26. 6. 2012

Končí druhá sezóna PEPOUŠova vlnobití

Je to neuvěřitelné, ale opravdu se scházíme již druhým rokem. Vše začalo v v září 2010, přesně 29. 9. v 19 hodin (souhrn z tohoto historicky prvního vlnobití si můžete přečíst zde). První rok byl rokem shledávání se, poznávání technologií a testování strategií. O něm ale hovořit nechci.
Ráda bych shrnula ze svého pohledu rok druhý...

Četnost témat aneb O čem byla řeč


Nejvíce o tom asi vyčteme z následujícího grafu (některá témata jsem zařadila do více kategorií, tak prosím nepřepočítávat):


Pod didaktiku jsem zařadila všechna témata, která se nějakým způsobem týkala metodiky výuky, postupů a dobrých rad. Zde mne velké číslo nepřekvapuje.
Také jsme vcelku slušně rozšířili okruh témat, o kterých byla řeč. To je jistě způsobeno složením diskutujících a zájemců, kteří hlasovali o aktuálním tématu.
Co pro mne ale bylo zajímavým zjištěním, že jsme se ve velké míře věnovali vzdělávání učitelů. Napadly mě dvě příčiny takového zájmu o tento okruh otázek:
  • mezi diskutujícími se sešli lidé, kteří dbají na své další vzdělávání, a tak je pochopitelné, že je zajímá, co nového by mohli ještě navštívit/objevit;
  • účastníci vlnobití se pohybují na pozicích, které mohou vzdělávání ostatních kolegů ovlivnit - a mají o tento druh vzdělávání zájem.
Pokud vás napadlo další vysvětlení, prosím o ně do komentářů.

Přehled všech témat najdete na stránce věnované vlnobití.


Jiná technologie, noví účastníci

Ke změně došlo v prosinci 2011, kdy jsme byli vyhnáni z prostředí Google Waves. Narychlo jsme zaarchivovali všechny "vlnky" (velký dík patří Jitce R. za pomoc) a přesunuli jsme se do prostředí nově vznikající sociální sítě Google Plus. Začátky byly krušné (zvyk je železná košile), ale našly se i klady. Jedním z těch nejzřetelnějších bylo, že jsme přivítali nové diskutující, kteří nám většinou pak zůstali věrní.
Nyní už si snad nikdo nestěžuje na pomalé zobrazování odpovědí - každý jsme se s tím nějak popasoval. 

Také přepisy nevypadají moc úchvatně (vlnky byly strukturované a velmi pěkné) - a jestli se z nich dá něco vyčíst, to bych se ráda zeptala těch, kteří alespoň jeden zápis četli. Díky za komentáře.

Bude třetí sezóna?

Na rozmyšlenou máme více než dva měsíce. Dovolím si shrnout klady a zápory našich pravidelných setkávání tak, jak je vidím já...

Klady:

  • Pravidelné setkávání pomáhá nabrat nové síly do další práce.
  • Sdílení zkušeností obohacuje nejen obdarovávaného ale i darujícího - stačí drobnost, která druhého potěší, a máte mnohem příjemnější večer.
  • Vyjadřování myšlenek pomáhá tříbit názory.
  • Nebylo vlnobití, kde bych alespoň jednou nezajásala, že to je dobrý nápad/tip/odkaz apod.
  • Když nemohu sdílet s kolegy ve škole, virtuální PEPOUŠové mi jsou alespoň jednou týdně plnohodnotnou náhradou.
  • Díky vlnobití jsem potkala spoustu velmi zajímavých lidí, kvalitních a obdivuhodných pedagogů, od kterých se chci i nadále učit - vytvořila jsem si tak svou osobní vzdělávací skupinku.
  • PEPOUŠové "řádí" i mimo vlnobití (Digital Learning Day, PEPOUŠova letní školka v Plané...).

Zápory:

  • Pondělí v 19:45 mne rodina přestává zajímat /musím připravit otázky). Vše se pak většinou ještě o něco protáhne, takže pondělí podvečer je prostě zabitý.
  • Témata jednou určitě dojdou - kdo je má pořád vymýšlet?
  • Začneme se opakovat - nová krev sice díky přesunu na G+ přibyla, ale o nijak masovou záležitost se nejedná.

Nápady:

  • Přestat psát a začít hovořit? Hangout lze už nyní přenášet jako záznam na YouTube; ale jsou i jiné možnosti, kde není omezení 10 účastníků...
  • Forma garantovaných témat aneb Střídáme se ve vymýšlení otázek a moderování. Koneckonců "staří" PEPOUŠové mají udělené správcovství na stránku Vlnobití na G+...
  • Výstupem některých vlnobití by mohl být ne jen záznam diskuze, ale konkrétní materiál - prezentace s náměty, dokument s texty a obrázky...
  • ...
Díky za další klady, zápory a nápady v komentářích.

A na závěr? Asi se budu opakovat, ale bez všech, kteří přistoupili na tuto "hru", bych se mohla vlnit jak bych chtěla a výsledek by byl prachbídný. Takže velký DÍK VÁM VŠEM :-)

2 komentářů:

  1. Podle mě je Vlnobití krok správným směrem. Rozdíl mezi touto formou a webinářem je stejný, jako mezi konferencí a nekonferencí - v neexistenci hierarchie, tj. v rovnosti účastníků. Je to prostředí, které dává mnohem větší prostor k vyjádření všem účastníkům i k tomu, že tato vyjádření budou ostatními vnímána.
    Pevně věřím, že učitelů, kteří budou podobné aktivity vnímat jako potřebné, bude přibývat. Snad je již zřejmé, co chci ve věci pokračování doporučit?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Za sebe mohu říct, že bych byl velmi rád, kdyby Vlnobití mohlo pokračovat. I když jsem neměl vždy čas na aktivní účast, je velmi osvěžující vědět, že existují kolegové na jiných školách, kteří se zabývají stejnými problémy jako já. To, co nám některým chybí ve vlastních sborovnách, je možné najít právě mezi podobně postiženými Pepouši. Děkuji za ty dva roky.

      Vymazat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína