V předchozích příspěvcích jsme si vysvětlili smysl sociální sítě Twitter pro učitele a popsali, jak získat první lidi, které sledujeme. Dnes bych ještě rozvinula možnosti, jak najít uživatele, kteří budou pro nás zajímaví, a jak pečovat o své "followers" (=lidé, kteří sledují mě).
Novinka! Tweety lze zasílat i pomocí emailu...
Novinka! Tweety lze zasílat i pomocí emailu...
Najděte svou PLN skupinu - nápad č. 1
O Personal Learning Network píši v jiném příspěvku. Proto se omezím jen na zajímavou aplikaci, který by Vám mohl pomoci vyhledat další uživatele Twitteru, kteří "serfují" na stejné vlně. Najdete ji na http://www.twazzup.com/. Jak ji použít?
http://goo.gl/5JD4n |
Primárně je to jednoduchý prográmek k vyhledávání na Twitteru. Vyzkoušejte zadat do vyhledávacího okénka např. rvpcz. Zobrazí se Vám stránka, která nabízí nejzajímavější a nejnovější "tweety". Také - a to je pro nás důležité - zobrazí uživatele, kteří tento výraz používají ve svých příspěvcích (hledejte v sekci Community pod odkazem Most active). Pokud se tedy zajímám zrovna o tento výraz, právě tito uživatelé jsou pro mne zajímaví.
Mnohem lepší samozřejmě je, když se umím poprat s angličtinou (i kdyby jen pomocí Google překladače).
Jako učitelka 1. stupně si mohu zadat do vyhledávacího políčka výrazy: elementary nebo elemchat - a mám o zábavu postaráno - mohu si vybrat, koho budu nadále sledovat.
Učitelé s interaktivní tabulí ve třídě mohou zadat výraz iwb apod.
Tip č. 1: Uživatelé v Community jsou řazeni tak, že nejvýše jsou ti, kteří používají výraz nejčastěji.
Tip č. 2: Nepřehlédněte automaticky generovaný výpis dalších výrazů (pod obrázky uživatelů). Druhé pole upozorňuje na nejčastěji používaný hashtag (#) - stačí kliknout na ten největší nebo nejzajímavější. Třetí pole upozorňuje na uživatele, kteří výraz používají nejčastěji.
Najděte svou PLN skupinu - nápad č. 2
http://goo.gl/5JD4n |
Nepřehlédněte RT příspěvky. Jedná se o zajímavé "tweety" - zaujaly uživatele, které už sledujete (takže je předpoklad, že máte společné zájmy) a předává je dále. Nestálo by za to podívat se na původního autora "tweetu"? Co když patří také do Vaší krevní skupiny? Stačí prostudovat jeho profil (kliknutím na odkaz ve tvaru @uzivatelskejmeno).
Tento nápad doporučuje Melissa (2) ve svém příspěvku.
Najděte svou PLN skupinu - tip č. 3
Stručný seznam dalších rad, které by se také mohly hodit (1):
- Je uživatel učitelem? Nejedná se o nějakou firmu, která bude nabízet jen své výrobky?
- Má uživatel vyplněný profil? Věnoval se svému profilu?
- Hledám spíše odkazy, myšlenky nebo přeposlané "tweety"? Vyhovuje mi tento uživatel? (pokud hledám pracovní PLN skupinu, nemá smysl sledovat anglické uživatele, kteří popisují, co jedli ráno ke snídani)
- Má uživatel veřejný profil? (pokud bychom s žáky chtěli sledovat příspěvky tohoto uživatele, budou opravdu všichni žádat? - to asi ne)
Jak pečovat o svou PLN skupinu?
Čas od času je třeba udělat si pořádek i ve svých seznamech.
Pokud používáte (a vřele doporučuji) nějakou externí aplikaci pro Twitter (Seesmic, Hootsuite, TweetDeck nebo další), pak si můžete plně využít možnosti tvorby "lists" ve svém účtu Twitter. O co jde?
Kromě toho, že některé uživatele sledujete, tak je také můžete třídit právě tím, že je zařadíte do některého listu.
Nebo je POUZE přidáte do listu a v některé z výše zmiňovaných aplikací si pak vytvoříte sloupec, kde se Vám budou zobrazovat pouze ti, které máte ve zvoleném seznamu/listu.
Tip č. 1: Sledujte jen nejzajímavější uživatele, ty méně zajímavé (a le také užitečné) si dávejte do seznamů. Seznamy Vám umožní třídit si uživatele a navíc Vám nezahltí "hlavní zprávy".
Tip č. 2: Čím více seznamů, tím přesněji můžete třídit své skupiny PLN. Ale pozor - tvořte jen takový počet seznamů, který jste schopni sledovat (alespoň občas), popř. který Vám umožňuje aplikace, aby to bylo pro Vás co nejpohodlnější.
Rady na závěr
Podařilo se nám vybudovat si dostatečný seznam lidí, které sledujeme. Nezapomínáme také na to, abychom lidem, kteří sledují nás, také něco nabízeli. Proto se dělíme o zajímavé "objevy", "retweetujeme" zajímavé příspěvky směrem k ostatním.
http://goo.gl/5JD4n |
Myslete na správné používání hashtagů (zkráceně tag). Umožňují uživatelům (a tedy i Vám) cíleně vyhledávat zajímavé informace. K. Morris (3) doporučuje používat max. 3 tagy v jednom příspěvku. Také se nebojte smazat tagy, které nepoužíváte (nebo pro Vás nejsou z nějakého důvodu relevantní), a přidat ty Vaše. I toto Vám umožňují externí aplikace na rozdíl od originálního prostředí Twitteru.
A ještě jedna výhoda: Když se ke svému Twitteru nedostanete třeba týden, nic se neděje! Schránka se nezaplní (jako emailová), nevyděsí Vás nehorázné číslo nepřečtených příspěvků (jako v RSS čtečce). Twitter je tu, a je jen na Vás, kolik času mu věnujete! Využiji poetické citace (3):
Řeka teče dál - někdy si můžete jen smočit nohy a jindy můžete plavat celé hodiny a užívat si.
Těším se na Vaše zkušenosti v komentářích...
Perlička
Na Twitteru položil @cermak otázku Proč není Twitter mezi Čechy tak oblíbený jako Facebook. Během 20 (!) minut se sešlo více než 70 (!) odpovědí. Už chápete sílu Twitteru?
Chcete si přečíst odpovědi? Zde.
Novinka! Posílejte své zprávy co nejjednodušeji
Tweety lze vkládat přímo z rozhraní Twitteru, využít k tomu nějakého klienta (viz Jak pečovat o svou PLN skupinu?) nebo zasílat třeba i emailem. Zvolte si svou cestu :-)
Perlička
Na Twitteru položil @cermak otázku Proč není Twitter mezi Čechy tak oblíbený jako Facebook. Během 20 (!) minut se sešlo více než 70 (!) odpovědí. Už chápete sílu Twitteru?
Chcete si přečíst odpovědi? Zde.
Novinka! Posílejte své zprávy co nejjednodušeji
Tweety lze vkládat přímo z rozhraní Twitteru, využít k tomu nějakého klienta (viz Jak pečovat o svou PLN skupinu?) nebo zasílat třeba i emailem. Zvolte si svou cestu :-)
Citace a zdroje
(1) Learn it in 5 : HOW-TO VIDEOS FOR THE TECHNOLOGY CLASSROOM [online]. 2011-03-06 [cit. 2011-05-08]. Get the most out of Twitter. Dostupné z WWW: [http://goo.gl/lbAn9].
(2) New Teacher Tips [online]. 2011-05-06 [cit. 2011-05-08]. How I used twitter to build my PLN ... Dostupné z WWW: [http://wsfcsnewteachertips.blogspot.com/2011/05/how-i-used-twitter-to-build-my-pln.html].
(3) MORRIS, Kathleen. Integrating Technology In The Primary Classroom : A primary school teacher sharing resources, practical ideas and thoughts on blogging, global collaboration and technology integration. [online]. 2011-04-04 [cit. 2011-05-08]. Top 10 Twitter Tips!. Dostupné z WWW: [http://goo.gl/8DalC].
... a pohled z druhé strany spektra: http://designing.cz/10-duvodu-proc-nepouzivat-twitter/
OdpovědětVymazatA jeden článeček, který tě doplňuje - http://is.gd/k5R6fF :)
OdpovědětVymazat