... neexistuje.
[26.08.2014] Každý jsem dobrý v něčem jiném - a to je dobře. Není na škodu - pro samotného učitele i pro žáky - aby měli možnost porovnat různá prostředí, nabídky, možnosti, i když by se jednalo třeba jen o suplování v jiné třídě.
Protože změněné prostředí vyžaduje změněný přístup...
[11.05.2015] Doplněny citace a odkaz na článek Jak připravuje učitele University Regina B. Brdičky.
[11.05.2015] Doplněny citace a odkaz na článek Jak připravuje učitele University Regina B. Brdičky.
Dokonalý učitel?
Abychom byli dobrými učiteli v každé situaci, musíme být téměř Supermany (jak zaznělo na jedné z regionálních konferencí Metodického portálu).
Beth Lewis[2] sepsala seznam vlastností, které by měl adept učitelství mít:
- soucit
- vášeň
- vytrvalost
- soutěživost
- cílevědomost
- kreativita a zvídavost
- optimismus
- flexibilita
Otázku dovedností a schopností dobrého učitele jsme si už položili např. videoukázkou Máš na to být mým učitelem? nebo Je možné naučit se být dobrým rodičem/učitelem?
Mnohokrát jsem už vyslovila názor, že na pozici učitele bychom měli skládat zkoušky jako na zbrojní pas. Není snad učitelství tak trochu zbraň? Nešťastně mířená střela může nenapravitelně ublížit!
A na druhou stranu jsem byla poučena, že pevně a správně stojící učitel může šíp vystřelený z luku rodičů - dítě - alespoň malinko nasměrovat na tu správnou cestu. To se asi to, co nás učitele udržuje při síle. Vidina, že stojíme na správném místě ve správnou chvíli a dáváme najevo, že jsme ochotni pomoci, když to bude třeba.
A jestli zrovna nemáme celou dokonalou baterii výše zmíněných vlastností? Jistě máme zase jiné, které mohou obohatit život našich žáků. Takže nezoufejme a dívejme se optimisticky do budoucna (trocha ironie v odkazu nezaškodí).
Nové! Pedagóg: diktátor alebo partner? – lacko.me
"Pedagóg je predovšetkým partner vo vzdelávaní, pedagóg by mal byť skôr radca, “usmerňovač”. Nemal by iba strikne dávať vedomosti, jediné správne, ale hlavne nabádať žiakov k rozmyšľaniu a hľadaniu riešeni. Všetci predsa vieme, že najlepšie sú tie vedomosti, ktoré získame vlastným bádanim. Toto je ta najťažšia práca pedagóga, zaujať žiakov a naučiť ich tvoriť."[3]
Suplující učitel?
Výše popsané vlastnosti učitele se spíš týkaly klasického rozvrhu, tj. požadavků kladených na učitele v "normální situaci". Často se ale také dostaneme do situace, kdy je třeba projevit ještě další:
- smysl pro humor
- rychlou reakci
- přizpůsobivost
- empatii
- fyzickou odolnost
První minuty při vstupu do třídy, jak píše Cirrela Taxton[1], jsou zcela zásadní. Je třeba odhadnout náladu třídy, postřehnout signály ze strany problematických žáků a dát jim (i sobě) možnost obstát se ctí.
Na téma suplování také proběhlo 30. PEPOUŠovo vlnobití I.
Otázky, kterým jsme se věnovali:- Máte rozpis pohotovostí? Jak tento systém funguje?
- Jak se dozvídáte o tom, že jdete suplovat?
- V jakém časovém horizontu se dozvídáte o tom, že jdete nečekaně suplovat?
- Jak často u vás suplují vychovatelky z družiny? Máte tušení, jestli mají hodiny placené?
- Suplujete rádi?
- Suplujete aprobovaně? Za jakých podmínek?
- Když jdete suplovat plánovaně (tj. předem o tom vedení vědělo), máte od suplovaných učitelů připravenou práci? V čem taková příprava spočívá?
- Uvítali byste, kdyby byla povinná příprava učitele pro suplujícího?
- Vyhovuje Vám, když máte práci pro žáky předpřipravenou nebo si raději hodinu připravujete sami?
- Jak řešíte na škole dlouhodobou absenci učitele, tj. déle než 14 dní? Suplujete nebo sháníte zástup? Co by Vám víc vyhovovalo?
- Když si máte připravit suplovanou hodinu sami, jak postupujete?
- Máte někde "železnou zásobu" univerzálních materiálů, které v případě potřeby využijete? Proč ano/ne?
- Při absenci kolegy/kolegyně suplujete i dozory?
- Jak sdělujete rodičům, že žákům hodina odpadává? Jak se škola jistí?
Celý záznam Vlnobití si stáhnete zde. Pak stačí složku rozbalit a spustit soubor s koncovkou html.
Zde nabízím několik citací z článku B. Brdičky a jeho Spomocníka[4], nicméně doporučuji přečíst si článek celý:
Nové! Učitel jako ICT rádce a inspirátor?
... to je třeba naučit se už na fakultě...Zde nabízím několik citací z článku B. Brdičky a jeho Spomocníka[4], nicméně doporučuji přečíst si článek celý:
Dnes už nestačí, aby pedagogické fakulty produkovaly statické kurzy pojednávající o tom, jak učit uvnitř uzavřené třídy. Místo toho musíme pomoci studentům učitelství získat schopnosti, které jim umožní uspět v dnešní globální škole. Potřebujeme podpořit budování jejich osobní vzdělávací sítě (prostředí), která jim pomůže se soustavně zdokonalovat a stát se kvalitními učiteli.
Učitelé potřebují vnímat digitální svět žáků, chtějí-li, aby jejich výukové aktivity byly podnětné. Musí digitální svět propojit se školním... Spolu s příklady praktického zavedení světa online do výukových aktivit je třeba vést studenty učitelství ke zvládnutí samostudia. Jedině učitel demonstrující žákům, že se též stále vzdělává, má naději, že podobnou vlastnost vyvolá i u nich.
Zdroje a citace
[1] THAXTON, Cirrelia. Suite101 : Teacher Tips/Training [online]. 2011-04-16 [cit. 2011-04-23]. The Good Substitute Teacher: Four Teaching Tactics. Dostupné z WWW: http://www.suite101.com/content/the-good-substitute-teacher-four-teaching-tactics-a366350.
[2] LEWIS, Beth. About.com : Elementary Education [online]. 2011 [cit. 2011-04-23]. 8 Signs You Should Become a Teacher. Dostupné z WWW: http://k6educators.about.com/od/becomingateacher/tp/youshouldteach.htm.
[3] LACKO, M. Pedagóg: diktátor alebo partner?. [online]. 2012 [cit. 2014-08-24] lacko.me. Dostupné z WWW: http://lacko.me/2012-10/pedagog-diktator-alebo-partner/.
[4] BRDIČKA, Bořivoj. Jak připravuje učitele University Regina. Metodický portál: Články [online]. 11. 05. 2015, [cit. 2015-05-11]. Dostupný z WWW: http://spomocnik.rvp.cz/clanek/19987/JAK-PRIPRAVUJE-UCITELE-UNIVERSITY-REGINA.html. ISSN 1802-4785.
Suplování ve vlnobití patří můj hlas. Když jsem začínala svou pedagogickou kariéru nazýval se můj pracovní post: suplent. Vlastně ani netuším jestli něco takového ještě dnes existuje. Zajímalo by mě jak se řeší nutnost suplování na ZŠ, v porovnání se zkušenostmi ze specky. Jak se ostatní vyrovnávají se situací, kdy má třeba češtinář jít suplovat hodinu chemie, a může-li taková situace vůbec nastat.
OdpovědětVymazatSoukromě doufám, že suplování dostane nejvíc hlasů :-)