Několik nápadů do hodin českého jazyka s využitím tvůrčího psaní.
Známý příběh z jiného pohledu (vypravování)
Přečtěte si/vyprávějte společně některou známou pohádku. Ujasněte si v krátkém rozhovoru z jakého pohledu je pohádka vyprávěna. Pokuste se vyprávět příběh z pohledu jiné výrazné postavy.
Pohřešovaná osoba (popis)
The following activity is great fun, and usually produces great results, but must be used with caution. Only try it with a class you are comfortable with, and who you think will cope with the situation.
Je to veselá aktivita, kde učitel využije své "herectví". Zvolte si jméno, které ve třídě určitě není. Umístěte židli na místo, o kterém budete tvrdošíjně říkat, že patří tomuto žákovi. Že tu ještě včera byl, ale dnes není. Ptejte se žáků, jestli o něm něco nevědí, jestli neznají důvod, proč do školy dnes nepřišel.
Když už někdo přistoupí na vaši hru a odpoví vám, tvrďte, že tak to určitě není. Donuťte žáky co nejvíce popustit fantazii. Zjišťujte, kdo ho viděl naposledy.
Cílem aktivity je vytvořit plakáty, kde bude pohřešovaný spolužák namalovaný (že by tam byl i stručný popis toho, co měl naposledy na sobě?), kde byl naposledy viděn a na koho se mají případní zájemci obrátit s informacemi o pohřešovaném.
Originální text také nabízí jednoduchou šablonu pro každého žáka.
Osobně bych spíš uvítala řádky dlouhé, protože bych nutila žáky tvořit celé věty.
Příhody třídního maskota
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Teddy_bear_27.jpg |
Přineste do třídy plyšovou hračku, která se stane společným maskotem. V kruhu společně vyprávějte, co všechno už mohl váš maskot zažít (zajímavá je forma, kdy si plyšáka posíláte a kdo ho drží, může říct větu - dodržujte návaznost příběhu), odkud přišel, jaké má záliby, jaká je jeho rodina.
Následně připravte sešit (asi bych volila spíš volný list papíru - listy všech žáků se pak mohou vložit do desek - vznikne společná kniha), do kterého budou žáci zapisovat příhody, které maskot zažil u nich doma. Každý žák si totiž vezme maskota na několik dní domů - po tu dobu "se o něj stará" a jeden společný zážitek píše do sešitu. Může se jednat o zcela smyšlený příběh, záleží jen na fantazii autora.
Žák pak přinese maskota zpět do školy, prezentuje svůj text a třída společně hodnotí, ptá se, diskutuje.
Proč má...?
Žáci vymýšlejí příběh, který s fantazií odpovídá na otázku, např. Proč má slon dlouhý chobot/velké uši? Jak se stalo, že má žirafa dlouhý krk? Proč má zajíc dlouhé uši?
Motivaci, popř. závěrečnou odměnu po dobře vykonané práci bychom mohli hledat v knížkách Miloše Macourka.
Objevil jsem nové zvíře - popis
A good way of asking children to use their descriptive writing skills is to ask them to invent a new animal.Vyzvěte žáky, aby si představili, že jsou objeviteli, kteří mají za úkol seznámit svět se svým novým objevem. Je třeba popsat nové zvíře - jak vypadá, jak se chová, kde a jak žije, co jí apod.
K motivaci je doporučováno nejprve diskutovat o zvířatech, která žáci znají. Já bych ještě přidala listování v encyklopediích, např. formou skupinové práce charakterizovat zvolené známé zvíře z encyklopedie včetně ukázky obrázku či ilustrace.
Také můžete využít interaktivní tabuli a aplikaci ke společné tvorbě zvířete. Můžete následně ukázat, jak by takový popis mohl vypadat - opět společná tvorba.
http://www.scholastic.com/underlandchronicles/creaturecreator.htm |
0 komentářů:
Okomentovat
Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína