14. 1. 2012

14. PEPOUŠovo vlnobití II.: Matematika všude kolem nás (integrujeme)

Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností. Nově probíhají vlnobití na síti Google Plus.


Hlasování bylo opět nerozhodně. Proto jsme se v užším kroužku domluvily, že tento týden bude téma Matematika všude kolem nás (integrujeme) a příští týden, tj. 16. 1. 2012 bude téma Asistent ve třídě - opravdu pomoc pro žáka i učitele?
Následuje zápis z diskuze...



Český jazyk a matematika - Jak pracovat se slovními úlohami, abychom rozvíjeli čtenářskou gramotnost? 15 komentářů

Pavlína Hublová  -  Na 1. stupni to máme poměrně jednoduché - podtrháváme důležité informace, tvoříme otázky, obměny slovních úloh.
Je čas na něco podobného na 2. stupni?
9.1.2012  

Jitka Rambousková  -  Jde, proč by nešlo :)
Myslím, že ostatní se mnou budou souhlasit, že věty "Přečti to ještě ... Přečti si to .... A ještě jednou to přečti ..." jsou velmi časté.
9.1.2012 (upraveno)    +1  

Pavlína Hublová  -  Nejsem si jistá, že to je tedy využíváno. Nebo se pletu?
Někdy se vrtáme s jednou slovní úlohou 15 - 20 minut. To se pak těžko stíhají kvanta úloh a zápisy...
9.1.2012  

Bohuslav Hora  -  No asi důležitý je zápis - vytvořit něco stručného - vím, jaké mi to dělalo problémy. Dneska se tomu směju, chtělo to čas.
9.1.2012  

Ludmila Kovaříková  -  +Pavlína Hublová K Tvému tvoříme otázky a obměny... Já sama jsem se s tím nikdy na základce nesetkala. Takže obdivuji matikáře, kteří tohle dělají.
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  problém je myslím v tom, vybrat to podstatné a STRUČNĚ to zapsat .. takže tohle je třeba trénovat nejen v rámci čj a matiky, ale i třeba při psaní vlastních výpisků v jiných předmětech
9.1.2012  

Bohuslav Hora  -  +Hana Pilařová No to souhlasím, zkusme se vyjadřovat v sešitě bez sloves. Často rodič žádá na konzultacích, jestli bychom zapisovat ve větách. No to bychom nemohli, já to nestíhám, pokud to ten váš bobeš stačí, ať si to tak zapisuje. :-D Bobeš to nestačí, tak si zapisuje hesla nebo myšlenkové mapy.
9.1.2012  

Ludmila Kovaříková  -  Mně právě nedělá problém vypsat to nejdůležitější bez sloves, ale pak to za pár měsíců bez těch sloves pochopit a převykládat.
9.1.2012    +1  

Hana Dědková  -  Ano, stručně to zapsat je klíčové. A případně zvolit vhodnou zkratku. Osmáci se nechali nachytat na větě "Pomocí PV vypočítejte její délku". Dneska se ptali, cože to "PV" bylo ???
9.1.2012  

Bohuslav Hora  -  Ptal bych se stejně. Co to je PV?
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  pythagorovy věty
9.1.2012    +2  

Pavlína Hublová  -  +Hana Pilařová To je myslím báječný přesah matematického učiva do reálného života. I když trochu dost zakuklený.
Vyber to důležité - jako první se to po nich chce právě v matice!
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  po domluvě s kolegyní budeme výpisky trénovat v Inf při práci s textovým editorem (trojka a čtyřka)
9.1.2012  

Bohuslav Hora  -  Super. :-D
9.1.2012  

Hana Dědková  -  jé, vy děláte takové skvělé věci!
9.1.2012  






Český jazyk a matematika - Lze do hodin českého jazyka integrovat nějaká témata z matematiky?
- popis pracovního postupu: konstrukce geometrického objektu?
- rozbor textu s matematickým tématem - byl by příklad?
- ???
35 komentářů

Bohuslav Hora  -  Zajímavý by byl jazyk slovních úloh nebo konstrukčních úloh. Třeba druhy vedlejších vět. :-D
9.1.2012  

Pavlína Hublová  -  To by se možná někteří divili, jaké paskvily je možné v učebnici matematiky objevit, když se na věc podíváme z "češtinářského" pohledu :-D
9.1.2012  

Bohuslav Hora  -  Tak to máš pravdu, pak říkám, co to je za kravinu, že to vůbec nedává smysl, čtu to zleva, zprava a nic.
9.1.2012  

Hana Dědková  -  No mě nejvíc dělá problém při slovních úlohách shoda podmětu s přísudkem. Celkem se občas zapotím! A úplně nejhorší je, když píšu rychle na tabuli a zpaměti to diktuju, pač jsme si ten příklad vymysleli a někdy to napíšu a pak říkám, ne takhle ne, smažte si to! :)
9.1.2012  

Pavlína Hublová  -  +Hana Dědková Takže zdárně procvičujete pravopis v matice.
No, pravopis - to by bylo téma, že :-D
9.1.2012  

Ludmila Kovaříková  -  Matematické pohádky a Matematické detektivky: http://www.kritickemysleni.cz/aktuality_show.php?co=358 Ale nečetla jsem je.
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  matematické pohádky Marka Veselého jsou na 1. st. naprosto úžasné
9.1.2012  

Petra Pšeničková  -  Rozebrat slovní úlohu jako větu na větné členy a určit případně vedlejší věty a další-to mi přijde úžasný nápad. Myslím,že by to žáky bavilo o dost víc než nějaká krkolomnost z učebnice českého jazyka.
9.1.2012  

Bohuslav Hora  -  No právě, byl by to takový průzkum, celkem zajímavý, škoda, že nejsem praktikující češtinář. :-)
9.1.2012  

Daya Murová  -  Máte nějakou hezkou? :-)
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  ty nejhezčí jsou v oprsklé matematice .. a tu mám ve škole
9.1.2012  

Petra Pšeničková  -  Já to teď aktuálně taky nepoužiju,ale nápad si zapamatuju.
9.1.2012  

Daya Murová  -  Oprsklá matematika? :o
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  .. úžasná knížka .. řešíme sebevrahy v různých podobách, různé zvířecí strasti a vůbec velmi reálné úlohy ze života :)
9.1.2012  

Daya Murová  -  Tak nějaké to čtení grafu můžeme strčit i do češtiny. +Hana Pilařová To zní dobře :-)
9.1.2012  

Ludmila Kovaříková  -  Hledala jsem, bohužel už se nedá koupit. :-(
9.1.2012  

Jitka Rambousková  -  Oprasklá matematika - Ovšem znění těchto úloh není vůbec běžné. Dozvíte se, jak vypočítat velikost blbcova mozku, rychlost slanečka nebo délku oběšencova provazu.
9.1.2012  

Bohuslav Hora  -  :-D Šmarjá, aby to u nás nepochopili špatně. To až jim to koupím.
9.1.2012  

Daya Murová  -  Kruci, proč já jsem musela pořád počítat, kolik procent chlapců chodí do osmé třídy a kdo přinesl kolik sběru?
9.1.2012  

Bohuslav Hora  -  A kolik bylo pionýrů a pionýrek. :-D
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  blbcův mozek jsme počítali nedávno .. po vyřešení padl dotaz, kolik váží lidský mozek .. vyslala jsem je k zapnutému PC, aby to zjistili .. po chvíli "No paní učitelko, co tím chcete jako naznačit? mozek blbce váží stejně jako mozek dospělého muže!!!" :)
9.1.2012    +5  

Bohuslav Hora  -  :-D :-D :-D
9.1.2012  

Jitka Rambousková  -  Já se těším letos na výpočet objemu podprsenky.

A miluje výpočet. kolik Tatarů je potřeba do tatarské omáčky.
9.1.2012 (upraveno)  

Bohuslav Hora  -  :-D Kterou velikost budete počítat, aby to chlapce zaujalo!
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  ony karbanátky ze semleté ruky řezníkova synka jsou také populární
9.1.2012  

Bohuslav Hora  -  Ty mě děsíš tak, že tu knihu půjdu shánět. :-)
9.1.2012  

Mira Friedrichová  -  To fakt děláte? Marně přemýšlím, jestli je to polokoule nebo komolý kužel?
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  pro zjednodušení se tapodprsenka bere jako polokoule :)
9.1.2012  

Bohuslav Hora  -  A co taková Madonina podprsenka, co nosila na koncertech?
9.1.2012  

Jitka Rambousková  -  typický kužel :)
9.1.2012  

Mira Friedrichová  -  ta by byla za jedničku navíc - pro rychlíky :), ne?
9.1.2012    +1  

Bohuslav Hora  -  :-D :-D Asi přijedu na matematiku. :-)
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  až se někde slezem připomeňte .. dovezu :)
9.1.2012    +1  

Bohuslav Hora  -  Super, beru tě za slovo +Hana Pilařová
9.1.2012  

Hana Dědková  -  no Oprsklou matematiku tu taky mám a díky za inspiraci, hned si jí na zítra vezmu na úvodní motivaci :)
9.1.2012  






Cizí jazyk a matematika - Jaké učivo/téma ve výuce cizímu jazyku může podporovat rozvoj matematických znalostí? 
- telefonování?
- tvorba plakátů se statistikou v daném jazyce?
- ???
3 komentáře

Hana Pilařová  -  tak i v cizím jazyce se děti učí číslovky a čísla, tak proč tam při tréninku nezašroubovat 3+2 = five
9.1.2012  

Jitka Rambousková  -  Kolegyně - angličtinářka si pravidelně stěžuje "Jak mají počítat příklady v angličtině, když to neumí česky! Nepoznám, zde udělali chybu ve výsledku příkladu nebo v zápisu číslovky."
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  tak můžou současně ukazovat i správnou číslici
9.1.2012






Naukové předměty a matematika - Rozvíjí práce s atlasem současně matematické znalosti? 5 komentářů

Hana Pilařová  -  v zeměpisu při práci s atlasem se zcela určitě matematika používá - určování skutečné vzdálenosti, měření na mapě, určování měřítka ... to je normálně součástí matematiky, takže v tom zeměpise, jde vlastně o prúpravu a přípravu (protože v zeměpisu se k tomu dojde dřív než v matice)
9.1.2012  

Pavlína Hublová  -  Napadl mě atlas, protože se zde asi nejvíc pracuje s grafickým zobrazením, tabulkami apod...
9.1.2012  

Pavlína Hublová  -  Měřítko a měření mě nenapadlo, no vidíš. :-)
9.1.2012  

Jitka Rambousková  -  Zase to měřítko - to je asi 4 místo, kde se probírá. A asi ještě v dílnách se hodí.
9.1.2012  

Hana Dědková  -  já se v zeměpise na měřítko a na tabulky a grafy a mapy a zakreslování v nich celkem dost zaměřuju. Myslím si, že je důležité, aby se dokázali orientovat a ještě z toho vyvodit nějaké byť děsně zjednodušené závěry!
9.1.2012






Naukové předměty a matematika - Jak lze ve fyzice/chemii propojit znalosti žáků z hodin matematiky nebo je i rozvíjet? Které učivo je nejvhodnější? 21 komentářů

Hana Pilařová  -  v rámci fyziky a částečně chemie je matematika také samozřejmostí
ve fyzice od převodů jednotek, přes různé výpočty veličin .. k propojování dochází i při vyjadřování neznámé ze vzorce či řešení úloh o pohybu
9.1.2012  

Pavlína Hublová  -  A jak zajistit, aby bylo učivo propojeno? Aby se využívalo toho, co žáci už umí z jiného předmětu?
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  předmě musí mít učitel zmapované učivo i těchto "příbuzných" předmětů .. a pak je fajn, když v rámci sborovny učitelé spolupracují při časovém plánování
9.1.2012    +1  

Jitka Rambousková  -  To by mělo zajistit ŠVP, s chemii asi problém není, občas něco skřípe ve fyzice. Knížky předpokládají řešení rovnic a práci s neznámou, což bývá 8.třída, ale děti jsou teprve v šesté a ten obrovský kus se špatně přeskakuje.
9.1.2012    +1  

Jitka Rambousková  -  Jinak fyzika a matika nejsou nic jiného než zakuklená matika. :)
Spíš je problém, aby děti viděli, že je jenom jedna matika a třeba v chemii ji použijí.
Byla jsem u sebe suplovat chemii, počítali nějaké příklady, vysvětlili mi jak na to a říkám "aha, to je jenom trojčelnka". Ne, to byla chemie a pan učitel to řešil takto a my v matice jsem prováděli zápis trošku jinak a najednou to bylo něco jiného.
A tam je ten problém.
9.1.2012    +1  

Hana Pilařová  -  tak na úlohy o směsích mají v chemii vzorec a my na ně jdeme trojčlenkou nebo rovnicemi, že? :)
9.1.2012    +1  

Bohuslav Hora  -  +Jitka Rambousková Problém je s tím, že se ti kolegové nedohodnou, kdyby se dohodli, pak by to měly ty děti lehčí, osobně jsem u jednoho takového problému asistovat, to byl porod. :-D
9.1.2012  

Pavlína Hublová  -  +Jitka Rambousková Jak jste to ošetřili?
K druhému komentáři: To je klasická ukázka toho, jak se dětem zcela zbytečně množí informace jen proto, že to každý děláme trochu jinak.
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  můj aktuálně mat-fyz nápad je ten, že jsem si dnes vytiskla mapu severní oblohy se souhvězdími, rozdělila jsme ji na kvadranty a protože budeme brzy začínat funkce a zakreslování souřadnic do soustavy, dostanou ode mě sady souřadnici, budou je zakreslovat a následně spojovat do souhvězdí. Že jsou to souhvězdí teda zjistí dodatečně .. a Jarka to snad využije na jaře až se dostanou ve fyzice k Vesmíru
9.1.2012  

Pavlína Hublová  -  +Hana Pilařová To zní naprosto fantasticky! :-D
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  no akorát mě z toho nejspíš přes víkend hrábne :)
9.1.2012  

Daya Murová  -  Jsi génius!
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  no už teď znám úskalí .. jak tam bude moc čar, tak se v tom nevyznají
9.1.2012  

Jitka Rambousková  -  +Bohuslav Hora +Pavlína Hublová neučíte matiku na II.stupni, že :D Vždycky je víc způsobů zápisu, víc možností, jak dospět k výsledku a to je na matice ta paráda, takže když to dělali trošku jinak, tak to není žádná chyba, ani chyba systému. Každý matikář si vybere něco, co pokládá za nejlepší a to použije.
Spíš mne mrzelo, že neodhalili, že vlastně postup znají.
9.1.2012    +1  

Bohuslav Hora  -  Neučím matematiku +Jitka Rambousková , to by byl průšvih. :-) I když si při suplování vzpomenu na ledacos, co jsem si narval na základce do hlavy. :-)
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  v matice se snažím u těch úloh, kde je víc způsobů řešení ta řešení ukazovat všechna nebo na ně minimálně upozornit (což bystřejším dětem obvykle stačí)
9.1.2012  

Pavlína Hublová  -  My jsme zase opakovaně řešili, že zápis není to nejdůležitější. Nějak jsem se s 2. stupněm u nás nemohla shodnout ;-)
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  ono to Pavlíno bude v náročnosti úloh .. pokud z toho množství informací nejsou schopni vybrat a zapsat, pak nejsou obvykle schopni vymyslet postup vedoucí k řešení
9.1.2012    +1  

Jitka Rambousková  -  Zápis je jenom pomůcka, jenom malý kousek. A někdy ani nejde pořádně udělat.
9.1.2012 (upraveno)  

Hana Dědková  -  jo, taky si myslím, že fyzika a chemie je převlečená matika :)
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  a proto se maluje
9.1.2012  






Naukové předměty a matematika - Které učivo v přírodovědě/přírodopise lze využít v hodinách matematiky nebo naopak?
- lidské tělo - měření a následné porovnávání údajů?
- vážení, měření a následné zpracování údajů do grafů a tabulek?
- ???
9 komentářů

Hana Pilařová  -  porovnávání velikostí, rychlostí živočichů
klíčivost semen - procenta
9.1.2012  

Pavlína Hublová  -  Na porovnávání a představu velikostí jsem dělali krásnou aktivitku - každá skupinka vyfasovala jedno zvíře. Měla o něm zjistit info z encyklopedie (včetně velikosti), pak na tvrdý karton nalepili tyto informace a naměřili provázet tak dlouhý, jako bylo to zvíře. Ten se přivázal a namotal na ten karton. Pak byla výstavka a každý si mohl přečíst a rozbalit provázek.
9.1.2012  

Jana Zárubová  -  Zjišťování obsahů listů stromů
9.1.2012  

Mira Friedrichová  -  Co takhle Mendel a jeho křížení hrachu?
9.1.2012 (upraveno)  

Pavlína Hublová  -  +Mira Friedrichová Jejda, vůbec nevím, o čem je řeč. Nebylo by nějaké poučení nebo odkaz?
9.1.2012  

Mira Friedrichová  -  Genetika - zlomky , pravděpodobnost: http://cs.wikipedia.org/wiki/Mendelovy_z%C3%A1kony_d%C4%9Bdi%C4%8Dnosti nevím jestli se o něčem takovém mluví už na základce ?
9.1.2012 (upraveno)  

Pavlína Hublová  -  A jakou to má spojitost s matematikou? Jsem dnes asi trochu natvrdlá...
9.1.2012  

Jitka Rambousková  -  +Mira Friedrichová Na gymplu to bude OK, u nás zlomky, hrách a Mendel budou vražedná kombinace :)
9.1.2012    +1  

Mira Friedrichová  -  aha, ok
9.1.2012






Ve kterém předmětu nelze matematiku vůbec využít/zapojit? 5 komentářů

Hana Pilařová  -  já myslím, že se objeví naproto všude .. včetně tělocviku
9.1.2012  

Hana Dědková  -  jen chce hledat :)
9.1.2012  

Jitka Rambousková  -  Prvý, druhý, prvý, druhý,...
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  měří se tam výkony? měří .. měří se tam čas? měří .. dá se z toho počítat rychlost? dá .. hmotnost koule? zase jsme na rozmězí matiky a fyziky
9.1.2012  

Mira Friedrichová  -  Výsledek soutěže tříd třeba v běhu lze zaznamenat tabulkou, resp. grafem a zkoumat,např. ve které třídě je nejrychlejší běžec, ale proč ta třída jako celek nevyhrála ..
9.1.2012 (upraveno)






Výchovy a matematika - Jde to vůbec zkombinovat? Máte konkrétní příklady? 24 komentářů

Pavlína Hublová  -  Opět na 1. stupni je to více než nutné, např. malované slovní úlohy. Děti dostanou proužek čtvrtky a namalují tam třeba 4 šišky a 2 stromy. Pak se proužky pracuje tak, že si losují proužky, mrknou a formulují slovní úlohu (sčítání nebo odčítání). Někdy lze jen podle obrázku říct příklad/y.
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  na 2. st. při matice taky stále u slovních úloh malujeme
9.1.2012    +1  

Jitka Rambousková  -  Asi malované slovní úlohy jsou nejpřesnější. Teď jsem dělali slovní úlohy o pohybu a strašně se vyřádili na autíčkách a vláčcích a taky se je mimořádně dobře naučili.
Pak moje oblíbené téma je M.C. Escher a shodná zobrazení, jako ukázka a různé symetrie jsou vhodné i na vlastní tvorbu.
9.1.2012  

Bohuslav Hora  -  No možná tady je prostor pro vytváření těch matematických představ.
9.1.2012  

Pavlína Hublová  -  Můžeme najít nějaké téma ve výchovách, kdy je matematika tak nějak mimochodem?
Já jsem přemýšlela nad hudebkou - noty (celá, půlová, čtvrťová...). To je naprostá nádhera a cvičení zlomků.
9.1.2012  

Pavlína Hublová  -  +Bohuslav Hora Jak to myslíš?
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  ve výtvarce se dá využít podobnost .. zvětšování a zmenšování základního obrazce
v pracovkách se celkem normálně pracuje s měřením .. v dílnách s náčrty a výkresy v měřítku
9.1.2012  

Mira Friedrichová  -  Spíše pro středoškoláky: výtvarka a zlatý řez - matematicky obtížné, graficky snadné řešení http://cs.wikipedia.org/wiki/Zlat%C3%BD_%C5%99ez
9.1.2012  

Bohuslav Hora  -  +Pavlína Hublová No nevím, jestli se dobře vyjádřím, pač se pohybuju na tenkým ledě - já a matematika - pochopení prostoru, nějaké tvaru, představa nějakého počtu...
9.1.2012  

Pavlína Hublová  -  +Mira Friedrichová Vůbec netuším, že tohle patří do matematiky. To znamená, že by mohlo mít třeba takové vyvážení obrázku souvislost s matematikou?
9.1.2012  

Jitka Rambousková  -  +Pavlína Hublová Nemůže, ono má :). Až skončíme mrkni se na to, je to úžasná věc a je všude kolem nás.
9.1.2012  

Mira Friedrichová  -  spíš obráceně - z nějakého důvodu, kteří znají psychologové, se nám líbí obrázky, kde je hlavní objekt buď v centru, nebo ve zlatém řezu Zlatý řez pak popsala matematika., Není to jediný příklad do výtvarky, podobně třeba perspektiva a různé zobrazení 3D objektů .
9.1.2012 (upraveno)  

Pavlína Hublová  -  +Mira Friedrichová To jsou opravdu báječné příklady :-)

A další výchovné předměty?
9.1.2012  

Mira Friedrichová  -  Pro holky v 9. třídě výpočet BMI. Patří to do tělocviku? Do Zsv?
9.1.2012 (upraveno)  

Jitka Rambousková  -  Perspektiva je skvělý příklad. Pamatuji si, že jsme na základce kreslili s perspektivou a učili se nějaké zásady. Dělá se to někde? U nás jsem ve výtvarce nic takového neviděla :(
9.1.2012  

Bohuslav Hora  -  To můžeme i pro kluky. Těm se to taky hodí. To byste nevěřili, co kluků si hlídá různé diety a jsou na tom stejně, jako ty holky
9.1.2012  

Pavlína Hublová  -  +Jitka Rambousková Myslím, že základem je aprobovaný výtvarkář na škole. Pak to jde tak nějak samo.

V hudebce také počítání dob, rytmizace. A zapisování not - to je někdy horší než hodina geometrie - ty řádky v notové osnově jsou taaak maličké!!
9.1.2012  

Jana Zárubová  -  Ve výtvarce také osová souměrnost a různé mozaiky..třeba..
9.1.2012  

Hana Dědková  -  jj, výtvarka a hudebka. My u nás máme skvělou neaprobovanou výtvarkářku, ale má chuť s nima pracovat a zkoušet kde co a dělají moc pěkné věci! Spoustu toho by se mi do matiky hodilo, ale zpravidla netuším, kdy to dělají, spíš to zjistím až po akci .
9.1.2012  

Pavlína Hublová  -  Patří také "náhoda" do matematiky? Takový obraz náhody - vybarvování políček podle čísla, co padne na kostce, jsou úžasné obrázky!
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  a matematické modelování .. lepení těles, práce s modelínou, přehýbání papíru .. to je vlastně jasná pracovka
9.1.2012    +2  

Jitka Rambousková  -  i chaos do matematiky patří :)
9.1.2012  

Bohuslav Hora  -  +Jitka Rambousková Nejen do matematiky. :-D
9.1.2012  

Jitka Rambousková  -  Vládne všude, ale matika z něj udělala vědu. :D
9.1.2012    +1






Jaký je váš učitelský názor na potřebnost/využitelnost matematiky v reálném světě? Kdybyste měli možnost, jaké učivo matematiky byste rozšířili nebo naopak snížili/vyškrtli v RVP? 15 komentářů

Pavlína Hublová  -  Zrušila bych dělení dvojciferným dělitelem. Ruku na srdce, kdy jste něco takového podstoupili? Něco jiného jsou odhady výsledků, tady bych zase naopak přitlačila.
9.1.2012  

Bohuslav Hora  -  Vůbec pořádně nerozumím, o co jde, ale vím, že jsem z toho měl hrůzu. :-D
9.1.2012  

Jitka Rambousková  -  Podle mne je nevyjasněná matematika v devítce - co je ještě výraz a kam jít s funkcemi. Pak velký problém je geometrie - že je potřeba a že je krásná, rozvíjí spoustu věcí, ale skoro nikdo ji nepoužije a nebude v testech - do PC provádět rysy nebudeme
9.1.2012  

Pavlína Hublová  -  Matikáři, je dělení dvojciferným dělitelem nějak nutné k pochopení nějakého jiného učiva?
9.1.2012  

Jitka Rambousková  -  je to matematická operace, která se často využívá a těžko oddělíš odhad od vlastního dělení.
9.1.2012  

Bohuslav Hora  -  No, a jsem u testů. +Jitka Rambousková
9.1.2012  

Mira Friedrichová  -  Obecně myslím, že obecné problémy logiky a statistiky. Ukažte někomu 2 grafy, na jednom roste přímka pomalu, na druhém rychle, málokdo se zeptá na hodnoty na ose a jejich měřítko.
9.1.2012    +3  

Pavlína Hublová  -  +Jitka Rambousková S testy a geometrií máš pravdu. Ale alespoň nějaké vidění a popis by mohlo být. Ale to aby asi nestačilo, že?!
Když se učí děti dělit dvojciferným číslem, tak začínají tak, že zaokrouhlují obě čísla a odhadují. Pak dělí (to máš pravdu), ale jen pro kontrolu odhadu. A většinou se jedná o trojciferné číslo děleno trojciferné. Nestačilo by to?
9.1.2012  

Petra Pšeničková  -  Já bych posílila ty základy. Opravdu se ke mně dostává spousta dětí nedysgrafiků,který mají výrazný obtíže v matice,protože jim učivo ujelo na 1.stupni (v 1. a 2. třídě), ale ne vždy je to jen malou dispozicí žáka,leckdy i metodou výuku učitelky. Opravdu počítání na prstech musí jednou skončit a žáci potřebují mít odhad,představu o čísle,aby jim nepřišlo normální,když vypočítají, že 100 - 54 = 140. Když v poradně zkoumají sešity žáků z matiky z 1. stupně,tak opravdu některé metody učitelů 1.stupně jsou až trestuhodné-např. 13 plus 16- sečteme jedničky a pak to druhé ....No hrůza. Děti pak vůbec nechápou.
9.1.2012  

Bohuslav Hora  -  No chybí tam takové ty kupecké počty a rady starých praktiků, jak si to zjednodušit, taky s tím ve škole bojujeme. Dělá se z . stupně univerzita, zatím by se tam nemělo nikam chvátat, a vše hezky procvičit.
9.1.2012  

Daya Murová  -  +Petra Pšeničková Souhlasím, když supluju matiku, jsem z toho počítání na prstech taky v šoku. O matematické představivosti a odhadu ani nemluvím.
9.1.2012  

Bohuslav Hora  -  Když aspoň počítají po dvou prstech, ale oni často po jednom.
9.1.2012  

Pavlína Hublová  -  O jak starých dětech mluvíte, co počítají na prstech? Já jen, abych měla představu...

+Mira Friedrichová Logika, statistika - souhlasím. Přitom logické hříčky jsou tak jednoduché a děti opravdu baví. Přitom stačí u malých jen dvě/tři barevná víčka a hraní na permutace aj. může začít. Báječný doplněk klasickému strohému počítání.
Nemáš nějaké nápady, tipy, kde sbírat náměty?
9.1.2012  

Hana Dědková  -  Já si taky myslím, že počítat na peněžním nebo nějakým jiným modelu, ale každopádně s názorností a ne jen strohé sloupce př. Protože ty je stejně většinou nebaví a při počítání peněz se raz dva dostanou na velká čísla ani nemrknou!
ještě bych více procvičovala důslednost postupu řešení, na to jsem dneska narazila u zlomků a měla jsem co dělat, abych neřvala!
9.1.2012 (upraveno)  

Petra Pšeničková  -  No počítání na prstech jako pomůcka,když se seznamujou s počtem,tak to už děti používají od mala (Kolik je ti let?) To je v pořádku a jejich využití v 1. třídě taky,ale pak už by to mělo vymizet. Už místo prstů musím mít představu. Mně v 2. třídě prsty v pořádku už nepřijdou.
9.1.2012






Jaké učivo je podle vás v matematice pro žáky/učitele nejtěžší a proč? Dá se tomu nějak předejít/odpomoci?  24 komentářů

Hana Pilařová  -  v rámci pozorování jsem došla k tomu, že v matice nesnáší zlomky a geometrii
9.1.2012    +1  

Pavlína Hublová  -  Někdy jsem měla pocit, že to je ale tím, že je nesnášíme my, učitelé. Nebo alespoň se v nich necítíme dobře. Tedy hlavně my, učitelky. Nemohlo by to být tímhle?
9.1.2012  

Bohuslav Hora  -  Když jsem zlomky pochopil, tak mě to bavilo, ale musel přijít někdo, kdo mi to vysvětlil, protože jsem byl tupější a trvalo to delší dobu. Geometrii jsem miloval a vylepšoval jsem si na tom známku. :-)
9.1.2012  

Pavlína Hublová  -  Mám pocit, že kluci by si geometrie užívali, kdyby byla trochu jinak pojata - tedy ne o pečlivosti, ale o vidění a vnímání... Co?
9.1.2012  

Jitka Rambousková  -  Podle mne je to přechod k algebře. (Osobně mne ale práv etam začíná bavit)
Mám pocit, že dost velkým problémem je měřítko mapy. Berou to asi 3 plus v zemáku a pořád nic. přitom je to jenom o porozumění textu.
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  osobně mám dojem, že na našem 1. st. taky není geometrii věnován dostatek prostoru . prostě pomalu děti neumí vzít tužku a pravítko do ruky
9.1.2012    +1  

Bohuslav Hora  -  Asi je to právě v tom, že je s tím víc práce, ale ty následky na druhém stupni, kdy rýsují propiskou a na straně měřítka. Naši učitelé by mě tím pravítkem určitě přetáhli. :-)
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  z algebry jsou problém lomené výrazy (když už pochopí normální mnohočlny .. jsem ráda, že jsme je v ŠVP vypustili ... )
9.1.2012  

Pavlína Hublová  -  +Jitka Rambousková Jak to myslíš? - o porozumění textu? Přiznám se, že měřítko bych nepřepočítala ani teď :-(
9.1.2012  

Pavlína Hublová  -  +Hana Pilařová Já souhlasím. A není to také tím, že je to příliš náročné na tak malé děti? Co třeba začít později, až se jemná motorika trochu ustálí? Nepomohlo by to?
9.1.2012  

Ludmila Kovaříková  -  Mně zlomky ani geometrie nedělala problém. Problém jsem mívala s těmi x2 + y2... Jak se to jmenuje? (Ne rovnice.)
9.1.2012  

Bohuslav Hora  -  +Ludmila Kovaříková No a pak ty lomené výrazy, bože o byla hrůza. Nějak sem to dal, ale vůbec nic si z toho nepamatuju, jen vytýkání před závorku. :-D
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  u tryskomyší do druhé třídy bych asi budovala hlavně předstvivost, modelovala, stavěla z kostek, hrála si s papírem .. a učila se základní pojmy a třeba práci s měřítkem

od trojky bych budovala správné návyky rýsování
9.1.2012  

Petra Pšeničková  -  Pro některé děti je dost těžké pochopit a osvojit si počítání do 10-je až neuvěřitelný,že některý druhostupňový děti při bližším zkoumání vlastně vůbec neovládají počítání do 20, od kterého se odvíjí vše ostatní.Nějak jim to na začátku uteklo, a pak jsou v pytli několik let.
9.1.2012  

Jitka Rambousková  -  +Pavlína Hublová U měřítka recitujeme "měřítko říká, že1 cm na mapě znamená x cm ve skutečnosti". V té větě je všechno - pokud ji poslouchají.
9.1.2012    +1  

Pavlína Hublová  -  +Petra Pšeničková Ahoj. Tady je výborné, když je nové učivo postaveno na analogii. Což v matice jde velmi dobře, jen je třeba dát dětem čas to přijmout.
9.1.2012  

Petra Pšeničková  -  AHoj:) Přesně tak a dobře procvičit, osahat....
9.1.2012  

Hana Dědková  -  +Hana Pilařová se máte, že jste lomené výrazy jste odloučili, my ne :( Každopádně geometrie je věc, kterou nemají rádi! A přitom by mě tak bavila! A zlomky... to jen vyslovím a někteří chtějí utéct! A přitom je to táááák jednoduchý!!!
9.1.2012  

Jitka Rambousková  -  Čas přijmout. Jak rádi bychom ho dali. Letos do dubna musím zvládnout celou matiku - někteří dělají přijímačky a tam je látka za celý rok. A kde je ten čas na přijmutí?
9.1.2012  

Jana Zárubová  -  +Jitka Rambousková no právě, kde ten čas brát,
9.1.2012  

Pavlína Hublová  -  Něco osekat? Je to těžké, že?!
9.1.2012  

Jana Zárubová  -  je to těžké, protože pak přijdou, že jim na přípravce říkali, jak to že neumí kvadratické rovnice...
si na středních ani nepřečtou co by vlastně měly děti umět a my pak vypadáme jak že je nic nenaučíme
9.1.2012    +1  

Jitka Rambousková  -  Ona matika jsou takové puzzle.Vše nové je poskládáno ze starších poznatků,pak můžeš stavět na antologii a říkat "to znáte, to už jsem dělali ..." a " tady si to trošku upravíme. A teď už je stará známá věc! A tu přece umíte"
Aspoň tak to dělám v matice. A určitě nejsem sama.
Moc věcí pak neosekáš. Jo, nerovnice jsem stihla za 45 minut, prtože vše známe :)
9.1.2012  

Hana Dědková  -  No, ale ve chvíli, kdy říkám, to jsme dělali, to znáte, tak jak budeme postupovat se otočím a koukám do třídy, která je mimo :( a mě má práce přijde zbytečná!
9.1.2012






Humanitní předměty a matematika - lze to či dře to? 35 komentářů

Pavlína Hublová  -  Co máme na mysli těmi humanitními předměty?
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  dějepis, občanka?
9.1.2012  

Pavlína Hublová  -  V dějepise mě napadají různé míry/váhy a jejich porovnání se současností...
9.1.2012  

Bohuslav Hora  -  Přepočítáváme taky letopočty na století, tisíciletí, počítáme, kolik jim bylo let, kolik let třeba uplynulo od smrti - to byste nevěřili, jaké problémy to dnešním žákům dělá.
9.1.2012  

Jitka Rambousková  -  Dějepis - počty mrtvých ve válkách :(
Do OV určitě přirozeně patří finanční matematika.
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  pravidelně se při matice zmiňuji o řeckých matematicích, u pythagorovy věty zmiňujeme pyramidy, u úloh o pohybu se objevuje Achilles a želva v podání pana Zenóna

a vůbec loňský John a říše souměrnosti byli postaveni na dějepisném základě
9.1.2012  

Daya Murová  -  Časová přímka.
9.1.2012  

Pavlína Hublová  -  Je pro vás základem matematika nebo ten humanitní předmět? Tuším, že se to asi bude odvíjet od vaší aprobace, že?!
9.1.2012  

Jitka Rambousková  -  Spíš od předmětu, na jehož půdě to sblížení probíhá.
9.1.2012  

Bohuslav Hora  -  Tomu moc nerozumím.
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  já mám blízko k dějepisu a zeměpisu, které jsem mimoaprobačně učila několik let .. teď se držím matiky a informatiky, ale protože se mi stýská, pořád se snažím nějak tam tyhle ostatní předměty zašroubovat
9.1.2012  

Bohuslav Hora  -  +Hana Pilařová To jsi hodná. Oceňuju to. :-D
9.1.2012  

Daya Murová  -  Do dějepisu ze zeměpis prolíná hodně, občas ujedu, nedávno jsme místo Nilu probírali Vltavu :-) Matiky je nejvíc v šestce, když mají časovou přímku pravěku a starověku a nemají probraná záporná čísla, ale všude jinde se dá při troše snahy nacpat. Kolik procent na těch daních zaplatili? Kolikrát se zvětšil počet obyvatel?
9.1.2012  

Jitka Rambousková  -  Pro mne je základem matika, ale jsem v ní ochotna mluvit o všem možném.
Když učím dějepis a dojde na matiku, tak trošku toho matikáře potlačuju, aby se dějepis nestal matematikou. Abych díky matematice a procentům hyperinflaec v Německu byla více reálná, ale abychom neměli matiku a nepočítali procenta.
Asi tak.
9.1.2012    +1  

Bohuslav Hora  -  Počítáme v devítce výsledky voleb - známe křesla politických stran, velikost parlamentu a počítáme úspěšnost stran v procentech. A to hned slyším - my ale nemáme matematiku ale dějepis - jo brouku, zapoj hlavu a dej to dohromady. :-D
9.1.2012  

Pavlína Hublová  -  +Daya Murová A myslíš, že se to tak opravdu dělá?
9.1.2012  

Daya Murová  -  +Pavlína Hublová "Ne, na to přece není čas a navíc to nemáme v učebnici. Nestihli bychom vyplnit pracovní sešit..." Někteří dějepisáři to dělají. A v mém oblíbeném Frausu to místy je.
9.1.2012  

Bohuslav Hora  -  Fraus tam taková místa taky má, kde se použije matematika.
9.1.2012  

Daya Murová  -  Ano, to jsem měla na mysli.
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  fraus má okénka jinam i v matice .. moc se mi to líbí (a ještě mě občas překvapí, když si nějaký odskok jinam vymyslím .. a pak ho stejný či podobný ve frausovi najdu)
9.1.2012  

Bohuslav Hora  -  No Fraus je Fraus. Buď ho miluješ, a není co řešit, nebo ho nenávidíš. A taky není co řešit. .-D
9.1.2012    +1  

Hana Pilařová  -  .. a nebo ho przníš ... a to je pak zbytečně drahá učebnice
9.1.2012  

Bohuslav Hora  -  Tak to taky může být.
9.1.2012  

Pavlína Hublová  -  Zazněly tady z občanky výsledky voleb. Opět jsme tedy zabrousili ke grafům a tabulkám. Grafy a tabulky jsou takový evergreen většiny předmětů, že?
9.1.2012  

Bohuslav Hora  -  Dneska se všechno ukazuje na grafech, co ti řekne tabulka? Nic.
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  grafy a tabulky .. jedná se o součást informační gramotnosti?
9.1.2012  

Jitka Rambousková  -  Právě, že jsou všude, tak je občas beru jako jasnou věc.Psali jsem Stonožku a ukázalo se, že není
9.1.2012  

Ludmila Kovaříková  -  +Hana Pilařová Přesně tak. Dokonce jsem někde (na UK) slyšela (jednu z interpretací), že nejhůř na tom jsou naši žáci právě při čtení nesouvislých textů = grafy, tabulky...
9.1.2012  

Pavlína Hublová  -  Grafy a tabulky jsou na 1. stupni jako problematické učivo (to asi nepojmenovávám správně), ale má se s nimi pracovat ve 2. období. Některé učebnice se už snaží, ale je to bída. Navíc to jsou takové tabulky/grafy, které jsou úplně mimo zájem dětí, takže jsem raději vždycky hledala něco aktuálnějšího, zajímavějšího.
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  pod tu informační gramotnost bych zařadila i práci s mapou a obrazovým materiálem
9.1.2012    +1  

Ludmila Kovaříková  -  +Hana Pilařová Hm, nebylo by špatné se dohodnout, co z informační gramotnosti se učí v matice, protože mě by tolik souvislostí nenapadlo.
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  tabulky a grafy se objevují v matice u poměru, procent, přímé a nepřímé úměrnosti, u funkcí, statistiky (tam i digramy), finanční matematiky .. mapy k tomu zase u poměru

a já vím, že dlouhodobě dopadají naše děti v těchto úlohách blbě
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  ... páč nám zase přišly výsledky SCIO testů
9.1.2012  

Ludmila Kovaříková  -  Tak druhý řádek jsem četla 3x. Sice vím, o co jde, ale zapojit ony pojmy do češtiny... To by mi dalo hodně práce.
9.1.2012  

Hana Pilařová  -  tak to je úkol pro matikáře
9.1.2012




Pokud chcete cokoli říct/napsat k vlnobití, napište na nástěnku.


Jak se v den konání k vlnobití napojit? Velmi snadno: stačí kliknout na tento odkaz: https://plus.google.com/s/%23vlnobiti2-14. Zobrazí se Vám sociální síť Google Plus s výběrem připravených otázek (jsou označené #vlnobiti2-14). Pokud máte účet Google, přihlašte se a můžete ihned psát komentáře.

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína