18. 2. 2013

22. PEPOUŠovo vlnobití III.: Máme už za sebou tvorbu DUM pro EU PES? Co nám to přineslo?

Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností. Nově probíhají vlnobití na síti Google Plus.


Téma: Máme už za sebou tvorbu DUM pro EU PES? Co nám to přineslo? 

Následuje přepis diskuze...




Jakou formou probíhala první seznamování vašich učitelů se zapojením školy do projektu? 14 komentářů
- školení?
- instruktáže? 

Pavlína Hublová25. 2. 2013
Myslela jsem, že proškolení měl mít na starosti manažer projektu nebo nějaký metodik. Ale měla jsem nejeden telefonický rozhovor se zoufalým učitelem, který sháněl informace kde se dá, protože nevěděl, kde hledat pomoc/radu.
To asi takto být nemělo...?

Hana Pilařová25. 2. 2013
průběžně jsme se dohadovali co
následně jsme se dohadovali kdo
následovalo jak
a teď už řešíme "stíháme?" :)?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
Informovali jsme ostatní kolegy a průběžně je projektem vedeme. Já metodik, šéfka manažerka.?

Jitka Rambousková25. 2. 2013
Je to poměrně dávno :). U nás se teď odevzdávaly poslední práce, protože v dubnu končíme.
Ale nějaké školení bylo, je fakt, že hodně zmatečné.
Vím, že to spousta lidí nechápe, ale administrativu projektu nám obstarávala firma. Ano, zaplatili jsme, ale nemuseli jsme řešit to, co se tu občas probírá (čísla, jak se co vykazuje,...), nikdo nepsal monitorovačky o prázdninách, podklady pro výběrovky, provedli kontrolu materiálů před odesláním a všechno prošlo na poprvé. ?

Pavlína Hublová25. 2. 2013
Byla povinnost, aby na každé škole byl kromě manažera i metodik? Jaké byly jeho povinnosti??

Hana Zahrádková25. 2. 2013
U nás na Kladně nás informovali na poprvé zástupkyně a pak to měly na hrbu. Jak to dodělali nevim.?

Jitka Rambousková25. 2. 2013
Na zbohatnutí to není :) Opravdu spíš odměna než výdělek, jak to bylo prezentované na začátku. ?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
:D :D :D Co já vím, kdo to bude číst.?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
Když budeš pozorně číst, tak se to tu objevilo. :D?

Pavlína Hublová25. 2. 2013
+Jitka Rambousková I proto jsem se ptala, jestli se to vůbec těm učitelům vyplatí.?

Pavlína Hublová25. 2. 2013
+Bohuslav Hora :)?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
Tak +Jitka Rambousková už to napsala, milionáři z nás nebudou. :D?

Jitka Rambousková25. 2. 2013
Lepší než drátem do oka :)

A pak je to na každé škole jiné. Buď dala hodně lidem a málo na nákupy, nebo obráceně. To bylo o tom manažerském rozhodnutí. :D?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
My si ještě všímáme, že jsou DUMy a DUMy a hodláme to zohlednit.?



Jak jste byli zapojeni do projektu konkrétně vy? 18 komentářů

Hana Pilařová25. 2. 2013
mám celý průběh u nás ve škole na starosti .. od podání žádosti, přes koordinaci prací, kontrolu vytvořených materiálů, po tvorbu MZ

a k tomu tvorba tří sad?

Janek Wagner25. 2. 2013
Byl jsem u přípravy projektu a pak ho v počátku propagoval.?

Pavel Hodál25. 2. 2013
oficiálně nijak. Neoficiálně žádost, monitorovačky, konrola DUMů, úložiště, samostatně pak tvorba vlastních materiálů?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
Jsem metodik projektu, schvaluji DUMky a tvořím dvě sady. Někdy je mi z toho úzko. :)?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
:D :D?

Hana Zahrádková25. 2. 2013
:)?

Ludmila Kovaříková25. 2. 2013
Kromě vypracování dumů jsem oficiální organizační manažer, spíš ale proto, že nikdo jiný Příručku nepřečetl.?

Pavlína Hublová25. 2. 2013
+Ludmila Kovaříková Už jsem se bála, že tu nebude žádný tvůrce DUM!
Kdy jsi tvořila? O prázdninách??

Bohuslav Hora25. 2. 2013
Zasmál bych se, ale spíš je to k pláči a obdivu +Ludmila Kovaříková ?

Hana Pilařová25. 2. 2013
já své DUMy tvořím většinou průběžně .. jednu sadu jsem výjimečně dělala o letních prázdninách, protože na to byl čas?

