17. 9. 2012

2. PEPOUŠovo vlnobití III.: Jak naučit žáky věci, které je nutné znát zpaměti a jak je skutečně zautomatizovat?

Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností. Nově probíhají vlnobití na síti Google Plus.

Téma: Jak naučit žáky věci, které je nutné znát zpaměti a jak je skutečně zautomatizovat?
Následuje textový přepis diskuze...



Tématu zautomatizování (= drilu), jsme se věnovali také v květnu.
Ať už tomu budeme říkat jakkoli...
Jsou tyto techniky ve výuce vašeho předmětu potřebné? Proč? 15 komentářů

Pavlína Hublová20:05Upravit
Na 1. stupni je samozřejmě potřeba zautomatizovat spoustu učiva. Výhodou je, že mechanická paměť dětem mladším ještě funguje dobře, takže není třeba tolik tlačit na pilu.
Ale samozřejmě - jsou potřebné, jen se to nesmí přehánět. Krátce a často - drobná obměna udělá divy. Jednou násobíme peníze, jednou květiny, jednou puntíky na beruškách... pořád stejný úkon, ale vždycky pěkně zabalený.?

Jitka Rambousková20:13
Popsala jsem 2x půl stránky a pak vše smazala.
To je ale těžká otázka!?

Pavlína Hublová20:15Upravit
Dost často se ale setkávám s tím, že se dostatečně neprocvičuje. A pokud budeme mluvit o automatizaci, pak je jejím prostředkem procvičování.
Neprocvičuje se z nedostatku času nebo inspirace učitele??

Petra Pšeničková20:20
Zautomatizovat potřeba je, ale pozor na to, nutno je nejdříve pochopit. Někdo automatizuje, ale nerozumí. K tomu zvolit něco trochu zábavného.?

Jitka Rambousková20:21
Těžko říct, spíš ten čas. Inspiraci na procvičování moc nepotřebuješ, i ten nejhorší učitel dokáže vzít knížku a jet podle ní.?

Jana Zárubová20:28
+Petra Pšeničková je sice hezké, že žák ví, že násobení vlastně vzniklo ze sčítání, ale já prostě nechci a nebudu čekat, až si to posčítá. To ať tomu raději nerorumí a umí to zpaměti. Ale je to jen násobilka. Ostatní bych se taky přimlouvala za pochopení :)?

Pavlína Hublová20:29Upravit
+Petra Pšeničková Každému dítěti trvá jinak dlouho, než učivo pochopí. U někoho může tak automatizace přijít dřív, než "mu to dojde". Pak je asi na místě individuální pomoc, že??

Petra Pšeničková20:41
+Jana Zárubová Myslím,že každý kvalitní učitel ví, kde si může dovolit automatizovat, i když dítě v látce tápe. Pokud se zpětně ohlídá, že žák ví, o čem je řeč, tak je to v pořádku. A ti, kteří tápají a tápají, tak je třeba individuálně dopomoci . Bohužel, takových je také dost.?

Jana Zárubová21:04+1
Ano. Takových je dost. A v matematice obzvlášť a někteří to dokáží dohnat pamětí. Nebráním se tomu. Někdo vzoreček prostě nepochopí, nikdy ho nebude umět odvodit, ale naučí se jej zpaměti. Když ho pak dokáže použít, nevadí mi, že mu nerozumí. Ale vždycky se snažím, aby pochopili...jen to prostě někdy nejde...?

Jitka Rambousková21:06+1
+Jana Zárubová Musím jenom souhlasit. Už jsem tu psala, že v matice na II.stupni prostě postupně něketré děti naráží na strop svých možností a pokud se snaží, tak mám obě oči zavřené a skoro je obdivuji.?

Petra Pšeničková21:06
Ano, tak to je. Některým prostě není dáno a je dobré, že to vůbec nějak zvládají. Když se nedaří, tak se nedaří. Nedá se nic dělat.?

Petra Pšeničková21:08
+Jana Zárubová , +Jitka Rambousková Musí to být stejně pro ně těžké, když vlastně moc netuší, o čem je řeč, a tak se snaží, že? Některí samozřejmě rezignují, ale některí se moooc se snaží a prostě to nejde.?

Jana Zárubová21:10
+Jitka Rambousková přesně tak, když vidím, že se snaží, tak se taky snažím :). Abych pravdu řekla, tak mě nejvíc prudí ti, kteří by sice na to měli, ale se jim nechce...?

Jitka Rambousková21:14
+Jana Zárubová Přesně!
+Petra Pšeničková Jak jsem psala, někdy je až obdivuju, co do hlavy nasoukají a s jakým úsilím. A mezi námi - zbytečně.?

Petra Pšeničková21:15
Je to tak.?




Jaké techniky k zautomatizování používáte ve svém předmětu nejčastěji? 18 komentářů

Pavlína Hublová20:09Upravit
Manipulace s různými zástupnými předměty (peníze, kolečka, obrázky), kartičky všeho druhu - ty jsou pro mne naprosto zásadní.
Děti si vyrábí samy (slovíčka, pravopis - z jedné strany slovo k doplnění, z druhé řešení) nebo dostanou již zalaminované (dvojice pojem + vysvětlení, událost + období).
Jasně - sloupečky všeho druhu - ale musí se pak kontrolovat, což je pro mne pěkná haluz.?

Pavlína Hublová20:09Upravit
Raději, ať si kontrolují děti samy.?

Jana Zárubová20:10
Hry. pokud to jde?

Pavlína Hublová20:14Upravit
+Jana Zárubová Bylo by něco konkrétnějšího? Učivo + hra??

Ludmila Kovaříková20:14
kartičky, pexesa, bingo
na počítači - Hotpotatoes, http://www.studystack.com/, http://quizlet.com/, http://flashcardstash.com/ pro flashcards na slovíčka nebo minulý čas nepravidelných sloves
Tajenky a přesmyčky na http://www.discoveryeducation.com/free-puzzlemaker/?CFID=145747&CFTOKEN=72681240?

Jana Zárubová20:16
Myslím, že to +Ludmila Kovaříková hezky napsala :)
A taky hry na internetu a různé procvičovací aplikace, které si sbírám na našich školních stránkách?

Pavlína Hublová20:18Upravit
+Ludmila Kovaříková Bingo... s tím mám trochu problém. Když děti nemají možnost okamžité kontroly správného výsledku/řešení (předpokládám, že v matematice probíhá formou: učitel řekne příklad, žák zakroužkuje číslo, které je řešením tohoto příkladu), hra pro ně ztrácí atraktivitu - ti, co neuměli, neumí pořád a nic moc se tím nenaučí.
Nebo používáš Bingo nějak jinak??

Jitka Rambousková20:18
Přidávám se a souhlasím.?

Pavlína Hublová20:18Upravit
+Jana Zárubová Jak často chodíte do PC učebny takto procvičovat? Nebo máte PC ve třídě??

Petra Pšeničková20:18
Přehledné tabulky šité na míru konkrétnímu žákovi.?

Ludmila Kovaříková20:23
+Pavlína Hublová Nenapadlo mě vysvětlovat bingo.
V angličtině nachystám tabulku na rozstříhání s anglickými slovy. Děti si seřadí devět slov v jakékomkoli pořádku chtějí. Pak já říkám slova česky a oni otáčejí anglicky.
Ve vyšších ročnících si sami do sešitu napíšou anglická slova (zase devět) a škrtají si je.?

Jana Zárubová20:24
1 někdy i 2x týdně a PC ve třídě zatím nemáme, jen můj notebook, ale asi budou možná notebooky. Dneska jedna maminka na třídních schůzkách slibovala, že nějaké levné...uvidíme...?

Jana Zárubová20:25
A taky chci více využívat mobily neb už mám ve třídě wifi. hurá.?

Pavlína Hublová20:31Upravit
+Petra Pšeničková To je hodně těžké. Učitel sice ví, co by měla tabulka obsahovat, ale musí to být přístupné právě konkrétnímu žákovi. Nějaká rada by nebyla, jak takovou tabulku vytvořit??

Pavlína Hublová20:32Upravit
+Jana Zárubová Při procvičování budeš na NB (pokud budou) budeš tedy žáky pouštět na internet? Nebojíš se, že budou chatovat na FB místo procvičování? Známe to . ti, kteří to nejvíc potřebují, nemají zrovna hromadu zájmu...?

Jana Zárubová20:40
Nejspíš budeme převážně pracovat na internetu. Uvidíme. Vzhledem k tomu, že se neustále pohybuji po třídě, tak se moc nebojím. Práce přes internet je baví víc než jen s učebnicí nebo něčím papírovým, takže když nebudou spolupracovat, vždycky je možnost to zrušit a vrátit se ke starému procvičování a to se jim asi nebude líbit...?

Bohuslav Hora20:57
Používám myšlenkové mapy. Když už něco víme, tak si to namalujeme, aby se to hezky vyjevilo v nějakém systému.?

Bohuslav Hora20:58
A na letopočty různé mnemotechniky - ne že bych jich chtěl hodně. Tak třeba upálení mistra Jana Husa je čtrnáct a patnáct a šest a sedm?



Kolik času věnujete ve výuce technikám, které vedou k zautomatizování učiva? 19 komentářů

Pavlína Hublová20:13
Záleží na předmětu a učivu.
Třeba v matematice je nové učivo jaksi nabaleno na staré, takže je zde automatizace hlavní náplní hodiny. Kolem 30 minut - ale ne vcelku. Něco na začátku (rozehřátí), pak něco nového, pokud je, a pak procvičovat, procvičovat, procvičovat. Zpočátku jednoduššími aktivitami drilovými, pak podle možností požadující náročnější operace.?

Ludmila Kovaříková20:18
Řekla bych, že krátké připomenutí - opakování se děje na začátku hodiny, pak ve výkladu a po výkladu a nakonec v reflexi hodiny. (čeština)?

Jitka Rambousková20:33
Procvičování věnuji většinou větší část hodiny, ale trošku se bojím slova zautomatizování, spíš prohlubování a utvrzování. Ona spousta věcí ani zautomatizovat nejde.?

Jana Zárubová20:37
+Jitka Rambousková souhlasím :)?

Pavlína Hublová20:40
Máte už nějaký odhad, kolik času bude třeba věnovat tomu kterému učivu? Můžete uvést příklad ze svého předmětu?

Bohuslav Hora20:45
Vytváříme vždy nějakou mnemotechniku, aby si to líp pamatovali, používáme třeba prsty na rukách (pomalu i na nohách) apod.?

Jitka Rambousková20:49
S časem bojuji vždycky a vždycky je to jinak než jsem odhadla. I když dnes jsme udělali v hodině všechna cvičení, co jsem chtěla :)?

Bohuslav Hora20:52 (upraveno)
Boj s časem je věčný, taky nám musí zbýt něco na někdy jindy. Prostě to jde někdy pomalu. A jakmile člověk vyšle nervozní signál, tak se ta nervozita okamžitě projeví i ve třídě.?

Pavlína Hublová20:54
Určitě už ze zkušenosti víte, co obvykle dělá dětem potíže a tušíte, že tomu musíte věnovat v tematickém plánu víc času než třeba jinému učivu. Zajímaly mne konkrétní příklady...?

Bohuslav Hora20:55
Mám z dějepisu poznatek o tom, že největší problém dělá žákům např. poznat slohy v architektuře, u toho se vždycky zdržíme. A vůbec to nechápu, proč to tak je a co je na tom tak problematického.?

Jitka Rambousková20:59+1
Chceš slyšet násobení algebraických výrazů? Nebo rozklad mnohočlenu?
Je to třídu od třídy různé.?

Bohuslav Hora21:00
Neeeeee, fuj, ještě teď mám osypky. :D :D :D A jsem rád, že jsem se toho zbavil. :)?

Jana Zárubová21:00
+Jitka Rambousková  Násobení ujde, ale ten rozklad...?

Jitka Rambousková21:01
+Jana Zárubová Já je tu chtěla trošku pozlobit :)?

Bohuslav Hora21:02+1
Třikrát fuj. :D?

Bohuslav Hora21:04
:D +Pavlína Hublová ?

Jitka Rambousková21:04+1
A povedlo se :D?

Bohuslav Hora21:05
+Jitka Rambousková  :D?

Bohuslav Hora21:05
To je moje oblíbená látka na hospitaci z matematiky, ještě po letech jsem z toho vystrašen. :D?





Který typ učiva potřebujete ve svém předmětu nejčastěji zautomatizovat?
Znát by měli žáci ideálně všechno, ale některé učivo je prostě stavebním kamenem, které by žáci "měli umět, i kdyby je vzbudili o půlnoci"... 7 komentářů

Pavlína Hublová20:26
Už zaznělo o něco výše, že v matematice je to jistě násobilka. Ještě něco?
A v češtině? Tvrdé - měkké souhlásky? Vyjmenovaná slova?...?

Ludmila Kovaříková20:36
Řady vyjmenovaných slov určitě. Ale sama tohle neučím. Vzhledem k tomu, že mě to letos čeká u syna, přemýšlím, že využiju obrázky a nějaká gesta.?

Jitka Rambousková20:36
Za jazyky asi slovíčka, že. Stavba věty. O tom by neměli nijak zvlášť přemýšlet.
Chemické názvosloví, značky prvků.
Převody jednotek za matiku i fyziku. (přesto je vysvětluji pokaždé znovu a znovu)?

Bohuslav Hora20:44
+Jitka Rambousková No u těch jednotek - tady mám dojem, že tomu žáci vůbec nerozumí, nechápou princip, taky mi pár let trvalo, než jsem to pochopil. A matematika? To je kapitola sama pro sebe. Dneska už to chápu. Prostě je k tomu třeba dospět. A mám dojem, že učitel, který mi umí dát obrázkovou představu, je pro mě ten nejlepší - představ si nějaký obrázek, nějakou situaci. Osobně s tímhle mám u žáků velký úspěch.?

Petra Pšeničková20:51
Já bych se v češtině přikláněla za rozdělení souhlásek na měkké,tvrdé a obojetné. Pak teprve ta vyjmenovaná slova.Často,když začnou vyjmenovaná slova,tak žáci zapomenou na měkké a tvrdé souhlásky a je to celé špatně.?

Pavlína Hublová20:55
+Petra Pšeničková Prostě v tom mají pak neskutečný hokej. A když pak přijdou koncovky sloves a podstatných jmen je vymalováno. :-)?

Petra Pšeničková21:00
+Pavlína Hublová Ano, vím. Je toho moc.?



Znamená "automaticky" totéž co rychle? Nebo bez dlouhého přemýšlení, tj. "jako robot"? 21 komentářů

Jana Zárubová20:14
Myslím, že automaticky, znamená rychle bez dlouhého přemýšlení. Jako nepřemýšlíme o tom, jak šlapeme na kole...
Ale třeba v matematice není zase moc učiva, které bych nutně vyžadovala takhle zautomatizované.?

Jitka Rambousková20:15
Není to totéž. Může si třeba vzorec poskládat (zrekonstruovat nějaký myšlenkový pochod), je to dokonce asi cennější a pro budoucnost lepší, ale nemůže to trvat půl dne a půlku udělat já.?

Jana Zárubová20:22
Asi se zase budeme třít :)
Myslím, že automaticky, znamená bez dlouhého přemýšlení. Ale jak píšu, pro mě je to vlastně hlavně nepř násobilka?

Pavlína Hublová20:25
Asi to je tedy případ od případu. Řekněme, že násobilku by měl žák znát zcela zpaměti, počítání do 100 si asi taky nebude malovat... Zdá se, že "zpaměti" je většinou učivo z 1. stupně, že?!?

Jitka Rambousková20:27
nebudeme :) S tou násobilkou apod zcela souhlasím.
Ale vzorec nutně nemusí chrlit, ale ... viz výše, ale přesto ho umí a automaticky odvodí?

Jitka Rambousková20:30
+Pavlína Hublová  Bude to zhruba tak. ?

Pavlína Hublová20:36
Jak vypadá "automaticky" nebo "roboticky" v jiných předmětech??

Bohuslav Hora20:47
Budu vám oponovat, já si to všechno musím namalovat na papírek, musím si ta čísla představit a nebijte mě, jako náš fyzikář, když si čísla píšu. Prostě to tak mám a chápu i jiné, že to mohou mít zase jinak.?

Jana Zárubová20:48
Kromě matiky učím fyziku a tam asi vůbec nic "roboticky" :)?

Bohuslav Hora20:48
Vyjmenovaná slova vám taky nevyplivnu z hlavy, ale umím je používat, to je pro mě cennější.?

Pavlína Hublová20:49
+Jana Zárubová Ani třeba převody? Minimálně ty základní??

Pavlína Hublová20:49
+Bohuslav Hora Ale nějak ses je musel naučit, že? Abys věděl, které tam patří a které ne...?

Bohuslav Hora20:51
No to byly ty řady jako když bičem mrská, ale myslím, že jsem se to naučil díky čtení, jako dítě jsem přelouskal kde co. A to mi hodně pomohlo.?

Jitka Rambousková20:51
Ale předpona vy- krásně řeknu, že je na 37. místě, ale to s použítím nemá nic společného.
Ale necháme je raději plavat :)?

Jana Zárubová20:53 (upraveno)
+Pavlína Hublová převody? Dlouho jsem nad tím teď přemýšlela, ale asi chci spíš aby tomu rozuměli. Takže jako robot asi ani převody. No ikdyž ty délkové...asi ano?

Jitka Rambousková20:55+1
+Jana Zárubová Ono zautomatizování bez pochopení nejde :), jde to ruku v ruce. Když pochopí, už je to automatické.
Ale kdo to má vydržet pořád vysvětlovat, když fáze pochopení se nedostavuje??

Pavlína Hublová20:57
A pak je také potřeba vysvětlovat z jiného úhlu. A následně hledat další a další slova/úhly pohledu.
Vysvětlovat něco stále stejnými slovy a příklady nefunguje :-)?

Jana Zárubová20:59
+Jitka Rambousková myslím, že jsme na tom stejně. Asi už nikdy nespočítám, kolikrát jsem řekla: Kolik centimetrů má metr? Jaká část metru je tedy jeden centimetr? A kolik je tedy 30cm? :))?

Jitka Rambousková21:11 (upraveno)
+Pavlína Hublová  To jsem celkem už pochopila :)  Ale někdy je to marné.
V matice prostě postupně děti narážejí na stropy svých možností.?

Jitka Rambousková21:10
+Jana Zárubová Otevřela jsem Oprsklou matiku a někde na začátku je, že trpaslík měří 1m, ale raději říká, že 10 dm a už se těším až to použiju.

"A když má 1 metr 10 dm, tak 2 m jich budou dm víc nebo míň než 2? A budeš tedy násobit nebo dělit?" - to už bych si mohla natisknout a rovnou ukazovat.?

Bohuslav Hora21:13 (upraveno)
Hlavně si to nepředstaví. Proto, když jim vyjde nějaký hausnumero, tak ho klidně napíšou, nám se to už zdá nepochopitelný, ale pamatuju si ty svoje výsledky. Katastrofa. :D?



Dáváte do písemných pololetních písemných prací spíše učivo, které by měli žáci umět "zpaměti" nebo spíše učivo, které dokáže, jak žák látce rozumí a jak s ní dokáže pracovat?
Nebo je to jedno a totéž? 17 komentářů

Jana Zárubová20:11
Snažím se dávat obojí. Ti slabší se chytnou alespoň na tom "zpaměti" nebo měli by...?

Ludmila Kovaříková20:17
Většinou obojí, ale někdy dám písemku jen na teorii, aby se na ni museli naučit a my mohli proniknout hlouběji díky znalostem.?

Jitka Rambousková20:17
Souhlas s +Jana Zárubová
Ale v matice je "zpaměti" takové ošidné. Zpaměti se nadrtí vzorec, ale co s ním pak udělá je další věc.?

Petra Pšeničková20:17
To se mi zdá dobré. Šance pro každého, že??

Jana Zárubová20:20
+Jitka Rambousková proto jsem taky psala někde výše, že vlastně v matice takového učiva moc není, ale násobilku tu prostě musí...?

Jitka Rambousková20:22
+Jana Zárubová Smolila jsem něco podobného a vyšly mi automaticky aritmetické operace, zbytek už se odvodí :D?

Pavlína Hublová20:23
Odlišujete z tohoto úhlu pohledu písemky pro "šikovné" a "méně šikovné" třídy??

Petra Pšeničková20:26
Ooo,tak to bylo na základní škole,kde jsem kdysi studovala.Byla jsem v té šikovnější třídě, ale přísné hodnocení čtvrtletky z matiky-tak na to jsem vždy doplatila:(?

Jitka Rambousková20:28
Pokud myslíš celé třídy, tak ano, písemky šiju třídě na míru, pokud myslíš jednotlivce, pak ne. Všichni stejné zadání.?

Ludmila Kovaříková20:31
Občas dám těžší pro "šikovnější"a lehčí pro "pomalejší" písemku. Podle mě všichni nemusejí znát dublety u koncovek podstatných jmen. Ti, co budou dělat přijímačky, prosím, ale ostatní by si měli jen uvědomit, kde může nastat problém, a najít na internetu.?

Jana Zárubová20:32
Vzhledem k tomu, že nikdy neučím paralelky, tak asi ne...
A další rok stejně test nějak předělám. Ale vlastně asi na základě třídy. Takže vlastně ano.?

Pavlína Hublová20:38
Jeden čas jsem dělala písemky tak, že stranu A měli povinnou všichni, stranu B jen ti rychlejší (nebo šikovnější) a známku pak dostal jen ten, kdo chtěl.?

Jitka Rambousková20:41
Už jsem se o tom bavili v nějakém jiném vlnění, dávám (občas) bonusové příklady. V mé poslední třídě už to v devítce nemělo smysl, teď se teprve uvidí.?

Jana Zárubová20:46
Také občas zařadím nějaký zajímavý příklad pro ty rychlejší, ale většinou rychlejší při písemce prostě odevzdají test a věnují se jiné činnosti.?

Petra Pšeničková20:48
+Pavlína Hublová Test se stranou A a B se mi líbí.?

Pavlína Hublová20:52
+Jana Zárubová Zařadíš jako standardní nebo žáci vědí, že tento je "mimo"? Jak pak hodnotíš?
+Petra Pšeničková Byla to pěkná pakárna vymýšlet a následně opravovat. Vybírala jsem úlohy z Klokánků...?

Jana Zárubová20:56
Vědí, že je mimo.?



Jak pomoci žákovi, který ještě učivo zautomatizované nemá - a vy už nutně potřebujete se třídou pokračovat podle tematických plánů? 13 komentářů

Jana Zárubová20:12
Doporučuji procvičování nejlépe formou hry např na internetu?

Ludmila Kovaříková20:15
+Jana Zárubová Máš na mysli nějakou konkrétní hru?
Např. v angličtině jsem si všimla, že žáci, kteří hrají Minecraft ovládají slovíčka s přehledem.?

Petra Pšeničková20:16+1
Umožnit mu práci s předlohou - tzn. učivo, které nemá zautomatizované tak má na nějaké přehledné tabulce (nejlépe si ji žák vytvořil sám či s dopomocí dospělého) a pracuje s touto tabulkou. Tím, že v ní vyhledává, stíhá ostatní a automatizuje.?

Jana Zárubová20:19+1
+Ludmila Kovaříková  ani ne tak konkrétní hru, spíše minihry a aplikace.
Ale třeba loni jsem zjistila, že moji 6. zrovna moc neovládají násobilku, tak jsem jim doporučila sumdog.com, zaregistrovala je a myslím, že je to docela bavilo :)?

Pavlína Hublová20:21
+Petra Pšeničková Nezdržuje ho ta tabulka? Nezvykne si na oporu natolik, že se to ani nesnaží zapamatovat si?
Takto jsem dětem nakopírovala "pavouka" pro určování koncovek příčestí minulého do češtiny a bylo to úplně k ničemu, alespoň myslím. Pro některé bylo už jen cestování po "pavoukovi" nepřekonatelnou překážkou.
Co jsem dělala špatně??

Petra Pšeničková20:30
+Pavlína Hublová Když žák opravdu neví, tak je lepší práce s tabulkou než jen takové to koukání nikam. Samozřejmě práce s tabulkou zdržuje, ale i kdyby udělal každé 2. zadání, tak je to dobré. Ono pro někoho je pavouk jednoduchý, pro jiného nepřekonatelná překážka-takovému žákovi nejlépe se spec. ped. vytvořit individuálního /zlehčeného/pavouka,individuálně nacvičit a pak používat při hodině. Tvorbu individuálního pavouka  a jeho zácvik také mohou udělat rodiče.?

Pavlína Hublová20:37
Zadáváte žákovi, který potřebuje učivo zautomatizovat třeba jiné domácí úkoly nebo i jiná cvičení v hodině než ostatním žákům??

Ludmila Kovaříková20:37
+Pavlína Hublová To je zajímavé pojetí. Všimla jsem si, že když žákům vysvětluji rozdíly v zakreslování informací, většinou se chytí ti chytřejší. Jsou to právě oni, kdo si později umí rozplánovat učivo a rozkreslit. Těm slabším to musím rozplánovat já.?

Ludmila Kovaříková20:41
+Pavlína Hublová V poslední době jsem zadávala spíš těm rychlejším domácí úkoly, aby si procvičili učivo, které se mi zdálo nad rámec.?

Pavlína Hublová20:44
+Ludmila Kovaříková Myslím, že je to tím, že pavouka už dostali připraveného. Je to jako s myšmapou - rozumí jí nejvíc ten, kdo ji dělal. Ostatní mají problémy.
Jenže jak s žákem, který učivo neumí udělat "pavouka", aby tomu rozuměl? Např. společně zkusit tu mapu krok po kroku vytvořit??

Pavlína Hublová20:46
+Ludmila Kovaříková Takže úkol byl "základní procvičování", a nadstandard byl připojen?

Co když je tu žák, který prostě učivo na úrovni celé třídy nezvládá? Vím, že je třeba s ním udělat tolik kroků dozadu, aby se zjistilo, kde se chytá a na to navázat. Je tohle možné nějak ošetřit v rámci jeho samostatné práce??

Petra Pšeničková20:47
+Pavlína Hublová Myslím, udělat společně a zjednodušit, zvýraznit pokusit se společně nacvičit. Podle toho,jak se žákovi daří, dospělý vidí, zda je to akorát nebo moc jednoduché či složité. To je nejlepší individuálně, ale na to brát čas,že??

Petra Pšeničková20:59
Pokud je učitel ochoten vyzkoumat,co žák ještě zvládá a na čem může stavět, tak je to skvělé. Řešila bych to samostatnou prací žáka, ale ve spolupráci s rodinou, doma by pracovali na tom, na čem jsme se dohodli a museli by pracovat hodně, aby dohnali. Obvykle toto funguje na úrovni poradny nebo školního speciálního pedagoga. Pokud to podchytí učitel,je to skvělé.?



Dá se učivo, které musí znát žáci zpaměti, zautomatizovat formou hry/zábavné činnosti? 26 komentářů

Jana Zárubová20:14
Ano, ano ano :))?

Petra Pšeničková20:15
Mně se líbí např. "krokovat" a jmenovat měsíce v týdnu, násobky apod. Ovšem nelíbí se mi to používat u vyjmenovaných slov. Také hod míčkem. Na obdobný způsob by se toho vymyslelo více.?

Pavlína Hublová20:19
+Petra Pšeničková Používat u vyjmenovaných slov? Jak to myslíš??

Petra Pšeničková20:24
Bývalá kolegyně mi zmiňovala, že na jednom kurzu je učili házet kostkou a podle čísla říkat vyjmenovaná slova-např. padl součet 12 a dotyčný měl říct 12. vyjmenované slovo. To je,myslím, nesmysl.?

Pavlína Hublová20:34
+Petra Pšeničková Tohle je už cvičení, kdy žáci řadu umí. Myslím, že pokud budeme mluvit o zautomatizování, tak to jde jasně o nácvik řady vyjmenovaných slov. Nebo ne??

Jitka Rambousková20:38
+Petra Pšeničková To je na hlavu. K čemu??

Pavlína Hublová20:42
+Jitka Rambousková Je to hra, aby žáci opakovali řadu vyjmenovaných slov (většinou na prstech počítají) znovu a znovu. Není až zas tak hloupé.?

Petra Pšeničková20:44
+Pavlína Hublová , +Jitka Rambousková Spíš jde o to, že u vyjmenovaných slov by mělo být jedno v jakém pořadí je žák řekne, ale hlavně, že si na všechny vzpomene, umí je použít a ví co znamenají.?

Jitka Rambousková20:44
Snad máš pravdu, do čj nevidím :)?

Jitka Rambousková20:46
+Petra Pšeničková  Právě, přijde mi důležitější že je umí, než správné pořadí. Koneckonců já se je učila jinak než moje děti a tuhle hru bychom hrát nemohli.?

Pavlína Hublová20:48
+Petra Pšeničková +Jitka Rambousková Myslím, že nejprve je třeba postavit základy, tj. naučit se všechna vyjmenovaná slova (ano, je fuk v jakém pořadí, nicméně jak jinak zkontroluješ, že umí opravdu všechna?), a pak se můžeme zaměřit na "umí napsat".?

Bohuslav Hora20:49
Vymýšlíme společně nějakou říkanku, aby se to třeba rýmovalo.?

Pavlína Hublová20:52
+Bohuslav Hora To je skvělý nápad - prostě podpořit mechanické zapamatování. Nějaký příklad by nebyl??

Bohuslav Hora20:53
:D Já to hned zapomenu, na tohle nemám paměť, básničky byly pro mě hrob.?

Pavlína Hublová20:58
+Bohuslav Hora Hlavně, když to tedy pomáhá žákům :-)?

Jitka Rambousková20:58
+Pavlína Hublová A tohle znáš?
http://linoit.com/users/dayka/canvases/Mnemotechnick%C3%A9%20pom%C5%AFcky?

Pavlína Hublová20:58
+Jitka Rambousková Asi jsem přehlédla - prima!?

Bohuslav Hora21:00
Stačí si třeba domluvit, že se v dějepise v šestce naučíme ty velké řeky z leva do prava, ukazujeme si je na prstech a ono to celkem jde. Navíc procvičujeme hezky zeměpis.?

Bohuslav Hora21:02
PiF TaŤi SeŠ KáCh C a Č. :D?

Pavlína Hublová21:03
+Bohuslav Hora Božínku, co to je??

Jitka Rambousková21:03
+Bohuslav Hora ????
ještě jednou a česky, prosím?

Bohuslav Hora21:04+1
Neznělé souhlásky. Když jsme se na vejšce učili na fonetiku a fonologii, tak vznikl nejeden poklad. :D?

Bohuslav Hora21:08
Koukám, že to už je i v lístečcích na LinoIt. :D?

Jitka Rambousková21:16
Tu nástěnku dělala +Daya Murová :)?

Bohuslav Hora21:16
Rozšifroval jsem to v adrese. Už mám Dayu v Inspiraci. :D?

Jana Zárubová21:21
Jé to je pěkné. Neznala jsem. Uloženo. Díky. :))+Daya Murová ?








Pokud chcete cokoli říct/napsat k vlnobití, napište na nástěnku. Také na nástěnce uvítáme Vaše návrhy na témata k hlasování...

Jak se v den konání k vlnobití napojit? Velmi snadno: stačí kliknout na tento odkaz: https://plus.google.com/s/%23vlnobiti3-2. Zobrazí se Vám sociální síť Google Plus s výběrem připravených otázek (jsou označené #vlnobiti3-2). Pokud máte účet Google, přihlašte se a můžete ihned psát komentáře.

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína