15. 8. 2014

Tipy pro učitele k začátku nového školního roku

Tento příspěvek bude stručný, protože se domnívám, že některé body "technického" seznamu, který jsem našla na http://www.aaeteachers.org, nepotřebují velké komentáře... [26.08.2010]

Nové! Připravte si informace pro rodiče formou QR kódů.

Technické rady

  • Začněte pevnou rukou, povolit můžete vždycky;
  • určete jasná pravidla chování žáků ve třídě a vyžadujte důsledně jejich dodržování;
  • aktualizujte si co nejdříve seznam třídy, zasedací pořádek apod. 
To asi všichni víme a seč nám síly stačí, snažíme se i dodržovat. Mě ale zaujaly poslední tři body, které se mi až zas tak věhlasné nezdají...
  • Když se vám něco nepovede, nic se neděje, zítra začne den nový. Ano, každý den ve škole je dnem zcela novým, máte šanci začít znovu, jinak, lépe. To je optimistické, že?
  • Buďte pokorní - všichni ve třídě se pak budou učit lépe.
  • Usmívejte se, snažte se vždy do školy vstoupit s dobrou náladou. Už jste si také uvědomili, jak je nálada okamžitě přenosná na všechny zúčastněné?

Připravte si informace pro rodiče

První třídní schůzka bývá plná obecnějších informací - průběh školního roku, seznámení se školním řádem, základní info o plánovaných akcích apod. Ušetřete papír a nabídněte rodičům tyto informace prostřednictvím QR kódu (podrobněji o QR kódech v příspěvku QR kódy - mobily ve výuce).
Vyzkoušejte možnosti online aplikace QR Droid Zapper, kde můžete vytvořit QR kód z URL adresy, samotného textu, kontakt, akci, adresu a další.

Doporučení: Vytiskněte QR kódy a vyvěste je na dveře třídy v době třídních schůzek.  Rodiče budou mít dost času si vše načíst do svých mobilních zařízení.[3]
Každý QR kód popište, aby bylo jasné, co rodičům nabízíte.

http://qrdroid.com/generate/
Nové! Další možnost, jak sdělit rodičům důležité odkazy a ještě si při tom vyzdobit třídu: https://flic.kr/p/aodrmH.

Metodické rady (spíše myšlenky)

  • Zkusme se na děti dívat jako na jednotlivce, ne skupinu. Úspěch vzdělávání by neměl spočívat v úspěšném bodovém zisku při testování, ale v přípravě na život.
To se samozřejmě moc dobře říká, ale těžko realizuje. Mnohdy se učitel může cítit jako mezi mlýnskými koly - tlak vedení na "úspěšnou reprezentaci školy" a "dobrý učitel dokáže třídu vést k dobrým výsledkům, rozuměj "kvalitní učitel získá s třídou nejvyšší počet bodů v testování"; rodiče, kteří mají určitou představu o tom, jak šikovné je jejich dítě a jak by mělo být vzděláváno; představa samotného učitele, jak by vzdělávání mělo vypadat a co by mělo obsahovat.
  • Žáci by měli umět analyzovat své výkony, přistupovat k nim se zdravou sebekritikou a samozřejmě zažívat úspěch při zlepšení svých znalostí a dovedností (pochopitelně v případě, že sám dokáže vysledovat posun ve výkonu a aktivně k němu přispěl).
Zde je prostor pro formativní hodnocení a další metody, které umožňují vědomou práci s osobním pokrokem (aktivizační metody, metody kritického myšlení apod.). Úkolem učitele je stanovit si priority, protože s ohledem na výše popsané "mlýnské kolo" není v lidských silách vyhovět všem na 100 %. Co bude tedy vaším hlavním krédem pro nový školní rok? Nechcete začít třeba u sebe a pokusíte se reflektovat své výkony a následně je dále rozvíjet či upravovat?
  • Learning to learn, is categorically the most important skill we can teach in education today.[2]
A co děláte vy, aby nový školní rok byl lepší než ten uplynulý?

Zdroje a citace:

[1] JILL, A. (2010). Ten Back-to-School Tips for Teachers. [online] Aaeteachers.org. Available at: http://www.aaeteachers.org/index.php/blog/212-ten-back-to-school-tips [Accessed 28 Jul. 2014].

[2] JOSEPHSON, J. (2014). 8 Rules for education. [online] Classroom20.com. Available at: http://www.classroom20.com/profiles/blogs/8-rules-for-education [Accessed 28 Jul. 2014].

[3] BYRNE, R. (2014). Free Technology for Teachers: Three Things to do With QR Codes On Back-to-School Night. [online] Freetech4teachers.com. Available at: http://www.freetech4teachers.com/2014/07/three-things-to-do-with-qr-codes-on.html#.U9iqK-N_tJk [Accessed 30 Jul. 2014].

3 komentářů:

  1. Zrovna dneska jsem se dvěma obřími taškami funěla do schodů a tam stáli dva kolegové a já vykouzlila úsměv na rtech a pozdravila. A oni hned, "no jo ta má ještě elán..." Ale ono je to fakt, když půjdu s úsměvem, vše bude perfektní nebo alespoň dobré, ale pokud jdu do školy se špatnou náladou, stojí ten den za nic! Prostě takové "naladění na dobrý den" před vstupem do školy!!! Vyzkoušejte to, mě to funguje!

    OdpovědětVymazat
  2. Já spíš vnímám tu opačnou stranu...
    Něco mě naštve - jsem vzteklá - vytočí mě hned kdejaká maličkost - děti jsou zpruzelé - mám pocit, že zlobí jak o život...
    Když jsem v pohodě, jsem mnohem tolerantnější, mnohé přejdu s úsměvem nebo si ještě zavtipkuji.

    OdpovědětVymazat
  3. Zkrátka, nálada je nakažlivá, ovšem i učitelé jsou jen lidi, na druhou stranu nezapomínejme, že profesionál holt musí umět leccos spolknout. Co si takhle po ránu brouknout příjemnou melodii? Vždyť na té chodbě se to tak super rozléhá.
    P.S. Kolegové už si zvykli:-)

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář se ihned zobrazí pro všechny návštěvníky stránek.