Ludmila Kovaříková25. 2. 2013
Tvořím průběžně, když něco potřebuji do vyučování. Pak vznikají věci, které se skutečně využiji. A vzhledem k tomu, že PL do angličtiny využívá i kolegyně, zas tak špatné být nemůžou.?

Pavel Hodál25. 2. 2013
Byla vaše funce v rámci projektu (manažer, monitorovačky apod) placena? nebo jste to vše dělali jen tak mimochodem jako informatici nebo ICT koordinátoři??

Hana Pilařová25. 2. 2013
je placena?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
Mám to všechno zaplaceno.?

Ludmila Kovaříková25. 2. 2013
+Pavel Hodál   Původně placená být neměla, ale s příchodem nové ředitelky se situace změnila. Takže mi moji práci zaplatí. A rozhodně by měli i Vám.?

Pavlína Hublová25. 2. 2013
+Pavel Hodál Pavle, prosím, mohl bys svou otázku "ztučnit"? Je dost důležitá a nerada bych ji pak přehlédla, až budu kopírovat. Díky.?

Petr Vanický26. 2. 2013
Jsem oficiálně věcný manažer projektu, tedy starám o podklady pro výběrová řízení, kontroluju dumy ostatních, zapojuju a spravuju nakoupenou techniku a k tomu tvořím 4 sady, tedy 80 DUMů. Ale už jich mám 55!?

Petr Vanický26. 2. 2013
jo a placený to mám, ale ferari si za to nekoupím .-(?



Co jste vy/vaši kolegové nejvíce řešili v rámci tvorby materiálů DUM? Kde a jak jste nacházeli odpovědi? 
5 komentářů

Hana Pilařová25. 2. 2013
nejčastěji šlo o autorská práva a citace
ještě že máme portál rvp.cz a jeho rady autorům :)?

Hana Zahrádková25. 2. 2013
Ano!?

Pavlína Hublová25. 2. 2013 (upraveno)
Souhlasím s +Hana Pilařová . Jsou to opravdu nejčastější dotazy.
Bohužel není vždy jednoduché na ně najít odpovědi, že +Janek Wagner ? Tady mi taky hodně pomohla +Česká škola .?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
Ano, to mi taky hodně pomohlo - rvp a rady na něm.?

Petr Vanický26. 2. 2013
jako +Pavlína Hublová ?



Co byste udělali jinak, pokud byste mohli svou školu opět zapojit do EU PES? Co byste poradili školním manažerům projektů, aby měli na paměti? 12 komentářů

Hana Pilařová25. 2. 2013
snažit s ezapojit opravdu všechny .. je nás ve škole pár a pro tu skupinku, která projevila zájema  chuť udělat něco víc, je to docela náročné?

Pavel Hodál25. 2. 2013
trvat na tom, že nejdříve probhne analýza potřeb, a to hodně důkladná. Teprve pak školení a následně vlastní tvorba. Ty první dva kroky se často vynechaly.?

Hana Zahrádková25. 2. 2013
Ano, nejdříve si říct, co budeme chtít a pak, co jsme schopni zvládnout!?

Pavlína Hublová25. 2. 2013
+Hana Pilařová Zapojení všech učitelů - jak toho dosáhnout? Příkazem? Přemlouváním??

Hana Pilařová25. 2. 2013
to právě nevím .. nepovedlo se mi to?

Bohuslav Hora25. 2. 2013 (upraveno)
Lákáním - jedna sada je za x hrubého. Ale stejně se všichni nezapojili. Zbývá ještě rozdělit nějakou tu sadu.?

Hana Pilařová25. 2. 2013
tak my než do toho šli měli jasno, kdo co bude dělat .. takže sady byly rozděleny včas .. ale z prvního stupně byl zájem minimální .. tam vzniká jen sada pro přírodovědu .. a část sady pro Aj?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
My jsme měli jasno taky, přesto se toho někteří bojí ještě teď. Někoho to nadchlo a pracuje. A posunuje se kupředu. Kvalita se zvyšuje.?

Jitka Rambousková25. 2. 2013
U nás si každý napsal, jak se zapojí a jaké sady by chtěl dělat. Takže se všichni tvůrci zavázali dobrovolně. Pár lidí nedělalo nic (a pak se divili, že nemají notebook). ?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
:D :D :D?

Pavel Hodál25. 2. 2013
Možná jen taková důležitá drobnost. u Šablon není žádná "udržitelnost" v rámci projektu. Takže jednou vytvořené DUMy je možno recyklovat? :-)?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
Už jsem psal, že to podruhé nedokážu použít, že si to musím upravit, myšlenka je stejné, provedení se liší, takže už i některé relativně nové věci recykluju. :)?



DUM jsou učiteli nejen vytvořeny, ale také ověřeny. Jak probíhalo ověřování u vás na škole? Pomáhali jste si navzájem? 19 komentářů

Hana Pilařová25. 2. 2013
tvorba i ověřování probíhá v podstatě současně .. většina DUMů u nás vzniká tak, že jsou teď aktuálně třeba, takže se vytvoří a během týdně ověří .. takže je ještě dost nehotového, ale většina z toho, co je vytvořeno, je už také ověřeno?

Daya Murová25. 2. 2013
Pomáháme si navzájem (hlavně díky tomu, že kdo měl loni sedmáky, nestihl často vytvořit sedmáckou sadu a letos je už neučí).?

Jitka Rambousková25. 2. 2013
Bez problémů. I moje materiály pro ICT na 1.stupni ověřovali kolegové, zapsali do třídnice, já zapsala do seznamu a bylo to :)?

Hana Zahrádková25. 2. 2013
My jsme taky tvořili za pochodu a aktualně.?

Pavlína Hublová25. 2. 2013
Ověřoval si vždy autor nebo jste si materiály i předávali??

Daya Murová25. 2. 2013
Předáváme.?

Pavel Hodál25. 2. 2013
Já mám se svými DUMy z informatky spíš jiný problém. Tak jako vše, i tyto DUMy velmi rychle morálně zastarávají. Zatímco taková přírodověda nebo matematika přetrvají, pokud někdo otevře mé DUMy za rok, za dva - tak už se skoro nebudou dát použít.?

Jitka Rambousková25. 2. 2013
+Pavel Hodál Všichni jsme na tom stejně, už dnes jsou některé moje věci nepoužitelné, protože se různé webové služby změnily či přestaly fungovat.?

Pavel Hodál25. 2. 2013 (upraveno)
Velmi mě pobavil požadavek MŠMT, abych DUM ve formě videa doložil ve formátu PDF.?

Jitka Rambousková25. 2. 2013
jj, tak jsem dělala screenshoty jako důkaz :)?

Hana Pilařová25. 2. 2013
mám ve svých sadách několik DUMů nedoložitelných v PDF .. takže tvořím průvodní materiál s odkazem na video, online formulář či webovou stránku?

Pavlína Hublová25. 2. 2013
Bylo někde dáno, jaké formáty jsou doporučené nebo naopak nedoporučené??

Hana Pilařová25. 2. 2013
je to v jedné z příruček na téma "jak vypracovat monitorovací zprávu"?

Pavlína Hublová25. 2. 2013
+Hana Pilařová A video tam není nijak komentováno? Zdá se mi opravdu zvláštní, že má být doloženo ve formátu PDF...?

Pavel Hodál25. 2. 2013
Netuším, jak je to v oficiální příručce, ale video v PDF byl skutečný požadavek z MŠMT v rámci monitorovací zprávy a  dokud jsem to nedoložil, tak nám ji neuznali. Příručka nepříručka. Logika stranou.?

Jitka Rambousková25. 2. 2013 (upraveno)
Kvůli tomu se vrací DUMy, nějaký úředník neměl vhodný přehravač nebo se nechtěl podívat, tak všichni posílají screenshoty.?

Hana Pilařová25. 2. 2013
pro video tam jetuším  formát mp4?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
Dokládám ze všeho nedoložitelného screenshoty.?

Petr Vanický26. 2. 2013
Takových nedoložitelných v pdf zatím moc nemáme, ověřujeme si většinou sami, kdo vytvoří, sám ověří, ale občas si něco půjčujeme. Třeba moje goniometrické funkce v geogebře mezi kolegy docela frčí. ?



Tvorba DUM často znamenala naučit se (ještě lépe) pracovat s technologiemi. Měli jste k dispozici metodika/ICT koordinátora, který by vám poradil? Nebo jste hledali pomoc jinde/jinak? 19 komentářů

Pavel Hodál25. 2. 2013
bohužel u nás tvorbě DUMů nepředcházelo žádné školení ani poučení, takže se lepily tak, jak to šlo. Učitelé pouze zopakovali stejné chyby, jaké dělali už před tím a ke zlepšení nedošlo.?

Jitka Rambousková25. 2. 2013
Měli mne, ale řešili jsme poměrně málo věci.?

Hana Pilařová25. 2. 2013
sám sobě metodikem (protože to prostě ve škole jsem já) a k ruce hejno Pepoušů (co stále objevují něco nového) :)
Ve škole se ze své pozice snažím řešit problémy i dotazy, pokud jsou a přijdou?

Pavel Vondra25. 2. 2013
PocMg. Pavel Vondra (dvě kolegyně se ptaly, a vyhráli si s nimi) :-)?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
Řešíme neustále něco, nic si nenechávám pro sebe, díky této komunitě toho vím poměrně dost, díky, díky Vám všem.?

Janek Wagner25. 2. 2013
Bohužel tlak dodavatelů IWB znamenal využívání jejich proprietárních nástrojů i v případech, kdy byly zcela nevhodné.?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
+Janek Wagner Ano, s tím souhlasím, ubránit se tomu tlaku bylo v některých chvílích nadlidské. :D?

Pavel Vondra25. 2. 2013
+Janek Wagner Potřeboval bych to vysvětlit.?

Pavlína Hublová25. 2. 2013
Ukázalo se +Bohuslav Hora a +Janek Wagner , že někteří ředitelé nejsou (a měli by být) manažery. Nedokázali se zorientovat v principu nabídky a poptávky.?

Pavlína Hublová25. 2. 2013
+Pavel Hodál Mám podobnou zkušenost. Vše to pak opět padá na hlavu učitele - je nutné předělat, opravit, upravit.
Bohužel se tomu ne vždy dalo předejít...?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
Ani se jim nedivím, neměli žádné zkušenosti a do projektu museli víceméně povinně - ČŠI lovila čísla panu Dobešovi, aby se předvedlo, jak je projekt úspěšný. A pak nikdo neměl představu, co takový projekt umí. A ty změny za běhu projektu, chuťovka. ?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
My jsme udělali pro učitele všechno, co šlo, sdělili jsme jim všechny informace, které jsme měli, stejně jsme museli některé informace upravovat.?

Pavlína Hublová25. 2. 2013
+Bohuslav Hora Bohužel ani koordinátor projektu neměl vždy všechny nejnovější informace :(
Ale nějaké školení proběhlo, že?!?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
:D Nějaká školení probíhala na počátku projektu, kdy jsem se starali o svůj projekt s nadanými dětmi, a protože jsme se nehodlali zbláznit tím, že pojedeme oba najednou, tak jsem to nastartovali v ten nejzazší termín, už je po školeních a trachtacích. Tak proto občas mívám nejapné dotazy začátečníka. :D?

Janek Wagner25. 2. 2013
+Pavel Vondra Na tvorbu DUM se v mnoha případech hodí spíše GeoGebra, Desmos, Edison, Newton, Algoodoo.a podobné aplikace než SMART Notebook nebo Active Inspire. ?

Pavel Vondra26. 2. 2013
+Janek Wagner Na druhou stranu, dostali jsme k Activu, který máme ze starých IWB ještě EASYteach. Nikdo mě nenutí je používat, ale máme o mohu si vybrat co použiji, když budu potřebovat podobný SW.?

Petr Vanický26. 2. 2013
U nás máme jen jeden IWB a pokud vím, tak přímo pro něj nedělal dumy nikdo z kolegů. Většina si vystačila s prezentacemi v powerpointu, případně pracovními listy ve wordu. Geogebru, prezi tackk a další jsem použil jen já a jen proto, že o tom vím od vás. Školení jsem nabízel, ale zájem nula. Když jsem viděl, že jedna kolegyně musela 3x předělávat pracovní list ve wordu, protože jeho úroveň byla tragická, tak jsem to vzdal. Na školení powerpointu, které jsem pořádal přišly 3 kolegyně. Z toho jedna po 10ti minutách prohlásila, že to všechno umí a další dvě po čtvrthodině utekly na autobus.  ?

Bohuslav Hora26. 2. 2013
:) Hořký úsměv, to neumím.?

Jitka Rambousková26. 2. 2013
+Petr Vanický klasika 

U nás se ActiveInspire používal hodně, máme tyhle tabule 4 a dlouho. Kolegové je hodně využívají a jsou na ně zvyklí. Jak jsem viděla některé práce, tak to nejsou statické prezentace, ale opravdu potřebují aktivitu žáků.?



Víte, kde jsou uložené DUM vytvořené učiteli vaší školy? Máte k nim přístup? Myslíte, že je v budoucnu budete používat? 26 komentářů

Ludmila Kovaříková25. 2. 2013 (upraveno)
Prozatím v našem úložišti na Google disku. Ráda bych je dala na stránky školy nebo jinam.

Používat je budeme určitě, už teď se hodí, když potřebujeme něco rychle. Dokonce s kolegyní sdílíme prac. listy do angličtiny.?

Hana Pilařová25. 2. 2013
naše DUMy (ty co jsou už ověřené) máme na školním webu .. přístupné jsou volně komukoliv, využívat budu rozhodně ty své .. ostatní jdou mimo mé obory
většina kolegů k práci přistupuje tak, že to dělají pro sebe a pro to, aby mohli používat dál?

Pavel Vondra25. 2. 2013 (upraveno)
Snažím se je dávat na Google Docs na intranet = Google Sites?

Pavel Hodál25. 2. 2013
Máme je uloženy na sdíleném disku na serveru?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
Podruhé to použít neumím, vždy si to musím upravit k obrazu svému a třídy, kterou mám na starosti.?

Jitka Rambousková25. 2. 2013
M:\Materialy\Šablony - všichni ví :)?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
DUMy máme uložené na síťových discích a jsou vidět přes webové stránky školy ven - k použití pro ostatní tak, jak to vyžadují pravidla projektu.?

Pavlína Hublová25. 2. 2013 (upraveno)
Hledali jste někdy nějaké cizí DUM?

Ptám se proto, že by mě zajímalo, zda ta kvanta materiálů, které byly vytvořeny, budou mít nějaké uplatnění...?

Pavel Vondra25. 2. 2013
Jj, hledal. Ale vždy jen jako nouzovku.?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
Než vůbec byly nějaké DUM, tak jsem se díval na portálu RVP, co se to tak teď tvoří, abych měl nějakou představu, co tvořím já a kde to vlastně jsem. :D?

Hana Pilařová25. 2. 2013
občas jsem nějaké potkala .. spíš ze zvědavosti na DUMY.CZ .. a často spíš urazilo než nadchlo?

Pavel Vondra25. 2. 2013
na DUMY.cz člověk najde i dobré. Ale chce to hodně hledat.?

Jitka Rambousková25. 2. 2013 (upraveno)
Občas hledám, matiku ještě semtam použiji, ICT minimálně - testy na hardware mne fakt nezajímají a materiálů, které se nám tu líbí je dost málo.
příklad +Pavel Hodál  http://www.tybrdo.cz/virtualne-do-londyna a ani to není žádný oficiální DUM?

Hana Zahrádková25. 2. 2013
Svoje vytvořené mám doma, škola, kde jsem je tvořila, na webu nic nemá. Na rvp.cz jsem také pro inspiraci koukala na dumy.cz taky, ale zde se mi moc nelíbili a byli většinou ve formátu, co nemám k dipozici.?

Pavlína Hublová25. 2. 2013
Zkoušeli jste někdy hledat prostým vyhledávačem (třeba Google)? Nebo upřednostňujete nějaký specializovaný portál??

Bohuslav Hora25. 2. 2013
Nehledám, tvořím.?

Daya Murová25. 2. 2013
Já občas hledám, ale málokdy něco najdu. Když už něco, tak spíš náhodou. Určitě ne na dumy.cz! Většinou jsem pouze zhnusená.?

Ludmila Kovaříková25. 2. 2013
Na RVP.cz jsou dumy, které se mi líbí a využívám je. Jinde se mi moc nelíbí.?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
Protože se tam kvalita hlídá.?

Pavlína Hublová25. 2. 2013
Víte ještě o nějakém jiném portálu, na které jsou uložené DUM z EU PES?

Zatím tu zazněly dva: dumy.cz a rvp.cz?

Jitka Rambousková25. 2. 2013 (upraveno)
Před časem jsem hledala ze zvědavosti úložiště DUMů přímo na školách. Velmi různé.
Ono i technicky vyřešit online úložiště není vždycky jednoduchá věc.

https://www.diigo.com/list/jitkara/dum - už chvíli jsem neaktualzovala?

Daya Murová25. 2. 2013

Bohuslav Hora25. 2. 2013
+Jitka Rambousková Teeeda, ty máš ale přehled. :D?

Janek Wagner25. 2. 2013
Je plno krajských portálů a třeba http://www.activucitel.cz/...?

Petr Vanický26. 2. 2013
U nás máme materiály na sdíleném disku, mohou využívat všichni učitelé. Někteří je průběžně zvěřejňují na stránkách školy. Do budoucna chystáme webové úložiště, ale to až posílíme server.?

Petr Vanický26. 2. 2013
Na portály s DUMy občas koukám, ale spíš pro inspiraci, ještě se mi nestalo, že by se mi nějaký hodil tak, aby se dal přímo použít. ?



Co považujete za největší přínos projektu EU PES? 29 komentářů

Pavlína Hublová25. 2. 2013
Učitelé byli donuceni:
- naučit se lépe pracovat s technologiemi (vyhledávání obrázků, tvorba pracovních listů na PC nebo alespoň skenování)
- seznámit se s licencemi?

Jitka Rambousková25. 2. 2013
Určitě byli donuceni udělat pár věcí, do kterých se jim sice nechtělo, ale nakonec to zvládli docela se ctí.?

Pavlína Hublová25. 2. 2013
+Jitka Rambousková Máš pocit, že ocenili/ocení přínos? Budou ty technologie/znalosti používat i nadále??

Ludmila Kovaříková25. 2. 2013
Souhlasím s +Pavlína Hublová ?

Pavel Hodál25. 2. 2013 (upraveno)
největším přínosem je bohužel nákup techniky za DUMy, která nám dlouhodobě chyběla. Co se týče vlastních materiálů, ty byly jen nutné zlo k naplnění šablony.?

Hana Pilařová25. 2. 2013
někteří začali myslet trochu jinak?

Pavlína Hublová25. 2. 2013
+Pavel Hodál Bylo to "vykoupení" adekvátní? Mají učitelé pocit, že jejich práce stojí za to??

Pavlína Hublová25. 2. 2013
+Hana Pilařová Jak to myslíš??

Pavel Vondra25. 2. 2013
Moje DUMy jsou dobrou osou pro mou výuku dějepisu. U mých kolegů ten pocit mám jen někdy.?

Janek Wagner25. 2. 2013
Obávám se, že přínos je stejný jako u INDOŠe: příště už to takhle blbě neuděláme...?

Pavel Hodál25. 2. 2013
+Pavlína Hublová nemyslím si. Když jsem viděl úroveň prací, myslím si, že je prostě narychlo sepsali, aby se splnily kvóty.?

Daya Murová25. 2. 2013 (upraveno)
Některé kolegyně začaly
spolupracovat a využívat DUMy, které dělal někdo jiný.?

Jitka Rambousková25. 2. 2013
+Pavlína Hublová  Je to různé, někdo s podobnou prací zase skončil, někdo zjistil, že to jde.
+Pavel Hodál  Ano, technika je také plus, ale myslím, že je brána tak nějak mimochodem, i když bychom ji jinak také neměli.?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
Zdravíc Vás řeším přechodníky, krávovina všech krávovin. :D?

Pavel Hodál25. 2. 2013
Plus vidím v tom, že i ty méně technicky šikovné kolegyně se donutily pracovat s technikou?

Pavlína Hublová25. 2. 2013
+Janek Wagner Bude nějaké příště? A jaké budou/by měly být inovace??

Pavlína Hublová25. 2. 2013
Pokud učitelé dělali DUM pro sebe, aby je mohli používat (jak píše +Pavel Hodál ), pak jen dobře.
V opačném případě šlo pouze o to "udělat a odložit". Šlo tomuto přístupu nějak zabránit??

Hana Pilařová25. 2. 2013
+Pavlína Hublová myslím to tak, že překvapují tím, co dokáží vytvořit, do čeho se pustili .. bez šablon by to nedělali?

Janek Wagner25. 2. 2013
Projekt EU peníze školám ukázal řadu slabin v řízení škol i MŠMT: bohužel ze zákona "padajícího ho..na" vyplývá, že na průšvihy doplatí školy. Cinknutá výběrová řízení už znamenaly ?onec desítek ředitelů.?

Pavlína Hublová25. 2. 2013
Uměli bychom pojmenovat také největší problém EU PES??

Bohuslav Hora25. 2. 2013
Jasně daná pravidla na začátku projektu, vysvětlení principů projektu.?

Jitka Rambousková25. 2. 2013
Změny za pochodu jsou asi nejhorší.?

Pavel Vondra25. 2. 2013
Nejasný cíl. Podivná administrativa. Někde s docházkou, někde bez.?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
Ano, a abych byl objektivní, není to jediný projekt, kde k tomu došlo, v tom krajském se nám za běhu 3x změnila pravidla účtování. Moc příjemná věc, když projekt probíhá dva půl roku. Pak to rozšifrovat na konci když někdo vznese dotaz - to je na sloní hlavu.?

Pavlína Hublová25. 2. 2013
+Bohuslav Hora a dodám, co jsi napsal o něco výše: Pravidla, která se nemění.
Bohužel se vždycky objeví nepokrytá bílá místa...?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
No to zjistíš vždy, když odešleš monitorovací zprávu - připomínky k ní jsou studnicí k poznání i pro ostatní. Proto tu tak vášnivě občas diskutujeme. Ale co neprojde jedné škole, druhé projde bez problémů. A naopak. Divné.?

Jitka Rambousková25. 2. 2013
Jenom drobnost. Před projektem bylo "uložení do pdf" sprosté slovo a dnes to zvládají všichni, někde i s virtuální tiskárnou. Na začátku nepředstavitelné. ?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
Ano, to je ta přidaná hodnota, někteří už vědí, že existuje i pdf formát. A vůbec se ve formátech vyznají stejně jako máme povědomost o autorských právech, nad kterými jsem před tím mávali rukama. :)?

Petr Vanický26. 2. 2013
Nákup techniky je rozhodně +. Alespoň u nás, pořídili jsme novou učebnu, nějaké ty projektory a počítačové katedry, zapojení učitelé dostali notebook a to ještě nejsme s utrácením u konce. Někdy mám pocit, že je u toho dost zbytečné práce, ale alespoň je solidně zaplacená, což ve školství nebývá zvykem. 
A co se práce s technikou týče, tak drobný posun  u kolegů je, ale je to silně individuální. Někteří nezvládají a (a ani nechtějí) nic jiného než powerpoint a i s tím mají problém. Takže moc inovací se nekoná.?



Jaký užitek má z projektu EU PES vaše škola? 14 komentářů

Jitka Rambousková25. 2. 2013
O peníze jde vždycky až v první řadě. Takže peníze a za ně vybavení.?

Pavlína Hublová25. 2. 2013
Praha se účastnila nějakého projektu, který byl před boomem EU PES. Díky tomu projektu jsem získali IT + vybavení jedné třídy k IT a vybavení kabinetu Fy. "Vykoupeno" to bylo ukázkovými hodinami a vzdělávacími semináři.?

Ludmila Kovaříková25. 2. 2013
Rozhodně peníze na počítače, pomůcky, školení, na která by někteří nešli.?

Hana Pilařová25. 2. 2013
tak .. penězům navíc se neříká ne
rovnoměrně je využíváme pro různé oblasti
a u některých kolegyn objevuji kreativitu, do té doby nesledovanou?

Pavlína Hublová25. 2. 2013
+Ludmila Kovaříková Počítače pro přípravu učitelů nebo do školy pro žáky?

Ano, na spoustu školení zdarma v rámci EU PES jsem zapomněla. Opravdu z nich školy měly užitek??

Pavlína Hublová25. 2. 2013
+Hana Pilařová Zpočátku to vypadalo, že školy vlastně dostanou vybavení "skoro" zadarmo. Stojí to za ty monitorovačky, sbírání a publikaci DUM, předělávání DUM apod??

Ludmila Kovaříková25. 2. 2013
+Pavlína Hublová Počítače obojí.

Školení? Pro někoho zbytečné zlo, jiné se seznámily třeba s Geogebrou apod.?

Janek Wagner25. 2. 2013
Pražská v podstatě žádný, ale dostali jsme dvakrát jakousi kompenzaci. ?

Pavlína Hublová25. 2. 2013
+Janek Wagner Ano, bohatá Praha měla smůlu...?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
Školení a techniku, kterou si za peníze z projektu pořídíme. Také povědomost o tom, že existují autorská práva. :)?

Hana Pilařová25. 2. 2013
+Pavlína Hublová ročně máme na vybavení cca 100.000,- z obecního rozpočtu (kromě pomůcek myšleno i nábytek do tříd, jídelny a pod.), takže když jsme ze šablon vyčlenili na vybavení 500.000,- pak je to běžný rozpočet na pět let .. ano i přes to všechno, co je s tím spojeno se ty peníze hodí?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
+Hana Pilařová Tak žádným penězům, se s klidem neříká ne, jen by tento projekt mohl být tak trochu srozumitelněji podán, pravidla jasně nastavena na začátku, abych si nepřipadal jako sirota, co špendlíčkem hrabe na hrobě a hledá a hledá a hledá.?

Hana Pilařová25. 2. 2013
ano .. změna pravidel v průběhu .. to je největší zádrhel?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
To je přímo překážka.?



Máte pocit, že zapojení vaší školy do projektu bylo užitečné i pro vás - vaši práci, váš osobní rozvoj? 6 komentářů

Ludmila Kovaříková25. 2. 2013
I přes organizační nedostatky samotná práce na dumech a připravovaných hodinách přínosná byla.
- Naučila jsem se pracovat s volně dostupnými obrázky.
- Přemýšlet o pracovním listu od začátku (motivace) po závěr (reflexi, syntézu)
- Kolegyně má možnost vidět, jak pracuji při výuce dovedností.
- Děti jsou ochotnější se hlásit, když jim něco nejde. (Protože si zvykly v indiv. hodinách.)?

Hana Pilařová25. 2. 2013
mně pomohlo zapojení školy zjistit, co už všechno mám vytvořeno a dala jsem tomu řád?

Pavlína Hublová25. 2. 2013 (upraveno)
Licence byl asi největší přínos. Do té doby jsem o nich neměla ani tušení a nebo jen tak okrajově (pro vzdělávání je možné použít cokoli).

Díky tvorbě materiálů jsem si vytvořila svůj první web. Pak už to šlo tak nějak samospádem...?

Hana Zahrádková25. 2. 2013
Vyhledávání obrázků, citace a také jsem více přemýšlela o své práci.?

Pavlína Hublová25. 2. 2013
Myslím, že díky EU PES se začaly řešit i jiné věci - souhlasy s publikací obrázků/výtvorů žáků na web apod. Máte taky ten pocit??

Petr Vanický26. 2. 2013
Mám to podobně jak +Hana Pilařová taky mi to hodně pomohlo si uspořádat materiály, které jsem vytvářel tak průběžně celá léta. ?



V rámci EU PES byly k dispozici stovky školení. Zúčastnili jste se nějakého? Jak jste vybírali? Je pravda, že jsou učitelé v současné době "přeškoleni"? 16 komentářů

Janek Wagner25. 2. 2013
Já jsem školil a snad to k něčemu bylo: Google pro učitele je stále dobré téma.?

Jitka Rambousková25. 2. 2013
Taky jsem spíše stála než seděla. Školila jsem, ale všechno mimo naši školu.?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
Tak s tím Googlem pro učitele souhlasím, že je dnes taková nabídka školení, že se v tom není možné orientovat, s tím souhlasím. Rádi to děláme tak, že si školitele zveme do školy a proškolen je celý sbor. Je to efektivnější.?

Pavel Hodál25. 2. 2013
Školil jsem hodně, ale byli to učitelé z jiných škol. Z té mé mateřské jsem neproškolil nikoho, nebyl zájem.
Měl jsem pocit, že účastníci kurzů měli větší zájem něž obvykle, protože si často témata vybrali sami a nebyli tam nahnáni povině.?

Pavlína Hublová25. 2. 2013
+Janek Wagner Určitě, mohu dosvědčit :)

Také jsem se pár školení zúčastnila. Vybírala jsem na základě doporučení nebo jsem šla na konkrétního lektora. Když jsem se nechala zlákat názvem, většinou to stálo za starou belu.?

Jitka Rambousková25. 2. 2013
Přeškolení - byla (aspoň tady v západních Čechách) spousta školení z jiných ESF, které byly zdarma a nabídka byla rozsáhlá a hojně využívána (a ještě s občerstvením). Po dalším poklesu financí na školení se teď málokomu chce školení platit. ?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
Na své škole jsem sbor zasvětil do principů Google Docs - pak se to rozjelo samo, protože to je princip správy dokumentů ve škole. Když chtějí, ochotně poradím, jinak na „špinavou“ práci zveme externisty.?

Hana Pilařová25. 2. 2013
vybírali jsme podle toho, kam kolegy srdce táhlo .. problém vidím v tom, že některá školení se pro nezájem neuskutečnila, takže v některých šablonách máme stále nesplněno

ale jsem moc ráda za školení o Google Docs, které jsem pro věšechny nedávno zajistila :)?

Jitka Rambousková25. 2. 2013
Opakovaně jsem nabídla, že vyškolím zadarmo to, co jinde dělám za peníze. Už se nevnucuji.?

Pavlína Hublová25. 2. 2013
+Jitka Rambousková Ano, mám stejnou zkušenost. Také se vyrojilo najednou různých agentur a školicích středisek... Zase popadají, a zůstane jen ta kvalita. Snad.?

Pavel Hodál25. 2. 2013
Jsem zvědavý, jak se bude "trh" s kurzy vyvíjet dál. Spousta kvalitních kurzů odpadla, protože byly dražší než limit v šabloně.?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
+Jitka Rambousková Když ty nenabízíš certifikát. I když chápu, že důležitější je vědět, než mít v portfoliu nějaký papír. :D :D :D?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
+Pavel Hodál :D?

Jitka Rambousková25. 2. 2013
Ono školit kolegy taky není žádný med. :)?

Pavlína Hublová25. 2. 2013
+Bohuslav Hora Bohužel to není hledisko pro všechny. Pravidla jsou pravidla - kurz, který nelze doložit je pro úředního šimla ničím.?

Bohuslav Hora25. 2. 2013
To mi povídej, jakmile nemá ouřada to správný číslo, je zle. :D?














Jestli chcete sledovat, jak se hlasování vyvíjí, tak občas navštivte stránku Google Plus, která je vlnobití věnována.

Pokud chcete cokoli říct/napsat k vlnobití, napište na nástěnku. Také na nástěnce uvítáme Vaše návrhy na témata k hlasování...

Jak se v den konání k vlnobití napojit? Velmi snadno: stačí kliknout na tento odkaz: https://plus.google.com/s/%23vlnobiti3-22. Zobrazí se Vám sociální síť Google Plus s výběrem připravených otázek (jsou označené #vlnobiti3-22). Pokud máte účet Google, přihlašte se a můžete ihned psát komentáře.

1 komentářů:

  1. Pěkné DUMy pro národku (2. st. nemám zmapován) se dají najít na http://www.projektui.cz/

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína