28. 8. 2014

7. PEPOUŠovo vlnobití: Domácí úkoly - s komentářem

7. PEPOUŠovo vlnobití proběhlo 8. listopadu 2010. Celý nadpis - Domácí úkoly aneb Píchněme do vosího hnízda! - byl nakonec výbušnější než samotný průběh diskuze. Zdá se, že se diskutující shodli v pohledu na tuto aktivitu...


Domácí úkoly jsou stálicí na našem českém učitelském nebi a ani reforma s nimi (zatím) nic neudělala. Domácí úkoly jsou stále zadávány, aby si žáci doma procvičili a zopakovali učivo. Otázkou je, jakou by měly mít frekvenci...

Zástupci z 2. stupně preferovali v diskuzi jednoznačně jeden úkol týdně. Za 1. stupeň jsem se nedostala ke slovu, ale tedy jsme tedy podstatně náročnější. Především v 1. třídě je naprostou nezbytností, aby rodiče s dětmi minimálně četli a věnovali se grafomotorickým cvičením. Zkušenosti z vyšších ročníků mi říkají, že jeden úkol denně je rozumným požadavkem. Nebo ne?

Podpis rodičů je spíše specifikem 1. stupně.

Zajímavý je také rozdíl v pohledu na to, KDE žáci úkol píší. Na 1. stupni chceme, aby byl úkol opravdu "domácí" - především u nejmenších ročníků je třeba, aby rodič pomáhal, popř. poslouchal. Se zvyšujícím se věkem žáka už tato asistence není třeba, proto je pro učitele hlavním kritériem přinesl - nepřinesl.

Zajímavé zjištění pro mne bylo, že i na 2. stupni je třeba řešit tzv. úkolníčky. Ať už mají papírovou nebo jinou formu, stále jsou potřeba:
Na jistém školení nám radili, že máme respektovat, že každému vyhovuje něco jiného. Někomu zapisování do úkolníčku, někomu zase do mobilu. Někomu zase post-ity nalepované do sešitů. (Ludmila)
Jednou jsme hledali s rodiči integrovaného žáka řešení toho, kam zapisovat a nakonec jsme skončili s tím, že si namlouval "vzkazy" do telefonu. (Lukáš) 
Většina diskutujících se také shodla na možnostech publikování úkolů na webových stránkách třídy nebo v bezpečnějším prostředí (http://www.edmodo.com). Zazněl však i záporný hlas, že si žáci pak nezapisovali úkoly, když si je mohli pak vyhledat na webu.
Zdá se, že vše je třeba dělat s rozmyslem a s ohledem na danou třídu.

Co se zapomenutým úkolem?

  • Test z učiva domácího úkolu;
  • za každý den prodlení jedno cvičení navrch;
  • oznámit rodičům - dát druhou šanci, při nesplnění následuje pětka.
Zcela netradiční metoda byla zveřejněna na Metodickém portálu v modulu Wiki a dvě diskutující s ní nemají žádné problémy, jak dokazuje Jitka R.:
Vyplňují lístečky, ale je to pokořující, tak raději nějak zařídí, aby úkol byl - moc jim to nebylo po chuti.
Já jsem lajdák na zapisování zapomenutí u sebe, ale takhle mám kartotéku hříšníku, takže je to výhodné i pro mne :) 
V závěru zaznělo něco málo názorů na hodnocení a různé typy domácích úkolů. Z mého pohledu už tam k žádnému překvapení nedošlo, ale určitě je to zajímavé čtení až do konce :-)

Nové! Why kids are better off without homework | dailytelegraph.com.au

"CHILDREN in primary school should not be wasting their time on homework – it is a provocative idea. But research into the impact of homework learning outcomes, and motivation, tells a relatively clear story."



Zajímavé myšlenky z článku:
  • "Nejsou k dispozici žádné akademické přínosy domácích úkolů na základní škole."
  • Homework is stressful. "Domácí úkol je stresující. Studie z roku 2002 ukázala přímý vztah mezi časem věnovaným domácím úkolům a zvýšenou úzkostí, depresí, hněvem a dalšími poruchami nálad mezi studenty."
  • As homework increases, national student achievement decreases. Čím více domácích úkolů, tím menší úspěšnost - výsledky z výzkumu.
  • Domácí úkoly zatěžují učitele, rodiče (kteří mnohdy nevědí, jak dítěti pomoci), tak dítě - ubírají mu čas na jiné aktivity (sport, kulturu apod.).
  • Reading is shown to increase academic achievement and aid in learning. "Výzkum naopak ukázal, že všechny děti by si měly číst každý večer. Je prokázáno, že čtení zvyšuje akademický úspěch a pomáhá v učení. Ale čtení by nemělo být "určeno" dobou, po kterou má žák číst, nebo počtem stránek, které musí pravidelně číst. "
  • "Běžnými argumenty pro vyžadování domácích úkolů bývají tvrzení, že podporují cílevědomost, zlepšují studijní dovednosti a pracovní návyky, vedou studenty k odpovědnosti a připravují je na "skutečný svět".ALE! Neexistuje žádná vědecká studie, která by potvrdila nebo vyvrátila tato tvrzení.[1] 

O domácích úkolech v dalších sezónáchVlnobití

Zdroj:

[1] COULSON, J. (2014). Why kids are better off without homework | dailytelegraph.com.au. [online] Available at: http://www.dailytelegraph.com.au/news/opinion/why-kids-are-better-off-without-homework/story-fni0cwl5-1227032684827 [Accessed 24 Aug. 2014].

1 komentářů:

  1. Tak jsem pročetla tvoje shrnutí. Je to zajímavé čtení :) a vůbec není špatné se takhle k tomu všemu vrátit.
    A pak mne překvapilo, jak dlouho se "vlním(e)". Ale je to príma.

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína