29. 1. 2012

Vyžadují technologie změny v přístupu k výuce?

Bylo dříve vejce nebo slepice? Vylepšují technologie ve výuce kvalitu vzdělávání?
Evergreeny pro přemýšlivé... A vděčné téma pro příspěvky (nejen) v blozích... :-)


Jako výchozí tvrzení jsem si dnes zvolila slova Tiny Barseghian, že "učitelé mohou vylepšit své přednášky zařazením prezentací, videí a dalších multimediálních funkcí, ale metody zůstávají stejné." (1)
Osobně si myslím, že pokud by to opravdu tak bylo, pak by nemělo smysl technologie do výuky vůbec zařazovat. Naopak - tvrdím, že se zařazením moderních nástrojů do výuky je třeba nutně změnit výukové strategie. A nejen to, ony si samotné nástroje tuto změnu vynucují!


Pokusme se takto podívat na interaktivní tabuli (IT) ve třídě.
IT umožňuje v maximální míře pracovat s názorností. A nejedná se jen o ukazování obrázků nebo videí. Pomůcky, které mají žáci před sebou na lavici a aktivně s nimi pracují, mohou být současně i zobrazeny právě na IT. Zde pak může probíhat jak nácvik jednotlivých aktivit, tak následná kontrola při procvičování. Při představě, že toto vše muselo dříve probíhat buď na magnetické tabuli s náležitě zvětšenými pomůckami (které si paní učitelka sama vyráběla) nebo jen pomocí slovních instrukcí, pak hlasuji PRO moderní technologie do výuky!

A pojďme ještě dál. Nechtěli byste učit ve třídě, kde "žáci pracují na svých  noteboocích - někteří píší blogové příspěvky nebo vytvářejí stránky na Fakebooku (to není překlep!) z pohledu postav Shakespearových her a jeden žák sestavuje seznam skladeb z internetu, vybírá melodii rappera Kanye Westa, by vyjádřil emoce Silvia ze hry Jak se vám líbí?" (3)
Jak by vypadala hodina o Shakespearových hrách bez těchto možností? Myslíte, že učitel může v obou případech použít stejné výukové metody?


Na svých seminářích často "obhajuji" interaktivní tabuli (myšleno jakoukoli interaktivní pracovní plochu) ukázkou společného brainstormingu. Pokud jste tuto metodu ve třídě někdy využívali, pak víte, že je třeba
  1. sepsat všechny nápady bez jakýchkoli omezení
  2. dále s nimi pracovat - třídit je, přiřazovat, hledat společné znaky apod.
S interaktivní plochou jde všechno zcela jednoduše - nejen že napíšete diktované pojmy snadno, ale ještě jednodušeji je můžete různě přesouvat, kopírovat, přenášet do schémat apod.
Není tedy reálně možné, že tato metoda bude mnohem více učitelem zařazována do výuky prostě proto, že je vše díky technologiím jednodušší?
A bez interaktivní plochy? Psaní na flipchat nebo tabuli? Mazání a přepisování (nebo různé šipky a čáry)? A nebo rovnou zapisovat podle nějakého klíče (to pak ale už ztrácí znaky brainstormingu)?



Začátkem roku se "vyrojila" spousta předpovědí, jaké budou trendy ve vzdělávání v roce 2012. Tina Barseghian (4) předkládá tři směry:

  1. Spolupráce
  2. Technologické "hračky"
  3. Blended learning

Zamysleme se nad těmito třemi body... Možná, že pokud si chceme udržet pozornost žáků, budeme muset ovládat alespoň základní internetové a softwarové nástroje.


Stále ale platí - důležitý je cíl, kterého chci dosáhnout. Až v dalším kroku budu přemýšlet nad tím, jakou technologii využiji (jestli vůbec nějakou) a jak ji do hodiny zakomponuji.
Ano, to se opravdu nemění - stejně tak, jako někdy otevřeme papírovou učebnici, někdy pracovní sešit a někdy využijeme pouze sešit. Prostě podle toho, kdy to nejlépe vyhovuje našemu záměru.


Zdroje a citace:

(1) BARSEGHIAN, Tina. Teaching Without Technology?. In: MindShift: How we will learn. [online]. 2011-11-14 [cit. 2012-01-29]. Dostupné z: http://mindshift.kqed.org/2011/11/teaching-without-technology/

(2) 10 Ideas for More Technology in the Schools. In: Technology Teacher: Pushing the Boundaries of Tech Use in the Schools [online]. 2011-08-26 [cit. 2012-01-29]. Dostupné z: http://edtechtoday.wordpress.com/2011/08/26/10_ideas_tech_schools/

(3) In Classroom of Future, Stagnant Scores. In: The New York Times: Technology [online]. 2011-09-03 [cit. 2012-01-29]. Dostupné z: http://www.nytimes.com/2011/09/04/technology/technology-in-schools-faces-questions-on-value.html

(4) BARSEGHIAN, Tina. Three Trends That Define the Future of Teaching and Learning. In: MindShift: How we will learn. [online]. 2011-02-05 [cit. 2012-01-29]. Dostupné z: http://mindshift.kqed.org/2011/02/three-trends-that-define-the-future-of-teaching-and-learning/

7 komentářů:

  1. Jenom na ukázku
    http://fnoschese.wordpress.com/2011/10/07/same-planet-different-worlds/

    OdpovědětVymazat
  2. Budu s dovolením kritický...
    Začnu od nadpisu. Ano, technologie vyžadují změnu přístupu. Nicméně tato změna není ani tak spojena s ICT jako spíše s novými poznatky v oblasti managementu (a tedy mimo jiné i s řízením lidí). Technologie totiž umožňují na jedné straně individualizovat činnost a na straně druhé pak podporovat týmovou práci.
    A v tom tkví můj poněkud "pesimistický" pohled na interaktivní tabule. Ty totiž nejsou předurčeny pro podporu individuálního ani týmového pojetí. Tvrdím totiž, že tato technologie nevznikla primárně pro potřebu vzdělávání, ale pro potřebu řízení (a to v pravém slova smyslu, tj. jako nástroj pro zefektivizování činnosti hlavního a středního článku řízení, který je charakteristický manažerským typem porad).

    Něco jiného je sledování rozmachu ICT na úrovni "mobility" (mimochodem jeden z hlavních handicapů interaktivních tabulí). Tam je třeba investovat veškeré přístupné zdroje ...

    Tož tak.

    OdpovědětVymazat
  3. Děkuji za zajímavý odkaz i za kritický pohled. Chtěla jsem jen ilustrovat na nástroji, který znám.
    Také stále slyším, že IT jsou přežitek. Možná, že ano, ale pro některé (většinu?) učitelů z praxe je to v současnosti největší výstřelek moderních technologií, na které dosáhnou. Proto se domnívám, že není na škodu o nich ještě chvilku hovořit.

    OdpovědětVymazat
  4. Asi jsem to s tou kritikou přehnal ;-).

    IT není přežitkem, ale jak sama Pavlíno píšete - nejprve cíl a pak co pro jeho dosažení použijeme. Jen tento přístup odliší "co potřebujeme" a "co chceme". Bohužel nezřídka pořizujeme IT, protože je "chceme".

    Já jen doufám, že budeme stále méně chtít další interaktivní tabule a zároveň zjistíme, že pro své cíle budeme stále více potřebovat "mobilní" zařízení. Mimo jiné tím dle mého soudu budeme lépe reagovat na trendy ve vzdělávání v roce 2012 ;-).

    OdpovědětVymazat
  5. Pane Hawigere, tuším, že já jako prvostupňačka, budu mít určitě jiné požadavky na vybavení technologiemi než učitel 2. nebo 3. stupně. Možná i toto je třeba brát v úvahu.
    V 1. - 3. třídě je IT vynikajícím pomocníkem pro učitele, který musí vše ukazovat a názorně předvádět. Navíc - aby mohly být mobilní nástroje smysluplně využity, vyžaduje to přeci jenom trochu dovedností.
    Z toho pohledu tedy vyplývá, že třeba na středních školách jsou IT opravdu "trochu mimo". Tam už prostě nějaké "dotýkání se plochy" opravdu nepostačuje.

    OdpovědětVymazat
  6. Byl bych nerad, aby mé vstupy byly vnímány jako snaha o poslední slovo.

    V prvé řadě máte pravdu, že 1.stupeň má vztah k IT jiný než další stupně. Momentálně učím na škole "informatiku" v páté třídě, jak to vyžaduje RVP ZV. A přiznávám, že to musím uplatňovat jiný přístup než na 2.stupni a to při srovnatelném učivu.

    Je to několik let zpět, kdy jsem naposledy učil "natvrdo" na střední škole a cítím se spíše "záklaďákem". Přesto si troufám tvrdit, že "mobilita" je pro žáky 1.stupně i 2.stupně přirozenější.
    Položím tedy otázku jinak - máte na 1.stupni 24 žáků ("optimální třída" ;-) ) a buď koupíte do třídy interaktivní tabuli nebo 6 tabletů (pro 4 člennou skupinu jeden tablet) - co si zvolíte?

    Slibuji, že Vám nechám poslední slovo.

    OdpovědětVymazat
  7. Zeptejte se ČŠI a dozvíte se. Možná vám dokonce doporučí koupit desktopy na testování žáků.

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína