28. 5. 2013

35. PEPOUŠovo vlnobití III: Písemky, testy, opakování - pozorujete nějaké změny v poslední době?

Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností. Nově probíhají vlnobití na síti Google Plus.


Téma: Písemky, testy, opakování - pozorujete nějaké změny v poslední době?
Následuje textový přepis diskuze.




Jak často píšete písemky/testy? Volíte variantu testů skoro každou hodinu (a tudíž menší úseky) nebo písemky opakovací (po probrání celé kapitoly nebo tématu)? 21 komentářů

Pavlína Hublová

Preferovala jsem raději souhrnné testy po ukončení celého tématu. Dalo se tak nejen ověřit znalosti, ale také dovednost jiných formulací, shrnutí, nadhled nad celým tématem apod. Třeba formou myšmapy...?

Hana Zahrádková

I matematiku a češtinu po velkém celku??

Daya Murová

Spíš po probrání celé kapitoly. ?

Daya Murová

V češtině se píše pořád něco.?

Pavlína Hublová

+Hana Zahrádková Čestinu a matiku jsem vždycky psala jen velké písemky (1. stupeň), protože jinak jsem měl vždycky známek dost. Desetiminutovky, diktáty, doplňovačky...?

Ludmila Kovaříková

Stejně jako +Daya Murová Jen dlouhé kapitoly člením, např. přídavná jména píšeme v šestce víckrát.?

Jitka Rambousková

I v matice se pořád něco píše. ?

Pavlína Hublová

Zdá se, že budou výrazně lišit naukové předměty (-vědy a -pisy) od "hlavních". Jak to je s těmi -pisy? Témata nebo časté testíky??

Daya Murová

Spíš téa, když jsou mimořádně nevzdělavatelní, tak testíky. Ale spíš děláme nějaké opakování a dávám jen jedničky a velký test po dobrání většího celku.?

Jitka Rambousková

Letos v jedné třídě píšu písemky z OV, ale to je mimořádný OPRUZ.?

Pavlína Hublová

Kolegyně usoudila (AJ), že jinak nedonutí žáky naučit se slovíčka, pokud nebude každou hodinu psát malý test. Jednalo se o 5 - 7 slovíček na každou hodinu. Co vy na to??

Věra Janáková

Mladší žáci možná, starší se na to stejně vykašlou...?

Jitka Rambousková

Momentálně zvedám "morálku" podobným způsobem, zhruba ob hodinu píšeme něco prťavého - 5 příkladů na převody, 3 jednoduché kvádry, apod. Zítra bude slovy vyjádřený vzorec. Za 3 malé známky dávám jednu velkou.?

Hana Zahrádková

Moje děti to tak taky každou hodinu píšou. ?

Ludmila Kovaříková

A co místo testu na slovíčka nachystat nějakou aktivitu na procvičení slovíček? Já už si dlouho nestěžuju na to, že děti neumějí slovíčka, protože se je učím s nimi. Spíš mi vadí, že se pak na mě spoléhají a nenaučí se je učit samostatně.?

Jitka Rambousková

A v AJ vím, že píšou 10 slovíček jednou týdně.?

Pavlína Hublová

+Věra Janáková Myslíš, že vydrží dostat 2 - 3 pětky týdně? Jak dlouho to vydrží rodiče??

Josef Zemek

Jsem pro písemky za delší období, které pak mají v Bakalářích váhu aspoň 6, čtvrtletní i 10. Když se něco píše každou hodinu, má to malou váhu (2-4, jinak si žáci stěžují). a když se na některou písemku nepřipraví, je jim to fuk.?

Pavlína Hublová

+Ludmila Kovaříková Také jsem takto dopadala. Je to prostě velké dilema.
Taky jsem věnovala tak 10 minut z hodiny na procvičení slovíček, pravidelně. Ale chybělo to hold pak někde jinde :(?

Ludmila Kovaříková

Někteří rodiče i děti to vydrží celý druhý stupeň. Na někoho možná písemky platí, ale na část žáků ne.?

Věra Janáková

+Pavlína Hublová Spíš se na to kouknou těsně před hodinou, když je nejhůř, něco na 4 napíšou ale problém to neřeší. Za hodinu neví nic... A někteří žáci běžných škol motivaci stejně nikdy mít nebudou...?



Změnil se nějak váš přístup k testování s ohledem na státní testování na konci 5. a 9. ročníků? 10 komentářů

Pavlína Hublová

Sice jsem osobně žádnou hysterii nezažila (odešla jsem ještě dřív, než se vše oficiálně začalo testovat), nicméně jsem pozorovala díky jiným testům (Kalibre, Scio...), že se přechází na typ abcd, "aby se to žáci naučili". Samozřejmě šlo o typ testů, ne obsah.?

Ludmila Kovaříková

To je pravda, dřív jsem o podobném způsobu testů neuvažovala.?

Pavlína Hublová

Je otázkou, jestli je opravdu co se učit. Problém spíš byl s tím, že žáci neuměli samostatně přečíst zadání, vypreparovat svůj úkol a pak jej splnit.
Dělala jsem na toto téma diplomku a myslím, že se nic moc nezměnilo. Máme tendence dětem zadání zjednodušovat (doplň, vyplň, vypočítej) a nebo jim ho "překládáme".?

Hana Zahrádková

Ano! A oni pak u zkoušek neuspějí, páč spojení najdi všechny reálný kořeny, nepřeloží jako vyřeš danou rovnici!?

Ludmila Kovaříková

+Pavlína Hublová Ta diplomka by mě zajímala.?

Věra Janáková

U Scio testů a podobných mi víc vadí časová náročnost. Aby uspěly, dělají pak děti při nácviku do zblbnutí jeden modelový test za druhým, protože na nějaké vymýšlení nemají zkrátka při ostrém testu čas. Zvlášť u matiky, kde má jít především o postupy mě to irituje. Máme to letos za sebou...?

Pavlína Hublová

+Ludmila Kovaříková Pokusím se popátrat, ale měla jsem ji uloženou na disketách, takže nevím, jestli jsem ji přenesla i na CD. :)?

Petr Vanický

Hmmm, to já když dělám testy do informatiky na teorii, tak se právě nesnažím jim to moc zjednodušovat a ptám se tak, aby se nad tím museli zamyslet.?

Pavlína Hublová

+Věra Janáková To je ten problém, který jsme řešili před našimi přijímačkami Bělounem. Určitě jsem nebyla jediná, která měla náročnější cvičení prostě naučené zpaměti, že?!
Takže kdo si není jistý nebo neumí logicky vyvodit postup, chce se "našprtat".?

Věra Janáková

Ale k tomu tohle testování vede. Ale je tohle naším cílem? Chceme mít cvičené opice??



Je test abcd opravdu ke zjištění toho, co žáci umí nebo je to jen Sazka/Sportka?
Používáte nějakou formulaci otázky tak, abyste zvýšili náročnost takovýchto testů? 11 komentářů

Ludmila Kovaříková

Napadá mě co patří x nepatří do...
Nebo na řádek  zadávám tři a více slov. V případě testů, které tvořím online testy abc potřebuji.
Ale stejně se v případě některých jedná o tipování. Pokud by se zadala otevřená otázka, nenapsali by nic.?

Hana Zahrádková

A mají tedy žáci při abc lepší výkony nebo je to stejné s obyč písemkou??

Ludmila Kovaříková

Zdá se mi, že lepší.?

Jitka Rambousková

Když jsem zkoušela test, tak vždycky byly kladné odezvy. Ale v matice většinou potřebuji i postup, tak jsou testy dost na nic. A vymýšlet test s variantami podle možných chyb žáků zabere dost času a to bych nechala profesionálům.?

Pavlína Hublová

+Hana Zahrádková Jsem přesvědčena, že mají lepší výsledky. Prostě mají šanci se trefit a nebo si po přečtení "nápovědy" správnou odpověď vybaví. Takže si toho tolik nemusí pamatovat.?

Jana Zárubová

V matematice používám výběr typu a, b, c, d jen výjimečně. A ve fyzice vždy do písemky zařazuji různé druhy otázek, takže i některé tohoto typu?

Pavlína Hublová

Tak nějak mám pocit, že kdykoli žákům napovíme odpověď (spojovačka, abcd...), pak prostě napovídáme. Co když to je ale žádoucí? Co když není důležité, aby měli žáci znalosti v hlavě, ale dokázali přiřadit to správné??

Jana Zárubová

Myslím, že ani to není od věci +Pavlína Hublová .
Dokonce je i učím, že najít správnou odpověď je možné i tím, že vyloučím ty ostatní :)?

Petr Vanický

V matice vůbec testy tohoto typu nepoužívám, v informatice jim to ztěžuji tak,, že vůbec nepoužívám otázky s jednou správnou odpovědí, ale vždy dávám typ se zaškrtávátkem a tím se velmi výrazně snižuje možnost uhodnutí správné kombinace. ?

Josef Zemek

Kdo musí vymýšlet čtvrtletky, má někdy tolik látky, že se bez zatrhávscích úloh neobejde. Tento typ úlohy umožňuje lehkou úpravu pro "druhé oddělení" - stačí zaměnit distraktory a pořadí otázek.  Tyto úlohy se snáze a rychleji opravují. Ale nestavím nanich celý test.?

Pavlína Hublová

+Jana Zárubová  Z toho plyne, že testy abcd nejsou možná až tak nesmyslné. Jen bude třeba lépe se ptát, aby to nebylo jen kdy, kde, kdo...?



Jaké typy otázek/úkolů vkládáte do svých testů? Může být plnohodnotnou písemkou křížovka, osmisměrka nebo mapa? 9 komentářů

Pavlína Hublová

Písemka by měla obsahovat těžší i lehčí části. Takže křížovka na odlehčení, nějaká ta jednoduchá spojovačka - proč ne. Ale jako jeden jediný úkol se mi to zdá poměrně tristní (tedy nepočítám 1. období, kdy je povoleno téměř vše).
Co se týká testu (tedy krátkého opakování, pak těch 10 minut bych rozhodně využila jinak, než vyplňováním křížovky.
Osmisměrka jako test? Ne.
Práce s mapou - ano, to je koneckonců jedna z dovedností, kterou by měl žák ve vlastivědě/dějepisu zvládnout.?

Hana Zahrádková

Ptala jsem se záměrně, protože jsem viděla vyplněnou křížovku, ke které se tvořila legenda a to mi jako testík přijde docela dobrý a pak v chemii mám osmisměrku, kde jsou zadány značky a vyšrtávají se celé názvy. Ale je otázkou, zda toto nedávat jen jako opakování??

Věra Janáková

Hlavně na začátek něco lehkého, na čem by se měli chytit i ti slabší - neodradit.?

Pavlína Hublová

+Hana Zahrádková Ta křížovka se mi zdá prima nápad, ale osmisměrka? Ta ještě vyžaduje trpělivost, pozorné vyhledávání... Takže nestačí jen znalosti a to navíc není nijak smysluplné s ohledem na smysl testů. Tedy podle mě.?

Daya Murová

Ještě existují takové ty osmisměrky, že legenda nejsou slova, ale otázky. Nebo slovíčka česky. Ale to je taky spíš na procvičení.?

Pavlína Hublová

+Daya Murová Souhlasím. A opravdu to zabere zbytečně dost času. I když víš, jaké je řešení, musíš ještě to řešení najít.?

Jana Zárubová

V matematice jsou to různé typy příkladů. Snažím se, aby písemka obsahovala úlohy nejzákladnější i těžší.
Ve fyzice se snažím aby písemka obsahovala různé typy otázek:
výběr z nabídky, doplnění slov, dokreslení obrázku, otázky uzavřené i nějakou, kde není odpověď jednoznačná?

Josef Zemek

Nejsem proti a na křížovky a 8směrky asi je nějaký program nebo web.?

Pavlína Hublová

+Josef Zemek Určitě ano na jejich tvorbu. Ale stále jsem přesvědčená, že osmisměrka trvá hodně dlouho, než ji člověk vyřeší, i když bude znát správné odpovědi.?



Než písemku/test začnete připravovat, zamýšlíte se nad tím, co chcete písemkou ověřit?
Co vše lze vlastně písemkou/testem ověřit? 7 komentářů

Hana Zahrádková

No s tím bojuju. Mám zkoušet jen znalosti? Nebo opravdu můžu vyzkoušet i něco jiného??

Pavlína Hublová

Většinou to bylo jednoduché - zjistit, co si žáci z učiva pamatují. Ale nějak cíleně jsem nad tím nedumala.
Většinou jsem se snažila připravit taková cvičení, aby požadovaly po dětech zamyslet se nad tématem trochu z jiného úhlu. Takže jsem se snažila neopakovat otázky, které byly položeny v PS nebo učebnici.
To mělo ovšem za důsledek, že nebylo tak jednoduché naučit se na test.?

Ludmila Kovaříková

Asi jednotlivé roviny Bloomovy taxonomie. I když úplně všechny roviny nikdy nevymyslím.?

Věra Janáková

Třeba z Př a Vl dávám poslední otázku prémiovou, která znamená, že děti musí něco odvodit, vymyslet, nebo souvisí s tématem a není v učebnici. Jsou oblíbené, protože tato otázka smaže jinou špatnou odpověď.?

Pavlína Hublová

+Ludmila Kovaříková Jednou jsem si ji vzala a snažila se formulovat podle ní zadání testu. Bohužel, když s tím nepracuju cíleně v hodinách (abych tyto otázky kladla i v hodinách), test to naopak zkomplikuje a žákům nesmyslně zhorší výsledky :(?

Pavlína Hublová

+Věra Janáková To je dobrý nápad!?

Josef Zemek

No jistě, musí tam být i znalost a dovednosti, někdy i postoje (žáci neví, že ty se nehodnotí buď vůbec, nebo jen napsal/nenapsal).?



Pokud testujete na škole (Scio, Calibro apod…) je to nařízeno od vedení nebo si jako učitel můžete vybrat?
Pro koho a jaké mají výsledky těchto testů výpovědní hodnotu? 15 komentářů

Věra Janáková

U nás pouze testování 5. a 9. tříd. Povinně.?

Jitka Rambousková

Scio si většinou vyberou dobrovolně děti, sem tam jsme testovali celé ročníky a testujeme jen Scio.
S výsledky, podle mého názoru, málo pracujeme. Koukneme se, tady to souhlasí, ten překvapil.?

Hana Zahrádková

A jak by s těmi výsledky šlo pracovat??

Daya Murová

Dělali jsme SCIO, nějak nás to nenadchlo. Letos dělali jen Calibro - AJ, chtěla vyučující.?

Ludmila Kovaříková

Alespoň jsem si testy Scio pročetla a zjistila, v čem se naše názory neshodují. Pak jsem našla typ otázek, které nekladu.?

Jana Zárubová

Testujeme pravidelně Scio testy a Kalibro v 5. a 9. ročníku.?

Hana Zahrádková

A co vám to řekne o žákovi??

Pavlína Hublová

A mají zájem rodiče/žáci o podrobné výsledky testů?

Protože já jsem neměla vlastně ani jednoho zájemce ze strany rodičů, že by se chtěli podívat na výsledky testů. A žákům jsem ukazovala (5. třída), ale myslím, že tomu moc nerozuměli.?

Jana Zárubová

Scio poskytuje velmi podrobné statistiky a grafy a protože testujeme každoročně je možné sledovat i posun žáků. ?

Jitka Rambousková

Ptají se po nich, takže zájem mají.?

Jana Zárubová

Žáci zájem mají a vždy výsledky společně probíráme a diskutujeme o nich. Od rodičů žádnou velkou odezvu nemám?

Pavlína Hublová

+Jitka Rambousková Ptají se žáci nebo rodiče? Nebo obě skupiny??

Jitka Rambousková

Ptají se děti, že se rodiče ptají :)?

Pavlína Hublová

Řešíte nějak výsledky tříd v rámci školy, resp. na poradě někdo hodnotí výsledky vaší třídy? Nebo jinak probíhá vyhodnocení??

Jana Zárubová

V rámci školy jen umisťujeme souhrnné výsledky na internet.
Rozhodně se nijak nemusíme zodpovídat z výsledků třídy vedení.?



Jaký význam přikládáte výsledkům testů/písemek vy/rodiče/vedení  vaší školy? 18 komentářů

Hana Zahrádková

Píšu jich celkem dost, takže tvoří větší část známky. Další věctaké je, že je to dobře dokladatelné. Když si bude někdo ztěžovat.?

Věra Janáková

Na národce to máme trochu jinak. Větší písemky máme spíš jako diagnostiku, co dělá dětem problémy a podle toho se můžu  zaměřit cíleně na další procvičování.?

Daya Murová

Třeba velké písemky jsou pro mě spíš otrava, která je povinná, pro děti velký stres a pro vedení cosi, co založí někam do šanonu :-(?

Věra Janáková

No, pětiminutovky, menší testy a tak píšu i proto, že někteří rodiče neradi vidí, když si děti "jen hrají" a je pravda, že z jiné činnosti se hůř dávají známky, po kterých volají děti i rodiče. Bohužel:(?

Pavlína Hublová

Rodičům jsem na začátku roku vysvětlila, jakou váhu (procenta) přikládám tomu kterému typu testů, písemek. Pak už to bylo celkem snadné.
Možná, že jsem testům přikládala trochu větší význam, než bych měla.

Myslím, že rodiče i tak příliš nerozlišovali váhu známek. Byli pak překvapeni, že za hromádku jedniček za aktivitu nezle vyvážit špatné známky z diktátů apod.?

Jitka Rambousková

Asi jsem ještě čtvrtletku nikdy neukazovala, píšu je a zakládám si je sama. Spíš, kdyby byl nějaký problém se známkou, tak abych měla něco v ruce.
Myslím, že známka z písemky je nejdůležitější pro rodiče, pak asi pro děti, protože tomu hodnocení jednoduše rozumí.
Znáte tu scénu z "Marečka" jak na rodičák přijedou Plchovi rodiče? "Má dvojku. Tak spánebohem, pane učiteli"?

Pavlína Hublová

Písemky jsem vždy ukazovala na třídních schůzkách. Nechávala jsem na lavici, aby si každý rodič mohl prohlédnout.?

Jitka Rambousková

To ano, myslela jsem to zakládání a kontrola vedením apod?

Petr Vanický

Píšu testík/písemku vždy po dobrání nějakého celku nebo části celku pokud je celek moc veliký?

Pavlína Hublová

+Jitka Rambousková Museli jsme odevzdávat pololetní písemky zabalíčkované s přehledem, kolik bylo jakých známek.?

Daya Murová

My píšeme i rozbor ?

Věra Janáková

U nás druhostupňáci odevzdávají čtvrtletní písemky a ty se zakládají u ředitele.?

Daya Murová

U nás i prvostupňáci od 3. třídy.?

Jitka Rambousková

My je píšeme, dám je do pytlíku, udělám si přehled bodů a známek, spočítám průměr a založím u sebe :) a každé 4 roky vyhazuju haldu papírů.?

Pavlína Hublová

+Daya Murová Rozbor? Něco jako sebereflexi??

Hana Zahrádková

My taky i s rozborem odevzdavame, ale pač je to zabalené, těžko to někdo čte spíš je to sběr.?

Petr Vanický

Já mám písemky z matiky koncipované tak, že jsou na jednu stranu A4, celý rok je shraňuju na jednom míste, na začátku dalšího roku je otočím a používám jako šmíráky.?

Hana Zahrádková

Tak tomu říkám využití :)?



Připravujete pro své žáky rádi testy/písemky? Co to všechno obnáší? Jaké zdroje používáte?
Použili jste k testování někdy nějaké technologie? 31 komentářů

Jitka Rambousková

Většinou nerada, nemám je ráda a nebaví mne to.?

Hana Zahrádková

Taky mě moc nebaví je vymýšlet, ale co se dá dělat… a skoro pokaždé je mám napsané v pc a pak vytištěné.?

Věra Janáková

Taky nerada testuju a písemkuju. Ale beru to mj. tak, že někdo má radši písemku, než ústní. Takže to střídám, teď jsem dělala pár testů ve formulářích, některé děti byly nadšené formou..?

Ludmila Kovaříková

Písemky mám natištěné, měním je pro různé třídy. Pro známkované testy jsem použila Google formuláře s Flubaroo. Ostatní online testy na procvičení.?

Pavlína Hublová

Jak zpracováváte výsledky testů/písemek?
Předpokládám, že u malých testů není třeba žádné extra vyhodnocení, ale třeba u závěrečných a pololetních...??

Daya Murová

Na literaturu Study stack na přiřazovačky. Jinak stejně jako +Ludmila Kovaříková ?

Hana Zahrádková

Vyhodnocení mám na body a podle dosažených bodů dostanou známku.?

Jitka Rambousková

Prakticky všechno boduji, aby byla jasná kritéria.?

Daya Murová

Já taky.?

Jana Zárubová

Testy připravuji na počítači a to buď tištěné nebo i online v Google formulářích. Je to jedna z věcí, které nemám moc ráda.
Většinou používám bodový systém, následně převedený na známku.?

Ludmila Kovaříková

+Daya Murová Study Stack na literaturu? Zajímavé.?

Pavlína Hublová

Může se hloupě zeptat, co je to Study Stack? +Ludmila Kovaříková +Daya Murová ?

Daya Murová

http://www.studystack.com/?

Ludmila Kovaříková

Používám ho spíš v angličtině.?

Pavlína Hublová

+Daya Murová Tvorba flashcards??

Petr Vanický

V matice všechny písemky boduju a připravuju je na PC a pak tisknu studentům, ve výpočetce buď píšu testy v testmozu nebo praktické práce.?

Josef Zemek

Testy občas vyrábím a v dalším roce je upravím podle minulého průběhu. Statistické analýzy nedělám, softeare na testy doma nemám, online testy (pomocí Google dokumentu typu dotazník) také zatím ne.?

Pavlína Hublová

Pololetní písemky jsem zpracovávala v tabulkách. Měla jsem pak přehled, jaké cvičení dělalo potíže většině žáků a naopak.
Taky jsme odevzdávali přehled - kolik bylo jedniček, kolik... Chtělo to vedení.?

Petr Vanický

Na to mám já v matice propracovanou excelovou tabulku, tam hned vidím, co komu vychází, kolik je průměr celkový, z jednotlivých písemek, absolutní počty známek atd. ?

Jana Zárubová

+Petr Vanický  to máme asi skoro všichni...?

Daya Murová

+Pavlína Hublová Ano, mohou si hrát hry, dělat křížovky apod., používám i v dějepisu. Dám jim odkaz a pak třeba do hodiny vytisknu křížovku nebo si zahrajeme oběšence na Interakt. tabuli.?

Jitka Rambousková

Každý rok si říkám, že to dám do Ecxelu a pak jsem líná, ale příští rok URČITĚ začnu :)?

Ludmila Kovaříková

Já tabulku v excelu nemám, ale můžete mně ji naučit. :-)?

Jana Zárubová

Začni. Je to pak pohoda  :)+Jitka Rambousková ?

Pavlína Hublová

+Ludmila Kovaříková Další téma na školku? To už vypadá, že naplníme třetí ročník :D?

Petr Vanický

Jestli chcete, můžu vám nasdílet svoji tabulku, ať se máte od čeho odpíchnout...?

Jitka Rambousková

To by bylo skvělé :)?

Ludmila Kovaříková

Díky.?

Hana Zahrádková

Ano byla bych pro :)?

Petr Vanický

Tady je: https://docs.google.com/file/d/0B9sqQBwOWoYFeEFwbXRiZ2Q4RVk/edit?usp=sharing?

Jitka Rambousková

díky :)?




Jestli chcete sledovat, jak se hlasování vyvíjelo, tak občas navštivte stránku Google Plus, která je vlnobití věnována.

Pokud chcete cokoli říct/napsat k vlnobití, napište na nástěnku. Také na nástěnce uvítáme Vaše návrhy na témata k hlasování...

Jak se v den konání k vlnobití napojit? Velmi snadno: stačí v sociální síti Google Plus do vyhledávacího pole napsat vlnobiti3-35 a zobrazí se vám všechny otázky k tématu. Pokud máte účet Google, přihlaste se a můžete ihned psát komentáře.

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína