Základem tohoto článku je příspěvek I blog, you blog, let’s ALL blog! – Reasons YOU should have a classroom blog!. Postupně jsem ho dále rozšiřovala tak, jak jsem potkávala další učitele, kteří mají s třídním blogováním zkušenosti...
Nové! Podívejte se na záznam webináře a nechte se inspirovat, jak lze využít blogy (nejen) ve výuce na 2. stupni ZŠ.
Překlad s pomocí Google Translate Toolkit:
A pozor na chyby! Na některé upozorňuje tento článek. Několik zajímavých myšlenek k blogování můžete najít v příspěvku Nechte své žáky blogovat. A takto jsme blogovali s žáky ve 4. - 5. ročníku. a je tu pokračování pro znalé angličtiny!
[2] G. (2010). Ideas for Classroom Blogs. [online] Available at: http://georgecouros.ca/blog/archives/1152 [Accessed 17 Nov. 2011].
[3] WHITBY, Tom (2014). Do Educators Really Need Blog Posts?. [online] Available at: http://www.edutopia.org/blog/do-educators-need-blog-posts-tom-whitby [Accessed 1 Jun. 2014].
Nové! Podívejte se na záznam webináře a nechte se inspirovat, jak lze využít blogy (nejen) ve výuce na 2. stupni ZŠ.
Bloguji - bloguješ - blogujeme
Proč je učitelé používají, proč ne - jestli jsou důležité i pro dnešní žáky. Když jsem se nad tím hodně zamyslela, nepřišla jsem na nic jiného než na klady v začlenění blogů do výuky.Dovolím si tento příspěvek přeložit tak, jak "leží a běží", nejsem schopna k němu ani nic moc dodat.
Překlad s pomocí Google Translate Toolkit:
Mohli byste se zeptat: Co je to blog?
Technicky - podle Merriam-Webster, "blog je webová stránka, která obsahuje on-line deník s úvahami, komentáři, odkazy často poskytované autorem."
Vytvořil někdo méně nudnou definici? Já.
Tady je moje definice blogu:
Místo, kde mohou uživatelé sdílet myšlenky, nápady, úvahy nebo dotazy, spolupracovat a komunikovat. Místo, které představuje jedinečnou příležitost propojení pomocí dnešních technologií.
Prostřednictvím osobních blogů a blogování přes SimpleK12, jsem opravdu dospěla k závěru, že blogy jsou prostě "in"! A vidím obrovský přínos v začlenění této aktivity do své výuky. Klidně bych se vsadila, že pokud zmíníte myšlenku blogu ve vaší třídě, studenti budou rozrušeni. Proč? Je to vlastně docela jednoduché - líbí se jim myšlenka mít něco "zveřejněno", osobní písemný projev, a že jejich spolužáci / učitelé / rodiče si mohou jejich názory přečíst.
Nápady na využití blogů
Nabízím zde seznam (jsou to moje nejoblíbenější), nápady, jak můžete zapojit své studenty do třídního blogu:
- Vytvořte si blog, který je o četbě! Existuje velké množství knih, které si studenti musí přečíst během školního roku - proč nevyužít k jejich hodnocení a sdílení dojmů blogové příspěvky?
- Vytvořte si blog, který bude přehlídkou literárních děl studentů - studentské poezie, povídek, etc ...
- Vytvořte si blog, kde budou moci studenti sdílet informace o např. matematické koncepci, kterou se dozvídají po celý rok - může poskytnout příklady a řešení problémů / koncepty.
- Vytvořte si blog, kde se studenti podělí o hypotézy před pokusy v hodinách přírodopisu, chemie apod.! To jim umožní vidět to, co ostatní studenti odhadují o čem přemýšlejí, a může jim to pomoci k dalším nápadům, k jinému pohledu na věc! Po skončení experimentu - může být závěr publikován a porovnán s hypotézami.
- Vytvořte si blog, kde budou žáci publikovat své referáty (o osobnostech, dějinných událostech...).
- Vytvořte si blog, kde se studenti vyberou téma, aby rozšířili vědomosti svých spolužáků. Záleží jen na vás, jaké dáte limity pro práci!
- Vytvořte si blog, kde se studenti vyberou hudební nástroje, které chtějí nebo na ně už hrají. Mohou najít zvukové soubory, slavné hudebníky, kteří hrají na zvolený nástroj, mohou publikovat klady a zápory!
- Vytvořte si blog, kde si studenti píší o svých oblíbených svátcích se zdůvodněním.
- Vytvořte si blog, kde se studenti mohou podělit o tipy na výlety! Jejich nejoblíbenější část, z jejich nejneoblíbenějších částí: co chtěli vidět / co viděli a zažili, a co se naučili!
- Vytvořte blog k informování o zmeškaných projektech / úkolech, s kalendářem akcí, upomínkami ... opravdu s čímkoli pro své studenty, nebo jejich rodiče.
- Vytvořte blog, kde budete žáky/rodiče vyzývat, aby se vyjádřili k událostem/akcím, kterých se může třída zúčastnit. Sledujte pak reakce a podle nich můžete naplánovat aktivity třídního kolektivu.
- Vytvořte blog, kde se budou moci žáci vžít do role učitele. Co by dělali jinak? Co by nedělali nebo naopak posílili? Tento blog může být zajímavým zdrojem vaší reflexe.
- Nechte žáky psát věty/texty k vámi zvolenému obrázku. Rozvíjíte tak představivost a literární dovednosti.
Pokud vás zajímají konkrétní příklady třídních blogů, prohlédněte si sdílený dokument http://georgecouros.ca/blog/archives/1152 až do konce. Najdete tam řadu odkazů.
Další inspiraci můžete najít třeba v textu 45+ Ideas For Class Blog Posts Toma Barretta.
Nové!
Pokud se nechcete trápit s čtením dalších tipů, podívejte se na webinář a nechte se inspirovat mluveným slovem...
Tento multimediální soubor je umístěn v modulu AudioVideo na Metodickém portálu RVP.CZ pod licencí CC-BY-NC-ND
Ochrana a bezpečnost
V tuto chvíli byste měli být na 75% přesvědčeni, že je dobré využívat ve třídě blog. A vím, že poslední věc, kterou máte na mysli - bezpečnost studentů a "zlomyslní" studenti. Zde je několik způsobů, jak tyto otázky řešit:
- Kontrolujte komentáře dřív, než budou publikovány - skvělý způsob, jak sledovat dění.
- Vytvořte soubor třídních pravidel blogování! Toto umožní studentům dobrý referenční bod.
- Přimějte studenty, aby nepoužívali aktuální fotografie své nebo blízkých - víme, že ochrana osobních dat je na internetu důležitá.
Co přináší pedagogický blog učiteli?
"Blogs have become a great tool for educators and the profession of education."[3]
"Blogy nabízejí interaktivitu v reálném čase, což dříve v tištěných médiích nebylo možné. Čtenáři se mohou přímo reagovat dotazy, kritikou či odkazy, autor může ihned odpovídat."
Kontakt mezi autorem a jeho čtenářem je tak okamžitý, intenzivní a většinou může být i přínosný pro obě strany.... a pak je tu výhoda rychlého sdílení zkušeností...
Whatever the result, educators have an opportunity to speak out and involve themselves openly and transparently in the discussion.[3]
"Každý pedagog může sdílet své myšlenky a nápady z praxe. Jeho příspěvky mohou kontrolovat a komentovat ostatní pedagogové... Bez ohledu na výsledek, pedagogové mají možnost promluvit a zapojit se otevřeně a transparentně do diskuze."
A jaké blogy sledovat?
Co třeba tento seznam?Slovo na závěr
Doufám, že tento příspěvek vás přesvědčil o přínosech, které mají ve třídě blogy, a jste připraveni učinit odvážný krok! Můžete začít svůj blog, ZDARMA s Edublogs, Blogger aj. A šťastné blogování, přátelé!A pozor na chyby! Na některé upozorňuje tento článek. Několik zajímavých myšlenek k blogování můžete najít v příspěvku Nechte své žáky blogovat. A takto jsme blogovali s žáky ve 4. - 5. ročníku. a je tu pokračování pro znalé angličtiny!
Zdroje:
[1] GRACE. (2010). I blog, you blog, let's ALL blog! - Reasons YOU should have a classroom blog!. [online] Available at: http://blog.simplek12.com/social-media/i-blog-you-blog-lets-all-blog/ [Accessed 17 Nov. 2011].[2] G. (2010). Ideas for Classroom Blogs. [online] Available at: http://georgecouros.ca/blog/archives/1152 [Accessed 17 Nov. 2011].
[3] WHITBY, Tom (2014). Do Educators Really Need Blog Posts?. [online] Available at: http://www.edutopia.org/blog/do-educators-need-blog-posts-tom-whitby [Accessed 1 Jun. 2014].
0 komentářů:
Okomentovat
Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína