24. 4. 2012

29. PEPOUŠovo vlnobití II.: Oslavte s námi 15. výročí Spomocníka aneb zeptejte se Ing. Bořivoje Brdičky Ph.D.

Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností. Nově probíhají vlnobití na síti Google Plus.


Téma: Oslavte s námi 15. výročí Spomocníka aneb zeptejte se Ing. Bořivoje Brdičky Ph.D. na minulý i budoucí vývoj moderních technologií ve školství
Výchozím bodem je článek pana Brdičky k výročí Spomocníka na Metodickém portálu RVP.CZ s názvem 15 let Spomocníka.
Následuje textový přepis diskuze... (opět se omlouvám za otazníky na konci všech příspěvků; zdá se, že nový vzhled G+ mi prostě při kopírování bude dělat tvrdošíjně dál)




Co jsou z dnešního pohledu moderní a co už zastaralé technologie? 4 komentáře

Bořivoj BrdičkaVčera v 7:48 (upraveno)
Moderní: chytrý telefon, tablet, web 2.0, cloud, wifi, learning analytics, převrácená třída

Zastaralé: interaktivní tabule (jako povinný cíl využití ve výuce), blended learning (jako prostor oddělený od školy), web 1.0, lokální sítě, školní server, vzdělávací objekty (DUMy), jednorázové testování apod.?

Jitka RambouskováVčera v 20:24
Proč myslíte, že interaktivní tabule jsou zastaralé? Myslíte vůbec způsobem využití nebo myslíte technicky a že by je měli nahradit velké dotykové obrazovky??

Jana ZárubováVčera v 20:31
Chápu to tak, že asi zastaralé jsou ty technologie, které vedou jen k předvádění něčeho učitelem a modernější ty, kde vlasně pracují na něčem sami žáci a něco vlastního tvoří??

Bořivoj BrdičkaVčera v 20:57
Ano, IWB ve třídě bude tak jako tak standard - nebo dotyková obrazovka. Jde o to, co dělají žáci. Je mnoho aktivit, při nichž je dobré, aby všichni sledovali, co se děje u tabule, ale ještě lepší je, když něco dělají všichni. A to dnes již bude možné.?



Kterých technologií by mělo být víc a které jsou zbytečné?

Bořivoj BrdičkaVčera v 0:00+1
Zbytečné jsou jen ty technologie, které se nepoužívají.?



Jak přesvědčit kolegy(yně) k používání moderních technologií ve škole? Proč se mezi učiteli tak těžko šíří moderní technologie? Je "učitelstvo" nějakou specifickou skupinou? 8 komentářů

Bořivoj BrdičkaVčera v 19:07 (upraveno)
Učitelé jsou hodně konzervativní. Hlavně proto, že všichni máme představy o tom, jak by měla výuka probíhat, příliš spojené s tím, co jsme sami ve škole zažili. Je to jako v tom kurzu Davida Cormiera, který se snaží nahlížet do oblastí, kam pro tmu nevidíme (http://spomocnik.rvp.cz/clanek/10721/).
Technologie mají moc zcela změnit poměry. Ti učitelé, kteří se nezmění, budou nahrazeni - až na výjimky jako je tato http://spomocnik.rvp.cz/clanek/13077/.?

Hana PilařováVčera v 20:06
zvláštní je, že konzervativní bývají i mladí pedagogové?

Bořivoj BrdičkaVčera v 20:14
Dobrý postřeh. Velmi často se stává, že je starší kolega mnohem inovativnější, než mladý. Je to asi výchovou.?

Lenka ŘíhováVčera v 20:29
jestli ovšem bude kým je nahradit?

Hana PilařováVčera v 20:30
nebo možná tím, že se na začátku své učitelské kariéry musí potýkat s tím, aby si mezi žáky i kolegy vybudovali určité postavení .. a na "experimenty" tak podle nich není vhodná doba

vzpomínám, když jsem v roce 1997 nastoupila do školy a snažila se o "projekty" .. po dvou měsících ve škole jsme měli inspekci a pan inspektor udělal TYTYTY, radši se držte tradice ..?

Bohuslav HoraVčera v 20:37 (upraveno)+1
Jestli to nebude tím, že na fakultách jsou často konzervativní učitelé - ze studentů se stávají chodící encyklopedie, které vědí naprosto vše, ale jsou mimo školní realitu. Nebo se to už změnilo? Když přijde student na praxi, tak žasnu. Je to pořád při starém. Didaktika popelkou, technologie? Co to je? Počítač? Jo, píšeme na tom seminárky.?

Lenka ŘíhováVčera v 20:53
souhlas...vysokoškolské přednášky jsou velmi často stále stejné jako před mnoha lety, žádná inspirace, přednášení čehosi z papíru, v lepším případě doplněné tímtéž na slidech (mé VŠ studující děti a jejich kamarádi jsou častým zdrojem těchto informací)?

Bohuslav HoraVčera v 20:57
Však jsem před 3 lety opustil studium pro vedoucí pracovníky na UK se žlučníkovým záchvatem. Tak mě to dostalo. :D?



Jak se vám osvědčil kurz na rvp.cz? Budete v podobných otevřených kurzech pokračovat? 10 komentářů

Bořivoj Brdička22.4.2012
O kurzu jsem se již zmiňoval výše. Pokračoval bych docela rád.?

Mira FriedrichováVčera v 20:18
hlásím se :)?

Jitka RambouskováVčera v 20:28
taky :)?

Jana ZárubováVčera v 20:29
já taky:)?

Lenka ŘíhováVčera v 20:32
kdy a kde??

Pavel HodálVčera v 20:35
už teď se hlásím?

Petra BoháčkováVčera v 20:45
I já bych ráda. Jen aby bylo kam ... .-)?

Bořivoj BrdičkaVčera v 20:58+2
Takové Vlnobití je taky hezký kurz, ne??

Hana PilařováVčera v 21:02+1
myslím, že vůbec naše G+ je takový nikdy nekončící kurz :)?

Jana ZárubováVčera v 21:05
Ale přece jen... pokračování kurzu by bylo fajn :-)?



Proč podobných serverů jako je Spomocník není na českém webu víc? Nebo máte "konkurenci" či následovníka?

Bořivoj BrdičkaVčera v 7:42 (upraveno)
Odpověď na to, proč takových služeb není víc, je obsažena v mé zprávě k 15. výročí (http://spomocnik.rvp.cz/clanek/15835/) - práce tohoto typu není systémem hodnocena jako přínosná. O následovníky přesto nebude nouze. Pravda a poznání se šíří jako oddenky (http://spomocnik.rvp.cz/clanek/13889/) docela samovolně. Hned mě napadlo několik jmen, ale jmenovat nebudu. Přeju jim hodně zdaru!?



Které z technologií jsou v dnešní škole nejpřístupnější? Které technologie jsou využitelné na "národce" a jak s nimi seznamovat děti a necítit se jako slon v porcelánu? 10 komentářů

Bořivoj Brdička22.4.2012
Čím nižší věk, tím intuitivnější musí technologie být. Takže asi tablet. Necítit se jako slon v porcelánu znamená tu technologii ovládat lépe, než žák.?

Hana PilařováVčera v 20:22+1
mám dojem, že v minulém týdnu, kdy jsme měli zapůjčené iPady byli mnozí kolegové překvapeni, jak děti pracovaly a jak pro ně byla práce s tabletem samozřejmá .. nejvíc je tedy překvapila ani ne tříletá dcera jednoho kolegy, .. ... osobně doufám, že tahle zkušenost kolegy přesvědčila?

Jana ZárubováVčera v 20:23+1
Myslím, že je důležité se hlavně nebát. Protože děti si s technologiemi jaksi samozřejmě poradí docel dobře samy a není potřeba mnohdy ani žádné sáhodlouhé vysvětlování?

Hana DědkováVčera v 20:40
Viděla jsem čtvrťáky, stačila malá instrukce a zvládli všechno. Vůbec se nebáli, jako ti starší nebo my.?

Hana PilařováVčera v 20:44
ano .. strach, že to rozbiju je pro mnohé velmi silným důvodem technologie nepoužívat

momentálně mám radost z jedné naší asistentky, která je schopna a ochotna technologie používat i za kolegyni "já mám strach"?

Pavlína HublováVčera v 21:02
A pak je to nedostupnost. Když chci nástroj ovládat, musím ho prozkoumat. A co si budeme povídat - kolik učitelů si může koupit ze svého takové hračičky (a dovolit si je pak nedejbůh připojit tarifem k internetu)?
Ale jinak souhlas - první je nebát se.?

Hana DědkováVčera v 21:08
+Pavlína Hublová ano, hračičky, tak o všech těch technologiích všichni uvažují! A proto je považují za zbytečné!?

Jitka RambouskováVčera v 21:10+2
+Pavlína Hublová Ty řeči, že na "to" učitelé nemají, to nemám ráda. většinou máme na to, co chceme. A že "nemám" je často výmluva. Promiň.?

Bohuslav HoraVčera v 21:43
+Jitka Rambousková Souhlasím s tebou, máme na to, co chceme, takoví chudáci nejsme.?

Janek Wagner0:19
AD "nedostupnost": http://www.kasa.cz/pocitace-prislusenstvi/koupit/1590844/yarvik/dotykovy-tablet-yarvik-tab224-gotab-vielocity-7-resistive-android-4-0-1-2-ghz/?



Jaký typ vzdělávání pedagogů považujete za moderní a smysluplný? Myslíte, že se bude i tato oblast vyvíjet? Jakým směrem? 15 komentářů

Bořivoj BrdičkaVčera v 8:08 (upraveno)
Bylo by opravdu krásné, kdyby se většina pedagogů dokázala zapojit do podobných aktivit, jako byl náš kurz Vzdělávací technologie pro 21. století - http://spomocnik.rvp.cz/clanek/14639/. Jednoduše řečeno, představuji si, že se podstatná část poznávání učitelů bude uskutečňovat neformálně prostřednictvím vzájemného spojení - pomocí služeb, jaké poskytuje právě náš portál RVP.?

Lenka ŘíhováVčera v 20:25
líbí se mi, jak píšete "náš" , o tom to je..aby učitelé začali vnímat, že je pro ně osobně obohacující kontaktovat se profesně a učit se navzájem, jen tak, ne že je to povinné?

Jana ZárubováVčera v 20:28
Jenže je spousta kolegů, kteří jaksi vůbec necítí potřebu se jakýmkoli způsobem vzdělávat. Bohužel.?

Pavel HodálVčera v 20:40
Myslím si, že od posledního kurzu uběhla přeci jen nějaká ta doba. Je nás víc, jsme více a lépe zasíťovaní, určitě by se kurzu účastnilo více lidí.?

Hana DědkováVčera v 20:43
Musím souhlasit s +Jana Zárubová, mnoho kolegů nechce sdílet svou práci a ani se dále vzdělávat! Nechtějí zanechat žádnou stopu na internetu nebo někde jinde na veřejnosti.?

Bořivoj BrdičkaVčera v 20:43
Nedělejme si velké iluze. Velmi často slýchávám (hlavně od firem), jak vnucují učitelům představu, že jim technologie usnadní práci. Pravý opak je pravdou. Nemůžeme očekávat příliš velký zájem. Důvodem pro někoho není ani zlepšení výsledků.?

Bohuslav HoraVčera v 20:48
Ano, teplíčko a smrádeček. Věta: Takhle jsme to dělali vždycky, mě zvedá ze židle. A ještě jedna věta: Já mám Karlovu univerzitu, vzdělání už nepotřebuju. :D :D :(?

Jitka RambouskováVčera v 20:48
Ono jít s vlastní kůží na trh je někdy těžké. Překonat ostych a obavy, že "narazíme", to chce čas nebo potkat někoho, kdo nás přesvědčí.

Ale přiznejme si, že lákáme do "Pepoušů" každou vhodnou dušičku a marně. S +Jana Zárubová jsme to zkusily i na kurzu. Přibyla jenom +Mira Friedrichová.?

Lenka ŘíhováVčera v 20:49
+Hana Dědková přesně "stopa na internetu"..nedejbože se někde podepsat jménem...pro hodně učitelů (i běžných smrtelníků) je děsivé, že by někdo mohl vystopovat jejich identitu a zneužít ji nějak (?)?

Mira FriedrichováVčera v 20:51
Jitko, Jano - díky :)?

Bohuslav HoraVčera v 20:54
+Jitka Rambousková :d :D :D Tak to je přesný s tím podpisem. :D?

Jana ZárubováVčera v 20:56
Trochu odbočím: s tou "stopou" +Lenka Říhová jsem narazila i u rodičů dětí. Jeden tatínek jaksi nechtěl zkousnout, že by měly děti psát na blog..že prý, co když tam napíší něco ..atd..trvalo mi dost dlouho než jsem jej přesvědčila?

Bořivoj BrdičkaVčera v 21:01+1
http://spomocnik.rvp.cz/clanek/11229/?

Hana DědkováVčera v 21:06
jj, rodiče to neznají a nikdy to ve škole nepoužívali, tak jejich děti to přece taky nepotřebují! A ten, kdo to po nich chce je ten divný!!!?

Hana PilařováVčera v 21:08+2
během třídních schůzek jsem dva půjčené iPady vystrčila na chodbu .. a děti je nadšeně předváděly rodičůma rodiče se ptali ... a opravdu je zajímalo, co se ten minulý týden u nás dělo :)?



Co říkáte tomu, že Khan uvažuje o kamenné škole? 2 komentáře

Bořivoj Brdička22.4.2012
Pokud vím, Khan již od září provozuje v Kalifornii skutečnou školu. Je to logické. Někde musí ověřovat funkčnost svého software.?

Pavlína HublováVčera v 20:57
To mě docela překvapuje. Nestačí mu odezva/spolupráce s učiteli??



Mluvíme o moderních technologiích a moderních výukových metodách. Co je v současnosti "moderní"? Bylo by moderní každého půlroku obnovovat techniku na školách nebo průběžně vzdělávat pedagogy? 5 komentářů

Bořivoj BrdičkaVčera v 7:36 (upraveno)+1
Pochopit, co je moderní, znamená se přizpůsobit tomu, že se prostředí, v němž žijeme dynamicky mění. Ano, budeme vše stále obnovovat a chtít po učitelích, aby se sami průběžně společně pořád vzdělávali. Možná bychom to měli přestat označovat za moderní. Měli bychom z toho udělat standard a zahrnout to do Standardů.?

Pavlína HublováVčera v 20:54+1
To by bylo báječné. Standardy nám opravdu chybí a je to ostuda. A to další vzdělávání, to je taky oříšek. Dokonce bych spolu se zvýšením platů a prestiže viděla zkoušky po 5 (10) letech praxe. Možná ne přímo zkoušky, spíš takovou prezentaci, rozhovor - co nového si nastudoval, jaké nové metody používá, e-portfolio školení apod.
Bylo by to hodně drsné, že věřím, že by to pomohlo právě zvýšit prestiž našeho stavu.?

Hana PilařováVčera v 20:58
+Pavlína Hublová to je zajímavá myšlenka a jsem pro .. takové byť jen školní srovnání by mohlo nakopnout k větší aktivitě (10 let je moc)?

Pavlína HublováVčera v 21:07+1
+Hana Pilařová Myslím, že kdyby to zůstávalo na školní úrovni, šlo by to do kopru. Minimálně na krajové úrovni.
Ano, 10 let je asi moc :-)?

Hana PilařováVčera v 21:15
na školní úrovni by to minimálně vedlo k srovnání, co kdo dělá a proč jsou ty odměny rozdělované tak jak jsou (teda u nás .. leckdo má milné představy o tom, že dělají všichni stejně)

širší srovnání může být dalším impulsem pro ty, kteří už nějak nastartovaní jsou?



Syn uvažoval o možnosti, že by se na střední škole studovalo formou blended learning. Myslíte, že by to v českých podmínkách šlo? Myslíte, že by to mohlo být účinné vzdělávání? 3 komentáře

Bořivoj BrdičkaVčera v 7:35 (upraveno)
Pojem "blended learning" je historicky spojený s využitím LMS (např. Moodle). Neumím si představit, že by dnes učitel nějakou formu online služeb pro žáky nevyužíval. Zdá se ale, že blended learning již nestačí. Využití technologií dostává mnohem širší rozsah. Hezky to říká Steve Wheeler - „Blended learning (v zavedeném tradičním smyslu) představuje kombinaci vzdělávacích aktivit, které vedou studenty k učení přímo ve třídě i distančně obvykle prostřednictvím technologií. Tvrdím, že toto pojetí blended learningu – minimálně jako koncepce – je zastaralé, protože hranice mezi lokálním a distančním jsou stále méně patrné. Nedostatky vzdáleného přístupu byly překonány. Mí studenti dnes pracují bez ohledu na čas v prostoru, který přesahuje školu a domov." (http://spomocnik.rvp.cz/clanek/12685/). A máme tady také převrácenou třídu, že (http://spomocnik.rvp.cz/clanek/15613/)!
Synovi vyřiďte, že má své vzdělání ve svých rukou. Dnes se dá studovat i docela virtuálně. Jen musí vědět, co chce. Dobrého učitele však nic nenahradí.?

Pavlína HublováVčera v 20:38
Myslím, že jsme během této debaty "vytúnili" tuto vizi dokonale: Podle úrovně znalostí žáka by bylo možné přihlásit se ke vzdělávání k odborníkům z celého světa - ti nejlepší by pak mohli být v kontaktu třeba s nositeli Nobelovy ceny :-)
Samozřejmě základy by probíhaly v rodné řeči, ale tyto nadstavby pak už v angličtině. Komu pro budoucnost postačují základy daného oboru, projde pouze tímto, kdo potřebuje víc, dělá testy a může získat prestižní místo u odborníka celosvětového významu.
No, možná,že jsme se trochu zasnili, ale nevidím důvod, proč by nadaný žák měl studovat základní poučky např. z fyziky, když by si mohl pokecat s vysokoškolským profesorem. Ten mu zpřístupní své znalosti, ohodnotí ho... Ideál :-)
Myslíte, že by něco málo z toho šlo uskutečnit v našich podmínkách??

Bořivoj BrdičkaVčera v 21:02+1
Pozor, on si s ním bez základních znalostí asi moc nepokecá! Nejsem tradicionalista, ale nezapomínejme na Blooma!?



Využíváte sociální sítě? Jaký máte názor na využívání soc. sítí ve školách/třídách? 32 komentářů

Bořivoj Brdička22.4.2012
Požadavkem doby je neoddělovat výuku od zbytku světa. Nakonec, naším cílem je připravit žáky na život mimo školu - ne ve škole. Přes 90% žáků na 2.st. je na FB. Mě z toho vychází, že není možné, aby se současný učitel vyhnul tomu nějak se též zapojit. Problematiku jsme řešili zde - http://spomocnik.rvp.cz/clanek/14339/. Já jsem na přílišné aktivity v soc. sítích asi už moc starý. Moc mě to nebere. Ale může to být i něčím jiným. Nejsem příliš velkým přítelem planého žvanění.?

Lenka ŘíhováVčera v 20:10
měla jsem na sociální sítě podobný názor, ale třeba tato skupina na G+ funguje kromě sebevzdělávání a sdílení užitečných informací i jako motivační a podpůrné společenství, kde i to na první pohled "žvanění" se často přetaví do něčeho smyslupného s přesahem někam dál (například DLD). Takže to může fungovat i jako jakýsi brainstroming.?

Mira FriedrichováVčera v 20:11+1
Někteří to už slyšeli, ale je to k tématu. Mám na FB skupinu, kde jsou mí studenti (gymnázium), tím se vyhneme vzájemně tomu být přáteli a zároveň máme možnost spolu komunikovat. Dávám tam zajímavé odkazy (tak 1-2 týdně) a třeba taky info to tom, že se blíží termín odevzdání nějakého úkolu. Mimochodem, odkoukala jsem to od svého kolegy - dějepisáře.?

Jitka RambouskováVčera v 20:15
U nás jedna kolegyně využívá soc. sítě stylem puberťáka a pro ostatní je to sprosté slovo. Někteří se jich vysloveně bojí. A to je taky špatný předpoklad pro jejich smysluplné využití.

Ono je to stejné jako s ohněm "Dobrý sluha, špatný pán" :)?

Pavel HodálVčera v 20:16
u nás byly sociální sítě na škole plošně zakázány (jak pro žáky, tak pro učitele). Bez ohledu na typ (FB, TW, G+...)?

Lenka ŘíhováVčera v 20:22
protože se jich učitelé bojí, sami s nimi obvykle nepracují a tak si žádné využití ve škole nedokážou představit...?

Pavel HodálVčera v 20:24
Mám velké množství zajímavých materiálů (i díky vám všem) a nemám způsob, jak je rychle a pohodlně předat svým kolegům?

Pavlína HublováVčera v 20:29
Myslíte, že může nastat situace (jako v zahraničí), kdy padnou nějaké žaloby na učitele z oblasti využívání soc. sítí?
Souhlasíte s zpřístupněním všech soc. sítí od 13 let? Mě jako prvostupňačku to nesmírně štve, protože bych si dokázala představit využití už na 1. stupni...?

Jitka RambouskováVčera v 20:34
+Pavlína Hublová Jako když jsem dohnali Západ v sexuálním obtěžování, tak teď i v tomto? Asi nás to taky čeká. Teda snad ne přímo nás.?

Bořivoj BrdičkaVčera v 20:40
Určitě. Zde je nepochopení přímo běžné. Ale zároveň se lavinovitě šíří FB mimo školu. Brzy zjistíme, že je třeba dát dětem příklad správného chování a ne jim jen něco zakazovat.?

Pavlína HublováVčera v 20:43
Lidi, máte na školách "black list" a na něm sociální sítě? Jaké je zdůvodnění tohoto kroku?
Já vím, ono je to těžší něco vysvětlovat a ukazovat rozumné využívání, než prostě něco zakázat a znemožnit přístup (souhlasím s +Bořivoj Brdička ).?

Pavel HodálVčera v 20:45 (upraveno)
Vedení tvrdí, že sociální sítě jsou škodlivé a je třeba je zakázat. Dalším "argumentem" je kyberšikana a to, že škola nemůže ručit za to, co děti během vyučování na sociální sítě napíše. Takže zakázat zakázat zakázat.?

Jana ZárubováVčera v 20:46
"black list" naštěstí nemáme a sem tam sociální síť i využiju?

Jana ZárubováVčera v 20:46
myslím se žáky?

Bohuslav HoraVčera v 20:46
Kde se využívá, tam se musí nutně dostavit i zneužívání, to je jasné.?

Mira FriedrichováVčera v 20:46
mě se zdá, že FB pomalu přestává "frčet", všichni tam jsou, ale je to jen rutina, hlavní důvod vidím v tom, že ve skutečnosti tam nikdo nic zajímavého nedává ze sebe (dříve jsem čítávala básnické popisy vlastního"stavu") a z vlastní hlavy, ale všichni jen sdílí a sdílí a sdílí ...podle mne se to tak trochu oklešťuje na chat?

Hana PilařováVčera v 20:47
zakázat nám doporučovala i pracovnice PPP jako prevenci šikany a kyberšikany .. nezakázala jsem :)?

Pavel HodálVčera v 20:49+1
Abych byl ale spravedlivý - je to tak nejen u nás. Minule jsem školil a měl jsem v kurzu 2 x 12 informatiků, tedy 24 škol a FB blokují skoro všichni a ti zbývající ho nijak nevyužívají. Twitter a G+ znali celkem 4 lidi. Podotýkám, že jsem školil informatiky, většinou z menších škol, bez aprobace.?

Petra BoháčkováVčera v 20:50
Nevím, jestli použiju ten správný termín, ale co "vlastní" sociální sítě - třeba ning.com nebo spruz.com. Založili jsme si ji pro etwinning (mezinárodní spolupráce). V takovém případě vidím ohromný přínos takového setkávání.?

Bohuslav HoraVčera v 20:51
Cenzura byla zrušena a zavádět ji nehodlám, důležité je naučit se bezpečně využívat. Co se pak děje mimo školu? Je nám to taky jedno? Ve škole zakázáno a po nás potopa.?

Pavlína HublováVčera v 20:51
+Mira Friedrichová Myslíš, že tam jsou, aby tam dávali něco zajímavého? A co je to vlastně zajímavé - že napíšou, co měli k večeři a že právě odchází na záchod?
A když už mluvíme o příkladu, kterým mají být učitelé - pokud učitelé nebudou dostatečně seznámeni s nebezpečími a i výhodami soc. sítí, nikdy se nic nezmění.
Takže jak je dostat na soc. síť a předvést všechno, co je třeba? Zkoušeli jste někde na škole takové školeníčko??

Pavel HodálVčera v 20:53
+Pavlína Hublová Lákám učitele do soc. sítí na mých kurzech. Marně.?

Mira FriedrichováVčera v 20:55
Pochop, mezi mými přáteli nejsou studenti, takže tam občas dávali zajímavé texty, úvahy, na FB jsem vlastně šla kvůli kamarádům fotografům a jejich odkazům - ale připadá mi, že i to už nás přestalo bavit, abych pravdu řekla já sama do statusu nepíši vlastně nic a sdílím minimálně?

Bohuslav HoraVčera v 20:55
A mně se sem tam někoho nalákat podaří, aspoň si to vyzkoušej, uvidíš. :)?

Pavlína HublováVčera v 21:04
+Petra Boháčková Píšeš o tvorbě vlastní soc. sítě. Já ti nevím - není právě výhoda soc. sítě, že se zde můžeš potkat s cizími lidmi, kteří mají stejný zájem? Otevřít se?
Jakmile jsi na "uzavřeném" prostředí, hlavní výhoda odpadá.?

Pavlína HublováVčera v 21:06
+Pavel Hodál Proč myslíš, že mají takový "odpor"? Jaké jsou jejich důvody?
Navíc, pokud to jsou ICT lidi, pak by pro ně "strach" neměl být překážkou...
Nechtějí snad pracovat i do (hm, kolik je přesně hodin? 21:06) a rozšiřovat si obzory? To nechápu ;-)?

Pavel HodálVčera v 21:14
Myslím si, že je to tím, že hodně učitelů (obecně, nejen inf.) se zatím nepřehouplo přes hranici zvládnutí textového editoru. RSS je pro ně cizí slovo a chat "nemají" důvod využívat. Takže sociální sítě a jejich využití ve výuce je v kategorii Sci-Fi. Snažím se vždy vyzvihovat výhody, propagovat. ale skončíme u triviálností např. ve Wordu.. a to pak už nemám sílu.?

Pavlína HublováVčera v 21:15
+Pavel Hodál Smutné :-(?

Jitka RambouskováVčera v 21:22 (upraveno)+3
Lektorova la jsem jedno školení a mělo online podporu v podobě chatu. Ty vyděšené oči, když jsme to na školení oznamovali! A ta "hojná" návštěva! Raději ani nechodili, aby si počítače nezavirovali a nestáhlo se jim porno, když to byl ten "čat" :)?

Bohuslav HoraVčera v 21:18
:D :D :(?

Daya MurováVčera v 21:25
:D?

Bohuslav HoraVčera v 21:27
Měl jsem na kurzu jeden zajímavý typ, který se o vše zajímal a zkoušel s tím, že je rád, že si to může vyzkoušet, protože doma se bojí experimentovat, aby si to nerozhasil. :)?



