Blogs provide students with authentic writing experiences and teachers with powerful tools to help students improve writing skills. Elementary school students can effectively use blogs to improve their literacy skills.
Můj (volný) překlad a komentáře...
Novinka! - Shrnutí zkušeností po roce blogování žáků v dějepisu
Psaní blogů pomáhá u studentů rozvíjet literární dovednosti a učitelé mohou tohoto silného nástroje využít při rozvoji dovedností písemného projevu. Žáci základní školy mohou efektivně využít blogování ke zlepšení svých znalostí (nejen) ve slohové oblasti.
Pokud budu o těchto větách uvažovat ve sféře "reálného školství", začnu objevovat několik překážek, které bude muset osvícený učitel překonávat...
- Zvládá učitel tuto technologii alespoň tak dobře, aby mohl být žákům nápomocen při překonávání technických obtíží?
- Má škola dostatečné kapacity, aby mohl každý žák psát u svého počítače? Nechci odsuzovat práci ve dvojicích, ale zde nevidím tuto metodu jako efektivní.
- Má učitel dostatek možností (tj. přístup k počítači a internetu)a času, aby mohl vše pročíst a okomentovat?
- Dokáží žáci psát na klávesnici tak, aby bylo blogování opravdu efektivním nástrojem pro slohovou tvorbu? Ještě v 5. řídě někteří mí žáci nedokázali psát s háčky a čárkami (pohybovali se pouze na klávesnici se základními písmeny), velká písmena dělala problém... A to nemluvím o rychlosti psaní. Tady se nabízí otázka "Kdy začít s výukou psaní všemi deseti?".
- ...
Tyto nástroje usnadňují učení: stručné písemné vyjadřování, editaci, revizi (nejen) ze strany učitele, psaní za konkrétním účelem, psaní pro konkrétní publikum, čtení (kvalita písma je někdy na hranici s luštím hieroglyfů), reakce ze strany učitele na text a umožňuje účinnou zpětnou vazbu.
...pokud překonáme výše zmíněné překážky.
A třešničkou na dortu je, že používání online aplikací motivuje a zapojuje studenty.
Tabulka požadavků
https://docs.google.com/document/d/1IAvEDb7910EobQHNmh8mK3u1Ui4A7d_4LQ7q6dYLb4Q/edit?hl=en_US
Na tomto odkazu najdete velmi přehlednou tabulku požadavků, které by měly na jednotlivých úrovních žáci-blogeři splňovat. Třeba ji časem někdo přeloží do češtiny?!
Kde blogovat?
Hledáte nějaké bezpečné prostředí pro založení žákovských blogů? Vyzkoušejte http://kidblog.org. Pokud překonáte angličtinu (pro třeťáky by to mohla být motivace a současně výuka), pak to bude možná to správné prostředí pro učitele a jeho žáky. Už jen první informace, že učitel založí blogy svých žáků bez toho, aby museli mít e-mailový účet, je mi velmi sympatická.
Vážně to jde uvést do praxe? Ano! Podívejte se, jak své blogování shrnuli žáci ZŠ Vranovice. A pokud se chcete podívat do zahraniční, tak nabízím projekt 20Time.
Zkušenosti české učitelky s celoročním blogováním v dějepisu [2]
Zdroje:
[1] WHITE, C. D., (2010). Free Technology for Teachers: Let Your Students Blog!. [online] Available at: http://www.freetech4teachers.com/2010/02/let-your-students-blog.html#.U6qop5R_v94 [Accessed 18 Feb. 2010].
[2] RAMBOUSKOVÁ, J., (2014). Jak celý rok dějepisně blogovali | Co jsem vyzkoušela. [online] Available at: http://www.cojsemvyzkousela.cz/?p=963 [Accessed 25 Jun. 2014].
Kde blogovat?
Hledáte nějaké bezpečné prostředí pro založení žákovských blogů? Vyzkoušejte http://kidblog.org. Pokud překonáte angličtinu (pro třeťáky by to mohla být motivace a současně výuka), pak to bude možná to správné prostředí pro učitele a jeho žáky. Už jen první informace, že učitel založí blogy svých žáků bez toho, aby museli mít e-mailový účet, je mi velmi sympatická.
Vážně to jde uvést do praxe? Ano! Podívejte se, jak své blogování shrnuli žáci ZŠ Vranovice. A pokud se chcete podívat do zahraniční, tak nabízím projekt 20Time.
Zkušenosti české učitelky s celoročním blogováním v dějepisu [2]
Jistě by bylo ideální, kdyby žáci blogovali sami, dobrovolně a s radostí, ale to je ještě daleká budoucnost. Takže jsem stanovovala různá zadání a příspěvky byly prostě povinné a hodnocené. Vždy byl stanovený termín na první odevzdání článků a pak další, během kterého blogy procházely kometováním a úpravou.
Takže žáci byli nuceni číst příspěvky spolužáků a navíc odpovídat na otázky v článcích. Jsem si vědoma toho, že v článcích jsou stále chyby a nepřesnosti, ale prostě v tom stavu byly hodnocené.
Pokud si dáte práci a podíváte se na vývoj textů článků během roku, tak u některých je posun v kvalitě velmi zřetelný. Články už mají hlavu i patu a dají se i číst. Většina žáků už citace uvádí automaticky, začali využívat i jejich generování na citace.com. Co mi udělalo ovšem radost největší, byly komentáře. Ke konci už se prakticky nevyskytovaly komentáře ve formě smajlíku. Řada žáků články komentovala zcela samozřejmě a bez mého popudu, a když kriticky, tak s poukazem na konkrétní chyby, ale stejně tak dovedou i ocenit.
Že jsem si na sebe upletla bič je asi jasné, projít všechny blogy minimálně 2x, komentovat, hodnotit podle stanovených pravidel, to všechno zabralo dost času. Přesto se domnívám, že zhruba 8 – 10 kratších prací mělo větší smysl, než 2 dlouhé referáty za rok, a že to stálo za to.Celý text: http://www.cojsemvyzkousela.cz/?p=963
Zdroje:
[1] WHITE, C. D., (2010). Free Technology for Teachers: Let Your Students Blog!. [online] Available at: http://www.freetech4teachers.com/2010/02/let-your-students-blog.html#.U6qop5R_v94 [Accessed 18 Feb. 2010].
[2] RAMBOUSKOVÁ, J., (2014). Jak celý rok dějepisně blogovali | Co jsem vyzkoušela. [online] Available at: http://www.cojsemvyzkousela.cz/?p=963 [Accessed 25 Jun. 2014].
díky za tip, pro čtvrťáky by kidblog mohl být schůdnější než blogger
OdpovědětVymazat