Jedna zajímavá infografika - aneb ohlédněme se za uplynulým rokem s mobilem/tabletem v ruce a zhodnoťme, co bylo přínosné a na co bychom raději měli zapomenout.
Jaký přínos měly novinky roku 2011 do výuky?
aneb Co by nemělo zmizet v propadlišti internetu
"Učitelé potřebují nejen získat potřebné předmětové a pedagogické znalosti a klíčové schopnosti (kompetence). Potřebují se také naučit používat klíčové schopnosti v jednotlivých předmětech (KC) a v pedagogice (KP). A také používat klíčové schopnosti a pedagogické znalosti (jejich kombinaci) v předmětech (KPC)."Určitě doporučuji přečíst si celé. Není už čas na změnu?
"Pro začátek jsem je donutila znova vnímat slova nebo slovní spojení, která minulou hodinu opravovali, pak si fixovali správnou podobu slova při diktování spolužákovi a pak mu je ještě znova kontrolovali. Navíc se jim chybárium moc líbilo, doufám, že ho nebudou chybami moc překrmovat."
Projekt nabízí na svých stránkách možnost řešení řady různých logických a výukových úloh. Když jsem navštívila web Problem Solvig TUTOR, byla jsem hned na začátku mile překvapena jednoduchostí registrace. Stačí zadat jen Login a můžete začít.
Problem Solving TUTOR je projekt, který určitě stojí za vyzkoušení a zařazení do výuky. Mně se moc líbí a těším se, že úloh bude přibývat a že se třeba objeví další podobné projekty, protože si myslím, že tímto směrem by se měla ubírat tvorba výukových aktivit v budoucnu, včetně toho, že použití je zdarma.
"Proces etablování odborníka do školního prostředí je spojený se schopností získávání důvěry, a to jak na straně rodičů, tak na straně pedagogů. Více než v jiných profesích je zde důležitá schopnost komunikovat, vyjednávat a pracovat kompetentně, s odpovědností za vlastní rozhodnutí."
"Vše nasvědčuje tomu, že se potenciál Facebooku realizovat vzdělávací aktivity bude i nadále značně zvětšovat. Možná to nakonec bude právě Facebook, jež u každého svého uživatele zaznamená tolik dat, že bude moci naplňovat ideu velkými daty řízené masové výchovy (viz Vize daty řízeného školství). Nevím, do jaké míry je dnes možné odhadnout, jakých rozměrů může tento způsob výchovy nabýt. Moc již nechybí, a budeme nuceni připustit, že Facebook dobil web jako takový." (6)
"Když to umíš nakreslit, aby tvůj obrázek (graf, storyboard atd.) dával smysl, potom tomu rozumíš."
"Pokud je obrázek, zápisu netřeba."
"Zkusili jsem společnou tvorbu webu na http://posterous.com. Používám ho docela ráda."
Stále více učitelů využívá možností internetu a sdílí materiály, zdroje a zkušenosti s kolegy, studenty a rodiči. Mnozí si nicméně nejsou příliš jisti, co přesně mohou a nemohou, nebo jak a s kým nejlépe sdílet. (1)
"Matematikem se člověk nestane tím, že si zapamatuje padesát definic a devadesát vzorců. Stane se jím v okamžiku, kdy přestane přemýšlet jako sedlák. A je úplně jedno, zda přemýšlí o něčem tak banálním, jako 1+1, anebo tak vznešeném, jako je velká Fermatova věta." (1)
"Říká se: „Učení je mučení. Je to nudný a nezáživný proces“. K čemu se více kloníte vy?- ANO je to pravda, učím se většinou nerad- NE není to pravda, učení mě většinou bavíOdpovědělo 10 715 uchazečů."
"An interactive whiteboard is just a piece of hardware without a teacher who knows how to use it effectively and interactive content that engages students." (1)
"Školy zatím na pokrytí nákladů na výuku češtiny pro děti ze třetích zemí – tj. ze zemí mimo EU a Evropského hospodářského prostoru − nemají nárok. To je také hlavní výtkou a frustrace ředitelů škol: „Mohli bychom dělat leccos a víme, jak na to, ale nemáme peníze,“ stěžují si mnozí z nich."
PS: Pokud byste chtěli raději text s Google-překladem, tak zkuste tento odkaz."These are some of the best free internet resources for education. This page is constantly updated; every time I come across a new piece of software or an exciting website, I list it here."
There lots of really powerful learning opportunities you can do with students that require no technology at all. In fact, if it works better without the technology, don't use it.
"Učitel má velmi těžké postavení. Jsou na něj kladeny obrovské požadavky. Nesmí selhat. Ale preventivně je považován za - jak to jen nazvat - společnost učitele prostě neuznává. Formálně možná ano (vždyť nastupujícím učitelům nedávno zvedli platy), ale neformálně je učitelská čest ve společnosti dost pochroumaná. Kladné body jsou vždy jen v rámci povinného standartu a záporné body, prohřešky a přešlapy jsou třikrát červeně podtrženy a zdůrazněny."
"Učitelka s mnohaletou praxí Marie Bednářová říká, že problémy s tím, že si na naše dítě učitel zasedl, byly vždy a vždy také budou. "Učitelé jsou především lidé a samozřejmě jim některé děti budou sympatické více a některé méně. Dobrý pedagog však nepřipustí, aby náklonnost, respektive nesympatie k některému ze žáků, dal jakkoliv najevo. Někteří to nezvládnou a pak dochází ke konfliktům."
"Každopádně nejlepší prevencí jakýchkoliv neshod je pravidelná komunikace s třídním učitelem. Jen tak budete součástí školního dění a případná nedorozumění budete chodit řešit do důvěrně známého prostředí."
Tap into the World of Comics: Primary School Version: "I recently presented my 'Tap into the World of Comics' at the 2010 Blast! Interactive Learning Conference for Middle and Upper Primary Educators at the ICT Learning Innovation Centre (Which was a fabulous event by the way!). I realised I had to make my presentation a little more 'Primary school friendly' and more appropriate for presentation mode rather than print mode.
Wiki je jednou z nejjednodušších aplikací Webu 2.0 - nepožaduje žádné stahování softwaru a pracuje stejně jako textový editor. Jaká je tedy její největší výhoda? Možnost společné tvorby dokumentů...Novinka! Znáte Wikiverzitu? Ne? Tak kuk do komentářů. Děkuji panu Václavovi za tipy.
Systém školní výuky se nezměnil takřka několik století. Stále tu máme učitele, kteří skupině žáků stále dokola vysvětlují tu stejnou věc. Efektivnější škola se ale už blíží...
...Efektivita výuky je však velmi nízká a z hlediska dnešních možností zastaralá a nedostatečně objektivní. Jeden učitel zvládne v jednu chvíli „obsloužit“ přibližně třicet žáků, specializuje se pouze na jeden obor a jeho hlavním úkolem je znovu a neustále dokola opakovat ty samé a stejné přednášky, které si napsal před mnoha lety...
...Zatím pomiňme, že prosté zapamatování základních informací, které lze během pár sekund získat zadáním do vyhledávače, nemá žádný smysl. Natož ze schopnosti takového zbytečného a „hloupého“ zapamatování vůbec někoho zkoušet. I jinak má ale dnešní školní systém mnoho dalších negativních aspektů...
"John je normální český kluk, který se vydává do světa (a proto si trochu upravil jméno) a luští záhady. Loni jsem s ním a s osmáky pátrala po záhadě napínačů lan a také jsme se vydali na ostrov Samos. V půlce ledna nastal čas, abych s Johnem seznámila i šesťáky. Cestovali jsme se spolu ním do Egypta pátrat po říši Simmetrióna V. Groot."
"Při čtení rozvíjíme techniku čtení (dítě, které luští písmenka, nemá šanci číst pro potěšení ani pro vzdělání a jen obtížně porozumí obsahu) a současně podporujeme potřebu a zájem číst. Jde o spojité nádoby - bez potřeby a zájmu dítě nečte, a když nečte, tak se nemůže naučit číst, což opět posiluje skutečnost, že fakticky nečte. Zájem o čtení přichází z rodiny. Škola může zvyšovat počet hodin věnovaný čtení."
"Mezinárodní výtvarná soutěž pro děti "Malujeme po síti 2011 - Báje, pohádky a pověsti"
Český rozhlas a T-Mobile vyhlašují XVI. ročník mezinárodní výtvarné soutěže pro děti.
Které pohádkové postavy máte nejraději? Jakou záhadnou pověst jste slyšeli vyprávět? Znáte zajímavou báji odkudkoli ze světa?
Soutěž pro děti od 6 do 14 let
Hopefully not! But how about metaphorically speaking? If your once-lovely shining new facilities are simply not being used by other teachers, perhaps one of the following is the reason why.
"Oznámil som žiakom, že ich príde natáčať televízia a zvečniť ich pokroky v čítaní za prvý polrok v prvej triede. A tak sa čítanie stalo pre ne prioritou, aby si pred kamerami neurobili hanbu."
If you’re a Twitter evangelist, the scenario is probably familiar. You explain to friends and family how much value and fun can be had in 140 characters. They sign up, test the waters for a few days, derive no use value, and promptly abandon their accounts.
"Slavnost čtení je celoškolní projekt žáků a učitelů jedné vesnické školy, kde učitelé místo tradiční výuky nabídli žákům možnost pracovat po celý jeden den v žánrových literárních skupinách."
"Další výsledky naznačují, že učitelé s delší dobou praxe častěji preferují používání učebnic. Muži preferují své vlastní výukové materiály (85,7 %), zatímco ženy dávají přednost převzatým materiálům (od jiných tvůrců) – 88,3 %. Učitelé z nižších gymnázií častěji využívají výukové materiály (vlastní – 85,4 % i převzaté – 89,6 %)."
"Technologický pokrok jde ale nespoutaně dále. Stejné problémy s koordinací a správou ICT služeb denně řeší tisíce škol i firem. Poslední dobou se začíná prosazovat nový typ technologií, který by mohl v této oblasti školám významně ulehčit situaci. K uvolnění rukou ICT metodika může pomoci tajemný anglický výraz cloud computing."
Google disk je můj "denní chléb". Jsem proto vždycky ráda, pokud se mi podaří objevit nějaké tlačítko, které mi umožní s ním sna...