Jak přesvědčit vedení školy, že nám "ujíždí vlak" a že by se jako první měli vzdělávat v práci s ICT a využití techniky oni sami? Protože sebelepší snaha koordinátora je marná, pokud naráží na ignoranci ze strany vedení. 26 komentářů

Bořivoj BrdičkaVčera v 7:32 (upraveno)
Už dlouho se ví, že změny ve školství nelze uskutečňovat bez podpory vedoucích pracovníků. Proto jsou vždy koncepční kroky nasměrovány v první řadě na ně. Jsem přesvědčen, že bez spolupráce s vedením (a souhlasem celého sboru) toho žádný ICT koordinátor moc nezmůže. Zdá se, že vám nedokážu nic poradit. Máte 2 možnosti - hledat jinou školu nebo se začít věnovat vzdělávání online.?

Pavel HodálVčera v 20:13
jenže mám pocit, že takových škol je většina. Těch, kde se tvoří a opravdu dodržuje nějaký ICT plán, je podle mě menšina (alespoň v mém okolí)?

Hana PilařováVčera v 20:18
jako vedoucí pracovník kombinovaný s ICT koordinátorem si spolupráci já a já nemůžu stěžovat :) Myslím si ale, že je to i díky tomu, že naše paní ředitelka je technologiím nakloněna ač je sama ve výuce využívá minimálně

takže momentálně pracuji na smysluplnosti využívání technologií v rámci naukových předmětů?

Jitka RambouskováVčera v 20:20+2
Dodržování ICT plánu není dobrým vodítkem. Můžu mít krásně naplánováno a rozmyšleno, ale když přijde takový "pěkný" dopis jaký přišel, tak s ním mohu akorát zatopit.

Ale vážně, nejhorší je nezájem a ten zmiňovaný konzervatismus. Stačí si představit, že zítra řekneme zítra kolegům, co jsme dělali dnes večer. Drtivá většina bude mít v očích velké nepochopení.?

Pavel HodálVčera v 20:22
jenže v mnoha případech už nejde o ten nezájem. To bychom si to udělali po svém. Horší je, že na mnoha školách, kde jsem školi, vidím určitou zakonzervovanost na stavu před 10 lety a případně i zpátečnictví. Bohužel jsem pesimista :-(?

Pavlína HublováVčera v 20:23
Může tato nepříznivá situace být zapříčiněná tím, že prostě ani vedoucí pracovníci nevnímají ICT jako jednu z priorit (pro sebe, takže i pro žáky)? Nebo na nějaké priority nemají čas? Třeba proto, že řeší papíry pro papíry? Protože pokynů z MŠMT aj. je tolik, že už nelze najít ty, které jsou opravdu důležité?
Co když je vedení nasměrováno umělecky? Hledat jinou školu a nechat "své děti" na pospas...? :-)?

Bohuslav HoraVčera v 20:27
Nebo najít nadšené vedení školy. Rozvoj ICT ve škole byl můj program, se kterým jsem šel do konkurzu na zástupce ředitele.?

Pavlína HublováVčera v 20:30
Neměla by být tak trochu povinnost vedení podporovat technologie na škole? Není to někde v nějakém zákonu??

Jitka RambouskováVčera v 20:31
Je podporovat a podporovat.
Moje vedení není v vlastním využívání příliš progresivní, ale na druhou stranu ví, že je rozvoj ICT nutný a vlastně ničemu nebrání.?

Bohuslav HoraVčera v 20:33
:D Určitě to bude v nějaké ministerské strategii - tu, co jsme hledali na záchranu RVP na podzim. Ale když není vůle, když tomu vedení školy nevěří, že by to tak mohlo fungovat, když nevěří efektivitě, to je pak těžké, těžko se pak někdo přesvědčuje. I takovou zkušenost mám za sebou.?

Jana ZárubováVčera v 20:36
S takovým vedením jak píše +Jitka Rambousková se asi dá docela "pracovat" asi to bude horší tam, kde je vedení vysloveně proti.?

Jitka RambouskováVčera v 20:38
+Jana Zárubová Taky jsem spokojená :)?

Lenka ŘíhováVčera v 20:40
může to být tím, že většina pedagogů jsou ženy a o těch se říká, že technika (ICT) není obvykle jejich silnou stránkou? Jasně, že toto společenství o tom nevypovídá, ale...třeba by příliv mužů učitelů přístup k ICT ve školách pozměnil?

Jitka RambouskováVčera v 20:43
Říká se spousta věcí :), ale moji všichni kolegové jsou v oblasti ICT totálně nepoužitelní. Všechno táhnou "ženský".
Někdy tady bylo, že stačí nebát. Jako vymalujeme a řídíme auta, tak tu techniku přece taky pokoříme.?

Bohuslav HoraVčera v 20:44
+Jitka Rambousková Tys na to kápla - nebát se, to je to, experimentovat.?

Pavlína HublováVčera v 20:48
Jako učitelka můžu experimentovat jak chci, ale když přes některé věci vlak nejede... (tedy přes věci, které by mohlo vedení podpořit).?

Bohuslav HoraVčera v 20:53
Třeba se bojí podpořit. Hodně lidí z vedení se bojí vychovat si nástupce nebo alespoň ty co je obklopí a potáhnou s nimi tu káru dál. :) Co kdyby se našel někdo, kdo v době konkurzové je vyhodí ze sedla?!?

Pavel VondraVčera v 20:58
To se musím pochlubit, že u nás tenhle problém řešíme jen na první stupni. Jinak vedení je zatím ochotno investovat a téměř všechny své kolegy mám mezi 30-40. Možná jsme pořád u toho, že školství příliš netáhne.?

Pavlína HublováVčera v 21:09 (upraveno)+1
+Pavel Vondra A to si dokonce myslím, že nejde vždy o peníze. Jen by stačilo takové pošťouchnutí - ode dneška máte všechnyo suplování na webu; ode dneška mi zasílejte zprávy pouze formou tweetu (ha ha) apod.?

Pavel VondraVčera v 21:10
+Pavlína Hublová ten tweet si nějak ani neumím představit :-)?

Pavlína HublováVčera v 21:14 (upraveno)
+Pavel Vondra No, to jsem trochu přehnala, jen jsem chtěla naznačit, jak si myslím, že by vedení mohlo "tlačit".?

Pavel VondraVčera v 21:15
vedení by nemělo příliš tlačit. Starší kolegyně na první stupni by se nám zasekly...?

Pavlína HublováVčera v 21:17
Tak si položme (hnusnou) otázku - ony mají strach že je vyhodíte, protože už nestačí, nebo vedení má strach, že odejdou zkušené učitelky? Není to trochu patová situace??

Bohuslav HoraVčera v 21:19+1
Vedení by mělo vést - tedy jít příkladem. Tlačit jen tak, aby to bylo pro všechny přijatelné a ten vláček se dal do pohybu - vláček couráček, i to je změna.?

Pavel VondraVčera v 21:19
Ne, minimálně některé (2) budou vesele pomlouvat a kopat kolem sebe.?

Bohuslav HoraVčera v 21:20
To je ale životní realita +Pavel Vondra .?



K článku na rvp.cz Proč řada studentů nedostuduje?
A kam vaši absolventi odcházejí? Opravdu do škol? A pokud ano, máte od nich zprávy o "stavu" jejich škol? 17 komentářů

Bořivoj BrdičkaVčera v 8:11 (upraveno)+1
Ten problém je trochu jinde. Chtěl jsem naznačit, že ti, o nichž vím, že nedostudovali, byli určitě nadprůměrnými studenty. Nebo ještě jinak - byli to studenti, kteří měli velkou šanci se stát skvělými tvořivými učiteli.
Obecně mám ten dojem, že vzhledem ke zvyšující se nezaměstnanosti se do škol v poslední době dostává více našich absolventů ped. fakult. Zpráv moc nemám. Pravidelně jsem v kontaktu pouze se studenty na praxi. Teď v letním semestru mě jedna studentka opravdu šokovala. Podívejte se na její blog - http://skolobeh.blogspot.com/.?

Jitka RambouskováVčera v 20:04
Včera jsem blog studentky přečetla a bylo to smutné čtení. Představa, že na takové škole učím, mi způsobila špatné spaní. To není o technologiích, to je o přežití.
Tam už nepomůže nic.?

Mira FriedrichováVčera v 20:08
Čtu a nevím, co si z toho vzít? Jsou žáci tak strašně problematičtí, nebo je problém v tom, že studentka nemá zkušenosti a tak to nezvládá??

Jitka RambouskováVčera v 20:10
Osobně jsem to četla tak, že není jediná, kdo nezvládá a že si s nimi neví rady ani učitelé a chodí "přežít". Rozhodně asi po této zkušenosti bude s prací ve školství váhat.?

Pavlína HublováVčera v 20:12+1
Nechci být za pesimistu, ale obávám se, že je současná situace taková, že tvořivé a nadšené učitele školy semelou během několika málo měsíců. Když zjistí, že o pokusy, přemýšlení a aktivitu nikdo nemá zájem, odejdou nebo podlehnou beznaději... a zařadí se do zástupu.
PS: Nějak jsem ten odkazovaný článek o studentech nemohla najít, můžu poprosit o odkaz??

Jitka RambouskováVčera v 20:13
http://skolobeh.blogspot.com/?

Hana PilařováVčera v 20:15
a to je možná důvod toho, proč někteří studenti raději odejdou jinam a nedostudují?

Pavlína HublováVčera v 20:18
+Jitka Rambousková Díky. Měla jsem na mysli ten článek, na který se odkazuje otázka... :-)?

Jitka RambouskováVčera v 20:26
Inspiroval mne hned úvod článku na rvp.cz hodně nám pomáhal, ale studium přesto nedokončil. Byl sice prvním, ale bohužel nikoli posledním mým pomvědem (pomocná vědecká síla), který zanechal studia před dokončením?

Bořivoj BrdičkaVčera v 20:34
Už se to nebude opakovat. Teď nemám vůbec žádného pomvěda.?

Pavlína HublováVčera v 20:42
Mám trochu problém s tím, že učitel musí zvládat tolik věcí, že na samotnou odbornost v oboru jaksi nezbývá čas. V procentech se domnívám, že samotné odborné výuce se někdy věnuje ve třídě méně než 50 % času - a to ještě optimisticky koukám na mladší žáky kolem 10 let.
Ale k úvodní otázce: Jste v kontaktu s některými svými studenty? Máte nějakou zpětnou vazbu, jestli to, co jste na VŠ probírali má uplatnění ve školách? Jestli toho po žácích nechceme moc nebo něco jiného??

Bořivoj BrdičkaVčera v 21:08
Přiznávám, že v tomto mě můžete pranýřovat. Vůbec se nesnažím připravovat studenty na školu, do jaké většinou přijdou. Mám utkvělou myšlenku, že se musím snažit je připravovat na školu, která jednou bude. A to je možná chyba. Jen čas může rozhodnout.?

Jitka RambouskováVčera v 21:11+1
+Bořivoj Brdička Vy připravujete na školu, jaká bude, ale řada vašich kolegů na školu, která byla. O tom, co je špatně, se asi nemusíme dohadovat, že :)?

Mira FriedrichováVčera v 21:17
konkrétně v tom kursu, kam jsem chodila já "ped. minimum" nás připravovali všichni kromě Brdičky na školu před 30 lety (včetně ofocených skript z roku 1980)?

Jana ZárubováVčera v 21:18
+Bořivoj Brdička Určitě to není chyba. To právě škola potřebuje. Jen možná někteří neunesou ten střet s realitou, ale ti co zůstanou určitě poosunou školu vpřed.?

Pavlína HublováVčera v 21:18
+Mira Friedrichová Z roku 1980? Tak to byli už novátoři! Já jsem na dálkovém studiu byla odkázána na výborný vlastivědný časopis - který ale přestal vycházet v roce 1930!!!?

Jitka RambouskováVčera v 21:20 (upraveno)+1
O svém "pedagogickém" studiu se raději nebudu šířit - proč Kristus chodil po vodě vím :) , ale o PC jsem se nebavili (UK 1995)?



Spomocník je vždy vpředu, seznamuje s děním ve světě. Budete v tomto trendu pokračovat i dalších (minimálně) 15 let? Kde berete zdroje a čas na studium všech zpráv? Jakou technologii používáte, abyste byl stále "v obraze"? 26 komentářů

Bořivoj BrdičkaVčera v 7:30 (upraveno)
Pokračovat budu, dokud mě bude někdo číst. Doufám, že se mi nepřihodí to neštěstí, abych pokračoval i potom. Čas beru prostě tam, kde se ostatní věnují vedlejším příjmům či zisku titulů. Ale jsem docela spokojen, protože mě to baví. Na světě je tolik chytrých lidí, od nichž se můžeme učit. Pokud jde o technologie, v tom nejsem příkladem - Chrome, MS Office a Google Reader. Ostatní jen testuju - až na prezentace, ty dělám v Keynote na Macbooku. Na hraní mám iPod.?

Pavlína HublováVčera v 20:06
Je neuvěřitelné, že už 15 let vzděláváte všechny, kteří mají chuť být vzděláváni :-)
Jaké máte pocity, když někdo (osobní příklad) objeví s velkou pompou něco, o čem jste psal před x lety? Je to zadostiučinění nebo smutek, že už jsme mohli být dál? Nebo jiné pocity??

Bořivoj BrdičkaVčera v 20:10
Bráním se zpychnutí, jak jen to jde. Ale přesto převládá smutek. Stává se to opravdu dost často.?

Lenka ŘíhováVčera v 20:12
údělem vizionářů je být často nepochopeni :)...?

Pavlína HublováVčera v 20:13
Myslíte, že spojením Spomocníka a Metodického portálu se to zlepšilo? A jak dál? Můžeme společně udělat ještě nějaké další kroky, aby byla informovanost lidí větší?
PS: To je, samozřejmě, dotaz na všechny zúčastněné :-)?

Lenka ŘíhováVčera v 20:16
jak to podle vašich zkušeností vypadá po této stránce v zahraničí...jaký je poměr sebevzdělávajících se , "informovaných" a "moderní technologie" smysluplně používajích učitelů versus takoví, které většinou najdeme na našich školách?

Bořivoj BrdičkaVčera v 20:32
Bojím se, že u nás je to dost špatné. Ale podobné problémy mají všude. Co můžete udělat? Odkazovat, odkazovat a odkazovat.?

Bohuslav HoraVčera v 20:41
A taky jít třeba příkladem, ukazovat kolegům postupy, některé se nám podaří nalákat, přesvědčit o správnosti cesty, ne přemlouvat - jít příkladem. Jako člen vedení školy některé věci jdou prostě příkazem. Ale tohle musí sami učitelé.?

Lenka ŘíhováVčera v 20:44
no jo..nechávat oddenky kde sedá :)?

Pavlína HublováVčera v 20:46
Zrovna jsem dnes dumala, jak oslovit víc učitelů, aby chodili na portál a využívali víc násrojů, které máme. No, zatím jsem vymyslela jen odkazy :-)
To je chabé, protože valná většina asi nepoužívá ty kanály, které já/my, že?! Takže tudy to nebude moc úspěšné.
Nějaký nápad?
PS: Myslím, že to přímo souvisí s otázkou přitáhnutí učitelů k technologiím, jinak bych si netroufla sem cpát své problémy ;-)?

Hana PilařováVčera v 20:52
myslím, že mohou pomoci ještě osobní setkání ... mám takový dojem, že bych s vámi chtěla někoho od nás seznámit?

Bořivoj BrdičkaVčera v 20:53
+Pavlína Hublová To sem opravdu patří. Ale každá rada je drahá. Můj názor je všeobecně znám. Bez koncepce a financí se nehneme. Docela zajímavá mi připadá iniciativa rodičů a jiných nadšenců, kteří lokalizují Khana. To je ta cesta, která povede ke stále větší nespokojenosti s učiteli a vyvolá tlak na změny. Půjdeme určitě podobnou cestou jako v USA, takže se nemáme moc na co těšit. Bude to hodně nepříjemné!?

Hana DědkováVčera v 20:55
Těžko se předávají odkazy kolegům, kteří jdou jednou za týden na e-mail a ještě si myslí, že jsou tam velmi často...?

Pavlína HublováVčera v 20:56
+Bořivoj Brdička Takže si na to dno asi šlápnout musíme, že?! No, nazujeme holinky, nasadíme úsměv... :-)?

Lenka ŘíhováVčera v 20:57
rodičů, kteří nejsou spokojeni se současným školstvím určitě přibývá...viz minulý týden http://goo.gl/p4d8a?

Jitka RambouskováVčera v 20:58+2
Poslala jsem nějaký odkaz cca 40 kolegům. Po týdnu mi jeden člověk řekl, že mu nefunguje (na konci se mi přimotala tečka). Ostatním to nevadilo, takže to ani nezkusili.
Mám chuť posílat něco znovu??

Bohuslav HoraVčera v 21:01
+Pavlína Hublová No holínky bych si nasadil, protože nás čeká zajímavá doba. A na dno jsme zatím nedosáhli, rodiče jsou moc spokojeni. :)?

Bohuslav HoraVčera v 21:01
+Jitka Rambousková Posílám dál, mě to nezničí, vytvořil jsem si skupiny, jednou kliknu a jde to celé škole. :D?

Jitka RambouskováVčera v 21:03
+Bohuslav Hora Já mám dvě. (I.st a II.st) A posílám pořád :)?

Bohuslav HoraVčera v 21:03
+Jitka Rambousková Ano, přesně tak. :D?

Pavlína HublováVčera v 21:11+1
+Bohuslav Hora Kdyžtak se alespoň někteří naučí vytvořit si filtr v emailové schránce :-D?

Bohuslav HoraVčera v 21:15
:D Šmarjá, to ne, i když mám jednoho kolegu, co mě filtruje. :D Ale je jen jeden.?

Jitka RambouskováVčera v 21:20+1
Myslím, že kolegové netuší, že filtr je :)?

Pavlína HublováVčera v 21:21
+Jitka Rambousková Zatím...?

Bohuslav HoraVčera v 21:21
:d Ale tuší, už jsem jim to ukazoval, i to RSS na našich stránkách. A musím se přiznat, že RSS je mi kromě našich a obecních stránek taky cizí. :D :D?

Jana ZárubováVčera v 21:22
+Jitka Rambousková V tomhle ohledu jsem ráda, že to většina neumí. Také posílám, občas se i něco uchytí.?



Co e-learning a denní studium? Má třeba Moodle smysl na základní škole? 25 komentářů

Bořivoj BrdičkaVčera v 7:58
Řekl bych, že dnes by měl být LMS (Moodle nebo zkuste např. https://www.schoology.com/) základem, na němž každý učitel svou výuku staví. Při využití DUMů je třeba je nějak žákům předávat. To ale nestačí. Hlavní potíž je v tom, že Moodle příliš nepočítá s propojením mimo kurz. Chcete-li žáky přesvědčit o tom, že to co dělají, má smysl, musíte je dovést až ke skutečnému spojení se světem mimo výuku. Pak je třeba používat i jiné nástroje - blog, twitter, youtube ad.?

Pavlína HublováVčera v 20:04
Shodou okolností jsem na tuto otázku odpověděla +Jitka Rambousková včera, tak to tady zopakuju: Myslím, že na ZŠ pro tento typ výuky není prostor, ale na SŠ a výš bych to považovala za čím dál tím aktuálnější. Jen bude třeba změnit přístup učitelů k výuce.
Chápu Moodle trochu moc jako uzavřený nástroj, možná příliš jednosměrný. Vím, že přihlášení mohou mnohé, ale chybí mi tam ta sofistikovanost jiných nástrojů. A propojení se světem okolo.
A pak naučit se pracovat s Moodle není tak jednoduché, jako s jinými volně dostupnými nástroji. Takže mi nepřipadá jako úplně dobrá volba.
Co na to soattní, kteří máte Moodle na škole??

Jitka RambouskováVčera v 20:10 (upraveno)
Včera se o tom bavili +Petr Vanický a +Bohuslav Hora , proto jsem se zeptala. Moodle na škole nemám, dělala jsem (a dělám) v něm klasický e-elearning pro dospělé, kdy "studenty" nevidím a jedou samostatně. V této podobě na běžnou školu asi vhodný není.?

Pavel HodálVčera v 20:09
Učím na ZŠ a bez Moodle si už výuku INF ani Přírodopisu (projekty) nedokážu představit.?

Bohuslav HoraVčera v 20:09
Mně se zdálo, že aspoň někteří pokusní žáci použili třeba texty a odkazy, které byly v moodle. Zkusím to znovu po několika letech a pak uvidím. :)?

Petra BoháčkováVčera v 20:09
A co pro žáky, kteří do školy chodit nemohou - jsou dlouhodobě nemocní, v zahraničí??

Pavel HodálVčera v 20:10
Líbí se mi zejména možnost odevzdávání prací - výborná kontrola a známkování. Dřív jsem dával žákům soubory na sdílený disk, teď přes Moodle je to praktičtější.?

Bohuslav HoraVčera v 20:11
No to je to druhé, čím se zabývám, proto organizuju týdenní plány plné odkazů, aby si ten, co dochořel - je v rekonvalescenci, občas se objeví někdo na cestách, či dlouhodobě nemocný - mohl věci najít, případně se poptat co a jak.?

Pavel HodálVčera v 20:12
Měl jsem žáka, který na celou zimu byl mimo (sportovec), takže jsem si mohl vyzkoušet opravdový e-learning už v 5. třídě. Dopadlo to výborně.?

Pavlína HublováVčera v 20:16
+Pavel Hodál Jaký je rozdíl mezi nabídkou Moodle a Google Apps?
Jak prakticky probíhá taková hodina INF nebo přírodopisu s Moodle? Vždyť ten je především pro distanční využití. Takže jej používáte jako web - poznámky, odkazy, ukládání materiálů? Nebo jinak?
+Petra Boháčková Kolik takových je ve třídě běžně?! Myslím, že se jedná spíš o výjimky. Nevím, jestli kvůli nim zařizovat e-learningové prostředí...?

Pavel HodálVčera v 20:19
+Pavlína Hublová Moodle mi umožní navíc zpětnou kontrolu nad činností žáka (mockrát se mi to už vyplatilo, podklad pro hodnocení), kurz je určitá kostra, osnova pro výuku a další rok z něj vycházím, zatímco Google apps vidím jako krátkodobější záležitost. ..?

Pavel HodálVčera v 20:20
+Pavlína Hublová Moodle umí opravovat a známkovat testy, počítat známky za pololetí?

Pavel HodálVčera v 20:21
A asi největší výhodu oproti Google Apps vidím v tom, že nyní je Google účet až od 13 let a já učím informatiku od 5. tídy.?

Pavlína HublováVčera v 20:25
+Pavel Hodál Používáš tedy Moodle i v rámci hodiny? Nebo jen ke zpětné vazbě, popř. k samostudiu? Nějak si praktickou hodinu neumím představit.
Mají vytvořené úkoly a postupují podle instrukcí??

Pavel HodálVčera v 20:29 (upraveno)
ano, je to tak. Každá lekce (NE hodina) se skládá z úvodu do tématu, pár odkazů na webu, nějakého cvičení, občas i video nebo jiný mult. materiál. Na závěr je zadání úkolu a odevzdávárna prací. Občas forum nebo wiki. Tohle je podle obsáhlosti tématu probíráno 2-4 hodiny. Takže normálně učím a Moodle je moje podpora. Dřív to bylo na sdíleném disku a takto mám v podstatě nachystanou osnovu hodiny pro jinou skupinu nebo na další rok (po úpravách)?

Bořivoj BrdičkaVčera v 20:29
Hlavní rozdíl je v tom, že Moodle není cloudová aplikace.?

Mira FriedrichováVčera v 20:29
Moodle používám, ale nikoli jako klasická e-learning:
Dávám tam materiály (minimálně - jen ať si to najdou sami), odkazy, zadání úkolů. Studenti odevzdávají práce buď veřejně - do fóra, pak je vidí všichni nebo jako úkol (např. ve škole dělají příklad na Excel a rovnou to hodí do Moodle). Zkoušela jsem i tzv. workshop. Dále tam děláme testy. Všechno známkuji tam - přesně vidím, co kdo kdy dal odevzdal, dostal za známku - dokonce výsledky jednotlivých otázek a podrobné analýzy testů. Mohu sledovat aktivitu jednotlivých uživatelů např. Anička mi píše, že cosi nemohla odevzdat a já vidím, že si ani nestáhla zadání. Obrovskou výhodou je, že komentovat a hodnotit může víc lidí - máme propojené IKT -CJ, studenti odevzdají prezentaci, já komentuji formu, češtinářka obsah - to po mailu nedáte?

Bohuslav HoraVčera v 20:29
Souhlasím s +Pavel Hodál . Je to praktičtější. I když jsem přišel na chuť i sdíleným dokumentům na Google, to bude dobrá kombinace, že? :)?

Pavlína HublováVčera v 20:31
+Bořivoj Brdička A to vadí? Přihlásit se stejně mohu odkudkoli. Jen je třeba ho nainstalovat na školní server a starat se o něj.
Ano, to je ta potíž, která mi znemožnila se s ním blíž seznámit :-(?

Pavel HodálVčera v 20:32
+Bohuslav Hora A jak jste vyřešili limit 13 let? My jsme základka a nechci žáků vytvářet účty v Google Apps. Už jsem měl výměnu názorů s tatínkem, který narážel na to, že jeho dcera porušuje podmínky používání služby...?

Mira FriedrichováVčera v 20:33
Myslím, že až ovládnu Google Apps, mohu je používat stejně jako Moodle, jenže "správě" se stejně nevyhnu - budu definovat uživatele, jejich práva, skupiny uživatelů a jejich práva - dělat zálohy atd atd.?

Jitka RambouskováVčera v 20:37
myslím, že Google Apps se moc záloh nedělá. Nebo too udělat jako na International School of Prague - za data si každý ručí sám. Od malého žáka po ředitele.?

Bohuslav HoraVčera v 20:39
+Jitka Rambousková U nás si za data ručí každý sám, jen za Bakaláře ručím hlavou já. :D?

Mira FriedrichováVčera v 20:42
hele já třeba používám sdílený dokument na to, aby si studenti sami zapsali tzv. prezentace (aktuality, zajímavosti) a stanovili si termín. pochopitelně to každou chvíli mění - musím dělat čas od času kopie, abych byla schopná dokázat co kdy bylo - vím, že GA ukazuje změny, ale dopátrat se toho 10 dní nazpátek je dost problém?

Bohuslav HoraVčera v 20:43
+Pavel Hodál Systematicky pracuju s Apps až když je jim 13. Do té doby jen to, co sami můžou, ale jsou dny, kdy Google pustí i mladší než třináctileté. :D?


















Pokud chcete cokoli říct/napsat k vlnobití, napište na nástěnku.


Jak se v den konání k vlnobití napojit? Velmi snadno: stačí kliknout na tento odkaz: https://plus.google.com/s/%23vlnobiti2-29. Zobrazí se Vám sociální síť Google Plus s výběrem připravených otázek (jsou označené #vlnobiti2-29). Pokud máte účet Google, přihlašte se a můžete ihned psát komentáře.

1 komentářů:

  1. Drazí přátelé,
    mám opravdu velkou radost, že chcete věnovat tomuto výročí pozornost. Pro mě to je samozřejmě dost velká událost, neboť vlastně už pomalu hodnotím své celoživotní dílo. Proto je pro mě jakýkoli zájem strašně důležitý. Vypracoval jsem podrobnou zprávu, kterou zveřejním v neděli. Budu moc rád, když se na ni před rozjezdem vlnobití mrknete. Možná pak některé otázky dostanou trochu jiný kontext. Odkaz na ni přidám v neděli i na vaši lino-nástěnku. Těším se na setkání s vámi!

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína