Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností. Nově probíhají vlnobití na síti Google Plus.
Jak se v den konání k vlnobití napojit? Velmi snadno: stačí kliknout na tento odkaz: https://plus.google.com/s/%23vlnobiti3-21. Zobrazí se Vám sociální síť Google Plus s výběrem připravených otázek (jsou označené #vlnobiti3-21). Pokud máte účet Google, přihlašte se a můžete ihned psát komentáře.
Téma: Ovládáme všechny gramotnosti, které požadujeme po svých žácích?
Následuje textový přepis diskuze...
Pojďme si nejprve některé gramotnosti vyjmenovat, ať víme, co víme. Dokážeme charakterizovat jedince, který je v té které gramotnosti gramotný? 13 komentářů
Jitka Rambousková18. 2. 2013
Finanční??
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
Ten pojem gramotnost se mi dost prolíná s kompetencemi. A kyž kompetence, tak typicky pro 21.st. Je to sice takové heslo, které může někomu vadit, ale něco v tom je.
Obecně to znamená, že se kompetence s časem vyvíjejí a je třeba díky tomu modifikovat výuku.?
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
Některé gramotnosti jsou stálé - třeba trivium. Jiné docela nové - třeba má oblíbená síťová gramotnost, kterou dosud nemá skoro nikdo v povědomí. To se nedá říci o informační, mediální, počítačové atd.?
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
No a síťová gramotnost je právě to, co chci aby naši studenti měli. Možná vám to bude splývat s informační, ale je to něco trochu jiného. Informační gramotnost znamená schopnost zpracovávat informace. Síťová je o schopnosti využívat síť naplno - čili nejen zpracovávat informace, ale také spolupracovat, pomáhat druhým, sdílet, ...?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Bořivoj Brdička Zřejmě se budu brzy ztrácet. Tuším, co bude informační gramotnost (práce s informacemi - i když je to dost vágní charakteristika), počítačová (smysluplné využívání PC?), síťová (dovednost spolupracovat, sdílet?), mediální (kriticky přistupovat k médiím?).
Uf, snad jsem ze sebe neudělala úplnou blbku.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
Áááá - Google byl pomalejší!!
... a nejsem zas tak moc mimo :D?
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
+Pavlína Hublová - bylo to úplně dokonalé!?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Bořivoj Brdička Mám odznáček :D?
Josef Zemek18. 2. 2013
Tělesná, rodinná (? - vaření, praní, úklid...), zahradnická?. Jazyková (ČJ + cizí jazyky. Atd.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013Odpovědět
+Josef Zemek Pšššt. Co když někdo poslouchá!! :D?
Jsou některé gramotnosti důležitější než jiné? 20 komentářů
Pavlína Hublová18. 2. 2013
Myslím, že nejdůležitější je čtenářská gramotnost - schopnost pracovat s textem, pochopit jeho smysl. Možná je to takové ubohoučké shrnutí :)?
Jana Zárubová18. 2. 2013
Asi máš pravdu +Pavlína Hublová , ale hned za ni bych zařadila informační .)?
Berka Malíčková18. 2. 2013
Nevím na kolik jde poskládat hierarchie gramotností, ale bez zvládnutí té čtenářské asi nejdou zvládnout ty ostatní?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Berka Malíčková Souhlasím.
+Jana Zárubová Ano na následujících místech už by byla podle mě docela rvačka, ale první místo mám celkem jasné.
A z toho plyne, že by se VŠICHNI učitelé VŠECH předmětů měli snažit právě čtenářskou gramotnost rozvíjet.?
Ludmila Kovaříková18. 2. 2013
:-) Tak nechtěla jsem začít první. Jen jsem uvažovala, jestli by se dnes nepovažovala za širší informační gramotnost jako dovednost pracovat s informacemi.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Ludmila Kovaříková Cítíš tyto gramotnosti jako souběžné, nebo je jedna podřazená (odnoží) té druhé?
Protože já tu informační zahrnuju do té čtenářské - pořád je to práce s textem.?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
Souhlasím, že čtenářská je úplně na vrcholu. Ale pak si netroufnu stanovovat pořadí. Ono se asi taky bude třeba měnit s věkem.?
Ludmila Kovaříková18. 2. 2013
+Pavlína Hublová Cítím informační nadřazenou čtenářské, obsahující práci s informacemi i na internetu.?
Jana Zárubová18. 2. 2013
Vidím to asi stejně jako +Ludmila Kovaříková , bez čtenářské těžko rozvinu informační, ale ta je čtenářské asi nadřazena.?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
Nojo, ale bez té čtenářské nic nezjistí, nevyhodnotí a informace jsou vlastně bezcenné.?
Ludmila Kovaříková18. 2. 2013
+Jitka Rambousková Ok, takže rozhodně začít čtenářskou, ale nezůstat jen u ní. :-)?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
Co tak v poslední době skloňovaná přírodovědná gramotnost? Jaké místo ve vašem žebříčku má??
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
Docela se divím, že tu ještě nezazněl pojem "funkční gramotnost".?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Bořivoj Brdička Protože moc nevíme, co se za tímto pojmem skrývá??
Jitka Rambousková18. 2. 2013
Všichni už hledáme :)
Ale ta se týká spíš dospělých? ?
Karel Malík18. 2. 2013
Učíme děti, že gramotný člověk umí číst, psát a počítat ... tudíž pro mne hraje prim čtenářská a matematická, stíhána v dnešní době informační ... a zcela mi chybí nějaká gramotnost sociální. Existuje??
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
Zjednodušeně řečeno je funkční gramotnost schopnost všechny ostatní gramotnosti používat. A je to právě to, co např. ověřují testy PISA apod.?
Karel Malík18. 2. 2013
+Bořivoj Brdička Díky za vysvětlení funkční gramotnosti.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Karel Malík Pokud ještě nebyla pojmenována, moc bych to nahlas nevyslovovala, jinak se toho někdo chytne :D
Je sociální inteligence. Tu je třeba rozvíjet. To by mohlo stačit...?
Karel Malík18. 2. 2013
+Pavlína Hublová Nechť tedy zůstane skryta. :-)?
Ve které gramotnosti se cítíte být negramotní? Co s tím můžeme udělat? A je vůbec v lidských silách všechny ovládat? 19 komentářů
Ludmila Kovaříková18. 2. 2013
Rozhodně mám mezery ve finanční gr., ale přiznám se, že kromě kontroly finančních dumů pro svoji FG příliš nedělám.
Někde jsem četla, že se dají různé gramotnosti vymezovat i podle druhů textů. To by znamenalo, že nemůžeme být dokonale gramotní, protože i když pochopíme umělecký text, nutně nemusíme pochopit návod (třeba na Bakaláře).?
Zuzka Vízková18. 2. 2013
Myslím, že dospělý a vzdělaný člověk by neměl být negramotný v žádné z uvedených gramotností. Může (musí) mít mezery, samozřejmě, ale negramotný člověk (ať už v jakémkoli typu) by nebyl schopen rovnocenně "soupeřit" se společností.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
Tuším, že nějakou částečnou gramotnost musíme mít všichni. Souhlasím se +Zuzka Vízková .
Ale někdy je to lepší, někdy slabší.
A pak je tu, jak si pomoct. Cílené vzdělávání (semináře, webináře, školení)? Mám obavu, že to bychom asi za celý svůj život nezvládli :)?
Hana Pilařová18. 2. 2013
s gramotnostmi je to jako s kompetencemi .. jsou to ideály, ke kterým směřujeme, ale málokdo dojde na všech cestách až do konce?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Hana Pilařová Tak a jak je potom kontrolovat? A nedej Bůh hodnotit??
Hana Pilařová18. 2. 2013
blbě :)?
Hana Pilařová18. 2. 2013
těžko ve škole nastavíme všechny situace, aby se dalo ověřit, na jaké úrovni daná gramotnost je
myslím, že to poznají (a nebo taky nepoznají) ti, kterých se to týká až v běhu života?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
...a když ani ty děti nepostupují podle tabulek a šablon a každé si postoupí o další level kdy chce!
Jak tohle zavést do pitomých testů??
Hana Pilařová18. 2. 2013
těžko
a pokud se o to bude někdo snažit, pak výsledek bude nepřesný .. co může test s pár otázkama říct o tak širokých pojmech :)?
Josef Zemek18. 2. 2013
Třeba tělesná - nechodil jsem nikdy na tělák. Nebo kuchyňská - neměl jsem šití a vaření (pardon, rodinnou výchovu), ale dílny. ICT - neumím databáze a programování - "za mne" počítače ve škole nebyly, dnes to je učivo ZŠ, je to tak, pane docente??
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Josef Zemek Jozefe, vítej mezi negramotné :D?
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
Zavedete technologie a budete průběžně hodnotit vše, co žák dělá. Ve výsledku z toho bude celkem hezký přehled dosažených schopností. Já si vždycky představím ten zásadní rozdíl mezi tímto průběžným hodnocením (viz převrácená třída - http://spomocnik.rvp.cz/clanek/15039/) a těmi slavnými testy na konci 5. a 9. třídy - a je mi zle.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Bořivoj Brdička Nechť žijí portfolia! Kéž by je už bylo možné nějak využívat!
PS: Aktualizujeme na portálu Maharu - možná bude krásné nové Digifolio :D?
Berka Malíčková18. 2. 2013
Dokáže současný průměrný učitel hodnotit žáka, který ho v některé gramotnosti převyšuje, umí si to přiznat??
Josef Zemek18. 2. 2013
Portfolia jsou dobrá věc, narušuje trend třídění vědomostí a dovedností do gramotností...?
Hana Pilařová18. 2. 2013
na to musí bý kus odvahy .. takže jsou učitelé, kteří to umí a dokážou, ale neřadila bych je do kategorie "průměrný" učitel?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Berka Malíčková Myslím, že je jedno, jestli je učitel nebo ne - mluvme o jakémkoli dospělém člověku, který zjistí, že ho mládě převyšuje. Kolik z nás to dokáže skousnout?
A i když by měl být učitel profesionál, tohle je fakt hoodně těžké.
Ale abych odpověděla - myslím, že mnozí učitelé již zjišťují, že přestávají být ve třídách "Bohem". Teď se snaží se s tím vypořádat. Myslím, že s tím souvisí i odpověď na Tvou otázku.?
Berka Malíčková18. 2. 2013
Tak samozřejmě...své děti učím základní pravidlo "maminka má vždycky pravdu" (prosím bez komentáře :-) ), zároveň ale potřebuji-li něco specifického na pc, volám syna, protože to už zvládá lépe....tudíž aspoň za sebe v tom problém nemám?
Pavlína Hublová18. 2. 2013 (upraveno)Odpovědět
+Berka Malíčková Potíž je v tom, že doma je to, co jsme si v rámci rodiny "uplácali". Zato ve třídě je 28 dalších, kteří nejsou ze stejného těsta...
Pak je potřeba tu úctu žáků směrem k učiteli postavit na jiných základech než dosud.?
A proč dříve se o nich nemluvilo? Jako žákyně si nepamatuju, že by někdo říkal, že nejsem matematicky gramotná. Souvisí tedy gramotnosti s novými technologiemi? A nebo je to něco " normálního" jen přejmenováno, aby to bylo moderní a in? 8 komentářů
Ludmila Kovaříková18. 2. 2013
Řekla bych, že dříve se vymezovala gramotnost jednodušeji: stačilo umět číst a psát. Dnes ovšem zjišťujeme, že číst ještě nutně neznamená rozumět.?
Zuzka Vízková18. 2. 2013
Možná souvisí s tím, že se dříve o ničem tolik nemluvilo (souvisí s informační a "síťovou" gramotností) - děti dříve nazývané "hloupějšími" jsou dnes např. dyslektici, apod. V moderní společnosti hledáme pro vše název a propojení s ostatními zeměmi nás nutí jít v terminologii dále.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Ludmila Kovaříková Souhlasím. Dokonce mám někdy pocit, že nejsem zcela čtenářsky gramotná.
Např. když čtu některá hodnocení přečtených knih - myslím, že bych nedokázala takto o knize hloubat, srovnávat. Zůstávám na úrovni líbí/nelíbí.?
Berka Malíčková18. 2. 2013
já bych chápala gramotnost jako hledání nových cest, což dříve nebylo potřeba...daný postup byl ustálen a nebylo kolikrát ani žádoucí nějakých změn, inovací....zatímco dnešní společnost je postavená na změnách?
Ludmila Kovaříková18. 2. 2013
+Pavlína Hublová Myslíš Goodreads nebo vysokoškolské rozbory??
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Ludmila Kovaříková Goodreads?
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
Dříve bylo třeba k uplatnění se v životě mít mnohem méně znalostí a menší přehled o světě. Takový voják měl umět číst, psát a počítat, ale tím hlavním, co musel zvládnout, bylo snášet dril a poslouchat. V tomto se svět zásadně mění - tedy alespoň ten náš. Samozřejmě to souvisí s technologiemi, ale jen nepřímo.?
Josef Zemek18. 2. 2013
V různých vědních a pavědních oborech se s novými většinou cizojazyčnými názvy objevují staré věci. Dříve pojem gramotnost neexistoval, ale to, co dnes gramotnostmi nazýváme, se děti učily. Počty, čtení a psaní se nazývaly trivium. K počtům s věkem přibylo měřictví atd. Bylo potřeba to umět, ne se zabývat tím, do kterého vzdělávacího oboru to patří.?
Matematická gramotnost
- co můžeme po matematicky gramotném žákovi požadovat v daném období?
- jak zjistím, že je žák v daném období matematicky gramotný?
- jak mohu matematickou gramotnost rozvíjet i v jiných předmětech?
- jak mohu rozvíjet svou matematickou gramotnost? 11 komentářů
Jitka Rambousková18. 2. 2013
Tady by měl asi žák umět matematické nástroje smysluplně využívat, umět zvolit postup...
Třeba ji budou zjišťovat testy v červnu pro deváťáky :D :D Deváťáci na ně v tu dobu kašlou, tak to, co zbude, je vlastně ta gramotnost. Ony ty plošné testy jsou vlastně hrozně dobře vymyšlené.?
Jana Zárubová18. 2. 2013
To je pěkně řečeno: to co zbude, je ta gramotnost. Viděla bych to tak, že gramotnost je vlastně to, bez čeho se člověk neobejde, aby jeho další život byl kvalitní..?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
Vzdělání je to, co nám zůstane, když zapomeneme všechno, co jsme se naučili ve škole
Karel Čapek?
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
Jen počkejte až se ty testy promění v přijímačky na SŠ. Budete se k nim stavět jinak. Už se těším, jak budou právě tyto testy určovat míru gramotnosti žáků.?
Jitka Rambousková18. 2. 2013 (upraveno)
Myslím, že budeme (někteří) pro tuto změnu, ale zatím to je opravdu spíš ta technická zkouška.?
Jana Zárubová18. 2. 2013
Doufám, že k tomu nedojde...?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
+Jana Zárubová Tak jsme se krásně neshodly :)?
Jana Zárubová18. 2. 2013
Já opravdu nevidím nic skvělého v tom, že by testy typu Niqes měly určovat přijímání na střední školu?
Hana Pilařová18. 2. 2013
tak konečně by střední školy mohly přestat štěkat "jak ze základky nic neuměj" .. teď naberou, co se jim vejde, a pak prskaj?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
+Hana Pilařová Přesně.
A třeba by deváťáci i něco dělali. Jestli NIQES nebo SCIO nebo CERMAT nebo CALIBRO nebo ČERVÍCO, to už je druhá věc.?
Hana Pilařová18. 2. 2013
tak .. osobně jsem pro nějakou formu přijímacích zkoušek?
Čtenářská gramotnost
- co můžeme po čtenářsky gramotném žákovi požadovat v daném období?
- jak zjistím, že je žák v daném období čtenářsky gramotný?
- jak mohu čtenářskou gramotnost rozvíjet i v jiných předmětech?
- jak mohu rozvíjet svou čtenářskou gramotnost? 3 komentáře
Ludmila Kovaříková18. 2. 2013 (upraveno)
- První otázkou by se měla zabývat tzv. čtenářská kontinua. Ta jsou bohužel teprve zpracovávána.
- Naplánovat si, které učivo chci zvládnou kterými metodami, tj. výkladem, skupinovou prací, experimentem a ČTENÍM.
- Metod je spousta.?
Ludmila Kovaříková18. 2. 2013
V současnosti se dává přednost metodám (aktivizačním), které rozvíjejí jednotlivé dovednosti pohromadě. Méně se u nás ví o strategiích - explicitní výuce dovedností.
Jenže to vše se musí použít na správných textech.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013Odpovědět
Netuším (a nikdy jsem ještě neslyšela), co jsou to ta kontinua. Mohla bys mi to nějak přiblížit??
Mediální gramotnost
- co můžeme po mediálně gramotném žákovi požadovat v daném období?
- jak zjistím, že je žák v daném období mediálně gramotný?
- jak mohu mediální gramotnost rozvíjet i v jiných předmětech?
- jak mohu rozvíjet svou mediální gramotnost? 19 komentářů
Zuzka Vízková18. 2. 2013
Mediální gramotnost je dle mého názoru znalost médií, schopnost rozumět jejich řeči, kriticky přijímat a hodnotit mediální sdělení. Myslím si, že byla velmi vhodně začleněna do RVP, jelikož je v 21.století nutná.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Zuzka Vízková Znalost médií? Co si pod tím mám představit?
Hodnocení mediálního sdělení - na jaké úrovni? Jsou nějaké stupně?
Kdy by měla nastat situace, že dítě nepřijme zcela bez kritiky reklamu na hračku o Vánocích??
Zuzka Vízková18. 2. 2013
Ráda bych se zeptala, jak jste na tom vy jako rodiče a učitelé s mediální gramotností? Považujete ji za důležitou ve školní výuce??
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
Já si vždycky vzpomenu na Jamie McKenzie a jeho cukrátka mysli - http://spomocnik.blogspot.cz/1998/10/cukratka-mysli-nahrada-pravdy-placebem.html
Ten článek je z roku 1998 a říká skoro vše potřebné.?
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
Musíme tedy s médii bojovat, a přitom víme, jak je to těžké. Chtě nechtě nám nezbývá nic jiného, než zaujmout žáky něčím jiným - něčím pozitivním a výukově nosným. Chce to cit a dobré nápady.?
Zuzka Vízková18. 2. 2013
Znalostí médií jsem myslela povědomí o druzích médií a o tom, jak fungují (jejich ekonomický princip, zaměstnání jako každé jiné, za vším stojí lidé, apod.) - na tom pak založit kritické přijímání a hodnocení dětí (studentů).?
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
Chcete-li jako učitelé přijít na dobré nápady, měli byste být síťově gramotní. Nevím, zda mi rozumíte, ale právě přímá výměna poznatků na síti je nejsnadnější způsob získání aktuálních funkčních nápadů.?
Zuzka Vízková18. 2. 2013
Jedna věc je nutnost aplikovat média ("cukrátka") do vyučování, druhá věc (v návaznosti) pak samozřejmě to, abychom studenty chránili před negativními vlivy (absolutní pravda ve zpravodajství, klamavá reklama, nebezpečí sociálních sítí,...) tím, že se sami naučí, jak že to vlastně v těch médiích chodí.?
Zuzka Vízková18. 2. 2013
+Bořivoj Brdička Souhlasím se síťovou gramotností učitelů. A ptám se - jste vy sami aktivní na sítích? Myslíte si, že většina vašich kolegů také? Nebo se k tomu stavíte spíše negativně??
Berka Malíčková18. 2. 2013
Média jsou všudypřítomná a nelze je vymazat ze života dětí, proto je potřeba naučit děti přistupovat k médiím obezřetně a kriticky, což zase souvisí s informační gram.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Zuzka Vízková Důležitou? Spíš by bylo lepší zeptat se, zde je natolik důležitá, že na ni budeme nějak cílit.
Pokud za média budeme považovat i internetové zdroje, pak beru. Tady na to jistě bude čas i příležitost.
Ale problém je, když se uměle vytváří situace, které bychom pak rozebírali (zhlédnout záznam, abychom si pak mohli povídat o jeho vypovídací hodnotě; vybrat článek v novinách, abychom mohli dokazovat, kolik je na něm pravdy...). Trochu náročné.
Navíc si sama nejsem úplně jistá, jestli bych všechny záludnosti dokázala odhalit.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Zuzka Vízková Pokračuju...
Klasickou ukázkou byly volby prezidenta.
Ale opravdu si troufne učitel začít takové téma rozebírat se žáky? Kdo na to má, aby vše ustál naprosto nestranně??
Zuzka Vízková18. 2. 2013
+Pavlína Hublová Za média bych určitě považovala i internetové zdroje. Médium je právě tak široký pojem, že je to až zmatečné. Ale myslím, že masmédia všichni známe. Určitě je zbytečně náročné dokazovat poměr pravdivých informací v novinovém článku bez kontextu. Existují ale i konkrétní doporučené očekávané výstupy navržené MŠMT v souvislosti s RVP, kde u každého z nich je příklad cvičení, které lze s dětmi dělat, popř. na podobné bázi vymyslet jiné. Metodických portálů i příruček je už dnes poměrně hodně. Samozřejmě záleží s kým se o tom bavíte - zda s desetiletým žákem nebo s maturantem.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Zuzka Vízková Bohužel mnoho učitelů by na síťovou gramotnost musela odpovědět záporně - nemám, nevlastním, neznám.
Alespoň v tom smyslu, jak to zde chápeme.
PS: Optimistické je, že se to poomaloučku poolehoučku zlepšuje. Tady se snaží dobrou službu udělat šablony EU - nutnost sdílet (i když se někomu u toho kroutí palce u nohy).?
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
Dobrým příkladem, jak učit mediální výchovu a zároveň aplikovat pedagogiku nejistoty je profesor Mills Kelly. Zde odkaz:
A professor teaches his students skepticism by instructing them to create hoaxes with the web as their laboratory.
http://www.themorningnews.org/article/here-there-be-monsters?
Zuzka Vízková18. 2. 2013
+Pavlína Hublová Ano, neutrálnost co se týče mediálních obsahů je těžká. Je ale možné dětem ukázat (třeba právě na tomto příkladu) jak se médií využívá v politice (můžeme navázat i na téma propagandy). V podstatě je to obrovský (a téměř výhradně používaný) nástroj komunikace politiků. A protože není přímý, je velmi dobře ovlivnitelný. Před volbami bylo i možné poměrně dobře identifikovat i bulvarizaci seriózních novin.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Zuzka Vízková Jen pozor - netušíme, jak bude žák popisovat doma nestrannou debatu o politických tématech (nebo jinak citlivých či nejistých). Naštvaný rodič není zrovna to, co by mi stálo za to pouštět se na tak tenký led.?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
+Zuzka Vízková Téma politiky je takový tanec na tenkém ledě. Vyhýbat se úplně nechci, ale většinou si situace demonstrujeme na puntíkovaných a pruhovaných, i barvy už politické strany zabraly :)?
Mira Friedrichová19. 2. 2013
Na našem gymnáziu se každoročně koná Mediální týden, zvou se novináři z různých medií, ale také lidé, co dělají třeba Public relations, reklamu a pod., a povídají o své práci. Člověk se tak dozví třeba to, že být v televizi moc velký odborník na nějakou oblast, není žádoucí, protože pak mluví zbytečně konkrétně, jak se vyrábí pozitivní povědomí o nějaké firmě nebo co určuje, která informace je na titulní straně novin. Je to velice zajímavé - oni totiž ti novináři jsou v osobním kontaktu hodně upřímní. ?
Přírodovědná gramotnost
- co můžeme po přírodovědně gramotném žákovi požadovat v daném období?
- jak zjistím, že je žák v daném období přírodovědně gramotný?
- jak mohu přírodovědnou gramotnost rozvíjet i v jiných předmětech?
- jak mohu rozvíjet svou přírodovědnou gramotnost? 13 komentářů
Jitka Rambousková18. 2. 2013
Přírodovědná gramotnost? Můžete mi někdo přiblížit obsah? ?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Jitka Rambousková Zrovna jsem se na ni zeptala, jakou pozici má v pomyslném žebříčku.
Jinak bych byla taky ráda, kdyby mi ji někdo objasnil. Třeba zjistím, že jsem i zde negramotná.?
Ludmila Kovaříková18. 2. 2013
Právě že si nejsem jistá, jestli ona PG nevychází více ze znalostí než dovedností.?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
„Celkový cíl vzdělávací oblasti je, dát žákům základy přírodovědné gramotnosti, která jim umožní provádět podložené úsudky a používat získané operační vědomosti pro úspěšné řešení problémů tak, aby žák byl schopen:
- porozumět přírodním aspektům ovlivňujících život člověka a vysvětlit přírodní jevy ve svém okolí,
- osvojit si některé základní pojmy, zákony a metody přírodních věd,
- osvojit si základní postupy, jimiž přírodní vědy získávají nové poznatky,
- získávat informace o přírodě a jejích složkách prostřednictvím vlastních pozorování a experimentů v laboratoři a v přírodě,
- pracovat s grafy, tabulkami, schématy, obrázky, náčrty, mapami,
- využívat prostředky ICT při vyhodnocování a zpracování získaných údajů,
- vytvářet si vlastní úsudek o těch aspektech přírodovědných poznatků, které jsou důležité pro život společnosti...
K rozvíjení přírodovědné gramotnosti přispívá i geografie a průřezové téma environmentální výchova.“?
Jitka Rambousková18. 2. 2013 (upraveno)
Když to jsou vědy, kde nelze věci vymýšlet od začátku. Na knihu mohou mít vlastní názor, ale na Brownův pohyb asi moc ne. +Ludmila Kovaříková ?
Karel Malík18. 2. 2013
Dle mého je přírodovědná gramotnost např. o užití získaných dovedností např. z fyziky, chemie či zeměpisu při vysvětlení nějakého, třebas i neznámého jevu.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
Když si tak čtu to moudro vložené Jitkou, mám pocit, jako kdybych skoro každou charakteristiku už někde četla (u nějaké jiné gramotnosti?)...?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
našla jsem na rvp.cz - znáš ten web? :D?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Jitka Rambousková Tušila jsem, že to bude "od nás". Ale to na mém komentáři nic nemění :D?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
Ty začátky vět jsou zcela universální a věta "Pracuje s grafy.." je asi všude.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Karel Malík Božínku, zase jedna gramotnost, kterou neovládám!?
Jana Zárubová18. 2. 2013
+Pavlína Hublová asi to bude tím, že se vlastně všechny ty gramotnosti prolínají?
Karel Malík18. 2. 2013Odpovědět
+Pavlína Hublová už to tu někde někdo psal a s tím souhlasím, že nemáme šanci znát vše, ale myslím, že něco málo by si naše děti ve školních lavicích odnést měli od každé z gramotností?
Informační gramotnost
- co můžeme po informačně gramotném žákovi požadovat v daném období?
- jak zjistím, že je žák v daném období informačně gramotný?
- jak mohu informační gramotnost rozvíjet i v jiných předmětech?
- jak mohu rozvíjet svou informační gramotnost? 18 komentářů
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
Co můžeme požadovat je věcí standardů. Na nich většinou pracuje skupina odborníků několik let, veřejnost je komentuje a pak se musí pořád vylepšovat.
Chci říci, že se na toto otázku dá v tomto prostoru jen obtížně odpovědět.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
1. období (3. třída): vybrat důležité sdělení z daného textu (zprávy), shrnout vlastními slovy (i když i to je dost těžké na třeťáka).
2. období )5. třída): výše zmíněné + kriticky zhodnotit zdroj informace, hledat alespoň ve dvou zdrojíchˇ(ověřit si informaci)?
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
To podstatné je učit a ověřovat skutečné gramotnosti. V případě informační najít, zpracovat a prezentovat vhodná fakta. Je to zásadně něco jiného, než stáhnout článek z Wikipedie a odevzdat ho jako referát na dané téma.?
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
V současnosti jdeme ještě dále a mluvíme o tzv. pedagogice nejistoty - http://spomocnik.rvp.cz/clanek/17075/. Ta je o tom, že máme učit žáky správnou míru pochybnosti u každého faktu, který se dozvědí. Platí to i u látky z učebnice.?
Jana Zárubová18. 2. 2013
A rozhodně by se toto mělo odehrávat ve všech předmětech, nejen v informatice.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Jana Zárubová Jak toho docílit?
Dosud se učitelé na jedné škole ani neshodnou, jak má vypadat kvalitní referát a teď bychom dokonce chtěli, aby vyžadovali po žácích kritické hledání informací?
+Bořivoj Brdička Není "pochybování o všem" pro některé učitele cestou do pekla? Co když začnou žáci pochybovat i o jejich "božství"??
Jana Zárubová18. 2. 2013
Jak toho docílit, fakt nevím. Komunikovat, sdílet, diskutovat...?
Ludmila Kovaříková18. 2. 2013
Myslím, že nejen zpracovat a zhodnotit, ale i sdílet a zpracovávat společně s ostatními, patří do IG.?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
+Pavlína Hublová Aspoň se vrátí na zem :)?
Hana Pilařová18. 2. 2013
a proto moje INFODUMy jdou napříč předměty, co se obsahu týče :)?
Libor Klubal18. 2. 2013
A co schopnost určit kvalitu informace? Nejde jen o to něco najít, ale určit zda nalezené informace lze považovat za dostatečně kvalitní.?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
+Libor Klubal to by bylo skvělé a je to sakra těžké, když ta wikipedie je ve vyhledávači na prvním místě a mlátit žáky nesmím.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Libor Klubal Tohle je velmi sporné - protože musí mít žák už nějaký přehled. Musí mu být jasné, že když hledá info o chloru, že nalezení na webu "maminky maminkám" asi nebude relevantní.
Ale jasně že souhlas. Jen bych tuhle dovednost "vypilovávala" až na střední škole.?
Libor Klubal18. 2. 2013
Tak alespoň srovnat informace z více zdrojů, nenechat děti zajásta nad prvním nalezeným odkazem. Běžně nechávám osmáky hledat nejvyšší vrcholy zemí EU a pak srovnáme nalezené údaje - a ejhle on to má každý trochu jinak.?
Berka Malíčková18. 2. 2013
Myslím, že některé věci by se měly dětem vtloukat do hlavy hned od samého počátku....tedy v okamžiku, kdy jsou schopné si najít informaci, měly by uvést vždy její zdroj a následně i ověřit u jiného....a nečekat až budou starší?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
Do nedávna se velmi špatně hledala váha kolibříka - našli letadlo, tašku apod, ale pták skoro nebyl. Taky se nestačili divit.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Berka Malíčková Takové dovednosti nemají ani mnozí dospělí...
Hledání zdrojů se i dá, ale pak to souvisí opět se čtenářskou gramotností - najít (nejlépe rychle) danou informaci a dokázat porovnat s tím, co bylo v prvním zdroji.
Uff.?
Mira Friedrichová19. 2. 2013
Mimo to, co je uvedeno výše, pokládám za informačně gramotného člověka, kterému předložím nový přístroj nebo program a on ho postupně ovládne a začne smysluplně využívat.
A také člověka, který dokáže pochybovat o informaci předložené jako fakt a pokusí podívat se na ní z jiného úhlu, ověřit si jí z jiných zdrojů a zaujmout vlastní stanovisko.?
Finanční gramotnost
- co můžeme po finančně gramotném žákovi požadovat v daném období?
- jak zjistím, že je žák v daném období finančně gramotný?
- jak mohu finanční gramotnost rozvíjet i v jiných předmětech?
- jak mohu rozvíjet svou finanční gramotnost? 20 komentářů
Pavlína Hublová18. 2. 2013
Finanční gramotnosti je všude dost a dost. A pořád jsou v televizi ty "výhodné nabídky na půjčky".
Myslím, že v tuto chvíli cílíme na špatnou věkovou kategorii, pokud chceme zachránit současnou populaci od krize.?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
Tady asi nebude problém rozvíjet ji napříč předměty. Jasně, že matika se nabízí, ale ta je jenom jakýmsi nástrojem FG. Momentálně třeba v občance v 8.tř máme velkou kapitolu o hospodaření a vlastně se věnujeme FG. Taky je to hodně zajímá a cítí, že jsou to praktické informace.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
někdy mám ale pocit, že tahle "moudra" do dětí začínáme hustit moc brzy. Proč by měl žák 5. ročníku vědět o úrocích??
Ludmila Kovaříková18. 2. 2013
Přiznám se, že jsem kolegyni nabízela, že v individualizaci češtiny klidně přečteme nějaké texty do finanční gramotnosti. Takže proč FG nepropojit i s čj. Jen to dokázat propojit.?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
Všechny smlouvy jsou o pochopení textu.?
Berka Malíčková18. 2. 2013
s FG na základní škole mám trochu problém a nedokážu si zcela představit, jak by měla probíhat?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
Ale k finanční patří taky už zmiňované úroky, splátky... Co ještě?
Víme vlastně s jakými znalostmi bychom měli žáky ze ZŠ odeslat dál??
Jana Zárubová18. 2. 2013
Úroky, splátky a taky daně řešíme v matematice.?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
Naopak, na ZŠ není žádný problém. Snad jenom s přiměřeností věku. Existuje spousta materiálů, které s výukou pomáhají. ?
Jana Zárubová18. 2. 2013
Rozhodně by se měly děti již brzy dovědět, že existuje nějaký finanční rozpočet rodiny, že není možné utrácet více, než přijímají?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
Třeba teď jsem se bavili o penězích, jejich funkci, jak se určuje hodnota, že nejdou jen tak natisknout. Třeba skoro hodinu nám zabraly karty - kreditní, debetní, jak s nimi zacházet, ochrana údajů,...?
Hana Pilařová18. 2. 2013
tak FG se dá zamotat do mnoha oblastí
Hana Pilařová18. 2. 2013
myslím, že v tomhle směru není nikdy brzo .. záleží na úrovni a obsahu a jeho přizpůsobení věku
za mě a matematiku .. vždycky jim zdůrazňuju .. když už nic jiného si pamatovat nebudete, tak tohle teda JO!?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Jana Zárubová Není tohle úkolem rodiny? Přeci, když maminka nemá peníze na drahou hračku, vysvětlí to dítěti.
Pořád máme tendence suplovat rodinu...?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
Napadá mě, když si čtu komentář +Hana Pilařová , že možná si v tom děláme zbytečným pojmenováváním dalších a dalších gramotností stále větší chaos. :)?
Jitka Rambousková18. 2. 2013 (upraveno)
Moc maminek to neumí a děti mají pocit, že to tak musí být, když to dělá maminka.?
Ludmila Kovaříková18. 2. 2013
+Pavlína Hublová Také jsem na ten zvětšující se zmatek myslela. Tedy jak to vidíte, čím více gramotností, tím větší přesnost, nebo chaos??
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Ludmila Kovaříková Myslím, že ano. Jen se rozpitvává něco, co mohlo klidně zůstat vcelku.?
Mira Friedrichová19. 2. 2013
FG se v momentálním pojetí zužuje víceméně jen na hospodaření a úroky. Nicméně kolik dospělých občanů rozumí tomu, jak se z jeho hrubé mzdy počítá ta čistá, kolik je superhrubá mzda (tzn. kolik musím vydělat zaměstnavateli, aby byl alespoň na nule), kolik procent zdravotního a sociálního pojištění platí zaměstnanec a kolik občan. A že svou mzdu nemůžu počítat podle toho, kolik jsem minulý týden dostala na účet.
Do finanční gramotnosti patří to, jak se platí elektřina a plyn (na pochopení ročního vyúčtování podle mne nestačí ani VŠ :) ), jaké existují daně a milion dalších věcí.
Podle mne by se mělo dětem začít vysvětlování tím, že si nejde koupit nic zadarmo (ani 2+1 v akci), že výhodné ceny jsou výhodné zejména pro obchodníka , a že mobilní operátor není motivovaný tím mi udělat radost, ale vydělat na mě. Že smlouvu na cokoli nemám podepsat na místě a že nebudou tak krásné, radostné a šťastné jako lidé v reklamách i kdyby si koupili všechno, na co ty reklamy jsou.?
Mira Friedrichová19. 2. 2013
Mimochodem k tomu platu - vezměte své roční příjmy, které jste nedávno podepisovali v rámci daňového přiznání, vydělte 12, vložte sem:
http://www.finance.cz/dane-a-mzda/kalkulacky-a-aplikace/mzdovy-kalkulator/? spočítejte a přepněte na výpočet měsíčního zúčtování, ověřte si, kolik za nás platí škola na superhrubé mzdě nebo např. na sociálním pojištění, možná vás to překvapí.?
Jestli chcete sledovat, jak se hlasování vyvíjí, tak občas navštivte stránku Google Plus, která je vlnobití věnována.
Pokud chcete cokoli říct/napsat k vlnobití, napište na nástěnku. Také na nástěnce uvítáme Vaše návrhy na témata k hlasování...
Následuje textový přepis diskuze...
Pojďme si nejprve některé gramotnosti vyjmenovat, ať víme, co víme. Dokážeme charakterizovat jedince, který je v té které gramotnosti gramotný? 13 komentářů
Jitka Rambousková18. 2. 2013
Finanční??
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
Ten pojem gramotnost se mi dost prolíná s kompetencemi. A kyž kompetence, tak typicky pro 21.st. Je to sice takové heslo, které může někomu vadit, ale něco v tom je.
Obecně to znamená, že se kompetence s časem vyvíjejí a je třeba díky tomu modifikovat výuku.?
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
Některé gramotnosti jsou stálé - třeba trivium. Jiné docela nové - třeba má oblíbená síťová gramotnost, kterou dosud nemá skoro nikdo v povědomí. To se nedá říci o informační, mediální, počítačové atd.?
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
No a síťová gramotnost je právě to, co chci aby naši studenti měli. Možná vám to bude splývat s informační, ale je to něco trochu jiného. Informační gramotnost znamená schopnost zpracovávat informace. Síťová je o schopnosti využívat síť naplno - čili nejen zpracovávat informace, ale také spolupracovat, pomáhat druhým, sdílet, ...?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Bořivoj Brdička Zřejmě se budu brzy ztrácet. Tuším, co bude informační gramotnost (práce s informacemi - i když je to dost vágní charakteristika), počítačová (smysluplné využívání PC?), síťová (dovednost spolupracovat, sdílet?), mediální (kriticky přistupovat k médiím?).
Uf, snad jsem ze sebe neudělala úplnou blbku.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
Áááá - Google byl pomalejší!!
... a nejsem zas tak moc mimo :D?
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
+Pavlína Hublová - bylo to úplně dokonalé!?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Bořivoj Brdička Mám odznáček :D?
Josef Zemek18. 2. 2013
Tělesná, rodinná (? - vaření, praní, úklid...), zahradnická?. Jazyková (ČJ + cizí jazyky. Atd.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013Odpovědět
+Josef Zemek Pšššt. Co když někdo poslouchá!! :D?
Jsou některé gramotnosti důležitější než jiné? 20 komentářů
Pavlína Hublová18. 2. 2013
Myslím, že nejdůležitější je čtenářská gramotnost - schopnost pracovat s textem, pochopit jeho smysl. Možná je to takové ubohoučké shrnutí :)?
Jana Zárubová18. 2. 2013
Asi máš pravdu +Pavlína Hublová , ale hned za ni bych zařadila informační .)?
Berka Malíčková18. 2. 2013
Nevím na kolik jde poskládat hierarchie gramotností, ale bez zvládnutí té čtenářské asi nejdou zvládnout ty ostatní?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Berka Malíčková Souhlasím.
+Jana Zárubová Ano na následujících místech už by byla podle mě docela rvačka, ale první místo mám celkem jasné.
A z toho plyne, že by se VŠICHNI učitelé VŠECH předmětů měli snažit právě čtenářskou gramotnost rozvíjet.?
Ludmila Kovaříková18. 2. 2013
:-) Tak nechtěla jsem začít první. Jen jsem uvažovala, jestli by se dnes nepovažovala za širší informační gramotnost jako dovednost pracovat s informacemi.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Ludmila Kovaříková Cítíš tyto gramotnosti jako souběžné, nebo je jedna podřazená (odnoží) té druhé?
Protože já tu informační zahrnuju do té čtenářské - pořád je to práce s textem.?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
Souhlasím, že čtenářská je úplně na vrcholu. Ale pak si netroufnu stanovovat pořadí. Ono se asi taky bude třeba měnit s věkem.?
Ludmila Kovaříková18. 2. 2013
+Pavlína Hublová Cítím informační nadřazenou čtenářské, obsahující práci s informacemi i na internetu.?
Jana Zárubová18. 2. 2013
Vidím to asi stejně jako +Ludmila Kovaříková , bez čtenářské těžko rozvinu informační, ale ta je čtenářské asi nadřazena.?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
Nojo, ale bez té čtenářské nic nezjistí, nevyhodnotí a informace jsou vlastně bezcenné.?
Ludmila Kovaříková18. 2. 2013
+Jitka Rambousková Ok, takže rozhodně začít čtenářskou, ale nezůstat jen u ní. :-)?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
Co tak v poslední době skloňovaná přírodovědná gramotnost? Jaké místo ve vašem žebříčku má??
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
Docela se divím, že tu ještě nezazněl pojem "funkční gramotnost".?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Bořivoj Brdička Protože moc nevíme, co se za tímto pojmem skrývá??
Jitka Rambousková18. 2. 2013
Všichni už hledáme :)
Ale ta se týká spíš dospělých? ?
Karel Malík18. 2. 2013
Učíme děti, že gramotný člověk umí číst, psát a počítat ... tudíž pro mne hraje prim čtenářská a matematická, stíhána v dnešní době informační ... a zcela mi chybí nějaká gramotnost sociální. Existuje??
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
Zjednodušeně řečeno je funkční gramotnost schopnost všechny ostatní gramotnosti používat. A je to právě to, co např. ověřují testy PISA apod.?
Karel Malík18. 2. 2013
+Bořivoj Brdička Díky za vysvětlení funkční gramotnosti.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Karel Malík Pokud ještě nebyla pojmenována, moc bych to nahlas nevyslovovala, jinak se toho někdo chytne :D
Je sociální inteligence. Tu je třeba rozvíjet. To by mohlo stačit...?
Karel Malík18. 2. 2013
+Pavlína Hublová Nechť tedy zůstane skryta. :-)?
Ve které gramotnosti se cítíte být negramotní? Co s tím můžeme udělat? A je vůbec v lidských silách všechny ovládat? 19 komentářů
Ludmila Kovaříková18. 2. 2013
Rozhodně mám mezery ve finanční gr., ale přiznám se, že kromě kontroly finančních dumů pro svoji FG příliš nedělám.
Někde jsem četla, že se dají různé gramotnosti vymezovat i podle druhů textů. To by znamenalo, že nemůžeme být dokonale gramotní, protože i když pochopíme umělecký text, nutně nemusíme pochopit návod (třeba na Bakaláře).?
Zuzka Vízková18. 2. 2013
Myslím, že dospělý a vzdělaný člověk by neměl být negramotný v žádné z uvedených gramotností. Může (musí) mít mezery, samozřejmě, ale negramotný člověk (ať už v jakémkoli typu) by nebyl schopen rovnocenně "soupeřit" se společností.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
Tuším, že nějakou částečnou gramotnost musíme mít všichni. Souhlasím se +Zuzka Vízková .
Ale někdy je to lepší, někdy slabší.
A pak je tu, jak si pomoct. Cílené vzdělávání (semináře, webináře, školení)? Mám obavu, že to bychom asi za celý svůj život nezvládli :)?
Hana Pilařová18. 2. 2013
s gramotnostmi je to jako s kompetencemi .. jsou to ideály, ke kterým směřujeme, ale málokdo dojde na všech cestách až do konce?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Hana Pilařová Tak a jak je potom kontrolovat? A nedej Bůh hodnotit??
Hana Pilařová18. 2. 2013
blbě :)?
Hana Pilařová18. 2. 2013
těžko ve škole nastavíme všechny situace, aby se dalo ověřit, na jaké úrovni daná gramotnost je
myslím, že to poznají (a nebo taky nepoznají) ti, kterých se to týká až v běhu života?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
...a když ani ty děti nepostupují podle tabulek a šablon a každé si postoupí o další level kdy chce!
Jak tohle zavést do pitomých testů??
Hana Pilařová18. 2. 2013
těžko
a pokud se o to bude někdo snažit, pak výsledek bude nepřesný .. co může test s pár otázkama říct o tak širokých pojmech :)?
Josef Zemek18. 2. 2013
Třeba tělesná - nechodil jsem nikdy na tělák. Nebo kuchyňská - neměl jsem šití a vaření (pardon, rodinnou výchovu), ale dílny. ICT - neumím databáze a programování - "za mne" počítače ve škole nebyly, dnes to je učivo ZŠ, je to tak, pane docente??
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Josef Zemek Jozefe, vítej mezi negramotné :D?
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
Zavedete technologie a budete průběžně hodnotit vše, co žák dělá. Ve výsledku z toho bude celkem hezký přehled dosažených schopností. Já si vždycky představím ten zásadní rozdíl mezi tímto průběžným hodnocením (viz převrácená třída - http://spomocnik.rvp.cz/clanek/15039/) a těmi slavnými testy na konci 5. a 9. třídy - a je mi zle.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Bořivoj Brdička Nechť žijí portfolia! Kéž by je už bylo možné nějak využívat!
PS: Aktualizujeme na portálu Maharu - možná bude krásné nové Digifolio :D?
Berka Malíčková18. 2. 2013
Dokáže současný průměrný učitel hodnotit žáka, který ho v některé gramotnosti převyšuje, umí si to přiznat??
Josef Zemek18. 2. 2013
Portfolia jsou dobrá věc, narušuje trend třídění vědomostí a dovedností do gramotností...?
Hana Pilařová18. 2. 2013
na to musí bý kus odvahy .. takže jsou učitelé, kteří to umí a dokážou, ale neřadila bych je do kategorie "průměrný" učitel?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Berka Malíčková Myslím, že je jedno, jestli je učitel nebo ne - mluvme o jakémkoli dospělém člověku, který zjistí, že ho mládě převyšuje. Kolik z nás to dokáže skousnout?
A i když by měl být učitel profesionál, tohle je fakt hoodně těžké.
Ale abych odpověděla - myslím, že mnozí učitelé již zjišťují, že přestávají být ve třídách "Bohem". Teď se snaží se s tím vypořádat. Myslím, že s tím souvisí i odpověď na Tvou otázku.?
Berka Malíčková18. 2. 2013
Tak samozřejmě...své děti učím základní pravidlo "maminka má vždycky pravdu" (prosím bez komentáře :-) ), zároveň ale potřebuji-li něco specifického na pc, volám syna, protože to už zvládá lépe....tudíž aspoň za sebe v tom problém nemám?
Pavlína Hublová18. 2. 2013 (upraveno)Odpovědět
+Berka Malíčková Potíž je v tom, že doma je to, co jsme si v rámci rodiny "uplácali". Zato ve třídě je 28 dalších, kteří nejsou ze stejného těsta...
Pak je potřeba tu úctu žáků směrem k učiteli postavit na jiných základech než dosud.?
A proč dříve se o nich nemluvilo? Jako žákyně si nepamatuju, že by někdo říkal, že nejsem matematicky gramotná. Souvisí tedy gramotnosti s novými technologiemi? A nebo je to něco " normálního" jen přejmenováno, aby to bylo moderní a in? 8 komentářů
Ludmila Kovaříková18. 2. 2013
Řekla bych, že dříve se vymezovala gramotnost jednodušeji: stačilo umět číst a psát. Dnes ovšem zjišťujeme, že číst ještě nutně neznamená rozumět.?
Zuzka Vízková18. 2. 2013
Možná souvisí s tím, že se dříve o ničem tolik nemluvilo (souvisí s informační a "síťovou" gramotností) - děti dříve nazývané "hloupějšími" jsou dnes např. dyslektici, apod. V moderní společnosti hledáme pro vše název a propojení s ostatními zeměmi nás nutí jít v terminologii dále.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Ludmila Kovaříková Souhlasím. Dokonce mám někdy pocit, že nejsem zcela čtenářsky gramotná.
Např. když čtu některá hodnocení přečtených knih - myslím, že bych nedokázala takto o knize hloubat, srovnávat. Zůstávám na úrovni líbí/nelíbí.?
Berka Malíčková18. 2. 2013
já bych chápala gramotnost jako hledání nových cest, což dříve nebylo potřeba...daný postup byl ustálen a nebylo kolikrát ani žádoucí nějakých změn, inovací....zatímco dnešní společnost je postavená na změnách?
Ludmila Kovaříková18. 2. 2013
+Pavlína Hublová Myslíš Goodreads nebo vysokoškolské rozbory??
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Ludmila Kovaříková Goodreads?
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
Dříve bylo třeba k uplatnění se v životě mít mnohem méně znalostí a menší přehled o světě. Takový voják měl umět číst, psát a počítat, ale tím hlavním, co musel zvládnout, bylo snášet dril a poslouchat. V tomto se svět zásadně mění - tedy alespoň ten náš. Samozřejmě to souvisí s technologiemi, ale jen nepřímo.?
Josef Zemek18. 2. 2013
V různých vědních a pavědních oborech se s novými většinou cizojazyčnými názvy objevují staré věci. Dříve pojem gramotnost neexistoval, ale to, co dnes gramotnostmi nazýváme, se děti učily. Počty, čtení a psaní se nazývaly trivium. K počtům s věkem přibylo měřictví atd. Bylo potřeba to umět, ne se zabývat tím, do kterého vzdělávacího oboru to patří.?
Matematická gramotnost
- co můžeme po matematicky gramotném žákovi požadovat v daném období?
- jak zjistím, že je žák v daném období matematicky gramotný?
- jak mohu matematickou gramotnost rozvíjet i v jiných předmětech?
- jak mohu rozvíjet svou matematickou gramotnost? 11 komentářů
Jitka Rambousková18. 2. 2013
Tady by měl asi žák umět matematické nástroje smysluplně využívat, umět zvolit postup...
Třeba ji budou zjišťovat testy v červnu pro deváťáky :D :D Deváťáci na ně v tu dobu kašlou, tak to, co zbude, je vlastně ta gramotnost. Ony ty plošné testy jsou vlastně hrozně dobře vymyšlené.?
Jana Zárubová18. 2. 2013
To je pěkně řečeno: to co zbude, je ta gramotnost. Viděla bych to tak, že gramotnost je vlastně to, bez čeho se člověk neobejde, aby jeho další život byl kvalitní..?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
Vzdělání je to, co nám zůstane, když zapomeneme všechno, co jsme se naučili ve škole
Karel Čapek?
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
Jen počkejte až se ty testy promění v přijímačky na SŠ. Budete se k nim stavět jinak. Už se těším, jak budou právě tyto testy určovat míru gramotnosti žáků.?
Jitka Rambousková18. 2. 2013 (upraveno)
Myslím, že budeme (někteří) pro tuto změnu, ale zatím to je opravdu spíš ta technická zkouška.?
Jana Zárubová18. 2. 2013
Doufám, že k tomu nedojde...?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
+Jana Zárubová Tak jsme se krásně neshodly :)?
Jana Zárubová18. 2. 2013
Já opravdu nevidím nic skvělého v tom, že by testy typu Niqes měly určovat přijímání na střední školu?
Hana Pilařová18. 2. 2013
tak konečně by střední školy mohly přestat štěkat "jak ze základky nic neuměj" .. teď naberou, co se jim vejde, a pak prskaj?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
+Hana Pilařová Přesně.
A třeba by deváťáci i něco dělali. Jestli NIQES nebo SCIO nebo CERMAT nebo CALIBRO nebo ČERVÍCO, to už je druhá věc.?
Hana Pilařová18. 2. 2013
tak .. osobně jsem pro nějakou formu přijímacích zkoušek?
Čtenářská gramotnost
- co můžeme po čtenářsky gramotném žákovi požadovat v daném období?
- jak zjistím, že je žák v daném období čtenářsky gramotný?
- jak mohu čtenářskou gramotnost rozvíjet i v jiných předmětech?
- jak mohu rozvíjet svou čtenářskou gramotnost? 3 komentáře
Ludmila Kovaříková18. 2. 2013 (upraveno)
- První otázkou by se měla zabývat tzv. čtenářská kontinua. Ta jsou bohužel teprve zpracovávána.
- Naplánovat si, které učivo chci zvládnou kterými metodami, tj. výkladem, skupinovou prací, experimentem a ČTENÍM.
- Metod je spousta.?
Ludmila Kovaříková18. 2. 2013
V současnosti se dává přednost metodám (aktivizačním), které rozvíjejí jednotlivé dovednosti pohromadě. Méně se u nás ví o strategiích - explicitní výuce dovedností.
Jenže to vše se musí použít na správných textech.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013Odpovědět
Netuším (a nikdy jsem ještě neslyšela), co jsou to ta kontinua. Mohla bys mi to nějak přiblížit??
Mediální gramotnost
- co můžeme po mediálně gramotném žákovi požadovat v daném období?
- jak zjistím, že je žák v daném období mediálně gramotný?
- jak mohu mediální gramotnost rozvíjet i v jiných předmětech?
- jak mohu rozvíjet svou mediální gramotnost? 19 komentářů
Zuzka Vízková18. 2. 2013
Mediální gramotnost je dle mého názoru znalost médií, schopnost rozumět jejich řeči, kriticky přijímat a hodnotit mediální sdělení. Myslím si, že byla velmi vhodně začleněna do RVP, jelikož je v 21.století nutná.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Zuzka Vízková Znalost médií? Co si pod tím mám představit?
Hodnocení mediálního sdělení - na jaké úrovni? Jsou nějaké stupně?
Kdy by měla nastat situace, že dítě nepřijme zcela bez kritiky reklamu na hračku o Vánocích??
Zuzka Vízková18. 2. 2013
Ráda bych se zeptala, jak jste na tom vy jako rodiče a učitelé s mediální gramotností? Považujete ji za důležitou ve školní výuce??
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
Já si vždycky vzpomenu na Jamie McKenzie a jeho cukrátka mysli - http://spomocnik.blogspot.cz/1998/10/cukratka-mysli-nahrada-pravdy-placebem.html
Ten článek je z roku 1998 a říká skoro vše potřebné.?
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
Musíme tedy s médii bojovat, a přitom víme, jak je to těžké. Chtě nechtě nám nezbývá nic jiného, než zaujmout žáky něčím jiným - něčím pozitivním a výukově nosným. Chce to cit a dobré nápady.?
Zuzka Vízková18. 2. 2013
Znalostí médií jsem myslela povědomí o druzích médií a o tom, jak fungují (jejich ekonomický princip, zaměstnání jako každé jiné, za vším stojí lidé, apod.) - na tom pak založit kritické přijímání a hodnocení dětí (studentů).?
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
Chcete-li jako učitelé přijít na dobré nápady, měli byste být síťově gramotní. Nevím, zda mi rozumíte, ale právě přímá výměna poznatků na síti je nejsnadnější způsob získání aktuálních funkčních nápadů.?
Zuzka Vízková18. 2. 2013
Jedna věc je nutnost aplikovat média ("cukrátka") do vyučování, druhá věc (v návaznosti) pak samozřejmě to, abychom studenty chránili před negativními vlivy (absolutní pravda ve zpravodajství, klamavá reklama, nebezpečí sociálních sítí,...) tím, že se sami naučí, jak že to vlastně v těch médiích chodí.?
Zuzka Vízková18. 2. 2013
+Bořivoj Brdička Souhlasím se síťovou gramotností učitelů. A ptám se - jste vy sami aktivní na sítích? Myslíte si, že většina vašich kolegů také? Nebo se k tomu stavíte spíše negativně??
Berka Malíčková18. 2. 2013
Média jsou všudypřítomná a nelze je vymazat ze života dětí, proto je potřeba naučit děti přistupovat k médiím obezřetně a kriticky, což zase souvisí s informační gram.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Zuzka Vízková Důležitou? Spíš by bylo lepší zeptat se, zde je natolik důležitá, že na ni budeme nějak cílit.
Pokud za média budeme považovat i internetové zdroje, pak beru. Tady na to jistě bude čas i příležitost.
Ale problém je, když se uměle vytváří situace, které bychom pak rozebírali (zhlédnout záznam, abychom si pak mohli povídat o jeho vypovídací hodnotě; vybrat článek v novinách, abychom mohli dokazovat, kolik je na něm pravdy...). Trochu náročné.
Navíc si sama nejsem úplně jistá, jestli bych všechny záludnosti dokázala odhalit.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Zuzka Vízková Pokračuju...
Klasickou ukázkou byly volby prezidenta.
Ale opravdu si troufne učitel začít takové téma rozebírat se žáky? Kdo na to má, aby vše ustál naprosto nestranně??
Zuzka Vízková18. 2. 2013
+Pavlína Hublová Za média bych určitě považovala i internetové zdroje. Médium je právě tak široký pojem, že je to až zmatečné. Ale myslím, že masmédia všichni známe. Určitě je zbytečně náročné dokazovat poměr pravdivých informací v novinovém článku bez kontextu. Existují ale i konkrétní doporučené očekávané výstupy navržené MŠMT v souvislosti s RVP, kde u každého z nich je příklad cvičení, které lze s dětmi dělat, popř. na podobné bázi vymyslet jiné. Metodických portálů i příruček je už dnes poměrně hodně. Samozřejmě záleží s kým se o tom bavíte - zda s desetiletým žákem nebo s maturantem.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Zuzka Vízková Bohužel mnoho učitelů by na síťovou gramotnost musela odpovědět záporně - nemám, nevlastním, neznám.
Alespoň v tom smyslu, jak to zde chápeme.
PS: Optimistické je, že se to poomaloučku poolehoučku zlepšuje. Tady se snaží dobrou službu udělat šablony EU - nutnost sdílet (i když se někomu u toho kroutí palce u nohy).?
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
Dobrým příkladem, jak učit mediální výchovu a zároveň aplikovat pedagogiku nejistoty je profesor Mills Kelly. Zde odkaz:
A professor teaches his students skepticism by instructing them to create hoaxes with the web as their laboratory.
http://www.themorningnews.org/article/here-there-be-monsters?
Zuzka Vízková18. 2. 2013
+Pavlína Hublová Ano, neutrálnost co se týče mediálních obsahů je těžká. Je ale možné dětem ukázat (třeba právě na tomto příkladu) jak se médií využívá v politice (můžeme navázat i na téma propagandy). V podstatě je to obrovský (a téměř výhradně používaný) nástroj komunikace politiků. A protože není přímý, je velmi dobře ovlivnitelný. Před volbami bylo i možné poměrně dobře identifikovat i bulvarizaci seriózních novin.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Zuzka Vízková Jen pozor - netušíme, jak bude žák popisovat doma nestrannou debatu o politických tématech (nebo jinak citlivých či nejistých). Naštvaný rodič není zrovna to, co by mi stálo za to pouštět se na tak tenký led.?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
+Zuzka Vízková Téma politiky je takový tanec na tenkém ledě. Vyhýbat se úplně nechci, ale většinou si situace demonstrujeme na puntíkovaných a pruhovaných, i barvy už politické strany zabraly :)?
Mira Friedrichová19. 2. 2013
Na našem gymnáziu se každoročně koná Mediální týden, zvou se novináři z různých medií, ale také lidé, co dělají třeba Public relations, reklamu a pod., a povídají o své práci. Člověk se tak dozví třeba to, že být v televizi moc velký odborník na nějakou oblast, není žádoucí, protože pak mluví zbytečně konkrétně, jak se vyrábí pozitivní povědomí o nějaké firmě nebo co určuje, která informace je na titulní straně novin. Je to velice zajímavé - oni totiž ti novináři jsou v osobním kontaktu hodně upřímní. ?
Přírodovědná gramotnost
- co můžeme po přírodovědně gramotném žákovi požadovat v daném období?
- jak zjistím, že je žák v daném období přírodovědně gramotný?
- jak mohu přírodovědnou gramotnost rozvíjet i v jiných předmětech?
- jak mohu rozvíjet svou přírodovědnou gramotnost? 13 komentářů
Jitka Rambousková18. 2. 2013
Přírodovědná gramotnost? Můžete mi někdo přiblížit obsah? ?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Jitka Rambousková Zrovna jsem se na ni zeptala, jakou pozici má v pomyslném žebříčku.
Jinak bych byla taky ráda, kdyby mi ji někdo objasnil. Třeba zjistím, že jsem i zde negramotná.?
Ludmila Kovaříková18. 2. 2013
Právě že si nejsem jistá, jestli ona PG nevychází více ze znalostí než dovedností.?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
„Celkový cíl vzdělávací oblasti je, dát žákům základy přírodovědné gramotnosti, která jim umožní provádět podložené úsudky a používat získané operační vědomosti pro úspěšné řešení problémů tak, aby žák byl schopen:
- porozumět přírodním aspektům ovlivňujících život člověka a vysvětlit přírodní jevy ve svém okolí,
- osvojit si některé základní pojmy, zákony a metody přírodních věd,
- osvojit si základní postupy, jimiž přírodní vědy získávají nové poznatky,
- získávat informace o přírodě a jejích složkách prostřednictvím vlastních pozorování a experimentů v laboratoři a v přírodě,
- pracovat s grafy, tabulkami, schématy, obrázky, náčrty, mapami,
- využívat prostředky ICT při vyhodnocování a zpracování získaných údajů,
- vytvářet si vlastní úsudek o těch aspektech přírodovědných poznatků, které jsou důležité pro život společnosti...
K rozvíjení přírodovědné gramotnosti přispívá i geografie a průřezové téma environmentální výchova.“?
Jitka Rambousková18. 2. 2013 (upraveno)
Když to jsou vědy, kde nelze věci vymýšlet od začátku. Na knihu mohou mít vlastní názor, ale na Brownův pohyb asi moc ne. +Ludmila Kovaříková ?
Karel Malík18. 2. 2013
Dle mého je přírodovědná gramotnost např. o užití získaných dovedností např. z fyziky, chemie či zeměpisu při vysvětlení nějakého, třebas i neznámého jevu.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
Když si tak čtu to moudro vložené Jitkou, mám pocit, jako kdybych skoro každou charakteristiku už někde četla (u nějaké jiné gramotnosti?)...?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
našla jsem na rvp.cz - znáš ten web? :D?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Jitka Rambousková Tušila jsem, že to bude "od nás". Ale to na mém komentáři nic nemění :D?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
Ty začátky vět jsou zcela universální a věta "Pracuje s grafy.." je asi všude.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Karel Malík Božínku, zase jedna gramotnost, kterou neovládám!?
Jana Zárubová18. 2. 2013
+Pavlína Hublová asi to bude tím, že se vlastně všechny ty gramotnosti prolínají?
Karel Malík18. 2. 2013Odpovědět
+Pavlína Hublová už to tu někde někdo psal a s tím souhlasím, že nemáme šanci znát vše, ale myslím, že něco málo by si naše děti ve školních lavicích odnést měli od každé z gramotností?
Informační gramotnost
- co můžeme po informačně gramotném žákovi požadovat v daném období?
- jak zjistím, že je žák v daném období informačně gramotný?
- jak mohu informační gramotnost rozvíjet i v jiných předmětech?
- jak mohu rozvíjet svou informační gramotnost? 18 komentářů
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
Co můžeme požadovat je věcí standardů. Na nich většinou pracuje skupina odborníků několik let, veřejnost je komentuje a pak se musí pořád vylepšovat.
Chci říci, že se na toto otázku dá v tomto prostoru jen obtížně odpovědět.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
1. období (3. třída): vybrat důležité sdělení z daného textu (zprávy), shrnout vlastními slovy (i když i to je dost těžké na třeťáka).
2. období )5. třída): výše zmíněné + kriticky zhodnotit zdroj informace, hledat alespoň ve dvou zdrojíchˇ(ověřit si informaci)?
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
To podstatné je učit a ověřovat skutečné gramotnosti. V případě informační najít, zpracovat a prezentovat vhodná fakta. Je to zásadně něco jiného, než stáhnout článek z Wikipedie a odevzdat ho jako referát na dané téma.?
Bořivoj Brdička18. 2. 2013
V současnosti jdeme ještě dále a mluvíme o tzv. pedagogice nejistoty - http://spomocnik.rvp.cz/clanek/17075/. Ta je o tom, že máme učit žáky správnou míru pochybnosti u každého faktu, který se dozvědí. Platí to i u látky z učebnice.?
Jana Zárubová18. 2. 2013
A rozhodně by se toto mělo odehrávat ve všech předmětech, nejen v informatice.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Jana Zárubová Jak toho docílit?
Dosud se učitelé na jedné škole ani neshodnou, jak má vypadat kvalitní referát a teď bychom dokonce chtěli, aby vyžadovali po žácích kritické hledání informací?
+Bořivoj Brdička Není "pochybování o všem" pro některé učitele cestou do pekla? Co když začnou žáci pochybovat i o jejich "božství"??
Jana Zárubová18. 2. 2013
Jak toho docílit, fakt nevím. Komunikovat, sdílet, diskutovat...?
Ludmila Kovaříková18. 2. 2013
Myslím, že nejen zpracovat a zhodnotit, ale i sdílet a zpracovávat společně s ostatními, patří do IG.?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
+Pavlína Hublová Aspoň se vrátí na zem :)?
Hana Pilařová18. 2. 2013
a proto moje INFODUMy jdou napříč předměty, co se obsahu týče :)?
Libor Klubal18. 2. 2013
A co schopnost určit kvalitu informace? Nejde jen o to něco najít, ale určit zda nalezené informace lze považovat za dostatečně kvalitní.?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
+Libor Klubal to by bylo skvělé a je to sakra těžké, když ta wikipedie je ve vyhledávači na prvním místě a mlátit žáky nesmím.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Libor Klubal Tohle je velmi sporné - protože musí mít žák už nějaký přehled. Musí mu být jasné, že když hledá info o chloru, že nalezení na webu "maminky maminkám" asi nebude relevantní.
Ale jasně že souhlas. Jen bych tuhle dovednost "vypilovávala" až na střední škole.?
Libor Klubal18. 2. 2013
Tak alespoň srovnat informace z více zdrojů, nenechat děti zajásta nad prvním nalezeným odkazem. Běžně nechávám osmáky hledat nejvyšší vrcholy zemí EU a pak srovnáme nalezené údaje - a ejhle on to má každý trochu jinak.?
Berka Malíčková18. 2. 2013
Myslím, že některé věci by se měly dětem vtloukat do hlavy hned od samého počátku....tedy v okamžiku, kdy jsou schopné si najít informaci, měly by uvést vždy její zdroj a následně i ověřit u jiného....a nečekat až budou starší?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
Do nedávna se velmi špatně hledala váha kolibříka - našli letadlo, tašku apod, ale pták skoro nebyl. Taky se nestačili divit.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Berka Malíčková Takové dovednosti nemají ani mnozí dospělí...
Hledání zdrojů se i dá, ale pak to souvisí opět se čtenářskou gramotností - najít (nejlépe rychle) danou informaci a dokázat porovnat s tím, co bylo v prvním zdroji.
Uff.?
Mira Friedrichová19. 2. 2013
Mimo to, co je uvedeno výše, pokládám za informačně gramotného člověka, kterému předložím nový přístroj nebo program a on ho postupně ovládne a začne smysluplně využívat.
A také člověka, který dokáže pochybovat o informaci předložené jako fakt a pokusí podívat se na ní z jiného úhlu, ověřit si jí z jiných zdrojů a zaujmout vlastní stanovisko.?
Finanční gramotnost
- co můžeme po finančně gramotném žákovi požadovat v daném období?
- jak zjistím, že je žák v daném období finančně gramotný?
- jak mohu finanční gramotnost rozvíjet i v jiných předmětech?
- jak mohu rozvíjet svou finanční gramotnost? 20 komentářů
Pavlína Hublová18. 2. 2013
Finanční gramotnosti je všude dost a dost. A pořád jsou v televizi ty "výhodné nabídky na půjčky".
Myslím, že v tuto chvíli cílíme na špatnou věkovou kategorii, pokud chceme zachránit současnou populaci od krize.?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
Tady asi nebude problém rozvíjet ji napříč předměty. Jasně, že matika se nabízí, ale ta je jenom jakýmsi nástrojem FG. Momentálně třeba v občance v 8.tř máme velkou kapitolu o hospodaření a vlastně se věnujeme FG. Taky je to hodně zajímá a cítí, že jsou to praktické informace.?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
někdy mám ale pocit, že tahle "moudra" do dětí začínáme hustit moc brzy. Proč by měl žák 5. ročníku vědět o úrocích??
Ludmila Kovaříková18. 2. 2013
Přiznám se, že jsem kolegyni nabízela, že v individualizaci češtiny klidně přečteme nějaké texty do finanční gramotnosti. Takže proč FG nepropojit i s čj. Jen to dokázat propojit.?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
Všechny smlouvy jsou o pochopení textu.?
Berka Malíčková18. 2. 2013
s FG na základní škole mám trochu problém a nedokážu si zcela představit, jak by měla probíhat?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
Ale k finanční patří taky už zmiňované úroky, splátky... Co ještě?
Víme vlastně s jakými znalostmi bychom měli žáky ze ZŠ odeslat dál??
Jana Zárubová18. 2. 2013
Úroky, splátky a taky daně řešíme v matematice.?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
Naopak, na ZŠ není žádný problém. Snad jenom s přiměřeností věku. Existuje spousta materiálů, které s výukou pomáhají. ?
Jana Zárubová18. 2. 2013
Rozhodně by se měly děti již brzy dovědět, že existuje nějaký finanční rozpočet rodiny, že není možné utrácet více, než přijímají?
Jitka Rambousková18. 2. 2013
Třeba teď jsem se bavili o penězích, jejich funkci, jak se určuje hodnota, že nejdou jen tak natisknout. Třeba skoro hodinu nám zabraly karty - kreditní, debetní, jak s nimi zacházet, ochrana údajů,...?
Hana Pilařová18. 2. 2013
tak FG se dá zamotat do mnoha oblastí
- do matiky ty početní věci
- do občanky hospodaření doma i to státní
- do češtiny všechny ty smlouvy, formuláře
- do informatiky finty reklam a jejich výroba a atd?
Hana Pilařová18. 2. 2013
myslím, že v tomhle směru není nikdy brzo .. záleží na úrovni a obsahu a jeho přizpůsobení věku
za mě a matematiku .. vždycky jim zdůrazňuju .. když už nic jiného si pamatovat nebudete, tak tohle teda JO!?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Jana Zárubová Není tohle úkolem rodiny? Přeci, když maminka nemá peníze na drahou hračku, vysvětlí to dítěti.
Pořád máme tendence suplovat rodinu...?
Pavlína Hublová18. 2. 2013
Napadá mě, když si čtu komentář +Hana Pilařová , že možná si v tom děláme zbytečným pojmenováváním dalších a dalších gramotností stále větší chaos. :)?
Jitka Rambousková18. 2. 2013 (upraveno)
Moc maminek to neumí a děti mají pocit, že to tak musí být, když to dělá maminka.?
Ludmila Kovaříková18. 2. 2013
+Pavlína Hublová Také jsem na ten zvětšující se zmatek myslela. Tedy jak to vidíte, čím více gramotností, tím větší přesnost, nebo chaos??
Pavlína Hublová18. 2. 2013
+Ludmila Kovaříková Myslím, že ano. Jen se rozpitvává něco, co mohlo klidně zůstat vcelku.?
Mira Friedrichová19. 2. 2013
FG se v momentálním pojetí zužuje víceméně jen na hospodaření a úroky. Nicméně kolik dospělých občanů rozumí tomu, jak se z jeho hrubé mzdy počítá ta čistá, kolik je superhrubá mzda (tzn. kolik musím vydělat zaměstnavateli, aby byl alespoň na nule), kolik procent zdravotního a sociálního pojištění platí zaměstnanec a kolik občan. A že svou mzdu nemůžu počítat podle toho, kolik jsem minulý týden dostala na účet.
Do finanční gramotnosti patří to, jak se platí elektřina a plyn (na pochopení ročního vyúčtování podle mne nestačí ani VŠ :) ), jaké existují daně a milion dalších věcí.
Podle mne by se mělo dětem začít vysvětlování tím, že si nejde koupit nic zadarmo (ani 2+1 v akci), že výhodné ceny jsou výhodné zejména pro obchodníka , a že mobilní operátor není motivovaný tím mi udělat radost, ale vydělat na mě. Že smlouvu na cokoli nemám podepsat na místě a že nebudou tak krásné, radostné a šťastné jako lidé v reklamách i kdyby si koupili všechno, na co ty reklamy jsou.?
Mira Friedrichová19. 2. 2013
Mimochodem k tomu platu - vezměte své roční příjmy, které jste nedávno podepisovali v rámci daňového přiznání, vydělte 12, vložte sem:
http://www.finance.cz/dane-a-mzda/kalkulacky-a-aplikace/mzdovy-kalkulator/? spočítejte a přepněte na výpočet měsíčního zúčtování, ověřte si, kolik za nás platí škola na superhrubé mzdě nebo např. na sociálním pojištění, možná vás to překvapí.?
Jestli chcete sledovat, jak se hlasování vyvíjí, tak občas navštivte stránku Google Plus, která je vlnobití věnována.
Pokud chcete cokoli říct/napsat k vlnobití, napište na nástěnku. Také na nástěnce uvítáme Vaše návrhy na témata k hlasování...
Jak se v den konání k vlnobití napojit? Velmi snadno: stačí kliknout na tento odkaz: https://plus.google.com/s/%23vlnobiti3-21. Zobrazí se Vám sociální síť Google Plus s výběrem připravených otázek (jsou označené #vlnobiti3-21). Pokud máte účet Google, přihlašte se a můžete ihned psát komentáře.
0 komentářů:
Okomentovat
Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína