6. 10. 2011

Lze Facebook využít ve škole?

Facebook je bezpochyby fenomén, který nelze přehlédnout. I když existuje ještě dost jedinců, kteří zdárně odolávají vábení modrých stránek, žáci základních a středních škol mezi ně rozhodně nepatří. Jinými slovy - kdo není na FB, jako by nebyl.

Novinka! Článek ve Spomocníkovi Bude se jednou vzdělávání odehrávat na Facebooku?
"Vše nasvědčuje tomu, že se potenciál Facebooku realizovat vzdělávací aktivity bude i nadále značně zvětšovat. Možná to nakonec bude právě Facebook, jež u každého svého uživatele zaznamená tolik dat, že bude moci naplňovat ideu velkými daty řízené masové výchovy (viz Vize daty řízeného školství). Nevím, do jaké míry je dnes možné odhadnout, jakých rozměrů může tento způsob výchovy nabýt. Moc již nechybí, a budeme nuceni připustit, že Facebook dobil web jako takový." (6)

Pedagog musí tuto situaci respektovat, ale současně se může ptát, jestli ji nelze využít ve svůj prospěch...

Zákony je třeba ctít

Prvně je třeba pouvažovat o přístupnosti FB. Ačkoli i mnozí žáčci prvních tříd mají vytvořený účet (a aktivně jej používají), my jsme povinni ctít zákon - žáci do 13 let NESMÍ mít vlastní účet.
Tím jsou vyčleněni učitelé z 1. stupně, kteří by chtěli tuto sociální síť používat pro spolupráci s/mezi žáky.

S kým tedy můžeme sdílet informace? K dispozici máme žáky 2. stupně (a výše) a rodiče všech našich žáků (tedy i těch menších).
Jaké informace můžeme sdílet? Opět je třeba ohlídat si všechny "souhlasy"
  • souhlas s publikací fotografií
  • souhlas s publikací celých jmen žáků
  • souhlas s publikací díla žáka
  • ... (prosím o doplnění v komentářích, pokud jsem na něco zapomněla)
Prošli jsme vším? Pak hurá do tvorby! Máme nějaké varianty?


Učitel - soukromník

Velmi často se diskutuje nad otázku, jestli učitel má/nemá odsouhlasit "přátelství" se svými žáky. Je důležité, jaké informace sdílíte do svého profilu... Opravdu chcete, aby vaši žáci věděli, jaký názor máte na video vaší kamarádky, co jste si dali k obědu, nebo jak vypadá v neděli odpoledne váš miláček? Zamyslete se nad následující citací:
Povinností pedagogů je být vzorem, který ukazuje vhodný model on-line chování a příkladem jej učí své žáky. (1)

Učitel - a jeho alter ego

Vhodnou variantou je vytvořit si "učitelský účet". Zde budete sledovat (a současně sdílet) pouze informace, které bezprostředně souvisí s vaší školou/třídou. Žádná osobní sdělení, žádné nečekané nápisyna zdi od "dobrých" kamarádů.
Tento účet můžete poskytnout svým žáků a rodičům bez obav.
Problém? Snad jen - kdo zvládne aktivně používat dva (a více) účtů tak, aby mělo jejich využívání smysl? Ale třeba patříte právě Vy mezi ně.


Už jsi fanouškem naší třídy/školy?

Další rozumnou alternativou je vytvoření stránky nebo skupiny třídy/školy. Jaké jsou rozdíly mezi těmito dvěma nabídkami?
V zásadě je to velmi dobře shrnuto zde:
Skupina předpokládá, že jsou studenti tvůrci/spolutvůrci obsahu, zatímco na stránce je valná většina obsahu řízena a dodávána správcem. (1)
Pokud byste chtěli vědět podrobnější rozdíly, doporučuji tuto tabulku (anglicky), kterou také najdete v blogovém příspěvku Ronnieho Burta (1).


K čemu tedy FB mohu využít?

Určitě zde nebudu umět vyjmenovat všechny možnosti, ale některé základní ano:
  • informujte o aktuálním dění na škole
  • vytvářejte pozvánky na společné akce, které mohou pak ostatní uživatelé sdílet/posílat dál
  • publikujte fotografie z akcí
  • formou poznámek můžete psát i delší zprávy, reportáže
  • ukazujte vyfotografované nebo naskenované diplomy, certifikáty - chlubte se svými úspěchy
  • využívejte jednoduchého hlasování pro zjištění názorů rodičů a žáků - může se jednat o zpětnou vazbu nebo vám výsledek hlasování může pomoci v rozhodování
Facebook má potenciál pomoci škole přitáhnout talentované učitele, zvýšit celkovou úroveň povědomí okolí o prospěšné a tvrdé práci všech zaměstnanců. (3)
Také musím připomenout, že na FB se najde velké množství aplikací, které lze zdárně využít ve třídě (zajímavý seznam najdete např. na blogu Technology Tidbits: Thoughts of a Cyber Hero).


Už jsem se rozhodl/a - jdu do toho. Co mohu udělat pro úspěšný start?


Ve třídě to budete mít poměrně jednoduché. Stačí o stránce často mluvit. Nejlépe, když vyzvete žáky, aby zformulovali 1 - 3 informace, které pak společně na konci dne napíšete jako status stránky. Můžete tak krásně využít reflexi a sebereflexi žáků, můžete osvětlit klima třídy...

Pokud některý z žáků sdílel na zeď během dne některou zprávu nebo informaci, reagujte nejen přímo na FB, ale nechte žáka vyjádřit se druhý den ve třídě nebo mu jen veřejně poděkujte (popř. jinak vhodně reagujte na jeho zprávu).

Školní FB stránky budou pochopitelně stavět jednak na zájmu žáků (zde platí v podstatě stejná doporučení jako v případě třídní stránky), ale také je třeba přitáhnout ostatní veřejnost.
Vhodná doporučení jsem našla na stránkách Management News:
Na negativní komentáře zareagujte co nejrychleji. Čím rychleji, tím lépe, protože myšlenky se sdílí rychle. Nejjednodušší je použít slova „promiňte,“ „omlouváme se,“ případně připsat, že se na fanouška obrátíte ještě „soukromě.“ Dejte najevo, že nám i na těchto názorech záleží.
Odpovězte i na pozitivní komentáře. Poděkujte. (2)


Nějak se mi do toho nechce...

Pokud na vaší škole funguje správce webových stránek pružně a nemáte problémy s publikací většiny výše zmíněných návrhů, pak se opravdu zamyslete, jestli to nebude pouze práce navíc bez špetky užitku. Jestliže máte své třídní webové stránky nebo blog - a žáci i rodiče si navykli na ně chodit - pak by nemusela být změna přijata kladně.

Další obavou může být, že vám pak na stránku může psát kdokoli a to i věci, které byste si nepřáli. Existují různé možnosti nastavení, včetně vytvoření tzv. "blocklistu", který využívá jednoduchý screening stránky. (3)

Nezapomeňte! Velkou výhodou je to, že účet na FB má valná většina vašich žáků a rodičů. Tím jim vycházíte vstříc.


Další články


Článek ve Spomocníkovi Učitel a sociální sítě! (5)
"Je velice pozitivní, že si učitelé i širší veřejnost stále více uvědomují, že internet může být velice nebezpečné místo. Obvykle to ale nejsou učitelé, před kterými je třeba naše děti chránit. Myslím, že zakázat soukromou komunikaci mezi učitelem a žákem není řešením. Mnohem účinnější je zabezpečit to, aby děti věděly, jak se na internetu, ale i jinde v životě, chovat tak, aby se zbytečně nevystavovaly nebezpečí."


Zdroje a citace:

(1) BURT, Ronnie. The Edublogger : Tips, tricks, and help for educators and bloggers using technology [online]. 2011-05-11 [cit. 2011-06-12]. The Why and How of Using Facebook For Educators – No Need to be Friends At All!. Dostupné z WWW: [http://theedublogger.com/2011/05/11/the-why-and-how-of-using-facebook-for-educators-no-need-to-be-friends-at-all/].

(2) MANAGEMENT NEWS [online]. 2011-05-11 [cit. 2011-06-12]. 10 ověřených strategií k získání dalších fanoušků na Facebooku. Dostupné z WWW: [http://www.managementnews.cz/obchod-a-marketing/komunikace-se-zakazniky-id-149384/10-overenych-strategii-k-ziskani-dalsich-fanousku-na-faceboo-id-1373909#content].

(3) HARTSTEIN, David. Marshable [online]. 2011-04-26 [cit. 2011-06-12]. How Schools Can Use Facebook to Build an Online Community. Dostupné z WWW: [http://mashable.com/2011/04/26/facebook-for-schools/].

(4) WALSH, K. EmergengingEdTech [online]. 2010-08-11 [cit. 2011-06-12]. Facebook as an Instructional Technology Tool. Dostupné z WWW: [http://www.emergingedtech.com/2010/08/facebook-as-an-instructional-technology-tool/].

(5) PÁVOVÁ, Jana. Učitel a sociální sítě. Metodický portál: Články [online]. 16. 09. 2011, [cit. 2011-09-16]. Dostupný z WWW: [http://spomocnik.rvp.cz/clanek/c//13763/UCITEL-A-SOCIALNI-SITE.html]. ISSN 1802-4785.

(6) BRDIČKA, Bořivoj. Bude se jednou vzdělávání odehrávat na Facebooku?. Metodický portál: Články [online]. 06. 10. 2011, [cit. 2011-10-06]. Dostupný z WWW: [http://spomocnik.rvp.cz/clanek/c//13955/BUDE-SE-JEDNOU-VZDELAVANI-ODEHRAVAT-NA-FACEBOOKU.html]. ISSN 1802-4785.


8 komentářů:

  1. Když já pořád nevím, mne nějak FB obchází. Jediný důvod proč ho používat by byl, že jsou tam všichni a je to jednodušší, ale nevím, jestli je to ten správný.
    Zatím všechny pozvánky odmítám, ani nechci vidět účty svých žáků. Mám trošku obavy, že uvídm něco, co vlastně ani vidět nechci.
    Opravdu nevím ....

    OdpovědětVymazat
  2. líbí se mi myšlenka společné skupiny, využíváme takto FB na projekt SETKÁNÍ http://www.facebook.com/pages/Poj%C4%8Fme-se-setk%C3%A1vat/182805861747830

    OdpovědětVymazat
  3. Profil na FB jsem si založil kvůli žákům a soukromé věci řeším vždy s ohledem na přítomnost dětí.
    Pro práci se třídou (mám deváťáky) jsou výborné soukromé skupiny, kde lze kromě jiného řešit třídnické věci od plánování výletu po dotazy typu "Měli jsme úkol?", aniž bychom byli rušeni ostatními uživateli.
    Největší problém je najít hranici, kdy považovat některé příspěvky dětí za soukromý projev a kdy je začít řešit (např. dozvím-li se, že jsem já nebo některý z kolegů pěkný debil).
    V současnosti ovšem řeším otázku, jak s FB naložit, dostanu-li příští rok šesťáky.

    OdpovědětVymazat
  4. Profil na FB jsem si založila původně kvůli bývalým svým spolužákům ze zš, sš i vš, které mám po celé republice i v zahraničí a kteří tam vkládají fotky svých dětí a akcí, které proběhly a budou probíhat. Pak teprve sem si přidala své tehdy bývalé žáky a pak i současné. Musím říct, že obavy, které jsem měla, že budou žáci skryti za pc sprostí a budou se chovat nevhodně, se nepotvrdily. Naopak se někdy velmi rychle vysvětlí úkoly i písemka, případně i další školní věci. Mam šesťáky a ti si sami založili třídní skupinu, nejsou tam všichni, tak tam příliš informací nedávám. Loni jsem měla maturanty a to byla skupina vždy první, kam jsem dávala důležité informace. Dneska to řeším vlastním webem, kam se může přijít podívat každý bez přihlášení. Ve chvíli, kdy bude na FB opravdu každý žák mé třídy (a vůbec nemusí být můj FB přítel), mohu jej využívat jako třídní skupinu, do té doby je vždycky někdo mimo hru a to by být nemělo.

    OdpovědětVymazat
  5. Pavlíno, moc důležitý článek. Trochu jste nám vyrazila vítr z plachet, neboť jedna má studentka zrovna dodělává článek (sem.práci) na stejné téma. Holt dostane za úkol na vás navázat. Až to bude vložím sem odkaz. Díky!

    OdpovědětVymazat
  6. Děkuji všem za komentáře. Je vždy přínosné, když se objeví praxe tam, kam samotný text už nedosáhne. Z mého příspěvku vyplývá, že jsem nemohla vyzkoušet FB s žáky ve výuce, ale je pravda, že jeden čas mi výborně zprostředkoval setkání s žáky bývalými jak také píše Hanka.
    Děkuji Petrovi a Lence (locika) za konkrétní zkušenosti a odkazy. Jsou pro mne velmi cenné a významně doplňují mé povídání.

    Pro pana Brdičku: Každý autor nabízí trochu jiný pohled na věc a já se těším na příspěvek Vaší studentky. Třeba jí pomohou i komentáře pod tímto textem...

    OdpovědětVymazat
  7. Já jsem si založila účet u FB, protože jsem potřebovala nějaké informace z UK. Velmi přínosné se mi zdají informace na FB např. u ČTESYRÁD. Ale na třídní skupinu nemám odvahu, už jsem takhle vyzkoušela Wikispaces a nedopadlo to dobře. Proto mě překvapily kladné ohlasy.

    OdpovědětVymazat
  8. Článek byl publikován na České škole a také na informačním a vzdělávacím portálu školství Zlínského kraje - http://goo.gl/tnEHE

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář se ihned zobrazí pro všechny návštěvníky stránek.