We'll be learning all about this food that so many people are passionate about because of its sensational taste.
Čokoláda? Je to vůbec téma pro projekt? Vždyť není vůbec "v osnovách"?!
Podívejme se, jak si s tím poradila Karen Bromleyová z Binghamtonu...
[publikováno 28.07.2010]
Novinka: Další materiály (obrázky, karty, pracovní listy, videa) v angličtině z webu Teaching Ideas.
[publikováno 28.07.2010]
Novinka: Další materiály (obrázky, karty, pracovní listy, videa) v angličtině z webu Teaching Ideas.
1. týden
- Nechte žáky vyhledat ve slovníku slova čokoláda a rohovník obecný, nechte je diskutovat o podobnostech a rozdílech (nechcete k vizuálnímu vyjádření použít Vennův diagram?);
- požádejte žáky/skupinky, aby sestavili seznam potravin, ve kterých si myslí, že je obsažena čokoláda (žáci mohou psát na papír poskládaný do tvaru harmoniky - dobře se pak stříhá na jednotlivé kartičky, se kterými jde manipulovat, např. při tvorbě myšlenkové mapy);
- vyzvěte žáky, aby navštívili obchod a zjistili co nejvíce chutí a druhů čokolády.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Theobroma_cacao_Blanco2.275.jpg |
2. týden
- Pracujte s internetem a jinými zdroji - zjistěte a naučte se co nejvíce informací o kakaovníku;
- namalujte detailně jednotlivé části kakaovníku - žáci by měli pracovat se zdroji z předešlého bodu, aby byly obrázky co nejpřesnější;
- požádejte žáky, aby zjistili, co je to antioxidant a popř. jakou to má spojitost s čokoládou (nechcete nabídnout grafický organizér pro zápisky?);
- přehodnoťte společně informace, které jste našli minule;
- přečtěte si ukázku z knihy o čokoládě - doporučena je R. Dahl: Karlík a továrna na čokoládu (nechcete si pustit pro srovnání ukázku filmu na interaktivní tabuli?)
- pozvěte dietologa (tak tady opravdu nevím, jak bychom tohle dokázali);
- nezkoumejte M & M's, zkuste zjistit, jak vznikl název Lentilky (můžete začít krátkým brainstormingem - hádejte, tipujte, hledejte ty nejbláznivější nápady dříve, než začnete seriozně zkoumat.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lentilky.jpg |
3. týden
- Hledejte další výrobky firmy Nestlé (nebo buďme vlastenci a zvolme Orion, jeden ze závodů Nestlé); odpovídejte na otázky Jaké produkty vyrábí? Proč myslíš, že vyrábí tolik druhů?;
- využijte zjištěných informací a vyzkoušejte své matematické dovednosti (mohli bychom počítat ceny - násobilka, zaokrouhlování apod; dělit krabičku lentilek mezi určitý počet spolužáků; zkoumat tvary obalů...);
- zjistěte tajemství nápoje Xocolatl ve wikipedii a výrobu čokolády (svá zjištění pak můžete srovnat s videoukázkou);
- vyzvěte žáky, aby namalovali celý postup výroby čokolády (žáci mohou psát nebo malovat);
- navštivte knihovnu a porovnejte své informace (a obrázky) s odbornou literaturou;
- ze slova ČOKOLÁDA se pokuste sestavit co nejvíce slov (doporučuji napsat každé písmeno na samostatný čtvereček pro manipulaci). Jinou možností využití slova může být tzv. štůdl.
4. týden
- Získejte nabídkové menu některý okolních restaurací a hledejte v nich jídla, která obsahují čokoládu; porovnávejte ceny, diskutujte; tvořte jídelníčky s podmínkou, např. "Mám pouze 200 Kč...";
- pozvěte do třídy na besedu vedoucího vaší školní jídelny, pomozte společně žákům porovnávat nutriční hodnoty některých druhů jídel a jejich působení na zdraví;
- sbírejte různé obaly potravin, zjišťujte jejich nutriční hodnotu a cenu - pracujte s těmito číslenými informacemi (polože otázku Co mohu všechno vypočítat?) a vytvořte nástěnku/informační panel, kde budou obaly různých potravin (včetně těch čokoládových) s porovnáním jejich nutričních hodnot - pokuste se vytvořit jednoduchý graf;
- zjistěte, jak je třeba skladovat čokoládu. Položte si otázky: Je dobré skladovat ji v lednici nebo v mrazáku? Proč?
- pracujte s krabičkami Lentilek - odhadujte počty, třiďte podle barev, vytvářejte jednoduché druhy grafů (porovnej Grafy s bonbonky - je to ještě matematika?);
- vyzkoušejte si tvorbu příběhu v třídním kruhu - v názvu by se měla objevit čokoláda, každý žák postupně přidává jednu větu; vzniká tak společné vypravování fantastického příběhu.
http://goo.gl/QsTd |
5. týden
- Vyzvěte žáky, aby přinesli "čokoládový" recept od maminky; žáci mohou recept přepsat, ilustrovat a prezentovat před třídou;
- každý žák vytvoří svůj recept na čokoládovou pochoutku - ingredience mohou žáci získat formou brainstormingu, který následuje po prezentacích;
- žáci mohou následně vytvořit technikou koláže obraz svého moučníku;
- vytvořte "acrostic - báseň" s použitím slova ČOKOLÁDA;
- udělejte si pěknou chvilku s horkou čokoládou, třeba ve školní kuchyňce.
PS: Některé body z tohoto týdne jsem vynechala - psaní dopisu autorovi knihy a posílání virtuální pohlednice s motivem čokolády. Zdály se mi hodně nesplnitelné.
Závěr
Práce na tomto příspěvku byla i pro mne pěkným oříškem (a nebyl to zrovna oříšek zabalený v čokoládě). Nápadů je zde hodně, ale nejsem ani na konci zápisu přesvědčena, že bych se do podobného projektu vrhla. Na druhou stranu jsem pochopila, že tento projekt probíhal jen v některých hodinách, nejedná se tedy o "zrušení celého rozvrhu", ale jen implementaci jednotlivých prvků do výuky.
Určitě některé prvky vyzkouším, ale do takhle velkého projektu se asi vrhat nebudu. A vy?
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tired-moose.jpg Jsem z toho pěkně unavená. Opravdu jste se prokousali až sem? Klobouk dolů!! |
Novinka - téma čokoláda také na webu Teaching Ideas. Co tu všechno (ke dni 10. 9. 2013) můžete najít (výběr)?
- karty s fakty o čokoládě
- plakát s čokoládovými výrobky
- kartičky se slovíčky k tématu
- videoukázky
... samozřejmě vše v angličtině, ale to nás přeci nezastaví :)
já jsem se prokousala :-), nápadů fakt hodně, škoda Pavlo, že na tvoje úžasné vychytávky a náměty je tady minimum reakcí (nebo ne?). Já se svými 9ti hodinami přímé práce u dětí (a ještě speciálkových) to tedy nevytrhnu...lee
OdpovědětVymazatDíky.
OdpovědětVymazatJá myslím, že je to o odvaze projevit svůj názor. Vidím to na Metodickém portálu.
Ale návštěvnost se pomaloučku zvyšuje - to vidím na statistikách a postranním panelu. Jsem spokojená. Třeba se časem lidi osmělí a budou reagovat...
A hřeje mě Tvá pochvala.