29. 1. 2012

17. PEPOUŠovo vlnobití II.: Hodnocení a práce v hodině s dětmi s SPU

Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností. Nově probíhají vlnobití na síti Google Plus.


Téma: Hodnocení a práce v hodině s dětmi s SPU
Následuje zápis diskuze...




S jakými SPU se ve třídě setkáváte nejčastěji? Jaké jsou jejich projevy? 46 komentářů

Pavlína Hublová  -  Nejčastěji to byla dysgrafie, dyslexie a dysortografie. Myslím, že jsem nikdy nepotkala dyspraxii a ...?
Projevy bych nechala na odbornících, které tu mezi sebou máme.
20:04  -  Upravit  

Petra Pšeničková  -  Dyspraxie je opravdu vzácná. Nejčastěji bývají tyto 3 výše zmińované "dys". Občas potíže s matematikou,ale málokdy se jedná o dyskalkulii.
20:07  

Bohuslav Hora  -  Dyspraxii jsem potkal, bylo to zajímavé, hlavně když matikářka nechtěla pochopit, že dítě opravdu nedokáže to, co si předsevzala. Nepochopila to do konce účinkování ve škole, ani poradna jí to nedokázala poradit. A hlavně vymluvit.
20:08  

Jitka Rambousková  -  Většinu potíží s matikou opravdu nelze svalovat na dys-potíže.
Kacířsky se domnívám, že se za dys-něco občas snaží schovat i pohodlnost a obyčejná hloupost.
20:08    +1  

Pavlína Hublová  -  +Bohuslav Hora Zřejmě se jednalo o nějakou manipulaci s pomůckami, ne?
20:09  -  Upravit  

Bohuslav Hora  -  :) Mám nediagnotikovanou dyskalkulii, nikdy jsem s tím nikde nebyl. Když je den tak nesečtu čísla, kbybyste se na hlavu postavili. :-)
20:09  

Petra Pšeničková  -  :) Já jsem zase kompenzovaný LMD, dnes ADHD-zajímavý je,že nemálo speciálních pedagogů má nějakou "dys".
20:11  

Bohuslav Hora  -  To je zákonitost - mají problém, tak se o tom chtějí dovědět víc, proto to dělají. :)
20:12  

Pavlína Hublová  -  +Jitka Rambousková Většinou mě spíš mrzí, že rodiče nabudou dojmu, že diagnostikováním poruchy je vše vyřešeno, že jejich role v procesu končí. :-( Bohužel - podle mne - by měla teprve začínat.
20:12  -  Upravit  

Jitka Rambousková  -  Máš kalkulačku - ty už můžeš :) +Bohuslav Hora
20:12  

Petra Pšeničková  -  +Jitka Rambousková Jestli "hloupostí" myslíš nízký nadání /intelekt,tak to je opravdu častý a v poradnách moc neví,jak to psát,tak píšu,že se jedná o nízké vzdělávací předpoklady nebo že "dys" jsou sekundární,ale výsledkem je,že žák na zohlednění podle zprávy z poradny má. U nás (ve spádové poradně) školy byli přesvědčení,že poměrně časté obtíže v matematice u dětí jsou výsledkem špatných postupů v matematice na 1. stupni a pravdou je,že když jsem tam chodila na náslechy a děti ,co tam šly pro pomoc, měly sešity ze školy,tak tam opravdu byly naprosto chybné postupy počítání-co je učila třídní.
20:14  

Bohuslav Hora  -  +Pavlína Hublová Ano, problémem bylo rýsování - pomůcky a třeba i jen nákres konstrukční úlohy.
20:15  

Jitka Rambousková  -  +Pavlína Hublová Ano, začnou se zajímat až přijde za čtyři z češtiny na vysvědčení. Začnou se ohánět tím, že mají vyšetření. Většinou je nejmíň dva roky propadlé, protože se jim nechtělo nikam jezdit a nic vyplňovat.
20:15  

Bohuslav Hora  -  +Pavlína Hublová +Jitka Rambousková Ano, rodiče bývají problém - je třeba jim hned na začátku nalít čistého vína a říct si, co s tím budeme dělat.
20:17  

Petra Pšeničková  -  Nejlepší jsou rodiče,co se ozvou před vysvědčením,že má dítě papír z poradny.Tak tito mě vždy pobaví.
20:17  

Pavlína Hublová  -  +Jitka Rambousková Navíc - to přeci nestačí. Když jsem nemocná, tak dojdu k doktorovi, ale tím to taky nekončí. Ještě si zajistím recept, vyzvednu léky a pak pečlivě láduju. To je ale u SPU potřeba také!
20:18  -  Upravit  

Bohuslav Hora  -  Často pokládám otázku, k čemu je nám papír z poradny, když už stejně víme, co tomu dítěti je? Po pár letech praxe to dokážeme rozeznat, musíme mu pomoct posunout se i bez papíru.
20:18  

Bohuslav Hora  -  +Pavlína Hublová U SPU je to běh na dlouhou trať, a je nezbytná spolupráce s rodinou - proto je třeba se s rodinou dohodnout - nebudete nám pomáhat i doma, tak to nezvládneme.
20:19  

Jitka Rambousková  -  +Petra Pšeničková Ano, přesně tak :)
20:20  

Bohuslav Hora  -  +Jitka Rambousková Když je u toho náš fyzikář - kalkulačka při sčítání - tak šílí. Tak mu říkám, že takoví, jako jsem já, mu sedí ve třídě, tak aby si to uvědomil. :-)
20:21  

Petra Pšeničková  -  +Bohuslav Hora Papír z poradny nutný není. Tzv. individualizovaný přístup by měl učitel mít ke každému žákovi.Takže,když víme,že žák potřebuje to a to,tak mu to poskytneme a je to. Pokud jde ale o větší zohlednění nebo už se zdá, že se jedná o tzv.integrovaného žáka-tak tam má papír z poradny smysl pro školu-protože by na něj měla dostat navýšený normativ a z toho už se dají koupit nějaké pomůcky tomu žákovi. Ale já např. tyhle peníze na škole nikdy neviděla,takže to leckdy mělo jen ten význam,že žák X se vykázal ve statistice jako integrovaný a konec.
20:25  

Jitka Rambousková  -  Musím říct, že mám na rodiče opravdu štěstí. Dokonce dvoji odmítli indiv. plán, že je to zbytečné, že nechtějí žádné výhody.
20:27  

Bohuslav Hora  -  +Petra Pšeničková Tak to jsi uhodila hřebíček na hlavičku. :) Ale peníze nejsou všechno, že? Řada pomůcek se dá vyrobit a není to vůbec nic náročného, to asi Pepoušové potvrdí - stačí třeba barevná pravidla, různé tabulky a možnost používat je při testech, diktátech, doplňování apod. Peníze na ty žáky jsou, nejsou nikde vyčleněny, je to málo.
20:28 (upraveno)  

Jitka Rambousková  -  Myslím, že u nás se peníze taky nějak rozpustí. Ale těžko soudit, situace na 1.stupni tak úplně neznám
20:29  

Pavlína Hublová  -  +Bohuslav Hora I tak by bylo fajn, kdyby třeba ten PEPOUŠ dostal nějakou kačku navíc - školu by to možná i vyšlo levněji, než kupovat drahé pomůcky apod.
20:30  -  Upravit  

Bohuslav Hora  -  +Pavlína Hublová Myslíš k platu, nebo kačku navíc na pomůcky, aby to nakoupil?
20:31  

Bohuslav Hora  -  Nejvíc užitku udělají ručně vyrobené pomůcky, úplně nejlepší je, když na tom spolupracují sami žáci, aspoň to tak rychle neničí.
20:32    +2  

Petra Pšeničková  -  Na prvním stupni by kolikrát žáci pomůcku využili pro domácí použití,ale je to docela drahé. Vyrobené pomůcky spolu s žáky jsou výtečné,ale to každý učitel neudělá a každý rodič nezmákne. Tak myslím,že občas by ta koupená pomohla.
20:42  

Bohuslav Hora  -  A proč to každý učitel neudělá? :D
20:45  

Pavlína Hublová  -  +Bohuslav Hora Myslím, že jsme si podobnou otázku kladli při tématu Dvoudolarových tabulí, kartiček apod.
Ale možná bychom mohli využít tématu: Jaké "speciální" pomůcky pro žáky s SPU se vám osvědčily ve vašem předmětu?
20:49  -  Upravit  

Bohuslav Hora  -  :D Loni v šestce jsem vyráběl zápichy s letopočty z Řecka a Říma, protože si nedokázali představit, že to probíhalo současně, že to oddělujeme jen kvůli tomu, abycho v tom neměli ještě větší hokej. Slohy trénujeme na slepovánkách - rotunda, gotický kostelík, puzzle antického chrámu. Mapu na slepé mapě… Mám skříň šanonů, jen vzít a jít.
20:51  

Bohuslav Hora  -  A těm, co mají nějaké potíže, to pomáhá a ostatním to neubližuje.
20:52  

Jitka Rambousková  -  Tak proč? Myslíte, že je to ve škole vůbec baví (ty učitele)?
20:53 (upraveno)  

Bohuslav Hora  -  +Jitka Rambousková A řeknou ti žáci, že je to baví? To by se shodili, když jsou sami, tak to ocení, před skupinou málokdy.
20:53  

Jitka Rambousková  -  Nic spešl pro SPU nepoužívám, děláme všichni všechno. Myslím, že nejvíc je to vidět v jazycích, tam mají i vyučující nejvíc práce navíc.
20:54  

Bohuslav Hora  -  Jasně, a oceňovat jakýkoliv pokrok, ne chválit za každou cenu, ale ty krůčky si ocenění zaslouží. A spíš individuálně, ne před nastoupenou jednotkou. Třeba se zastavit u skupiny a ocenit hned.
20:56  

Jitka Rambousková  -  Musím se pochlubit. Minulý týden jsem byla veřejně pochválena ve třídě od žáka, že se jim hodina líbila :) (červenám se tu) +Bohuslav Hora
20:58  

Jitka Rambousková  -  Ale já spíš myslela ty učitele, kteří nic nedělají, nic nevymýšlí, jestli TY to ve škole baví?
20:58  

Pavlína Hublová  -  +Jitka Rambousková Práce jako každá jiná - někdo s nadšením a elánem, někdo si prostě odpracuje své a jde. To je asi všude stejné.
20:59  -  Upravit  

Bohuslav Hora  -  Tak to jsme dva - se ptáme v ředitelně, jestli je to ještě baví, jestli jim to něco přináší. :D Odpovědi jsou zajímavé.
20:59  

Bohuslav Hora  -  +Pavlína Hublová To máš pravdu, jsou to prachsprosté pracovní kompetence. :-D
21:00  

Petra Pšeničková  -  +Jitka Rambousková Gratuluju za ocenění od žáka-to jistě potěší. Učitelé,kteří tam učí tak nijak, to podle mýho nebaví,ale někde do důchodu počkat potřebujou,ne? Myslím,že nikoho nemůže bavit dělat nějakou práci každý rok stejně a ničím ji nezměnit ,neobohatit.
21:00  

Daya Murová  -  +Bohuslav Hora Skříň šanonů take and go ti tiše závidím, já mám skříň plnou bince.
21:05  

Bohuslav Hora  -  :D Jo já tam kažý rok zůstanu 3 dny o prázdninách a uspořádám si to. Binec jsem měl taky, již nikdy více.
21:06  

Daya Murová  -  Já taky třídím o prázdninách, ale velice rychle se zase zahrabu :-(
21:09  

Bohuslav Hora  -  :D :D :D Když nedávám pozor, tak taky.
21:10



Hodnotíte žáky s SPU ve vašem předmětu jinak než žáky ostatní? 5 komentářů

Pavlína Hublová  -  Doplňovačky místo diktátů - vytvářela jsem stejný text, jako diktovaný, ale chyběla celá slova. Žák musel poslouchat diktované a vždy doplnit.
Trochu větší práce, ale štvalo mě, když měl doplňovačku, kterou tak nějak od oka doplnil y/i, a pak prudil.
20:08  -  Upravit  

Daya Murová  -  +Pavlína Hublová Taky to tak dělám, nechávám někdy třeba dopsat jednu větu, někde slovo, aby musel poslouchat. Teda ne, že by mě tak štvalo, že neposlouchá, ale potřebuju, aby slyšel, co se diktuje a nepsal si tam, co ho napadne.
20:12 (upraveno)  

Jitka Rambousková  -  Občas přihlédnu, ale neučím jazyk. Písemky zadávám zásadně písemně všem, nic nediktuji. Ani si nehraji na rychlost a "kdo je první je nejlepší", takže ve stresu by neměl být nikdo.
20:12  

Pavlína Hublová  -  +Daya Murová Tak jsem to myslela, jen blbě napsala :-)
20:13  -  Upravit  

Daya Murová  -  Záleží to případ od případu. Mám osmáka dyslektika a dysgrafika, ale velmi chytrého a ambiciózního, který zvládá téměř vše na dvojku, jen potřebuje víc času. Když nestíhá, tak ho nechám dokončit třeba jen část cvičení, ale jinak dělá vše. A pak mám kluka, který v sedmičce není schopný napsat téměř nic, písmenka si skáčou, dělají různé divné věci. Přitom je chytrý, perfektně vypráví, čte s porozuměním. Tak tam dávám třeba jen podtrhávat, doplňovat a podobně.
20:17




Jaké formy hodnocení se vám zdají pro žáky s SPU nejvhodnější? Používáte je? Proč ano/ne? Jak tyto formy přijímají rodiče/ostatní kolegové? 12 komentářů

Pavlína Hublová  -  Vždycky jsem tíhla ke slovnímu hodnocení pro všechny děti. Takže si myslím, že slovní popř. kombinované hodnocení by jistě bylo vhodné i pro žáky s SPU.
Koneckonců si o něj mohou rodiče zažádat, je to tak?
20:20  -  Upravit  

Daya Murová  -  No já do sešitu čmárám svoje připomínky každému, nejen SPÚčkům. Se slovním hodnocením je u velkých problém, do přihlášky musí mít známku.
20:27  

Petra Pšeničková  -  Pokud je to popsané v ŠVP tak ano. Nevím z hlavy,zda na slovní mají nárok všichni s SPU nebo jen ti integrovaní.Ale každopádně hodnocení žáků s SPU , respektive žáků se speciálními vzdělávacími potřebami musí být popsané v ŠVP a z toho to vychází.
20:33  

Pavlína Hublová  -  Já si dokonce myslím, že to bude povinné, aby něco takového bylo v švp... Ale důkaz nemám :-(
20:37  -  Upravit  

Jitka Rambousková  -  Osobně mám velký problém nacpat hodnocení do čísla, ale jak bych psala hodnocení si už nedovedu představit vůbec. Raději jim ho řeknu, tak můžu říct i věci, které nemohu napsat.
20:37  

Daya Murová  -  u nás jsme určitě dávali slovní i neintegrovaným s SPU.
20:37  

Pavlína Hublová  -  +Jitka Rambousková Myslím, že nemusí být vždycky slovní hodnocení slohovým cvičením (tedy kromě vysvědčení). Jen chci říct, že možná i díky tomu, že by nebyly známky, by odpadlo takové to "jaktože on má 6 chyb a má dvojku a já mám za 5 chyb trojku?"
20:40  -  Upravit  

Jitka Rambousková  -  Kdyby to četli a podle hodnocení dále pracovali, pak jsem pro. Lepím lístečky s vysvětlivkami, poznámkami, návody, dodatky - myslím, že dost marně.
20:43    +2  

Pavlína Hublová  -  +Jitka Rambousková To je druhá strana mince slovního hodnocení - jestlipak je práce učitele adekvátní výsledku, tj. využití směrem k příjemci.
20:47  -  Upravit  

Daya Murová  -  Tak je to ale s celou prací učitele, ne?
20:58  

Jitka Rambousková  -  +Daya Murová Máš pravdu. Něco vystřelíme do prostoru a většinou nevidíme výsledek.
21:01  

Daya Murová  -  +Jitka Rambousková To je to blbé, člověk nikdy nezjistí, jestli něčemu pomohl, jestli kdyby nezasáhl, tak by to byl lepší nebo horší...
21:07




Zlepšujete žákům s SPU známky (za písemnou práci, na vysvědčení...)? Jaký máte názor na tento postup?
16 komentářů

Petra Pšeničková  -  Tento postup se doporučoval dříve,když se SPU začaly objevovat-respektive, školy je začaly více vnímat a rozjela ve větším diagnostika apod. Osobně si myslím,že tento přístup je velmi nemotivační pro žáka,kterého se to týká a velmi nefér vůči ostatním. Je dobré,aby žák,který to potřebuje, měl v předmětu zohlednění,ale je nutno,aby bylo jasné v čem se to zohlednění projeví a toto musí vědět žák i třída,aby to mohlo fungovat.
20:09  

Pavlína Hublová  -  Souhlasím. Myslím, že k zohledňování by mělo docházet před prací (tedy připravit písemku tak, aby žákovi vyhovovala) nebo během práce (vybraná cvičení, více času, pomůcky apod.).
20:10  -  Upravit  

Jana Zárubová  -  Nezlepšuji známky, jen když je žák tzv. mezi většinou přihlédnu.
20:21  

Jitka Rambousková  -  V matice odpustím odpověď, když poznám výsledek :) V dějepise místo souvislých vět stačí hesla.
Ale když jsem si to teď po sobě přečetla, tak jsou SPU vlastně všichni :)
20:24  

Pavlína Hublová  -  +Jana Zárubová Tomu moc nerozumím :-(
20:24  -  Upravit  

Daya Murová  -  Nezlepšuji, protože se je snažím zohledňovat, takže ještě zlepšit známku je nesmysl.
20:24  

Ludmila Kovaříková  -  Záměrně nezlepšuji, ale vzhledem k jednodušším úkolům nebo většímu času to stejně dopad na známku má. Proto se někteří učitelé nebo rodiče diví, jakou známku mají. Vzhledem k nesmyslnosti určitého učiva a nutnosti individuálního přístupu naopak nevidím důvod, proč by tito žáci měli být demotivováni tím, že vždy dostanou tu špatnou známku.
20:27  

Pavlína Hublová  -  Někteří učitelé nezohledňují, ale prostě pak upraví známku. Říkají tomu individuální přístup. Jak takový postup hodnotíte?
20:27  -  Upravit  

Daya Murová  -  Jako lenost učitele pracovat s žákem?
20:30  

Jana Zárubová  -  +Pavlína Hublová myslím známku na vysvědčení. Když se musím rozhodnout a není to úplně jasné, přihlédnu u žáka se SPU k jeho poruše, ale musím vidět alespoň nějakou snahu.
20:30  

Ludmila Kovaříková  -  +Pavlína Hublová Takový postup se mi zdá nesmyslný, myslím, že odpověď už tu padla od Tebe. Individuální pomoc se projevuje v přístupu v konkrétních případech.
20:31  

Jitka Rambousková  -  Tohle jsem jednou prosadila s výchovnou poradkyní. U mne mělo padnout za 5 a kolegyně pro žáka s SPU nepohla ani prstem, nenapsal jedinou doplňovačku, prostě nic. Tak jsem řekly, že tohle teda ne. Že má "papír" a nepropadne.
20:31  

Petra Pšeničková  -  To není individuální přístup,ale hrůza,která vychází z naprostého nepochopení situace. Je to vždy smutné toto vidět,zejména,pokud se nedaří,aby ten přístup učitel změnil. Je to dost demotivační a takový učitel může pošlapat celou práci rodiny s dítětem-pokud s ním tedy pracují.
20:31  

Ludmila Kovaříková  -  +Jitka Rambousková Aha, začínám chápat, o co tu jde.
20:33  

Jitka Rambousková  -  +Petra Pšeničková to byl běh na dlouhou trať, letos došlo konečně ke změně vyučující - najednou nejsou ani poznámky. Vše je o lidech. A někdy je to víc než smutné.
20:35  

Petra Pšeničková  -  +Jitka Rambousková Já ten svůj příspěvek psala obecně k té otázce,co když někdo jen zlepší známku a jinak nic.Jaksi to vyznělo,že reaguju na komentář....... to je dobře,že jste dali dítěti lepší známku,když byl celou dobu špatný přístup učitele,dobře,že už je tam jiný.
20:45



Přihlížíte také k přípravě a snaze žáka s SPU, resp. říkáte (si) "alespoň se snažil"? 26 komentářů

Bohuslav Hora  -  Dávám dobrovolné a povinné úkoly, hodnotíme je splněno nesplněno, takže se ti, co nedají třeba test za lepší než tři zapojí, započteme to procenty do hodnocení a hned je lépe na světe, navíc hodnotíme i další kompetence, nikdy tedy není nic hrozného, pokud dotyčný chce, pokud ho vhodně motivuju. Někdy to bývá těžké. :) Ale to znáte sami.
20:14  

Pavlína Hublová  -  Oceňovala jsem při čtení, když žák s SPU sice neplnil minimální počet přečteného, ale pokud jsem viděla, že opravdu pečlivě louskal text, jak jen to šlo, ocenila jsem ho, jako kdyby splnil. Vím, že to měl extra těžké. Prostě - toleruji pomalejší tempo a pečlivost.
20:16  -  Upravit  

Daya Murová  -  Určitě přihlížím, ale nejen u těch, co mají SPU ;)
20:21  

Pavlína Hublová  -  +Daya Murová Ano, individuální přístup si jistě zaslouží všechny děti.
Narazili jste někdy na odpor žáka/žáků, když jste "to mysleli dobře"?
20:24  -  Upravit  

Bohuslav Hora  -  Kdo na to nenarazil?! :)
20:24  

Pavlína Hublová  -  +Bohuslav Hora Jak to probíhalo? Jak jsi takovou situaci řešil?
20:26  -  Upravit  

Bohuslav Hora  -  Buď jsem to lámal - nedoporučuju. Nebo jsem se zarazil a zkusili jsme to znovu - trošku méně a nezastrašit. Nebo ještě ubereme. To pomáhá. Všimnout si, že toho je pro začátek moc.
20:29  

Petra Pšeničková  -  +Pavlína Hublová Nu,to se někdy stane u reedukací-žák nechce mít něco jiného,něco navíc.Ne každý to přijímá pozitivně-zejména ti starší,tak je pak otázka,zda to má smysl.To je třeba vždy zvážit.Vím,že někteří žáci ve výuce zohlednění nechtěli,protože chtěli mít stejné podmínky jako ostatní-i to je třeba respektovat.
20:30  

Bohuslav Hora  -  Něco navíc bych snad úplně zakázal, to je vražda. :D
20:30  

Pavlína Hublová  -  +Petra Pšeničková Není to pak trochu schizofrenní? Na jednu stranu papír, který pak může kdykoli kontrolovat inspekce ("Jak pracujete s tímto žákem?") a na druhé tsraně přání žáka, že nechce žádné úlevy... Kde bude pravda, až přijde na lámání chleba?
20:32  -  Upravit  

Jitka Rambousková  -  "Nechce úlevy" - rodiče nepodepíší souhlas s ind. plánem.
20:34  

Bohuslav Hora  -  Každý trochu obratnější učitel dokáže ukázat, jak s takovými dětmi pracuje, méně obratné je třeba navést k přemýšlení o tom, co pro ně dělá nebo udělat má. Mně pomohla věta kamarádky spec. pedagožky - A teď si představ, že to máš doma. Co s tím budeš dělat?
20:34    +1  

Petra Pšeničková  -  +Bohuslav Hora Nu,proto je běžnou praxí,že žáci mají spec.ped. péči na školách místo nějakého předmětu,i když to je v podstatě dle zákona špatně.
20:36  

Bohuslav Hora  -  +Jitka Rambousková Ale v IVP nejsou přeci úlevy, tak je individualizace práce, co s tím žákem budete dělat jinak a jak toho dosáhnete, jakým konkrétním postupem? Jaký plán si dáváte na letošní šk. rok a na čem se to pozná, že to tak je.
20:37  

Petra Pšeničková  -  +Pavlína Hublová Nu,někdy se to stane,zejména na 2.stupni-ale není to tak časté-co jsem já zažila,tak to nezohlednění nemělo tak výrazný vliv na změnu výkonu. No pravda je na straně učitele-žák má na výběr psát kratší diktát,doplňovačku nebo normální diktát a vybere si normální a je to.K tomu inspekce kontroluje jen papíry a tomuhle vůbec nerozumí-takže bych se nebála.
20:38  

Bohuslav Hora  -  A co je na tom špatně? To je v pořádku, oni se učí naplňovat svůj plán tím nejindividuálnějším způsobem a to, co zvládli mohou ukázat před třídou a mají těch 5 minut slávy. Někdy to je tedy kratší a ten učitel s tím musí umět pracovat - ohodnotit to a nepřehodnotit to.
20:39  

Bohuslav Hora  -  +Petra Pšeničková Hodnotím osobní posun žáka, ne to, jestli se snaží, jak chceme hodnotit snahu? Takže jestliže se posunul o kus dopředu, tak je třeba ho také za to ohodnotit. Známka je u těhle dětí na škodu. Spíš bych doporučil kvalitní slovní hodnocení.
20:42  

Petra Pšeničková  -  +Bohuslav Hora Myslím,že hodnocení žáka by mělo vycházet vždy vzhledem k jeho posunu či neposunu,ať už je to jakýkoliv žák. Každý má jiné možnosti a jiný stropl.
20:48  

Bohuslav Hora  -  +Petra Pšeničková Výborně, ale přesvědčit k tomu kolegy. :D
20:49  

Petra Pšeničková  -  +Bohuslav Hora Někteří,takoví ti "napůl"se leckdy inspirují od jiného učitele,tak tam to fungovat může dobře.Někdo takto hodnotí,protože to považuje za správné . Zbytek?Tam to asi nemá cenu. Řešení:založit vlastní školu s jistou filozofií a pedagogy vybírat dle toho, ne brát každého,kdo se přijde ukázat.
20:55  

Daya Murová  -  A jsme zase u základní pepoušovské :-)
20:56  

Bohuslav Hora  -  +Petra Pšeničková Souhlasím. Proto bych podporoval u učitelů smlouvy na dobu určitou, prodlužovat je, pracovat na sobě. A je to hodně těžké jak pro vedení, tak pro učitele. Vyčerpává to hodně rychle.
20:59  

Petra Pšeničková  -  +Bohuslav Hora Některým školám by hodně pomohl takový přístup vedení, to bylo,panečku:) Jistě, výběr učitelů je velmi důležitý.
21:01  

Bohuslav Hora  -  +Petra Pšeničková :D :D :D Taky jim pěkně lezeme na nervy, pořád něco řešíme, ptáme se, vzděláváme se…
21:03  

Petra Pšeničková  -  +Bohuslav Hora Nejhorší je přístup vedení,kterému je chod školy jedno...tam pak nemá smysl setrvávat.
21:05  

Bohuslav Hora  -  Ano, z takového pracoviště jsem utekl, když mě to nikam neposunovalo a nechtěli využít mé schopnosti. Hlavně nám tu neexperimentuj. :D A já chtěl experimentovat a chtěl pro to svobodu.
21:06




Jsou ve vašem předmětu nějaké činnosti/aktivity, které po žákovi s SPU nechcete, resp. mají žáci s SPU nějaké konkrétní úlevy ve vašem předmětu? Proč? 22 komentářů

Hana Pilařová  -  při matice dovoluji kalkulačku tam, kde bych ji normálně nepovolila
20:10  

Bohuslav Hora  -  V češtině na doporučení poradny takové případy byly, ale už to tolik let neučím, takže to nemusím, ale běžně jsme si vysvětlili se žáky, co takové poruchy znamenají a proč Pepča to má jinak. Je to důležité. Dneska u žáků s krátkodobou pamětí třeba taky nacvičuju věci, které s námi dělají ostatní - malujeme si různé obrázky, přímky, mapy, obrázky atp.
20:12  

Ludmila Kovaříková  -  V češtině určitě u diktátů, co zná každý učitel: doplňování jevů nebo psaní ob větu.
V angličtině neznámkuju u těchto dětí pravopis, u hodně slabých mi stačí slovíčka, u konverzace třeba půlka dialogu, prostě musím vědět, co zvládnou, aby je to ještě motivovalo k učení.
20:21  

Bohuslav Hora  -  Ano +Ludmila Kovaříková , když se dohodneme na nějakém malém cíli, tak je třeba ho naplňovat - od toho se odvíjí také motivace. Kroky to musí být malé, jinak není možné je zvládnout a pak se dostaví zklamání, a to je asi to nejhorší, co může tyhle děti potkat.
20:23  

Ludmila Kovaříková  -  +Bohuslav Hora Přesně tak. :-)
20:28  

Pavlína Hublová  -  +Ludmila Kovaříková Vždycky jsem měla trochu problém, že mají dys psát "ob větu". Nějak si stále myslím, že stejně, když já dále diktuju, že žák nemá klid na kontrolu (přece proto píše jen "ob větu"). Jaké s tím máš zkušenosti?
20:36  -  Upravit  

Ludmila Kovaříková  -  Já spíš špatné, ti dotyční se neorientovali v tom, co diktuju, tj. kterou větu. Kladla jsem to za vinu sobě. Jenže doplňování je zase jen jeden způsob a psaní druhý. Procvičit by se měly oba. (Moc diktáty nepíšu, kladu důraz na procvičování, ne nakupení jevů v diktátu. Ve skutečnosti se nejvíc pozná na slohové práci.)
20:39  

Jana Zárubová  -  Netrvám na krásném rýsování. Povoluji kalkulačku.
20:40  

Daya Murová  -  Mně to taky připadá hloupé. Stejně musí dávat pozor, aby mu neutekl smysl nebo třeba podmět v té další větě nevyjádřený. A je to chaos. Dávám, když nepíšou doplňovačku, diktát zkrácený.
20:41  

Pavlína Hublová  -  A co zápisy v naukových předmětech? Řešíte nějak pro žáky s SPU?
20:41  -  Upravit  

Pavlína Hublová  -  +Ludmila Kovaříková Třeba nám na tohle odpoví +Petra Pšeničková nebo +Lenka Říhová ...
20:41  -  Upravit  

Bohuslav Hora  -  Řešil jsem to - tisknul jsem jim to, což mělo za následek, že se na to totálně vy…, takže jim to třeba dávám na naše stránky, kdo chce, v kde to najde, píšeme jen hesla. Přeci ve škole nediktujeme zápisy k tomu, abychom opisovali knihy. Hodně nám pomáhají myšlenkové mapy.
20:44  

Jitka Rambousková  -  Už taky netrvám na krásném rýsování :(, kalkulačku jedeme od osmičky nebo jinak neuděláme nic.

Zápisy už třeba letos vůbec neřeším. Jste v devítce, tak se mne neptejte, jak to máte psát. Vy se z toho budete učit, tak pište, co potřebujete. A formou, jaká vám vyhovuje.
20:47 (upraveno)  

Bohuslav Hora  -  +Jitka Rambousková Souhlas, dohodli jsem se na nadpisu a 3 důležitých informacích za hodinu, tedy 6 informacích za dvouhodinu. :D Zbytek je v učebnici a na stránkách nebo v dokumentech.
20:47  

Daya Murová  -  Je mi jedno, jak píšou, jestli mají salátovou úpravu nebo co mají. Teda v dějepise, v češtině to hrotím víc. Do dějepisu máme pracovní sešit, nejdůležitější je tam, do sešitu děláme spíš jen cvičení.
20:51  

Pavlína Hublová  -  Na 1. stupni to bývá docela problém (přírodověda, vlastivěda). Pokud se učitelé ještě drží "starých pořádků", pak je polovina hodiny přepisem zápisu z tabule. Nevšimla jsem si, že by měl kterýkoli žák ve třídě nějakou úlevu.
Zkoušela jsem jako +Bohuslav Hora - také jsem došla k tomu, že je třeba udělat text s vynechanými slovy/slovními spojeními, jinak je to pouze práce pro mne bez sebemenšího smyslu (a vděku).
20:51  -  Upravit    +1  

Petra Pšeničková  -  Psaní ob větu?Kratší diktát?
Nu,to je třeba vyzkoušet,každému vyhovuje něco jiného. A také záleží,zda je žák "jen " dysortografik nebo i dyslektik-ten zase doplňovačku asi neocení,protože to musí celé přečíst. Takže vyzkoušet,co žákovi sedí nebo střídat. OVšem tam,kde je velmi špatná pozornost ob větu asi vůbec nemá cenu nebo vyloženě výrazná pomoc učitele,kdy žákovi ukazuje např. prstem do sešitu,kdy píše a kdy ne-ale to je možné jen na 1.stupni v nižších třídách,pak těžko. Varianta kratšího diktátu je také dobrá.Ale občas psát ditkát potřebuje každý,i kdyby měl všechna dys.
20:53  

Ludmila Kovaříková  -  +Petra Pšeničková Vidíte, takové konkrétní rady jsou potřeba. Někdy to člověka samotného nenapadne.
20:55    +1  

Petra Pšeničková  -  +Ludmila Kovaříková To jsem ráda.
20:58  

Bohuslav Hora  -  Tak kde se loučíme? Protože já se loučím, od sedmi ráno to mám v kuse a ještě mám kus před sebou, takže přeju krásný večer. :D
21:09  

Daya Murová  -  Tak se měj, s kus kusem.
21:15  

Bohuslav Hora  -  :D Díky.
21:23




Inspekce a práce s žáky s SPU: Na co si dát pozor? 10 komentářů

Ludmila Kovaříková  -  Naposledy se nás v důvěrném rozhovoru ptali, kolik vlastně máme ve třídě dětí s dys... Člověku se ani nezdálo, že by se jednalo o hodnocení našeho přístupu k dětem, ale pak jsem si uvědomila, že vlastně ani já přesně o některých dětech nevím, v čem mají problém. Prostě SPU, ale co dál?
20:35  

Daya Murová  -  Ano, na to se u nás taky ptali.
20:38  

Pavlína Hublová  -  +Ludmila Kovaříková +Daya Murová Vyžadovali nějaké důkazy individuálního přístupu k těmto žákům?
20:44  -  Upravit  

Ludmila Kovaříková  -  U nás byli pouze u matikářů, takže na otázku nemůžu odpovědět.
20:45  

Daya Murová  -  +Pavlína Hublová U mě taky nebyli, ale myslím, že ne. Spíš se jen vyptávali.
20:48  

Daya Murová  -  +Ludmila Kovaříková Tak 2 roky zpátky? U nás šli taky hlavně k matikářům.
20:49  

Ludmila Kovaříková  -  +Daya Murová Tak zhruba.
20:50  

Pavlína Hublová  -  Mám pocit, že u nás chtěli předložit sešity a materiály speciálně právě u žáků s SPU - hledali individuální přístup, kontrolovali diktáty apod.
20:53  -  Upravit  

Daya Murová  -  +Ludmila Kovaříková To bude stejná razie :)
20:53  

Ludmila Kovaříková  -  +Pavlína Hublová Zatím jsem se s tímto přístupem nesetkala.
20:56  





Pokud chcete cokoli říct/napsat k vlnobití, napište na nástěnku.


Jak se v den konání k vlnobití napojit? Velmi snadno: stačí kliknout na tento odkaz: https://plus.google.com/s/%23vlnobiti2-17. Zobrazí se Vám sociální síť Google Plus s výběrem připravených otázek (jsou označené #vlnobiti2-17). Pokud máte účet Google, přihlašte se a můžete ihned psát komentáře.

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář se ihned zobrazí pro všechny návštěvníky stránek.