestor na zaujatie stanoviska k nadaným žiakom ako bolo uskutočnené a zostáva nám iba zamýšľať sa, prečo tomu tak bolo.

Poznámka: S ohledem na nízký zájem o diskuzi nebude probíhat ani online diskuze. Děkujeme všem, kteří se zapojili a věříme, že příští téma bude atraktivnější.

Podrobné odkazy na jednotlivé diskuzní oblasti:

  • Nadaný žák. S pojmom nadané dieťa, nadaný žiak, sa stretávame bežne. Ako rozumieť tomuto pojmu, aby sme schopnosti dieťaťa neprecenili alebo nepodcenili?
  • Přeřazení nadaného žáka do vyššího ročníku. Ak žiak splní úlohy individuálneho vzdelávacieho plánu skôr, ako za jeden školský rok, je možné ho preradiť do vyššieho ročníka.
  • Zrušení integrace nadaného žáka. “Ak žiak dlhodobo neplní požiadavky výchovno-vzdelávacieho programu pre všeobecne intelektovo nadaných žiakov alebo pre špecificky nadaných žiakov, môže byť vyradený zo vzdelávacieho programu pre všeobecne intelektovo nadaných žiakov alebo pre špecificky nadaných žiakov.” [1]
  • Nadaní žáci, kteří nejsou individuálně začlenění. V školách máme žiakov, ktorí nie sú začlenení, ako nadaní žiaci, ale v určitých predmetoch prejavujú zručnosti, schopnosti, talent, ktoré presahujú mieru dovedností ostatných žiakov v škole/triede.
Přehled všech otázek k tématu zde.

Pozn. Jako registrovaný uživatel Metodického portálu RVP.CZ si můžete nechat zasílat e-mailem informace o nových příspěvcích ve fóru. Stačí klepnout na Sledovat fórum.

Výběr zajímavých myšlenek a otázek můžete sledovat na Twitteru, v aplikaci Storify pak najdete přehledný souhrn:

Užitečné odkazy:

Citace:

"307/2008 Z.z. VYHLÁŠKA Ministerstva školstva Slovenskej republiky z 23. júla 2008 o výchove a vzdelávaní žiakov s intelektovým nadaním” https://www.minedu.sk/data/att/670.pdf

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář se ihned zobrazí pro všechny návštěvníky stránek.