Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností. Nově probíhají vlnobití na síti Google Plus.
Téma: Geometrie - Proč se jí všichni tak bojí/bojíme?
Následuje textový přepis diskuze...
Na fakultě byl největší poprask při správném vyjadřování (kružítko nezapichujeme ani nezabodáváme apod.). Je opravdu vyjadřování při geometrii tak důležité? 16 komentářů
Hana Pilařová - Snažím se používat správnou terminologii, ale občas je člověk rád, když se mu povede alespoň nějak vysvětlit, co hodlá udělat :)
Včera v 20:01
Pavlína Hublová - Jsem zvědavá, co mi na tuhle otázku odpovíte, matematičky z praxe :-)
Včera v 20:01 - Upravit
Jana Zárubová - snažím se používat správnou terminologii ale na druhé straně od žáků toleruji i nepřesné vyjařování
Včera v 20:02
Pavlína Hublová - Nakonec se u některých opravdu podařilo naučit je papouškovat správné vyjadřování, ale nevím nevím, jestli to bylo to, co považuju za důležité.
Včera v 20:04 - Upravit
Jitka Rambousková - Snažím, chci, ale občas musím přeložit
Včera v 20:04
Ludmila Kovaříková - Takže co děláme s kružítkem?
Včera v 20:14
Hana Pilařová - sestrojujeme jím kružnici :)
Včera v 20:16
Ludmila Kovaříková - A ják mám vyjádřit proces zabodnutí, když nesmím ani zapíchnout, ani zabodnout?
Včera v 20:17
Jitka Rambousková - Sestrojíme kružnice se středem v daném bodě - to je ten, kam zapíchneš kružítko :D
Včera v 20:19 +1
Ludmila Kovaříková - Aha.
Včera v 20:20
Pavlína Hublová - Často jsem si nechala diktovat od dětí/dítěte, co mám dělat, když rýsuju na tabuli. Je to děsná psina, protože to samozřejmě dělám doslova a když mi neřeknou správný pokyn... Třeba s kružítkem jsem běžela na druhý konec třídy a slavnostně jsem ho ZABODLA do nástěnky :-)
Včera v 20:22 - Upravit
Ludmila Kovaříková - No právě. Něco takového jsem si představila.
Včera v 20:24
Hana Pilařová - V geometrické terminologii jsou prostě často schované už ty postupy .. když ji někdo nezná, pak se musí ptát na každý krok
když se řekne sestroj čtverec o straně 4 cm .. už je v tom skryto vše .. jenže kdo nezná lastnosti čtverce, děsně se diví, že musí rýsovat nějaké kolmice
.. a tak je to se vším
Včera v 20:28 +1
Pavlína Hublová - Takže nutit ke správnému vyjadřování? Nebo raději věnovat energii kvalitnímu rýsování?
Včera v 20:30 - Upravit
Jitka Rambousková - Česká terminologie je úplně úžasná. Kdyby poslouchali, co říkají, tak by měli půl starostí. Pojmy většinou popisují vlastnosti.
Vždycky říkám "poslouchej, co říkáš". Marně.
Vzorce se naučí jako papoušci a jsou líní pochopit, co znamenají. Myslí, že se ušetří práci, ale ve skutečnosti si ji přidají.
Zrovna teď jedu geometrii a je to "maso"
Včera v 20:32
Hana Pilařová - 50:50 .. musí znát terminologii, aby byl schopen samostatně kvalitně pracovat .. koho by bavilo do nekonečna vysvětlovat co je kolmice a jak se narýsuje
Včera v 20:36
Co je hlavním úkolem geometrie na 1./2. stupni? 18 komentářů
Hana Pilařová - - rozvoj představivosti
- nácvik pečlivosti a přesnosti
- rozvoj kreativity
- naučit plánovat a vidět dál než do příštího kroku
Včera v 20:02
Pavlína Hublová - Na 1. stupni bych to viděla jednoznačně - neznechutit, naučit základní pojmy a pracovat s pravítkem a tužkou. Takže pečlivost, pečlivost, pečlivost.
Včera v 20:03 - Upravit
Jana Zárubová - já bych před pečlivostí preferovala představivost
Včera v 20:04
Pavlína Hublová - +Jana Zárubová Jaká cvičení rozvíjejí představivost? Jsou taková v učebnicích?
Včera v 20:07 - Upravit
Jana Zárubová - Občas. Někdy cvičení z různých Klokanů a Pythagoriád.
Včera v 20:13
Hana Dědková - taky bych ještě zdůraznila porozumění matematické symbolice, protože pak neví, co mají nebo měli udělat, když jim to nenapíšu slovy, ale symboly.
Včera v 20:34
Hana Pilařová - já docela ráda zařazuji taková ta cvičení, kolik čtverců/obdélníků/trojúhelníků je na obrázku .. prostě vytvořím nějaký obrazec, mnoha čarami ho rozdělím na menší, dám čas na rozmyšlní a spočítání a pak společně hledáme, zda najdeme všechny možnosti
Včera v 20:35
Pavlína Hublová - Nechci vás, děvčata srážet - inspirujte nás dál, ale tahle cvičení rozvíjejí zrovna to, co nelze naučit. Nebo se pletu?
Včera v 20:37 - Upravit
Jitka Rambousková - Cvik a trpělivost - pak zjistíš, že je to pořád na jedno brdo.
Včera v 20:39
Pavlína Hublová - +Jana Zárubová Klokani, Pythagoriády? To ale není základní učivo, že ne?
Včera v 20:41 - Upravit
Hana Pilařová - .. no představivost zrovna není učivo :)
Včera v 20:44 +1
Pavlína Hublová - Přečetla jsem si +Hana Pilařová a můj první příspěvek. Vidíte, jak se rozcházíme? Já mluvím o obsahu učiva (úsečky, přímky, trojúhelníky), Hanka spíše o rozvoji abstraktního myšlení. Není tohle hlavní znak, jak ke G přistupují učitelky 1., resp. 2. stupně? Máte stejný pocit?
Včera v 20:45 - Upravit
Hana Dědková - Pythágoriáda se tváří jako obyčejná písemka, tak ta je běžná a Klokan si myslím je jen netradiční zadání jinak úlohy stejné, nebo se pletu?? A obrazce zkoušíme taky, nejvíc jsem svoje děti letos "rozsekala"tím, že jsem vzala Menza úlohu z novin a po půl hodinovém dumání a přesvědčování jsem hodinu v úterý zakončila slovy " výsledky vyjdou v novinách ve čtvrtek" :))))
Včera v 20:46
Jitka Rambousková - +Pavlína Hublová něco podobného jsem napsala kousek o otázku výš.
Včera v 20:50
Jana Zárubová - Klokaní úlohy by se myslím daly považovat za základní učivo.
A proč nezařadit i úlohy z Pythagoriády, když se tím rozvíjí představivost, osobně zařazuji třeba i různé hlavolamy..
..nezkouším je z toho, ale zařazuji..:-)
Včera v 21:10
Hana Pilařová - přece máme v rvp netradiční aplikační úlohy :)
Včera v 21:12
Pavlína Hublová - +Hana Pilařová Ale jestli se jich vyřeší několik desítek. Navíc pro někoho je výkonem vypočítat základní sl. úlohu, takže velké množství aplikačních úloh bych neočekávala.
Včera v 21:17 - Upravit
Hana Pilařová - i geometrické úlohy mohou být netradišní .. nastupují právě ti klokani a pythagoriády :)
Včera v 21:19
Geometrie není zrovna nejoblíbenější část výuky matematiky. Proč? Co by bylo třeba udělat, aby se to změnilo? 23 komentářů
Hana Pilařová - Myslím, že je to hlavně přístupem učitelů, kteří z ní dělají takovou odstrkovanou popelku
Včera v 20:03
Jana Zárubová - škoda, že nejde učit geometrii jen v geogebře :) na tu se všichni těší..
Včera v 20:05
Pavlína Hublová - Je možné, že to souvisí s tím, že ženy prostě G rády nemají? Protože se v ní necítí jisté?
A nebo proto, že ji nepovažují za základní učivo?
Teď mě napadlo, jestli v testování 5. a 9. ročníků bude nějaká G. A jestli ano, tak asi jen "teorie", že?!
Včera v 20:06 - Upravit
Jitka Rambousková - +Pavlína Hublová Podívej kolik nás tu je a žádná jiná než ty neříkáme, že ji nerady nebo že "nevidíme". To je pověra. Řada kluků jsou taky pěkná kopyta.
Včera v 20:10
Hana Pilařová - tak v těch pokusných testech teoretická geometrie byla .. jenže kdo se učí teorii, že?
Včera v 20:11
Jitka Rambousková - Ona se geometrie dá i počítat a ta v testech je, ale rýsování žádné.
Včera v 20:14
Ludmila Kovaříková - Já jsem geometrii ráda měla. Alespoň za něco byly jedničky. :-)
Včera v 20:15
Pavlína Hublová - Dobrá - jako dívky jsme G rády měly, ale já znám převážnou většinu učitelek na 1. stupni, které se G vyhýbají, když mohou. Proč myslíte?
Včera v 20:20 - Upravit
Ludmila Kovaříková - Myslíš kvůli prostorové představivosti? Neumím si totiž představit, že někdo nemá rád G. Přece u nich rýsování nekončí na pečlivosti. Možná spíš ten proces vysvětlování žákům je obtížnější než "obyčejná" matematika. (?)
Včera v 20:23
Jitka Rambousková - Je to náročnější na opravování a kontrolu. Jednoznačně.
Včera v 20:23
Hana Pilařová - já myslím, že hlavní důvod bude i ve vysvětlování .. než oblítá celou třídu, aby kooukla na to jak kladou pravítka při rýsování rovnoběžek, dá to zabrat :)
Včera v 20:25
Hana Pilařová - mimochodem zrovna u rovnoběžek si málem deváťáci (jinak docela inteligentní) málem zamotali ruce
Včera v 20:25
Pavlína Hublová - Paní učitelky si nejsou jisté - vyjadřováním, značkami apod. Aby prostě něco nepopletly... Možná.
Včera v 20:26 - Upravit
Hana Pilařová - Já si myslím, že početní matika se řeší víc z důvodů, že tam je výsledek líp vidět
Včera v 20:33
Pavlína Hublová - Možná taky proto, že sehnat nápady na počítání jde mnohem snáz než do G... Najít kurz, který mi dodá inspiraci na počítání je snadné, ale na G?
Možná - kdyby byla větší "masáž" geometrií, učitelky by to pochopily...?
Včera v 20:35 - Upravit
Jitka Rambousková - Když dítě vidí nejistou učitelku, pro kterou je geometrie hlavně nějaké značky, kterých se bojí a nerozumí jim, tak asi žádný vztah ke G nezíská :(
Včera v 20:38
Hana Pilařová - no říkám .. mě by zajímalo, jestli naše učitelky berou při hodinách geometrie tu velkou sadu k rýsování na tabuli
Včera v 20:43
Jitka Rambousková - Pořád nechápu, že dodneška dělá potíž obyčejný obvod čtverce. Ten se bere na 1.stupni. Nic jednoduššího není. Ale když na něm nepochopí princip obvodu a je jim naservírován jako VZOREC, tak už to nezlomím. Už všechn yobvody jsou VZORCE a je to něco tajemného. Je to na najednou Matematika a mozek přestává fungovat.
Včera v 20:48
Pavlína Hublová - +Jitka Rambousková Myslím, že to je jako s násobilkou - když se příliš brzy tlačí na vzorec, děti pak zapomenou, jak (jestli vůbec) ho vyvozovaly... A zpátky už to neumí.
Včera v 20:51 - Upravit
Hana Pilařová - ono všecny vzorce se dají tak krásně odvodit ..
Včera v 20:51
Pavlína Hublová - +Hana Pilařová Ještě jeden důvod mě napadá - myslím, že některé paní učitelky nejdou cestou: vyvodit - ukázat vzorec, ale cestou: předvést vzorec - trénovat dosazování. Takže není co a jak vyvozovat.
Včera v 20:53 - Upravit
Jitka Rambousková - kdyby to chtěli slyšet :(
Včera v 20:54
Hana Dědková - já myslím, že je to i takové zaklínadlo, geometrie mi nikdy nešla, tak jí nerada učím a tak to s dětma nějak ošulíme, oni to pak nějak doženou...
no nedoženou!!! Kolegyně z prvního stupně třeba narovinu řekla, že na gymplu geometrii nikdy nechápala a proto šla učit na první stupeň a ani na vš jí moc neměla a teď geometrii učí s odporem...
Včera v 20:57 (upraveno)
Geometrie - to jsou kružítka, pravítka, tužky, úhloměry. Kružítka jsou rozpadlá, pravítka zlámaná, tužky neořezané, úhloměry ztracené. Jak to řešíte s pomůckami na G? 10 komentářů
Jitka Rambousková - Zabít?
Včera v 20:05
Hana Pilařová - dnes jsem se dozvěděla, že jedna kolegyně národkářka, všechny pomůcky od dětí vybere, ovšem stává se, že nejspíš si pak jedno dítě vezme cizí kružítko a dítě dostane poznámku, že nemá pomůcky ač j mělo a ve škole odevzdalo
takhle prý jedna maminka kupovala kružítko již několikrát .. no být na jejím místě, chci ho po učitelce
mně stačí, že jednou dvakrát píšu poznámku a další hodiny už rýsujeme všichni a bez problémů .. neomlouvám, když někdo pomůcky nemá, protože i jiné třídy mívají geometrii a dají se tak pomůcky půjčit
Včera v 20:06
Jana Zárubová - Jeden čas jsem nakoupila pomůcky, že je budu půjčovat, ale těžko se ohlídají a časem si je někteří přisvojili :(
Včera v 20:06
Pavlína Hublová - Co s žákem, který kružítko nemá? Dát mu pětku? Stejně ho mít (většinou) zase nebude, takže jako učitelka ho nic nenaučím jen proto, že nemá pomůcku...
Věčné dilema - sponzorovat nebo ne? Jak se na to díváte?
Včera v 20:17 - Upravit
Jana Zárubová - pětku nedávám, nemá to smysl.
půjčí mu někdo, kdo už to má hotovo - ale logicky nestihne toho tolik má delší úkol na domů
Včera v 20:32
Hana Dědková - taky s tím mám problém, někdy rýsujeme všichni, někdy ne, ale už nic nenakupuji. a pětky taky nedávám. kolegyně láme tužky a kružítka hází do koše, ale já na to nemám odvahu...
Včera v 20:32
Pavlína Hublová - +Jana Zárubová A když úkol neudělá, protože neměl pomůcku ani doma?
Včera v 20:32 - Upravit
Janek Wagner - Geometrie je pro mne především kvalitní aplikace, pokud možno online ;-)
Včera v 20:56
Jitka Rambousková - Kvalitní aplikace je jenom kvalitní pomůcka do geometrie.
Včera v 21:00
Jana Zárubová - +Pavlína Hublová jsi mi připomněla dnešní rozhovor s kolegyní.
Měla tam odpoledne žáčka, dodělával obrázek z výtvarky...říkám: vždyť jim to necháváš normálně dodělat doma..a ona na to:
Jeho máma mi sdělila, že doma nic dělat nebude, protože by to tam umazal :)))
Včera v 21:04 (upraveno)
Jak máte zařazenu geometrii do hodin matematiky? Bloky nebo průběžně vždy v určitý den? Proč ? 19 komentářů
Hana Pilařová - Jedu v tématických blocích .. osvědčilo se mi to víc než hodina týdně
na prvním stupni tu hodinu týdně drží
Včera v 20:06
Jitka Rambousková - Osobně jedu v blocích. Když se střídá geometrie a aritmetikou/algebrou, tak to občas berou jako dva rozdílné předměty, pořád se dohadovat, co je za den a že si to spletli, když dvakrát odpadne G, tak jak to nahradit ...
Raději ne. Střídám témata od G a od A :D
Včera v 20:07
Jana Zárubová - Mám zařazeno tema. Takže jednudobu je pořád geometrie a pak zase něco jiného, jen v 8. vkládám konstrukční úlohy mezi rovnice a v devítce mezi lomené výrazy, abychom si odpočinuli
Včera v 20:08
Pavlína Hublová - Bloky mají klad v tom, že žáci si (většinou) pamatují z předchozího dne, takže je na co navazovat. Ale pak, když blok skončí, tak se geometrii dlouho nevěnuješ.
Asi proto drží na 1. stupni hodinu týdně. Zase je to pořád dokola - vysvětluješ už vysvětlené a pokroky jdou děsivě pomalu.
Včera v 20:10 - Upravit
Hana Pilařová - .. a stejně mám dost často pocit, že z 1. st. přišly děti geometrií nepolíbené
Včera v 20:15
Pavlína Hublová - I já si vybavuji jeden z prvních dotazů paní učitelky, která dostala moje děti v 6. třídě: "Používali jste pravítko?" :-D
Včera v 20:18 - Upravit
Hana Pilařová - .. no já teď dospěla k tomu, že se asi půjdu hospitačně podívat na nějakou geometrii na 1. st. .. mě by vážně zajímalo, jak moc kolegyně rýsují s dětmi
Včera v 20:22
Pavlína Hublová - +Hana Pilařová Nemohlo by to být právě tím, že mají G jednou týdně? Děti prostě všechno za týden zapomenou...
Včera v 20:24 - Upravit
Hana Pilařová - .. možné to je .. na druhou stranu, co by se stalo, kdyby na 1. st. došlo ke změně poměru třeba na 3:2 tři početní a dvě geometrické hodiny týdně? nebo co kdyby se geometrické části objevovaly i v početních hodinách ?
Včera v 20:30
Pavlína Hublová - +Hana Pilařová Kdyby se změnil poměr: Máš pocit, že děti v 6. třídě umí tak výborně všechno ostatní (počítání, úlohy...), že mohou ubrat jednu hodinu? Vážně považuješ G za tak důležitou?
Prolínání hodin by bylo fantastické :-)
Včera v 20:32 - Upravit
Jitka Rambousková - Když se počítá obvod čtverce - je to geometrie nebo aritmetika?
Včera v 20:34
Hana Pilařová - +Pavlína Hublová proto mi ty bloky přijdou logičtější :) .. ale chápu, že je třeba procvičovat všechno na druhou stranu jsem měla pocit (když jsem učila matiku ve čtyřce a v pětce), že se z toho zjevím, protože mě to dokolečka dokola vysloveně ubíjelo :)
Včera v 20:40
Hana Dědková - také jedu v blocích, nemám nervy na dohadování o tom, co je za hodinu! A hlavně si myslím, že vyučování v bloku je lepší k zapamatování učiva po nějakou dobu. Nedovedu si představit, jak to dělat s jednou hodinou týdně...
Včera v 20:42
Pavlína Hublová - +Hana Pilařová My prvostupňačky jsem an to zvyklé :-)
Navíc - ono té G do 4. třídy moc není...
Včera v 20:42 - Upravit
Hana Pilařová - +Pavlína Hublová tak je mi to jasné .. já se jen tenkrát přesvědčila, že nejsem schopná matiku v těch malých třídách trvale učit
Včera v 20:46
Hana Dědková - no a to je možná ten problém...moc toho není, tak se tomu nedává víc času... já bych více spojila geometrii a výpočty, ale možná jsem moc náročná...
Včera v 20:47
Pavlína Hublová - +Hana Dědková Myslím, že ne. Ale když ono se všechno dřív učilo odděleně - i v učebnicích je G oddělena. To je pak těžké... Nemyslím si, že by se učitelky bránily nějakému propojování, ale když to pravítko někteří nosí jen ve čtvrtek...
Včera v 20:50 - Upravit
Hana Dědková - +Pavlína Hublová jj, to chápu. ale je to škoda...
Včera v 20:58
Hana Pilařová - ... tak ale pečlivost přece není jen v geometrii .. taková úprava sešitu je i v jiných předmětech .. nemůžu si pomoct, ale geometrie na 1. st. nemůže být jen o tom, že narýsují úsečku dané délky, ale také o tom, jak ta narýsovaná úsečka vypadá .. proč šesťákům vysvětluju, že tužka jednička není na rýsování a že i tu trojku je třeba mít ořezanou?
Včera v 21:01
Školství je feminizované a ženy nemají zrovna dobré dovednosti v oblasti prostorového vnímání. Jak se z toho, drahé kolegyně, můžeme vylhat? Co nám doporučí kolegové, kteří v tom nevidí problém a vždy napočítají správný počet kostek chybějících do celé krychle? 13 komentářů
Hana Pilařová - Myslím, že se nepotýkám s vlastní špatnou prostorovou představivostí :) .. náš matikář na gymplu o sobě ale věděl, že ji nemá a předem nám to hlásil, že ty řezy po nás prostě nezkontroluje :)
Včera v 20:07
Jana Zárubová - myslím, že prostorovou představivost mám docela dobrou, jinak by asi moje aprobace nebyla Matematika - deskriptivní geometri :))
Včera v 20:09
Pavlína Hublová - Možná to je problém 1. stupně :-) Matikářky by asi měly být na tom dobře, že?!
Tak jinak - co poradíte kolegyním, které se takových cvičení bojí? Byla by nějaká cvičení, která zvládnou i ty s handicapem, aniž by se ztrapnily před třídou?
Včera v 20:14 - Upravit
Jitka Rambousková - Vždyť toho zase tolik není a dá se to celkem dobře nacvičit :)
Včera v 20:20
Pavlína Hublová - A co když to je třeba tím, že nemají dostatek námětů? Nevím, jak vaše, ale naše učebnice byly některé ke G dost macešské...
Včera v 20:23 - Upravit
Hana Pilařová - ... když je málo námětů, přijde John Clever :)
Včera v 20:29 +3
Jana Zárubová - rýsování se dá třeba krásně procvičovat na všelijakých pravidelných vzorech
Včera v 20:38
Jitka Rambousková - Tohle jsem dělala pro portál http://dum.rvp.cz/materialy/rysovani.html
Včera v 20:42
Hana Pilařová - .. a není nic snazšího než si vzít tu sadu žlutých a modrých krychliček a modelovat si
Včera v 20:45
Pavlína Hublová - Trénovala jsem se svými páťáky hru DIGIT - stolnihradigit | pepousuvweb Já sice neměla šanci, ale najednou dostala G úplně jiný nádech. Možná tudy by cesta vedla?
Máte nějaký podobný tip?
Včera v 20:47 - Upravit
Hana Pilařová - a taky je tu geoboard
Včera v 20:53
Pavlína Hublová - Neměli jsme k dispozici :-(
Zato jsem často s dětmi trhala prospekty od LEGO. Jsou čtvercové a barevné, takže je báječné je pak skládat :-)
Včera v 20:54 - Upravit
Hana Pilařová - zapojit žáky 2. st. či šikovného školníka
Včera v 20:56
Využíváte v G také nějaké krátké rozcvičky, hříčky nevyžadující pomůcky (nebo minimální) a časově nenáročné? Podělte se o ně. 4 komentáře
Hana Pilařová - krátký diktát postupného rýsování, který vede k určitému cíli
Včera v 20:08
Pavlína Hublová - Na kurzech nás vedli k tomu, aby byly rozcvičky především o popisování jevů.
Během září jsme s dětmi narýsovali 4 - 6 "obrázků" se stejnými názvy přímek a bodů. Úkolem bylo začít popisovat jeden obrázek, ostatní se snažili poznat, který obrázek žák popisuje.
Včera v 20:09 - Upravit
Hana Dědková - v šestce jsme rýsovali podle diktátu taky, ale letos jsem to nějak zanedbala a z hrůzou zjistila, že neumí napsat základní symboly...:( kde na to všechno opakování mám brát čas???
Včera v 20:37
Pavlína Hublová - Geometrický diktát si také pamatuji - ale později jsem přešla k rýsování podle návodu. Napsala jsem na tabuli a měli určitý čas na to narýsovat podle popisu. Diktát nutil všechny děti jet stejným tempem - někdo neměl na stole kružítko a už nestíhal.
To není jako u češtiny - tak vynech slovo a piš, co slyšíš. :-(
Včera v 20:40
Rýsování - baví vás? A vaše žáky? Co udělat pro to, aby byly hodiny zajímavější a žáci přesto rýsovali kvalitně? 15 komentářů
Hana Pilařová - mě ano .. moje žáky méně .. sedmáky nemohu dotlačit k pečlivosti a devítku, kterou jsem chytla letos už prostě nezlomím od návyků, které mají
Včera v 20:09
Pavlína Hublová - Co na ně zkoušíš, aby se někam pohnuli?
Včera v 20:12 - Upravit
Jitka Rambousková - Taky bychom mohli vést diskusi, zda rýsovat barevně.
Osobně nejsme zcela pečlivá na rýsování, ale baví. Myslím, že baví i řadu žáků. Dost často čekají na téma z G jako na vysvobození a jsou velmi zklamaní, že G je zase jenom počítání.
Včera v 20:13
Pavlína Hublová - +Jitka Rambousková Rýsovat barevně? Myslíš, že by to zvýšilo zájem žáků o G?
Včera v 20:15 - Upravit
Jitka Rambousková - Nevím, ale narazila jsem už na to.
Je fakt, že jsou líní dělat barevně náčtrky, tak by asi ani barevně nerýsovali. Ale v GG na druhou stranu rádi vše obarví.
Včera v 20:22
Pavlína Hublová - Potíž vidím v kvalitě pastelek - nedá se s nimi rýsovat aniž by děti neprodřely 3 - 4 stránky... Nebo máš nějaký fígl?
Včera v 20:29 - Upravit
Jana Zárubová - barevné mikrotužky?
Včera v 20:29
Pavlína Hublová - Existují?
Včera v 20:31 - Upravit
Jitka Rambousková - To bylo jen tak nadhozeno. Osobně moc barvy v rysu nemusím. Používáme tenký černý fix, tak možná přidáme další barvy.
Včera v 20:33
Hana Dědková - já jsem pro barvy, je to to jediné, co mi pomáhá se v některé matlanině vyznat. jinak mě rýsování baví a snažím se, aby bavilo i moje žáky, ale moc je to nebaví :( mnohem raději obyčejně počítají. Ale do náčrtku je nutím si barevně poznačit, co znají!
Včera v 20:51
Jana Zárubová - +Pavlína Hublová ano existují
Včera v 21:00
Hana Dědková - +Jana Zárubová opravdu?? odkaz! prosím!!! znam jen verzatilky
Včera v 21:02 (upraveno)
Jana Zárubová - třeba http://www.skolnipotreby-brno.cz/skolni-potreby/naplne-tuhy/naplne-do-mikrotuzky-barevne-0-5-staedtler.html
Včera v 21:06
Hana Dědková - jéééééééééé, +Jana Zárubová díky :))) jen ta cena je trochu o dost vyšší :) ale moc díky!
Včera v 21:08
Jana Zárubová - oni asi budou i jiné...tohle bylo první co mi vylezlo v googlu :-))
Včera v 21:13
Geometrie a moderní technologie - jak to jde dohromady? IT? Tablety? Mobily? Počítače? 9 komentářů
Bohuslav Hora - Zdravím. A vůbec nevím, jak se k tomu můžu jako češtinář přivlnit. A geometrii jsem měl moc rád, bavilo mě to. :D
Včera v 20:04
Pavlína Hublová - +Bohuslav Hora Co tě na ní bavilo? Proč to holky nebaví?
Včera v 20:07 - Upravit
Bohuslav Hora - Připadalo mi to logické, tedy když se přesně měřilo, trpělivě čekalo, pak to vyšlo, nesmělo se nic uchvátat, prostě jsem tomu rozuměl a vylepšoval jsem na tom pravidelně svou trojku z matematiky. :D
Včera v 20:09
Jana Zárubová - Na geometrii používám Geogebru někdy taky SketchUp.
Včera v 20:12 +1
Pavlína Hublová - +Jana Zárubová Co ti přináší do hodin zajímavého? Co na nich procvičuješ?
Včera v 20:12 - Upravit
Jana Zárubová - třeba: I ti největší patlalové mají nádherný obrázek, takže to není o rýsování, ale o tom, aby vymysleli správné postup
Včera v 20:17
Jitka Rambousková - Taky GG.
Ideální na množiny bodů, ideální pro "čuňata" na libovolné rýsování, ideální na funkce, ideální na diskuse ...
Mimochodem děláte diskuse?
Včera v 20:17
Jana Zárubová - Diskuse děláme
GG - taky pěkné animace a procházení krok za krokem...
Včera v 20:20
Hana Dědková - jj GG taky, ale teprve se s ní učím smysluplně jí začlenit. Ale už loni jsme všichni krásně rýsovali.
Včera v 20:49
Pokud chcete cokoli říct/napsat k vlnobití, napište na nástěnku.
Následuje textový přepis diskuze...
Hana Pilařová - Snažím se používat správnou terminologii, ale občas je člověk rád, když se mu povede alespoň nějak vysvětlit, co hodlá udělat :)
Včera v 20:01
Pavlína Hublová - Jsem zvědavá, co mi na tuhle otázku odpovíte, matematičky z praxe :-)
Včera v 20:01 - Upravit
Jana Zárubová - snažím se používat správnou terminologii ale na druhé straně od žáků toleruji i nepřesné vyjařování
Včera v 20:02
Pavlína Hublová - Nakonec se u některých opravdu podařilo naučit je papouškovat správné vyjadřování, ale nevím nevím, jestli to bylo to, co považuju za důležité.
Včera v 20:04 - Upravit
Jitka Rambousková - Snažím, chci, ale občas musím přeložit
Včera v 20:04
Ludmila Kovaříková - Takže co děláme s kružítkem?
Včera v 20:14
Hana Pilařová - sestrojujeme jím kružnici :)
Včera v 20:16
Ludmila Kovaříková - A ják mám vyjádřit proces zabodnutí, když nesmím ani zapíchnout, ani zabodnout?
Včera v 20:17
Jitka Rambousková - Sestrojíme kružnice se středem v daném bodě - to je ten, kam zapíchneš kružítko :D
Včera v 20:19 +1
Ludmila Kovaříková - Aha.
Včera v 20:20
Pavlína Hublová - Často jsem si nechala diktovat od dětí/dítěte, co mám dělat, když rýsuju na tabuli. Je to děsná psina, protože to samozřejmě dělám doslova a když mi neřeknou správný pokyn... Třeba s kružítkem jsem běžela na druhý konec třídy a slavnostně jsem ho ZABODLA do nástěnky :-)
Včera v 20:22 - Upravit
Ludmila Kovaříková - No právě. Něco takového jsem si představila.
Včera v 20:24
Hana Pilařová - V geometrické terminologii jsou prostě často schované už ty postupy .. když ji někdo nezná, pak se musí ptát na každý krok
když se řekne sestroj čtverec o straně 4 cm .. už je v tom skryto vše .. jenže kdo nezná lastnosti čtverce, děsně se diví, že musí rýsovat nějaké kolmice
.. a tak je to se vším
Včera v 20:28 +1
Pavlína Hublová - Takže nutit ke správnému vyjadřování? Nebo raději věnovat energii kvalitnímu rýsování?
Včera v 20:30 - Upravit
Jitka Rambousková - Česká terminologie je úplně úžasná. Kdyby poslouchali, co říkají, tak by měli půl starostí. Pojmy většinou popisují vlastnosti.
Vždycky říkám "poslouchej, co říkáš". Marně.
Vzorce se naučí jako papoušci a jsou líní pochopit, co znamenají. Myslí, že se ušetří práci, ale ve skutečnosti si ji přidají.
Zrovna teď jedu geometrii a je to "maso"
Včera v 20:32
Hana Pilařová - 50:50 .. musí znát terminologii, aby byl schopen samostatně kvalitně pracovat .. koho by bavilo do nekonečna vysvětlovat co je kolmice a jak se narýsuje
Včera v 20:36
Co je hlavním úkolem geometrie na 1./2. stupni? 18 komentářů
Hana Pilařová - - rozvoj představivosti
- nácvik pečlivosti a přesnosti
- rozvoj kreativity
- naučit plánovat a vidět dál než do příštího kroku
Včera v 20:02
Pavlína Hublová - Na 1. stupni bych to viděla jednoznačně - neznechutit, naučit základní pojmy a pracovat s pravítkem a tužkou. Takže pečlivost, pečlivost, pečlivost.
Včera v 20:03 - Upravit
Jana Zárubová - já bych před pečlivostí preferovala představivost
Včera v 20:04
Pavlína Hublová - +Jana Zárubová Jaká cvičení rozvíjejí představivost? Jsou taková v učebnicích?
Včera v 20:07 - Upravit
Jana Zárubová - Občas. Někdy cvičení z různých Klokanů a Pythagoriád.
Včera v 20:13
Hana Dědková - taky bych ještě zdůraznila porozumění matematické symbolice, protože pak neví, co mají nebo měli udělat, když jim to nenapíšu slovy, ale symboly.
Včera v 20:34
Hana Pilařová - já docela ráda zařazuji taková ta cvičení, kolik čtverců/obdélníků/trojúhelníků je na obrázku .. prostě vytvořím nějaký obrazec, mnoha čarami ho rozdělím na menší, dám čas na rozmyšlní a spočítání a pak společně hledáme, zda najdeme všechny možnosti
Včera v 20:35
Pavlína Hublová - Nechci vás, děvčata srážet - inspirujte nás dál, ale tahle cvičení rozvíjejí zrovna to, co nelze naučit. Nebo se pletu?
Včera v 20:37 - Upravit
Jitka Rambousková - Cvik a trpělivost - pak zjistíš, že je to pořád na jedno brdo.
Včera v 20:39
Pavlína Hublová - +Jana Zárubová Klokani, Pythagoriády? To ale není základní učivo, že ne?
Včera v 20:41 - Upravit
Hana Pilařová - .. no představivost zrovna není učivo :)
Včera v 20:44 +1
Pavlína Hublová - Přečetla jsem si +Hana Pilařová a můj první příspěvek. Vidíte, jak se rozcházíme? Já mluvím o obsahu učiva (úsečky, přímky, trojúhelníky), Hanka spíše o rozvoji abstraktního myšlení. Není tohle hlavní znak, jak ke G přistupují učitelky 1., resp. 2. stupně? Máte stejný pocit?
Včera v 20:45 - Upravit
Hana Dědková - Pythágoriáda se tváří jako obyčejná písemka, tak ta je běžná a Klokan si myslím je jen netradiční zadání jinak úlohy stejné, nebo se pletu?? A obrazce zkoušíme taky, nejvíc jsem svoje děti letos "rozsekala"tím, že jsem vzala Menza úlohu z novin a po půl hodinovém dumání a přesvědčování jsem hodinu v úterý zakončila slovy " výsledky vyjdou v novinách ve čtvrtek" :))))
Včera v 20:46
Jitka Rambousková - +Pavlína Hublová něco podobného jsem napsala kousek o otázku výš.
Včera v 20:50
Jana Zárubová - Klokaní úlohy by se myslím daly považovat za základní učivo.
A proč nezařadit i úlohy z Pythagoriády, když se tím rozvíjí představivost, osobně zařazuji třeba i různé hlavolamy..
..nezkouším je z toho, ale zařazuji..:-)
Včera v 21:10
Hana Pilařová - přece máme v rvp netradiční aplikační úlohy :)
Včera v 21:12
Pavlína Hublová - +Hana Pilařová Ale jestli se jich vyřeší několik desítek. Navíc pro někoho je výkonem vypočítat základní sl. úlohu, takže velké množství aplikačních úloh bych neočekávala.
Včera v 21:17 - Upravit
Hana Pilařová - i geometrické úlohy mohou být netradišní .. nastupují právě ti klokani a pythagoriády :)
Včera v 21:19
Geometrie není zrovna nejoblíbenější část výuky matematiky. Proč? Co by bylo třeba udělat, aby se to změnilo? 23 komentářů
Hana Pilařová - Myslím, že je to hlavně přístupem učitelů, kteří z ní dělají takovou odstrkovanou popelku
Včera v 20:03
Jana Zárubová - škoda, že nejde učit geometrii jen v geogebře :) na tu se všichni těší..
Včera v 20:05
Pavlína Hublová - Je možné, že to souvisí s tím, že ženy prostě G rády nemají? Protože se v ní necítí jisté?
A nebo proto, že ji nepovažují za základní učivo?
Teď mě napadlo, jestli v testování 5. a 9. ročníků bude nějaká G. A jestli ano, tak asi jen "teorie", že?!
Včera v 20:06 - Upravit
Jitka Rambousková - +Pavlína Hublová Podívej kolik nás tu je a žádná jiná než ty neříkáme, že ji nerady nebo že "nevidíme". To je pověra. Řada kluků jsou taky pěkná kopyta.
Včera v 20:10
Hana Pilařová - tak v těch pokusných testech teoretická geometrie byla .. jenže kdo se učí teorii, že?
Včera v 20:11
Jitka Rambousková - Ona se geometrie dá i počítat a ta v testech je, ale rýsování žádné.
Včera v 20:14
Ludmila Kovaříková - Já jsem geometrii ráda měla. Alespoň za něco byly jedničky. :-)
Včera v 20:15
Pavlína Hublová - Dobrá - jako dívky jsme G rády měly, ale já znám převážnou většinu učitelek na 1. stupni, které se G vyhýbají, když mohou. Proč myslíte?
Včera v 20:20 - Upravit
Ludmila Kovaříková - Myslíš kvůli prostorové představivosti? Neumím si totiž představit, že někdo nemá rád G. Přece u nich rýsování nekončí na pečlivosti. Možná spíš ten proces vysvětlování žákům je obtížnější než "obyčejná" matematika. (?)
Včera v 20:23
Jitka Rambousková - Je to náročnější na opravování a kontrolu. Jednoznačně.
Včera v 20:23
Hana Pilařová - já myslím, že hlavní důvod bude i ve vysvětlování .. než oblítá celou třídu, aby kooukla na to jak kladou pravítka při rýsování rovnoběžek, dá to zabrat :)
Včera v 20:25
Hana Pilařová - mimochodem zrovna u rovnoběžek si málem deváťáci (jinak docela inteligentní) málem zamotali ruce
Včera v 20:25
Pavlína Hublová - Paní učitelky si nejsou jisté - vyjadřováním, značkami apod. Aby prostě něco nepopletly... Možná.
Včera v 20:26 - Upravit
Hana Pilařová - Já si myslím, že početní matika se řeší víc z důvodů, že tam je výsledek líp vidět
Včera v 20:33
Pavlína Hublová - Možná taky proto, že sehnat nápady na počítání jde mnohem snáz než do G... Najít kurz, který mi dodá inspiraci na počítání je snadné, ale na G?
Možná - kdyby byla větší "masáž" geometrií, učitelky by to pochopily...?
Včera v 20:35 - Upravit
Jitka Rambousková - Když dítě vidí nejistou učitelku, pro kterou je geometrie hlavně nějaké značky, kterých se bojí a nerozumí jim, tak asi žádný vztah ke G nezíská :(
Včera v 20:38
Hana Pilařová - no říkám .. mě by zajímalo, jestli naše učitelky berou při hodinách geometrie tu velkou sadu k rýsování na tabuli
Včera v 20:43
Jitka Rambousková - Pořád nechápu, že dodneška dělá potíž obyčejný obvod čtverce. Ten se bere na 1.stupni. Nic jednoduššího není. Ale když na něm nepochopí princip obvodu a je jim naservírován jako VZOREC, tak už to nezlomím. Už všechn yobvody jsou VZORCE a je to něco tajemného. Je to na najednou Matematika a mozek přestává fungovat.
Včera v 20:48
Pavlína Hublová - +Jitka Rambousková Myslím, že to je jako s násobilkou - když se příliš brzy tlačí na vzorec, děti pak zapomenou, jak (jestli vůbec) ho vyvozovaly... A zpátky už to neumí.
Včera v 20:51 - Upravit
Hana Pilařová - ono všecny vzorce se dají tak krásně odvodit ..
Včera v 20:51
Pavlína Hublová - +Hana Pilařová Ještě jeden důvod mě napadá - myslím, že některé paní učitelky nejdou cestou: vyvodit - ukázat vzorec, ale cestou: předvést vzorec - trénovat dosazování. Takže není co a jak vyvozovat.
Včera v 20:53 - Upravit
Jitka Rambousková - kdyby to chtěli slyšet :(
Včera v 20:54
Hana Dědková - já myslím, že je to i takové zaklínadlo, geometrie mi nikdy nešla, tak jí nerada učím a tak to s dětma nějak ošulíme, oni to pak nějak doženou...
no nedoženou!!! Kolegyně z prvního stupně třeba narovinu řekla, že na gymplu geometrii nikdy nechápala a proto šla učit na první stupeň a ani na vš jí moc neměla a teď geometrii učí s odporem...
Včera v 20:57 (upraveno)
Geometrie - to jsou kružítka, pravítka, tužky, úhloměry. Kružítka jsou rozpadlá, pravítka zlámaná, tužky neořezané, úhloměry ztracené. Jak to řešíte s pomůckami na G? 10 komentářů
Jitka Rambousková - Zabít?
Včera v 20:05
Hana Pilařová - dnes jsem se dozvěděla, že jedna kolegyně národkářka, všechny pomůcky od dětí vybere, ovšem stává se, že nejspíš si pak jedno dítě vezme cizí kružítko a dítě dostane poznámku, že nemá pomůcky ač j mělo a ve škole odevzdalo
takhle prý jedna maminka kupovala kružítko již několikrát .. no být na jejím místě, chci ho po učitelce
mně stačí, že jednou dvakrát píšu poznámku a další hodiny už rýsujeme všichni a bez problémů .. neomlouvám, když někdo pomůcky nemá, protože i jiné třídy mívají geometrii a dají se tak pomůcky půjčit
Včera v 20:06
Jana Zárubová - Jeden čas jsem nakoupila pomůcky, že je budu půjčovat, ale těžko se ohlídají a časem si je někteří přisvojili :(
Včera v 20:06
Pavlína Hublová - Co s žákem, který kružítko nemá? Dát mu pětku? Stejně ho mít (většinou) zase nebude, takže jako učitelka ho nic nenaučím jen proto, že nemá pomůcku...
Věčné dilema - sponzorovat nebo ne? Jak se na to díváte?
Včera v 20:17 - Upravit
Jana Zárubová - pětku nedávám, nemá to smysl.
půjčí mu někdo, kdo už to má hotovo - ale logicky nestihne toho tolik má delší úkol na domů
Včera v 20:32
Hana Dědková - taky s tím mám problém, někdy rýsujeme všichni, někdy ne, ale už nic nenakupuji. a pětky taky nedávám. kolegyně láme tužky a kružítka hází do koše, ale já na to nemám odvahu...
Včera v 20:32
Pavlína Hublová - +Jana Zárubová A když úkol neudělá, protože neměl pomůcku ani doma?
Včera v 20:32 - Upravit
Janek Wagner - Geometrie je pro mne především kvalitní aplikace, pokud možno online ;-)
Včera v 20:56
Jitka Rambousková - Kvalitní aplikace je jenom kvalitní pomůcka do geometrie.
Včera v 21:00
Jana Zárubová - +Pavlína Hublová jsi mi připomněla dnešní rozhovor s kolegyní.
Měla tam odpoledne žáčka, dodělával obrázek z výtvarky...říkám: vždyť jim to necháváš normálně dodělat doma..a ona na to:
Jeho máma mi sdělila, že doma nic dělat nebude, protože by to tam umazal :)))
Včera v 21:04 (upraveno)
Jak máte zařazenu geometrii do hodin matematiky? Bloky nebo průběžně vždy v určitý den? Proč ? 19 komentářů
Hana Pilařová - Jedu v tématických blocích .. osvědčilo se mi to víc než hodina týdně
na prvním stupni tu hodinu týdně drží
Včera v 20:06
Jitka Rambousková - Osobně jedu v blocích. Když se střídá geometrie a aritmetikou/algebrou, tak to občas berou jako dva rozdílné předměty, pořád se dohadovat, co je za den a že si to spletli, když dvakrát odpadne G, tak jak to nahradit ...
Raději ne. Střídám témata od G a od A :D
Včera v 20:07
Jana Zárubová - Mám zařazeno tema. Takže jednudobu je pořád geometrie a pak zase něco jiného, jen v 8. vkládám konstrukční úlohy mezi rovnice a v devítce mezi lomené výrazy, abychom si odpočinuli
Včera v 20:08
Pavlína Hublová - Bloky mají klad v tom, že žáci si (většinou) pamatují z předchozího dne, takže je na co navazovat. Ale pak, když blok skončí, tak se geometrii dlouho nevěnuješ.
Asi proto drží na 1. stupni hodinu týdně. Zase je to pořád dokola - vysvětluješ už vysvětlené a pokroky jdou děsivě pomalu.
Včera v 20:10 - Upravit
Hana Pilařová - .. a stejně mám dost často pocit, že z 1. st. přišly děti geometrií nepolíbené
Včera v 20:15
Pavlína Hublová - I já si vybavuji jeden z prvních dotazů paní učitelky, která dostala moje děti v 6. třídě: "Používali jste pravítko?" :-D
Včera v 20:18 - Upravit
Hana Pilařová - .. no já teď dospěla k tomu, že se asi půjdu hospitačně podívat na nějakou geometrii na 1. st. .. mě by vážně zajímalo, jak moc kolegyně rýsují s dětmi
Včera v 20:22
Pavlína Hublová - +Hana Pilařová Nemohlo by to být právě tím, že mají G jednou týdně? Děti prostě všechno za týden zapomenou...
Včera v 20:24 - Upravit
Hana Pilařová - .. možné to je .. na druhou stranu, co by se stalo, kdyby na 1. st. došlo ke změně poměru třeba na 3:2 tři početní a dvě geometrické hodiny týdně? nebo co kdyby se geometrické části objevovaly i v početních hodinách ?
Včera v 20:30
Pavlína Hublová - +Hana Pilařová Kdyby se změnil poměr: Máš pocit, že děti v 6. třídě umí tak výborně všechno ostatní (počítání, úlohy...), že mohou ubrat jednu hodinu? Vážně považuješ G za tak důležitou?
Prolínání hodin by bylo fantastické :-)
Včera v 20:32 - Upravit
Jitka Rambousková - Když se počítá obvod čtverce - je to geometrie nebo aritmetika?
Včera v 20:34
Hana Pilařová - +Pavlína Hublová proto mi ty bloky přijdou logičtější :) .. ale chápu, že je třeba procvičovat všechno na druhou stranu jsem měla pocit (když jsem učila matiku ve čtyřce a v pětce), že se z toho zjevím, protože mě to dokolečka dokola vysloveně ubíjelo :)
Včera v 20:40
Hana Dědková - také jedu v blocích, nemám nervy na dohadování o tom, co je za hodinu! A hlavně si myslím, že vyučování v bloku je lepší k zapamatování učiva po nějakou dobu. Nedovedu si představit, jak to dělat s jednou hodinou týdně...
Včera v 20:42
Pavlína Hublová - +Hana Pilařová My prvostupňačky jsem an to zvyklé :-)
Navíc - ono té G do 4. třídy moc není...
Včera v 20:42 - Upravit
Hana Pilařová - +Pavlína Hublová tak je mi to jasné .. já se jen tenkrát přesvědčila, že nejsem schopná matiku v těch malých třídách trvale učit
Včera v 20:46
Hana Dědková - no a to je možná ten problém...moc toho není, tak se tomu nedává víc času... já bych více spojila geometrii a výpočty, ale možná jsem moc náročná...
Včera v 20:47
Pavlína Hublová - +Hana Dědková Myslím, že ne. Ale když ono se všechno dřív učilo odděleně - i v učebnicích je G oddělena. To je pak těžké... Nemyslím si, že by se učitelky bránily nějakému propojování, ale když to pravítko někteří nosí jen ve čtvrtek...
Včera v 20:50 - Upravit
Hana Dědková - +Pavlína Hublová jj, to chápu. ale je to škoda...
Včera v 20:58
Hana Pilařová - ... tak ale pečlivost přece není jen v geometrii .. taková úprava sešitu je i v jiných předmětech .. nemůžu si pomoct, ale geometrie na 1. st. nemůže být jen o tom, že narýsují úsečku dané délky, ale také o tom, jak ta narýsovaná úsečka vypadá .. proč šesťákům vysvětluju, že tužka jednička není na rýsování a že i tu trojku je třeba mít ořezanou?
Včera v 21:01
Školství je feminizované a ženy nemají zrovna dobré dovednosti v oblasti prostorového vnímání. Jak se z toho, drahé kolegyně, můžeme vylhat? Co nám doporučí kolegové, kteří v tom nevidí problém a vždy napočítají správný počet kostek chybějících do celé krychle? 13 komentářů
Hana Pilařová - Myslím, že se nepotýkám s vlastní špatnou prostorovou představivostí :) .. náš matikář na gymplu o sobě ale věděl, že ji nemá a předem nám to hlásil, že ty řezy po nás prostě nezkontroluje :)
Včera v 20:07
Jana Zárubová - myslím, že prostorovou představivost mám docela dobrou, jinak by asi moje aprobace nebyla Matematika - deskriptivní geometri :))
Včera v 20:09
Pavlína Hublová - Možná to je problém 1. stupně :-) Matikářky by asi měly být na tom dobře, že?!
Tak jinak - co poradíte kolegyním, které se takových cvičení bojí? Byla by nějaká cvičení, která zvládnou i ty s handicapem, aniž by se ztrapnily před třídou?
Včera v 20:14 - Upravit
Jitka Rambousková - Vždyť toho zase tolik není a dá se to celkem dobře nacvičit :)
Včera v 20:20
Pavlína Hublová - A co když to je třeba tím, že nemají dostatek námětů? Nevím, jak vaše, ale naše učebnice byly některé ke G dost macešské...
Včera v 20:23 - Upravit
Hana Pilařová - ... když je málo námětů, přijde John Clever :)
Včera v 20:29 +3
Jana Zárubová - rýsování se dá třeba krásně procvičovat na všelijakých pravidelných vzorech
Včera v 20:38
Jitka Rambousková - Tohle jsem dělala pro portál http://dum.rvp.cz/materialy/rysovani.html
Včera v 20:42
Hana Pilařová - .. a není nic snazšího než si vzít tu sadu žlutých a modrých krychliček a modelovat si
Včera v 20:45
Pavlína Hublová - Trénovala jsem se svými páťáky hru DIGIT - stolnihradigit | pepousuvweb Já sice neměla šanci, ale najednou dostala G úplně jiný nádech. Možná tudy by cesta vedla?
Máte nějaký podobný tip?
Včera v 20:47 - Upravit
Hana Pilařová - a taky je tu geoboard
Včera v 20:53
Pavlína Hublová - Neměli jsme k dispozici :-(
Zato jsem často s dětmi trhala prospekty od LEGO. Jsou čtvercové a barevné, takže je báječné je pak skládat :-)
Včera v 20:54 - Upravit
Hana Pilařová - zapojit žáky 2. st. či šikovného školníka
Včera v 20:56
Využíváte v G také nějaké krátké rozcvičky, hříčky nevyžadující pomůcky (nebo minimální) a časově nenáročné? Podělte se o ně. 4 komentáře
Hana Pilařová - krátký diktát postupného rýsování, který vede k určitému cíli
Včera v 20:08
Pavlína Hublová - Na kurzech nás vedli k tomu, aby byly rozcvičky především o popisování jevů.
Během září jsme s dětmi narýsovali 4 - 6 "obrázků" se stejnými názvy přímek a bodů. Úkolem bylo začít popisovat jeden obrázek, ostatní se snažili poznat, který obrázek žák popisuje.
Včera v 20:09 - Upravit
Hana Dědková - v šestce jsme rýsovali podle diktátu taky, ale letos jsem to nějak zanedbala a z hrůzou zjistila, že neumí napsat základní symboly...:( kde na to všechno opakování mám brát čas???
Včera v 20:37
Pavlína Hublová - Geometrický diktát si také pamatuji - ale později jsem přešla k rýsování podle návodu. Napsala jsem na tabuli a měli určitý čas na to narýsovat podle popisu. Diktát nutil všechny děti jet stejným tempem - někdo neměl na stole kružítko a už nestíhal.
To není jako u češtiny - tak vynech slovo a piš, co slyšíš. :-(
Včera v 20:40
Rýsování - baví vás? A vaše žáky? Co udělat pro to, aby byly hodiny zajímavější a žáci přesto rýsovali kvalitně? 15 komentářů
Hana Pilařová - mě ano .. moje žáky méně .. sedmáky nemohu dotlačit k pečlivosti a devítku, kterou jsem chytla letos už prostě nezlomím od návyků, které mají
Včera v 20:09
Pavlína Hublová - Co na ně zkoušíš, aby se někam pohnuli?
Včera v 20:12 - Upravit
Jitka Rambousková - Taky bychom mohli vést diskusi, zda rýsovat barevně.
Osobně nejsme zcela pečlivá na rýsování, ale baví. Myslím, že baví i řadu žáků. Dost často čekají na téma z G jako na vysvobození a jsou velmi zklamaní, že G je zase jenom počítání.
Včera v 20:13
Pavlína Hublová - +Jitka Rambousková Rýsovat barevně? Myslíš, že by to zvýšilo zájem žáků o G?
Včera v 20:15 - Upravit
Jitka Rambousková - Nevím, ale narazila jsem už na to.
Je fakt, že jsou líní dělat barevně náčtrky, tak by asi ani barevně nerýsovali. Ale v GG na druhou stranu rádi vše obarví.
Včera v 20:22
Pavlína Hublová - Potíž vidím v kvalitě pastelek - nedá se s nimi rýsovat aniž by děti neprodřely 3 - 4 stránky... Nebo máš nějaký fígl?
Včera v 20:29 - Upravit
Jana Zárubová - barevné mikrotužky?
Včera v 20:29
Pavlína Hublová - Existují?
Včera v 20:31 - Upravit
Jitka Rambousková - To bylo jen tak nadhozeno. Osobně moc barvy v rysu nemusím. Používáme tenký černý fix, tak možná přidáme další barvy.
Včera v 20:33
Hana Dědková - já jsem pro barvy, je to to jediné, co mi pomáhá se v některé matlanině vyznat. jinak mě rýsování baví a snažím se, aby bavilo i moje žáky, ale moc je to nebaví :( mnohem raději obyčejně počítají. Ale do náčrtku je nutím si barevně poznačit, co znají!
Včera v 20:51
Jana Zárubová - +Pavlína Hublová ano existují
Včera v 21:00
Hana Dědková - +Jana Zárubová opravdu?? odkaz! prosím!!! znam jen verzatilky
Včera v 21:02 (upraveno)
Jana Zárubová - třeba http://www.skolnipotreby-brno.cz/skolni-potreby/naplne-tuhy/naplne-do-mikrotuzky-barevne-0-5-staedtler.html
Včera v 21:06
Hana Dědková - jéééééééééé, +Jana Zárubová díky :))) jen ta cena je trochu o dost vyšší :) ale moc díky!
Včera v 21:08
Jana Zárubová - oni asi budou i jiné...tohle bylo první co mi vylezlo v googlu :-))
Včera v 21:13
Geometrie a moderní technologie - jak to jde dohromady? IT? Tablety? Mobily? Počítače? 9 komentářů
Bohuslav Hora - Zdravím. A vůbec nevím, jak se k tomu můžu jako češtinář přivlnit. A geometrii jsem měl moc rád, bavilo mě to. :D
Včera v 20:04
Pavlína Hublová - +Bohuslav Hora Co tě na ní bavilo? Proč to holky nebaví?
Včera v 20:07 - Upravit
Bohuslav Hora - Připadalo mi to logické, tedy když se přesně měřilo, trpělivě čekalo, pak to vyšlo, nesmělo se nic uchvátat, prostě jsem tomu rozuměl a vylepšoval jsem na tom pravidelně svou trojku z matematiky. :D
Včera v 20:09
Jana Zárubová - Na geometrii používám Geogebru někdy taky SketchUp.
Včera v 20:12 +1
Pavlína Hublová - +Jana Zárubová Co ti přináší do hodin zajímavého? Co na nich procvičuješ?
Včera v 20:12 - Upravit
Jana Zárubová - třeba: I ti největší patlalové mají nádherný obrázek, takže to není o rýsování, ale o tom, aby vymysleli správné postup
Včera v 20:17
Jitka Rambousková - Taky GG.
Ideální na množiny bodů, ideální pro "čuňata" na libovolné rýsování, ideální na funkce, ideální na diskuse ...
Mimochodem děláte diskuse?
Včera v 20:17
Jana Zárubová - Diskuse děláme
GG - taky pěkné animace a procházení krok za krokem...
Včera v 20:20
Hana Dědková - jj GG taky, ale teprve se s ní učím smysluplně jí začlenit. Ale už loni jsme všichni krásně rýsovali.
Včera v 20:49
Jak se v den konání k vlnobití napojit? Velmi snadno: stačí kliknout na tento odkaz: https://plus.google.com/s/%23vlnobiti2-25. Zobrazí se Vám sociální síť Google Plus s výběrem připravených otázek (jsou označené #vlnobiti2-25). Pokud máte účet Google, přihlašte se a můžete ihned psát komentáře.
Milí Pepoušové,
OdpovědětVymazatnechystáte se náhodou někdo 11.4. do Pardubic na Konferenci ICT ve škole 2012? Třeba bych konečně některého svého "inspirátora" poznala osobně...
Věra
To je hezké pozvání :) Škoda, že jsou to Pardubice. To je ve všední den hodně velký problém.
OdpovědětVymazatJá jsem vyslána školou...
OdpovědětVymazatVěra