5. 2. 2012

18. PEPOUŠovo vlnobití II.: Písemný projev žáka - přežitek nebo prostředek rozvoje žáka?

Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností. Nově probíhají vlnobití na síti Google Plus.


Téma: Písemný projev žáka - přežitek nebo prostředek rozvoje žáka?
Následuje textový přepis diskuze...






Je znalost psacího písma přínosem nebo zbytečností v současném světě? 15 komentářů

Pavlína Hublová  -  Z pohledu prvostupňačky musím stále trvat na svém - nácvik psacího písma pomáhá rozvíjet jemnou motoriku a vede děti k pečlivé práci. To se pak hodí např. v geometrii.
6.2.2012  

Jana Zárubová  -  Myslím, že přínosem je. Ale na druhou stranu bych psané písmo odsunula až na pozdější dobu. Nejdřív se naučit poznávat jednotlivá písmena číst a psát tiskací a třeba na klávesnici a až potom později psané písmo
6.2.2012  

Pavlína Hublová  -  Klávesnice je velká a prvňák nemá ještě natolik rozvinutou motoriku, aby se naučil psát všema 10 :-(
A myslíš, že by vystačilo v hodinách jen čtení? Bez možnosti "psát si poznámky"? A co číslice? Taky ne?
6.2.2012  

Ludmila Kovaříková  -  Nemyslím si, že je zbytečností. Spuhlasím s tím, že rozvíjí motoriku. Možná bych ani neodsunovala výuku psaní na později jako celkově zpomalila vše, co se děti učí. Tak by i ti nejpomalejší měli možnost zažít radost z toho, že už umí něco napsat.
6.2.2012  

Jitka Rambousková  -  Myslím, že nějaké písmo by se měli naučit znát a nacvičit ho. Jak moc to má být psací či spíše tiskací, to si netroufnu říct. Moje psací je k nepřečtení a nácvik psaní pro mne byl noční můrou. Ještě po těch mnoha mnoha letech si to pamatuju jako velké trápení.
6.2.2012  

Pavlína Hublová  -  +Ludmila Kovaříková Musím říct, že všechny děti mají radost, když už smějí psát perem nebo když napíšou svůj první "dopis". A zvládnou to všechny děti v 1. třídě.
Ale možná, že jsou výjimky (v pozici žáků nebo učitelů).
6.2.2012  

Jana Zárubová  -  Myslíš, že by měly děti o moc menší radost, kdyby napsaly dopis třeba ve Wordu?
6.2.2012  

Petra Pšeničková  -  Zpomalení výuky v 1. třídě mi přijde na místě. A některé tvary psacího písma jsou opravdu obtížné,zejména pro některé. Možná by zpomalení a delší čas na procvičování pomohl nebo písmo zjednodušit.
6.2.2012  

Jana Zárubová  -  Ve velké většině je kolem dětí písmo tištěné, na co potřebují hned na začátku znát psací?
6.2.2012  

Ludmila Kovaříková  -  +Jana Zárubová Zvláštní otázka. To mě nenapadlo.
Ale rozhodně jsou to dvě podobné a zároveň odlišné způsoby psaní. Oba by měli umět.
6.2.2012  

Jana Zárubová  -  Já souhlasím, že by je měli umět, jen není potřeba to všechno cpát do hlaviček současně
6.2.2012    +1  

Pavlína Hublová  -  +Jana Zárubová Zeptám se jinak: Která vysvědčení se ti zdají cennější - tištěná nebo ručně psaná? Proč? ;-)
Myslím, že to, že to napíšou sami (ne, že to nadatlují a vytiskne jim to tiskárna), tak dávají něco osobního, něco ze sebe. AlespOň tak jsem to pociťovala, když jsem viděla dětské dopisy ke dni matek. Každá hrubka maminky rozesmála, celý dopis - i když poskakoval a někdy byl jak od kravičky - byl prostě dojemný. Myslíš, že tohle by tiskárna dokázala?
6.2.2012  

Jana Zárubová  -  Mamince mohou namalovat obrázek, ten bude taky krásný a dojemný.
A to psací písmo začít až později :-)
6.2.2012  

Jitka Rambousková  -  +Pavlína Hublová Ty nemáš schovaná psaníčka psaná tiskacím písmem? Ty jsou snad ještě hezčí :D
6.2.2012 (upraveno)  

Pavlína Hublová  -  +Jitka Rambousková Ale ano, ta obrácená J, R apod. Samozřejmě :-)
6.2.2012




Jak hodnotíte kvalitu psacího písma žáků? Je pro vás důležitá úprava písma/sešitu?14 komentářů

Jana Zárubová  -  Úprava sešitů, tedy kvalita písma pro mne důležitá není. Začíná být důležitá ve chvíli, kdy žák sám po sobě nedokáže svoje poznámky přečíst
6.2.2012  

Pavlína Hublová  -  Písmo by mělo mít nějakou úpravu, aby to žák po sobě přečetl. Samozřejmě musí znát perfektně tvary písmen a jejich styl psaní (proto ty děsivé hodiny psaní v 1. a 2. třídě). Pak si ale stejně každý najde svůj styl - i když se sebevíc snaží.

A úprava sešitu? Je třeba, aby žáci nějaké návyky měli - kam psát výpočty, jak si označovat rozdílnou váhu informací (nadpisy, důležité pojmy apod.). Známkovat úpravu - ne, už ne. Ale ukazovat, jk by to vypadat mělo/mohlo, to ano.
6.2.2012    +1  

Jana Zárubová  -  Souhlasím, ukazovat, jak by to mohlo být, aby se v tom vyznali
6.2.2012  

Hana Dědková  -  no tak s tou úpravou mam problém. Osobně je mi úplně jedno, co a kam kdo píše, jde mi o myšlenku a výsledek (matika, fyzika), ale pro starší kolegyni to byl šok, vidět sešity mých dětí, prý by jim je všechny roztrhala a nechala přepsat. A já si kladu otázku a je tak důležité, aby měli všichni stejně vypadající sešity???
6.2.2012  

Jana Zárubová  -  Mám v osmičce kluka - napíše příklad počítá a v průběhu výpočtu se z 0 stává 6, z 3 -7 a tak se potom těžko dobere správného výsledku
6.2.2012    +1  

Jitka Rambousková  -  Souhlasím s Janou, ještě potřebuji po něm přečíst třeba písemku, ale nehodnotím.
6.2.2012  

Pavlína Hublová  -  +Hana Dědková Myslím, že to není důležité. Ale znát by základní věci měli - myslím, že to je úkol 1. stupně. A pak na začátku roku - takový měsíc bych byla pes a nutila děti dělat to stejné, co je na tabuli, aby pochopily (a některé i přijaly).
Ale později - opět je tu místo pro respektování individuálních požadavků a potřeb jednotlivých žáků.
6.2.2012 (upraveno)  

Ludmila Kovaříková  -  Souhlasím, pokud po sobě vše přečte a dokáže rozlišit důležitost informací, ať si píše škrabopisem. Ale co nemohu přečíst v písemce, škrtám bez milosti. (Tedy pokud vím, že se onen dotyčný mohl snažit.)
6.2.2012  

Pavlína Hublová  -  Jak řešíte text, např. slohu nebo písemky, který po žákovi nepřečtete?
6.2.2012  

Ludmila Kovaříková  -  +Pavlína Hublová Pokud vím, že by byl problém pro žáka napsat čitelně celou slohovou práci (i takoví jsou), nechám je text napsat na počítači. Písemky ale tak dlouhé nejsou, aby nemohli alespoň chvíli psát čitelně.
6.2.2012  

Hana Dědková  -  já jim říkám, že co nepřečtu, to tam není a celkem se snaží, abych to přečetla :D
6.2.2012  

Jitka Rambousková  -  Většinou zatím přečtu, ale škrtám.
6.2.2012  

Jana Zárubová  -  Občas říkám, že rovná se má dvě čárky a pokud mezi ně schovají i mínus patřící k výsledku, tak ho tam prostě nevidím :-)
6.2.2012  

Jitka Rambousková  -  Jasně, v matice se snaží schovat chyby do škrabopisu. Vždycky říkám, že musím poznat, co je výsledek.
6.2.2012



Jste ochotni přistoupit na formu psaní na klávesnici? Kdy ano/ne? 22 komentářů

Pavlína Hublová  -  Vždycky je tu otázka - kdy (a zda) žáky učit psát všema 10. Pokud bude psaní na klávesnici rychlejší než psaní rukou, pak s tím nemám problém.
Bohužel se ukazuje i v matematice - kalkulačka dobrá, ale v mnoha případech je hlava a ruka rychlejší...
6.2.2012  

Jana Zárubová  -  Jsem pro psaní na klávesnici
nejsem pro učení se psaní všemi deseti
6.2.2012  

Hana Dědková  -  no myslím si, že psaní všemi deseti lze na škole, kde k tomu přistoupí jako k dobré investici a případně v době kroužku nebo volitelného předmětu se s tím děti seznamují. Ale pro normální předmět na zš asi ne, hlavně je to o tréninku a ten ve škole nezvládnou.
6.2.2012  

Jitka Rambousková  -  Asi by psaní na klávesnici všemi 10 mělo patřit k základním dovednostem (sama ho neovládám). V matematice či chemii, ale je podle mne ruka nezastupitelná a vůbec všude, kde je třeba náčrtek či kresba. (Takže jsme zase u tabletů).
Takže nevím, kdy bych řekla "Ano, klávesnice je naprosto správná"
6.2.2012  

Petra Pšeničková  -  Psaní všemi deseti je hodně praktické,ale pravdou je,že je nutno doma opravdu cvičit-takže jako kroužek ideální. Jako předmět ve škole-no to by muselo být alespoň 2x týdně, a to si neumím moc představit.
6.2.2012  

Pavlína Hublová  -  +Jana Zárubová Nechat děti "datlovat"? Jaká bude rychlost jejich psaní? Dovedeš si představit žáky 3. třídy, jak hledají n klávesnici písmenka, protože nějak si poznamenat musí?
Jak by probíhala třeba výuka matematiky (slovní úlohy? - žáci si na počítači dělají zápis, pak na číselné klávesnici příklady, malují v malování a vkládají obrázek...? - jak rychlé bychom byly my?). Tak to fakt nevidím dobře!

To říkám BUĎ a NEBO! Psát všema deseti nebo rukou, nic mezi tím nevidím.
6.2.2012  

Jitka Rambousková  -  Ono psaní všemi deseti taky není ideál. je pro psací stroj a klávesnice jsou různé a s tablety se taky vše mění, takže se nedá brát jako dogma a kdoví, jak to bude za nějaký pátek.
6.2.2012    +1  

Pavlína Hublová  -  +Jitka Rambousková Pořád si myslím, že by to mělo být co nejrychlejší. Jakmile to není, pak to pozbývá smyslu v hodině - tedy pokud mluvíme o zápiscích, zápisech apod.
6.2.2012  

Jitka Rambousková  -  +Pavlína Hublová Souhlasím, taky si nedovedu představit jak všichni mlátí ve třídě do klávesnice. Dovedeš si představit ten randál?
A jak se psala, osobně vidím velmi podstatné kreslení a to už tak jednoduché není.
6.2.2012  

Jana Zárubová  -  +Pavlína Hublová až budou mít děti 1:1 tak tu klávesnici budou ovládat velmi dobře už do konce 2. třídy
6.2.2012  

Pavlína Hublová  -  Takže se asi shodneme, že základem je účel. Pokud se jedná o rychlost, je psaní rukou prostě nezastupitelné. A pak v případě, že se jedná o kombinovaný zápis (text + obrázky apod.).
A co slohové práce? Referáty? - prostě delší texty? Jak byste přijali žáka s klávesnicí?
6.2.2012  

Petra Pšeničková  -  +Jitka Rambousková +Pavlína Hublová já studovala jako střední obchodku a v té době počítače moc nebyly,každopádně my se učili ve škole na psacím stroji a ten teprve dělá hluk. Ve třídě nás bylo 30 ,ale na tuhle hodinu po 15....... Nebo místo jedné hodiny výpočetky? 1 hodina psaní všemi deseti a 1 hodina výpočetky? To je ale zase málo pro výpočetku ,že? A kdo by to učil? To není jen tak.....
6.2.2012 (upraveno)  

Petra Pšeničková  -  +Pavlína Hublová Já bych domácí přípravu-tedy referáty nebo jiné úkoly připravené na klávesnici rozhodně brala i bych to žákům nabízela-zas to pro ně může být zpestření. U dysgrafiků by bylo dobré,kdyby tak mohli psát i slohovku ve škole-ovšem za předpokladu,že to ovládají-datlovat jedním prstem nemá smysl.
6.2.2012  

Hana Dědková  -  já myslím, že je to o zvyku...
6.2.2012  

Pavlína Hublová  -  Já bych také takovéhle velké věci nechávala psát na klávesnici. Je tu také snadná možnost opravování ze strany učitele i žáka. Takže tady bych byla jednoznačně pro - dokonce ani ta rychlost, resp. pomalost, by při psaní nebyla na škodu. Souhlasíte?
6.2.2012  

Jitka Rambousková  -  Jazykář nejsem, ale proč by nemohl psát na žák slohovku na počítači, i když je třeba si uvědomit, že má výhodu kontroly pravopisu a automatických oprav.
A s referáty není vůbec žádný problém.
6.2.2012  

Jana Zárubová  -  +Jitka Rambousková ve slohu by ta výhoda snad nemusela vadit ne?
6.2.2012  

Petra Pšeničková  -  Já to myslela tak,že kdyby žák psal slohovku a měl např. dysgrafii a k tomu třeba ještě horší pozornost nebo celkově by mu ty slohovky moc nešly,tak aby to vůbec napsal.Aby to ve finále nebylo kontraproduktivní. Ale to je vždy žák od žáka. Pokud "datluje"celkem rychle,tak proč ne. Každopádně bych to u něj párkrát vyzkoušela a vidělo by se,co mu sedí lépe.
6.2.2012  

Jana Zárubová  -  Myslím, že kdyby se dysgrafici nechali psát na klávesnici hned od počátku, naučili by se datlovat doost rychle
6.2.2012  

Jana Zárubová  -  Stejně by mě docela zajímalo, jak rychle by se děti naučily psát, kdyby se jim ta možnost dala hned od první třídy tedy v systému 1:1. Možnmá bychom byli překvapeni, jak rychle by jim to šlo..
6.2.2012    +1  

Petra Pšeničková  -  +Jana Zárubová Zřejmě ano. Je to o cviku,kde jaké písmeno najít.
6.2.2012  

Jana Zárubová  -  Jo a jak tady někde psala +Jitka Rambousková možná to bude časem jinak. Vždyť vlastně naše klávesnice má rozložení písmen naprosto kontraproduktivní a vznikla proto, aby se nezasekávaly staré psací stroje :-)
6.2.2012



Jaké písemné aktivity (psacím písmem nebo na klávesnici) považujete za užitečné z hlediska dalšího rozvoje dovedností/znalostí žáka? 5 komentářů

Ludmila Kovaříková  -  Kreslení grafických organizérů. Pomáhají propojit a zapamatovat informace. I když to mnozí dospělí popírají.
6.2.2012  

Jitka Rambousková  -  S těmi taky moc neumím. :(
6.2.2012  

Jana Zárubová  -  Já taky ne :(
6.2.2012  

Pavlína Hublová  -  Tak tuhle otázku jsem úplně přehlédla. A "pluska" nepomohla :-(
6.2.2012  

Ludmila Kovaříková  -  Prostě jakýkoli nákres, který zorganizuje informace, třeba pyramida.
6.2.2012



Slohové práce: Jaký v nich vidíte smysl? Jak motivovat žáky k lepším výkonům? Jak je hodnotit? 12 komentářů

Ludmila Kovaříková  -  V šesté třídě často vidím, že žáci neumí napsat srozumitelný text. Takže to je první smysl. Zadruhé to souvisí s chutí něco napsat, něco sdělit. Ve slohovkách dostávají možnost se vyjádřit.
6.2.2012  

Pavlína Hublová  -  Jednoznačný klad je v rozvoji kultivovaného vyjadřování. Rozmyslet si CO chci říct/napsat, a pak to dokázat SMYSLUPLNĚ ZFORMULOVAT. Je to tedy pro některé nadlidský výkon, ale dá se.
Jak motivovat? Určitě možností pochlubit se - ideálně se mi osvědčilo dobré práce naskenovat a dát na třídní web nebo "vytvořit" sbírku.
Jak hodnotit? Slovně.
6.2.2012 (upraveno)  

Jana Zárubová  -  Motivace - třeba psaní blogu?
6.2.2012    +1  

Jitka Rambousková  -  Zápasím s neschopností napsat něco vlastními slovy, aby to mělo hlavu a patu. Tedy momentálně ne svou, ale šesťáků a deváťáků. Najít podklady a sesmolit 5 vět, které dávají smysl je nad jejich síly.
Když k tomu přidám ještě správné pořízení textu a ještě i gramatickou správnost, tak je to úkol, tak na dvě hodiny. Děs!
6.2.2012 (upraveno)  

Ludmila Kovaříková  -  +Jana Zárubová Blogy jsem zkoušela. Bavilo je to chvilku, když si mysleli, že je to sranda být na počítači. Ale celkově k psaní blogů netíhnou, neumějí ocenit zkušenosti psaní. (Stejně i učitelé.)
6.2.2012 (upraveno)  

Jana Zárubová  -  Já bych byla pro je do blogů nutit...psát si myšlenky z toho, co se naučili..
6.2.2012  

Pavlína Hublová  -  +Ludmila Kovaříková Myslím si, že je velmi důležitá zpětná vazba, psaní komentářů od čtenářů. Jakmile tohle není, nemá pro mnohé smysl psát.
Tohle je druhý krok při třídním blogu - nejen napsat, ale také přečíst, co napsali ostatní a reagovat.
6.2.2012  

Ludmila Kovaříková  -  +Pavlína Hublová Přesně tak. Proto jsem je učila i komentovat.
6.2.2012  

Jitka Rambousková  -  +Ludmila Kovaříková Tvoje pravidla pro kometáře stále používám a nutím žáky komentovat články spolužáků. Úžasná zkušenost.
6.2.2012  

Jana Zárubová  -  Taky se to učíme, zatím to moc nejde, ale nevzdávám se.
6.2.2012  

Ludmila Kovaříková  -  +Jitka Rambousková To je dobře. :-) Mám radost.
6.2.2012  

Jitka Rambousková  -  +Jana Zárubová Oni totiž nikdy nad komentářem nepřemýšleli. A najednou ji spolužáci hodnotí práci, na to taky nejsou moc zvyklí.
6.2.2012



Seminární práce/dlouhodobé (písemné) projekty žáků - pracujete s nimi ve svých předmětech? Proč ano/ne?
7 komentářů

Ludmila Kovaříková  -  Nevím, jestli se do dlouhodobých prací dá zařadit i čtenářský deník. Podle mě je se jedná o práci, na které by měl člověk pracovat průběžne - zaznamenávat si myšlenky, nejen po přečtení odpovídat na otázky. Proto dovoluji nalepit do čd lepíky, na kterých mají poznámky.

Toho ale využívá málokdo. Ale řada žáků mi posílá čd ve Wordu. Letos jsem tak viděla, že mají problém s typografií. A to by je někdo naučit měl.
6.2.2012  

Jitka Rambousková  -  Osobně občas nechávám některé práce dělat ručně, aby nevyužívali kopírování. Když jsou na PC, tak hodnotím i typografii (aspoň ty mezery apod.).
Letos na Zázračník připravili články hezky nejdřív rukou na papír a pak je teprve psali na počítači.
Prostě to střídám podle potřeby.
6.2.2012  

Jana Zárubová  -  Zadávám běžně dlouhodobé práce, některé striktně na počítači, některé striktně ručně a u některých jim dám vybrat
6.2.2012  

Ludmila Kovaříková  -  +Jana Zárubová Které jen na počítači a které ručně?
6.2.2012  

Jana Zárubová  -  +Ludmila Kovaříková ty do kterých chci i nějaké fotky, tak většinou na PC
6.2.2012  

Ludmila Kovaříková  -  +Jana Zárubová Aha, hledala jsem jiné důvody.
6.2.2012  

Jitka Rambousková  -  Taky volím podle tématu. Pokud bych chtěla, aby to bylo více "z nich", více vlastních myšlenek, tak určitě ručně. Pokud shrnutí dat a faktů, tak PC.
A pak taky čas, který na to mají. Na "ruční" práci určitě více.
6.2.2012



Patří výpisky do tvořivých aktivit žáka? Proč ano/ne? 4 komentáře

Hana Dědková  -  ano patří, ale ne každé. myslím si, že tvořivé jsou pokud to žáci dělají sami za nějaký čas a netvořivé jsou, pokud jim je učitel diktuje a nenechá je to napsat svými slovy.
6.2.2012    +1  

Jitka Rambousková  -  Dnes jsem zrovna nechala jednu kapitolu v dějepise zpracovat do výpisků. Vybrala jsem si je a beru to jako písemku - jak vybrali to podstatné apod. Ze všeho je snad zkoušet nemusím :)
6.2.2012    +1  

Petra Pšeničková  -  Podle mého výpisky jsou tvouřivou aktivitou žáka,pokud tedy jsou žáci vedeni k tomu, aby jen neopisovali celé věty,ale psali hesly, svými slovy, k tomu např. namalovali obrázek-toto samozřejmě spíše pasuje na nižší ročníky. Ovšem výpisky ve stylu opsání tučně vytištěného v knize tvořivé není.
6.2.2012 (upraveno)  

Pavlína Hublová  -  +Petra Pšeničková Souhlas. Prostě osobní forma poznámek - žádné opisování.
6.2.2012



Jaké (písemné) tvořivé aktivity znáte, ale ještě jste si je netroufali s žáky použít? Proč? 12 komentářů

Hana Dědková  -  myšmapy? cornel?
6.2.2012 (upraveno)  

Jitka Rambousková  -  "volné" psaní? S tím si nevím rady.
6.2.2012  

Pavlína Hublová  -  +Jitka Rambousková Dovolím si z toho udělat novou otázku. Díky :-)
6.2.2012  

Jitka Rambousková  -  Ono se asi nehodí všude.
6.2.2012  

Pavlína Hublová  -  +Hana Dědková Považuješ myšmapu za tvořivou písemnou aktivitu? Já si pod tímto spíš představím nějaké souvislé psaní textů...

Dodávám odkaz pro ty, kdo neznají zápisky Cornell: http://workaholic.bloguje.cz/611399-poznamky-ve-stylu-cornell.php
6.2.2012  

Ludmila Kovaříková  -  +Pavlína Hublová Já bych do tvořivých písemných aktivit taky zařadila myšmapu.
6.2.2012  

Pavlína Hublová  -  Ok. Přehlasovaly jste mě.
Takže kdo máte pocit, že máte v myšmapách ještě rezervy? Proč? V čem je problém?
6.2.2012  

Hana Dědková  -  +Pavlína Hublová mě myšmapa tvořivě přijde. Ale ještě jsem jí s žáky nedělala celou tak, aby jí vytvářeli jen oni, tak možná pak změním názor :D
6.2.2012  

Ludmila Kovaříková  -  Moc žákům nevysvětluji jednotlivá pravidla (různé barvy, obrázky - podle Tonyho Buzana), spíš mi jde o třídění pojmů.
6.2.2012  

Pavlína Hublová  -  +Hana Dědková Bála ses, že by nezvládli?
+Ludmila Kovaříková Třídění - máš na mysli přiřazování podřazených pojmů k těm nadřazeným a propojování společných znaků?
6.2.2012  

Jitka Rambousková  -  Moc je pojmem myšlenková mapa neděsím. Prostě děláme "pavouka". Ale do obrázků je dost nutím, aspoň tím, že je maluji sama a tak si na ně postupně zvykají. Myslím, že sedmáci na mého velblouda u výuky islámu hned tak nezapomenou :)
6.2.2012    +1  

Hana Dědková  -  jo tak obrázky to je jedna velká legrace, alespoň v mojí fyzice :D smějeme se někdy všichni :D každopádně do myšmapy jsem se nepustila svou obavou, ale mam teď ty desky a na ně to zkusíme :)
6.2.2012    +1



Řešíte nějak kvalitu psacích pomůcek žáků? Jaké jsou Vaše zkušenosti jako učitele/rodiče? 17 komentářů

Petra Pšeničková  -  Kvalita pomůcek by měla být v tom,že pascí náčiní je funkční,žákovi se s ním dobře pracuje, tužka není krátká 5 cm,nýbrž dlouhá a z počátku psaní správné tloušťky a tvaru-trojhranná. Ostatní myslím je druhořadé.
6.2.2012  

Pavlína Hublová  -  +Petra Pšeničková Je jasné, že na 1. stupni bychom asi kvalitní pomůcky řešit měli. Minimálně by učitelka měla poradit rodičům, co je a co není vhodné.
Na 2. stupni už asi neřešíte. Nebo taky? Kdy?
6.2.2012  

Jitka Rambousková  -  My jsem občas rádi, že mají vůbec čím psát. Ale kvalitu neřeším.
6.2.2012  

Pavlína Hublová  -  +Jitka Rambousková Nemohou pak nekvalitní tužky a propisky za výrazně zhoršenou úpravu v sešitech?
Ale i kdyby - mohli bychom s tím něco jako učitelé udělat? :-(
6.2.2012  

Jana Zárubová  -  Neřeším psací pomůcky, ale rýsovací jo. Ale to sem asi nepatří.
Jenže když se dítěti rozjede kružítko po půlce oblouku o 2-3 mm, tak to prostě je kružítko na vyhození - to jen taková odbočka :-)
6.2.2012    +1  

Pavlína Hublová  -  +Jana Zárubová Odbočky jsou povoleny :-)
6.2.2012  

Jitka Rambousková  -  Pokud je úprava strašná, tak to není vinou propisek. To bych nesouhlasila.V tom to není. To je rukama a hlavami.
6.2.2012  

Petra Pšeničková  -  +Pavlína Hublová , +Jitka Rambousková já myslím,že tady už by měla být svoboda v tom,čím kdo bude psát. Řešila bych to spíš jen tam,kde fakt nepřečtu a řekla,že někdy ,když se píše např. propiskou místo 10cm dlouhý tužky, učitel může lépe přečíst (a taknapř. neškrtat v písemce,že nepřečetl) a výběr nechat na žákovi. Už se hodně formuje osobnost a do toho zasahovat není moc dobré.
6.2.2012  

Jitka Rambousková  -  +Petra Pšeničková Taky mají (u mne) volnost. Mám asi 2 žáky, kteří nejraději píšou tužkou. No tak píšou tužkou :)
6.2.2012  

Ludmila Kovaříková  -  Zvláštní je, že někteří žáci píšou tužkou koncepty slohovek. Prostě mají strach škrtat, i když jim vysvětluju, že od toho koncept je, aby v něm škrtali a přepisovali. Tak jim psát tužkou dovolím.
6.2.2012  

Petra Pšeničková  -  +Ludmila Kovaříková To bych určitě byla já,kdybych byla dnes na základní škole jako žák. Slohovky mi obecně nešly a několikrát jsem to vždy měnila,tak možnost vygumovat,aby učitel neviděl,jak se v tom plácám,by mi tehdy přišla jistě vhod.
6.2.2012  

Ludmila Kovaříková  -  +Petra Pšeničková Právě že já si cením toho, že přepisují a škrtají. Aspoň je vidět, že utoho přemýšlejí, třeba nad volbou slov.
6.2.2012  

Pavlína Hublová  -  Přepisování slohů jsem naprosto nenáviděla. Proto jsem se snažila je napsat rovnou "načisto", což dopadalo někdy velmi katastrofálně. Přepisování čehokoli bych zakázala ministerskou vyhláškou :-D
6.2.2012  

Ludmila Kovaříková  -  +Pavlína Hublová :-D A do blogu taky píšou rovnou, co Tě napadne?
6.2.2012  

Petra Pšeničková  -  +Ludmila Kovaříková Je mi jasné,že pro učitele myšlenkové pochody žáka jsou důležité a chce ji vidět. Já jen chtěla popsat,jak jsem prožívala kdysi slohy já a možná to některý žák i dnes může vnímat obdobně. Nebo je to jen má zcestná domněnka.
6.2.2012  

Jana Zárubová  -  Někde výše se řešilo psaní tužkou. Tak to neřeším. Spíš naopak doporučuji v matice při výpočtech používat tužku. A jinak jak kdo chce.
6.2.2012  

Ludmila Kovaříková  -  +Petra Pšeničková A určitě je dobré takové pocity češtinářům připomenout. Díky.
6.2.2012



Poradíte, jak na aktivitu VOLNÉ PSANÍ v hodinách? Jak využíváte vy? 11 komentářů

Ludmila Kovaříková  -  Poprvé většinou vysvětlím princip metody, ale nechci po nich, aby psali celou dobu. Některé to stresuje. Volné psaní používám hlavně před čtením nebo při probírání úvahy. Pokud je to citlivé téma, nejdříve si o všem promluví ve dvojicích.

Žáci mají psát na určité téma po dobu řekněme tří minut, aniž by zvedli pero z papíru. Záznam je skutečným zápisem myšlenek, takže nemusí dávat pozor na pravopis a ukončování vět, nevrací se a mohou psát i "já už nevím, co dál..."
6.2.2012 (upraveno)  

Pavlína Hublová  -  Také jsem nikdy nevyzkoušela. K čemu je to dobré? PROČ bychom to měli do hodin zařazovat?
6.2.2012  

Ludmila Kovaříková  -  Děti si uvědomí, co o tématu vědí, když svoje názory píšou, nikdo jim neskáče do řeči. Uvědomí si vše samy pro sebe nebo si potom může zápis přečíst učitel. V závěru potom lépe zhodnotí, co se naučily nebo jak se jejich názory změnily.
6.2.2012  

Jitka Rambousková  -  Předpokládám, že je to něco jako soukromý brainstorming. +Ludmila Kovaříková Je to tak?
6.2.2012  

Ludmila Kovaříková  -  +Jitka Rambousková Přesně tak, ale v souvislejších větách.
6.2.2012  

Pavlína Hublová  -  Co s tím pak dál? Jaký je účel takové aktivity?
6.2.2012  

Ludmila Kovaříková  -  V pravidlech je dáno, že pokud nechtějí nikomu ukazovat, co napsali, nemusí. Toto pravidlo zpravidla nedodržuji. Ve skutečnosti jde o to, co jsem napsala dřív - uvědomit si, co vím a po učení zase, co vím navíc od toho, co jsem napsal poprvé ve volném psaní.
6.2.2012  

Pavlína Hublová  -  +Ludmila Kovaříková Viděla jsem v jedné ukázkové hodině - kdo chtěl, mohl pak přečíst nahlas. Na všechny se, samozřejmě, nedostalo. Nevadí to?
6.2.2012  

Ludmila Kovaříková  -  +Pavlína Hublová Nevadí, i když mohou být zklamaní. Ale samozřejmě se to pak dá zařídit jinak, třeba vyvěsit na nástěnku. Diskutovat ve skupinách apod.
6.2.2012  

Pavlína Hublová  -  Dá se volné psaní použít vždycky? Jinak - kdy by to asi postrádalo smysl? Nebo je jednodušší vyjmenovat, kdy to je nejlepší?
6.2.2012  

Ludmila Kovaříková  -  Tak na nějaké omezené téma jako třeba sčítání bych to nepoužila. Spíš tam, kde je možné mít více různých názorů a nápadů. Pro zopakování učiva z minulé hodiny bych použila spíš myšmapu nebo jiný organizér.
6.2.2012











Pokud chcete cokoli říct/napsat k vlnobití, napište na nástěnku.


Jak se v den konání k vlnobití napojit? Velmi snadno: stačí kliknout na tento odkaz: https://plus.google.com/s/%23vlnobiti2-18. Zobrazí se Vám sociální síť Google Plus s výběrem připravených otázek (jsou označené #vlnobiti2-17). Pokud máte účet Google, přihlašte se a můžete ihned psát komentáře.

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína