Určitě znáte drobnou aplikaci, která umožní na blogu zobrazit nejfrekventovanější kategorie příspěvků formou "slovního mraku". Čím je v kategorii více příspěvků, tím je název kategorie větší.
Této funkce lze také využít ve výuce...
Ukázka, jak byly slovní mraky zařazeny do výuky informatiky.
Na blogu http://wsfcsnewteachertips.blogspot.com publikuje Melissa (1) fantastickou sbírku zajímavých tipů k využití Wordle ve vyučování...
Wordle je online aplikace, která umožňuje tvorbu těchto "slovních mraků". Můžete:
- vkládat věty nebo celý text do daného pole a jedním kliknutím vytvoříte fantastický obrázek;
- vkládat odkaz z adresního řádku webového prohlížeče a vytvořit tak "mrak" nejfrekventovanějších slov z této stránky;
- ...
Stačí jen kliknout na CREATE, vložit vše potřebné, potvrdit... a je to. Pomocí tlačítka RANDOMIZE měníte vzhled obrázku.
Určitě existují i lepší vychytávky (a já si je ráda přečtu v komentářích), ale s tím minimem jsem si vystačila, když jsem vytvářela Pohádkové hádanky...
Pohádkové hádanky
Postup:
- vyhledala jsem si texty známých pohádek;
- zkopírovala část textu;
- vložila do pole pro text ve Wordle a potvrdila;
- pomocí tlačítka RANDOMIZE jsem se "proklikala" ke vhodnému vzhledu;
- obrázek jsem sejmula pomocí funkce Print Screen (na klávesnici PrtSc);
- obrázek jsem (po drobném oříznutí) vložila do prezentace.
Slovo - věta
Ve druhé třídě si právě povídám o hluboké pravdě, že "věta se skládá ze slov". Tematicky se zase pohybujeme v ptačí říši. A tak jsem použila
Wordle k tvorbě jednoduchých obrazů, kde mají žáci z rozházených slov sestavit smysluplnou větu a napsat ji do sešitu.
Stačilo jen zvolenou větu napsat opět do prvního pole ve
Wordle, potvrdit, zvolit si vhodný vzhled ... a práce bude zase o něco zajímavější.
Další nápady z prezentace
Brainstorming + diskuze
Pomocí techniky brainstormingu si nechte nadiktovat slova k danému tématu (v rámci evokace, motivace, reflexe apod.). Slova zapisujte přímo na PC do Wordle. Následně pak vytvořte "oblak". Žáci pak mohou slova komentovat, dále o nich uvažovat, diskutovat.
Před čtením/po čtení
Vložte text článku do Wordle a ukažte žákům před čtením. Nechte je odhadovat, o čem bude článek.
Po čtení článku vyzvěte žáky, aby si připravili hlavní myšlenku textu/nejzajímavější/nejvtipnější část apod. Zapište jejich postřehy do Wordle a zobrazte. Žáci mohou následně diskutovat, hledat další souvislosti.
Průzkum
Vyzvěte žáky, aby napsali do společného Wordle svou nejoblíbenější barvu (zvíře, událost, jméno, měsíc narození, nejtěžší slovo z pohledu pravopisu apod.). Vytvořte "oblak", který bude zjednodušenou formou grafu (podle velikosti slov můžete rozlišit jejich oblíbenost).
Porovnáváme
Vytvořte dva "oblaky" s podobnými literárními texty (na stejné téma - v prezentaci je doporučeno Romeo a Julie vs. West Side Story). Žáci pak mohou vyhledávat shody a rozdíly.
Slovíčka
Vytvořte oblak ze slovíček ve dvou jazycích. Žáci pak vyhledávají dvojice správných slov (např. český a anglický výraz). Pokud máte k dispozici interaktivní tabuli, můžete spojovat čarami pro kontrolu.
Práce s textem
Vytvořte dva "oblaky" - jeden z některého úvodního odstavce, druhý z prostředního nebo závěrečného. Vyzvěte žáky, aby domýšleli děj před přečtením článku.
Po přečtení článku se můžete vrátit a zhodnotit své předpovědi. Vyzvěte žáky, aby hledali příčiny svých chybných odhadů.
Školní řád/třídní pravidla
Pomocí "oblaku" diskutujte nad školním řádem nebo vytvářejte třídní pravidla.
Pokud každý žák/dvojice/skupina napíše svá pravidla, oblak ukáže ta nejdůležitější pomocí velikosti písma.
Seznamte se [6]
Každý žák připraví informace o sobě ve formě slovního mraku. Ten pak nasdílí ostatním spolužákům (nebo jej učitel zobrazí třídě). Třída může hádat, o koho se jedná (pokud se kolektiv již zná) nebo poznávat spolužáky.
Pozn.: Zdálo by se mi ještě zajímavé dát všechny texty dohromady a udělat třídní slovní mrak. Zjistilo by se, jak se schází např. zájmy žáků, oblíbená barva apod. Určitě by to byl zajímavý startér pro kolektivní diskuzi.
Sepište třídní pravidla [6]
Každý žák připraví podklad pro slovní mrak. Společně pak celá třídy vytvoří jeden mrak, který ukáže, která třídní pravidla jsou pro většinu z nich důležitá a naopak.
Pozn.: Podobně by se dalo využít při třídnické hodině. Výsledný mrak by mohl ukázat problémy, které většina třídy považuje za závažné.
- Vytvořte soupis zástupců rodu Lucemburků, k vyhledávání použijte dostupnou literaturu a internet.
- Sepište všechna vyjmenovaná slova po M.
- Vyberte svého oblíbeného hrdinu. Sepište alespoň 20 slov, které s tímto hrdinou souvisí a vytvořte si záložku. Pošlete ji e-mailem učiteli (záložky lze vytisknout a zalaminovat).
- Ve vytvořeném slovním mraku vyhledejte slovo, které nesouvisí s pojmem SMRK. U ostatních slov dokažte jejich propojení s hlavním pojmem. [4]
"Asociace, psaní na klávesnici, textový editor a ve finále máme obrázek."
- Nejprve jsme si řekli slovo škola a hledali jsme všechny možné asociace.
- Ty jsme si zapsali ve Wordu a potrénovali jsme psaní na klávesnici a ukládání souboru do složky.
- Seznámili jsme se s Tagxedo .. aplikací pro tvorbu slovních mraků (word cloud).
Slovní mraky a tablet v rukou žáka
Pokud máte k dispozici tablet, mohou se slovními mraky pracovat i žáci. Práci se slovními druhy (konkrétně s přídavnými jmény) popisuje T. Kováč ve svém příspěvku
Cloudart – učení může vypadat hezky na webu i-SEN:
"Připravil jsem v aplikaci Cloudart několik slovních spojení (malá Anička, červená střecha, …), uložil jako obrázek (JPG) a nasdílel všem na Disk Google. Slovní spojení se mi promíchalo. Děti vytřídily podstatná jména, zbyly jim přídavná." [5]
Tvorba v Google Docs
(chabý) Překlad PavkaHu
Další podobné aplikace
 |
vytvořeno ve Word Cloud Generatoru z tohoto příspěvku |
Zdroje a inspirace