13. 4. 2014

Zamyšlení nad technologiemi ve výuce

[19.5.2010] Zavádění technologií do výuky přináší klady i zápory. Zaujal mne seznam pana McClouda, který výstižně shrnul důležité body.[1]

[13.4.2014] Novinka - ze zprávy PISA 2012.[2]


Síla technologií


Technologie může být velkým motivačním nástrojem pro žáky, ale také výrazně demotivujícím prvkem pro učitele.
Podobnou myšlenku říkám vždy na svých seminářích... Interaktivní tabule je pouze jedním z nástrojů, taková asistentka tvořivého učitele. Nemůže učitele zastoupit, nemůže "kralovat" vyučovací hodině. Také celých 45 minut nepíšete do sešitů, že?!


Individualita vs. technologie


Stejně tak jako nemůžete ani dva roky po sobě používat stejné nástroje, pomůcky a činnosti ve stejných ročnících, stejně nelze používat "zakonzervované" přípravy a postupy s použitím technologií. Navíc - technika stárne mnohem rychleji, než jsme schopni si přiznat, a tak to, co šokovalo vaše žáky loni, bude zastaralé pro žáky letos.
Nenechme se tedy ukolébat "falešnou bezpečností".


Technologie jako zdroj


Na internetu je nyní tolik informací, než jsme kdy mohli doufat. Žáci jsou omezeni už jen přístupem k technologiím a vlastní dovedností třídit a využívat tyto informace.
Úkolem učitele je rozmyslet si, kdy a jak umožní svým žákům s těmito informacemi pracovat.


Atraktivita technologií


Vzpomínáte si na první počítačovou učebnu u vás ve třídě? A jaký boom vyvolala možnost zajít s žáky na počítače a použít výukové programy nebo vyhledávat na internetu? A teď ruku na srdce - pozastavuje se snad nějaký žák nad tím dnes? Berou žáci návštěvu počítačové učebny jako malý svátek?
Jak myslíte, že to dopadne s interaktivními tabulemi za 3 - 5 let?
Nelze stavět na atraktivitě technologií, okouzlení dlouho nevydrží ani učitelům ani žákům. 
Je třeba prakticky a smysluplně využívat a zapracovat technologie do "obyčejného" dění ve výuce.


Technologie = strašák


Děti, které nám vyrůstají pod rukama mají technologie už odmala kolem sebe, většina z nich si nedovede bez nich představit svůj život. Jak jim může konkurovat pedagog, který potkal počítač poprvé ve svých 30 - 35 letech (ne-li později)?
Učitel, který si není jistý svou pozicí si rozmyslí, jestli zapojí to výuky technologii s rizikem, že vše nebude fungovat, jak by mělo, a on si nebude vědět rady. Co si o něm žáci pomyslí?

Tady vidím velký prostor pro informatika - koordinátora, který by měl mít tak upravený úvazek, aby mohl sedět v hodině pedagoga, který si není jistý svými dovednostmi v oblasti technologií, a případně přispěchat na pomoc beztoho, aby se kolegovi/kolegyni celá hodina zhroutila.


Nezbytná technologie


Svět, ve kterém žijeme, je postaven na technologiích a bude i nadále (a stále více). To je realita, které jako pedagogové musíme čelit. Musíme na tuto budoucnost připravit naše žáky. ... Svět se mění. My se musíme měnit s ním a připravit na to i naše žáky.


Novinka!


Žiaci pracujúci s počítačom v škole aj doma dosahujú lepšie výsledky


"Žiaci, ktorí pracujú s počítačom doma, dosahujú lepšie výsledky ako žiaci, ktorí s počítačom doma nepracujú. A rovnako žiaci, ktorí využívajú počítač vo vyučovacom procese, dosahujú signifikantne lepšie výsledky v riešení problémov oproti tým, ktorí počítač v škole nevyužívajú. V nadväznosti na to je trend modernizácie vyučovania prostredníctvom zriaďovania digitálnych učební a rozširovania informačno-komunikačných technológií v školách prínosný i nevyhnutný pre ďalší rozvoj žiakov a študentov."


Zdroje

[1] amcclou6. "7 key learnings about technology in the classroom." April McCloud's Blog, 2010. Web. 13 Apr 2014. <http://amcclou6.wordpress.com/2010/04/29/7-key-learnings-about-technology-in-the-classroom/>. 

[2] TASR. "Žiaci pracujúci s počítačom v škole aj doma dosahujú lepšie výsledky." skolskyservis, 2003. Web. 13 Apr 2014. <http://skolskyservis.teraz.sk/skolstvo/skolstvo-ziaci-pocitace-vysledky-pisa/9816-clanok.html>.

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína