Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností. Nově probíhají vlnobití na síti Google Plus.
Následuje přepis diskuze...
Téma: Internet ve výuce
Jakou roli hraje Internet ve Vašem osobním životě?
- Kolik času věnujete "svým" emailům profilům na FB, G+, ...a jak to souvisí s tím, jak jste k Internetu otevření i ve výuce?
- Jak diskutujete s kolegy ve škole, kteří si myslí, že Internet a počítačové hry je to největší zlo pro naše děti? 11 komentářů
Pavlína Hublová30. 4. 2012
U počítače sedím skoro každou svou volnou chvilku (bohužel). Díky tomu jsem se ovšem naučila filtrovat svou pozornost mezi důležité a méně důležité zdroje. Také jsem měla možnost udělat si obrázek o možnostech, které mi internet nabízí (např. online bezplatné aplikace, programy a zdroje), což mi pak umožnilo mnohem efektivněji volit nástroje do výuky.?
Jitka Rambousková30. 4. 2012
Času počítači a internetu věnuji hodně, ale ona se spousta věcí musí "vysedět" a bez zkoušení a hledání to nejde.?
Jana Zárubová30. 4. 2012
Řekla bych, že trávím u internetu dost času. A myslím, že i s dětmi používáme internet hodně. Tedy určitě v porovnání s ostatními kolegy?
Pavlína Hublová30. 4. 2012
+Jitka Rambousková +Jana Zárubová Máte pocit, že díky tomu "vnucujete" internet také víc ve svých hodinách? Myslíte, že to nějak souvisí??
PEPOUŠovo vlnobití30. 4. 2012Upravit
Za mne určitě, co si sám vyzkouším, to chci zkusit i s dětmi. :-)?
Jitka Rambousková30. 4. 2012
Jasně. Bez internetu už nemůžu učit ani nic jiného. Kombinace zdroje + online nástroje je pro mne už dnes nezastupitelná.?
Jana Zárubová30. 4. 2012
Určitě to souvisí. Prostě už si to bez něj nedovedu představit, vždyť je na netu tolik skvělých nástrojů..?
Ludmila Kovaříková30. 4. 2012
Pro mě osobně je internet věc, bez které si už život neumím představit. Na G+ a Twitteru a zkoumáním odkazů strávím docela dost času, takže si někdy musím zakázat zapnout počítač.
Ve škole je to komplikované. Jsme poměrně nevybavená škola, takže když už se mi podaří nacpat celou třídu do učebny, tak většinou nestíhám vysvětlovat a kontrolovat.?
Pavlína Hublová30. 4. 2012
Myslím, že o internetu už nikdo moc nediskutuje - tedy o jeho škodlivosti. S hrami je to jiné - tady si ani já nejsem úplně jistá, jestli bychom se o nich mohli bavit v souvislosti se vzděláváním. Já vím, že mě ukamenujete, ale ještě jsem nepotkala hru, kterou bych mohla s klidným svědomím doporučit dětem - tedy mluvím o velkých hrách, ne jen hříčkách kdy je třeba něco vypočítat, abyste získali nejvyšší skóre.
Výjimkou je snad www.evropa2045.cz, ale ještě by potřebovala trochu dotáhnout.?
Hana Dědková30. 4. 2012 (upraveno)
Na internetu trávím hodně času. V podstatě jsem na něm denně. Velmi mě inspirujete vy zde na G+, jak pro školní práci, tak pro osobní život. Na FB jsem kvůli spolužačkách a spolužákům, kteří mají děti a dávají tam fotky a já ráda sleduji jak rostou. Většina nebydlí poblíž a virtuální fotky jsou příležitost, jak být v kontaktu. Jinak mam i Twitter, ale moc jej zatím neumím používat. O tom, že e-mail kontroluji denně se není snad potřeba zmiňovat. Kolegyně to mají jinak.?
Daya Murová1. 5. 2012
Myslím, že jsem na internetu závislá, když náhodou zůstanu bez něj, jsem z toho dost vedle. Jsem zvyklá si neustále všechno vyhledávat, ale mnohdy tím doslova zabiju spoustu času. A neumím si vůbec představit, jak bych učila bez internetu, bez rvp, bez vás...FB používám pro komunikaci s žáky, mám je ve skupinách, co dám tam, tak jim neuteče, protože jsou tam pořád, moc se mi to osvědčilo. Mám v přátelích i některé rodiče, nedávno jsem chatovala s jednou maminkou kvůli papírům na ŠVP. Kolegyním občas posílám odkazy (většinou se mi mail vrátí zpátky, protože mají plnou schránku), občas se někdo chytí.?
V kolika letech jste poprvé poznali Internet a vzpomínáte si na fáze kolem seznamování s ním?
- Jak moc je to nyní jiné, když už Internet je samozřejmost pro nás všechny? 9 komentářů
Pavlína Hublová30. 4. 2012
Nikdy mě nenapadlo, že bych měla dnešní děti učit, co je to internet. Také jsem nepředpokládala (špatně), že je bude třeba učit vyhledávat na internetu. Tak nějak samozřejmě jsem si myslela, že když vyrůstají na internetu, tak takovou činnost ovládají už odmala. Chyba!
Kdysi jsem četla, že je rozdíl, jak používají internet naše děti (na hraní) a my, co jsme se museli "internet naučit" (ke vzdělávání). Každá oblast vyžaduje jiné dovednosti...?
Jitka Rambousková30. 4. 2012
No, první internet jsme měli hodně brzo, hezky přes modem a řešili jsme takové věci, jako nechat stahování obrázků či se obejít bez nich? A taky připojování až po 19 hodině, až byl lepší tarif. :)?
Jana Zárubová30. 4. 2012
Nějak si už nepamatuju to první seznámení s internetem. Bylo to dávno..?
PEPOUŠovo vlnobití30. 4. 2012Upravit
Já si to pamatuji, na fakultě v prváku, 1996, dal jsem dotaz do internetu moje příjmení, do ALTAVISTY. Co dnes dávají děti jako první dotaz do Internetu? Co vlastně jako první na internetu dělají? Doma? Ve škole??
Pavlína Hublová30. 4. 2012
Myslím, že je to nyní především o sociálních sítích - vlastně o jedné :-) připojit se, přečíst si, co kdo dělá, obstarat si rybičky, farmu apod.
Nebo se to za ten rok, co jsem pryč, nějak výrazně změnilo??
Mira Friedrichová30. 4. 2012
mám schránku s koncovkou @post.cz... už to bude pár let :)?
Ludmila Kovaříková30. 4. 2012
Nejspíš na vysoké škole. Pamatuji si, že jsem měla docela obavy a nechápala jsem, co tam člověk může najít. :-) Na VŠ jsme se učili předeším Word a tenkrát nade mnou vyučující kroutil hlavou. :-)?
Jitka Rambousková30. 4. 2012
S poštou jsem začínali na hotmailu a tu adresu stále máme. Nedávno nám přišel mail, že už 15 let.?
Hana Dědková30. 4. 2012
Na ZŠ v 9.třídě jsme měli pc s televizní obrazovkou, práce na něm byl volitelný předmět. Já ho neměla. V prváku na gymplu jsme měli už normální pc a tou dobou jsme jej měli i doma. Nějakou 306 nebo jak se to jmenovalo. Byl pomalý a tarif po 19hodině byl opravdu výhodný :) Ny gymplu jsme se učili s MS DOSem a pak ve windows základní věci, pak až někdy přišel na řadu e-mail.?
Dokážete si představit, že Internet je možné pojmout jen jako "školní pomůcku" a doma mu dát jasná pravidla, či dokonce na něj děti nepouštět?
- Jaká pravidla máte doma pro své děti ohledně Internetu?
- Máte nějak technicky vyřešeno, kam dítě smí a nesmí?
- Jak byste jako rodič reagovali, kdybyste zjistili, že ve škole Vaše dítě používá internet jinak, než jak ho k tomu vedete doma?
(Mám paralelu - za mého dětství několik spolužáků nemělo doma televizi a chodili ke kamarádům jen na Studio kamarád) 7 komentářů
Mira Friedrichová30. 4. 2012
Vlastním dětem věřím (stejně se to nedá uhlídat, tak proč dávat zbytečná omezení), ale požádala jsem, ať nemažou historii v prohlížeči. Když byli menší snažila jsem se jim ukázat hry, které pokládám za rozumné - tedy málo krve - více myšlení.
Např. Baltík (http://cs.wikipedia.org/wiki/Balt%C3%ADk) později třeba:
http://www.fantasticcontraption.net/?
Pavel Hodál30. 4. 2012+2
Právě se tu přetahuji se svým 3letým synem o myš. Souhlasím - pravidla je nutné stanovit!! Gr!! :-)?
Jitka Rambousková30. 4. 2012
My jsem doma dali dětem dost volnost, ale fakt to byla ta doba připojování po 19hod. Dnes bych asi byla opatrnější.?
Pavel Hodál30. 4. 2012
Pozoruji na něm, že sedá často u pohádek na internetu, youtube vede. Snažím se to omezit, ale jiná lákadla moc nezbírají, určitě brzy dojde na fázi zakazování. Problém vidím v tom, že já po příchodu domů potřebui také být onlne a jak to malému zakázat, když já u PC sedím?!?
Pavlína Hublová30. 4. 2012
Souhlasím s +Pavel Hodál , měla jsem to se synem, když byl malý, podobně. Nakonec se díky online hře War of Warcraft naučil bravurně anglicky :-)
Nedokázala jsem se ovládat já, nemohu to požadovat po synovi.
Tady budou si velké rozdíly právě v přístupu rodiny k internetu...
Žádné zákazy jsem synovi nedávala, ale faktem je, že měl až poměrně pozdě připojení na internet - asi tak od 13 let.?
Jitka Rambousková30. 4. 2012
+Pavel Hodál Jakýsi rozdíl mezí vámi je :)?
Hana Dědková30. 4. 2012
nemám děti, nevím, pravidla by měla být. Otázka vzoru, já tam sedím, ty nesmíš... nevím...asi to budu řešit až za pár let...?
Víte, jak se učí používat Internet žáci ve vaší škole v hodinách informatiky?
- Mluvíte s učitelem informatiky? Dáváte mu náměty a podněty k tomu, jaké nástroje online chcete, aby se Vaši žáci naučili používat v hodinách ICT a vy byste jen jejich naučené následně použili? 31 komentářů
Pavel Hodál30. 4. 2012
bohužel jako učitel INF jsem se s takovým požadavkem od kolegyň nikdy nesetkal.?
Jana Zárubová30. 4. 2012 (upraveno)
Také bych byla moc ráda, kdyby se něco takového někdy stalo. Tedy že by někdo něco takového ode mnne jako informatika chtěl...?
Pavlína Hublová30. 4. 2012
Také si myslím, že takový požadavek jsem nikdy neměla. Možná ale, že 1. stupeň je v tom trochu jiný - většinou jsme si INF učily samy nebo paní učitelka v paralelce.
Ona spolupráce mezi učiteli 2. stupně všeobecně je - mírně řečeno - velmi opomíjená...?
Jitka Rambousková30. 4. 2012
Přidám se.
Vnutila jsem loni kolegyni edu.glogster, letos ho opět chtěla využít, ale už je zadarmo nepoužitelný. Ale většinou nezájem a o online nástroje vůbec.?
Mira Friedrichová30. 4. 2012
Skoro nikdo po mě nic nechce - tedy vedení po mně chce třeba tisknout štítky - protože nikdo v kanceláři to neumí :)?
Petr Naske30. 4. 2012
Moje otázka směřovala k vizi a pojetí informatiky na některých školách, že informatika dělá službu ostatním. například - učím žáky orientovat se na mapy.cz v očekávání, že zeměpisář použije. Navíc, používáme s některými učiteli MOODLE, kam žáci nahrají své prezentace, referáty a společně hodnotíme - já jako informatiky, kolega jako zeměpisář - například.?
Jana Zárubová30. 4. 2012
U nás to jde spíš opačným směrem. Něco naučím žáky a říkám a to by se dalo použít tak a tak, no někdy ani nemusím. Když jsem je naučila (nebo spíš jen ukázala) dipity.com, hned to propojily správně s dějákem :-)?
Petr Naske30. 4. 2012
Děti samy si to propojily? TO +Jana Zárubová Výtečné, u nás to funguje taky, většinou mám ale zkušenost, že tu super novinku sám musím ukázat i kolegům ....?
Jitka Rambousková30. 4. 2012
Myslím, že všichni jim v hodinách informatiky podstrkujeme nástroje, které by mohli využít i jinde. Většinou to však tak i skončí, protože představa elektronické práce se zarazila u texťáku a prezentace.?
Pavel Hodál30. 4. 2012
bohužel u kolegů lze pozorovat těžkou ignoraci jakýchkoliv online nástrojů, které jim doporučím. Nepotřebuji Youtube - máme video, ten nový server na angličtinu nepotřebuji - máme Terasoft... dalo by se pokračovat do nekonečna.?
Jana Zárubová30. 4. 2012
No u nás se novinky dostávají k ostatním spíše jaksi přes žáky :-)?
Mira Friedrichová30. 4. 2012
ad Moodle - děláme to stejně - hodnotím práci - letos třeba Prezentaci o básníkovi s češtinářkou - resp. já hodnotím formu, ona obsah. Student vidí pod svou prací oba názory - stane se, že se rozejdeme zcela dramaticky, ale vidím to spíše jako plus. Prostě to, že má Prezentace logické uspořádání, hezké pozadí a na konci zdroje, není totéž, jako to, že o básníkovi nenapsal něco podstatného.?
Ludmila Kovaříková30. 4. 2012
Většinou nemám odvahu ostatním něco navrhovat. Ale s kolegyní, která učí informatiku, protože nemá žáky pro nj, se občas domlouvám na něčem konkrétním. Např. HotPotatoes, ToonDoo?
Petr Naske30. 4. 2012
Mám i postřeh z minulého týdne, na MŠMT jsme řešili inovace v RVP oblasti ICT pro zŠ. Nově autoři vyčlenili tematický okruh "komunikace a spolupráce" - vizí je podpořit již od ZŠ používání online aplikací, pochopení principu sdílení a podobně. Přitom cílem není používání jen v hodinách informatiky, ale pochopení, že oblast ICT prolíná všemi předměty. http://www.jsi.cz/jsi-pro-vsechny/jsi-informuje/revizeoblastiictvramcovemvzdelavacimprogramuzakladnihovzdelavani?
Pavlína Hublová30. 4. 2012
Také jsem poměrně brzy přestala něco navrhovat. Nabídla jsem vedení, že povedu krátká školení (1x týdně 30 minut) - blahosklonně mi to povolili, ale protože je to dál nezajímalo, na 3. setkání už nepřišel nikdo (tedy kromě mých kamarádek).
Opět bolavý problém 2. stupně - na 1. stupni co si naučím, to i zakomponuji do dalších předmětů :-)?
Pavel Hodál30. 4. 2012
Jsem skeptik. Nevím, co by kolegyně donutilo techniku a zmiňované online nástroje využívat??
Mira Friedrichová30. 4. 2012
zatím se snažím tuto myšlenku vnuknout kolegům - např. přestože používáme bakaláře a lidi jsou zvyklí koukat z domova třeba na suplování - důležité organizační informace pro učitele prostě visí ve sborovně na nástěnce, takže když teď nevím v kolik musím ve středu dorazit, když mám pohotovost u maturit, tak mám prostě smůlu.?
Jitka Rambousková30. 4. 2012
HotPotatoes - to pár lidí začalo používat na "šablony". Uvidíme, jak to vydrží.
Mimochodem, kód z HP lze vložit do flipchartu v ActivInspire.?
Petr Naske30. 4. 2012
Jako klíč k nadchnutí kolegů vidím ukázky toho, jak aktivity s internetem a PC efektivně propojit s hodnocením v jejich předmětu. například kolega dějepisář připravuje dětem online banky testových úloh, nechává je se to doma naučit a test si zkoušet a za každý úspěšný pokus jim pak píše plusy a dítě pak ví, že určitě "nepropadne", že se prostě jeho ONLINE aktivita doma počítá. On má přehled, co a jak a může děti individuálně v reálném čase ocenit. na tomto principu těží KHANACADEMY a jiné ....?
Jana Zárubová30. 4. 2012
no nadchnutí kolegů? +Petr Naske "připravuje banky testových úloh" to je ale pro mnoho kolegů naprosto nesmyslná práce navíc..bohužel?
Jitka Rambousková30. 4. 2012
Pomohla jsem kolegovi vytvořit web, kam dává písemky - DOPŘEDU, aby měli žáci šanci. Odkaz je na stránkách školy, ale ta žákovská lenost....?
Petr Naske30. 4. 2012
+Jitka Rambousková Jsou líní si najít písemku dopředu? UFF, no tak to je síla. .... možná nepoužívají RSS čtečku ,.,. MImochodem, RSS jsem ukazoval tento týden sedmákům, byli nadšeni, hned si tam strčili IDNES sport a podobně :-)?
Ludmila Kovaříková30. 4. 2012
Možná je to o lenosti, ale nejen žáků. Kdyby tohle chystali i další učitelé + další aktivity + je brali na počítače během vyučování, žáci by si zvykli, že mají něco dalšího na internetu hledat.?
Pavel Hodál30. 4. 2012
Kolegové po mně chtěli zřídit Moodle kurzy. Zatím nefungují jako elearning, ale jako odevzdávárna prací a jednoduchý informační web bez jakékoliv struktury předávaných informací. Bez nadpisů a členění. Ale aspoň to.?
Pavlína Hublová30. 4. 2012
+Pavel Hodál Co ukázková hodina? Myslím, že kdyby viděli zapojení online nástrojů v akci, třeba by se chytly za nos.
Ale na to musí mít člověk žaludek, aby vstoupil do jámy lvové. A proč by to vlastně dělal? Kvůli popularitě to určitě nebude...?
Mira Friedrichová30. 4. 2012
Mám teď problém - kolegyně někdy před dvěma lety napsaly (to jsem tam ještě nebyla) nějaký grant, pak si to dlouho vyřizovalo a kupodivu ho dostaly. Minulý týden se mě přišli ptát, že mají asi 10 tis na nějaký mapový software (děti budou v rámci Člověk na zemi zakreslovat nějaké kytky do map) a musí to vyčerpat. Jsem zcela přesvědčená, že by to bylo vyhazovaní peněz (máme Google maps, Google Earth, existuje řada free programů třeba český Topol-demo). Jenže oni to tam mají napsané - takže nejjednoduší bude koupit nějakou jednu licenci - na kterou se za měsíc bude prášit. Co s tím??
Petr Naske30. 4. 2012
+Mira Friedrichová A co nějaký autorský nástroj, který se bude moci použít i na jiné věci? NEBO vím že vyšel nový Atlas světa s digitální přílohou, stojí to asi 6000 Kč multilicence pro školu ....?
Mira Friedrichová30. 4. 2012
to je zajímavý nápad - koukám na to?
Jitka Rambousková30. 4. 2012
+Mira Friedrichová koukáš na http://www.dnesni-svet.cz/skolni-atlasy/skolni-atlas-dnesniho-sveta/, tak to máme a kolega si to nemůže vynachválit.?
Mira Friedrichová30. 4. 2012
jo, pořád mě hodní, že měli Encartu a přestala fungovat ... třeba ba to bylo elegantní řešení?
Hana Dědková30. 4. 2012+1
snažím se internet a jeho nástroje běžně používat. Letos jsem vyzkoušela domácí pokus z fyziky, museli natočit let vajíčka. A musím říct, že jsem byla překvapená, že se jim to povedlo! Nejprve jsem jim ppt zakázala, abych je donutila nejen fotit, ale i točit :) Ale nakonec byla jedna ppt prezentace, další byly jen natočená videa a ústní komentář k nim a dvě videa byla sestříhaná, vložen text, který to komentoval, hudba na podkres a fakt mě tím úplně dostali! Jasně, že bych na tom mohla hledat mouchy a ještě víc té fyziky tam mohlo být, ale na poprvé jsem byla ráda, že se nebáli a použili. Teď už se mohou jen zlepšovat. Upřimně jsem se bála, aby někdo nepřišel, že mu to rodiče zatrhli, ale naštěstí ne.?
Které tři webové stránky používáte jako svůj poklad pro výuku vašeho předmětu a proč? Jaký potenciál jste v nich našli?
(moje www.stripgenerator.com, www.mapy.cz, http://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page; nepočítám RVP samozřejmě, ale tam stejně s žáky nechodím) 17 komentářů
Pavel Hodál30. 4. 2012
www.sumopaint.com v hodinách INF, jakýkoliv server s online databazi a fotkami kytek v botanice (přírodopis), http://geoportal.gov.cz/web/guest/home - v přírodpisu - využívám úžasné mapy?
Pavlína Hublová30. 4. 2012
www.sumopaint.com byl velmi oblíbený u mých prvostupňáčků - o přestávkách zkoušeli, tvořili, malovali. Vynikající nástroj k tvoření.
K čemu ho, +Pavel Hodál používáš v hodinách INF??
Jana Zárubová30. 4. 2012
Google tedy hlavně jeho dokumenty, http://www.pixlr.com, http://phet.colorado.edu/, http://khanacademy.org.
vybrala jsem z každého předmětu jednu...ale mohla bych pokračovat a hlavně těžko se vybírá to nejlepší..?
Pavel Hodál30. 4. 2012
+Pavlína Hublová v 5. třídě kreslíme v Malování nebo v Ubuntu v Kolourpaint. K tomu ti rychlejší a šikovnější v Sumopaint. Je to pro ně intuitivnější než klasický SW. V 6. třídě upravujeme fotky a dávám žákům za úkol vyzkoušet co nejširší škálu programů + min. jeden online. Používali jsme i Piknic, než skončil.?
Pavel Hodál30. 4. 2012
Při výuce přírodopisu jsem pravidelně vyvolával žáky, aby dohledali na učitelském počítači definici nějakého pojmu nebo obrázek k látce a stručně to představili ostatním - aktivita asi na 5 min. Mezitím já vedl normální výklad.?
Jitka Rambousková30. 4. 2012 (upraveno)
Jenom tři?
Pro mne www.linoit.com - to je jedinečné udělátko, www.posterous.com a www.kidblog.org - pro stránky rychle a snadno a na 3. až 100. místě je jich strašně moc. Třeba si to během vlnění ujasním.?
Pavel Hodál30. 4. 2012
Vím, že kolega nadšenec stahuje zajímavé pořady ke svému přemětu z ulozto.cz.?
Pavlína Hublová30. 4. 2012
Taká jaky přihodím www.blogger.com, www.youtube.com.
V prvním jsem publikovala různé sbírky, prezentace projektů apod., ve druhém jsem vyhledávala množství materiálů pro výuku.?
Ludmila Kovaříková30. 4. 2012
Pro blogy bloguje.cz, https://bubbl.us/, http://www.toondoo.com/ pro češtinu
www.Helpforenglish.cz a http://www.englisch-hilfen.de/en/ pro angličtinu
+Pavel Hodál Tak veřejně bych se k tomu nepřiznala. :-)?
Jitka Rambousková30. 4. 2012+1
Bez YouTube podle mne nelze učit ani děják, ani zeměpis, tam je to skoro povinné.
Teď jsem se do něj trošku víc šťourala a seznamy jsou skvělé!?
Pavel Hodál30. 4. 2012
+Jitka Rambousková dělá to bohužel proto, ža ani po těch všech letech nedokáže dát stránku do oblíbených, neví co je to rss a neumí synchronizovat záložky mezi PC v kabinetě a učebně. Takže staženo na disku je to pro něj jistější.?
Jitka Rambousková30. 4. 2012
+Pavel Hodál Na druhou stranu - dokáže se stáhnout a nahrát, což spousta lidí "nedá"?
Pavlína Hublová30. 4. 2012
Seznamů si dělám poměrně málo - mám jen sbírky online aplikací k interaktivní tabuli, ale jinak nic moc dalšího.
Většinou hledám aktuálně.
Co vy? Záložkujete? Používáte třeba po roce opět? Jak řešíte velké množství nových a nových zajímavostí??
Jitka Rambousková30. 4. 2012
Záložkuji, shromažďuji a pak nakonec stejně vyhledávám, protože spousta věcí se mění.?
Jana Zárubová30. 4. 2012
Podobně jako +Jitka Rambousková :-)?
Pavlína Hublová30. 4. 2012
Proto jsem se ptala - prostě jsem zjistila, že záložkování pro mne nemá velký význam - tady pokud se nejedná o nástroje, které používám pravidelně.
Ale zdroje do výuky - obrázky, texty, videa - už nezáložkuji.?
Hana Dědková30. 4. 2012
dávám si stránky do oblíbených, třídím do záložek a pak stejně hledám a hledám :) A na youtube, se přiznám, že neumím hledat :( Jinak všechny mé oblíbené stránky už tu proběhly. Ale přidám ještě www.petroldova.wz.cz tam je spousta pěkných věcí, co ráda využívám :) díky +Jana Zárubová, že se o ní tak skvěle staráš!?
Jaký prostor dáváte svým žákům, aby s Vámi a jinými spolužáky sdíleli svoje objevy ve světe internetu?
- Mohou Vaši žáci chodit v hodinách volně na internet? S jakými pravidly?
- Používáte black/white listy?
- Co sociální sítě a jejich používání ve škole? 8 komentářů
Pavlína Hublová30. 4. 2012
Myslím, že jsem dala spoustu možností, jen byly děti moc malé (1. - 2. třída) nebo jsem jim nedala dost pokynů a přístupů (4. - 5. třída). Postupně jsem objevovala internet a princip webu 2.0, takže mi chvilku trvalo, než jsem pochopila, že třídní stránky by neměly být jen o tom, že paní učitelka informuje. No, a pak jsem měla maláčky...
Když jsem učila jeden rok osmáky, tak se mi nepodařilo dotlačit je k aktivnímu využívání blogů - vytvořili, naplnili povinným počtem příspěvků a konec.
Máte někdo nějaký úspěšný postup??
Pavel Hodál30. 4. 2012
V hodinách INF je povoleno skoro vše, pokud si žák splní svoji práci. Ale je pravda, že práce je hodně a času jim moc nezbývá. Já během práce povoluji dětem chat, email a občas i soc sítě, než jsme je zakázali.?
Jana Zárubová30. 4. 2012
Podobně jako +Pavel Hodál , ale času jim zbývá dost málo, ale když jdeme na počítače, tak většinou jdeme do učebny o chvilinku dříve a pak mají těch pár minut do zvonění volnost, co budou dělat. Jestli zasadí kytičky nebo pošlou armádu na nějakou vesničku..?
Pavlína Hublová30. 4. 2012
Narážela jsem na to, že práci odflákli (nebo si s klidem nechali dát pětku), aby se mohli věnovat svým hrám, emailům a síti.
Když jsem na to přišla, dala jsem pětku a vyhnala u počítače. Bylo třeba ale pořád sledovat...
Měli jste podobný problém??
Jitka Rambousková30. 4. 2012
Pokud zbude čas, dávám volnou ruku.
Přiznám se, že máme blokovaný FB (bijte mne, tlučte mne, chlebovou polívkou mne krmte), ale udělala jsem to osobně po několika excesech. Osobně zpovzdálí dozírám, co se děje na PC i když mají "volno" (zlatý iTalc), ale řada kolegů je prostě posadí k PC a tím to končí.
Nedávno zlobilo blokování a pořád jsem řešila na pozadí puštěný FB a práce žádná.
Ano, souhlasím, že lepší by bylo na ně působit a zaujmout apod, ale fakt na to někdy nemám sílu.?
Jana Zárubová30. 4. 2012
Ne, práce musí být naprosto vpořádku, jinak pracují dál. Žádná pětka neexistuje, na hry nebo jinam může, pokud má 1.?
Petr Naske30. 4. 2012
+Jitka Rambousková Proč krmte chlebovou polívkou? U nás je FB také zakázaný, dokonce jsem dětem slíbil, že kdo do konce školního vydrží bez založení profilu na FB, dostane ode mne diplom a čokoládu. Kupodivu to funguje. Navíc, otevřeně s dětmi mluvím o tom, že sám FB mám, ale používám ho v osobním životě, ve škole nemám důvod. Výukový potenciál FB určitě existuje, ale to nesouvisí s tím, jestli žáci se mohou ke svému profilu FB připojit neřizeně o přestávce nebo v hodině výuky. A kauzy "kyberšikany" už taky máme za sebou.?
Jitka Rambousková30. 4. 2012 (upraveno)
Chlebová polívka? To jsou Rychlé šípy :)
Necitovala jsem přesně - Křičte si na mne, řežte si mne, mučte si mne chlebovou polívkou – přece jsem nejšťastnějším chlapcem: vždyť jsem viděl Rychlé šípy!?
Jak se osobně vyrovnáváte s tím, že POKUD žáky na Internet pustíte volně, je nutné s nimi následně být připraven řešit nečekané dotazy a překvapení?
- vhodnost/nevhodnost informací/zdrojů
- doporučování vhodných www stránek 21 komentářů
Jitka Rambousková30. 4. 2012
Žádné potíže mi to nedělá, myslím, že vím o internetu a spol, docela dost, takže mne mnoho věcí nerozhází. I když, nikdy neříkej nikdy.?
Mira Friedrichová30. 4. 2012
Také nemívám problém, i když občas mě něco zaskočí - např. když jsem minule o velké přestávce nechala studenty ve třídě a koukala jsem, že si jedna slečna kupuje před net novou kabelku, včetně platby kartou :)?
Pavel Hodál30. 4. 2012
Někdy mám pocit, že žáci moc nových věcí sami intenzivně na netu nevyhledávají, jdou s davem. Těm mladším (5-7. třída) spíš doporučuji zajímavé servery já. Výjimkou jsou online hry. Tam jsou těžce napřed a já nestíhám...?
Pavlína Hublová30. 4. 2012
Musela jsem se naučit používat např. funkci FREEZE při vyhledávání u interaktivní tabule.
Na jednu stranu chci, aby děti věděly, jak se vyhledává a jak se volí klíčová slova, na druhou stranu bylo třeba nejprve mrknout, CO se mi vlastně vyhledalo, než jsem to zobrazila všem.
Takže jsem se snažila předem filtrovat.
Při samostatné práci jsem také neměla problém - vyšetřování "hambaté stránky", že které se nakonec vyklubal neškodný web o spodním prádle se dá poměrně dobře vysvětlit :-)?
Jitka Rambousková30. 4. 2012
+Pavel Hodál Souhlasím, Někdy je problém je přesvědčit, aby vyzkoušeli něco nového.Pocit, že stačí to, co umí , je dost silný.
Není to tím, že jsou často "obdivováni", jak jsou šikovní, co umí s počítačem? Není často učitel INF jediný, kdo má pocit, že to vlastně není nic moc??
Petr Naske30. 4. 2012
Při dotazu mi šlo spíše o to, že když se objeví zájem o nějaké téma, je vhodné umět nalézt dětem relevantní a vhodné stránky. Když Vám šesťák začne hledat data na referát, je dobré mít v záloze - nech google googlem a zkus si najít v nějaké encyklopedii tobě vhodné příslušné odkazy. Jako je třeba www.pegi.info s hodnocením vhodnosti her, asi by něco takového mohlo být k internetovému obsahu.?
Pavlína Hublová30. 4. 2012 (upraveno)+1
A nebo by to mohlo být tím, že mnohé děti prostě nemají ambice být lepší. Pořád jsou tak nějak spokojené s tím, co doposud zvládly...
A učit se zase něco nového...
Kdy ztratily chuť objevovat? Nebo jsme je o ni připravili my??
Mira Friedrichová30. 4. 2012+1
Tohle téma mne velmi pálí - nedostatek chuti objevovat - říkám tomu efekt jednoho kliku: když to nejde na jeden klik - tak to nejde?
Mira Friedrichová30. 4. 2012
Studenti na gymnáziu mají problém přečíst zadání, které je na tři strany, projevují při tom naprosté zoufalství, remcají a většinou to prostě nepřelouskají?
Petr Naske30. 4. 2012
Ta chuť objevovat - dost dobré téma. Myslím si, že je to díky tomu, že všeho máme dost - informací, hotových referátů - a málo jsou děti konfrontovány se situacemi, kde se musí spolehnout samy na sebe (třeba i bez internetu) a umět si vybrat strategii k řešení problému. například dávám někdy písemky na papír, kdy záměrně děti mohou použít počítač se vším všudy, ale půlku z nich nenapadne ani informaci na internetu vyhledat. koukají na mne jako na PUK a ptají se - a to jsme mohli Internet použít? Pěkně se tento princip použil v testu TIGR od SCIO - tehdy žák měl přístup na internet, mohl si odpovědi dohledávat, ale ztratil tím čas na řešení problémů ze znalostí jen ze své hlavy.?
Jitka Rambousková30. 4. 2012
Ukazuju stránky pro různé předměty a nějakou zásobárnu mám, ale použijí je tak z povinnosti a pak přes Google otevřou první odkaz a to je Wikipedie.?
Jitka Rambousková30. 4. 2012+1
O nechuti něco zkoušet, jsem psala někde dole. Vždycky jsem si říkala "Dobrý, na PC je vždycky na něco utáhnu" a už to přestává platit. Něco vyzkoušet SAMI, to je velký problém. A když už, tak za 5 minut mají pocit, že je hotovo.?
Mira Friedrichová30. 4. 2012
Ten princip jednoho kliku jsem si ověřila, když jsme zkoušeli http://www.itfitness.cz/ otázky ve vyhledávací části (např. mám obrázek, musím zjistit autora a vybrat, který další obrázek namaloval) dělal kupodivu studentům problém - bylo to totiž moc práce, tak prostě na něco kliknuli?
Pavlína Hublová30. 4. 2012
Souhlasím s +Jitka Rambousková . Dřív platilo, že učitel, který děti vezme do PC učebny a třeba jim jen dovolí spustit výukové programy je pánbůh. Dnes ani náhodou - všechno doma mají, ty školní "krámy" je neohromí, spíš naopak - ani na nich nejdou krmit rybičky na FB!
Takže se zdá, že počítač jako nástroj netáhne. Motivace pokulhává - není vnitřní u žáků a na vnější většinou kašlou.
Nějaké spásné řešení??
Jana Zárubová30. 4. 2012
+Pavlína Hublová neviděla bych to tak černě, když jim ukážu něco nového, většinou to začnou zkoumat a navzájem si radí a ukazují, co kdo už našel a objevil...
spíš bych řekla, že informatika je ještě předmět, kde je baví objevovat, tedy na rozdíl od matematiky..?
Jitka Rambousková30. 4. 2012
+Pavlína Hublová Ukázat právě něco, co můžou dělat i doma, na to jsou online nástroje jak dělané. Teď jsem měla drobný úspěch - ukazovala jsem různé bookmarklety a to byl fakt velký úspěch. Nikdo neměl ani tušení, že něco takového je. A pak QR kódy.
Ale to mi na 10 měsíců nevydrží :) a není to podstatné.?
Petr Naske30. 4. 2012+1
+Pavlína Hublová Děti by měly pochopit potenciál internetu pro svůj osobní i karierní růst,. měly by pochopit, že s Internetem efektivně budou moci nějaké věci vyřešit. Zdá se mi tedy dobré jim ukazovat příběhy, co na internetu a s internetem lze dokázat. Tedy nenásilně ukazovat, že pro sportovní klub, kam chodí, mohou tvořit www stránky (v automatu) a že to je jednoduché a jde to. Učím třeba Google Docs formuláře, možnost online tvořit se spolužáky seznam věcí na školní výlet a podobně. A jinak? mnoho věcí objevili už děti samy - například výměna úkolů přes FB den před odevzdáním - takové použítí NETU je vhodné sledovat a využívat pro pozitivní příklady do budoucna ...?
Mira Friedrichová30. 4. 2012+1
Pravda je, že tvořivost mě vždycky příjemně překvapí - tuhle si někdo ofotografovával stránku na obrazovce mobilem a poslal to telefonem na FB (mrzuté je, že jsme pár hodin před tím opakovali nač je PRTSCREEN) ... ale poradil si, no.?
Jitka Rambousková30. 4. 2012+3
+Mira Friedrichová Print Screen jsem nedávno ukázala kolegovi a byl úplně mimo, jak je to skvělá funkce a že pořád přemýšlel, k čemu ta klávesa je :)?
Mira Friedrichová30. 4. 2012+1
za týden školím češtináře - mám to v rukávu jak trumf :)?
Pavlína Hublová30. 4. 2012 (upraveno)
Jak málo stačí ke štěstí!
A vězte, že standardní klávesnice má 101 kláves (bez WIN) a třeba zde http://www.zspohurecka.cz/files/Inf/klavesnice.pdf je poměrně dost zajímavostí, které by stály za objevení :-)?
Koho byste nominovali do soutěže Soutěž o nejlepší webovou stránku s pozitivním obsahem pro děti? 5 komentářů
http://www.bezpecne-online.cz/newsletter/newsletter-4-2012/soutez
Pavlína Hublová30. 4. 2012
Velmi oblíbený byl u dětí Alík. Máte k němu nějaké výhrady??
Petr Naske30. 4. 2012
No a jak je to s tím pozitivním obsahem? Myslíte si, že máme někde k dispozici nějaké seznamy stránek, které jsou vhodné/pozitivní třeba pro třeťáky? #vlnobiti2-30?
Petr Naske30. 4. 2012
U Alíka nebylo vhodné, že tam byla KLUBOVNA, kde se nedalo kontrolat, kdo a pod jakou identitou tam vstupuje. nevím, jestli to tam je stále ....?
Pavlína Hublová30. 4. 2012
Doufala jsem, že se děti inspirují a zúčastní se tam nějaké soutěže v psaní nebo kreslení. Nestalo se :-(
Seznamy existují různé, ale stejně si myslím, že si každý musí udělat ten svůj. I kdyby "vykradl" někoho jiného seznamy - co se líbí mně a hodí se mně, to se nemusí hodit kolegovi.
A nebo existují a já bláhová žila bez nich??
Míša Gondeková7. 5. 2012
mě Alík nikdy moc nebral, to mám radši hraveuceni.cz, ale to je spíš pro ty moje prcky (-:?
Pokud chcete cokoli říct/napsat k vlnobití, napište na nástěnku.
Jak se v den konání k vlnobití napojit? Velmi snadno: stačí kliknout na tento odkaz: https://plus.google.com/s/%23vlnobiti2-30. Zobrazí se Vám sociální síť Google Plus s výběrem připravených otázek (jsou označené #vlnobiti2-30). Pokud máte účet Google, přihlašte se a můžete ihned psát komentáře.
0 komentářů:
Okomentovat
Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína