4. 6. 2013

36. PEPOUŠovo vlnobití III: Individuální přístup k žákům - historismus, mýtus nebo ideál?

Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností. Nově probíhají vlnobití na síti Google Plus.




Téma: Individuální přístup k žákům - historismus, mýtus nebo ideál?
Následuje textový přepis diskuze...



S IP významně souvisí hodnocení.
Jak by mělo/mohlo probíhat hodnocení učitele, který striktně používá IP  ohledem na všechny žáky ve třídě? 5 komentářů

Pavlína Hublová10. 6. 2013

Vždy jsem se snažila použít jednu z taktik - buď měl žák uzpůsobenou práci, pak byl hodnocen stejně jako ostatní, nebo měl stejnou práci jako ostatní, pak byl hodnocen podle "odlehčených" pravidel.
Vždy jsem se snažila udržet se v mezích, abych obě možnosti nekombinovala - prostě ohled jen jedním směrem.
Myslím, že kdybych to kombinovala, měl by žák mnohem víc výhod a nebylo by to vůči němu spravedlivé.?

Hana Zahrádková10. 6. 2013

Na zš jsem měla spolužáka a ten z diktátů dostával "lepší" známky. Paní učitelka nám vždy vysvětlila, co se mu povedlo a co ne a nám ostatním v souhrnu též. Bylo to celkem fain. Ale nevím, zda to jde při větším počtu žáku, kteří mají problém.?

Pavlína Hublová10. 6. 2013

+Hana Zahrádková Myslím, že takto to opravdu probíhá nejčastěji. Jen to vysvětlování už odpadá.
Neměla jsem nikdy problém s tím, že by někdo bručel. To je samozřejmě podpořeno zdravým klimatem ve třídě, častými třídnickými diskuzemi apod.?

Hana Zahrádková10. 6. 2013

Ale občas mám pocit, že ti s úlevami o nich moc dobře ví a tak toho hojně využívají! Vidím hodně malou snahu :(?

Pavlína Hublová10. 6. 2013

+Hana Zahrádková Tak to rozhodně. A pokud jsou podpořeni rodiči, je to drsný boj.
Kromě vysvětlování konkrétnímu žákovi - máme ještě nějaké možnosti??




Uměli bychom napsat argumenty proti tvrzení skeptického učitele, který říká, že "ve třídě s 25 žáky nelze k žákům přistupovat individuálně"? 8 komentářů

Pavlína Hublová10. 6. 2013

První podmínkou, aby to šlo, je, že učitel musí své žáky znát. Znáš, milý kolego, všechny žáky ve své třídě? Máš představu, jaké jsou slabé a silné stránky jednotlivců??

Hana Zahrádková10. 6. 2013

Nemám, mohu je za jeden rok poznat??

Pavlína Hublová10. 6. 2013

+Hana Zahrádková Co třeba setkání s kolegy, kteří v té třídě učí a probrat si jednoho žáka po druhém. Možná, že byste poměrně brzy dali dohromady všechny základní charakteristiky žáků třídy.

Při hodnocení prací žáků bys přeci mohl, milý kolego, přihlédnout k specifikám, např. potřebu ilustrací, potřebu šipek a nemusel bys vnucovat všem žákům svůj styl zápisů, ne?!?

Daya Murová10. 6. 2013

Třeba u svých deváťáků mám pocit, že je vůbec neznám tak, jak jsem si myslela. Při 12 dětech ve třídě a po čtyřech letech. A šesťáci, když je mám rok a jen 2 hodiny týdně??

Pavlína Hublová10. 6. 2013

Jasně mi plyne z vašich odpovědí, že jedním z největších problémů na 2. stupni je málo stráveného času s žáky... a z toho plynoucích problémů. :(?

Hana Zahrádková10. 6. 2013

Ono je to i tím, že není moc času na pokec s kolegy, teď po roce bych teprve řekla, že jsem si s třídními, kde učím, řekly, co je tam za děti.?

Ludmila Kovaříková10. 6. 2013

+Pavlína Hublová Otázka mi zní spíš jako výmluva. Např. stačí mi si všimnout, že někomu něco nejde a pak sestavit skupinku, které se budá já (nebo někdo jiný) věnovat individuálně podle jejich potřeb.?

Daya Murová10. 6. 2013

Je spousta věcí, které učitelka na prvním stupni ví - kdo má vyrážku a nosí proto dlouhý rukáv, kdo se bojí výšek, komu se nedávno rozvedli rodiče, komu je zle v autobuse atd. Na druhém stupni o spoustě dětí tyhle věci nevíš a můžeš něco pořádně zvorat. Zohledňování momentální rodinné situace, různých fóbií apod.?




Individuální přístup nutně vyžaduje pečlivou přípravu učitele. Jaké další podmínky vás napadají, aby bylo možné věnovat se individuálně žákům v hodinách? 11 komentářů

Pavlína Hublová10. 6. 2013

- znalost žáků ve třídě
- zdravé klima třídy (pokud žáci mezi sebou nemají dobré vztahy, je těžké někomu něco ulehčovat - samotný žák to třeba ani nechce)
- spolupráce s třídním učitelem
...?

Jaroslav Mašek10. 6. 2013

Osobně vidím přípravu učitele na IP až na druhém místě. Nejdřív bych potřeboval vědět, jaké jsou vlastně ty individuální potřeby všech žáků v celé skupině. Jak je však nejlépe a nejpřesněji zjistit resp. jak žáky dobře poznat a dané potřeby odhalit, to je (pro mne) nelehká otázka. Jinak co třeba Khanův přístup Převrácené třídy? Ten mě napadá jako univerzální příprava pro IP.?

Pavlína Hublová10. 6. 2013

+Jaroslav Mašek Souhlasím se znalostí všech žáků ve třídě (opět drobná výhoda učitelek na 1. stupni).
Khanova škola pro všechny žáky ve třídě? Nebo jen pro IVP?
Tak nějak si myslím, že na ZŠ půjdou max. použít nějaké principy - jen netuším konkrétně jaké. Prostě si to neumím v reálu dnešních škol představit.?

Hana Zahrádková10. 6. 2013

Myslím si, že bych uvítala asistenta pedagoga do třídy. Na střídačku se věnovat těm, co potřebují popostrčit a zároveň nenechat ostatní na pospas sami sobě.?

Pavlína Hublová10. 6. 2013

+Hana Zahrádková Na druhou stranu bych předpokládala, že je mnohem jednodušší zadat samostatnou práci žákům na 2. stupni než třeba v 1. třídě (ono je to vybarvování taky pořád nebaví) :)?

Daya Murová10. 6. 2013

A co teprve při spojených třídách na malotřídce!!!?

Hana Zahrádková10. 6. 2013

Jo, určitě je, ale pokud na to nejsou zvyklí, tak je to také obtížné!?

Jaroslav Mašek10. 6. 2013

Určitě děti na 1.st/2.st/SŠ budou jinak chápat IP a i učitelův přístup bude taky jiný. Já se na to dokážu dívat pouze z perspektivy výuky na gymplu, jinou zkušenost bohužel nemám (když nepočítám měsíc praxe na 2.st ZŠ) :)?

Pavlína Hublová10. 6. 2013

+Jaroslav Mašek Myslím, že to chápání by měl do dětí vnést učitel na 1. stupni, na 2. už byste se tím neměli zabývat. Tam je přeci jen vcelku každému žákovi jedno, jaké známky má ten druhý (někdy i jaké má on sám). Nebo se pletu??

Daya Murová10. 6. 2013

+Pavlína Hublová To jim tedy není jedno, velice bedlivě to sledují, co mají ostatní a proč.?

Pavlína Hublová10. 6. 2013

+Daya Murová Tak vidíš, další mýtus :)
V tom případě hlavně mluvit a mluvit.?



Při IP nám může být nápomocný asistent pedagoga, šikovný žák... Jak? Napadá vás ještě nějaký jiný pomocník? 14 komentářů

Daya Murová10. 6. 2013

Co rodič??

Hana Zahrádková10. 6. 2013

Asistent tím, že vidí to, co já u tabule ne. Jiný asistent mě nenapadá. Zkoušela jsem letos trochu pomoc od schopnějšího spolužáka, ale moc se mi to nedařilo.?

Pavlína Hublová10. 6. 2013

Měla jsem ve třídě kolegyni jako asistentku. Podle potřeby jsme si vyměnily role - on pracovala se celou třídou (společné čtení) a já jsem si mohla sednout s žáčkem, a věnovat se mu individuálně. Byla to paráda :)?

Daya Murová10. 6. 2013

Měla jsem praxi na speciálním gymplu Integra, v některých hodinách byl asistent. Bylo to prima. Jen, když měli někteří ještě osobního asistenta, tak tam bylo trochu přelidněno :) Když jsem byla na násleších, tak se asistent s vyučujícím úžasně doplňovali.?

Hana Zahrádková10. 6. 2013

No to je přeně to, co si myslím, že by to tak mělo být!?

Daya Murová10. 6. 2013

Navíc tam je maximálně 14 žáků.?

Ludmila Kovaříková10. 6. 2013

Letos jsme využívali i jiné učitele, díky EU PES. Měli jsme hodně individualizace, takže se jeden vyučující mohl věnovat jen slabším nebo integrovaným dětem.?

Jaroslav Mašek10. 6. 2013 (upraveno)

Teď mě napadá sestavit skupinky ve třídě tak, že např. v každé čtyřčlenné skupince je jeden "asistent", který o dané problematice ví nejvíc a dokáže aspoň na čas zastoupit učitele než ke skupince dorazí, ala žáci se učí navzájem sami od sebe. Co myslíte??

Pavlína Hublová10. 6. 2013

+Daya Murová Ale za takovým doplňováním je zase kopa práce. Musí oba přesně vědět, co budou dělat a jaká je jejich role. To je mnohem náročnější, než když si vše dělá učitel sám.?

Ludmila Kovaříková10. 6. 2013

+Jaroslav Mašek Podobné skupinky používám, dětem trvá, než si zvyknou, pak to ale stojí zato.?

Daya Murová10. 6. 2013

+Pavlína Hublová A taky si musí "sednout".?

Jaroslav Mašek10. 6. 2013

+Ludmila Kovaříková Díky za potvrzení, že by to šlo. Určitě vyzkouším.?

Pavlína Hublová10. 6. 2013

Důležité asi bude naučit tyto asistenty, že není jejich úkolem udělat tu práci za ostatní.
Já jsem svým asistentkám ve třídě vždy připomínala, že mohou poradit postup, ukázat nápovědu, ale nikdy neříkat řešení. Pouze na konci potvrdit nebo navrhnout změnu/úpravu postupu.?

Jaroslav Mašek10. 6. 2013 (upraveno)

+Pavlína Hublová Ještě mě napadl Meta přístup, který už asi dnes neprobereme:  co takový IP přístup směrem k učitelům, aby pak sami zvládli IP přístup s žáky. Otázkou je, kdo by jej vedl, ale zřejmě nejspíš ti, co IP přístup nejlépe zvládají. ?



Může být za IP také považováno doučování nebo jiná forma "doplnění" znalostí žáka? A jaká forma vás napadá? 18 komentářů

Jaroslav Mašek10. 6. 2013

Podle mne ano. Jiné formy jsem použil Skype nebo email, ale v podstatě jakákoliv forma, na které se žák s učitelem dohodnou, tj. taková, která nejlépe oběma vyhovuje. Takže, když za mnou přijde student/studentka, že by dal/a přednost kavárně před Skypem, budu o tom přemýšlet... :)?

Pavlína Hublová10. 6. 2013

Otázkou je, zda zájem o doučování přijde ze strany žáka, rodiče nebo učitele. Myslím, že IP by měl mít každý učitel v základní výbavě a měl by být schopen zohlednit individualitu každého žáka...
Takže pokud nebudeme IP vnímat jen z pohledu učiva, pak tu vidím i další dimenze.?

Hana Zahrádková10. 6. 2013

A má učitel tolik času se po vyučování věnovat IP??

Jaroslav Mašek10. 6. 2013

To myslím ani nejde, IP vnímat jen z pohledu učiva. Právě naopak, především z pohledu osobnosti žáka a učivo až potom, podle mě.?

Jaroslav Mašek10. 6. 2013

Jestli s IP přijde učitel, rodič nebo žák v tom nevidím rozdíl, hlavně, aby někdo přišel (uviděl potřebu k IP).?

Pavlína Hublová10. 6. 2013

Právě proto jsem Hanko a Jarku položila tu otázku v úvodu. Mám tušení, že někteří učitelé to takto vidí - že stačí nabídnout žákovi doučování, tj. být s ním ve třídě individuálně, a mají "splněno". :)

+Hana Zahrádková Věnovat se v hodině nebo po vyučování??

Hana Zahrádková10. 6. 2013

Pokud se budu v hodině pět minut věnovat každému potřebnému, co budou dělat ostatní? A ti mě nepotřebují? Ti budou pracovat jen samostatně??

Jaroslav Mašek10. 6. 2013

+Hana Zahrádková Dobrá otázka. Podle mě by se IP přístup měl zohlednit v úvazku. Nebo je to příliš naivní představa? Vycházím z předpokladu, že IP zabere min. 4x víc času než neIP. (o té 4 by se určitě dalo diskutovat :))  ?

Pavlína Hublová10. 6. 2013

+Hana Zahrádková Myslím, že nikdo nedoufá, že budeme IP používat každou hodinu a na každého žáka :)
Nicméně každý žák by měl zažít v mé hodině alespoň jednou za čas pocit, že není "člen stáda", ale jedinec, kterého učitel vidí. Je tohle IP??

Jaroslav Mašek10. 6. 2013

+Hana Zahrádková Možná je to o celkovém, stejném vnímání IP a to jak ze strany učitele, tak žáků. Když budou žáci znát můj IP v hodinách a budou schopni (naučeni) např. nevolat hned, když něco nejde/nevědí apod., ale budou se snažit nejprve na to sami přijít a chápat, že při IP se nevěnuji všem a současně někomu, tak by to snad mohlo jít. Ale nemělo by to být chápáno, že IP je vždy na úkor někoho/něčeho. IP je jiný a já doufám lepší způsob než ten instruktivní, ale sám nevím, jak ho nejlépe v té které skupině aplikovat.?

Pavlína Hublová10. 6. 2013

+Jaroslav Mašek IP k žákům s IVP máš zohledněný v platu - příplatky.?

Jaroslav Mašek10. 6. 2013

+Pavlína Hublová Rád bych se o IP pokusil ve více jako polovině všech hodin v rámci předmětu Aplikační software (ICT), který učím. Při přístupu Převrácené třídy by to snad mohlo jít. Nebo je to naivní představa? Vaše zkušenosti??

Hana Zahrádková10. 6. 2013

My je máme integrovány a příplatky nejsou. Jinak je to s tím úvazkem pěkný nápad?

Pavlína Hublová10. 6. 2013

+Jaroslav Mašek Zkusme konkrétně navrhnout, jak by to probíhalo.
Učivo bys připravil jako video? Je předpoklad, že by si všichni video zkoukli už doma? Jak by probíhala kontrola - samostatnou prací? A IP formou konzultací v průběhu práce??

Pavlína Hublová10. 6. 2013

+Hana Zahrádková No, integrovaní jsou dobrý krok pro šetření financí ve školství :)
Spíš než navýšení úvazku by se mi spíš líbilo snížení přímé práce, tj. snížení učených hodin a víc hodin na přípravu. Pak lze konkrétního žáka vzít i na doučování. Co??

Hana Zahrádková10. 6. 2013

Pokud by měl zájem, pak klidně, ale pokud žák nemá zájem, je úplně jedno, jak se s ním pracuje!?

Jaroslav Mašek10. 6. 2013 (upraveno)

+Pavlína Hublová Ano, video místo výkladu, v hodinách procvičování s možností prohlédnout video před hodinou, kdo nestihl. Kontrola je pro mě oříšek, ale ideál považuji dopracovat až tak daleko, že nebude kontrola potřeba, protože žák sám pochopí, že v hodinách je bez videa zbytečný. A jestli jste až do teď pochybovali o mé naivitě, tak teď již určitě nepochybujete. Kontrola samozřejmě může být různá, ale čím větší / přísnější bude, tím méně času zbyde na praktickou část/procvičování (bojím se).?

Pavlína Hublová10. 6. 2013

+Hana Zahrádková Pokud nemá zájem, nebude zájem ani z mé strany. Rozhovor ve třech mi fungoval - ujasnili jsme se, co můžeme každý dělat a co naopak dělat musíme.
Někdy jsou v IVP požadavky popsány tak, že je třeba upřesnit rodičům, co to vlastně znamená.
U nás byly některé mýty o žácích  s SPU, jako:
- žák nemůže nikdy z ničeho dostat 5
- na vysvědčení, při písemkách apod. se žákovi automaticky známka zlepšuje o jeden stupeň
- žák nemusí mít sešit na naukové předměty, protože nesmí psát zápisy
- žák nemusí psát domácí úkol, pokud se mu zdá příliš dlouhý.
A našla bych i víc zajímavostí :)?



V současnosti někteří učitelé zdatně využívají moderní technologie jako jednu z možností IP. Máte s tím zkušenosti? Myslíte, že je toto cesta do budoucna? 5 komentářů

Pavlína Hublová10. 6. 2013

Bohužel jsem neměla tu možnost. Ale používala jsem plastové tabulky s automatickou kontrolou řešení (nevzpomenu si, jak se to jmenuje). Když byla nějaká náročnější činnost nebo procvičování učiva, u kterého jsem věděla, že konkrétní žák nemá ještě upevněno, dostal tabulku a procvičoval si individuálně. Nemohl se "schovat za skupinu", musel prokázat svou znalost.
Dovedu si to stejně tak představit s IT.?

Hana Zahrádková10. 6. 2013

Ano, pro procvičování si myslím, že je to dobré. Důležité i je, zda se ukazují správné odpovědi a jak na to ten žák reaguje, zda se snaží nebo jen odklikává…?

Jaroslav Mašek10. 6. 2013

Řeknu to za sebe (pohled začínajícího učitele). Jestli budu mít to štěstí, že si mě příští rok vybere nějaký student, abych vedl jeho ročníkovou práci, budu chtít se s ním vidět pravidelně i osobně a k tomu kdykoliv (po dohodě přes ICT). Osobnímu kontaktu se nic nevyrovná, ani západ slunce (narážka na Malého prince).?

Jaroslav Mašek10. 6. 2013

PS: Abych odpověděl na otázku: ICT jako jedna z možností a cesta do budoucna? V každém případě. ?

Pavlína Hublová10. 6. 2013

Je to, že umožnil žákovi individuálně procvičovat, individuálním  přístupem učitele??




Jestli chcete sledovat, jak se hlasování vyvíjí, tak občas navštivte stránku Google Plus, která je vlnobití věnována.

Pokud chcete cokoli říct/napsat k vlnobití, napište na nástěnku. Také na nástěnce uvítáme Vaše návrhy na témata k hlasování...

Jak se v den konání k vlnobití napojit? Velmi snadno: stačí v sociální síti Google Plus do vyhledávacího pole napsat vlnobiti3-36 a zobrazí se vám všechny otázky k tématu. Pokud máte účet Google, přihlaste se a můžete ihned psát komentáře.

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář se ihned zobrazí pro všechny návštěvníky stránek.