31. 7. 2012

Twitter - jak shromažďuji informace a jak jej využívají učitelé v zahraničí

Nedá mi to, abych opět nerozvířila trochu vody a nenapsala pár slov ke Twitteru. Ony by se tyto články daly také pojmou trochu šířeji - že bych hovořila k sociálním sítím obecně. Ale když ono to není tak jednoduché... No nic, pojďme se (zase) podívat na Twitter.

Nejprve se s Vámi podělím o systém, jak sbírám a schraňuji příspěvky a jak jednoduše je třídím, abych je pak mohla využít k psaní článků. To sice není přímo o Twiteru, ale určitě to nebude nuda.

Pak se společně mrkneme na rady, které jsem potkala k tématu: Jak může Twitter využívat učitel...


Zdroje informací můžeme mít každý jiné - někdo pročítá noviny, někdo každý den proběhne zpravodajské servery na internetu... já omrknu své RSS kanály na Google Readeru a projdu si "tweety" učitelů (z valné většiny zahraničních, ale najdou se i světlé české výjimky - není jich zatím víc než 10, ale nevzdávám to!). To zabere sice nějaký čas, ale už jsem se naučila prolétnout odkazy rychle a rozklikávat jen ty, které mi připadají zajímavé.
Jistěže se může stát, že v Google Readeru minu něco extra zajímavého. Na Twitteru to ale nejde. A víte proč? Protože pokud je to fakt dobré, pak spousta lidí odkaz "retweetuje", tj. publikuje ho na svém profilu. A protože komunita učitelů na Twitteru je také vcelku propojená, tak vidíte stejný odkaz několikrát a je Vám vše jasné. Tohle je "REAL GEM" - pravý poklad.

Když už tedy objevím zajímavý článek a usoudím, že bude zajímavé zapracovat ho do některého mého textu, uložím si ho do záložek v aplikaci Diigo. Během čtení si v článku už rovnou zvýrazňuji, co se mi zdá zajímavé, co vystihuje myšlenku textu nebo co by mohlo být kvalitní citací, nebo si přímo na stránku zapisuji poznámky ve formě post-it lístečků. To vše mi umožňuje rozšíření Diiga přímo v prohlížeči.
Pak nezapomenu vložit tagy (slova-značky) a uložím.

náhled v aplikaci Diigo na záložky, které byly označeny tagem "Twitter"

Tagy mi pak signalizují, že k danému tématu mám už dostatečný počet textů, abych je mohla využít k napsání článku. Pak už jen stačí kliknout si na zvolený tag - zobrazí se mi jen články, které jsem takto označila a mohu s nimi pracovat. Navíc zvýrazněné části článků a moje poznámky mám přímo v náhledu, takže si nejen připomenu o čem text je, ale také co jsem z něj chtěla využít.


Co tedy dalšího jsem potkala na internetu na téma učitel a Twitter?

V blogu Paperless English (1) mne zaujal stručný seznámek, k čemu všemu se dá Twitter učitelem využít. Musíme samozřejmě ctít to, že se do jedné zprávy vejde max. 140 znaků a že veškerá komunikace obvykle probíhá formou textu nebo vložením odkazů. Nově teď máme možnost přidávat do zpráv obrázky nebo umístění na mapě, čímž se opět rozšiřují možnosti pro využití ve škole (a já děkuji @JitkaRa za upozornění - během několika minut jsem dostala zpětnou vazbu na tento článek s doporučením - i to je Twitter!). Vložit soubor ke stažení sice nelze, ale lze dát odkaz na místo, odkud si mohou uživatelé soubor stáhnout. To je možná trochu omezující, ale z druhé strany to může být bráno také jako výhoda - komunikace musí probíhat jasně, stručně, výstižně :-)

Takže k tomu seznámku. Vybrala (a doplnila) jsem jen to, co se mi zdálo realizovatelné v našich podmínkách:
  • informace o domácích úkolech a připomenutí;
  • informace pro rodiče o připravovaných aktivitách třídy;
  • spolupráce na textech, příbězích;
  • seznam zdrojů pro projekt, referát apod. (v originále je zmiňovaný výzkum);
  • souhrn učební látky, zápis;
  • pokračování diskuze k tématu látky;
  • sdílení četby a seznamu zajímavých knih;
  • motivační aktivita (např. ve výuce cizích jazyků učitel připraví na úvod tweet, který je třeba přeložit; učitel zeměpisu/dějepisu pomocí tweetů předává indicie o tématu následující hodiny);
  • vytvořte skupinu pomocí online aplikace http://www.twibes.com/ a spolupracujte s jinými třídami;
  • zpráva žáka jako forma reflexe/sebereflexe (okamžitá zpětná vazba na výuku, odpovědi na otázky k tématu);
  • zpráva žáka, kdy píše/odpovídá jako jiná osoba, např. historická postava (výuka dějepisu).
Pokud bychom opravdu něco chtěli použít, je třeba pečlivě pracovat s hashtagy, zkráceně tagy.
Pro zopakování: Tagy jsou slova-značky, podle kterých lze pak jednoduše třídit a vyhledávat. A pokud používáte některého klienta na sociální sítě (já používám v současnosti Hootsuite), pak můžete takových tagů sledovat najednou několik.

Pak se mi moc líbil výpis lidí, které by bylo záhodno na Twitteru sledovat, pokud jste učiteli. Najdete jej pod nadpisem Great Tweeters for Starting Your Personal Learning Network (PLN). Jestli se nebojíte angličtiny, určitě si na profily klikněte a přidejte si je mezi ty, které budete sledovat. Já přihodím několik českých profilů:
V komentářích můžeme seznam ještě rozšířit...


Mike Johansson ve svém blogu říká (a mí pozorní čtenáři to už v různých obměnách četli v mnoha starších příspěvcích): 
"Twitter umožňuje vytvořit spojení se zajímavými a významnými lidmi z celého světa, kteří pracují a hovoří o tématech souvisejících s vašimi zájmy." (2)
Že je to všeobecně vnímaný velký klad Twitteru dokazuje i blogerka Lisa ve svém příspěvku 7 Reasons for Teachers to Tweet.

Kromě úvodních obecnějších rad č. 1 - 7, doporučuje:
  • Pečlivě vybírat lidi, které budeme sledovat. To je zpočátku trochu problém, protože nasbírat dostatek lidí, které sledujeme není jednoduchá záležitost. Osvědčilo se mi vybrat si jeden profil, který je mi velmi blízký svými zprávami a omrknout všechny, kteří tento profil sledují nebo naopak tento uživatel sleduje je. Najednou během chvilky nasbíráte velké množství zdrojů, u kterých máte mnohem vyšší šanci, že budete mít společné zájmy než kdybyste nazdařbůh přidávali kohokoli.
  • Věnovat pozornost zprávám, které sledujeme. To tak nějak plyne z principu sociální sítě. Buďte ubezpečeni, že autor, jehož příspěvek "retweetujete" se o tom dozví a bude potěšen. Také není občas na škodu reagovat přímo na nějakou zprávu či otázku - alespoň v případě autorů, jejichž jazyk ovládáme.
  • "Retweetovat" uvážlivě. Zamyslete s nad tím, jestli tato zpráva je užitečná pro lidi, kteří sledují Vás. Neposílejte nesmysly, jinak Vás lidé prostě sledovat přestanou.
Pozn.: Nejvíce "retweetované" a ceněné jsou jednoznačně zprávy s odkazem! Psaní toho, co zrovna děláte, kolikrát jste byli na záchodě a co dobrého jste měli k obědu nepatří na Twitter - tedy alespoň ne na Twitter, jak jej vnímám já.


Co říct na závěr?

Vyzkoušejte a podělte se o své poznatky. Třeba tak, že použijete na Twitteru tag #pepous. :-)


Zdroje a citace:

(1) MATCHUMA Paperless English [online]. 2010-06-03 [cit. 2011-08-30]. Twitter in the Classroom: Writing in 140 Characters. Dostupné z WWW: [http://paperlessenglish.blogspot.com/2010/06/twitter-in-classroom-writing-in-140.html].

(2) JOHANSSON, Mike. Socialmediatoday : The world's best thinkers on social media [online]. 2011-05-30 [cit. 2011-08-30]. Why are You on Twitter? A 'Twitter 101' Lesson. Dostupné z WWW: [http://socialmediatoday.com/mike-johansson/300892/twitter-101-why-are-you-twitter].

(3) Lisa. Simple K12 [online]. 2011-05-17 [cit. 2011-08-30]. 7 Reasons for Teachers to Tweet. Dostupné z WWW: [http://blog.simplek12.com/social-media/7-reasons-for-teachers-to-tweet/].

(4) BARSEGHIAN, Tina. 28 Creative Ideas for Teaching with Twitter. In: Mind/Shift: How we will learn. [online]. 2011 [cit. 2012-07-31]. Dostupné z: http://blogs.kqed.org/mindshift/2011/07/28-creative-ideas-for-teaching-with-twitter/

4 komentářů:

  1. Mám takové dva resty, dva kostlivce ve skříni, které bych ráda zlikvidovala. Prvním je mé stále nehotové digifolio, druhým ovládnutí Twitteru tak aby mi byl k užitku :). Ty mi to, Pavlo, svými články čas od času tak krásně připomínáš...no jo, ale když ono je jednodušší a rychlejší být tvůj follower :). Díky za to.

    OdpovědětVymazat
  2. Když pozoruji Tvé "řádění", říkám si: "Ještěže nejsou všichni jako já. Bylo by na světě málo dobra."
    Díky za to, co děláš. Děláš to perfektně.

    OdpovědětVymazat
  3. Přidávám:

    @tiborepcek
    @WORKAH0LIC
    @knihozrout - pro učitele češtiny

    OdpovědětVymazat
  4. Děkuji za doplnění a těším se na další komentáře.

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína