20. 8. 2011

9. PEPOUŠovo vlnobití: Využití moderních technologií v jednotlivých předmětech - s komentářem

Deváté vlnobití proběhlo 22. listopadu 2011 na téma Využití moderních technologií v jednotlivých předmětech.
Nejvíce prostoru dostala matematika (protože v diskuzi byly 3 učitelky matematiky z 2. stupně) a výukové předměty (různé ty ...vědy a ...pisy apod.)


V matematice jasně vede počítač a Geogebra.

Všeobecně někdy stačí, když mají žáci s dispozici seznam odkazů s aplikacemi/hrami online. Odkazy si učitel může připravit např. na stránku wiki, do pohledu v modulu Digifolio, jak to udělala Hana P. - možností je spousta.

O využití ve výtvarné výchově jsem hovořila zcela konkrétně:
  • ukážete obrazy slavných malířů;
  • předvedete pod vizualizérem postup tvorby;
  • zobrazíte pomocí vizualizéru výtvory dětí nebo pak promítnete vyfotografovanou tvorbu a můžete hodnotit/připomínkovat;
  • děti mohou tvořit s využitím aplikací přímo na interaktivní tabuli... 
Děkuji za upozornění, že první tři body ze seznamu lze provozovat pouze s dataprojektorem, počítačem a vizualizérem. To byla pro mne novinka, myslela jsem, že se bez interaktivní tabule nedá vizualizér používat.


Vizualizér si vůbec zasloužil zvláštní pozornost. J. Wagner připomněl, že "vizualizér je samostatné zařízení, které vůbec nesouvisí s interaktivní tabulí. Navíc lepší poměr cena/výkon poskytne KAŽDÝ digitální fotoaparát nebo digitální videokamera."
Učitel má tedy na výběr - levnější variantu s nutností vyřešení dalších technických potíží, nebo dražší variantu bez dalších komplikací. Takové dilema řeší Jitka R. po svém:
"Souhlasím, že fotoaparát má kvalitnější obraz a je levnější, o podobném řešení jsem uvažovala, ale narazila jsem na takové věci, jako je držák - kde ho vzít, kdo ho udělá, jak popř přenášet, jak vysvětlit uživatelům, jak to oživit,... - takže nakonec vizualizér bylo jednodušší a pohodlnější řešení - ten bežně všichni používají, myslím, že s foťákem by to tak nebylo - ale to je jenom můj názor :)" 


Naukové předměty si přímo říkají o využití - přinejmenším dataprojektoru a počítače s připojením na internet. Pěkně se k tomu vyjádřila Jitka R.:
Každý rok na mne padne nějaká taková pohroma a bez ICT bych nic nenaučila. Všechno cpu do prezentací nebo na tabuli, jednak se to přitom sama naučím, jednak mám tahák pro sebe na očích a nevypadá to blbě, že to čtu z papíru. Materálů pro zeměpis je neskutečné množství, děják taky. Úžasným zdrojem je YouTube, spousta úžasných videi. Letos jsem našla i video o obléhání Vídně Turky :) 
Samozřejmě zazněly názvy aplikací jako Google Earth nebo Glogster. Pokud váháte, co že to je, pak doporučuji prolistovat blog Jitky R. Co jsem vyzkoušela. Najdete tu jistě množství praktických nápadů, návodů a informací.


Toto vlnobití mělo ještě jeden, téměř hmatatelný výstup: založení pohledu v modulu Digifolio. Kdokoli může do aplikace Delicious vložit odkaz na zajímavou stránku s hashtagem #zem2cz, kde lze právě podle něj vyhledávat. Také se všechny takto označené příspěvky automaticky načtou do pohledu Zeměpis na 2. stupni. Takže stačí jen občas nakouknout...


Věčnou otázkou je, jestli počítačové učebny ano nebo ne. Možná ve vlnobití padlo drobné řešení, tzv. počítačová hnízda, jak o nich hovoří Jitka R. Jedná se o skupinku 5 počítačů ve třídě (mají ve škole dvě takto zařízené třídy). Postačí pak jen zajistit si místo ve třídě.
nejedná se tedy o celou PC učebnu, ale jen jakési torzo.

Pokud už v počítačové učebně jsme, je třeba zajistit správnou organizaci. Osvědčilo o se mi:

Organizaci zapisuji na tabuli. Postupují v krocích - kdo zvládne úkol č. 1 (má zadaný název procvičovacího programu popř. úroveň a max. počet tolerovaných chyb), postupuje na úkol č. 2 apod. Všechny pokusy (tedy i ty neúspěšné) si zapisují, abych měla přehled, kde tlačí pata.  

A tak někdo propluje celým "programem" mnou připraveným do 20 minut - pak máme alternativní aplikace, např. stavění z virtuálních kostek, modelování matematických problémů apod.; a někdo se zasekne na kroku č. 2 a je u něj do konce hodiny. Víme pak oba (já i žák) přesně, co je třeba zvládnout. 

Přípravu předem volí Ludmila:
Občas jsem měla pocit, že mě dobře v učebně neposlouchají, a tak jsem jim v klidu ve třídě vysvětlila, co mají dělat. Zapsali jsme pár bodů jako zápis. Pak všichni vědí, že se mají koukat do sešitu. 
Obě se však shodujeme v tom, že je třeba i "návštěvu PC učebny" naplánovat a připravit - není to tedy volná hodina pro učitele ani pro žáky, jak by si někdo mohl myslet.


Nemohli jsme se také vyhnout interaktivním tabulím. Hlavním problémem s využitím jsou obavy učitelů:
  • "učitelé si myslí, že mohou používat jen hotové věci přímo na IT, nějak leckomu nedochází, že web je plný využitelných věcí" (Jitka R.)
  • obavy typu: "Co když s tím něco udělám a nebudu vědět jak z toho?" nebo "Než něco najdu trvá to dlouho."
Přitom materiály není zas takový problém stáhnout nebo zobrazit online. Jak napsala Jitka R. je třeba jen hledat, hledat a hledat.


Publikovanou vlnku si můžete pročíst zde.

1 komentářů:

  1. Milé Pepoušky,
    krásné vlnící téma. Škoda jen, že už interaktivky a počítače nejsou samozřejmostí v každé třídě. ( My máme na škole jednu a počítačů 10 v nejmenší místnosti - když nepočítám wc. Pak se tam blbě chodí lidem, kteří mají víc než 20 dětí ve třídě.) A přístup mnoha kolegyň k technologiím?... Nedivme se pak, že připadáme dnešní generaci sto let za opicemi.
    Díky za krásné odkazy, kde jen je berete?
    Geocaching - super věc, když byly holky malé, provozovali jsme na rodinných výletech. Použít v rámci výuky(Třeba na ŠVP?), to by mě vůbec nenapadlo!
    Přeji vám hezké výroční vlnění.

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína