Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností.
Téma: Pravopis a čtení s porozuměním napříč předměty
Pokud máte nějaký návrh dalších témat (včetně ovlivnění času a termínu), napište na nástěnku.
Téma: Pravopis a čtení s porozuměním napříč předměty
Pokud máte nějaký návrh dalších témat (včetně ovlivnění času a termínu), napište na nástěnku.
Dobrý večer,
OdpovědětVymazatpro mě velmi zajímavé téma, protože učím druháky a porozumění čtenému textu se mi zdá v tomto ročníku stěžejní. Dokonce se zkusím rouhat, a to tvrzením, že porozumění je důležitější než technika čtení, a ještě důležitější je dokázat, aby děti čtení bavilo, nebo aby měly alespoň dostatečný důvod, proč číst.
Přiznávám, že bez podpory rodičů je to velmi těžké, ne-li nemožné, protože ve druhé třídě ZŠ jsou na čtení jako takové vyhrazeny pouhé 3 hodiny v týdnu, a to ještě napůl se psaním (mj.-tragédie-tzn., že otázka úpravy jakýchkoli sešitů se mi zdá úsměvná).
Z výše napsaného vyplývá, že ani není možné učit čtenářskou gramotnost jen v Čj, jelikož děti špatně čtoucí (rozumějme ty, které nerozumí, co čtou), začnou v ostatních předmětech zaostávat.
Moc se mi osvědčily například materiály tady několikrát zmiňované-Učíme se společně-jsou tam výborné materiály pro skupinovku z prvouky. No a protože chci, aby všechno, co děláme, mělo smysl, tvoříme letos knížky, většinou ve skupině, některá témata si každý zpracovává sám.
Děti udělaly velký pokrok, díky hře na "spisovatele a ilustrátory" se naučily vyhledávat a třídit různé informace, krásně spolupracují a díky většině super rodičů, kteří jsou pro každou "špatnost" (kéž by jim to vydrželo), zažívám fakt radost z práce, i když je pravda, že to stojí hromadu sil..
Dovolila jsem si při našem tvoření použít i některé nápady od Tebe, Peouši Pavlíno, a taky Tvoje odkazy i odkazy jiných Pepoušů mi moc pomáhají.
Taky se u nás konečně začíná díky penězům z EU blýskat na lepší časy co se týče vybavenosti technikou, tak se těším, až začneme zkoušet i trochu tvůrčí práci na PC.
Díky za vás Pepoušové, aspoň si konečně nemusím připadat jako sám voják v poli:-)
Jen bych potřebovala něco provést s časem. Nějak moc utíká. (Ale to jistě znáte..)
A taky spřízněná duše ve škole by bodla.
P.S. Pobavila mě zmínka o paní učitelce, která má naprosté ticho ve třídě - k nám ať ani nechodí.
Pokud chcete nahlédnout, jak se ve třídě máme http://www.zs-sporilov.eu/index.php?option=com_content&view=category&id=43:aktivity-tidy&Itemid=77&layout=default
Věro, moc díky za komentář. Přála bych si, aby takových učitelek, jako jste Vy, bylo víc. Na druhou stranu mě těší, že se PEPOUŠové prostě tak nějak poznají, najdou a nakonec stejně "sčuchnou". Takže držím palce, aby byli rodiče stále otevření Vaší invenci (vím, co dokáže rodič "ale mojí kamarádky dcera nic takového nedělá") a doufám, že si na nás zase někdy najdete čas online.
OdpovědětVymazatPS: Jsem si jistá, že téma čtenářství rozhodně nebylo vyčerpáno ;-)
Nevím, kde jsem se toulala, když se řešilo tohle téma, tak přidám aspoň teď komentář. Kromě češtiny učím dějepis, kde je práce s různými texty klíčová. A nejen s texty, ale i s mapami, obrázky a grafy. Velmi mi vyhovují učebnice Fraus (nejsou peníze, tak mám jen jeden kus pro sebe) a pracovní sešity pro žáky. V PS mají předepsaný zápis, do kterého doplňují slova, takže ušetříme spoustu času a zároveň je tam vždycky nějaký úkol na práci s mapou, obrázkem nebo textem. Hlavně PS pro sedmou třídu je podle mě povedený.
OdpovědětVymazatKromě INSERTu a VCHD používáme čtení s otázkami, vymýšlíme nadpisy k jednotlivým odstavcům, barevně podtrháváme, sestavují křížovky.
Máme i sešity, když je potřeba zapsat něco, co v PS není, ale neřeším ani úpravu, ani chyby, spokojím se s tím, že ho mají. I když se někdy musím velmi ovládat, když vidím, co jsou třeba do myšlenkové mapy schopní napsat, abych je na pravopis neupozorňovala.