28. 5. 2012

34. PEPOUŠovo vlnobití II.: Dokážeme dětem předkládat cizí jazyk v souvislostech?

Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností. Nově probíhají vlnobití na síti Google Plus.



Téma: Dokážeme dětem předkládat cizí jazyk v souvislostech?
Následuje textový přepis diskuze...



Jak jste na tom se znalostí cizího jazyka? Co vám pomáhá rozšiřovat okruh slovní zásoby? 19 komentářů

Pavlína HublováVčera v 20:06
Pasivní znalost to jistí. A s použitím překladače jsem královna cizích textů :-)
Takže je jasné, že rozšiřování slovní zásoby je zde fixováno hlavně na čtený text.

Tuto otázku jsem položila záměrně - abychom si uvědomili, co a jak rozvíjí nás, než začneme dumat nad žáky.?

Jana ZárubováVčera v 20:08
psaný text je dobrý, když použiju překladač, tak ještě lepší, mluvené slovo je už trochu větší a někdy nepřekonatelný oříšek :)?

Pavlína HublováVčera v 20:09
+Jana Zárubová Máme tu překážku prostě v hlavě. Znám to.?

Hana PilařováVčera v 20:11
ano .. psaný text si přeložím :) učit matiku v angličtině bych nedala?

Pavlína HublováVčera v 20:13
+Hana Pilařová Ale problém s využitím materiálů v AJ asi nebudeš mít, že?!
Jsme výjimky nebo lze paušalizovat pasivní znalost AJ u převážné většiny učitelů??

Jitka RambouskováVčera v 20:17
Osobně se umím anglicky a německy hlavně koukat :)

Něco přečtu stejně jako vy, pochytím každé 10 slovo a vycházejí ze mne nesmysly.?

Hana PilařováVčera v 20:17
+Pavlína Hublová nemám problém s využíváním materiálů v Aj

ad výjimky .. dle mého bychom se museli podívat na věkové složení učitelstva .. obecně "starší ročníky" s Aj budou mít problém, vzhledem k tomu jakým jazykovým vzděláváním prošli .. mladší kolegové budou mít problémy méně .. stejně jako kolegové motající se kolem technologií, protože tam se Aj běžně objevuje?

Bohuslav HoraVčera v 20:24
No jasně, je třeba ukázat žákům, že si umíme poradit. :D?

Mira FriedrichováVčera v 20:24
viz J.R. :)?

Bohuslav HoraVčera v 20:26
+Jitka Rambousková A já umím v obou jazycích ještě hrdelní zvuky ummmhhh, hmmmm… :D?

Pavlína HublováVčera v 20:29
A nezapomeňme, že všichni umíme v jakémkoli jazyce ZNAKOVAT!?

Bohuslav HoraVčera v 20:30
Jasně, kamarádka vypravovala, jak si její manžel říkal ve Španělsku o vývrtku, váleli jsme se tu smíchy, ale láhev otevřeli.?

Mira FriedrichováVčera v 20:31+1
Z toho důvodu miluji Maďarsko, tam jsou zvyklí že jim nikdo nic nerozumí a tak ochotně luští i mé obrázkové dotazy v náčrtníku :)?

Bohuslav HoraVčera v 20:33
Nemtudum magyarum, igen. :D?

Jitka RambouskováVčera v 20:35
Taky je dobré mluvit p - o - m - a - l - u a hodně nahlas. To by v tom byl čert, aby nepochopili! Třeba i tu vývrtku.?

Bohuslav HoraVčera v 20:37+1
:D Zažil jsem v Drážďanech boží příhodu, ale to se musí vypravovat ústně, popsat to nejde, tak v létě v Plané,?

Pavlína HublováVčera v 20:38
Jen doplním náznak +Bohuslav Hora o setkání v Plané: https://groups.google.com/forum/?fromgroups#!forum/letni-skolka
PS: Kdyby se chtěl ještě někdo přidat :-)?

Bohuslav HoraVčera v 20:39
+Pavlína Hublová Tak to pak připomeň. :)?

Bohuslav HoraVčera v 20:39+1
Přidám se, jo? :D?



Používáte zahraniční zdroje ve vašem předmětu? V jakých souvislostech? 5 komentářů

Jana ZárubováVčera v 20:09
V matematice často, ve fyzice méně často, ale celkově myslím že je používám dost. Ono totiž zahraničních zdrojů je mnohem více než našich :)?

Jitka RambouskováVčera v 20:11
V matice všechny množné hry a pod, to stejně v češtině není. Pokud se hodí a rozumím slovům, tak videa i prezentace v dějepise či podobných předmětech.?

Ludmila KovaříkováVčera v 20:19
Přesně tak, zahraničních zdrojů např. ke čtení je nepočítaně. Jen nechápu, že alespoň některé knihy nejsou dosud přeloženy.?

Pavlína HublováVčera v 20:28
V matematice to je asi nejjednodušší - čísla jsou vždy stejná a slovíčka instrukcí se často opakují...
V hudebce - už jsem psala jinde.
Ve vlastivědě - mapy: jen je třeba vypořádat se s jinými pojmenováními.?

Pavlína HublováVčera v 20:51
Velmi se mi osvědčila prvouka nebo přírodověda - aplikací, animací a videí je spousta, případný složitý komentář vypnu a mohu komentovat sama.
A s interaktivní tabulí se všechny možnosti ještě znásobí.
Kdybych byla jen odkázaná na češtinu, byla by to bída s nouzí :-(?



Jak vyhledáváte/sbíráte zajímavosti ze zahraničích zdrojů vhodné pro váš předmět? 28 komentářů

Hana PilařováVčera v 20:09
není .. v matematickém PL obvykle ze zadání pochopí i největší trumberové pochopí, co mají dělat ... jen si občas musíme vysvětlit rozdílné psaní znamének krát a děleno?

Mira FriedrichováVčera v 20:11
tady :)?

Jitka RambouskováVčera v 20:14
kde se dá :)?

Jana ZárubováVčera v 20:20
všude, kde na ně narazím a hlavně se jim nebráním i když s nimi mám třeba trochu potíže?

Pavlína HublováVčera v 20:26
Sledujete pravidelně nějaké své oblíbené zdroje? Nenechávejte si je v šuplíku a přihoďte je sem!?

Jitka RambouskováVčera v 20:31 (upraveno)
A zase to tu zahltíme, když vyprázdníme své čtečky :) a všichni budou klikat a nikdo se nebude vlnit :)?

Lenka ŘíhováVčera v 20:34
Jeé, to me mrzi ze u tak inspirativniho tematu nebudu..budu klikat dodatecne :)?

Pavlína HublováVčera v 20:34
+Jitka Rambousková Tak to necháme až na posledních pár minut, jo?!?

Bohuslav HoraVčera v 20:36
Vždycky je mastím do Inspirace: http://www.zsplana.cz/inspirace
Oni ji používají i jiní - mimoškolní a taky dokonce rodiče, chodí krmit rybičky. :D?

Pavlína HublováVčera v 20:49
Takže je posledních 10 minut - přihoďte sem své 3 NEJ ze čteček! Nezapomeňte, prosím, poznamenat, k jakému předmětu to patří!
Těším se!!?

Hana PilařováVčera v 20:53
téměř pro cokoliv . http://www.education.com/worksheets/?

Hana PilařováVčera v 20:53
také napříč předměty .. http://www.sparklebox.co.uk/?

Bohuslav HoraVčera v 20:54
Jeeee, tak třeba Roma reborn: http://www.romereborn.virginia.edu/?

Pavlína HublováVčera v 20:54
Informatika, technologie: http://educationaltechnologyguy.blogspot.com/
http://www.ilovefreesoftware.com/
http://www.freetech4teachers.com/
A jedna interaktivní tabule:
http://www.whiteboardblog.co.uk/

Jéžiš, bylo tak těžké vybrat jen tak málo!?

Hana PilařováVčera v 20:54
pro jazyky .. http://www.toolsforeducators.com/?

Bohuslav HoraVčera v 20:56
Můj častý zdroj: http://www.bbc.co.uk/?

Jitka RambouskováVčera v 20:56
http://www.freetech4teachers.com/
a takoví 2 sběrači
http://www.scoop.it/t/ipads-in-education
http://www.scoop.it/t/digital-presentations-in-education

a pak asi milion dalších :)?

Mira FriedrichováVčera v 20:59
Z trochu jiného soudku - vše o digitální fotografii (vyšlo v knize Mitrovstí s DLRS - ale tady je to celé on-line) http://www.fotoroman.cz/techniques2.htm?

Bohuslav HoraVčera v 21:01
Super +Mira Friedrichová - putuje do inspirace okamžitě.?

Pavlína HublováVčera v 21:02
+Mira Friedrichová Tak to je tedy darda. Máme nastudovat před PEPOUŠovou školkou v Plané??

Jitka RambouskováVčera v 21:06
To je taková bible pro fotografy. :)?

Bohuslav HoraVčera v 21:06
Jdu na to kouknout, abych chytil na zítra nějakou zajímavost do hodiny. :d?

Pavlína HublováVčera v 21:07
+Bohuslav Hora Není nad znalosti učiva a pečlivou přípravu. Důležité je být alespoň o jednu lekci před žáky :-D?

Bohuslav HoraVčera v 21:07
:D :D :D?

Bohuslav HoraVčera v 21:09
Zpracováváme zítra fotky z focení venku, mám připraveno, ale kdyby se náhodou vloudilo něco ještě zajímavého, vůbec by to nevadilo, i zajímavost mám. Neboj. :D?

Jitka RambouskováVčera v 21:10+1
Můžeš začít i tady - je to anglicky ;) http://goo.gl/aPMEP?

Bohuslav HoraVčera v 21:10
:D :D Dobrý. :D?

Jana ZárubováVčera v 21:11
tak třeba matika:
http://www.shodor.org/interactivate/activities/
http://www.teacherled.com/
http://www.greatmathsteachingideas.com/
http://7puzzleblog.com/
http://donsteward.blogspot.com/?



Jakou zajímavou aktivitu/prezentaci/zdroj jste naposledy použili ve svém předmětu? Jak na cizí jazyk reagovali žáci? 12 komentářů

Bohuslav HoraVčera v 20:10
Zdravím, musím se pochlubit úžasnou anglickou písní na motivy Abby, hledám odkaz, je to o Jinřichovi VIII.: Henry VIII ("Money, Money, Money" by ABBA)?

Bohuslav HoraVčera v 20:10
A protože jsme znali historii, tak se nám to celkem lehce překládalo. :D?

Bohuslav HoraVčera v 20:11+1
A pro deváťáky jsem měl Sezamovou ulici: Muppet Show - Mahna Mahna...m HD 720p bacco... Original!?

Mira FriedrichováVčera v 20:11
dnes: http://www.wolframalpha.com/
... jiné vyhledávání než Google - použití databází ... jsem přesvědčena, že tahle myšlenka bude budoucností vyhledávání na internetu ... studentům dělá pochopitelně méně problémů než mě :)?

Jitka RambouskováVčera v 20:15
Wolfram je úžasný, ale opravdu musí umět anglicky.?

Mira FriedrichováVčera v 20:16
pro pochopení principu zadávám dog cat (porovnání) :)?

Pavlína HublováVčera v 20:25
+Mira Friedrichová Nikdy jsem nepobrala, k čemu by mi to mohlo být dobré...?

Mira FriedrichováVčera v 20:30
podle mne takhle bude za pár let fungovat vyhledávání obecně (místo google) ... prostě bude vyhodnocovat dostupné databáze a ty budeš mít k dispozici primitivní dotazy, které ti řeknou, co chceš - tady třeba můžeš zjistit počasí v Praze za nějaké časové období, stejně jako to, kdo byl Shakespeare, nebo kolik je 2+2?

Jitka RambouskováVčera v 20:30
+Pavlína Hublová Zkus zadat ČR a uvidíš věcí :)?

Pavlína HublováVčera v 20:33
Děvčata, čuchám čuchám velmi zajímavý příspěvek. Vy ne??

Pavlína HublováVčera v 21:08
+Mira Friedrichová +Jitka Rambousková Nějak jste utichly. Strach? Přejde... :-)?

Jitka RambouskováVčera v 21:19
Strach? Naženeme ...

Nene, na příspěvek si netroufám, tolik si s ním nerozumím,?



S jakým postojem žáků se nejčastěji setkáváte, když používáte zdroje v cizím jazyce? Liší se postoje žáků a jejich rodičů? 24 komentářů

Hana PilařováVčera v 20:10
Děti: Ale to je anglicky.
Rodiče to neřeší?

Pavlína HublováVčera v 20:11
Neměla jsem s tím nikdy problém. Ani ze strany rodičů ani ze strany žáků.
Tedy - u těch starších žáků už problém byl - tak nějak jsem předpokládala, že si primitivní text v angličtině přečtou. :(?

Jana ZárubováVčera v 20:13
Celkem nemám problém. Dětem to ani moc nevadí a rodiče se zatím neozvali. Děti vědí, že když něco nevíme, tak googlíme :)?

Ludmila KovaříkováVčera v 20:13
Nezkoušela jsem nikdy zadat zdroj v angličtině. To je pro mě novinka.?

Jitka RambouskováVčera v 20:13
Pokud je v tom nenechám plácat, když neví, tak není problém. A rodiče nikdy nic neříkali, asi to neví. Nemyslí, že to žáci považují za něco mimořádného.?

Ludmila KovaříkováVčera v 20:13
Co jste například zadali? Neumím si to představit.?

Bohuslav HoraVčera v 20:15
Žáci se brání - prý nemáme cizí jazyk, nebo češtinu a matematiku, to podle toho, co v tom dějepisu páchám. :D?

Pavlína HublováVčera v 20:16
+Ludmila Kovaříková Myslím, že je to třeba o tom, že se nebojíš dětem předložit aplikaci k tvorbě Storybooku, která je v angličtině. Nebo s pletu?
Ono v češtině to bude poměrně náročné něco vymyslet s využitím AJ.?

Ludmila KovaříkováVčera v 20:17
Tak program HotPotatoes nechávám na počítačích schválně v aj a nj. Zjistila jsem, že i dobří žáci se mě ptají, co to na ně vykouklo za zprávu. Někteří se musí učit, jak si zprávu přeložit. Zvláštní.?

Pavel HodálVčera v 20:18
Osvědčilo se mi, že mé téma probrala týden před tím kolegyně v hodině anglické konverzace. Myslím si, že spolupráce by měla být obousměrná.?

Bohuslav HoraVčera v 20:18
Rodičům to je celkem jedno.?

Jana ZárubováVčera v 20:18
+Bohuslav Hora u mne si už asi zvykli :)
že při fyzice mají informatiku, v matematice angličtinu, v informatice dějepis nebo zeměpis...
to jsou ty mezipředmětové vztahy ne??

Jitka RambouskováVčera v 20:19
Používám online aplikace záměrně s angličtině, pracovní listy do matiky nepřekládám, nějaké "Solve" zvládnou všichni.?

Bohuslav HoraVčera v 20:20
+Jana Zárubová U mě jim taky nic jiného nezbývá, právě mi odepisují do formuláře na zítřejší hodinu z hodiny minulé. :)?

Bohuslav HoraVčera v 20:22
Určitě, viděl jsem hodinu matematiky v Brně na Křídlovické, děti to v pětce braly naprosto normálně, nemají s tím problém, občas si vezmou slovník, taky hledáme, když nevíme.?

Jitka RambouskováVčera v 20:26
+Bohuslav Hora Jde jenom o zvyk.?

Bohuslav HoraVčera v 20:26
Určitě, souhlas.?

Bohuslav HoraVčera v 20:28
Přesně tak, hodně používám slovenčinu - jééé, co to je za jazyk? Anebo starší češtinu - dnes citáty z Komenského - co to je kvaltování? Měli vysvětlit, o čem to ten Komenský psal. :)?

Jitka RambouskováVčera v 20:44
Dcera na česko-německý tábor přivezla jako vedou kamarádku - Slovenku. České děti z ní byly odvařené, vůbec nechápaly, co říká a když řekla, že "tlačila", tak to byl úplný konec. A ono Peťa jenom tiskla.?

Bohuslav HoraVčera v 20:46
:D :D :D :D Tak to si dokážu živě představit.?

