10. 2. 2016

Nástěnka: lístečky, brainstorming, diskuze... (doplněno)

[19.8.2012] Také jste hledali komunikační prostředí, které:
  • umí češtinu se všemi háčky a čárkami;
  • jednoduše se ovládá;
  • lze psát krátké příspěvky i bez přihlášení?
Nejčastěji lze tyto aplikace používat ke skupinovému brainstormingu, ale jak vyplývá z komentářů, tvořivý učitel si s takovou nástěnkou může pohrát v mnoha dalších kontextech.

[19.5.2015] Doplněn videotutoriál k další aplikaci - Padlet.

LinoIt

Vyzkoušejte si sami zde.




Dotaz od mé kamarádky, jak ze vložit do webu nebo blogu (viz vzor výše) nejdete na nástěnce i s obrázkem.

Ukázka praktického využití na II. stupni.
Ukázka praktického využití na I. stupni.

Nové! Pročtěte si článek J. Rambouskové a inspirujte se, co všechno se s aplikací LinoIt dá podnikat.
Použití různých virtuálních nástěnek je velmi široké a uplatní se prakticky ve všech předmětech.[3]
Zkušenosti členů skupiny GEG Učte s námi s touto aplikací najdete také na Google Plus ve stejnojmenné komunitě.

Magnoto

Docela zdařilou alternativu k nástěnce Lino It jsem potkala v aplikaci Magnoto.
Název napovídá, že se jedná o magnetickou tabuli - samozřejmě virtuální. Tentokrát tedy dáváte "magnety" na dveře virtuální lednice :-)



Vkládat lze texty, obrázky, videa, audio... Navíc tu máte vcelku pěknou nabídku "magnetek", které budou vyhovovat hračičkům. Českou diakritiku to umí bez problémů. Některé instrukce jsou v češtině, takže se zdá, že uživatelé spolupracují a může se časem stát, že bude tato aplikace "hovořit" česky.
V doporučení, které jsem četla, je tato aplikace kombinací Nástěnky (wallwisher) a Glogsteru. Nu, udělejte si obrázek sami.

Edistorm

K registraci při tvorbě je třeba uvést email, ale není třeba nic potvrzovat, takže lze využít jen dočasný email
Při tvorbě nástěnky jsem byla mile překvapena možností výběru šablony...


... to je dost zajímavý rozměr, který by se dal využít.
Jinak má nástěnka klasický systém - lístečky lze posouvat, psát na ně text, vkládat obrázky nebo videa. S češtinou si poradí bez problémů.
Další příjemné překvapení mě čekalo při zkoumání funkcí nástěnky - je zde k dispozici online chat a možnost hlasování pro nejlepší lísteček. Zdá se (ale neověřeno), že každý uživatel má k dispozici 10 zelených koleček (bodů), které může přidělovat nejkvalitnějším příspěvkům. Vychytané.
Jeden zápor ale zchladil mé nadšení - aby mohl kdokoli vložit svůj lísteček na vaši publikovanou nástěnku, musí být registrovaný!
Takže je třeba položit si otázku, jestli budeme žáky/kolegy lákat do registrace, resp. jestli je tato aplikace tak zajímavá, že absolvujeme nutné zlo.

GroupZap

Ani zde není třeba při registraci uvádět "pravý" email. Pokud ale uvažujete o tom, že se budete na nástěnku vracet i jako administrátoři, bylo by dobré email si někam uložit - bude jej po vás chtít včetně hesla. To zprvu vůbec nezadáváte. Ale ve chvíli, kdy si chcete nastavit něco "Extras", pak už ano.

Princip všech těchto nástěnek je stále stejný, takže záleží na různých dalších drobnostech, které by mohly rozhodnout, která z nich je ta nejvhodnější. Standardně lze tedy vkládat lístečky s texty nebo obrázky a soubory nahrané z počítače. Exportovat lze nástěnku ve formátech PDF (dokument), PNG (obrázek), CSV (databázový soubor), EMBED/Share (webové stránky nebo pomocí tlačítek na sociální sítě). Pomocí emailu můžete pozvat další spolupracovníky - lze jim nastavit role jen k prohlížení, k tvorbě nebo přímo k administraci.
Každá nástěnka má kapacitu 100MB a je možné ji využívat 7 dní od vytvoření (to je trochu nevýhoda).

Zde mne zaujaly různé emotikony a formy hodnocení textových lístečků, které získáte právě v nastavení Extras (viz postranní obrázek).
Dále zde můžete upravit pozadí - a to buď do tvaru terče (hledáme nejvhodnější řešení), obdélníků na ose (hledáme postupné kroky v tvorbě) nebo tabulky se sloupci (pro jednotlivé úkoly/osoby apod.).
Také jsou zde k dispozici různé šipky a ohraničení.

Děkuji za tento typ Petře B. na G+.

Padlet

Další podobné aplikace [2]

Nové:

Online nástroje pro tvorbu nástěnek ve školním prostředí • INTERES

"Nástěnka se stává nejjednodušším informačním systémem, se kterým je možné pracovat jak odborně nebo z pozice řízení organizace, tak v neformálním prostředí. Zatímco fyzická nástěnka vyžaduje skutečný časoprostorový kontakt se čtenářem, v případě online nástěnek je možné do jejich tvorby i využívání zapojit také osoby mimo školu samotnou."[4]
Podrobněji v článku (klepněte na nadpis nebo vyhledejte ve zdrojích.

Zdroje

[1] BRUMLEY, Mark. Teacher Experience Exchange [online]. 2011-08-03 [cit. 2011-10-21]. VIDEO: Another excellent brainstorming & collaboration tool. Dostupné z WWW: [http://h30411.www3.hp.com/posts/1021897].

[2] dkapuler. Technology Tidbits: Thoughts of a Cyber Hero [online]. 2011-04-04 [cit. 2011-10-21]. Top 10 Sites for Note Taking. Dostupné z WWW: [http://cyber-kap.blogspot.com/2011/04/top-10-sites-for-note-taking.html].

[3] RAMBOUSKOVÁ, J. Využití nástěnky LinoIt | Co jsem vyzkoušela [online]. 2015-01-10 [cit. 2014-01-11]. Dostupné z WWW: [http://www.cojsemvyzkousela.cz/?p=1115].

[4] ČERNÝ, M. (2015). Online nástroje pro tvorbu nástěnek ve školním prostředí • INTERES. [online] 2015-01-12 [cit. 2015-01-12]. Dostupné z WWW: [http://interes.blogy.rvp.cz/2015/01/12/online-nastroje-pro-tvorbu-nastenek-ve-skolnim-prostredi/].

[5] Byrne, R. (2016). Free Technology for Teachers: 7 Tools for Hosting Online Brainstorming Sessions. [online] 2016-02-02 [cit. 2016-02-07]. Dostupné z WWW: [http://www.freetech4teachers.com/2016/02/7-tools-for-hosting-online.html#.VrcQJhjhDZY]

    9 komentářů:

    1. další úžasnost :-)kam ty na ty vychytávky chodíš? Určitě to přidej to do modulu odkazy...zkouším a děkuji

      OdpovědětVymazat
    2. Využila jsem lístečky k třídní "vrbě". Ve třídě se objevila patrně šikana, nikdo nechce mluvit a "zadat si", tak jsem to zkusila tímhle způsobem. Nebudu tvrdit, že napsalo půl třídy, ale už se mám čeho chytit a tušení se potvrdilo z více zdrojů. Dokonce si konkrétní jména vyskočila.

      OdpovědětVymazat
    3. To je naprosto vynikající nápad! Gratuluji.
      Nenapadalo mě, že se dá takto využít anonymita přispěvatelů. Díky za doplnění.

      OdpovědětVymazat
    4. Úplně hloupý dotaz - pořád nemůžu najít ten rámeček :( v Linu. Někdy jsem ho už viděla, ale teď prostě není, ani v Main. Poraď, prosím. Ď

      OdpovědětVymazat
    5. Jitko,
      nevím přesně o jaký rámeček se jedná. Ozvu se ti soukromě.

      OdpovědětVymazat
    6. Ty předbíháš události, mám ten článeček teprve nachystaný k vydání. Jenom chvilku bliknul na Twittru a už je tady. Až ho vydám, tak ale nebude fungovat adresa.

      OdpovědětVymazat
    7. Ale já jsem si článek už přečetla, takže je publikovaný. Jestli jsi tam někde něco nechtěně neklikla...
      Tak potom opravím :-)

      OdpovědětVymazat
    8. Chtěně jsem ho měla označený jako privatní, je to vidět i v adrese. Ulítlo mi jenom Autopost na Twitter a myslela jsem, že když rychle smažu tweet tak to nikdo mneuvidí. :)
      Ale teď jsem ho dala jako veřejný a má adresu. http://cojsemvyzkousela.posterous.com/jak-pouzili-lino :)

      OdpovědětVymazat
    9. Nástěnku s lístečky znám, ale na popud v článku jsem zkusila MAGNOTO, to je něco pro mě!'! Jak je psáno, hračičkování, ale vypadá to lépe než mít oblepený monitor barevnými papírky :-) Děkuji za další odkaz k využití.

      OdpovědětVymazat

    Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína