Toto vlnobití bylo tak trochu jiné. Netýkalo se totiž žádného konkrétního didaktického či pedagogického tématu. Věnovali jsme se jedné z nejznámějších firem na internetu. Pokusili jsme se zmapovat jednotlivé aplikace, které lze ZDARMA využívat ve výuce nebo ke spolupráci mezi učiteli. A že jich není málo.
Toto vlnobití proběhlo 13. prosince 2010, proto zde nejsou zahrnuty novinky Google, např. nový vzhled všech aplikací, sociální síť Google+ nebo "cloudová" hudební aplikace Google Music.
Je tedy vidět, jak informace o technologiích rychle zastarávají.
I tak doufám, že budou některé informace pro čtenáře užitečné a pomohou jim zorientovat se v nabídce aplikací online.
Vše jsme odstartovali malou anketou Které aplikace používáte?
Nejvíce hlasů od účastníků vlnobití dostaly aplikace Kalendář, Dokumenty, Gmail, vyhledávání, Waves (jasně, když vlnobití probíhá právě v této službě), prohlížeč Chrome.
Jak by hlasování vypadalo dnes? Můžeme otestovat ZDE (hlasování je funkční pouze 1 měsíc!).
V době diskuze neuspěly aplikace Moderátor a Google Books. Pročpak?
Domnívám se, že Moderátor má příliš omezení a i když Janek Wagner upozorňuje, že tato aplikace vyhrála B. Obamovi volby, nejsem si jistá, že by měla nějaký smysl pro školu/učitele. Může to být, pochopitelně, tím, že jsem ještě zcela nepronikla do smyslu a využití této služby.
Co mi vadí (čistě osobní dojmy):
V době diskuze neuspěly aplikace Moderátor a Google Books. Pročpak?
Domnívám se, že Moderátor má příliš omezení a i když Janek Wagner upozorňuje, že tato aplikace vyhrála B. Obamovi volby, nejsem si jistá, že by měla nějaký smysl pro školu/učitele. Může to být, pochopitelně, tím, že jsem ještě zcela nepronikla do smyslu a využití této služby.
Co mi vadí (čistě osobní dojmy):
- nutnost vlastnit účet Google a být přihlášen. Existují hlasovací/diskuzní aplikace, které přihlašování nevyžadují a jsou mnohem sofistikovanější, např.:
- nepřehlednost. Ok, když s někým chci polemizovat, zvolím si Google skupiny a mohu si povídat po libosti. Mohu přehledně reagovat, odpovídat na konkrétní otázku konkrétnímu uživateli... Tohle je spíš na principu průzkumu.
- uživatelská nepřívětivost. Jak jsou ostatní aplikace intuitivní, tak s touhle jsem si opravdu nevěděla rady.
Google Books je taková zvláštní služba. Můžeme si zde najít knihy a časopisy, které jsou volně dostupné na internetu a prohlížet si je online. Podstatné využití bych viděla pro učitele dějepisu, protože se zde dají najít zajímavé staré tisky. J. Wagner ukazoval na školení Kwěty české.
V poslední době lze najít knihy nakl. GRADA, které sem vkládají náhledy svých knih. Náhled obsahuje tak 3/4 celé knihy, takže pro vyhledání konkrétního požadavku to není špatné.
Metodický portál pak nabízí možnost citovat části knih a diskutovat o nich.
Pěkné využití má Ludmila:
"Když si chci objednat nějakou knihu z Amazonu, najdu si ji tady, prolistuju, popř. pročtu - pak teprve zvážím, jestli ji objednám. Mohu tak porovnávat mezi různými knihami s podobným tématem. "
O dalším využití Google knih si můžeme popovídat v komentářích...
Také jsme prostor věnovali jednotlivým aplikacím, hledali jsme jejich klady a zápory pro využití ve výuce/v přípravě učitele. Zde je několik postřehů diskutujících...
Google Dokumenty
Klady
- možnost okamžitého publikování a sdílení
- mam soubor na webu a nemusím jej tahat na flešku
- připojení odkudkoli (pro žáka i učitele)
- možnost spolupráce a nejvíc propojenost se vším ostatním, jedno bez druhého by bylo poloviční, ale ta propojenost je obrovský klad.
- tvorba formulářů (formuláře využívám při tvorbě úkolů pro integrovanou žákyni - posílám jí odkaz mailem - ona vyplní - já překontroluji. Hana P.)
Zápory
- problematicky se tisknou (to už je v současnosti odstraněno)
Prohlížeč Chrome
Klady
- líbí se mi velké okno
- nepotřebuješ okénko pro vyhledávání slova. To, co chceš vyhledat Googlem prostě napíšeš do adresního řádku a stiskneš Enter. Zobrazí se rovnou nabídka vyhledaného.
- skvělé jsou možnosti rozšíření
- ???
Google Earth
Nadšeně komentuje Jitka R.:
"Krásná věc do zeměpisu :) Dělali jsme třeba průlet nad sopkami - různé tvary, různá místa - velká paráda. A tak dále a tak dále. A třeba i historické vrstvy. "
Rady od J. Wagnera:
- Pro geoaplikace je spousta výukových materiálů ve formátech KML a KMZ. Viz třeba http://goo.gl/vbEG9.
- Další jednoduše najdete, když do vyhledávacího řádku napíšete: "filetype:kml" (bez uvozovek).
Picasa (online fotoalbum)
Klady
Zápory
- ???
Vychvalovaný byl také v diskuzi server YouTube, který také patří Google. Proč?
- Nepřekonatelný zdroj ukázek do výuky. Vynikající délka (dětem bohatě stačí koukat 3 minuty), někdy diskutabilní kvalita. Ale najít se dá prakticky cokoli. (PavkaHu)
- Najde se tam skoro vše :) - i ukázku útoku Turků na Vídeň cca 1680 :) (Jitka R.)
Z YouTube lze také videa stahovat. Osobně to ale nikdy nedělám a vždy se striktně držím odkazů, tj. vkládám do svých příprav pouze odkazy. Jednak z důvodu ochrany autorských práv (stažením jakéhokoli materiálu bez odpovídající licence CC nebo Public a vložením do svých materiálů, zákony porušujeme!), jednak z důvodu velikosti souborů. Takže odkazy, odkazy.
Když ale přeci jen chcete stahovat video z YouTube, Jitka R. Vám doporučuje http://kickyoutube.com/.
Z YouTube lze také získávat mp3 soubory. Jednoduché "konvertovací" aplikace Vám umožní z videa vytvořit pouze hudební soubor. Jitka R. doporučuje http://www.vidtomp3.com/ , já používám http://www.youtube-mp3.org/.
Hudební soubory ve formát mp3 jsou vhodné pro vložení do příprav na interaktivní tabuli, konkrétně vím o SMART Boardu, který tento formát vyžaduje.
Těším se na Vaše další doplnění v komentářích...
Celou vlnku v originálním prostředí Google Waves si můžete zobrazit zde.
Do záporů Picasa bych dodala nudný vzhled. Pokud chci pěkné fotoalbum, kterým se budu prezentovat, tak ji nepoužiji a sáhu někam jinam.
OdpovědětVymazatA ke stahování videii - stahuji je jenom na použití v hodině, abych měla jistotu, že mi pojede bez problémů. Nikam je nevkládám. :)