Mira FriedrichováVčera v 20:49+2
Když byly děti v první třídě stěžovaly si, že učitelka angličtiny mluví pořád anglicky a ony jí nerozumí - při vyšetřování se zjistilo, že je ze Slovenska a dětem vysvětluje to, čemu nerozumí slovensky :) ... oboje pro ně bylo španělská vesnice?

Jitka RambouskováVčera v 20:51
U nás učila na II.stupni němčinu Slovenka. A bylo to podobné .)?

Bohuslav HoraVčera v 20:51
:D :D :D?

Bohuslav HoraVčera v 20:52
Naše jedna angličtinářka opravdu nepřestane anglicky - děti si už stěžovaly a jak to teď oceňovaly při poslechu testu. :D?



Využíváte znalosti žáků z cizího jazyka ve svém předmětu? Jak? 11 komentářů

Ludmila KovaříkováVčera v 20:08
V češtině upozorňuju například na to, že v angličtině a v němčině neexistuje zájmeno svůj. Pak přeložíme pár vět, v němčině a v angličtině. Překlad chci i v písemce (v čj). Týká se to i jiných jevů.?

Pavlína HublováVčera v 20:10+1
V hudební výchově v 5. třídě - zpěv písniček Beatles nebo Presleyho - s čtením textu a doplňováním slovíček, která jsou oddělená (na interaktivní tabuli).?

Pavlína HublováVčera v 20:23 (upraveno)
V 1. třídě o Vánocích. Pouštěla jsem dětem parádní prezentaci, jak se slaví Vánoce po celém světě. Ti, kdo už uměli číst hledali slovíčka, která znají, ukazovali mi ji, zkoušeli jsme je číst (ano, vše v angličtině).
Ke konci prezentace všichni uměli najít slovíčka Christmas, boys, girls, tree apod.?

Ludmila KovaříkováVčera v 20:24
+Pavlína Hublová Jé, to je krása. Já tyhle témata neumím učit. Už budu vědět, jak na to.?

Pavlína HublováVčera v 20:30
S malými dětmi je prostě krása pracovat.
Ještě bych dodala, že slabší hledali písmenka - bylo jim šumafuk, v jaké je to řeči :-)?

Jitka RambouskováVčera v 20:33
Do dějepisných prezentací dost často cpou videa v aj a tak se snažíme zjistit, zda k tématu, To je dost honička i pro mne. Naštěstí rozumím i obrázkům líp než oni.?

Pavlína HublováVčera v 20:40
Ve 4. třídě jsem použila videa z Putování s dinosaury (na YouTube jsou jen v AJ). Občas jsme si zastavili a řekli si, o co tam šlo.
Každý za úkol identifikovat (a zapsat si) alespoň jedno slovíčko během ukázky, než jsme ji zastavili.?

Pavlína HublováVčera v 20:46
+Jitka Rambousková Pracujete nějak i s textem/slyšeným slovem? Myslím, jestli překládáte, hledáte výrazy ve slovnících apod.?

Pavel HodálVčera v 20:47
Když jsem ještě učil Přírodopis, pouštěl jsem z Youtube trávicí soustavu?

Pavlína HublováVčera v 20:48
V přírodovědě jsme si zobrazili interaktivní koloběh vody v přírodě v angličtině. Komentovali jsme v češtině a odhadovali, co je to tam za nápisy. Kdo chtěl, mohl si do poličky dojít pro slovník (to byla alternativy pro ty, co chtějí mít vždy všechno perfektní).?

Jitka RambouskováVčera v 20:58
Snažíme se někdy předkládat, na slovníky nedošlo, to už nestíhám?



Domníváte se, že materiál v cizím jazyce je velkou překážkou pro jeho využití ve vašem předmětu? Je tato překážka pro žáky stejně velká jako pro vás? 34 komentářů

Pavlína HublováVčera v 20:08
Na 1. stupni to je dvojcečné. Na jednu stranu děti nemají znalosti, proto není snadné najít materiál, který by byl využitelný.
Na druhou stranu - když se už 1. třídě setkávají s cizími slovíčky a pracují s cizími nápisy, je pro ně naprosto přirozené setkávat se s cizím textem kdykoli. Bez ptaní, bez nejistoty.?

Ludmila KovaříkováVčera v 20:09
Myslím, že nápisů by se dalo využít i více. Kdyby byl někde nějaký pěkný seznam.?

Pavlína HublováVčera v 20:09
+Ludmila Kovaříková Jaký seznam máš na mysli? Seznam vhodných slov??

Ludmila KovaříkováVčera v 20:11
Seznam vhodných nápisů, např. na ulicích, tričkách apod.?

Pavel HodálVčera v 20:11
+Ludmila Kovaříková Mám seznam asi 150 aj slov v každém ročníku, které dětem dávám k naučení ještě před tím, než látku budeme probírat.?

Ludmila KovaříkováVčera v 20:12
A čeho se ta slova týkají??

Pavlína HublováVčera v 20:12
+Pavel Hodál V jakém předmětu??

Pavel HodálVčera v 20:12
Informatiky - v podstatě všeho, co se učí v 5. a 6. třídě.?

Pavel HodálVčera v 20:14
A co metoda CLIL? Používáte ji někdo??

Pavlína HublováVčera v 20:14
+Pavel Hodál To je výhody předmětu - hodně věcí je zde v původním znění (bez nutnosti titulků) :)
Taková češtinářka +Ludmila Kovaříková to má trochu náročnější...?

Pavel HodálVčera v 20:16
Minule jsem četl pěkný materiál o integraci jazyka do výuky přírodopisu. Nemám ho zde, napíšu uítra ze školy, pokud vás to zajímá.?

Bohuslav HoraVčera v 20:16
Asi mám větší překážku já, který jsem se učil rusky, než oni, kteří se učí anglicky.?

Pavlína HublováVčera v 20:16
+Pavel Hodál Určitě :-)?

Pavlína HublováVčera v 20:18
+Pavel Hodál Dovolím si z tvé otázky udělat nové téma (CLIL).?

Bohuslav HoraVčera v 20:19
Angličtinářka má také seznam zajímavých nápisů - překládají s žáky, aby na tričkách nenosili kraviny. :)?

Bohuslav HoraVčera v 20:19
+Pavel Hodál Zajímá.?

Pavel HodálVčera v 20:30
+Bohuslav Hora Vloni na výletě ukazovala jedna sedmačka své tričko Don't even think about it. Kluci byli pěkně nadržení, puberta s nimi třískala, neustále ji okukovali a samozřejmě si nedokázali tričko přeložit. Holčina a já, co jsme si to přeložili, jsme se pěkně bavili.?

Bohuslav HoraVčera v 20:32
:D :D :D?

Pavlína HublováVčera v 20:37
Co byste poradili kolegům, kteří by rádi cizí jazyk také ve svém předmětu zavedli, ale nevědí jak na to?
Vzpomínáte si na své první pokusy??

Bohuslav HoraVčera v 20:38
Nebojte se a experimenujte, stačí jen třeba zajímavá slovíčka - používám třeba hodně latinu - významy slov, jejich původ. Ono se to chytne.?

Pavel HodálVčera v 20:39
Myslím, že prvotní aktivita by mohla vyjít z učitelů jazyka a hlavně konverzace. Často kolegyně hledaly témata a vy jim je takto poskytnete.?

Jana ZárubováVčera v 20:39
vlastně bych poradila jediné:
nebát se?

Bohuslav HoraVčera v 20:40
To máš pravdu, odkaz na Jindřicha a Sezmovou ulici jsem poslal angličtinářkám, jedna má ráda historii, a Jindřicha obzvlášt. :D?

Bohuslav HoraVčera v 20:41
+Pavel Hodál Na CLIL si se svou neznalostí netroufnu, tak max. v ruštině. :D?

Jitka RambouskováVčera v 20:43
Už to tu padlo - nebát se. Navíc si člověk rozšíří obzor sám, ta čeština je malý píseček.?

Bohuslav HoraVčera v 20:44
No kde se dneska domluvíte česky? V Bně už pomalu nee koukají tam na Vás jako na exoty od Prahy, a já sem od Tábora. Je to tak +Pavel Hodál?

Jana ZárubováVčera v 20:49+1
+Jitka Rambousková myslím, že jsem se naučila hodně nového z angličtiny, během hledání různých výukových materiálů
nejhorší je, když někdo (myslím učitel) chápe materiál v aj jako zeď - přes to nemůžu, to neumím..
důležité je se nebát a šplhat po zdi nebo ji bořit nebo se podkopat, ale hlavně se nevzdávat?

Bohuslav HoraVčera v 20:51
Moje řeč. :)?

Ludmila KovaříkováVčera v 20:53
Když jsem se učila číst v angličtině, stanovila jsem si, že za prázdniny knihu přečtu. Dnes už čtu odbornou literaturu běžně. (Je to jednodušší než beletrie.) Ale tato rada asi není pro všechny. :-(?

Pavlína HublováVčera v 20:55+1
Já jsem si vylepšila slovní zásobu díky čtečce. Stahuju si AJ články a čemu nerozumím, to si přeložím.?

Pavel HodálVčera v 20:56+1
mě pomohly zpočátku detektivky. Byl jsem napnutý, do spáchal zločin a nutil se číst dál. U odborných knih mi tato motivace chyběla.?

Ludmila KovaříkováVčera v 20:58
Aha, takže to funguje i u jiných, jen zvolit jiný druh textu.?

Petr VanickýVčera v 22:01
já mohu jen doporučit Angličtina Extra. Běželo to kdysi na čt2, dnes se to dá stáhnout třeba z uloz.to. Je to něco jako přátelé, ale celé anglicky a velmi jednoduchou angličtinou. A přitom je to docela legrace. Pro děti na druhém stupni vynikající.?

Ludmila Kovaříková12:39
+Petr Vanický Skvělé. Okamžitě začnu se stahováním. Díky.?



Jaké vysvětlení byste měli pro rodiče, který si přijde stěžovat, že předkládáte učivo svého předmětu v jiném jazyce než mateřském? 17 komentářů
"Vy chcete naší Janičce ukazovat prezentaci o ... v angličtině?"

Pavel HodálVčera v 20:06
U nás učíme pracovní činnosti a informatiku v angličtině. Z počátku to byl trochu boj, protože k tomu nic není, metodiky, učebnice... a na ZŠ to nikdo neřešil. Ale nyní si systém "sedl" a je to v pohodě.?

Pavel HodálVčera v 20:10
Byl jsem velký skeptik, ale pak jsem viděl mé žáky, jak na jednom výukovém dopoledni mimo školu naprosto suverenně pracovali v anglickém programu. Organizátoři byli připraveni děti vést a vysvětlovat jim význam základních nabídek SW, ale děti to naprosto suverenně zvládaly samy.?

Pavlína HublováVčera v 20:18
+Pavel Hodál Spíš mne zaujaly ty pracovní činnosti. To znamená, že třeba návod mají v AJ??

Pavel HodálVčera v 20:20+1
Přesně tak. Kolegyně si vyrobily motivační listy, zadání, seznam pomůcek, seznam slovní zásoby. Vše kompletně v angličtině. A rodilá mluvčí jim okomentovala videa, která mohou jiné jazykově méně zdatné kolegyně pouštět v hodinách.?

Pavlína HublováVčera v 20:21
+Pavel Hodál Tak videa - to je paráda!?

Jitka RambouskováVčera v 20:23
+Pavel Hodál To jste machři. Já bych musela dostat výpověď, nezvládla bych výklad v aj.


Jinak rodičům bych asi mlela něco o Evropě a nezbytnosti jazyka. A že brzo nebude překládat nikdo nic.?

Pavel HodálVčera v 20:25
No na kompletní výklad v Aj by museli být jiní machři. Pokud MŠMT takovou výuku povolí, musí to být obvykle výuka dvojjazyčná. To zn. česko-anglicky. A děti to anglicky moc nezvládaly. Takže kombinace s češtinou je nutná.?

Pavel HodálVčera v 20:26
+Jitka Rambousková Osvědčila se kombinace český výklad, anglický operační systém a veškerý SW a pak anglický pracovní list.?

Jitka RambouskováVčera v 20:30
Aha, tak to je dobré. Soft v aj používám, anglické listy mne nenapadly.?

Pavel HodálVčera v 20:32
Používám Ubuntu. Tam se dá celé prostředí OS a veškerý SW přeložit jen tím, že si zvolíte jazyk při přihlášení. Takže jednu hodinu učím v češtině a chvíli na to zas v Aj. Dokonce jsme testovali i Nj.?

Pavlína HublováVčera v 20:35
Myslíte, že ovládání programu v cizím jazyce pomáhá rozšiřovat žákovu slovní zásobu??

Pavel HodálVčera v 20:38
Určitě. Po nějaké době ovládají SW spíše intuitivně. Jsou pak překvapeni, že znají podvědomě význam slovíček. Vidím to i v tom, že doma hrají hry v Aj a ta slovíčka pak používají.?

Hana PilařováVčera v 20:38
minimálně si ta slovíčka okoukaj :) (pokud je teda přečtou a rovnou nehejkají, že jim to tam něco píše)?

Jitka RambouskováVčera v 20:41 (upraveno)
Taky vysvětluji značky - Okno+R jako Run. Co to je v češtině? Co to tedy udělá?
A další hotkeys tak nějak podobně.?

Mira FriedrichováVčera v 20:45
Máme řadu zahraničních studentů - třeba google používají např. v ruštině - to mi jde, ale s italštinou a japonštinou mě dostali :)?

Pavlína HublováVčera v 20:45
Myslíte, že se dá bez spolupráce s jazykářem rozšiřovat slovní zásoba žáků v cizím jazyce pomocí vašeho předmětu?
Máte nějaký konkrétní příklad??

Petr VanickýVčera v 21:57+1
Já občas dávám i v matice příklady v AJ. Vycházím z toho, že pokud jim rozumím já, tak by to měl student gymnázia pochopit taky :-)?



Znáte LRE? Vyhledávali jste na něm někdy? Proč? Víte, že v LRE můžete vyhledávat materiály i z titulní strany Metodického portálu? 5 komentářů
http://lreforschools.eun.org/web/guest


Jana ZárubováVčera v 20:14
ano. jsou tam docela dobré materiály na fyziku?

Pavlína HublováVčera v 20:17
+Jana Zárubová Doufala jsem, že tu někdo toto úložiště bude znát. Jaké jsou zkušenosti s tímto portálem??

Jitka RambouskováVčera v 20:25
Párkrát jsem zabloudila, ale zvláštní dojem na mne neudělal.?

Jana ZárubováVčera v 20:25
v celku dobré. Zajímají mě hlavně všelijaké animace na fyziku a zde se jich najde docela dost?

Pavlína HublováVčera v 20:56
+Jana Zárubová Tak alespoň jedna dobrá zkušenost :-)?



A co metoda CLIL? Používáte ji někdo? 4 komentáře

Pavel HodálVčera v 20:22
Málokdo rozlišuje mezi CLIL, dvojjazyčnou výukou a výukou v cizím jazyce.?

Ludmila KovaříkováVčera v 20:32
+Pavel Hodál Přiblížíte nám, jaký je v tom rozdíl??

Pavel HodálVčera v 20:36
+Ludmila Kovaříková Content and Language Integrated Learning (CLIL) jsou prvky cizího jazyka ve výuce. Základní pokyn, otevřete knihy, pojď k tabuli, vezměte si sešity... Dvojjazyčnou výuku nyní nejčastěji povoluje MŠMT. Jde o to, že žáci musí zvládnout látku a terminologii v obou předmětech. Na češtinu se nejde vykašlat. A Výuka v cizím jazyce probíhá opravdu jen v cizím jazyce bez prvků češtiny.?

Pavlína HublováVčera v 20:43
+Pavel Hodál Takže se seznamem základních frází bychom mohli v pohodě CLILovat ve svých hodinách? Myslela jsem, že to je větší složitost.?













Pokud chcete cokoli říct/napsat k vlnobití, napište na nástěnku.


Jak se v den konání k vlnobití napojit? Velmi snadno: stačí kliknout na tento odkaz: https://plus.google.com/s/%23vlnobiti2-34. Zobrazí se Vám sociální síť Google Plus s výběrem připravených otázek (jsou označené #vlnobiti2-34). Pokud máte účet Google, přihlašte se a můžete ihned psát komentáře.

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína